Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Pikainen kyssäri: kun deliddaatte niin rapsutatteko mustan mönjän pois prossun pinnasta vai pelkästä hs:sstä? Liekö syytä kiinnittää hs takaisin jollain vai meneekö painovoimalla?
Hyvin harva täällä varmaankaan kiinnittää takaisin. Ei mene pelkällä painovoimalla vaan myös sillä sockettiklipsillä.

Ja mönjät pois vaikka luottokortilla tms. Ja siis kaikkialta.

Casekingin ohjeissa ja joissain muissa kansi kiinnitetään takaisinkin ja ajattelin itse kokeilla kiinnittää. Tai sitten en.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
17
Oonko nyt missannu jonkun säätimen biosissa vai onko mun kammat vaan yksinkertaisesti aivan paskat kun dram 1,425V SA&IO 1,25V eikä yli 3333mhz boottaa? Pohjana tosiaan maximus X hero.

Edit. Onko noilla io ja sa boot voltageilla merkitystä? Tollaset löytyis ainakin vielä biosista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 882
Pikainen kyssäri: kun deliddaatte niin rapsutatteko mustan mönjän pois prossun pinnasta vai pelkästä hs:sstä? Liekö syytä kiinnittää hs takaisin jollain vai meneekö painovoimalla?
Kortilla mönjät pois ja olen itse vielä putsaillut alkoholilla ne pinnat.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Oonko nyt missannu jonkun säätimen biosissa vai onko mun kammat vaan yksinkertaisesti aivan paskat kun dram 1,425V SA&IO 1,25V eikä yli 3333mhz boottaa? Pohjana tosiaan maximus X hero.

Edit. Onko noilla io ja sa boot voltageilla merkitystä? Tollaset löytyis ainakin vielä biosista.
Oletkos asettanut secondary ja tertiary ajoitukset käsin? Suht tiukoilta vaikuttaa. Mikäli olet, laita kaikki muut auto-asetukselle ja kokeile hakea ensin maksimi kellotaajuus joilla muistit toimii esim. CL19-19-19-39 2T asetuksilla. Kun löytyy maksimi kellotaajuus, tiputat siitä vaikka pykälän ja haet kireimmät peruslatenssit, sitten vasta alat kiristelemään secondary/tertiary asetuksia. VCCSA ja VCCIO voit asettaa aluksi esim. 1.25v jolloin ne eivät jää heti jarruttamaan, kun maksimi kellotaajuus -1 pykälä on löytynyt, voit hakea noille jännitteille sopivat arvot joilla edelleen toimii kyseisellä kellotaajuudella.
Noudatitko näitä Asmolan ohjeita? Voi olla että secondaryt / tertiaryt on liian tiukkoja. TRFC ja TREFI myös autolle alkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Oonko nyt missannu jonkun säätimen biosissa vai onko mun kammat vaan yksinkertaisesti aivan paskat kun dram 1,425V SA&IO 1,25V eikä yli 3333mhz boottaa? Pohjana tosiaan maximus X hero.

Edit. Onko noilla io ja sa boot voltageilla merkitystä? Tollaset löytyis ainakin vielä biosista.
Hynixit on vaan huonot verrattuna samsungin b-die kampoihin.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Secondary ja tertiary on autolla kaikki jos ne täytyy autolta pois ottaa niin oon ymmärtänyt ton auton ihan väärin
Juu Autolla kannattaa aluksi olla kun hakee pää latensseja. En tosiaan tiedä jos on Hynixit että miten toimia. Nuo Samsungin B-Diet ainoot muistit minkä kanssa pelannut. Eikö tosiaan boottaa esim 3600-16-16-16-36-2T ja loput autolla?

Kannattanee melkeen googletella Hynix DDR4 OC tjms hakusanoja. Saattavat tarvita jotain jekkuja mitkä eroaa sampoista.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
17
Juu Autolla kannattaa aluksi olla kun hakee pää latensseja. En tosiaan tiedä jos on Hynixit että miten toimia. Nuo Samsungin B-Diet ainoot muistit minkä kanssa pelannut. Eikö tosiaan boottaa esim 3600-16-16-16-36-2T ja loput autolla?

