Intel Alder Lake (LGA1700, Z690) kokemukset & emolevyt

Tuo olisi kova jos se toimisi muullakin kuin 700 euron Z690 emolla. Tulee vähän jo 2500K fiilikset tuosta suorituskyvystä tuolla rahalla kun 12400 vetästään all corena yli 5,2 GHz
 
Joo, tuo ei riitä. Jos tulisi halvoille emoille niin kelpaisi monelle.

NonKOC.jpg
 
Väyläkellotusta Alder Lakella


3:37-4:20 aika ärsyttävää "eka!!!!!! kukaan muu ei, mutta minä minä" leuhotusta, laitoin videon kiinni. :)

Eikö se kuka löytää ensimmäisenä ja kuka ei, tulisi ilmi jo videon julkaisuajankohdasta kun noin tärkeätä on.
 
3:37-4:20 aika ärsyttävää "eka!!!!!! kukaan muu ei, mutta minä minä" leuhotusta, laitoin videon kiinni. :)

Eikö se kuka löytää ensimmäisenä ja kuka ei, tulisi ilmi jo videon julkaisuajankohdasta kun noin tärkeätä on.


5.4GHz i3 12300 voittaa 5.7GHz 5300G heittämällä :D . @Kaotik
 
Erillistä clock generatoria ei tule löytymään mistään halpaemoista, vaan ainoastaan OC/XOC emoista, joten toi hype jostain 200€ superkellottuvasta prossusta on aika väkisin väännettyä.
 
Erillistä clock generatoria ei tule löytymään mistään halpaemoista, vaan ainoastaan OC/XOC emoista, joten toi hype jostain 200€ superkellottuvasta prossusta on aika väkisin väännettyä.

Tämä. Tuon videon ammattimaisuus kärsii mielestäni maksimaalisesti kun alle minuuttiin kolmesti pätee sillä kuinka oli niiiiiin eka ja kukaan koskaan aiemmin missään ole tehnytlöytänytmitälie asiaa X ennen minua. :rofl: Sitähän saattaa tollakin ikää jonneksi leimautua. Menköön asiaan, esittäköön asiansa, seuraava viideo kiitos. :kahvi:
 
MATX tarjonta on kyllä todella surkeaa Z690 DDR4 osalta eikä ITX tilannekaan ole kovin hyvä. AMD puolella on enemmän vaihtoehtoja.

Mul oli pari AM4 mATX B550 lautaa (esim mortar), myin pois kun ei tule ilmeisesti muuta kuin 5800X 3D kakulla.

AMD ei itsessään ole vaihtoehto kun katson suorituskykygraafeja. :kahvi:

:srofl:
 
nyt on tullu asenneltua muitakin pelejä ja omat ongelmat vaikuttaisi olevan vain kahdessa pelissä, i take two ja a way out, muut pelit vaikuttaa toimivan, eli uskoisin tämän olevan joku bios korjaus tai win update joka sitten joskus korjaa tämän.
 
Ei kellään olis muuten jotain 0,5-1,0mm paksuja prikkoja ylimääräisenä? Mietin jos ne prikat laittaisi omaan prossuun saman tien asennuksen yhteydessä. 1,0mm paksu kulemma vähentää ehkä liikaa painetta, jolloin kontakti ei ole täysin hyvä kaikkien pinnien kanssa. Että ehkä jokin ohuempikin kelpaisi.
 
Ei kellään olis muuten jotain 0,5-1,0mm paksuja prikkoja ylimääräisenä? Mietin jos ne prikat laittaisi omaan prossuun saman tien asennuksen yhteydessä. 1,0mm paksu kulemma vähentää ehkä liikaa painetta, jolloin kontakti ei ole täysin hyvä kaikkien pinnien kanssa. Että ehkä jokin ohuempikin kelpaisi.
Turha lähteä asentelemaan prikkamodia ennen kuin tietää onko ongelmaa vai ei. Jos jäähyn coldplate on kovera niin sähän haluat että prossu menee hieman kuperaksi.

 
No siinä mielessä asiaa pitää pohtia, että jos se vääntää sen liian mutkalle, niin sit se on liian vääntynyt mutkalle 1. kerran jälkeen. Eli sitä ei kannattaisi vääntää mutkalle, ennen kuin tietää, haluaako sen vääntää asentaessa mutkalle...

Edit: ilmeisesti materiaalilla ei niin väliä ole. Ehkä mulla olis jotain M4 RST prikkoja kotonakin, jos niillä kokeilisi. Täytynee ihmetellä prossun ja coolerin sopivuutta ennen asennusta, ja arvioida fiiliksellä, että meneekö se liikaa mutkalle vai ei ":D"
 
"For TLDW people: This is NOT a recommendation for everyone to do our of the box, BZ only did it because he had a custom lapped/flat heatsink which didn't have good contact, unlike his factory curved one. This should be a backup solution if you have thermal issues that aren't fixed by reseating/reapplying TIM/tightening. "
 
Okei, niin eli ongelmana oli se, että tyypillä oli suora cooler, kun taas suurin osa on sellaisia kuperia pohjaltaan. No juu asia selvinnee joka tapauksessa kun osat saa sit Joskus(TM) käsiinsä. Lähtökohtana on siis, että mitään ei tarvii tehdä asialle. Olis kyllä ihme, yleensä Intelillä saa säätää ties mitä delid-hommaa ym.
 
Oon nähnyt useampia käyttäjäkokemuksia, joissa prikkojen jälkeen on tullut muistiongelmia. Ehkä pinnien paine sockettiin ei ole enää riittänyt.
Myös kokemuksia, joissa prikkojen laitto ei ole muuttanut mitään ja sitten niitä että on ollut apua lämpöihin.
Harkiten, jos viivaimella näyttää, että prossu on keskeltä montulla.
 
Oon nähnyt useampia käyttäjäkokemuksia, joissa prikkojen jälkeen on tullut muistiongelmia. Ehkä pinnien paine sockettiin ei ole enää riittänyt.
Myös kokemuksia, joissa prikkojen laitto ei ole muuttanut mitään ja sitten niitä että on ollut apua lämpöihin.
Harkiten, jos viivaimella näyttää, että prossu on keskeltä montulla.
Lisätään vielä et on niitäkin joilla on lämmöt nousseet modin jälkeen.
Itse en meinaa kokeilla kun se kiinnityspisteiden voima ei ole kovin suuri. Heatspeaderin geometriasta johtuen taivutusvastus ja jäyhyysmomentti huomioiden ei pitäisi olla ongelmia kun vielä huomioidaan suhteellisen pieni lämpölaajentuminen.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin testin vuoksi 0.8mm paksut prikat tuohon alle jotka päällystin sähköteipillä varmuuden vuoksi.

Mitään vaikutusta toimintaan saati lämpötiloihin en havainnut. Pitänee ottaa pois kun vaihtaa lämpötahnat tässä.
 
Laitan vielä tännekin, jos jollakulla on kiire saada NH-D15. Eli tuli ostettua varuilta Noctua NM-i17xx-MP83 9€:llä, kun en ollut ihan 100% varma, tuleeko NH-D15:n mukana LGA1700-yhteensopivat hommelit. Näemmä tuli. Noctua storen kautta amazon.de:stä tilasin tuon: Noctua NH-D15 chromax.black, Dual-Tower CPU Kühler (140mm, Schwarz) : Amazon.de: Computer & Zubehör

Siinä ei 1700:sta puhuttu mitään myynti-ilmoituksessa, mutta 1700:n osat ja ohjeet tulee mukana. Nyt jää sit ylimääräseks tää NM-i17xx-MP83 :( Parempi toki näin päin.

Mutta jos siis NH-D15 himottaa, niin tuo Sold by NOCTUA - Designed in Austria and Fulfilled by Amazon:n amazon.de:ssä myymä NH-D15 sisältää LGA1700-hilut ja LGA1700-ohjeet.
 



Datatronic on saanut valikoimiinsa AsRockin ITX-emolevyt, hinnatkin vaikuttavat "kohtuullisilta" (H610M 150€ briteissä, B660 162€ briteissä, H670 216€ briteissä / 186€ veroineen jenkeissä).

Näistä H670 vs B660 tuo suurimpana muutoksena toisen M.2-paikan, 2.5Gb ethernetin (lisäksi toinen 1Gb ethernet) sekä 6E-wifin.
 
Onko muilla vastaavaa MSI MAG tomahawk ddr 4 emolla: Win10 kun menee sleeppiin niin se ei siitä enää herää. Virtanapista kun rykäsee niin tuulettimet sun muut lähtee mutta kuva pysyy mustana. 4s virtanappia pohjassa on ainoa millä kone tekee jotain. Tämän jälkeen kun painaa koneen uudelleen käyntiin niin herää sleepistä, ihan kuin ei olisi sammunutkaan. Eli sleep kyllä toimii, mutta systeemi ei osaa siitä herätä.

Onko sleep edes virallinen nimi, noh kuitenkin kun windows sammuttaa itsensä käyttämättömän ajan jälkeen ja tallentaa sen hetkisen tilanteen.
 
Älkää nyt vaan mitään prikkamodeja väsätkö, ilman kunnon mittoja. Panin juuri myytiin uuden AIO:n valmistajan omilla LGA 1700 kiinnitys raudoilla tuonna jäähdytysosatolle. Tulee varmaan halvemmaksi, kuin murskaamalla Adleri liian lyhyillä prikoilla :)
 
Onko muilla vastaavaa MSI MAG tomahawk ddr 4 emolla: Win10 kun menee sleeppiin niin se ei siitä enää herää. Virtanapista kun rykäsee niin tuulettimet sun muut lähtee mutta kuva pysyy mustana. 4s virtanappia pohjassa on ainoa millä kone tekee jotain. Tämän jälkeen kun painaa koneen uudelleen käyntiin niin herää sleepistä, ihan kuin ei olisi sammunutkaan. Eli sleep kyllä toimii, mutta systeemi ei osaa siitä herätä.

Onko sleep edes virallinen nimi, noh kuitenkin kun windows sammuttaa itsensä käyttämättömän ajan jälkeen ja tallentaa sen hetkisen tilanteen.
Sleeppiä ei kyl pitäis kenenkää enää käyttää, se on ollu buginen niin kauan ku muistan ja tehny tota.. kuulema UEFI ongelma, ei lähe herätettä näytölle jne. , itellä käyny kaikilla setupeilla samaa jos unohtaa ottaa sen pois päältä... aivan sama kenen valmistajan vehkeet ollu käytössä.
Kokeilitko manuaalisesti laittaa näyttöä päälle vai ihmettelitkö vaa kun ei herää ?
 
Kokeilitko manuaalisesti laittaa näyttöä päälle vai ihmettelitkö vaa kun ei herää ?
Tämä on hyvä neuvo. Itselläkin AMD koneessa teki joskus sleepin jälkeen niin että näytöstä piti manuaalisesti ottaa virrat pois ja sitten takaisin päälle, niin kuva palasi.
 
Tämä on hyvä neuvo. Itselläkin AMD koneessa teki joskus sleepin jälkeen niin että näytöstä piti manuaalisesti ottaa virrat pois ja sitten takaisin päälle, niin kuva palasi.
Jep, toiki on aika uskomatonta et nykypäivänä ihmiset tajua ees ton vertaa kokeilla.. ei ois meinaa eka kerta ku joku ei tajua manuaalisesti kokeilla näyttöä off/on jos jättän senki sleepille :D
 
Juu, näyttönä on tv ja sen yleensä jaksan sammuttaa mutta pc jää päälle. PC:ssä sleeppi on jotain 4h tms... Just äsken teki taas kun oli päässyt kone uneen. Ei tosiaan tule kuvaa, mutta ei myöskään esim hiireen tai näppikseen tule valoja. Eli on ihan dööd vaikka tuulettimet pöhisee.
Täytyy ottaa sleep vai mikä lie hibernate windowsissa onkaan niin pois päältä.
 
Juu, näyttönä on tv ja sen yleensä jaksan sammuttaa mutta pc jää päälle. PC:ssä sleeppi on jotain 4h tms... Just äsken teki taas kun oli päässyt kone uneen. Ei tosiaan tule kuvaa, mutta ei myöskään esim hiireen tai näppikseen tule valoja. Eli on ihan dööd vaikka tuulettimet pöhisee.
Täytyy ottaa sleep vai mikä lie hibernate windowsissa onkaan niin pois päältä.
Toi vaikuttas olevan eri ongelma, kun sleep liittyvä.. Noissa näytön heräämis ongelmissa kone toimii normaalisti muuten, ei vaa lähe herätettä näytölle.. Muistaakseni Display Port ongelma.
Toi usb laitteiden pois päältä olo viittais epävakautee jne, itellä teki samaa epävakailla kelloilla bootatessa..
Antaako emo jotaa error koodia jos "errornäyttö" on emossa, jos ei o ni onko ledejä mitkä näyttää bootin tilan?
 
Täytyypä pistää sleep takaisin ja zekata. En ole koteloa jaksanut availla.
Se että vedän 4s virtanappia niin ei aiheuta mitään harmia vaan kone käynnistyy kuin sleepistä. Eli se myöskin viittaa että kovalevyllä ei tapahdu yhtään mitään.
 
Asus Z690 Strix A ja NH-D15: heatpipe ottaa prossun yläpuoliseen valkoiseen muovinpalaan kiinni.

13-119-505-V02.jpg


Tuo LED-muovi-vrm-jäähyhärpäke on kai viidellä? ruuvilla kiinni. Ne irti kääntöpuolelta. Sit se muovilipare on kanssa ylemmäsä vrm heatsinkissä 2 ruuvilla kiinni.

Osa kädessä sahaa sen muovilipareen irti tuosta vihreän viivan kohdalta. Sen jälkeen ei ota NH-D15 heatpipe kiinni.

Vakiona ilman mitään säätöjä ja muistit settingeillä "toimiiks tää kone ylipäätään" Tarkovissa fps nousi 50-60 -> 90-100 ja cyberpunkissa myös vastaavaa ~50% nousua. 8700K->12700K. Olipas prossu paha pullonkaula :D

IMG_20220120_005711.jpg


Meshify S2:ssa jää ehkä pari millimetriä tilaa Noctuan tuulettimen ja kyljen väliin, kun on korkeammat heatsinkit muistikapuloilla.

En kyllä noista noctuan tuulettimistakaan oikein tykkää, ostin value packin P14-tuulettimia, laitan niitä vähän lisää koneesen.
 
En kyllä noista noctuan tuulettimistakaan oikein tykkää, ostin value packin P14-tuulettimia, laitan niitä vähän lisää koneesen.
Onks tää joku uus juttu ettei enää laiteta ylös tai taakse tuulettimia ollenkaa? :hmm:
Oisit nyt ees ostan niitä CO versioita, parempia, eikä ulise niinku normi p14.
(itellä talossa noita CO versioita p12/p14/f12 malleja varmaan yhteensä 15) :D

EDIT: Taitaa siellä olla ylhäällä jotaa ku valopaistaa tollee siltä, RGB nauha vähintää, jollei tuulettimia!
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus oli prossupäivityksen myötä laittaa noita Corsair ML14 tuulettimia ylös ja taakse. Mut ne oli sellaisia sirkkeleitä (PWM-moodissa ajoin), että otin pois... laitan P14 vakiokierroksille 500-600rpm vaikka pyörimään. Ei se normi P14:n ulina haittaa kuin kierroksia vaihtaessa, eli kun esim. softa rasittaa näyttistä/prossua pidemmän aikaa. Ja silloinkin vain hetken aikaa, kunnes tuuletin pääsee sen ulisevan kierroslukualueen yli.

Ylhäällä on tällä hetkellä vain ledinauha :D Näyttikselle pitäis hankkia ehkä ARGB-tuulettimet, mutta kun ei kiinnosta säätää ARGB-johtojen,ARGB-hubien ja ylipäätään nippusiteellä jäähyssä kiinni olevien tuulettimien vaihto. Olispa tossakin asuksessa pari jotain slim 12cm tuuletinta vakiona, eikä niitä kolmea sirkkeliä. Olis asiakkaan paljon helpompi vaihtaa siististi, kun olis kahdelle 12cm tuulettimelle paikat näyttiksessä jo valmiiksi. Tai jos juottais jonkun 2x12cm bracketin jäähyyn kii.

Silverstone Raven 02:ssa mulla ei ollu kun alhaalla 3x18cm tuuletinta. Ei poistoa, ihan ok jäähtyi. Talvella toi Meshify S2 jäähtyy myös ihan ok kolmella 14cm etutuulettimella, mutta toi uus 12700K tuottaa enemmän lämpöä + lämmin kesä taas tulossa, niin pitää vihdoin ilmanvaihtoa parantaa. En ole kotelon lämmöistä stressannut liikaa, kunhan komponenttien lämmöt ovat pysyneet toleransseissa.
 
Tarkoitus oli prossupäivityksen myötä laittaa noita Corsair ML14 tuulettimia ylös ja taakse. Mut ne oli sellaisia sirkkeleitä (PWM-moodissa ajoin), että otin pois... laitan P14 vakiokierroksille 500-600rpm vaikka pyörimään. Ei se normi P14:n ulina haittaa kuin kierroksia vaihtaessa, eli kun esim. softa rasittaa näyttistä/prossua pidemmän aikaa. Ja silloinkin vain hetken aikaa, kunnes tuuletin pääsee sen ulisevan kierroslukualueen yli.

Ylhäällä on tällä hetkellä vain ledinauha :D Näyttikselle pitäis hankkia ehkä ARGB-tuulettimet, mutta kun ei kiinnosta säätää ARGB-johtojen,ARGB-hubien ja ylipäätään nippusiteellä jäähyssä kiinni olevien tuulettimien vaihto. Olispa tossakin asuksessa pari jotain slim 12cm tuuletinta vakiona, eikä niitä kolmea sirkkeliä. Olis asiakkaan paljon helpompi vaihtaa siististi, kun olis kahdelle 12cm tuulettimelle paikat näyttiksessä jo valmiiksi.
Noi normi Arcticit ulisee siellä 1000-1200rpm alueella muistaaksee kokoajan, joka tuuletin vähä eri alueilla tietenki ku yksilöitä on :)
itellä on noita f12 pst co malleja pelikoneen kotelossa puhaltaas ulos 3kpl ni nyt idlenä kun niitä pitää siellä 600rpm ni ei niistä nyt ääntä kuulu mut ei kyl liiku ilmakaa, hyvä ku kädellä tuntee(nää f12 mallithan liikuttaa enemmän ilmaa ku P mallit kotelotuulettimina.)

Lämmön mukaa nousee sit kierrokset kaikissa tuulettimissa mulla, testeissä ollaaki jo 100% ku cpu lämmöt korkeella, mut suljetuilla kuulokkeilla pelaa ni se ja sama mitä vieressä sillon puhisee / kuuluu.
 
No, ei ainakaan takuu ole enää voimassa jos emolevyn muoveja lähtee sahaamaan :D

Jos autosta hajoaa vaihdelaatikko takuuaikana, mutta keulasta on sumarin ritilästä lohjennut pala, niin meneekö takuu? :D Eihän toi nyt mitenkään voi liittyä takuuseen. Saatanan Asus kun ei osaa ees muovihimmeleitään suunnitella.
 
VF point offsetilla koitan alivoltittaa, laitoin aluksi -0.01V kaikkiin kohtiin, mutta ei vaikutusta HwInfon ilmoittamiin VID eikä vcore voltteihin. Estääkö joku vipu jossain VF point offsetin vaikuttamisen?

EDIT: Pistin jopa -0.05V eikä VID ja vcore hievahdakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti piti valita se XMP I eikä XMP II Asus Z690 ROG STRIX A:n biosista. Nyt on memtest pyörinyt "huimat" 470% ja vielä toimii.

Millaiset tän alder laken "vakio" voltit on? ~1.3V vcore ilmeisesti hwinfo64 sanoo, ja 1.35V System agent voltage, SA VID?

Muistaakseni 8700K:lla tuo system agent ja vccio tms. oli jotain 1.05V tms. Mistä tuo 1.35V tulee? Mistä näkisi ns. "vakio" voltit mitkä ovat Intelin speksin mukaan? Vai onko tuo muistien voltit? Ei näistä tajua mitään oikeasti :D
 

Liitteet

  • normaalit_arvot.png
    normaalit_arvot.png
    72,8 KB · Luettu: 35


Täytyy vakavissaan harkita vaihtoa 12900k ja z690 herosta.

Voisi tuolla samalla budjetilla kokeilla useampaa 12400(f) prossu jos löytyisi helmi, näin harrastus mielessä.

Edit: toki voisi ostaa halvemman z690 lankun + 12600k lähes samaan hintaan (466€ + ddr4 vs 433€ + ddr5) ilman kikkailuja, mutta mitä hauskaa siinä on ?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti piti valita se XMP I eikä XMP II Asus Z690 ROG STRIX A:n biosista. Nyt on memtest pyörinyt "huimat" 470% ja vielä toimii.

Millaiset tän alder laken "vakio" voltit on? ~1.3V vcore ilmeisesti hwinfo64 sanoo, ja 1.35V System agent voltage, SA VID?

Muistaakseni 8700K:lla tuo system agent ja vccio tms. oli jotain 1.05V tms. Mistä tuo 1.35V tulee? Mistä näkisi ns. "vakio" voltit mitkä ovat Intelin speksin mukaan? Vai onko tuo muistien voltit? Ei näistä tajua mitään oikeasti :D
Eikö sulla näy näitä?

vcore.png
 
Jos autosta hajoaa vaihdelaatikko takuuaikana, mutta keulasta on sumarin ritilästä lohjennut pala, niin meneekö takuu? :D Eihän toi nyt mitenkään voi liittyä takuuseen. Saatanan Asus kun ei osaa ees muovihimmeleitään suunnitella.
Kyllä se vaan takuun evää pomminvarmasti. Virhevastuuseen voi yrittää vedota mutta en pidättäisi hengitystä sen suhteen. Saako sen muovihärpäkkeen kokonaan huitsin nevadaan otettua? Sittenhän sen saisi mahdollisen takuukeikan yhteydessä takaisin eikä mitään vaurioita olisi syntynyt.
 
No se on siihen rgb-ledihimmeliin yhteydessä. Olisi ne ledit ja kaikki pitänyt ottaa pois. Mun mielestä tossa on valmistusvirhe kun jäähy ei sopinut paikalle. Pitäis myyjän vaan olla tyytyväinen, että itse suunnittelu/valmistusvirheen korjasin ja otin sen emon käyttöön, enkä palauttanut emoa heille. Eihän se irtisahattu muovinpala vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, sopiiko prossun jäähy paikalleen vai ei. Tuossa vielä kuva, 1. sahaus ei ihan riittänyt, vaan piti tosta 45 asteen kulman kohdalta sahata vielä tuo pala pois - kuten aiemmin kuvaan olinkin piirtänyt.

IMG_20220119_191935.jpg


Mitkä on 12700K vakiovoltit? Voiko system agent vakio olla oikeesti 1.35V? Laitoin nyt 1.2V ja tekisi vielä mieli tuostakin laskea.

Onko prossun vakiovoltit oikeasti 1.3V myös? Volttikäyrän yläpää on 1.3:ssa. Minkälaisilla prossu vois vielä toimia, 1.1-1.2V yläpäässä 5Ghz kohdalla? Miten toimivuutta olisi paras testata, jos volttikäyriä rupee hieromaan alemmas?

Näyttiksellä volttikäyrän säätö ainakin oli helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
XMP yleensä tuuttaa tuollaisia kovia 1.35 - 1.5 V VCCSA jännitteitä. Jos haluaa nähdä vakiovoltit niin XMP pois päältä ja valmistajakohtaiset optimoinnit, MCE yms.
 
Datatronic on saanut valikoimiinsa AsRockin ITX-emolevyt, hinnatkin vaikuttavat "kohtuullisilta" (H610M 150€ briteissä, B660 162€ briteissä, H670 216€ briteissä / 186€ veroineen jenkeissä).

Näistä H670 vs B660 tuo suurimpana muutoksena toisen M.2-paikan, 2.5Gb ethernetin (lisäksi toinen 1Gb ethernet) sekä 6E-wifin.

Mä katselin noita, kun tarkoitus on rakentaa ITX-buildi 3060 ti:n kanssa. Asrockin maine vaan hirvittää; itse en ole omistanut yhtään, mutta monessa testissä VRM-toteutukset ovat saaneet kosolti kuraa niskaansa. Noista ei löydy oikein vielä mistään kunnon testejä, lähinnä biosien keskeneräisyyttä päivitellään vanhemmissa videoissa, mutta ne varmaan on jo korjattu. Mitä ajattelette noista B660- ja H670-versioista, jos tarkoitus ei ole ylikellottaa ja prossuna 12600 tai 12700 kf tai f?

DDR4:llä olevia itx-vaihtoehtoja on varsin vähän. Gigabyteltä on tulossa varmaan jotain 200-250€ hintaluokkaan B660i Aorus Pro, joka on varmaan ok, ja Biostarilta kanssa joku, joka on minulle ihan kysymysmerkki. Kummastakaan ei kuitenkaan mitään tietoa, milloin noita oikeasti alkaa tulla kauppohin.
 
DDR4:llä olevia itx-vaihtoehtoja on varsin vähän. Gigabyteltä on tulossa varmaan jotain 200-250€ hintaluokkaan B660i Aorus Pro, joka on varmaan ok, ja Biostarilta kanssa joku, joka on minulle ihan kysymysmerkki. Kummastakaan ei kuitenkaan mitään tietoa, milloin noita oikeasti alkaa tulla kauppohin.
Kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia haluaa. DDR4 ITX-lautoja on tällä hetkellä 8 kpl, eli aika pitkälti ominaisuudet rajaavat suoraan mitä lankkua kannattaa katsoa. Listaus löytyy esim. SFF Master List

Itsellä vaatimuksena oli kaksi M.2 slottia (toista NVMe tai adapterilla SATA-paikkoja varten) ja 2.5Gb netti, mikä rajasi käytännössä vähimmäisvaatimukseksi tuon Biostarin B660 tai ASRockin H670.
 
XMP yleensä tuuttaa tuollaisia kovia 1.35 - 1.5 V VCCSA jännitteitä. Jos haluaa nähdä vakiovoltit niin XMP pois päältä ja valmistajakohtaiset optimoinnit, MCE yms.

Mietin vaan josko niitä joku olisi tietänyt. Tuntuu että kukaan ei tiedä, eikä netistäkään löydy mitään tietoa.

Ylivoltittavatko kaikki vaan surutta ihan helvetisti? Onko siitä mitään haittaa esim. 10v aikana? Noilla kovilla volteilla cinebench on n. 70C ja pelatessa n. 50C prossu. Tämä käy paljon viileämpänä kuin 8700K.
 
Kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia haluaa. DDR4 ITX-lautoja on tällä hetkellä 8 kpl, eli aika pitkälti ominaisuudet rajaavat suoraan mitä lankkua kannattaa katsoa. Listaus löytyy esim. SFF Master List

Itsellä vaatimuksena oli kaksi M.2 slottia (toista NVMe tai adapterilla SATA-paikkoja varten) ja 2.5Gb netti, mikä rajasi käytännössä vähimmäisvaatimukseksi tuon Biostarin B660 tai ASRockin H670.

Kiitos linkistä!

Jos rajaa H610-piirisarjan pois, jää jäljelle 6 kpl, ja jokaisessa on tosiaan jotain kulmia oiottu.

Minkälainen Biostarin maine on emolevyissä? Tarvitseeko toinen m.2-paikka uhrata wifi-modulille tuossa, jos sellaisen haluaa? Hinnoittelusta aavistusta?

ASRock Z690 näyttäisi spekseiltään about samalta kuin H670. Näetkö jotain syytä ottaa H670-version, jos hinta on jotakuinkin sama?
 
ASRockin track recordi Intel-puolella ei muutamaan sukupolveen ole VRM:n osalta aiheuttanut minkäänlaisia positiivisia viboja, mutta jotain kerroinlukittua i5:ttä niillä ajellee, jos käyttö ei ole mitään Prime95:n pyöritystä.
 
ASRockin track recordi Intel-puolella ei muutamaan sukupolveen ole VRM:n osalta aiheuttanut minkäänlaisia positiivisia viboja, mutta jotain kerroinlukittua i5:ttä niillä ajellee, jos käyttö ei ole mitään Prime95:n pyöritystä.

Tulevalla ITX-koneella ei tulla tekemään tieteellistä laskentaa, mutta kuvankäsittelyä (ja videokäsittelyä erillisen GPU:n kanssa), joten ongelmia aiheuttavaa kuraa ei viitsisi laittaa, etenkään, kun se ei tule omaan käyttöön.

GB B660i Aorus Pro DDR4 näkyy jo joissain paikoissa listattuna reilun 200€ hintaan Itävallassa ja Tshekissä, tosin Proshop oli vetäissyt 300 hinnaksi. Jos oletetaan, että 200-250 puolivälistä tulee olemaan hintataso, niin varmaan se on sitten valinta, kun tulipalokiirettä ei ole. Sen yhden m.2 paikan kanssa voinee elää, kun tiedostomassat on kuitenkin NAS:lla. Pitää vaan toivoa, että tulee lähiviikkoina myyntiin.

Lueskelin vähän itselleni oudosta Biostarista ja siitä ei tullut kamalan mairittelevia kommentteja, mutta toisaalta haukut eivät olleet erityisen yksilöityjä, jotta niistä osaisi mitään pidemmälle menevää sanoa.

Hetken jo mietin, pitäisikö kuitenkin mennä vielä AM4:llä, mutta se vaan tuntuu liian tylsältä ratkaisulta.
 
Lueskelin vähän itselleni oudosta Biostarista ja siitä ei tullut kamalan mairittelevia kommentteja, mutta toisaalta haukut eivät olleet erityisen yksilöityjä, jotta niistä osaisi mitään pidemmälle menevää sanoa.
Biostar B660GTN hinta näyttää olevan halvimmillaan 161€ Saksassa (Alternate.de), kun H670M-ITX on 185€.

Itse tilasin tuon H670M-ITX 197€ hinnalla Datatronicista, en usko että tuota Biostaria tulee valikoimiin muualle kuin Proshopiin (jos tulee sinnekään). Jos nyt sattuu tulemaan ennen tuon toimitusta, niin mietitään sitten vaihtoa.
 
Biostar B660GTN hinta näyttää olevan halvimmillaan 161€ Saksassa (Alternate.de), kun H670M-ITX on 185€.

Itse tilasin tuon H670M-ITX 197€ hinnalla Datatronicista, en usko että tuota Biostaria tulee valikoimiin muualle kuin Proshopiin (jos tulee sinnekään). Jos nyt sattuu tulemaan ennen tuon toimitusta, niin mietitään sitten vaihtoa.

Ilmeisesti H670M-ITX oli myyty loppuun heti, kun ei näkynyt listoilla. Datatronicin hinta näyttää hyvältä, kun se maksaa nyt Saksassa 235+toimituskulut.

Minkä prosessorin kanssa ajat sitä? Olisi mukava kuulla kommentit, kun olet saanut systeemin pystyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 059
Viestejä
4 560 640
Jäsenet
75 100
Uusin jäsen
jwso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom