Intel Kaby Lake (LGA 1151 Z270) kellotukset & kokemukset

D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Onko kellään kokemusta pk seudulta korkkauksesta ja sen teosta jos joku voisi sen tehdä vaivanpalkalla? =)
Tee se vaan itse. Katso uutisista sampsan 7700Kn korkkausvideo niin näet miten helppoa se on työkalulla.
Joo noilla korkkaustyökaluilla se varsinainen IHS irroittaminen on todella helppoa. Vie vähemmän aikaa kun jäähyn irroittaminen + prossun ottaminen socketista. Noissa videoissa näytetään nestemetallin levittäminen oikein. Liquid Pro:n kanssa pitäis tulla semmoset pienet harjat mutta jos ei tule niin vanupuikko ajaa saman asian. Laittaa sitä nestemetallia dien päälle ihan pikkasen ja levittää kunnes on tasaisesti dien päällä eikä ylimääräistä piirilevyn puolella.

"Vaikein" asia korkkaamisessa on liiman irroittaminen. Se hoituu isopropyylialkoholilla tai vastaavalla parhaiten ja luottokorttia tms. käyttämällä. Mitään terävää ei saa käyttää koska piirilevyn kanavat voivat vioittua. Muoviset luottokortit ovat juuri parhaita tohon. Itse olen käyttänyt Ääs etukorttia ja edesmennyttä PINS etukorttia tohon hommaan. Jos hommaat korkkaustyökalun niin siinä on sekin hyvä puoli että kun pidät piirilevyn siinä työkalussa korkkauksen jälkeen niin se pitää prossun turvallisesti paikallaan sillä aikaa kun liimoja poistaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Joo noilla korkkaustyökaluilla se varsinainen IHS irroittaminen on todella helppoa. Vie vähemmän aikaa kun jäähyn irroittaminen + prossun ottaminen socketista. Noissa videoissa näytetään nestemetallin levittäminen oikein. Liquid Pro:n kanssa pitäis tulla semmoset pienet harjat mutta jos ei tule niin vanupuikko ajaa saman asian. Laittaa sitä nestemetallia dien päälle ihan pikkasen ja levittää kunnes on tasaisesti dien päällä eikä ylimääräistä piirilevyn puolella.

"Vaikein" asia korkkaamisessa on liiman irroittaminen. Se hoituu isopropyylialkoholilla tai vastaavalla parhaiten ja luottokorttia tms. käyttämällä. Mitään terävää ei saa käyttää koska piirilevyn kanavat voivat vioittua. Muoviset luottokortit ovat juuri parhaita tohon. Itse olen käyttänyt Ääs etukorttia ja edesmennyttä PINS etukorttia tohon hommaan. Jos hommaat korkkaustyökalun niin siinä on sekin hyvä puoli että kun pidät piirilevyn siinä työkalussa korkkauksen jälkeen niin se pitää prossun turvallisesti paikallaan sillä aikaa kun liimoja poistaa.
Hmmh helpolta tuo kuullostaa kyllä.. Mutta silti oon vähän velli perse tekemään ehkä itse.. Ei sillä että jos ei yritä ei opi mutta ei huvittas 400e kivee rikkoa vielä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Hmmh helpolta tuo kuullostaa kyllä.. Mutta silti oon vähän velli perse tekemään ehkä itse.. Ei sillä että jos ei yritä ei opi mutta ei huvittas 400e kivee rikkoa vielä.
Saa siitä aina kotivakuutuksesta jotain takasin. :D Itse olen 8 prossua korkannut ja en toistaiseksi ole vielä yhtäkään rikkonut. Tuolla työkalulla se on miltei mahdotonta.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Saa siitä aina kotivakuutuksesta jotain takasin. :D Itse olen 8 prossua korkannut ja en toistaiseksi ole vielä yhtäkään rikkonut. Tuolla työkalulla se on miltei mahdotonta.
Eli siis tuolla alkoholilla se liima lähtisi pois suoraan.. en viitsi alkaa raaputtelemaan liimoja..
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Voin vaihtaa korkattuun i7 6700k ja lyödä pari euroa väliin. ;) Kulkee muistaakseni 4.7ghz @1.36v ja lämmöt 60-70asteen tienoilla.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Eli siis tuolla alkoholilla se liima lähtisi pois suoraan.. en viitsi alkaa raaputtelemaan liimoja..
Sillä liimojen rapsutelulla saadaan juuri se suurin vaikutus, kun IHS tulee lähemmäksi corea. Sen rapsuttelun voi hoitaa vaikka sormella hankaamalla tai kevyesti kynnellä rapsuttelemalla. Alkoholi irrottaa tuota helpommin eikä tarvitse niin paljoa hinkata.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Eli siis tuolla alkoholilla se liima lähtisi pois suoraan.. en viitsi alkaa raaputtelemaan liimoja..
Se liima on sen verran tiukassa että ei se suoraan tolla isopropyylialkoholilla lähde. Se vaan pehmentää sitä.