Kannattanee melkeen googletella Hynix DDR4 OC tjms hakusanoja. Saattavat tarvita jotain jekkuja mitkä eroaa sampoista.
Tällä hetkellä kokeillaan 3500-19-19-19-39-2T ja kone heittää pari bootti yritystä jonka jälkeen boottaa biosin safemodeen. Täytyy googletella mikäs näihin voisi auttaa. Kiitoksia tähän mennessä!
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
589
Oonko nyt missannu jonkun säätimen biosissa vai onko mun kammat vaan yksinkertaisesti aivan paskat kun dram 1,425V SA&IO 1,25V eikä yli 3333mhz boottaa? Pohjana tosiaan maximus X hero.

Edit. Onko noilla io ja sa boot voltageilla merkitystä? Tollaset löytyis ainakin vielä biosista.
Tuossa omalla maximus x herolla asetukset jos mitään apua. 4000MHz menee memtestillä läpi (8000% kokeillut) mutta >4000MHz en saa buuttaamaan konetta vaikka kuinka yritän.

1.JPG
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Paljonko vaati jekkua muistit ja io/sa 4266? Boottasko 4300/4400?
Itse asiassa en testannut erikseen 4266 isompia taajuuksia eikä tuokaan bootannut CL18. Täytyy testailla lisää tässä kun ehtii, nyt Liigakiekkoa.:tup:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 238
Tarkoitettiinkohan tuossa emolevyn ajureita? :tdown: (miettii)
Menee yhä hullummaksi: Asuksen sivulta löytyy Intel Chipset driver, päivättynä 30.8.2017. Latasin paketin ja aloin asentamaan, niin asennusikkunassa on ajurin päiväys 3.6.2015! Eihän tuota piirisarjaa vielä ollut olemassakaan. Puuh, ei pitäisi olla näin vaikeeta.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Menee yhä hullummaksi: Asuksen sivulta löytyy Intel Chipset driver, päivättynä 30.8.2017. Latasin paketin ja aloin asentamaan, niin asennusikkunassa on ajurin päiväys 3.6.2015! Eihän tuota piirisarjaa vielä ollut olemassakaan. Puuh, ei pitäisi olla näin vaikeeta.
Se on se päiväys sille ohjelmalle, samalla asennusohjelmalla menee millä on menty jostain 2011 vuodesta :sdarra:

Ihan oikee on palikka, ei muuta ku asentaa vaan.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Emolevyn sivuilta asentelet mitä löytyy. Ei pitäs muuta tarvii säätää. @Luumuja kasseissa on ottanu pari liikaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Minä asensin pelkästään sen chipset driverin Asuksen sivulta, enkä ymmärrä mihin sitäkään tarvitsee kun kaikki toimi ilmankin. Liekö jotain vaikutusta suorituskykyyn? Sampsa teki tänne forumille tuon uuden koneen kasausopas -videon niin olisi voinut siihen loppuun kertoa pikaohjeet käyttiksen ja ajurien asentamiseen (for dummies).
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Siliconlotteryn uusimmat binnaukset:

As of 12/01/17, the top 99% of tested 8700Ks were able to hit 4.9GHz or greater.
As of 12/01/17, the top 72% of tested 8700Ks were able to hit 5.0GHz or greater.
As of 12/01/17, the top 43% of tested 8700Ks were able to hit 5.1GHz or greater.
As of 12/01/17, the top 16% of tested 8700Ks were able to hit 5.2GHz or greater.

Looks like they dropped the 5.3Ghz bin since only something like 6% of the last batch of CPUs could hit it.

Overall, the avg overclock has dropped compared to the last results from Nov 11th:

Raw percents from 12/01/17:

5.2Ghz: 16%
5.1Ghz: 27%
5.0Ghz: 29%
4.9Ghz: 27%
4.8Ghz: 1%?

Raw percents from 11/11/17:

5.3Ghz 6%
5.2Ghz 24%
5.1Ghz 28%
5.0Ghz 23%
4.9Ghz 19%
Näyttäs vähän heikommilta uudemmat patchit. Ei ollut enää 5.3Ghz kiviä löytynyt.
 
Liittynyt
18.09.2017
Viestejä
182
Minulla on ollut tuo tilauksessa jo jonkin aikaa. Saatavuus huono. Jimmsin ketjussa joku kyseli ja vastaus oli ei tietoa. Caseking Saksassa ja der8sauerin työpaikka on varmaan noiden lähde, mutta sielläkin lukee vain että tilauksessa ja ei mitään aika-arviota.
Vähän vanha postaus, mutta jaetaas silti tämä info jos joku kyseistä työkalua (Delid-die-mate 2) halajaa: itse herra der8auer sanoi että joulukuun puolivälissä saavat ison satsin liikkeelle ja pitäisi riittää kaikkiin vireillä oleviin tilauksiin.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Näyttäis ettei muilla emoilla kuin Taichi tai Apex kannata panostaa yli 4000mhz muisteihin.Itse kokeillut 4133cl18 ja 4200cl19,suorituskyky laskee verrauttuna 4000mhz.
Täällä on ilmeisesti muutamat muutkin tehnyt saman suuntaisia havaintoja.Noi kaks emoo ja 2*8gb muistit on näköjään pakolliset jos haluaa maximi suorituskykyä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Vähän vanha postaus, mutta jaetaas silti tämä info jos joku kyseistä työkalua (Delid-die-mate 2) halajaa: itse herra der8auer sanoi että joulukuun puolivälissä saavat ison satsin liikkeelle ja pitäisi riittää kaikkiin vireillä oleviin tilauksiin.
Päädyin itse perumaan nuo kaikki ja vaihtamaan tilauksen dr. Delid professionaliin. Aquacomputerillakin oli ongelmia noiden (ainakin pro mallien) toimituksen kanssa, mutta nyt dhl:n hallussa on oma kappale.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Päädyin itse perumaan nuo kaikki ja vaihtamaan tilauksen dr. Delid professionaliin. Aquacomputerillakin oli ongelmia noiden (ainakin pro mallien) toimituksen kanssa, mutta nyt dhl:n hallussa on oma kappale.
Mulla on kans tilauksessa tuo tohtori delid. Arvioitu lähetyspäivä 4.12, saa nähdä paljon menee yli.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Näyttäis ettei muilla emoilla kuin Taichi tai Apex kannata panostaa yli 4000mhz muisteihin.Itse kokeillut 4133cl18 ja 4200cl19,suorituskyky laskee verrauttuna 4000mhz.
Täällä on ilmeisesti muutamat muutkin tehnyt saman suuntaisia havaintoja.Noi kaks emoo ja 2*8gb muistit on näköjään pakolliset jos haluaa maximi suorituskykyä.

Taichilla pitäis toimia myös neljä kampaa 4000mhz tai yli, en voi todentaa kun mulla on vaan 2*8gb kitti b-dietä. Enkä meinaa nykyhinnoilla ostaa enempää ellei oo ihan pakko. Tää mun 3600cl15 setti maksoi 175€ ja pidin kalliina. Nyt taitaa olla jo lähes 300€ :swtf::sdarra:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Muistikellotus Taichilla on suorastaan tylsää. Nakkasin ramille suoraan 1.5v, VCCIO 1.2v, VCCSA 1.25v, 4266mhz CL18 sisään ja nyt ruksuttelee tyytyväisenä memtestiä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Muistikellotus Taichilla on suorastaan tylsää. Nakkasin ramille suoraan 1.5v, VCCIO 1.2v, VCCSA 1.25v, 4266mhz CL18 sisään ja nyt ruksuttelee tyytyväisenä memtestiä.
Sitten vain secodary ajoitusten kimppuun.:tup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Tuota muistien kellotusta ei olekkaan tullut koskaan kokeiltua. Liekö Herolla ja g.skillin triden z 3600 cl16 kammoilla mahdollista saavuttaa 4000mhz ja jos on onko se minkälainen työmaa mahdollisesti? Minkäänlaista kokemusta muistien kellottelusta ei tosiaan ole, että jos hyvin paljon vaatii opiskelua ja säätämistä saada jotain näkyvää hyötyä niin taidan säästää suosiolla kasetin eheyttä.:think:
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Tuota muistien kellotusta ei olekkaan tullut koskaan kokeiltua. Liekö Herolla ja g.skillin triden z 3600 cl16 kammoilla mahdollista saavuttaa 4000mhz ja jos on onko se minkälainen työmaa mahdollisesti? Minkäänlaista kokemusta muistien kellottelusta ei tosiaan ole, että jos hyvin paljon vaatii opiskelua ja säätämistä saada jotain näkyvää hyötyä niin taidan säästää suosiolla kasetin eheyttä.:think:
Perus kellotaajuuden ja latenssien nosto on lasten leikkiä, mutta secodaryjen virittely on sitten hieman enemmän aikaa vievää hommaa. Hyvä perusohje: muistien jännite ~1.45v, VCCSA ja VCCIO ~1.25v ja sitten vain kokeillaan maksimi kellotaajuus jolla toimii, sen jälkeen maksimi latenssit kyseiselle kellotaajuudelle jolla toimii ja ajelee @Mustanaamio n muistitestiä.:tup:

Secodaryjen virittelyyn löytyykin hyvä ohje aiemmista postauksistani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Minullakin 4000mhz ja siitä ylöspäin Aidan write romahtaa, mutta read jatkaa skaalautumista normaalisti. Emo varmaan vetää jonkun secondary timingin överiksi autolla. Onko joku ratkaissut tämän Taichilla?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Ekat muistitestit APEXilla, 4200MHz C18 taipuu nätisti, 4266 C18 ei enää toimi ainakaan järkevillä volteilla.



On kyllä viileä tämä uus prossu, 1.344v LinX AVX-rasituksessa lämmöt max 62c, kellot ja voltit hatusta vedetty. Testit jatkuu mutta so far so good!:kippis:
Minullakin 4000mhz ja siitä ylöspäin Aidan write romahtaa, mutta read jatkaa skaalautumista normaalisti. Emo varmaan vetää jonkun secondary timingin överiksi autolla. Onko joku ratkaissut tämän Taichilla?
Onko yhtään mun tulosten mukaiset lukemat?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Iltapäivä mennyt rattoisasti kellotellessa. Eilen tuli delidattua ja nyt sitten haettu kulkuja. 4,9ghz kulkee suht ok volteilla 1,344v avx-2, mutta 5ghz ei mene edes 1,44V.. ja enempää en kokeillut. Boottaa toki ja pelivakaa mutta kestää max 5 pyöräytystä cinebenchiä. :/ Non avx lämmöt ei tule vieläkään vastaan mutta ei taida olla kovin järkevät 24/7 kellot...

Onko näissä emoissa tai prossuissa jotain powerlimittiä tms mikä vois jarruttaa? Ei vaan käsitämiten 100mhz voi olla noin tiukassa...

btw, onnistuin korruptoimaan biossinkin, oli pakko reflashata. :D
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Oisko joku taichin omistaja viitsinyt ajella occt:testiä large datasetillä (vakiona siis), ja laittaisi mihin voltit nousee 5ghz? Mimmoset lämmöt ovat korkattuna tuon ajon aikana..? 5-10min riittää ihan hyvin. Itsellä korkkaamaton ja offset -20 nostaa lämmöt siihen että lämpöjen takia testi kippaa, voltit pyörii siinä 1.39v tietämillä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Täytynee koittaa ottaa muisteista löysät pois. Tosiaan noita secondaryjä en taida jaksaa rueta hieromaan kun ei tässä nyt tarvitse pelkästä "säätämisen ilosta" olla rajoja hakemassa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Näyttäis ettei muilla emoilla kuin Taichi tai Apex kannata panostaa yli 4000mhz muisteihin.Itse kokeillut 4133cl18 ja 4200cl19,suorituskyky laskee verrauttuna 4000mhz.
Täällä on ilmeisesti muutamat muutkin tehnyt saman suuntaisia havaintoja.Noi kaks emoo ja 2*8gb muistit on näköjään pakolliset jos haluaa maximi suorituskykyä.
Unohdit Asrockin K6. Tänään nostin 4200C16 ja potkii... Ainakin peleissä ja primessä. Tiedä sitten mustanaamin muistitestissä (hommataan tänään)..... Pidetään välillä taukoa OC hommista ja rentoudutaan :)
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
179
Tuota muistien kellotusta ei olekkaan tullut koskaan kokeiltua. Liekö Herolla ja g.skillin triden z 3600 cl16 kammoilla mahdollista saavuttaa 4000mhz ja jos on onko se minkälainen työmaa mahdollisesti? Minkäänlaista kokemusta muistien kellottelusta ei tosiaan ole, että jos hyvin paljon vaatii opiskelua ja säätämistä saada jotain näkyvää hyötyä niin taidan säästää suosiolla kasetin eheyttä.:think:
Mulla on samat releet kuin sulla (RGB tridentit) ja ihan kivasti noi kulkee

muistit.jpg


1.45v ja toi on 1000% memtestattu vakaus. Löysemmillä latensseilla en ole kokeillut, pitäs mennä aika paljon että suoritusskyky paranisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Mulla on samat releet kuin sulla (RGB tridentit) ja ihan kivasti noi kulkee
Jees :tup: RGB tikut itelläkin. Ketjun innoittaman löin kuitenkin vielä joutessani 100mhz lisää prossulle ja vetäsin kinepenkin joka näytti menevän läpi. Rajaa (ei Koduri) ei ole edes jaksanut vielä hakea kun alunperin tavoite oli 5,0 non avx vakaus joka löytyi suorilta. Jätän 5,2 kokeilun ja muistien testauksen paremmalle ajalle kun olen selvinpäin. Nyt on jouduttava pikkujouluihin. :kippis:

luumu.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Taichi tuossa nyt jo hyvän aikaa ollut 0% biosia päivittämässä, mitähän vittua nyt? Kauanko tässä kannattaa venailla elon merkkejä ennenkun luovuttaa ja laittaa bioskytkimen toiseen asentoon?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 540
Taichi tuossa nyt jo hyvän aikaa ollut 0% biosia päivittämässä, mitähän vittua nyt? Kauanko tässä kannattaa venailla elon merkkejä ennenkun luovuttaa ja laittaa bioskytkimen toiseen asentoon?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Mulla teki samaa tuolla windows pohjaisella toolilla, heitä boottia vaan ja tee se usb tikulla. En joutunut edes kytkimen asentoa muuttamaan, bootti normaalisti.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ei kai kukaan ihan oikeasti käytä vielä noita Windowsin kautta tehtäviä BIOS päivityksiä kun ne voi herran vuonna 2017 tehdä jokaisella emolevyllä suoraan BIOS:sta ilman brikkaamisen vaaraa :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Jees :tup: RGB tikut itelläkin. Ketjun innoittaman löin kuitenkin vielä joutessani 100mhz lisää prossulle ja vetäsin kinepenkin joka näytti menevän läpi. Rajaa (ei Koduri) ei ole edes jaksanut vielä hakea kun alunperin tavoite oli 5,0 non avx vakaus joka löytyi suorilta. Jätän 5,2 kokeilun ja muistien testauksen paremmalle ajalle kun olen selvinpäin. Nyt on jouduttava pikkujouluihin. :kippis:

Aika kultainen kivi omaani verrattuna. :tup:
Alle 1.3V 5.1 cb vakaus.:drool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Mulla teki samaa tuolla windows pohjaisella toolilla, heitä boottia vaan ja tee se usb tikulla. En joutunut edes kytkimen asentoa muuttamaan, bootti normaalisti.
Aha, joo katos tattista. Yritin kyllä USBilla, mutta pitääkin ladata biosfilet uusiksi yms. Oli mulla kyl vähän sellanen aistimus et 0% kohilla ois vielä mahollisesti turvallista käynnistää uusiks mut en kehannu. Kyllä tää touhu välillä tarjoo sellaset pulssilukemat et tunteepaha olevan elossa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 655
Viestejä
4 187 568
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom