Intel Haswell (LGA1150 Z87/Z97) kellotukset & kokemukset!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo kuten tässä sanottiinkin osa noin isosta erosta johtuu ihan varmasti myös siitä että IHS tulee lähemmäs dieä kun liimat poistetaan. Oma 4770k ei viilentynyt ihan 20 astetta edes liquid ultralla.
Yksilöllistä. Itselläni tippui liki yli 30 astetta rasituslämmöt. Ennen korkkausta prossu throtlasi primessä heti kättelyssä. Korkkauksen jälkeen alle 70 astetta samalla kuormalla. Paska silicon lottery
 
Joo kuten tässä sanottiinkin osa noin isosta erosta johtuu ihan varmasti myös siitä että IHS tulee lähemmäs dieä kun liimat poistetaan. Oma 4770k ei viilentynyt ihan 20 astetta edes liquid ultralla.
Joo. Lähinnä kritisoin tätä kommenttia:
Aikalailla "turha" toimenpide jos ei metalleja laita väliin..
Tämä ei nyt ihan paikkaansa pidä.
 
4790k @ 4.7 GHz - 1.250v, tein kuten tuossa 5 sivua sitten joku video opetti. Emona Z97 Pro Gamer. Prime95 throttlaa prossun 3.5 - 3.6 GHz enkä ole jaksanut sitä edes ajella, lämmöt nousee primellä korkealle, core 0 ja 1 100c speccyn mukaan, 2 ja 3 n. 80c. Pelit (esim PUBG) pyörii paremmin kun vakiokelloilla eikä ole kaatunut, edes striimatessa kun testasin.

Cine 15 antoi tulokseksi 966 joka on parempi kun stockina, ihan ok. Mietityttää siis miksi prime95 throttlaa, kannattaako siitä välittää koska pelit, joita pelaan pyörii ja kone toimii muutenkin hyvin. Rasituslämmöt 50-70, vaihtelevasti. Jäähynä Arctic Cooling AIO 240mm, eli ihan passeli jäähy.

Joten, antaakko olla vaan 4.7 GHz, mieli tekisi nostella voltteja ja katsoa kuinka korkealla pääsisi (ei buutannut 4.9 GHz noilla volteilla, 4.8 GHz buuttasi mutta kaatu primellä)
Ja lähtisikö IHSsän poistolla tuosta oikeasti lämpöä veke?
 
Kai käytät prime95 versio 26.6? Uudemmat ei oikein tykkää haswellista.
 
Noniin, nyt se ajaa täydellä corespeedillä, kiitokset siis tuosta.

Nytkun corespeed pysyy 4.7 GHz niin voisin lähteä ajelemaan kun kerkiän ihan kunnon siivuja ja katsoa kuinka käyttäytyy. Oli tuossa 5minuutin stressissä taas tosin 0 ja 1 core n. 15 astetta lämpimämpi kuin muut.
 
Noniin, nyt se ajaa täydellä corespeedillä, kiitokset siis tuosta.

Nytkun corespeed pysyy 4.7 GHz niin voisin lähteä ajelemaan kun kerkiän ihan kunnon siivuja ja katsoa kuinka käyttäytyy. Oli tuossa 5minuutin stressissä taas tosin 0 ja 1 core n. 15 astetta lämpimämpi kuin muut.
Sulla varmaan pahimmasta päästä vinossa ihs coren päällä, 15-20 asteen ero on ihan järjetön. Korkki auki ja nestemetallit väliin! ;)
 
Joo. Lähinnä kritisoin tätä kommenttia:
Tämä ei nyt ihan paikkaansa pidä.
Laitoin ihan syystä nuo heittomerkit.
Kyllähän sinne saa laittaa vaikka hammastahnaa jos niin haluaa. Jos kyseiseen operaatioon lähtee niin minkä takia ei sitten tekisi työtä kunnolla ja ottaa kaikki irti mitä mahdollista?
 
Laitoin ihan syystä nuo heittomerkit.
Kyllähän sinne saa laittaa vaikka hammastahnaa jos niin haluaa. Jos kyseiseen operaatioon lähtee niin minkä takia ei sitten tekisi työtä kunnolla ja ottaa kaikki irti mitä mahdollista?
Jos nyt esim. ei ole tuo nestemetallin kanssa leikkiminen tuttua ja se sähkönjohtavuusaspekti spennaa. Kaikki ei myöskään korkkaa ainoastaan lämpöjen takia, vaan myös saadakseen hiljaisemman masiinan hakematta limittejä. Omissa testeissä ei ole ollut kuin 3-5C eroa nestemetallin ja NT-H1 välillä korkkauksessa, joten on se ihan validi vaihtoehto käyttää hyvää tahnaakin. Huonolla tahnalla (esim id-coolingin oma) lämmöt helposti nousee korkeammalle, kuin ennen korkkausta. Take home messagena nyt halusin vain sanoa, että tahna vs nestemetalli riippuu käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta.
 
Jos nyt esim. ei ole tuo nestemetallin kanssa leikkiminen tuttua ja se sähkönjohtavuusaspekti spennaa. Kaikki ei myöskään korkkaa ainoastaan lämpöjen takia, vaan myös saadakseen hiljaisemman masiinan hakematta limittejä. Omissa testeissä ei ole ollut kuin 3-5C eroa nestemetallin ja NT-H1 välillä korkkauksessa, joten on se ihan validi vaihtoehto käyttää hyvää tahnaakin. Huonolla tahnalla (esim id-coolingin oma) lämmöt helposti nousee korkeammalle, kuin ennen korkkausta. Take home messagena nyt halusin vain sanoa, että tahna vs nestemetalli riippuu käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta.

Tätä olen itse miettinyt että ei nestemetalleja ole tms. Mutta löytyy Arctic Coolingin MX-4 sekä Cooler Master E1 Ic Essential, kumpihan näistä kannattaisi sinne änkeä JOS korkkaan?
 
Heitetään nyt mutulla/luin joskus jostain pohjalta, että kaikki muut paitsi nestemetallit menettää lämmönjohtokykyään mahdollisesti aika ankarallakin kädellä pitemmän päälle. Omalla kohdalla lämmöt aika prikulleen identtiset verrattuna varmaan vuoden kahden takaiseen korkkausoperaatioon, välissä siis liquid pro:ta.

Kaikki osaa siitä ruiskusta laittaa sitä nestemetallia kuitenkin nätisti siihen prossun päälle ja levitellä ilman roiskeita.

Take home messagena nyt halusin vain sanoa, että tahna vs nestemetalli riippuu käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta.

Eikö se nyt aina korkkauksen yhteydessä ole käyttö/käyttötarkoitus viilentää ja hiljentää konetta, mikä saavutetaan aina parhaimmin nestemetalleilla?

MUOKS: tais muistaakseni olla MX-4seen liittyvää tuo suoritustehon heikkeneminen.
 
MX-4 ei ainakaan johda yhtään sähköä. "MX-4 ei sisällä lainkaan metalleja eikä se johda sähköä mikä tekee sen käytöstä turvallisempaa ja helpompaa. MX-4:n lämmönjohtavuus perustuu pieniin hiilikuidun mikrohiukkasiin."
 
Kyllähän se vaan nyt niin on, että nestemetallit hakkaa jokaisen tahnan IHS:n ja dien välissä. Nuo normitahnat menettää nopeasti lämmönjohtavuutensa tuossa raossa ja lopulta niiden teho laskee stockin alapuolellekin.
Tuossa vertailua:
Lisäksi Arctic Silver 5 on yksi parhaista normitahnoista.
Mikäli tuo nestemetalli nyt niin pelottaa niin pintaliitoskomponentit voi lakata tai niihin voi laittaa maalarinteippiä metallin levityksen ajaksi.
 
