Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noh kai se tiippuu mitä testiä uskoo..
Eiks tässä puhuttu nimenomaa prossujen eroista pelissä, ei näyttisten... ja tuskin ne minimit nousee yhtäkkiä tukkajumalan testissä 12700k tasolle vaikka ultralla oliskiTuossa mun linkkaamassa testissä ultra graffat ja tuossa mediumit=D Oletan, että suurin osa pelaa cyberpunkkia täysillä graffoilla..
Jos ei muuta ni ainaki siinä BF 2042 Alder Laket huomattavasti parempia ku mikää muu täl hetkellä.. kuunnellu vaik kuin paljo noiden Ryzeneiden omistiajien valitusta pelissä, samalla ku ite saa siinä sen average 140fps +-10fps mapista riippuen.Techpowerup on pyörittänyt jotain omaa versiotaan Cyberpunkista kyllä. Noh ei toi olis paha homma 12700K:ta kokeilla, noi isot coret kuitenkin on se millä pelit pyörii nyt, neljästä pikkucoresta ei kannata maksaa paria sataa lisää. Muistit on nyt siis 3600 CL 15 2T. En ole niitä kauheasti viritellyt, olen ollut tyytyväinen, että ylipäätään 4 kapulaa toimii
Jokin emo pitäisi vielä miettiä sit kaveriksi. Prime näytti tosi karvalakilta, Z690 Tuf gaming sentään jo vähän vähemmän karvalakilta.
Alkaa olee toisen ketjun hommia mut joo, q2 (keväällä)tulee eli 4-5kk ja emot tarvii Bios päivityksen tottakai kun on uus CPU eikä o siellä supported.5800X3D voi olla ehkä yhtä hyvä kuin Alder Laket, mutta sitä ei saa mistään, kukaan ei tiedä koska sitä saa, tai mitä se maksaa, tarviiko emot bios-päivityksiä ja koska niitä tulee jne jne.
Ihan mahollista, kokeile nyt ekaan, ettei o muistiongelmia sullaki niinku meillä kaikilla muilla melkeenTähän on tulossa vanha 2x8GB G.Skill FlareX 3200MHz CL14, ei varmaan parasta binniä mutta onko realistista saada esim 3800-4000MHz Gear 1 kohtuullisilla latensseilla?
Joo toki pitää ensin XMP varmistaa vakaaksi. En ole kuullut hirveästi huonoa MSI:n emoista, Gigabyte taitaa olla ylivoimaisesti bugisin muistien suhteen atm. Toki tämä B660 on niin uusi että kaikkien valmistajien BIOS voi olla vielä vähän vaiheessa.Ihan mahollista, kokeile nyt ekaan, ettei o muistiongelmia sullaki niinku meillä kaikilla muilla melkeen
Olen nyt pyöritellyt settiä:
- 12700K
- Z690 Rog strix A
- Jäähyksi NH-D15 chromax.black. Ehkä. Kun sitä ei saa jimmsiltä Meneekö toi NH-D15 emoon kiinni, jos emossa on LGA1200 reiät? Vai jääkö "löysälle" ja liian kauas prossusta tms. fibaa, jos siis mukana ei tuukaan LGA1700-rautoja...
Tohon Z690 Rog strix A:han ei mahdu toi perus NH-D15 ainakaan tämän ja tämän mukaan.Olen nyt pyöritellyt settiä:
- 12700K
- Z690 Rog strix A
- Jäähyksi NH-D15 chromax.black. Ehkä. Kun sitä ei saa jimmsiltä Meneekö toi NH-D15 emoon kiinni, jos emossa on LGA1200 reiät? Vai jääkö "löysälle" ja liian kauas prossusta tms. fibaa, jos siis mukana ei tuukaan LGA1700-rautoja...
Olen nyt pyöritellyt settiä:
- 12700K
- Z690 Rog strix A
Myös 128 pelaajan moninpelissä ?Jos ei muuta ni ainaki siinä BF 2042 Alder Laket huomattavasti parempia ku mikää muu täl hetkellä.. kuunnellu vaik kuin paljo noiden Ryzeneiden omistiajien valitusta pelissä, samalla ku ite saa siinä sen average 140fps +-10fps mapista riippuen.
Nimenomaa just 128 Conquest, en muuta pelaakka.. 1440p / kaikki low / offMyös 128 pelaajan moninpelissä ?
Itellä on NH-D15 kiinni asus z690 TUF D4 emossa 12900k:n parina ilman minkäänsortin ongelmaa ja vanhalla backplatella. Uuden backplaten tulo kesti 2 viikkoa sveitsistä. En oo viel jaksanu availla ja vaihtaa kun nyt tällä pyörii lämmöt kevyessä käytössä siin 28-35 ytimillä ja pelatessa alle 70cOlen nyt pyöritellyt settiä:
- 12700K
- Z690 Rog strix A
Kannattaa hommata 12700K. Saat lähes tuplattua 0,2 % minimit ja otetettua tehot irti RTX 3080:stä.Perhana pitäisköhän toi 12700K sittenkin hommata, ja joku DDR4-emo kuten Asus Z690P D4 tai vastaava. 680€. Etenkin moninpeleissä kuten Tarkovissa syö tää nerffattu 8700K hermoja. RTX 3080 käy käytännössä puolitehoilla, kun prossusta ei löydy vääntöä. Cyberpunkissakin CPU usage on 100%. Paljonkohan tolla sais lisää freimejä ja etenkin min freimejä ylöspäin ns. "raskaassa" pelikäytössä...
Pakko tähän kommentoida vähän, varmastikin olet oikeassa et saattaa jäädä prossu vähän jarruttamaan mutta oikeasti syy on siihen 70% että se peli on niin RIKKI ja todella surkeassa jamassa, tällä hetkellä en edes alennusmyynnistä ostaisi sitä.Ei ainakaan itsellä 10700k 5.1ghz kelloilla jaksanut pyörittää bf 2042 sulavasti 128 pelaajalla. 12700k toi huomattavan parannuksen tähän ja sai gpu käytön takaisin lähelle 99%.
Bugeihin en nyt ota kantaa, mut toi FPS johtuu pelaajamäärästä.. pyörii suurimmalla osalla ihan hyvin jos pelailee niitä 64 pelaajan mappeja / modeja.Pakko tähän kommentoida vähän, varmastikin olet oikeassa et saattaa jäädä prossu vähän jarruttamaan mutta oikeasti syy on siihen 70% että se peli on niin RIKKI ja todella surkeassa jamassa, tällä hetkellä en edes alennusmyynnistä ostaisi sitä.
Kellottan? kokeile parkkaa ne E-coret.. muistit?Tuli ostettu z690 emo ja 12600k kivi, asensin windows11 uudelleen ja päivitin kaikki ajurit, osa peleistä toimii nätisti esim warzone, mutta sitten on tullut jonkin verran pelejä vastaan mitkä heittää vaan työpöydälle ilman mitään ilmotusta, kattonu myös event vieveristä mutta sielläkään mitään virheitä kaatumiselle, any tips
Tuli ostettu z690 emo ja 12600k kivi, asensin windows11 uudelleen ja päivitin kaikki ajurit, osa peleistä toimii nätisti esim warzone, mutta sitten on tullut jonkin verran pelejä vastaan mitkä heittää vaan työpöydälle ilman mitään ilmotusta, kattonu myös event vieveristä mutta sielläkään mitään virheitä kaatumiselle, any tips
intel ilmoitti että DMR ongelmat pitäisi olla selätetty viimeisen windows/pelien patchien jälkeen. Joten Windows updatet kuntoon jos ei ole joJos sinun peleilä on tunnettu DRM (digital rights management) ongelma, jossa peli ei toimi koska DRM ottaa nokkiinsa E-coreista, niin sen voi ohittaa sulkemalla ne e-coret pelaamisen ajajksi
- Enter your PC’s BIOS
- Toggle ‘Legacy Game Compatibility Mode’ to ‘ON’
- Save your changes and reboot to your OS.
- Toggle ‘Scroll Lock’ on your keyboard to ‘ON’
- Launch the affected game
- After quitting the game, you can toggle ‘Scroll Lock’ to ‘OFF’
Noctuan listan mukaan myöskään NH-U12A ei sovi, mutta mulla ei ollut minkään sortin ongelmaa kiinnityksen kanssa. LGA1700 kitti.ASUS ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 | Motherboard Compatibility | Noctua Compatibility Centre
Socket: LGA 1700ncc.noctua.at
NH-D15:
Mechanically incompatible in standard orientation (blowing towards the I/O panel) due to height of the plastic cover over the VRM heatsink. Installation turned by 90° (blowing towards the top of the case) is possible.
Eli se cooleri sopii sille emolevylle ainoastaan tuulettimet pystysuuntaan suunnattuna.
NH-D15S:
Cooler must be installed turned by 180° (offset towards the PCIe cards) in order to clear the plastic cover over the VRM heatsink.
Tuo cooleri menee vain tuulettimet vaakasuuntaan asennettuna ainoastaan toisin päin. (Cooleri oli käsittääkseni hieman asymmetrinen tällaisten tilanteiden mahdollistamiseksi).
Eli varmista emolevyn ja coolerin tarkka malli Noctuan sivuilta ennen kuin vedät liipaisimesta.
Itsellä samanlaista ongelmaa, Dying Lightia pelatessa heittänyt pari kertaa työpöydälle mitään ilmoittamatta.Tuli ostettu z690 emo ja 12600k kivi, asensin windows11 uudelleen ja päivitin kaikki ajurit, osa peleistä toimii nätisti esim warzone, mutta sitten on tullut jonkin verran pelejä vastaan mitkä heittää vaan työpöydälle ilman mitään ilmotusta, kattonu myös event vieveristä mutta sielläkään mitään virheitä kaatumiselle, any tips
Noctuan listan mukaan myöskään NH-U12A ei sovi, mutta mulla ei ollut minkään sortin ongelmaa kiinnityksen kanssa. LGA1700 kitti.
ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4Niin sulla on toi Z690 Strix A emo myös? Itsellä osat on jimmsillä keräilyssä, ja amazonista NH-D15 tulossa. Jos nyt ti-ke akselilla ensi viikolla pääsisi kasaamaan. Kasaaminen sinänsä on helppo homma -näyttis irti, emo irti, sit vaan uuteen emoon prossu, jäähy ja koneeseen kiinni. Enemmän osien saamisessa kestää aikaa
Jännite on ihan spekseissä, ei hätää sen suhteenMietin että onko tässä poweri leviämässä, HWinfo kertoo +12V jänitteen olevan 11.92V.
Seasonicin joku 620XP2 tms, 80 plus platinum jostain 2014 muistaakseni.Jännite on ihan spekseissä, ei hätää sen suhteen
Mutta olisi hyvä tietää mikä virtalähde sulla käytössä ja kuinka vanha.
Itsellä samanlaista ongelmaa, Dying Lightia pelatessa heittänyt pari kertaa työpöydälle mitään ilmoittamatta.
Eilen CSGO pelatessa heitti myös, ja kun käynnistin pelin uudestaan ja joinin takaisin meneillään olevaan matsiin niin heitti uudestaan. Seuraavan käynnistyksen jälkeen pysyi pelissä sen reilun tunnin mitä vielä pelasin.
Mietin että onko tässä poweri leviämässä, HWinfo kertoo +12V jänitteen olevan 11.92V.
Just ehottelin parituntia sitte samaa et muisti testit ajais läpi, mut en mä usko et on siellä vika kun kerta osa peleistä toimii ongelmitta.. jos muistitesteissä ei tuu vikoja ni kyl ite alkaisin miettimää et on Windows 11 ominaisuusOottekos ajaneet muistitestit läpi tai Prime95 blendiä tuleeko niissä virheitä?
Win10 kanssa vaa sit joutuu parkkailemaa E-core, muuten tulee niitä 20fps droppeja.an ajettu r32, aida 64 muisti testi ja prime 95 ja ei virheitä ja yks yllimääränen m.2 levy olis tuolla ja kävi mielessä kans että asennan win 10 siihen ja katon miten nuo toimii.
Minulla on W10, ei ole muuta ongelmaa ollut kuin tuo kaatuilu työpöydälle, ei FPS droppeja.Just ehottelin parituntia sitte samaa et muisti testit ajais läpi, mut en mä usko et on siellä vika kun kerta osa peleistä toimii ongelmitta.. jos muistitesteissä ei tuu vikoja ni kyl ite alkaisin miettimää et on Windows 11 ominaisuus
Sulla on varmaan sit vakiona coret parkissa niinku omassa emossa, kyl itelle tulee julmettuja tökkäsyjä jo ihan työpöytä käytössäkin jollei ole... Ctrl+alt+del ni sieltähän sen jo näkee et antaako vaa 6 corelle tehtäviä winukka, jos ni ecoret on parkissa.Minulla on W10, ei ole muuta ongelmaa ollut kuin tuo kaatuilu työpöydälle, ei FPS droppeja.
Pitää keräillä HWinfo logeja kun pelailee niin jos niistä jotain selviäisi.
Niin moni meistä on pettyny ku ollaa ajateltu samalla tavalla, nirsoja muisteille nää Alder Laket tällä hetkellä(biossit keskeneräsiä), itelläki oli vasta 3. kitti mikä toimi jotenki kunnolla, enkä o ainoo kellä ei o se/ne vanhat kitit toiminu.Mua motivoi Alder Lakeen päivittäminen se, että vielä pystyy käyttämään edellisen setupin muisteja, eikä tarvii samalla ostaa uusia kalliita muisteja.
DDR4 vs. DDR5: The Best Memory for PC Gaming tuolla oltiin testailtu 3600CL16 vs 6000 CL36. Keskimäärin ilmeisesti 6000CL36 oli 3% nopeampi, mutta joissain peleissä jopa 20% nopeampi. Juuri missään pelissä ei ollut hitaampi, eli yleensä oli selvää nopeushyötyä.
Rupesin heti pohtimaan, että noh jääkö tässä nyt sittenkin suorituskykyä hyödyntämättä. Kunnes törmäsin totuuteen, että Saksassa 469€ maksais 2x16GB kitti G.skill 6000 CL36:sta https://www.equippr.de/g.skill-trid...schwarz-f5-6000u3636e16gx2-tz5rk-2086585.html
Olis vielä heti saatavilla: "Sofort versandfertig, Lieferung innerhalb 1-3 Werktage". Mutta on kyllä suolainen hinta. Ei toi suorituskykyero oikein 3%:n vuoksi motivoi, eikä noi Ubisoftin avoimen maailman pelit kiinnosta. Jos rahaa on liikaa ja haluaa viimeisintä suorituskykyä, niin joku tollanen 6000CL36 setti varmaan olis tosi kova kyllä, ja DDR5-emo, ja 12900K. Tällä kertaa jää 3% suorituskykyä hyödyntämättä, ja vanhaan 8700K koneeseen lähtee käytetty 60€ muistikitti korvikkeeksi
Niin moni meistä on pettyny ku ollaa ajateltu samalla tavalla, nirsoja muisteille nää Alder Laket tällä hetkellä(biossit keskeneräsiä), itelläki oli vasta 3. kitti mikä toimi jotenki kunnolla, enkä o ainoo kellä ei o se/ne vanhat kitit toiminu.
EDIT: Mä oon aatellu hävittää tän oman Alder Lake koneen, jos jotaa kiinnostaa
Itellä taas just toisin päin, AMD ei mitää ongelmia missää välissä.. näiden kanssa muuta o ollukka ku ongelmia alussa, nyt tosin toimii kaikki.Mulla taas ei mitään ongelmia, paketista suoraan vaan XMP tulille (3600/CL16-19-19) ja rankkaa käyttöä. Samaa en voinut sanoa edeltävästä Ryzen kokoonpanosta.
Mä sain muistit toimimaan xmp profiililla kun lisäsin memory controllerille lisää höökää. Sen jälkee ei ole ollut mitää ongelmia. Ja tosiaan vanhaa 3200 xmp g.skilliä 4 kampaa jossa kaks samppaa ja kaks hynixiä.Niin moni meistä on pettyny ku ollaa ajateltu samalla tavalla, nirsoja muisteille nää Alder Laket tällä hetkellä(biossit keskeneräsiä), itelläki oli vasta 3. kitti mikä toimi jotenki kunnolla, enkä o ainoo kellä ei o se/ne vanhat kitit toiminu.
EDIT: Mä oon aatellu hävittää tän oman Alder Lake koneen, jos jotaa kiinnostaa