Intel Alder Lake (LGA1700, Z690) kokemukset & emolevyt

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Suojakänni on hyvä tempasta päälle aina tehdessä jotain, ei ole sitten oma vika kun jotain sohlaa. :geek:

Saahan sitä eri oikeusasteissakin tuomiosta alea, mikäli kunnon känöset ollut suorittaessa. :joy:

Arcticin LGA1700 kitti ja Kryonautti saapui. Otin sen 27e eli 11.1g tuubin. Riittää näyttisasenteluihin yms ropaamisiin, vaikka onkin muutakin laatutahnaa omasta takaa jokunen tuubi, sekä nestemetallia.

En jaksanut valmistajalta alkaa vinkumaan, jimssiltä pullonpalautusrahoilla kun tuon sai.

IMG-20211210-WA0031.jpeg
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 974
Lähetän ton paskan takas.
En tiedä minkä kokoinen toi Arctic AIO:si on mutta mun pari vkoa vanhassa 420:ssa näyttää olevan saman blokki.

Se pieni tuuletin jos ei pyöri niin ei saa virtaa. Toi pikku tuuletin on tarkoitettu jäähdyttämään emon VRM:ää ja tuuletin ottaa virtansa samasta kuin pumppukin, jos ei tuuletin pyöri niin ei pyöri pumppukaan.

Blockista tulee 2 piuhaa, toinen menee emon LEDien syöttö kohtaan, joka ei siis ole pakollinen, tuulettimien LEDit eivät sitten vaan ole päällä eli ei ole vaikutusta AIO:n toimintaan.

Mutta Jimmsillä todennäköisesti ollut joku tietämätön kasaamassa konetta koska tuota blokin virtapiuhaa EI SAA LIITTÄÄ normaaliin emon pumpulle tarkoitettuun liittimeen tai se ei toimi.

Liitin pitää olla liitettynä emon normaaliin prossu tuulettimen liittimeen, esimerkiksi CPU FAN -liittimeen, tai CPU FAN 1 tai CPU FAN 2, noin sanoo ohjekirja. Noissa liittimissä, CPU FAN <-> PUMP on siis joku ero, ainakin Arcticin mukaan koska noin sanoo asennus ohjeet.

Itsellä poksahti nähtävästi 12900K tai Emo tossa viikko sitten, luulin ekana että virtikseni (Seasonic xTreme 1250W, 5+ vuotta vanha) meni ja ostin Jimmsiltä jo uuden powerin, Corsairin RMx1000 2021. Aamulla vaihdoin powerin mutta ei postaa.

Sama homma kuin tolla Seasonicillakin, emolle tulee ainakin jtn. virtaa eli jos nollaa bioksen niin punainen ledi kyllä syttyy sen merkiksi että nappia on takaa painettu. Kun yrittää startata niin yhden tuulettimen ledi hieman välähtää, ei edes tuuletin pyörähdä ja se on siinä.

OCN:ssa tässä kuukauden aikana muutamalla käynyt samoin, yhtä-äkkiä vaan menee pimeeksi eikä postaa, prossun vaihtaneet takuuseen ja heti postannut. Itsekkin muutin vain bioksesta jtn. muistiasetuksia > Save & Exit eikä enää lankku käynnistynyt.

Kokeiltu nyt siis kahdella powerilla, 3 eri kitillä muisteja, myös yksittäisellä kammalla, 3080 sekä prossun sisäisellä GPU:lla jne.. ei postaa ja hiljaisena pysyy.

Jotkut mutuilivat OCN:ssä että oliskohan IMC mennyt prossusta? Mistä sen tietää kun biokset ovat mitä ovat jos tietyssä tilanteessa emo työntää vaikka prossulle tai IMC:lle jonkun tappo-jännitteen jossain tilanteessa, koodit kun aika sotkussa vielä bioksissa.

RMA tehty päivällä Jimmsiin ja on käsittelyssä, alkuviikosta saan tietää miten voin laittaa prossun heille takaisin.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
En tiedä minkä kokoinen toi AIO:si on mutta mun pari vkoa vanhassa 420:ssa näyttää olevan saman blocki.

Se pieni tuuletin jos ei pyöri niin ei saa virtaa. Toi pikku tuuletin on tarkoitettu jäähdyttämään emon VRM:ää ja tuuletin ottaa virtansa samasta kuin pumppukin, jos ei tuuletin pyöri niin ei pyöri pumppukaan.

Blockista tulee 2 piuhaa, toinen menee emon LEDien syöttö kohtaan, joka ei siis ole pakollinen, tuulettimien LEDit eivät sitten vaan ole päällä eli ei ole vaikutusta AIO:n toimintaan.

Mutta Jimmsillä todennäköisesti ollut joku tietämätön kasaamassa konetta koska tuota itse virtapiuhaa EI SAA LIITTÄÄ normaaliin emon pumpulle tarkoitettuun liittimeen tai se ei toimi.

Liitin pitää olla liitettynä emon normaaliin prossu tuulettimen liittimeen, esimerkiksi CPU FAN -liittimeen, tai CPU FAN 1 tai CPU FAN 2, noin sanoo jo ohjekirja. Noissa liittimissä, CPU FAN <-> PUMP on siis joku ero, ainakin Arcticin mukaan koska noin sanoo asennus ohjeet.

Itsellä poksahti nähtävästi 12900K tai Emo tossa viikko sitten, luulin ekana että virtikseni (Seasonic xTreme 1250W, 5+ vuotta vanha) meni ja ostin Jimmsiltä jo uuden powerin, Corsairin RMx1000 2021. Aamulla vaihdoin powerin mutta ei postaa.

Sama homma kuin tolla Seasonicillakin, emolle tulee ainakin jtn. virtaa eli jos nollaa bioksen niin punainen ledi kyllä syttyy sen merkiksi että nappia on takaa painettu. Kun yrittää startata niin yhden tuulettimen ledi hieman välähtää, ei edes tuuletin pyörähdä ja se on siinä.

OCN:ssa tässä kuukauden aikana muutamalla käynyt samoin, yhtä-äkkiä vaan menee pimeeksi eikä postaa, prossun vaihtaneet takuuseen ja heti postannut. Itsekkin muutin vain bioksesta jtn. muistiasetuksia > Save & Exit eikä enää lankku käynnistynyt.

Kokeiltu nyt siis kahdella powerilla, 3 eri kitillä muisteja, myös yksittäisellä kammalla, 3080 sekä prossun sisäisellä GPU:lla jne.. ei postaa ja hiljaisena pysyy.

Jotkut mutuilivat OCN:ssä että oliskohan IMC mennyt prossusta? Mistä sen tietää kun biokset ovat mitä ovat jos tietyssä tilanteessa emo työntää vaikka prossulle tai IMC:lle jonkun tappo-jännitteen jossain tilanteessa, koodit kun aika sotkussa vielä bioksissa.

RMA tehty päivällä Jimmsiin ja on käsittelyssä, alkuviikosta saan tietää miten voin laittaa prossun heille takaisin.
Kyl mulle tuli vibat heti että IMC tuumasi kuinka jalkoja särkee ja väsyttää. ;) Tuon kuvauksesi kohdalla tapahtuneesta, mutta myös sitten muiden johtopäätöksenä vieläpä.

12700K tulossa, tuo jo oleva 12600K menee kaverille. :kahvi: Viikko kerrallaan, pala kerrallaan tarpeita. Nyt vähän pieneen lomareissuun käymään.

edit: Tarviikin kaivella seurantakoodeja ja tsekkaa tuliko ne 3200 C14 flarexet jo noudettavaksi asti, 2x16.

Sitten vielä ne 4400 19-19-19 patriotit takas haalien, niin on joku 2x8 kittikin.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Sitten vielä ne 4400 19-19-19 patriotit takas haalien, niin on joku 2x8 kittikin.
Patriotit ollu kyl kovia kulkemaa, ainaki nää omat.. cl15 ei taivu, mut toisaalta tää mun lauta ei oikeen o tykänny mistää alle mitkä menee alle cl16 , ainoo mitä on ikävä ni lämpötila-anturia mikä puuttuu piiriltä näissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Päivitys 12700k kellotus saavutuksista, kun saatu päivien hieronnan ja pitkien testausten jälkeen manuaaliset OCTVB ja AVX2 offset asetukset kohdalleen, sekä VF#11 offset lähelle minimikohtaa:
- 5,4 Ghz 1-4 core (CB23 single, jne)
- 5,3 Ghz all-core pelit (mm. Warzone ja BF2042), sekä muut normaalikäytön kuormat
- 5,1 Ghz all-core raskaat CB23 multi, jne (-2 bin manual temp OCTVB)
- 4,8 Ghz all-core Prime AVX ja vastaavat super raskaat (-6 avx offset, 100 scale factor)

Näitä säätöjä edelsi viikon säätö loadlinen kanssa, joka on perusta ylläoleville. "Single" corea saisi helposti ylöspäin volteilla, mutta en näe sille tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
@Xiph :llä edistyy hommat, mulla ne taas ottivat roimasti takapakkia :D

Alivoltitukset (LL AC & DC + offsetit) eivät näemmä olleetkaan täysin vakaita rasitustesteissä kun power limitin laski siitä stock 4096W:sta järkevämpään 175w short duration & 200w long durationiin. Ihmettelin hetken että mites helvetissä tämä on mahdollista, mutta sitten hiffasin että syynä on pakko olla raskas kuorma + power limitistä johtuva alempi ratio (joka taas johtaa alempaan VID:iin ja alempaan jännitteeseen). Tuolla power limitillä ratio seilailee jossain 48-49x välimaastossa OCCT large extremessä kun se aikaisemmin oli 50-51x. Ja VID interpoloidaan 48 ja 53 välillä, VID pointteja kun ei ole jokaiselle ratiolle.

Luulin testanneeni prossua läpikohtaisesti (all-core testausta OCCT small ja largella, prime95 blendiä, realbenchiä, lukuisia cinebench vetoja yms yms) ja sitten corekohtaisesti CoreCyclerillä useita öitä putkeen) mutta paletista puuttui alempien ratioiden testaus maksimi all-core kuormalla, joka nyt heitti mulle kapuloita rattaisiin. Ja voi tietty olla että power limittiin hakkaaminen aiheuttaa transientteja joille pitää jättää kunnon jännitemarginaali.

Pitää miettiä koko ratkaisua uudestaan. En muuten laittaisi power limittiä päivittäiseen käyttöön, mutta asensin Plex serverin uudestaan ja kuulin koneen lähtevän lentoon olohuoneesta asti kun Plex rupesi transcodeemaan 4k HEVC HDR leffaa :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Kyllä mullakin on varmasti vielä aukkoja joissain kohtaa VF kurvia. Nuo olennaisimmat kuormat testattu, mutta väliin jää sitten hankalammin testattavaa.
Etenkin idlen kanssa tuntuu olevan satunnainen ongelma, että kone vain yht äkkiä boottaa kun ei tee mitään. Luultavasti käyrän alimpiin pisteisiin laitettava hieman +offsettiä.

Power limittejä ei ole tullut laitettua, mutta IA VR voltage limit on kyllä must. Se on pari kertaa pilkkuvirheen tapahtuessa todennäköisesti pelastanut prosessorin. Strix A:lla tuon joutuu laittamaan noin +70mV korkeammalle kuin hwinfon näyttämä max vcore. Jotain häviötähän siinä syötössä tapahtuu, mutta aika korkeita näkymättömiä piikkejä taitaa olla. Tämän hetkinen arvo 1540 tuntuu riittävän.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Kyllä mullakin on varmasti vielä aukkoja joissain kohtaa VF kurvia. Nuo olennaisimmat kuormat testattu, mutta väliin jää sitten hankalammin testattavaa.
Etenkin idlen kanssa tuntuu olevan satunnainen ongelma, että kone vain yht äkkiä boottaa kun ei tee mitään. Luultavasti käyrän alimpiin pisteisiin laitettava hieman +offsettiä.

Power limittejä ei ole tullut laitettua, mutta IA VR voltage limit on kyllä must. Se on pari kertaa pilkkuvirheen tapahtuessa todennäköisesti pelastanut prosessorin. Strix A:lla tuon joutuu laittamaan noin +70mV korkeammalle kuin hwinfon näyttämä max vcore. Jotain häviötähän siinä syötössä tapahtuu, mutta aika korkeita näkymättömiä piikkejä taitaa olla.
Itse aina ajanut kovimman vakaustestin ekana, oli komponentit mitkä tahansa. Sitten jos ei vakaa niin sitten muuttaa.
Viimeksi silloin kun otin tän 10900K 5.1GHz + CL16 4400Mhz tiukoilla sivuasetuksilla, niin ajan aina Linpack Extreme. Kovin minun testi minun mielestäni ja ottaa eniten wattejaki, myös kuormittaa muistejaki kivasti.