Mitäs nestemetallia suosittelisitte jos sellaisen tässä nyt joutuu tilailemaan?
 
Eikö se nyt aina korkkauksen yhteydessä ole käyttö/käyttötarkoitus viilentää ja hiljentää konetta, mikä saavutetaan aina parhaimmin nestemetalleilla?
En nyt ymmärrä mikä tässä keskustelussa aiheuttaa vänkäämistä.

Kyllä: nestemetalli on parempaa siellä välissä. Itsekin sitä käytän useimmiten.

Ei: toimenpide ei ole turha, jos haluaa saada konetta hiljaisemmaksi / viileämmäksi ja haluaa käyttää ns. turvallisempana vaihtoehtona hyvää tahnaa.

Liquid pro oli enemmän omaan makuun kuin liquid ultra.

Toiset tahnat kuivuu nopeammin kuin toiset.
 
Näitä on näkyny ennenkin eikä ne vastaa keskusteluun, jota tuossa aiemmin on käyty. Siinä on kyse korkatun prosessorin IHS ja sirun väliin laitettavista tahnoista tai nestemetalleista, ei niistä mitkä laitetaan IHS ja jäähdyttimen väliin. Korkatun prossun kohdalla on järjestään parempi lopputulos nestemetallilla sirun + IHS väliin ihan sama kuinka sitä haluaa käännellä ja väännellä. Sitä voi toki myös laittaa IHS ja jäähdyttimen väliin mutta tällöin kannattaa varmistua ettei jäähdyttimen pohja sisällä yhtään alumiinia (kuten ne yleensä sisältävät) tai se nestemetalli muuttuu mustaksi tuhkan näköiseksi tavaraksi ja jäähdytysteho on sama kun jos välissä ei olisi mitään.
 
Nyt on nestemetallit tullut, työkaluja deliddaukseen ei ole muutakuin mattopuukko. Joten en nyt ainakaan tänään sitä ala räpeltämään. Onnistunee mattopuukollakin varovaisuutta noudattaen ainakin videoiden perusteella. Olkoon se viikonlopun heiniä. Jos jollain pirkanmaalla työkalut ja ajaa Akaan ohi vkl aikana, voin napata delid kalut. Toki voin hakeakin jostain.
 
Nyt on nestemetallit tullut, työkaluja deliddaukseen ei ole muutakuin mattopuukko. Joten en nyt ainakaan tänään sitä ala räpeltämään. Onnistunee mattopuukollakin varovaisuutta noudattaen ainakin videoiden perusteella. Olkoon se viikonlopun heiniä. Jos jollain pirkanmaalla työkalut ja ajaa Akaan ohi vkl aikana, voin napata delid kalut. Toki voin hakeakin jostain.
Heitän vaihtoehdoksi oman sigusta löytyvän tarjouksen, eli kympillä ensiviikolla saisit jo työkalun, jos haluat tuolla tehdä. Haswellin korkkaus toki onnistuu helposti myös ruuvipenkillä ja noita halvimpia saa motonetistä alkaen 20€ ja jatkoa ajatellen se toimii moneen muuhunkin.
 
Oma 4790k otti mukavat 85+ lämpöjä vakiona 4.4ghz, korkattuna sama 55 :cigar2:. Nyt menee siellä 4.7ghz 1.28v ja primessä 70c :tup:
 
Kuinkas kovia 4790k kiviä täältä muuten löytyy? Oma rullaa 24/7 adaptivella 4.8ghz ja uncore 4.5ghz 1.25v, näillä max lämmöt primessä 80c, coolerina H110i vardareilla. Korkattu CLU välissä.
 
kellotus2.jpg


Nyt on uusi koppa sekä uusi prossujäähy ja näyttää ainakin lämmöt pysyvän paremmin kurissa. Kuitenkin kun nostin IBT:ssä stress levelin very highille niin lämmöt karkasi ja tuli blue screeniä. Voltit 1.17. Mites nyt sit kannattaa jatkaa? Kelloja vaan suosiolla pienemmälle?
 