Ja korkkaus on osittain turhaa ilman tuota liimojen poistoa. Syy siihen miksi korkkaamattomilla kivillä lämmöt nousee ei ole yksinomaan Intelin purkkatahnassa vaan siinä että se liima nostaa lämmönlevittäjää (=IHS) diestä niin paljon että se tahna ei välttämättä saa kunnon kontaktia. Jos liimaa on oikein paksu kerros niin korkkauksen jälkeen on ihan sama ongelma vaikka laittaisit nestemetallia. Sinne jää ilmaa väliin eikä lämpö siirry sirusta IHS:ään.

Edit: Hessuperkele ehti ensin ja selitti saman nopeammin
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Perhana ku tuntis jonkun kaverin ketä tekis tuon mulle ilman et tarttis miettiä.. Perkele pitäskö tuo tehdä ja mistä saa tarvittavat vermeet tuohon nyt.. Tietysti voisi googlata mutta kun haluan juuri oikea ja helpoimmat.. ja mtn ruuvvipenkkejä jne mulla ei ole.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Perhana ku tuntis jonkun kaverin ketä tekis tuon mulle ilman et tarttis miettiä.. Perkele pitäskö tuo tehdä ja mistä saa tarvittavat vermeet tuohon nyt.. Tietysti voisi googlata mutta kun haluan juuri oikea ja helpoimmat.. ja mtn ruuvvipenkkejä jne mulla ei ole.
@escalibur ja @Kri21 lainaavat ainakin työkaluja parilla kympillä. Youtubesta kannattaa katsoa työkalun käyttöohjeet ja seurata tarkkaan kuinka ne homman hoitavat. Jos teet samoin niin et voi erehtyä.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tai sitten ajat Varkauteen (menee vain 4½ tuntia ja saa ajaa samaa tietä koko matkan) ja tarjoat mulle kaljan niin teen sen vartissa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ja jos nilkkasuorana ajat niin tuossa ajassa oot jo kotia päin menossa ;)
Ihan totta, kohtahan tulee kesärajoitukset :D

Joo OT loppukoon tähän.

@JoonaxPeke ei toi ihan oikeasti ole niin vaikeaa. Katot muutaman YouTube videon aiheesta. Niitä on siellä noin miljoona ja osa on ihan yksityiskohtaisia. Ei se vaadi mitään muuta kuin huolellisuutta ja korkeintaan 2 asennuskaljaa ettei kädet rupea tärisemään.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Tai sitten ajat Varkauteen (menee vain 4½ tuntia ja saa ajaa samaa tietä koko matkan) ja tarjoat mulle kaljan niin teen sen vartissa.

No perkele kun ei ole autoa juuri nyt käytössä... Prkl. joo tiedän ettei voi epäonnistua mutta mulla on niin paska tuuri atk kamojen suhteen ettei mitään saumaa :facepalm::facepalm:
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Jos oot joskus Ässä arpaa raaputtanut, niin ei juuri kummemmasta toimenpiteestä ole kysymys :D
No perkele.. kannattaako tuo toimenpide nyt sitten tehdä? Prossulla olis tarkotus nyt mennä tässä useempi vuosi kun tuo pelaaminen niin raskasta ole.. minkä korkkaus työkalun sitä tilaa sitten ja mitkä litkut väliin. ja tiedän että jossain varmaan linkit täälläkin on mutta 16h työpäivän jälkeen ei vaan jaksa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Mulla on ollu tilauksessa noin kuukauden päivät Jimmsiltä delid die mate 2 jota ei tunnu saavan millään, alkaa kärsivällisyys loppua tuon odottelun kanssa. Tilasin tämän lisäksi thermal grizzlyn conductonaut nestemetallia ja jos tulee semmoinen fiilis, että pistetään ihs paikalleen, niin siihenkin löytyy tiivistesilikonia (ei liimaa), joka kestää +300C hetkellisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
No perkele.. kannattaako tuo toimenpide nyt sitten tehdä? Prossulla olis tarkotus nyt mennä tässä useempi vuosi kun tuo pelaaminen niin raskasta ole.. minkä korkkaus työkalun sitä tilaa sitten ja mitkä litkut väliin. ja tiedän että jossain varmaan linkit täälläkin on mutta 16h työpäivän jälkeen ei vaan jaksa.
Enter Setup – Easy, safe and carefree delidding

Siitä. Pistä viestiä tuolta löytyvään sähköpostiin tai YV:llä @Kri21 (en tiedä kylläkään kuinka aktiivisesti lukee palstaa, mutta spostiin vastaa aika pian).

Töhniksi Liquid ultra ja Gelid Solutions GC-Extreme olis omat valinnat.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
mä tuskin prossua otan irti vasta kun osat vaihtuu jos silloinkaan.. muuta kun tahnat vaihtaa jsokus..
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Toki jos jollain pk seudulla tuo on ja hoitaa tuon niin lätkäsen 20 eskoo lapaseen... toki voin mä nuo tarvittavat tilatakkin..
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
mä tuskin prossua otan irti vasta kun osat vaihtuu jos silloinkaan.. muuta kun tahnat vaihtaa jsokus..
Turha sitä täällä on empiä tehdäkkö vai eikö tehdä. Tässä on nyt on homman puolesta ollut vakuuttamassa jo useita henkilöitä. Jos tarvitset korkkaajaa niin laita suoraan Osto-ilmo asiasta. Ehkä joku on vapaaehtoinen tekemään tuon vartin homman pientä korvausta vastaan. :)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Turha sitä täällä on empiä tehdäkkö vai eikö tehdä. Tässä on nyt on homman puolesta ollut vakuuttamassa jo useita henkilöitä. Jos tarvitset korkkaajaa niin laita suoraan Osto-ilmo asiasta. Ehkä joku on vapaaehtoinen tekemään tuon vartin homman pientä korvausta vastaan. :)
No perkele teen sen itse. Tuolla videossa levitti tops tikullakin liquidit tasaisesti. Varoitteli vain ettei saa sille ruiskulle antaa liikaa voimaa ettei poksahda kaikki prossulle. onkos tuo sivusto mistä tilata tuo työkalu luotettava ja tulee postilla suoraan himaan? ja eikös tuo ollut se mihin tartti vain kuusiokolo avaimen ja siihe asti vääntää kunnes poksahtaa ja done? varmistan vain vielä en jankkaa.. ottaa parit kaljat kun tuota tekee ni onnistuu
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
@Nakkisormi joko on testituloksia tullut?
Ollu tässä aika paljon muuta tekemistä, mutta kerkesin IBT:llä testaileen muutamaan otteeseen. Eihän se tuolla 1,29 voltilla ollu vakaa, piti nostaa 1,32 volttiin jotta meni 20 kierrosta läpi Very high- stress levelillä (5 Ghz). Lämmöt muistaakseni 77 maksimissaan ilman sen kummempia tuuletin- ja pumpunsäätöjä.
Huomenna alkaa viikon työputki ja sen jälkeen parin viikon loma, aattelin perehtyä työaikana enempi näihin kellotteluiden säätelyihin ym. ja sitten lomalla ois kiva kokeilla mitä tuosta kivestä irtoais oikeilla säädöillä. Esim. yritin tänään etsiä tuota LLC:tä tuolta MSI:n biosista, enkä löytäny millään...
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
No perkele teen sen itse. Tuolla videossa levitti tops tikullakin liquidit tasaisesti. Varoitteli vain ettei saa sille ruiskulle antaa liikaa voimaa ettei poksahda kaikki prossulle. onkos tuo sivusto mistä tilata tuo työkalu luotettava ja tulee postilla suoraan himaan? ja eikös tuo ollut se mihin tartti vain kuusiokolo avaimen ja siihe asti vääntää kunnes poksahtaa ja done? varmistan vain vielä en jankkaa.. ottaa parit kaljat kun tuota tekee ni onnistuu
1. Liquid ultran mukana tulee oma levitystupsu. Käytä sitä.
2. Se on luotettava. Voi myös lainata työkalua suoraan esimerkiksi escaliburilta, jolta itsekin lainasin. Rockitin mukana tuli kaikki tarvittava, paitsi nestemetalli.
3. Älä ota niitä kaljoja. Alkoholin vaikutus näihin hommiin on lähes poikkeuksetta negatiivinen. Kansanterveydenkin kannalta alkoholin käyttöä tulisi vähentää. t Absolutisti.:D
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
1. Liquid ultran mukana tulee oma levitystupsu. Käytä sitä.
2. Se on luotettava. Voi myös lainata työkalua suoraan esimerkiksi escaliburilta, jolta itsekin lainasin. Rockitin mukana tuli kaikki tarvittava, paitsi nestemetalli.
3. Älä ota niitä kaljoja. Alkoholin vaikutus näihin hommiin on lähes poikkeuksetta negatiivinen. Kansanterveydenkin kannalta alkoholin käyttöä tulisi vähentää. t Absolutisti.:D
No mä otan yleensä 2-3 laatu olutta enkä juo laatikkoa kerrallaan =) Nuorena läträtty jo tarpeeksi ja ei ole ehkä hyväksi tuon sinappikoneen kanssa olla päissään =)
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
No mä otan yleensä 2-3 laatu olutta enkä juo laatikkoa kerrallaan =) Nuorena läträtty jo tarpeeksi ja ei ole ehkä hyväksi tuon sinappikoneen kanssa olla päissään =)
Jos näet nuo asennuskaljat tarpeellisena niin ota ne sen homman jälkeen. ;)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 598
Jos näet nuo asennuskaljat tarpeellisena niin ota ne sen homman jälkeen. ;)
joo kyllähän se niinkin onnistuu =) Tosiaan ennemmin muutenkin uhraa olut rahat elektroniikkaan se aiheuttaa henkistä krapulaa joka on parempi kun maata sängyssä 2 päivää ja sanoa että ei ikinä ei ikinä ja tilata 5 rulla kebua ja ottaa paketti särkylääkkeitä :D
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
420
Mulla on ollu tilauksessa noin kuukauden päivät Jimmsiltä delid die mate 2 jota ei tunnu saavan millään, alkaa kärsivällisyys loppua tuon odottelun kanssa. Tilasin tämän lisäksi thermal grizzlyn conductonaut nestemetallia ja jos tulee semmoinen fiilis, että pistetään ihs paikalleen, niin siihenkin löytyy tiivistesilikonia (ei liimaa), joka kestää +300C hetkellisesti.
Tilaa tuo Rockit Delidder. Tilasin eilen aamupäivästä ja illalla tuli viesti että on jo postitettu.

Rockit Cool - Home of the Rockit 88 delid tool

Niin ja tuolta saa tilattua samalla työkalun jos haluat laittaa IHS:n takaisin paikalleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Ihan sama vaikka on kotimainen, jos ei pysty yksinkertaisesti tilaamaan. Katsoin siis tuotakin vaihtoehtoa.