Tietysti sitten muisteille oma TM5 Extreme 3h setti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Itse aina ajanut kovimman vakaustestin ekana, oli komponentit mitkä tahansa. Sitten jos ei vakaa niin sitten muuttaa.
Viimeksi silloin kun otin tän 10900K 5.1GHz + CL16 4400Mhz tiukoilla sivuasetuksilla, niin ajan aina Linpack Extreme. Kovin minun testi minun mielestäni ja ottaa eniten wattejaki, myös kuormittaa muistejaki kivasti.

Tietysti sitten muisteille oma TM5 Extreme 3h setti.
Näinhän se on.
Pohja-asetukset toki tehty maksimi watti, lämpö, core kuormalla (Prime95 beta small avx), mutta itsellä on kylläkin ollut enemmän haasteita kevyiden kuormien kanssa. Ensin tuli haaste etsiä riittävällä Vdroopilla oleva loadline level medium kuormille, mutta vielä tuntuu olevan tuon idle kuorman kanssa säädettävää. Tuohon idleen ei kyllä kannata AC_LL nostaa, vaan tehdä se VF kurvissa.
TM5 onkin pyörinyt parit yöt läpi 4000Mhz@CL15 asetuksilla, kuten myös nuo 5,4Ghz kellot corecyclerillä.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Näinhän se on.
Pohja-asetukset toki tehty maksimi watti, lämpö, core kuormalla (Prime95 beta small avx), mutta itsellä on kylläkin ollut enemmän haasteita kevyiden kuormien kanssa. Ensin tuli haaste etsiä riittävällä Vdroopilla oleva loadline level medium kuormille, mutta vielä tuntuu olevan tuon idle kuorman kanssa säädettävää. Tuohon idleen ei kyllä kannata AC_LL nostaa, vaan tehdä se VF kurvissa.
TM5 onkin pyörinyt parit yöt läpi 4000Mhz@CL15 asetuksilla, kuten myös nuo 5,4Ghz kellot corecyclerillä.
Joo VF offsetillä on hyvä tehdä kellotukset, itse ainakin tykännyt nykyisen setupin sillä. Idlaa kun tarvii ja sitten kun tarvii käyttää niin ottaakin myös irti sen. Z490/Z590 alustat on vaan vissiin "huomattavasti" erilaisia kellotella kun nämä uudet Z690.
Itse en siirry vielä vuoteen ainakaan siihen ennenkuin saavat kovia DDR5 kampoja markkinoille.

Se on jännä kyllä myös monesti että kevyellä kuormalla on epävakaa, mitä ainakin lukenut porukan kokemuksia, mutta sitten raskailla täysin vakaa. Itse en ole henkilökohtaisesti onneksi törmännyt tähän ongelmaa.
 

Series^

Super huolto jumala
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
456
Joo VF offsetillä on hyvä tehdä kellotukset, itse ainakin tykännyt nykyisen setupin sillä. Idlaa kun tarvii ja sitten kun tarvii käyttää niin ottaakin myös irti sen. Z490/Z590 alustat on vaan vissiin "huomattavasti" erilaisia kellotella kun nämä uudet Z690.
Itse en siirry vielä vuoteen ainakaan siihen ennenkuin saavat kovia DDR5 kampoja markkinoille.

Se on jännä kyllä myös monesti että kevyellä kuormalla on epävakaa, mitä ainakin lukenut porukan kokemuksia, mutta sitten raskailla täysin vakaa. Itse en ole henkilökohtaisesti onneksi törmännyt tähän ongelmaa.
Mulla on juurikin tämmöset kokemukset toistaseksi MSI Pro Z690-A DDR4 sekä 12700KF:n kanssa varsinkin minkään coremäärän kertoimia lähtee nostamaan yli 50:n. Olisi mahtava jos biossissa olisi ns minimiraja-asetus volteille, että vaikka prossu pudottaa kertoimen viiteen niin voltit ei esim menisi alle 1.20v. Jotenkin semmonen tunne nytten että kun välillä iskee useammalle corelle 4.5ghz+ ja vcore näyttää hwinfossa 0.834 tms niin tuommosista nämä epävakaudet idlatessa johtuu.
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Mä oon nyt yrittäny kahlata nettiä läpi tajutakseni tästä offset VF kellotusjutuista jotain mut ei vaan vanha tajua. Kun ite viimeisin prosu ennen tätä 12900k oli i7 8700k joka oli vaan voltit alas ja sync all cores 50... että lähinnä nyt sitä jos jollain sattuis olee jotain hyvää selkokielistä postausta jossain tai jaksaa selittää tämmöselle tyhmälle hyviä vinkkejä tän 12900k kelloihin kun tahtois tuota VID lukua alaspäin ku käy aika korkialla ku boostailee yli 5ghz rasituksessa ja sitä myötä lämmöt pyörii siellä 60-75c. Emona toimii siis ASUS TUF Z690 D4 PLUS
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Itse 12700k ja Asus TUF z690 kanssa laiskana miehenä heitin vain llc 4 ja vähän voltteja lisää adaptive voltageen. Säädin p-coret 5.1ghz ja e-coret 4.1ghz. 5.2ghz näytti vaativan turhan paljon virtaa. Muut asetukset jätin autolle, jonkin verran tulee vdroopia. Vcore on 1,28v kovassa rasituksessa ja hiukan kevyemmässä 1,36v. VID on näillä asetuksilla 1,38v. En ole jaksanut enempää säätää noita, kun täysin vakaa on ollut peleissä ja Cinebenchissä. Lämmötkin ovat hyvät.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Asusille tullut ainakin uusia BIOSeja. Omalle TUFfille on tullut 0807-versio jossa mm. uusi mikrokoodi ja läjä korjauksia. Äkkiseltään katsottuna Y-Cruncher ei ole enää DDR4-4000:lla aikaisemmilla 0707 versiolla käyttämilläni asetuksilla vakaa vaan piti tiputtaa 3900:aan että sai menemään läpi. Samalla tosin pystyi kiristämään muistiasetuksia. Automaatin määrittämäksi SA voltageksi näytti edelleen 1.35 V.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tulispa työpöytäkäyttöön jotain Alder Lake 10P+10e seepua ynnä quadchannelia. :slurp:
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Itse 12700k ja Asus TUF z690 kanssa laiskana miehenä heitin vain llc 4 ja vähän voltteja lisää adaptive voltageen. Säädin p-coret 5.1ghz ja e-coret 4.1ghz. 5.2ghz näytti vaativan turhan paljon virtaa. Muut asetukset jätin autolle, jonkin verran tulee vdroopia. Vcore on 1,28v kovassa rasituksessa ja hiukan kevyemmässä 1,36v. VID on näillä asetuksilla 1,38v. En ole jaksanut enempää säätää noita, kun täysin vakaa on ollut peleissä ja Cinebenchissä. Lämmötkin ovat hyvät.
Mikä hyöty Adaptivesta vrt Fixed eli kiinteä. Kuulostaa melkoiselta ongelmienkerjäämisestä tuollainen volttien arpominen. :kahvi:

Fixedillä tietää mitä saa, sekä ilman rasitusta jänöt ynnä watit laskee, aiemmalla Raketijärvelä watit sitä 20-30 surffaillessa eli normi idlailussa.


Omasta kokemuksesta LLC tasoakin saa noilla adaptiveoffset-väsäämisillä vaihdella, sill ävid-tablen yms kaikkien säätöjensä myötä "kaikli vaikuttaa kaikkeen".
Olen yksinkertainen, pidän yksinkertaisista asioista, siispä fixed. :joy:
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
735
Tää nyt ei varsinaisesti liity Alder Lakeen mutta Z690-lankkuun kylläkin. Kone toimii normaalisti enkä oo mitään kummia piikejä huomannut (en myöskään tällästä aiemmilla lankuilla muista huomioineeni). Argus Monitoria käytän pääosin ja huomioin sieltä tämmösen vähän kumman kippuran:

1.jpg


Näyttää että emolevy muka ottais koko aika tommosta 110 asteen piikkejä. Mikä tuo Temp 7 oikein mahtaa olla ja miks se näyttää et kävis noin kuumana? Tuuletinnpeudet onm ok eikä mitään spurtteja siellä ole noiden piikkien rytmiin. HWMonitorilla TMPIN6 näyttäis seilaavan samalla tavalla, nollasta 115:sta. Ihan mielenkiinnosta mietin et mistä moinen vois johtua?
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Mikä hyöty Adaptivesta vrt Fixed eli kiinteä. Kuulostaa melkoiselta ongelmienkerjäämisestä tuollainen volttien arpominen. :kahvi:

Fixedillä tietää mitä saa, sekä ilman rasitusta jänöt ynnä watit laskee, aiemmalla Raketijärvelä watit sitä 20-30 surffaillessa eli normi idlailussa.


Omasta kokemuksesta LLC tasoakin saa noilla adaptiveoffset-väsäämisillä vaihdella, sill ävid-tablen yms kaikkien säätöjensä myötä "kaikli vaikuttaa kaikkeen".
Olen yksinkertainen, pidän yksinkertaisista asioista, siispä fixed. :joy:
Isoin etu on matala jännite työpöytäkäytössä 0,77v jota tehdään 90% tietokoneen käytöstä. Vasta pelatessa sitten laitetaan kunnon voltit. Olen adaptivella kellotellut aina 8700k lähtien. Ei sellainen suurpiirteinen kellottelu sillä ole juurikaan vaikeampaa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Isoin etu on matala jännite työpöytäkäytössä 0,77v jota tehdään 90% tietokoneen käytöstä. Vasta pelatessa sitten laitetaan kunnon voltit. Olen adaptivella kellotellut aina 8700k lähtien. Ei sellainen suurpiirteinen kellottelu sillä ole juurikaan vaikeampaa.
Muokkasin aika paljon tuota viestiäni. :kahvi: Laskee ne voltit fixedilläkin nimestä huolimatta. Loadivoltit sen sijaan paremmin tiedossa että mihin tulee asettumaan.

Imo watit Mielekkäämpää, jos pyöritellään asiaa näin että loadissa ajetaan 1.3V, niin mitä väliä sillä on että onko jännite silloin 0.77 vai vaikka 0.9 tai 1.1, kunhan watit vaan maltilliset - Sitä luokkaa jota idlessä tulee olla.
Viimeisimpien volttien sadasosien perässä juokseminen on hieman ajanhukkaa, mielestäni.

Säädän aina 0.025V pykälissä. Eli esim 1.325V ja 1.3V jne. Hyvä olla hieman turvaa, pelivaraa vakauden suhteen, sen sijaan että hieroisi 0.00001V tarkkuuteen. :D
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 974
RMA tehty päivällä Jimmsiin ja on käsittelyssä, alkuviikosta saan tietää miten voin laittaa prossun heille takaisin.
Aamulla tuli vastaus ja RMA:ni hyväksytty. Toiminta tapoja on kaksi, se perinteinen eli lähetän heille tuotteen ja kun toteavat sen olevat takuun piirissä niin lähettävät korvaavan tuotteen.

Toinen vaihtoehto oli mulle uusi tapa, Express-Takuuvaihto, en ole mtn. takuuseen lähetellyt yli 15 vuoteen ja sain meiliini kuinka toimia ko. tapauksen kanssa; sain Priva-URLin jonka syötin selaimeen ja sieltä suljetusta Jimmsin RMA sivusta uusi, saman tuotteen tilaus kehiin ja sen maksu, vaikka osa-maksulla. Klarna ja Postiennakko eivät olleet käytettävissä koska tilaukseni pitää maksaa ennakkoon.

Tein tilaukseni mulle uudella Jousto-LUOTTO.jotain vaihtoehdolla, joka käytännössä on PayTrail maksu vaikkei mulla nyt ole valuuttaa tilillä 700e edestä ja toi on siis käytännössä velaksi/osarilla osto koska kyselivät tietojani, asumis, velka yms. kulujani kuukausittain ja päätöksen velaksi ostamisesta sain noin minuutin jälkeen eli "laina" hyväksytty.

Kun tilaukseni hyväksyttiin niin Jimmsiltä tuli heti meiliin tieto että lähettävät mulle uuden 12900K ASAP ja kun olen saanut uuden tuotteen niin lähetän sen jälkeen vikaantuneeni tuotteen heille ja sitten kun toteavat sen olevan viallinen niin palauttavat mulle rahat uudesta tilauksestani.

Eihän toi halvinta ole, kyllä toi osarini-hyväksynyt lafka omansa pois ottaa välistä ja tullee jonkun kympin mulle maksamaan kun palautus rahoillani maksan sitten pois juuri tilaamani tuotteen eli velkani pois maksu tuonne LUOTTO.jonnekkin...

@Luumi @Sampsa
Mainitsemisen arvoista oli huomata että onkohan Intelillä menossa joku salainen ja hiljainen korvaus kampanja eli että tietävät että ADL prossuja kuolee syystä tai toisesta kuten omassa tapauksessani kuoli bootissa 12900K?

Perustan väitteeni siihen että kun olin tekemässä RMA-piilotettua tilaustani prossusta, niin samaan hengen vetoon tilaamani tuotteen (vain RMA:n alainen tuote oli sallittu eikä mtn. muuta samaan tilaukseen) yhteyteen ilmestyi tyhjästä "Intel Gaming Days Bundle, 0.00€" sekä tilauksen Intel kampanja-numero.

Jos tarjoan numeroa Jimmsin sivuille niin sivusto sanoo: Tuotetta ei saatavilla, vai oliko se tilausnumero tuntematon...anyway..

Kyseenomaisesta Intelin "kupongista" näkee että ko. Bundle olisi ~100e arvoinen kuten näkyy tässä Jimmsin mulle lähettämässä tilausvahvistuksessa:

Hiikeri_Intel_ADL_gift.jpg

Kampanjasta erottuu sanat: CRYSISKIND.

Edit: Äsken tuli jo Jimmsiltä viestä että uusi 12900K prossuni on jo lähetetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
84
Eiköhän kyseessä ole ihan tämä normi bundle kamppis:

Intel tarjoaa nyt valikoitujen kampanjaprosessorien ostajille koodin, jonka lunastamalla saat itsellesi seuraavat edut (arvo 100€):

Intel Gear Up Bundle:

  • Humankind -peli
  • Crysis Remastered trilogy -pelipaketti
Kampanja voimassa 31.1.2022 tai niin kauan kuin koodeja riittää.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 974
Aha, mutta ei mulle mitään bundlea tullut tossa reilu 1kk sitten ostamassani 12900K Retail-versiossa joka oli saman hintainen. Ja siis tilasin prossun jo Marraskuun lopulla ennakkoon heti kun otti Jimmsikin tilauksia vastaan. Ja nyt sellaista tarjoavat, ns. kylkiäisinä, ota tosta nyt ~100e pelit ilmaiseksi.

Enhän mä väittänyt mitään, ihmettelin vaan että nytkö saan noi uutuus pelit...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Tää nyt ei varsinaisesti liity Alder Lakeen mutta Z690-lankkuun kylläkin. Kone toimii normaalisti enkä oo mitään kummia piikejä huomannut (en myöskään tällästä aiemmilla lankuilla muista huomioineeni). Argus Monitoria käytän pääosin ja huomioin sieltä tämmösen vähän kumman kippuran:
Mulla bugas Argus Monitor myös niin paljon että oli pakko siirtyä siitä pois. Pitää varmaan odotella että tulee uusia päivityksiä, kun Z690 on softassa sen verran uusi juttu.

GitHub - Rem0o/FanControl.Releases: This is the release repository for Fan Control, a highly customizable fan controlling software for Windows. menee väliaikaisena.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Varoituksen sana Intelin XTU softasta. Olin testailujen lomassa muuttamassa yksittäisten P-ydinten maksimikertoimia ja Applyn jälkeen se vetikin joka ytimen voltage offsettiin muhkeat +0.995V. Kiva katsella siinä, kun VID arvot heiluivat jossain yli 1.7 voltissa. No, ei ollut kuormaa päällä juurikaan ja nopeasti kone sammuksiin.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 895
Aha, mutta ei mulle mitään bundlea tullut tossa reilu 1kk sitten ostamassani 12900K Retail-versiossa joka oli saman hintainen. Ja siis tilasin prossun jo Marraskuun lopulla ennakkoon heti kun otti Jimmsikin tilauksia vastaan. Ja nyt sellaista tarjoavat, ns. kylkiäisinä, ota tosta nyt ~100e pelit ilmaiseksi.

Enhän mä väittänyt mitään, ihmettelin vaan että nytkö saan noi uutuus pelit...
En tiedä oliko toi pelibundle vaan, jos osti jimmsistä emo + prossu bundlen nimittäin päädyin viimehetkellä vaihtamaan hero -> apex jolloin bundle meni ja tää pelibundle katos siinä samassa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Mulla on juurikin tämmöset kokemukset toistaseksi MSI Pro Z690-A DDR4 sekä 12700KF:n kanssa varsinkin minkään coremäärän kertoimia lähtee nostamaan yli 50:n. Olisi mahtava jos biossissa olisi ns minimiraja-asetus volteille, että vaikka prossu pudottaa kertoimen viiteen niin voltit ei esim menisi alle 1.20v. Jotenkin semmonen tunne nytten että kun välillä iskee useammalle corelle 4.5ghz+ ja vcore näyttää hwinfossa 0.834 tms niin tuommosista nämä epävakaudet idlatessa johtuu.
Mahdollisesti taikasana saattaa olla fixedvoltage, mutta kokeile nykyisten asetustes kanssa säätää VRM responsiivisemmaksi, eli transienttivasteita kireemmälle, enemmän pollausta. :kahvi:

Eli kun taajuudet menee ylös alas ni VRM ei jäisi jälkeen. Lisää lämpöähän tämä tuo VRM:lle yleisesti mutta lopputuleman riippuessa aina prossusta, laudan kaikista asetuksista yhteensä.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 974
En tiedä oliko toi pelibundle vaan, jos osti jimmsistä emo + prossu bundlen nimittäin päädyin viimehetkellä vaihtamaan hero -> apex jolloin bundle meni ja tää pelibundle katos siinä samassa.
Itse ostin pelkän prossun Jimmssiltä, emo tuli muualta eikä mtn. infoa jostain mahdollisesta Intel Bundlesta kummastakaan paikasta. Toi taisi olla/on joku Asuksen spessu kampanja, ei ainoastaan Intelin.

Nyt siis pelkällä prossun uusinta-ostolla sain bundlen kun kyseessä on RMA -tapaus.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 895
Itse ostin pelkän prossun Jimmssiltä, emo tuli muualta eikä mtn. infoa jostain mahdollisesta Intel Bundlesta kummastakaan paikasta. Toi taisi olla/on joku Asuksen spessu kampanja, ei ainoastaan Intelin.

Nyt siis pelkällä prossun uusinta-ostolla sain bundlen kun kyseessä on RMA -tapaus.
Jimmsin chatista hoitu koodi bundleen :thumbsup: Oli jäänyt pois, koska prossuun oli tullut joulukalenterista alennus ja sen takia koodia ei tule.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Kellään noctuan NH-D15 käytössä 12700k kanssa? Päädyin nyt alustavasti tuttuun ja turvalliseen valintaan, kiinnostaisi tietää mitä on odotettavissa. :hmm:
Täällä. Lämmöt idlessä alle 30, rasituksessa max temp70C (Jos nyt oikein muistan)
Stockkina mennyt.

Riittää siis erinomaisesti.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Täällä. Lämmöt idlessä alle 30, rasituksessa max temp70C (Jos nyt oikein muistan)
Stockkina mennyt.

Riittää siis erinomaisesti.
Idlelämpöihin viittaaminen on hieman mielenkiintoista. Tuntuu ajatuksissani vähä samalt hyödyltä ku moottori ei kuluta polttoainetta ollessaan sammuksissa. :kahvi:

Mikäli olisi valittavissa kahden identtisen tilanteen väliltä jossa lämmöt ainoa ero:

1) idle 30'C ja load 70'C
2) idle 45'C ja load 60'C

Valitsisin joka kerta jälkimmäisen.


ps. tämä ei ole nyt hlön postaukseen yksinomaan viittaavaa, idlelämmöistä kohkaamista näkee vaan mielestäni liikaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Idlelämpöihin viittaaminen on hieman mielenkiintoista. Tuntuu vähä samalt ku auto ei kuluta polttoainetta ollessaan sammuksissa. :kahvi:

Mikäli olisi valittavissa kahden tilanteen väliltä:

1) idle 30'C ja load 70'C
2) idle 45'C ja load 60'C

Valitsisin joka kerta jälkimmäisen.
Ja tästä piti erikseen ihan 5-rivinen postaus tehdä? En nyt ulkoa muistanut jokaisen coren max lämpöjä rasituksessa, joten laitoin nyt hatusta sen minkä muistan. (Vastauksena käyttäjän kysymykseen sillä sama setuppi käytössä josta kysytään)
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Ja tästä piti erikseen ihan 5-rivinen postaus tehdä? En nyt ulkoa muistanut jokaisen coren max lämpöjä rasituksessa, joten laitoin nyt hatusta sen minkä muistan. (Vastauksena käyttäjän kysymykseen sillä sama setuppi käytössä josta kysytään)
Muokkasin hieman, mobiilissa rivejä on enemmän kuin viisi, pystyasennossa 11 mikäli lasken vain tekstirivit. :)

Idlelämmöistä puhuminen on yhtä tarpeellista kuin GPU-kellotusten ilmaiseminen +150 +700 jne arvoin - Lähtötasoa kun ei ole tiedossa niin lopullinen taajuus luultavasti jotain nollan ja äärettömän väliltä. :joy:

Mutta joskus aiemmin kirjoitinkin, että olen hieman yksinkertainen ja pidän yksinkertaisista asioista. Don Tamin sanoin: kiipit simpöl, veljet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Ok, eli jälleen Noctua ansaitusti luottokampe. Kiitos vastauksista.
Tässä esim mun 12900k lämmöt nh-d15 noctualla idlellä työpöydällä standard- qfan profiililla ja väärällä backplatella (eli 1200 plate ei 1700 kittiä oo viel tullu) Perusasetukset muuten mut TVB on +2 bin. Näihin asuksen boardeihin siis käy vanhakin backplate.
 

Liitteet

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tässä esim mun 12900k lämmöt nh-d15 noctualla idlellä työpöydällä standard- qfan profiililla ja väärällä backplatella (eli 1200 plate ei 1700 kittiä oo viel tullu) Perusasetukset muuten mut TVB on +2 bin. Näihin asuksen boardeihin siis käy vanhakin backplate.
Lämmöt käyny idlessä yli 60'C noctualla? :kahvi:

Kertokaa nyt mulle ku oon tällei ymmärtämätön että mitä noilla alle 30W kulutuksen idlelämmöillä pitäisi tehdä? Tuollaista wattimäärää jäähdyttää noihin lämpöihin vaikka laittamalla tölkillisen kolloo kyljelleen prosessorin päälle.
Tulee jotenkin ysärin nyyssit (sfnet) jne Mieleen kun ilmotellaan vain ne numerot jotka on kulloinkin paremmat, lämmöissä pienemmät ja suorituskyvyssä suuremmat. :geek:

Enemmän se muita käyttäjiä palveleepi kun kertoo mihin tuote X kykenee, kun tekevät ostopäätöksiä ja uusia ketjuja joissa kysyvät näitä samoja aiheita. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Lämmöt käyny idlessä yli 60'C noctualla? :kahvi:

Kertokaa nyt mulle ku oon tällei ymmärtämätön että mitä noilla alle 30W kulutuksen idlelämmöillä pitäisi tehdä? Tuollaista wattimäärää jäähdyttää noihin lämpöihin vaikka laittamalla tölkillisen kolloo kyljelleen prosessorin päälle.
Tulee jotenkin ysärin nyyssit (sfnet) jne Mieleen kun ilmotellaan vain ne numerot jotka on kulloinkin paremmat, lämmöissä pienemmät ja suorituskyvyssä suuremmat. :geek:

