Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Osta käytettynä techistäOlisko tästä setistä mihinkään MSI Z270 GAMING M5 + Intel 7700K BOX + 16GB Fury 2666MHz muistikitti - 619,00€ vai parempi ostella erikseen?
Ei Ryzen oikeen iskenyt sittenkään.
Aika huonosti on I7 tarjontaa. [emoji22]Osta käytettynä techistä
Tällä hetkellä ainakin yksi setti. Varmaan heinäkuussa alkaa tulemaan lisää, kun skylake Xt alkaa valumaan Suomeenkin.Aika huonosti on I7 tarjontaa. [emoji22]
Jaa sieltä on uusia prosessoreita tulossa ensi kuussa. Pitäisiköhän sinne asti sitten odotella ja tilata sellainen. Ja tässä mentävä ilman ATK;ta pari viikkoa.Tällä hetkellä ainakin yksi setti. Varmaan heinäkuussa alkaa tulemaan lisää, kun skylake Xt alkaa valumaan Suomeenkin.
Nämä uudet on HEDT-alustaa, eli niitä kalliimpia prossuja. Uutisista voit lueskella lisää tai Skylake X oc ketjusta.Jaa sieltä on uusia prosessoreita tulossa ensi kuussa. Pitäisiköhän sinne asti sitten odotella ja tilata sellainen. Ja tässä mentävä ilman ATK;ta pari viikkoa.
Kiitoksia vaan avusta. Ehkä parempi unohtaa X-sarja.Nämä uudet on HEDT-alustaa, eli niitä kalliimpia prossuja. Uutisista voit lueskella lisää tai Skylake X oc ketjusta.
Tuo versio 28.5 on todella rankka ja suorastaan sadistinen käyttää. Kannttaa käyttää v27.9 tai aiempaa. Intel Burn test on myös hyvä työkalu, sekä x264. Millä mittaat lämpötiloja ja mitä ne ovat primessä? Kannattaa myös kokeilla laskea muistien asetuksia alaspäin ja samalla prossua ylös, jotta kone ei kippaa muistien takia.Pikkasen kellotusongelmia. Prime95 (v28.5) tuikkaa pääsääntöisesti heti FATAL ERRORia. Kokoonpano:
- ASUS STRIX Z270F
- 7600K
- Kingston 2666MHz 16GB (2x8Gb), en ole enabloinut XMP profiileja (tai tehnyt mitään muitakaan muutoksia).
- Corsair RM750X
- Corsair H115i jäähy
Olen testannut 0801 ja 0906 BIOSilla, nyt uudempi käytössä. Alimmillaan näyttäisi BIOS asetuksissa 1.275V/4.6GHz ainakin pääsevän alkuun ilman mitään erroreita, mutta yhtään korkeamilla kelloilla kaatuu heti alkuun (koittanut 1.3V asti). Erityisesti Core4 kaatuu herkemmin. Lämpöjen kanssa ei ole ongelmia.
About näitä ohjeita olen käyttänyt (on ensimmäisiä kertoja kun yritän edes kellotusta):
The Kaby Lake overclocking guide - Page 3 of 5 - Edge Up
Ehdotettu 1.3V/4.9GHz tuli myös kokeiltua ja sillä starttailee kyllä ihan OK myös mutta Prime95 samat ongelmat.
Tätä ketjua tullut kahlattua mutta uusia ideoita ei tullut. Apuja tarttis...
Tuo versio 28.5 on todella rankka ja suorastaan sadistinen käyttää. Kannttaa käyttää v27.9 tai aiempaa. Intel Burn test on myös hyvä työkalu, sekä x264. Millä mittaat lämpötiloja ja mitä ne ovat primessä? Kannattaa myös kokeilla laskea muistien asetuksia alaspäin ja samalla prossua ylös, jotta kone ei kippaa muistien takia.
Nuo 7600K:t keskimäärin ovat hieman huonompia kellottumaan kuin 7700K:t, joten on mahdollista, että sinulle on osunut huonompi yksilö, joka tarvitsee enemmän volttia. Kokeile nostella, jos lämmöt nousee.