Production is currently on hold
Kysy silti spostilla mikä tilanne. Ei nimittäin ollut saatavilla silloinkaan kun ite olin hommaamassa, mutta niin vain kolmen päivän kuluttua kolahti työkalu postilaatikkoon.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
420
Kysy silti spostilla mikä tilanne. Ei nimittäin ollut saatavilla silloinkaan kun ite olin hommaamassa, mutta niin vain kolmen päivän kuluttua kolahti työkalu postilaatikkoon.
Ei ole enää tarvetta, Rockit on tulossa jo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 323
7700K setti on tulossa jimmsiltä ja ajattelin myös korkata prossun. Tuolta Enter Setupista sain vastauksen että valmistus on paussilla, eikä sitä välttämättä jatketa. Suositteli tutustumaan Aqua Computerin vastaavaan eli ilmeisesti tähän: Dr. Delid Tool.

Tuon lisäksi Rockit 88 taitaa olla ainoa muu, jolla on jonkinlainen järkevä toimitusaika, mutta tuo aquan työkalu voisi saksasta tulla nopeammin. Myöskin aquan työkalu taitaa tulla hitusen halvemmaksi, jos haluaa IHS:n kiinnittää myös takaisin, koska se sisältyy tuohon 29,90e hintaan.

Edit. Tuolta Aqua Computerilta pitää pyytää sähköpostilla tarjous, jotta saa 5e postikuluilla suomeen (pehmustettu kirje), nettisivujen kautta postikulut yli 20e.

Kumpikohan noista on toiminnaltaan parempi; se että IHS kierretään irti (aqua) vai työnnetään irti (rockit)? Ei varmaan suurta merkitystä sillä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 667
Lähikaupasta Giletten partateriä(valkoinen pieni laatikko) ja maalarinteippiä. Sitten vain nitkuttelemaan auki. Hinta yhteensä noin 8e ja pääsee heti hommiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 323
Lähikaupasta Giletten partateriä(valkoinen pieni laatikko) ja maalarinteippiä. Sitten vain nitkuttelemaan auki. Hinta yhteensä noin 8e ja pääsee heti hommiin.
Eiköhän tuo oikea työkalu ole hieman turvallisempi ja saa varmasti myytyä eteenpäin käytön jälkeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Eiköhän tuo oikea työkalu ole hieman turvallisempi ja saa varmasti myytyä eteenpäin käytön jälkeen.
Tämäpä se itsellänikin, on sen verran nakkisormet ja kädet ovat muutenkin kuin paskalapiot, että parempi tehdä tuo homma jollakin työkalulla :D
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
192
En kanssa lähtis korkkaa millään partahöylän terillä. Itsellä meni joku 30 min vs 30 s työkalulla.

Jos joku tarvii Tampereen alueella niin voin lainata. ( enter setupin)
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Mistä asti nuo RockItit tulee? Sivuilta en löytänyt mitään valmistusmaasta tai lähetyspaikasta.
Houstonissa on päämaja ainakin ko. yrityksellä. Valmistuspaikasta en osaa sanoa, mutta uskoisin rapakon takaa tulevan.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
420
Eli toimituksessa kestää se about viikko, ehkä odottelen casekingistä delid dietä :think:
Jep, sieltä Houstonista se lähti tulemaan.

Kätevä tässä Asuksen Maximus IX Herossa kun voi tuota AVX offsettia säätää, pistin -2 eli IBT:ssä esimerkiksi kellot on "vain" 4,8 GHZ, mutta peleissä sitten 5 GHz. Pitää tehdä enemmän testejä ennen kuin voi julistaa vakaaksi. Lämmöt saa ainakin pidettyä kurissa tuolla offsetilla ennen kuin pääsee korkkaamaan prossun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 323
Mulla lähti eilen saksasta tulemaan tuo Dr. Delid tool ja 34,90€ jäi sille hinnaksi toimituskuluineen. Mitä mieltä olette tuosta reliddaamisesta, kannattaako ja mitä liimaa siinä pitäisi käyttää?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 573
Viestejä
4 236 879
Jäsenet
71 223
Uusin jäsen
Ve_jo123

Hinta.fi

Ylös Bottom