Enemmän se muita käyttäjiä palvelee kun kertoo mihin tuote X kykenee, kun tekevät ostopäätöksiä ja uusia ketjuja joissa kysyvät näitä samoja aiheita. :think:
johtuen ilmajäähdytyksen tavasta toimia lämpöpiikkejä tulee paljon enemmän kuin AIO:lla mutta siis noi on semmosia lämpöpiikkejä kun esim kone käynnistyy ja lataa wintoosaa ennen ku tuulettimet kerkee pyörimään kunnon nopeutta. Toi 60c lämpö siis oli KORKEIN missä se on tänään käynyt koneen ollessa päällä. Jos pelaisin niin se olis about 70c-80c max peak lämpö. Mut keskiarvo pelatessakin on 60-70c kun kaikki ytimet käytössä ja kellot pyörii 5.0-5.1 Ghz
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
johtuen ilmajäähdytyksen tavasta toimia lämpöpiikkejä tulee paljon enemmän kuin AIO:lla mutta siis noi on semmosia lämpöpiikkejä kun esim kone käynnistyy ja lataa wintoosaa ennen ku tuulettimet kerkee pyörimään kunnon nopeutta. Toi 60c lämpö siis oli KORKEIN missä se on tänään käynyt koneen ollessa päällä. Jos pelaisin niin se olis about 70c-80c max peak lämpö. Mut keskiarvo pelatessakin on 60-70c kun kaikki ytimet käytössä ja kellot pyörii 5.0-5.1 Ghz
Kyllä, ois vaan mukava joku sanotaanko 5 rundia Cine R23 multicoree + HWInfosta lämmöt, sellanen iisi standardisetti, testikombo joka jokaisen on helppo toistaa.
Yhden testatessa Noctualla, toisen Corsairin AIO:lla, kolmannen ties millä alemman kastin ja loput ties millä. Kukin saisi rankattua hieman tuotteita mielessään ja peräti vedettyä johtopäätöksiä onko lämmöt linjassaan, kun jollakin sattuu olemaan sama jäähy sama jännite pääpiirteittäin. :think:

Lopunkaiken veikkaan ettei vika ole ilmajäähyssä, aiossa, customloopissa, vaan siinä että se core on fyysisesti liian pieni ja lämpö ei kerkeä sieltä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Kyllä, ois vaan mukava joku sanotaanko 5 rundia Cine R23 multicoree + HWInfosta lämmöt, sellanen iisi standardisetti, testikombo joka jokaisen on helppo toistaa.
Yhden testatessa Noctualla, toisen Corsairin AIO:lla, kolmannen ties millä alemman kastin ja loput ties millä. Kukin saisi rankattua hieman tuotteita mielessään ja peräti vedettyä johtopäätöksiä onko lämmöt linjassaan, kun jollakin sattuu olemaan sama jäähy sama jännite pääpiirteittäin. :think:

Lopunkaiken veikkaan ettei vika ole ilmajäähyssä, aiossa, customloopissa, vaan siinä että se core on fyysisesti liian pieni ja lämpö ei kerkeä sieltä pois.
Tää trottlaa noctualla kyllä cinessä. ainakin kun VTB+2 ja limitit bioksesta pois. Tars laittaa avx offsettiä jos meinaa paljon tolla leikkiä. Ei tosiaan avx sovellu ilmalle kovinkaan hyvin tällä cpulla. Kuva myös siitä paljonko imee watteja cine r23
 

Liitteet

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tää trottlaa noctualla kyllä cinessä. ainakin kun VTB+2 ja limitit bioksesta pois. Tässä kuva. Tars laittaa avx offsettiä jos meinaa paljon tolla leikkiä. Ei tosiaan avx sovellu ilmalle kovinkaan hyvin tällä cpulla.
Tarkentaisin aiempaa postaustani sen verran, että 5rundia siksi, että nuo AIOt esim ottaa sen 20-30min peräti että neste lämpiää riittävästi ja "oikea" suorituskyky on esillä.

En nyt lonkalta osaa sanoa kauanko yhteen CineR23 rundiin menee koska prossukohtaista tietenkin, joten ajallinen ajelu ehkä parempi jos hakisi jotain kaikkia palvelevaa foorumikohtaista tyyppihyväksyntää. :joy:
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Tarkentaisin aiempaa postaustani sen verran, että 5rundia siksi, että nuo AIOt esim ottaa sen 20-30min peräti että neste lämpiää riittävästi ja "oikea" suorituskyky on esillä.

En nyt lonkalta osaa sanoa kauanko yhteen CineR23 rundiin menee koska prossukohtaista tietenkin, joten ajallinen ajelu ehkä parempi jos hakisi jotain kaikkia palvelevaa foorumikohtaista tyyppihyväksyntää. :joy:
Juu niinhän se AIO:lla menee. Voi tietty olla et nää mun throttlaamiset johtuu ihan tosta backplatestakin jos siel on pieniki väli ni ei jaa tasasesti lämpöä pihalle. 26600 oli muistaakseni vähän päälle score cine r23
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Yleensä testannut kulloisenkin kellotteluun lähtöni hieman eri tavalla, kuin ehkä valtaosalla tapana... Eli ennen kuin kummempia kyhäillään, haetaan maksimivoltit (sekä LLC ja muita mahdollisia jänöjä hieroen) millä jäähy kykenee pitämään lämmöt kurissa vaikkapa siinä AVX:n ryydittämässä Cinessä. Kun tämä hoituu, hoituupi silloin myös pelikäyttö ja ne kuus muuta.
Kun tiedossa maksimijännite, on helppo lähteä vaikkapa allcore 5.2GHz olettamasta testailemaan, tai vaikka olisi 17GHz. Mutta perusidea selvillä ja siitä sitten ylös tai alaspäin 100MHz pykälissä kun se oletettu lähtökohta tyypätty.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
FinalWire Unveils AIDA64 v6.60
Alder Lake Optimizations and DDR5 Support


Aida näyttäisi antavan luotettavampia tuloksia nyt, aikaisemminhan tuo latenssi heitteli aika rajusti vedosta toiseen. Liekö sitten skedulointia korjattu.

pikainen.png


Pikainen veto, prossu autolla, rinkula autolla, muistit viritetty 5400 ja ajoituksia tiukennettu. Pyöritin viikon verran DDR5-5600 nopeudella, mut se kanssa on ollut pientä häikkää idlekaatuilujen kanssa vaikka vedin Karhua 25000% asti, joten laitoin sen takaisin 5400. Rullailen tällä nyt hetken ja katellaan sit uudemman kerran mitä prossusta saisi irti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Oon kyllä nyt sitä mieltä, että Intel on vähän mokannut 12700k VID taulun kanssa:

Untitled.jpg


Vakio VID:llä (punainen viiva) VF#6 -> VF#7 +200Mhz hyppy on rattoisat +230mV.
Jos verrataan 12900k, niin sillä VF#6 -> VF#7 on +500Mhz hyppy ja jotain +115mV luokkaa.
Siis toki 12700k:t on keskimäärin huonompia, mutta kun huomioi siihen tuon Mhz eron, niin tossa vakiokurvissa ei 12700k:lla ole järkeä. Tuommoinen järkyttävä piikki tehty.

Ainakin itsellä pääosa all-core kuormista osuu tohon 5100-5300Mhz väliin ja vaatii nyt sitten raskasta -offsettiä Vf#6 - VF#11 väliin. Ei riitä pelkkä Vf#11 hipelöinti tämän 12700k kanssa, kun vakiokäyrän kulmakerroin on päin mäntyä.
Ylläolevan taulun offsetit ei ole valmiit, mutta ainakin nyt 5100Mhz kohdalle osuva CB23 pyörii huomattavasti pienemmillä lämmöillä ja 5300Mhz kohdan Warzonekin menee vähän pienemmillä volteilla/lämmöllä.
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Noi VID:it 8-10 on kaikki kopioita VID 7:sta. Ne kannattaa jättää autolle, ja säätää VID pointteja 6, 7 ja 11.

VID 11 on OC ratio, eli jos korkein käytössä oleva ratio on esim 55x (tähän lasketaan myös TVB mukaan, eli jos korkein core usage ratio on 55x ja käytössä on TVB 1boostprofile, VID 11:sta ohjataan 56x ratiota),

Siihen VID 11 laitetaan sille ratiolle toivottu offset. Baselinena on 12900K:lla 53x ration VID, eli jos se on vaikka 1.299, +0.075 offsetti VID 11 tarkoittaa 1.374 VID:iä. Ja jos OC ratio on se jo mainittu 55x, siihen 54x tulee interpoloitu arvo joka lasketaan 53x ja 55x välille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Noi VID:it 8-10 on kaikki kopioita VID 7:sta. Ne kannattaa jättää autolle, ja säätää VID pointteja 6, 7 ja 11.

VID 11 on OC ratio, eli jos korkein käytössä oleva ratio on esim 55x (tähän lasketaan myös TVB mukaan, eli jos korkein core usage ratio on 55x ja käytössä on TVB 1boostprofile, VID 11:sta ohjataan 56x ratiota),

Siihen VID 11 laitetaan sille ratiolle toivottu offset. Baselinena on 12900K:lla 53x ration VID, eli jos se on vaikka 1.299, +0.075 offsetti VID 11 tarkoittaa 1.374 VID:iä. Ja jos OC ratio on se jo mainittu 55x, siihen 54x tulee interpoloitu arvo joka lasketaan 53x ja 55x välille.
Juu nuo pointit 8,9 ja 10 ei tarvitse välttämättä säätää, mutta kyllä nuo offsetit niissäkin vaikuttaa. Menee enemmän hienosäädön puolelle toki.
Tärkeintä on saada 12700k kanssa tuo piikki leikattua 7 pisteellä.

Tuo OCTVB toimii muuten hieman hassusti.
Jos käyttää valmiita boost profiileja, se toimii kertoimia lisäävästi.
Jos OCTVB:tä käyttää user specified moodissa itse määritellen lämpötilat ja binnaus stepit, se toimii kertoimia vähentävästi.
Itsellä tuossa manuaali tilassa.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tuntuu ku iskis humalatilan päälle kun silmäilee että kuinka hankalaksi nyky Intelin kellotus onkaan saatu? :joy:

edit: Noukin eilen ne 32Gb 3200 14-14-14-34 flarexet, ompahan testailtavaa jahka kerkee kasata.
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Kokeilen nyt uudestaan LLC:llä kikkailua.

Nyt testissä LLC#3, DC_LL 1.15 & AC_LL 0.40, ainakin DC_LL osuu paremmin kohdalleen kuin aikaisemmat 0.98 ja 1.10 koska heitto VIDien ja Vcoren välillä on raskaan kuorman aikana noin 0.01v, eli aika nappiinhan tuo menee.

sync all cores 51x/40x läpäisi kaikki pyörittämäni testit (CB23 10 looppia, OCCT small extreme variable, realbench 1h, core cycler yön yli)

Nyt testissä 53x4, 51x8 ja siihen päälle thermal velocity boost +1boostprofile. Adaptive voltagen asetin 1.4 volttiin, mitään offsettejä en ole vielä asettanut. Hwinfo on nyt loggaillut kolmisen tuntia ja vcore (die sense) käynyt maks 1.403v.

E-coreja en viitsi kellottaa tätä enempää, en usko siitä olevan juuri mitään hyötyä oikeastaan missään tilanteessa. Ringin jätin autolle jotta se säätyy dynaamisesti 8x-47x. Tää on luultavasti paras ratkaisu kun E-coret ovat käytössä, ringin VID:iä kun ei pääse itse muokkaamaan eikä rinkula mene virransäästömoodiin jos sille laittaa esim 40-42x.

Mitään sen kummempi säätöjä ei tällä kertaa ole käytössä, paitsi VRM switching frequency 500 -> 800KHz, IA VR voltage limit 1520mV ja kaikki spread spectrumit veke.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 895
Osaako joku sanoa miten hwinfosta saa näkyviin kaikkien corejen lämpötilat ja ylipäätään tiedot ja esim tuon die sensen? Uusin beta asennettu eikä näy prossun tietoja tarkemmin sensoreissa.

Edit. Eipä mitään siellä oliki noita nuoli alaspäin mistä löyty lisää tieto. Mistäs sen die sensen löytyy?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
597
Osaako joku sanoa miten hwinfosta saa näkyviin kaikkien corejen lämpötilat ja ylipäätään tiedot ja esim tuon die sensen? Uusin beta asennettu eikä näy prossun tietoja tarkemmin sensoreissa.

Edit. Eipä mitään siellä oliki noita nuoli alaspäin mistä löyty lisää tieto. Mistäs sen die sensen löytyy?
Vcore taitaa olla die sense mittaus jos se on biossista asetettu niin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 686
Viestejä
4 208 619
Jäsenet
70 936
Uusin jäsen
HMV69

Hinta.fi

Ylös Bottom