Mitä muita asetuksia säädetty biosista? LLC? Cache?Kokeilin IBT ja siinä tokalla kierroksella kaataa joka kerta. Tällä hetkellä 1.275V/4.7GHz biosissa. Lämmöt max 72C IBT ja primessä ei mene ihan niin korkealle. Kokeilin myös Prime95 v27.9 ja se kaatuu 4. core osalta kans vähän alusta, myös SmallFFT testi (tuota BLEND käyttänyt pääsiassa). Jatkan tässä testejä...
Mitä muita asetuksia säädetty biosista? LLC? Cache?
Ei kyllä ole vakaa jos IBT:kin sen kaataa.
Edit, tuli miljoona viestiä lisää tähän kun kirjotin joten unohtakaa mitä sanoin.
Testaamalla selviää. Lämmöt ei sinällään hälytä, joten vielä kärsii nostaa Vcorea.Mitään muita muutoksia en oo tehny. Nyt on 1.3V/4.7GHz ja 4 kierrosta nyt mennyt IBT. Max lämmöt 75C.
EDIT: 9. kierroksella tuli virheilmoitus (very high asetus), lämmöt max 76C.
CPUID näyttää VID 1.325V, IA 1.331V, LLC 1.331V. Kaikki max arvoja.
EDIT2: IBT very high meni läpi 1.31V/4.7GHz BIOS asetuksilla ja max 77C lämmöt. CPUID antaa 0.025V korkeammat jännitteet. Oliskohan tämä OK vai mitä kannattais tehdä vielä?
EDIT3: Prime95 v27.9 pyörinyt nyt reilun vartin yo setupilla ja lämmöt max 68C. Jätän nyt tuohon jurnuttamaan...
Testaamalla selviää. Lämmöt ei sinällään hälytä, joten vielä kärsii nostaa Vcorea.
korkeammat
Asuksen Z270H-lankulla kannattaa laittaa CPU Power Phase Control Extreme ainakin yli 4,5GHz kelloilla, Optimized aiheutti satunnaista (muutaman kerran viikossa 24/7 käytössä) kaatuilua riippumatta rasituksesta (5GHz @ 1,35v).
CPU Voltage Frequency (millä nimellä sitä sinun lankussa kutsutaankaan) kannattaa laittaa tappiin myöskin.Voisin tämän asetuksen myös enabloida jos vielä varmistaa paremmin tuota stabiilisuutta. Eilen pyörittelin 1.31V/4.7GHz asetuksilla primeä useamman tunnin ja lämmöt oli max 72C.
CPU Voltage Frequency (millä nimellä sitä sinun lankussa kutsutaankaan) kannattaa laittaa tappiin myöskin.
1.4v ollut itsellä se max jännite, riippuen toki yksilöstä mikä tulee ensin vastaan; kellot, lämmöt vai jännite. Yleensä lämmöt tulee ensin vastaan ilmalla, paremmalla jäähyllä voi sitten laittaa enemmän jännitettä joka taas kulkee käsikädessä lämpöjen kanssa.OK! Ja kiitos kaikille tuesta tässä kellotusasiassa! Nestemetallit löytyy, josko seuraavan kerran sitten kellottelisi korkkauksen jälkeen...
Sellainen kysymys vielä (tulevaisuuden varalle), että minkälaista max jännitettä kannattaa näille 7600K/7700K prossuille laittaa luonnollisesti sillä oletuksella että lämmöt pysyy kurissa (turvallinen 24/7 käyttö)? Koitan lähtökohtaisesti pitää IBT/Prime lämmöt alta 80C kuitenkin (vai mennäänkö jännitteen suhteen aina lämpöjen määräämänä?). Tuo oma prossu näyttäisi nyt ilmeisesti vähän enemmän tarvitsevan voltteja kuin keskimäärin muut.
