Iltaa, olen tänne kirjoitellut aiemminkin kun olen kellotellut tätä 9600KF prossuani edellisen kerran. Emolevynä on MSI MPG z390m Gaming Edge AC ja prossuna siis 9600KF. Aiemmin kellot olleet 4,7ghz, mutta nyt lisäsin koppaan tuuletusta kolmen lisäkotelotuulettimen verran ja nyt niitä on sisälle puhaltamassa 4 kpl ja sisältä ulos 2kpl. Lisäksi otin kaapista Thermarightin prossujäähystä tuulettimen irti ja kiinnitin tähän nykyisen Bequiet dark 4 jäähdytyssiilen toiselle puolelle, joten sisälle siiliin puhaltaa yksi tuuletin ja yksi pois päin takaosan poistotuulettimeen.
Nyt minulla heräsi pieni huoli, koska sain koneen stabiiliksi 4,9ghz:ssä (idlelämmöt 34-35), mutta vCorella 1.400. Eilen testasin 4,9 ghz kellotusta Cinebenchillä ja vasta vCore 1.380 meni sillä läpi, mutta sitten pelatessa Flight simulator 2020:stä koneen ruutu vain jäätyi ja se lienee merkki liian alhaisesta prossun jännitteestä. No tuo ongelma hävisi, kun nostin vCoren 1.400 ja pelaamisen aikana ei hyytymisiä tullut. Sitten tänään huomasin tämän Blender Benchmarkin. Sain vedettyä BMW27 testin läpi 1.360 vCorella, mutta se ei nyt auta (maksimilämmöt kävi 78 asteessa yhden ytimen kohdalla ja muut 72-74) kun pitäis sitä lentosimua pystyä pelaamaan. Vedin sitten näillä stabiileilla 1.400 cVoren kelloilla Blenderin niin lämmöt oli 79, mutta korkein piikki yhdessä ytimessa 81 astetta.
Eli ollaanko vielä ihan rajojen sisäpuolella? Eli ei syytä huoleen tuo 1.400 vCoren kanssa vai mitä tässä pitäis tehdä? Pelaamiseen tuo 0.2ghz nosto toi pienen lisäboostin 4-6fps nousun myötä (MSFS2020 on tosi prossuherkkä peli, RTX 3080:sen ostajat ollut ihan ihmeissään kun FPS ei noussutkaan niin paljoa).
Pelatessa yksittäinen piikki 80 asteessa, mutta suurimmaksi osin 77 asteessa pysyy niillä alueilla jossa suorituskäyttö nousee sinne 80-90% kohdille (isot kaupungit joissa paljon piirrettävää). 109w on CPU package power maksimit pelatessa ja vCoren maksimi 1.408.