kellotus2.jpg


Nyt on uusi koppa sekä uusi prossujäähy ja näyttää ainakin lämmöt pysyvän paremmin kurissa. Kuitenkin kun nostin IBT:ssä stress levelin very highille niin lämmöt karkasi ja tuli blue screeniä. Voltit 1.17. Mites nyt sit kannattaa jatkaa? Kelloja vaan suosiolla pienemmälle?
Korkkaamaan niin sillä ne laskee.
 
Tuli nyt viime viikolla ajeltua isompia vakaampia kelloja, 4.2@1.23v, 4.3@1.35, 4.4@1.425 ja nyt pari päivää 4.3@1.35, p95 lämmöt 77c, pelatessa max 65c:tup:, ilmeisesti ei ole haittaa että ajelee manuali volteilla mutta c-state ja speedstep päällä:confused:, ei boottaa adaptivella eikä offsetillä winukkaan asti. 4.4 pyöri lämmöt yhdellä corella 90c ja loput vähän matalampana, ei oo mikää lotto voitto:D
 
Tuli nyt viime viikolla ajeltua isompia vakaampia kelloja, 4.2@1.23v, 4.3@1.35, 4.4@1.425 ja nyt pari päivää 4.3@1.35, p95 lämmöt 77c, pelatessa max 65c:tup:, ilmeisesti ei ole haittaa että ajelee manuali volteilla mutta c-state ja speedstep päällä:confused:, ei boottaa adaptivella eikä offsetillä winukkaan asti. 4.4 pyöri lämmöt yhdellä corella 90c ja loput vähän matalampana, ei oo mikää lotto voitto:D
Hasuwellit oli huonompia kulkemaan, kuin DC:t. Mulla oli myös samanlainen tapaus aikanaan.
 
Netistä löysin vinkin että tiputtaa manuaalina voltteja alas, tiputin 1.25v, sitten adaptive päälle ja laittaa Additional turbo mode cpu core voltage siihen millä pysyy vakaana eli 1.35v ja nyt ainakin boottasi winukkaan:eek:
 
Korkkaamaan niin sillä ne laskee.
Tai sitten laittaa vaan prossutuulettimen päälle... Ei jostain syystä pyöri kunnolla ilman että laittaa biosista smart fan moden pois päältä ja silloinkin koko ajan tapissa. :shifty: Pistin nyt sitten 1,05v ja 4.00ghz ja näyttäisi toistaiseksi pysyvän lämmöt kurissa.

E:
Kellotus3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten laittaa vaan prossutuulettimen päälle... Ei jostain syystä pyöri kunnolla ilman että laittaa biosista smart fan moden pois päältä ja silloinkin koko ajan tapissa. :shifty: Pistin nyt sitten 1,05v ja 4.00ghz ja näyttäisi toistaiseksi pysyvän lämmöt kurissa.

E:
Kellotus3.jpg
Tuokin on ihan kannatavaa katsoa heti alkuun. Anyway korkkauksella saa haswellistä järestään sen 20 astetta pois. Omani oli onnettomimpia purkkaprossuja ja siitä tippui lämmöt 30 astetta.
 
Tuokin on ihan kannatavaa katsoa heti alkuun. Anyway korkkauksella saa haswellistä järestään sen 20 astetta pois. Omani oli onnettomimpia purkkaprossuja ja siitä tippui lämmöt 30 astetta.
Korkkaus muutenkin lähes 100% vaaratonta tolla bauerin korkkaus kalulla. Sitten vielä laittaa ei sähköä johtavaa tahnaa komponenttien päälle ja kellot tappii :cigar2:
 
Korkkaus muutenkin lähes 100% vaaratonta tolla bauerin korkkaus kalulla. Sitten vielä laittaa ei sähköä johtavaa tahnaa komponenttien päälle ja kellot tappii :cigar2:
Minkä komponenttien päälle meinasit tahnaa laittaa? Nestemetallit sinne corelle laitetaan.
 