Poistitko kaikki liimat IHS:stä ja itse prossusta? Kontakti huono IHS:llä ja corella? Pääsikö liikahtamaan kun laitoit takaisin socketiin?Ei mee niinko Störmpsöössä täällä.
7700k,korkattu,liquid ultra,coolerin ja ihs välissä MX-4,Thermalright Truespirit 140 Direct.
Maximus IX Hero lankku.
Kaikki vakiona:
Prime95 blendissä,viiden minuutin jälkeen core1 90 astetta.
Olen koitellu esim 4,7ghz niin lämmöt karkaa heti..tuntuu aika paljon haluavan jänöäkin toimiakseen,4,7=1,290v
Kontaktien tarkistus ja uudelleen testaamaan. Kannattaa myös huomioida, että IHS on suora. Tuon voit testata, vaikka tasaista pöydän pintaa vasten.Kaikki liimat poistettu kyllä.Liikahtaminen voi olla hyvinkin mahdollista.
Täytynee ottaa auki ja tutkia...
Noilla lämmöillä kärsii kellotella jonkin verran.Purettiin,luultavasti oli liikkunut.Pientä jännitystä elämään,ei bootannut kone enää.
Siinä tuli pohdittua,että tulikohan nyt tehtyä itselle se 395€ avaimenperä
Uudestaan kaikki taas,ja lähti pyörimään
Primen blendissä nyt vakiokelloilla 60 asteen molemmin puolin,lienee ok?
Sitä en tosin tiedä liekö tuo cooleri tarpeeksi järeä kellotukseen?
Huoh näiden kanssa.
Aamulla kone päälle -> tuulettimet huusivat täysin -> Windows käynnistyi blue screeniin. Konee buuttiin ja paljastui että prossun lämmöt olivat jotain 72C jo buutin yhteydessä. Sammutin virtalähteen hetkeksi ja kone buuttiin ja biokseen. Bioksessa lämmöt nousivat noin aste / pari sekuntia vauhdilla. Ilmeisesti pitäisi purkaa koko roska ja katsoa ettei vaan nestemmäinen metalli ole kadonnut välistä tai muuta vastaavaa. Korkkauksesta on kulunut noin kaksi kuukautta.
Muilla käynyt vastaavasti?
Mitä metallia käytit? Ei vastaavaa kyllä itsellä ole ollut. Onko konetta liikuteltu tms. joka olisi voinut edesauttaa nesteiden liikkumista?
Ei ne kuivahda varsinaisesti ollenkaan normaaliolosuhteissa. Hyvin marginaalisia tuollaiset tapaukset, että nestemetalli karkaisi.Eikö ne nesteet siis hyydy ollenkaan? Oon korkkaamisesta haaveillut mutta vaikuttaa hieman riskaabelilta toiminnalta tämä nyt.
Ei ne kuivahda varsinaisesti ollenkaan normaaliolosuhteissa. Hyvin marginaalisia tuollaiset tapaukset, että nestemetalli karkaisi.
Just noissa IHS + jäähdyttimen pohja -tapauksissa on ollu niitä kuivahtaneita nestemetalleja. Johtunee siitä että valtaosa jäähdytinten pohjista on alumiinia ja että tonne pääsee myös enemmän ilmaa kuin IHS ja sirun väliin. Just tohon käyttöön en itse ostaisi nestemetallia vaan nimenomaan korkatun prossun lämmönlevittäjän ja sirun väliin.
Katselin että tässä videolla se taisi laittaa samaa tavaraa myös coolerin väliin. Auttaisko toi että ei tarvitsisi kallista ja uutta prossua korkata?
Katselin että tässä videolla se taisi laittaa samaa tavaraa myös coolerin väliin. Auttaisko toi että ei tarvitsisi kallista ja uutta prossua korkata?
Katselin että tässä videolla se taisi laittaa samaa tavaraa myös coolerin väliin. Auttaisko toi että ei tarvitsisi kallista ja uutta prossua korkata?
Eikö ne nesteet siis hyydy ollenkaan? Oon korkkaamisesta haaveillut mutta vaikuttaa hieman riskaabelilta toiminnalta tämä nyt.
Eikös toi kansi btw oo periaatteessa turha vai ymmärsinkö jotenkin väärin? Eikö emon alla voisi olla vain reikä jota ei ikinä emon paikalla ollessa nää, kuten normikoppien väliseinässä emon takana?Ei ole tuota vaaraa jos ostat kotelon, jossa emolevy kiinnitetään vaakatasossa olevaan hyllyyn.
Näissä yleensä on myös emolevyn alustassa iroitettava kansi suorittimen kohdalla alapuolella, josta käsin voi asentaa vaikka vesiblokin irroittamatta emoa
Sitä levitetään äärimmäisen vähän ja tiukassa tuntuu pysyvän!
Hieno kotelo, mutta ehkä turha investointi jos ainoa huolenaihe on nestemetallien valuminen
Eikös toi kansi btw oo periaatteessa turha vai ymmärsinkö jotenkin väärin? Eikö emon alla voisi olla vain reikä jota ei ikinä emon paikalla ollessa nää, kuten normikoppien väliseinässä emon takana?
Just noissa IHS + jäähdyttimen pohja -tapauksissa on ollu niitä kuivahtaneita nestemetalleja. Johtunee siitä että valtaosa jäähdytinten pohjista on alumiinia ja että tonne pääsee myös enemmän ilmaa kuin IHS ja sirun väliin. Just tohon käyttöön en itse ostaisi nestemetallia vaan nimenomaan korkatun prossun lämmönlevittäjän ja sirun väliin.
Löytyvät valikosta: AI tweaker/ External Digi+ Power controlKoittelin näitä etsiskellä sieltä ASUS Z270F BIOSista (Ai Tweaker), mutta en löytänyt vaikka kuinka kaivoin:
- CPU Power Phase Control (piti muuttaa asetukseen: Extreme, tämä ilmeisesti Z270H emolla ainakin)
- CPU Voltage Frequency (tällä nimellä tai vastaava en sieltä löytänyt)
Vaikka ihan välkky kaveri noin niinkuin yleensä pitäis olla , niin näemmä tässä kait tumpelo ja vielä vähän jeesiä tarttis jotta oikeet namiskat saadaan muutettua...
Löytyvät valikosta: AI tweaker/ External Digi+ Power control
Tuota voltage frequencyä ei ainakaan ole näissä koska toimivat tasajännitteellä. Tuo vrm frequency on ilmeisesti se jota etsit, liittyy virransyöttöön ja max arvo taisi olla 300kHz kun joskus katoin.Kiitti! Nyt löytyi tuo eka, mutta tuossa tokassa on näin:
CPU VRM switching frequency: kun tämän laittaa auto=>manual (ei muita vaihtoehtoja), asettaa se arvon 300. Mulla ei mitään hajua mihin se pitäis laittaa (sillä oletuksella että tämä oli tuo oikea kohta)?
Tappiin vaan, eli niin korkealle kun tuon saat.Kiitti! Nyt löytyi tuo eka, mutta tuossa tokassa on näin:
CPU VRM switching frequency: kun tämän laittaa auto=>manual (ei muita vaihtoehtoja), asettaa se arvon 300. Mulla ei mitään hajua mihin se pitäis laittaa (sillä oletuksella että tämä oli tuo oikea kohta)?
Joo, itse tilasin tuon välineen, jos tulevaisuudessa uudelleen tarvetta. Jos laitan tuon kuitenkin silikoonilla kiinni, niin onko tuo linkkaamani silikooni sopivaa ?Täällä on kyllä porukkaa valmiina lainaamaan korkkaustyökalun, jos ei ole pakottava tarve ostaa omaa. Mullakin on joutilaana Entersetupin työkalu jos on tarvis.
Ja suosittelisin jättämään liimaamatta, sillä ei varsinaisesti saavuta muuta kuin vitutuksen, jos nestemetallit sattuukin asettumaan huonosti.