Niihin mitä siinä ytimien vieres on jos sattuu liika nestemetallia laittamaan niin suojaa valumalta :)
Kynsilakkaa tai muuta ennemmin niille, nestemetallit ei roisku mihinkään kun laittaa ne rauhassa, pari vuotta omat CLU ollu välissä eikä ole valunu mihkää..
 
Voiko Z97 piirisarjalla jakaa prossun 3.0 pci-e linjoja niin että jättää näyttikselle vain x8 ja sitten m.2 lisäkortille antaa 3.0 väyliä x4?

Alkaa osia olla siihen malliin uus-vanhaan kokoonpanoon että vain uusi ssd puttuu ja mikäli max nopeudet saisi m.2 kanssa käyttöön niin sitten varmaan olisi valinta itselle m.2 levy, muuten normi ssd.
 
Onko liikaa pitää 24/7 käytössä 1.3v? Kyseessä siis 4790k. Tuolla saan vakaan 4,7Ghz
 
4690k täällä 4,7Ghz vakaana 1,235V. Menee 4,8Ghz kyllä jo 1,255V, mutta alkaa lämmöt olemaan pelatessakin ~75°C. Korkkaus on mielessä, mutta en tiedä onko 100-200mhz nousu wörth. Kokeilin suoraan, että boottaako 5Ghz 1,3V, mutta kaatuu saman tien. Pitänee selvittää, että meniskö se 4,9Ghz järkevillä volteilla ja harkita sitten korkkaamista:) *EDIT* Näyttäs 4,9Ghz & 1,3V menevän ainakin firestrike läpi. Taitaa se korkkaus tulla eteen:)
 
Viimeksi muokattu:
4690k täällä 4,7Ghz vakaana 1,235V. Menee 4,8Ghz kyllä jo 1,255V, mutta alkaa lämmöt olemaan pelatessakin ~75°C. Korkkaus on mielessä, mutta en tiedä onko 100-200mhz nousu wörth. Kokeilin suoraan, että boottaako 5Ghz 1,3V, mutta kaatuu saman tien. Pitänee selvittää, että meniskö se 4,9Ghz järkevillä volteilla ja harkita sitten korkkaamista:)
Ikävä kyllä näillä tulee rajat monesti 4.8ghz kohdalla. Jänniteen tarve nousee sen jälkeen liiaksi.
 
Onko 1.38v liikaa 4770k 4.5ghz? :hammer:
Lämmöt aida64 max ~70-75c luokkaa, aikalailla pyöri 60c kieppeillä, pelatessa n.50c

Tämä siis phanteksin ph-tc14pe möhköjäähyllä tuulettimien ollessa 1000rpm
 
Aika hyvää silikoni onni käynyt porukalla. Itellä tarttee 1.25v 4.2ghz 4670k
 
Aika hyvää silikoni onni käynyt porukalla. Itellä tarttee 1.25v 4.2ghz 4670k

4670k 4.2ghz 1.2V
Tarkoitus korkata lähitulevaisuudessa ja koittaa saada ainakin 4,5

Meikäläiselläkin 4670K @ 4,2GHz 1,22V.
Korkkaus ei auttanu muussa kun lämmöissä.

Jotenkin seinä vaan pamahtaa vastaan tässä kohtaan, ei saa yhtään yli 4,2GHz järkevillä volteilla. Kokeiltu kaikkea mahdollista ja edes 4,4GHz 1.35V ei pysy vakaana vaikka lämmöt maksimissaan 60C näillä volteilla.

Tiedä sitten onko emolevystä kiinni vai onko vaan todella surkea silikonilotto käynyt:confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 883
Viestejä
4 481 287
Jäsenet
74 024
Uusin jäsen
tillikorva

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom