Intel Alder Lake (LGA1700, Z690) kokemukset & emolevyt

Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Kyselen nyt tyhmiä, kun päässyt viimein itekki käsiks. Millä näitä kannattaa nyt testata vakaaksi?

edit. Tossahan niitä muutama lueteltiinkin edellä.

Kippaa hetken päästä koko paska ku lyö occt small extreme variablen tulille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Kokeilen nyt uudestaan LLC:llä kikkailua.

Nyt testissä LLC#3, DC_LL 1.15 & AC_LL 0.40, ainakin DC_LL osuu paremmin kohdalleen kuin aikaisemmat 0.98 ja 1.10 koska heitto VIDien ja Vcoren välillä on raskaan kuorman aikana noin 0.01v, eli aika nappiinhan tuo menee.

sync all cores 51x/40x läpäisi kaikki pyörittämäni testit (CB23 10 looppia, OCCT small extreme variable, realbench 1h, core cycler yön yli)

Nyt testissä 53x4, 51x8 ja siihen päälle thermal velocity boost +1boostprofile. Adaptive voltagen asetin 1.4 volttiin, mitään offsettejä en ole vielä asettanut. Hwinfo on nyt loggaillut kolmisen tuntia ja vcore (die sense) käynyt maks 1.403v.

E-coreja en viitsi kellottaa tätä enempää, en usko siitä olevan juuri mitään hyötyä oikeastaan missään tilanteessa. Ringin jätin autolle jotta se säätyy dynaamisesti 8x-47x. Tää on luultavasti paras ratkaisu kun E-coret ovat käytössä, ringin VID:iä kun ei pääse itse muokkaamaan eikä rinkula mene virransäästömoodiin jos sille laittaa esim 40-42x.

Mitään sen kummempi säätöjä ei tällä kertaa ole käytössä, paitsi VRM switching frequency 500 -> 800KHz, IA VR voltage limit 1520mV ja kaikki spread spectrumit veke.
Miten kauan tota occt on tarkotus ajella et voi sanoo olevan ainaki suht vakaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Piti tarkastaa, että onko 12700k kellottamisesta myös käytännön hyötyä.
Testipelinä Warzone, Plunderissa samassa paikassa pyörien. Näytönohjain RTX3080 1440p reso.

Untitled.jpg


Eli +20% lisää frameja kellottamalla. Not bad!

Lämmöt 5300Mhz avg ~50C, joten varaa olisi korkeammalle jos kehtaa voltteja antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Ja CBR23 lämmöt throthlaa 100C tai kone nurin jo ennen sitä? Jos Allcore 5.3Ghz..
Tuonne sivu tai pari taakse laitoin noi mun setit, eli skaalaus kuorman/lämmön mukaan kun bioksessa on tähän työkalut.
CB23 tippuu OCTVB avulla 5100Mhz ja Prime AVX offsetillä 4800Mhz. Single kuormat sitten taas 5400Mhz.. Pelit on tuon 5300Mhz all-core.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Blender Benchmarkilla BMW+Classroom läpi niin ei pitäisi ainakaan peleissä kippailla.
Täytyy asennella. Pitääkö tuolla laittaa jotkut tietyt asetukset vai onko ihan click and go?

edit. Oli aika selvä miten toimii.
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Miten kauan tota occt on tarkotus ajella et voi sanoo olevan ainaki suht vakaa
Mä teen ite tälleen: jos viritykset on ns. kesken niin testailen yleensä 10-15 min. Yleensähän OCCT bustaa huonot kellotukset parissa minuutissa.

Sitten kun haetaan vakaa baseline tai halutaan varmistua lopullisesta vakaudesta niin pyöritetään sitä sen kokonaisen tunnin ajan mitä ilmaisversio antaa pyörittää. Tärkeintä on kuitenkin se että testaa mahdollisimman monella eri softalla, eikä vain yhdellä softalla, ja mieluiten softilla joissa on erityyppiset workloadit. Pelithän rasittavat prossua lähinnä purskeissa, ja silloin kellot ovat korkeammat TVB:tä käyttäessä, ja virrankulutus alhaisempi kuin jollain raskaalla all-core kuormalla.

Pelit jotka ovat erityisen herkkiä bustaamaan huonoja kellotuksia on mun kokemuksen mukaan Dota 2 ja Escape from Tarkov. Niistä on hyötyä kun on säätämässä itselleen adaptiivista ylikellotusta missä muutaman ytimen rasituksessa mennään korkeammille kelloille kuin all-core workloadeissa. Niitähän ei pysty rasitustestamaan ns. perinteisin menetelmin, vaan siitä tulee testata joko pelaamalla tai sitten käyttämällä just jotain Core Cyclerin kaltaisia softia missä pyöritetään raskasta kuormaa yhdellä threadilla ja yksi core kerrallaan jotta prossu boostaa maksimiratioille.

Mut joo, näitä suosittelisin itse

All-core, raskas kuorma
- OCCT small extreme variable toimii worst-case scenario all-core kellojen rasittajana, tuottaa samalla helvetisti lämpöä.
- OCCT Large extreme variable taas sitten testaamaan muistiväylää. Tuottaa vähemmän lämpöä kuin small, joten kellot voivat hyvinkin pysyä korkeampina.
- Cinebench R23, keveympi kuorma kuin OCCT, eli kellot pysyvät yleensä korkeampina. Riippuu tietty kivestä, jäähdytyksestä ja käytetyistä asetuksista. Tän voi laittaa Advanced Benchmarkia klikkamalla testaamaan puoleksi tunniksi kerrallaan (eli kolme sykliä)
- y-cruncher, enable all tests. Tässä on sekä SSE että AVX2 testejä, sekä testejä jotka mahtuvat välimuistiin että testejä joissa rasitetaan muisteja ja muistiväylää. Virrankulutus vaihtelee testeittäin. Tätä voi hyvinkin testata parin tunnin verran koska tällä saa yhdellä heitolla testattua lukuisia eri skenaarioita.

Per-core, raskas kuorma
- Core Cycler (oma Alder Lakelle väännetty config löytyy täältä)

All-core, kevyt kuorma
- Pelit. Dota 2 toimii mielestäni tässä loistavasti. Yleensä laitan 5v5 bottipelin päälle ja juoksen ympäri kenttää. Myös raskaat onlineräiskinnät kuten jo mainittu Tarkov, tai Warzone, PUBG, Fortnite, Battlefieldit yms. toimivat varmasti tässäkin. Olettaisin myös että strategiapelit ovat tässä hyödyllisiä. Mut joo, maailmassa on liikaa tähän soveltuvia pelejä että saisin kaikki listattua.

Per-core, kevyt kuorma
- Normaali työpöytäkäyttö. Selailua, youtubea yms. missä prossu pyörii suht viileänä ja voi täten boostata korkealle.

Muistit
- Karhu RAM Test
- TM5 (Itse suosittelen anta777 extreme configia)
- Muistiväylän testaukseen joko jo mainittu OCCT Large extreme variable tai sitten Prime95 large FFTs. Myös y-cruncherin eri testit (esim. FFT ja VST) soveltuvat tähän.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Mä teen ite tälleen: jos viritykset on ns. kesken niin testailen yleensä 10-15 min. Yleensähän OCCT bustaa huonot kellotukset parissa minuutissa.

Sitten kun haetaan vakaa baseline tai halutaan varmistua lopullisesta vakaudesta niin pyöritetään sitä sen kokonaisen tunnin ajan mitä ilmaisversio antaa pyörittää. Tärkeintä on kuitenkin se että testaa mahdollisimman monella eri softalla, eikä vain yhdellä softalla, ja mieluiten softilla joissa on erityyppiset workloadit. Pelithän rasittavat prossua lähinnä purskeissa, ja silloin kellot ovat korkeammat TVB:tä käyttäessä, ja virrankulutus alhaisempi kuin jollain raskaalla all-core kuormalla.

Pelit jotka ovat erityisen herkkiä bustaamaan huonoja kellotuksia on mun kokemuksen mukaan Dota 2 ja Escape from Tarkov. Niistä on hyötyä kun on säätämässä itselleen adaptiivista ylikellotusta missä muutaman ytimen rasituksessa mennään korkeammille kelloille kuin all-core workloadeissa. Niitähän ei pysty rasitustestamaan ns. perinteisin menetelmin, vaan siitä tulee testata joko pelaamalla tai sitten käyttämällä just jotain Core Cyclerin kaltaisia softia missä pyöritetään raskasta kuormaa yhdellä threadilla ja yksi core kerrallaan jotta prossu boostaa maksimiratioille.

Mut joo, näitä suosittelisin itse

All-core, raskas kuorma
- OCCT small extreme variable toimii worst-case scenario all-core kellojen rasittajana, tuottaa samalla helvetisti lämpöä.
- OCCT Large extreme variable taas sitten testaamaan muistiväylää. Tuottaa vähemmän lämpöä kuin small, joten kellot voivat hyvinkin pysyä korkeampina.
- Cinebench R23, keveympi kuorma kuin OCCT, eli kellot pysyvät yleensä korkeampina. Riippuu tietty kivestä, jäähdytyksestä ja käytetyistä asetuksista. Tän voi laittaa Advanced Benchmarkia klikkamalla testaamaan puoleksi tunniksi kerrallaan (eli kolme sykliä)
- y-cruncher, enable all tests. Tässä on sekä SSE että AVX2 testejä, sekä testejä jotka mahtuvat välimuistiin että testejä joissa rasitetaan muisteja ja muistiväylää. Virrankulutus vaihtelee testeittäin. Tätä voi hyvinkin testata parin tunnin verran koska tällä saa yhdellä heitolla testattua lukuisia eri skenaarioita.

Per-core, raskas kuorma
- Core Cycler (oma Alder Lakelle väännetty config löytyy täältä)

All-core, kevyt kuorma
- Pelit. Dota 2 toimii mielestäni tässä loistavasti. Yleensä laitan 5v5 bottipelin päälle ja juoksen ympäri kenttää. Myös raskaat onlineräiskinnät kuten jo mainittu Tarkov, tai Warzone, PUBG, Fortnite, Battlefieldit yms. toimivat varmasti tässäkin. Olettaisin myös että strategiapelit ovat tässä hyödyllisiä. Mut joo, maailmassa on liikaa tähän soveltuvia pelejä että saisin kaikki listattua.

Per-core, kevyt kuorma
- Normaali työpöytäkäyttö. Selailua, youtubea yms. missä prossu pyörii suht viileänä ja voi täten boostata korkealle.

Muistit
- Karhu RAM Test
- TM5 (Itse suosittelen anta777 extreme configia)
- Muistiväylän testaukseen joko jo mainittu OCCT Large extreme variable tai sitten Prime95 large FFTs. Myös y-cruncherin eri testit (esim. FFT ja VST) soveltuvat tähän.
No siinä tuliki koko kattaus. Oon kyllä aika hukassa tän uuden genin kellotuksen suhteen.Tuntuu, että välillä joku asetus toimii ja menee r23 10min läpij ja sen jälkee occt kaataa koko paskan. Sitte hinkkaat jotai nii toimiikin, mutta ongelmia jossain muualla. Koittanu tänään saada 53 x2, 52x6, 51 x8. Avx -2 ja adaptive voltage viimesimpänä tais olla 1,375v. Cinebench r23 pudottaa Pcoret 51 mikä on vissiin ihan oikein? Blender bmw+classroom meni läpi, mutta r23 30min testi kaatui lopulta. LLC tais olla 3. Voltteja ylöspäin vai millä jatketaan ettei kaadu kovassa kuormassa? Lämmöt ihan ok custom loopilla r23 ei thermal throttlaa. OCCT core 3 ja 5 paukuttaa 100c. Nyt töissä aamuun asti joten huomenna jatkuu:beye:

Muistin vuoro sitten, kun cpu saatu testeillä vakaaksi. Tosin aino käyttä koneella on pelaaminen aina lawnmoving simulaattoreista cyberpunkkiin ja warzoneen, että pelivakauskin periaatteessa riittää, mutta jää kaivelemaan.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Noi AVX offsetit on aika vaikeita vakauttaa Alder Lakella. Ne eivät triggeröidy AVX128 kuormista, vaan ainoastaan AVX256 (ja AVX512 jos se on käytössä) kuormista. Samalla ne myös aiheuttavat noita jänniteundershootteja ja overshootteja.

IMHO, käyttäisin mieluummin power limittiä kuin AVX offsettiä. Eivät tietenkään ole sama asia, mutta ajavat usein samaa asiaa.

Mikä LLC sulla on käytössä? Ootko kalibroinu sen kondikseen? Jos emo tukee die sense vCorea, sen saa helposti kalibroitua säätämällä DC LL:ää kunnes corejen VIDit ja vCore täsmäävät raskaassa kuormassa. Omalla Z690 Herolla LLC3 ja DC LL 1.15 mätsäävät. Jos emossa ei ole die sense voltagea, siihen kalibrointii tulisi käyttää VRM Vcore poweria ja CPU package poweria. Kun ne mätsäävät tai ovat max ~5W toisistaan, LLC ja DC LL on kalibroitu.

Sen kalibroinnin jälkeen voi AC LL:ää muokkaamalla asettaa omalle kivelle sopivan vDroopin jotta voltit raskaissa kuormissa saadaan vakautettua.

Ennen kuin lähtee leikkimään noilla niin kannattaa ehdottomasti laittaa joku turvaraja vCorelle. Asusin biosissa se on nimellä IA VR voltage limit.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Noi AVX offsetit on aika vaikeita vakauttaa Alder Lakella. Ne eivät triggeröidy AVX128 kuormista, vaan ainoastaan AVX256 (ja AVX512 jos se on käytössä) kuormista. Samalla ne myös aiheuttavat noita jänniteundershootteja ja overshootteja.

IMHO, käyttäisin mieluummin power limittiä kuin AVX offsettiä. Eivät tietenkään ole sama asia, mutta ajavat usein samaa asiaa.

Mikä LLC sulla on käytössä? Ootko kalibroinu sen kondikseen? Jos emo tukee die sense vCorea, sen saa helposti kalibroitua säätämällä DC LL:ää kunnes corejen VIDit ja vCore täsmäävät raskaassa kuormassa. Omalla Z690 Herolla LLC3 ja DC LL 1.15 mätsäävät. Jos emossa ei ole die sense voltagea, siihen kalibrointii tulisi käyttää VRM Vcore poweria ja CPU package poweria. Kun ne mätsäävät tai ovat max ~5W toisistaan, LLC ja DC LL on kalibroitu.

Sen kalibroinnin jälkeen voi AC LL:ää muokkaamalla asettaa omalle kivelle sopivan vDroopin jotta voltit raskaissa kuormissa saadaan vakautettua.

Ennen kuin lähtee leikkimään noilla niin kannattaa ehdottomasti laittaa joku turvaraja vCorelle. Asusin biosissa se on nimellä IA VR voltage limit.
Oon noita sun asetuksia katellu ja koittanu samoilla nytten mitä oot postannu. Aika hyvin se 1.15 matchaa ton LLC 3 kanssa tässä maximus apexiasa. Ja IA VR katoin sulta mallia myös siihen 1500 :D en tosiaan oo kovin kummonen näissä. Edellinen prossu oli i9-9900k ja sillä oli hieman helpompi tälleen kokemattomalle laittaa stabiiks.

Miten se powerlimitin käyttö sitten luonnistuu, jos jaksat vastata :D
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Oon noita sun asetuksia katellu ja koittanu samoilla nytten mitä oot postannu. Aika hyvin se 1.15 matchaa ton LLC 3 kanssa tässä maximus apexiasa. Ja IA VR katoin sulta mallia myös siihen 1500 :D en tosiaan oo kovin kummonen näissä. Edellinen prossu oli i9-9900k ja sillä oli hieman helpompi tälleen kokemattomalle laittaa stabiiks.

Miten se powerlimitin käyttö sitten luonnistuu, jos jaksat vastata :D
Power limitti löytyy muistaakseni sieltä Internal CPU power management tjsp valikosta. Sinne voi heittää sekä short-term (=PL2) että long-term power limitin (=PL1) sekä sen aikalimitin (=Tau) jonka mukaan short-term power limit määräytyy.

Ihan vakionahan 12900K pyörii 125W long term 241W short-term ja Tau on 56 sekuntia. Mutta Intel sallii emovalmistajien määrittää sen itse esim. VRM-ratkaisun perusteella. Z690 Heron "disable all limits" asetus heittää molemmat 4096W.

Voisit koittaa laittaa esim 200W sekä short- että long-term ja kattoa sitten minne kellot asettuvat. Peleihinhän tuo ei vaikuta koska peleissä virrankulutus on alhaisempaa.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Noi AVX offsetit on aika vaikeita vakauttaa Alder Lakella. Ne eivät triggeröidy AVX128 kuormista, vaan ainoastaan AVX256 (ja AVX512 jos se on käytössä) kuormista. Samalla ne myös aiheuttavat noita jänniteundershootteja ja overshootteja.

IMHO, käyttäisin mieluummin power limittiä kuin AVX offsettiä. Eivät tietenkään ole sama asia, mutta ajavat usein samaa asiaa.

Mikä LLC sulla on käytössä? Ootko kalibroinu sen kondikseen? Jos emo tukee die sense vCorea, sen saa helposti kalibroitua säätämällä DC LL:ää kunnes corejen VIDit ja vCore täsmäävät raskaassa kuormassa. Omalla Z690 Herolla LLC3 ja DC LL 1.15 mätsäävät. Jos emossa ei ole die sense voltagea, siihen kalibrointii tulisi käyttää VRM Vcore poweria ja CPU package poweria. Kun ne mätsäävät tai ovat max ~5W toisistaan, LLC ja DC LL on kalibroitu.

Sen kalibroinnin jälkeen voi AC LL:ää muokkaamalla asettaa omalle kivelle sopivan vDroopin jotta voltit raskaissa kuormissa saadaan vakautettua.

Ennen kuin lähtee leikkimään noilla niin kannattaa ehdottomasti laittaa joku turvaraja vCorelle. Asusin biosissa se on nimellä IA VR voltage limit.
Täytyy varmaa tota AC LL:ää koittaa saada hierottu kuntoon, jos se auttaa raskaissa kuormissa ja nyt kaatuminen tapahtuu raskaassa kuormassa. Onko tähän heittää mitään vinkkejä?
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Täytyy varmaa tota AC LL:ää koittaa saada hierottu kuntoon, jos se auttaa raskaissa kuormissa ja nyt kaatuminen tapahtuu raskaassa kuormassa. Onko tähän heittää mitään vinkkejä?
Kokeile mun asetuksia vaikka?

LLC3
DC LL 1.15
AC LL 0.40

Eikä noi ole edes maksimoitu, kokeilen huomenna pienempää AC LL:ää josko olisi vakaa.

Mulla on sysipaska kivi (SP78), joten eiköhän toimi sunkin kivellä jos sun Apexilla menee noi LLC3 ja DC LL 1.15 nappiin. Paremmalla kivellä tuo AC LL voi mennä 0.35 tai miksei 0.30.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Kokeile mun asetuksia vaikka?

LLC3
DC LL 1.15
AC LL 0.40

Eikä noi ole edes maksimoitu, kokeilen huomenna pienempää AC LL:ää josko olisi vakaa.

Mulla on sysipaska kivi (SP78), joten eiköhän toimi sunkin kivellä jos sun Apexilla menee noi LLC3 ja DC LL 1.15 nappiin. Paremmalla kivellä tuo AC LL voi mennä 0.35 tai miksei 0.30.
Ellen ihan väärin muista niin tainnut kokeilla tolla sun 0.40 ja sama lopputulos. Kannattaako sitä nostaa vaikka 0.50? Mulla tosin voi kusta jotkut muutkin asetukset :D
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Ellen ihan väärin muista niin tainnut kokeilla tolla sun 0.40 ja sama lopputulos. Kannattaako sitä nostaa vaikka 0.50? Mulla tosin voi kusta jotkut muutkin asetukset :D
Kaatuuko raskaassa rasituksessa vai idlessä/peleissä?

Mulla on 53x4, 51x8 ja TVB +1boostprofile käytössä. Ton lisäksi mulla on aikaisemmin mainittu VRM switching frequency laitettu 800KHz tuon auto (500KHz) sijaan - tää voi auttaa jos OCCT tai muu raskas kuorma kaataa koneen samalla sekunnilla kun se pärähtää käyntiin.

AVX offsettejä ei mulla ole käytössä.

Jos laitat noi asetukset ja OCCT kaatuu silti niin nosta se AC LL 0.40 -> 0.50 ja kokeile uudestaan. On myös hyvä napata core VID:it ja vcoret taulukkoon jotta niitä voi vertailla eri asetusten välillä. Tähän tyyliin:

taulukko.png
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Kaatuuko raskaassa rasituksessa vai idlessä/peleissä?

Mulla on 53x4, 51x8 ja TVB +1boostprofile käytössä. Ton lisäksi mulla on aikaisemmin mainittu VRM switching frequency laitettu 800KHz tuon auto (500KHz) sijaan - tää voi auttaa jos OCCT tai muu raskas kuorma kaataa koneen samalla sekunnilla kun se pärähtää käyntiin.

AVX offsettejä ei mulla ole käytössä.

Jos laitat noi asetukset ja OCCT kaatuu silti niin nosta se AC LL 0.40 -> 0.50 ja kokeile uudestaan. On myös hyvä napata core VID:it ja vcoret taulukkoon jotta niitä voi vertailla eri asetusten välillä. Tähän tyyliin:

Siis joo raskaassa kuormassa kaatuu tai jos R23 lasketaan raskaaksi. 30min stability testi kaatu loppupuolella. OCCT en viimesillä asetuksilla koittanut, mutta aikasimmin rullas muutaman minuutin ja kaatui.

800KHz laitettu myös. Täytyy napata toi avx offset pois ja koittaa nostaa AC LL siihen 0.05 ja kattoo auttaako mitään.Täytyy myös jotai parempa taulukko pitää kuin mitä nyt.
Muistit löysemmällä xmp:llä.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Pari kysymystä mitkä ihmetyttää juuri nyt. Lisää varmaan tulee myöhemmin.

Ajellu tässä nyt CB23 all core 51. Vcore näytti 1.254v ja corejen vid 1.251v. Kaatu 30min ajossa alle 10min. Adaptive voltage oli asetettu 1.39v. LLC 3.

Nyt voltit säädetty manual 1.39v ja LLC 3 käytössä. CB23 Vcore 1.181v ja corejen vid 1.298v. Ja menee 30min stability testi läpi. Miksi? Eli koitin nostaa voltteja, että pysyy pystyssä ja nyt säätämistä ja volttien laskulla kesti testin läpi? OCCT Kippaa kyseisillä asetuksilla minuutissa.
edit. Voltit takasin adaptivelle ja volttien reipas pudotus 1.39v->1.3v CB23 meni 30min läpi vcore 1.261v. OCCT kaatui 8min jälkeen.

voltteja alaspäin 1.28v ja OCCT 10min läpi. Vcore 1.190v, mutta core 3 ja 5 käytönnössä koko testin ajan thermal throttlaa ja kaikkien corejen kellot 49 vaikka allcore 51. Alkaa olee itekki sekasin näistä asetuksista avx2 offset ratio oli 0 eli pois päältä ja silti pudotti kelloja allcore 51-49.

En ymmärrä miks nyt CB23 30min testissä pudottaa kelloja 51-48 eli -3? Voltit 1.27v eikä lämmöt throttlaa näin pienillä kelloilla, mutta mistä pudotus johtuu?
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Kellot putoavat jos prossu throttlailee lämmöistä johtuen. Se on normaalia.

Adaptive voltagen kanssa pitää muistaa se että prossu seuraa silti omaa VID-tableaan jos adaptiivinen voltage on korkeampi kuin VID. Esim. jos prossun 5.3GHz VID on 1.320v ja laitat adaptiven 1.400, sitä adaptivea hyödynnetään vain OC ratiota käytettäessä, eli kun ratio nousee yli 53. Jos maksimi ratio on 55, 5.5GHz kohdalle laitetaan tuo 1.400 ja 5.4GHz:lle saadaan interpoloitua VIDiksi 1.360v. Manual voltage taas ajaa samaa volttia jokaiselle frequency stepille.

Kuulostaa tosin siltä että tarttisit LLC4:n käyttöön jos kerta sait CB23:n pyörimään. Kokeile vaikka LLC4 ja DC LL 1.00 ± 0.05, kun saat ne synkattua niin hae joku AC LL jolla laitos pysyy kasassa raskaassa rasituksessa. Aloita vaikka 0.30.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Joo tässä säätäny ja sekoillu kuten varmaa tosta edellisestä viestistä selviää :lol: Alotin koko paskan alusta ja siis tässä cb23 ajossa ei lämmöt käy edes 90c, mutta silti kaikki coret 50 vaikka laitettu 4x 52 8x 51. Tätä en siis ymmärrä mutta liittyy siis noihin v/f käyriin mistä en kyllä ymmärrä sitä vähääkään? Täytyy varmaa alkaa hakee sillä manuaalilla vaan jos pääsis edes vähän eteenpäin.

edit. Huomaa tosiaan ettei ymmärrä tosta adaptivesta riittävästi. Manualilla kellot on siinä 51 mitä nyt on tilattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
100
Tuli vaihdettua tossa 32Gb Gskill 14-14-14-34 /3600 muistikittiin vähä oli vaikeeta aluksi... ei trainaa hyvä jos edes perus XMP-3600 :D sit biossia vaihtamalla hieman parani (114U1) :D ei oikeen trainaa muuta ku 3600 tai 4100 :D... 4100 tuntuu toimivan 0 kaatumista ollut peleissäkin kop kop... joutu lukittaa varuiksi RTL juttuja kun oli välil hidas boottailee ja sitten rtt_rw=80 rtt_nom=0 rtt_park=40 joutui kans vähä testailee mutta kyl tää ihan jees ne loppujen lopuksi arpoi lukitsin ne kans.

Jännitteitä
SA = 1.4v ohjaus (1.384v)
VDDQ = auto tällä hetkellä 1.2v
FPS nousi ohi vasta 16GB kitin samoilla asetuksilla vasta kun korjasi tWRWR/tRDRD-dr/dd kun ne oli jotain 12/ 13 luokkaa... käytännössä samat asetukset nyt 32Gb kitillä kun oli 16gb kitillä paitsi pää latenssit.

PUBG (replay sama 180s pätkä) noi kolmet käppyrät .... AVG matala koska FPS cap

ETTÄ jos joku haaveilee 32Gb kitistä niin ei välttis oo kannattava sijoitus :p

16Gb Gskill oli 17-18-18-38 4100 muuten samat mitä kuvassa

en tiedä sitten miten muissa peleissä vaikuttaisi en oon testannut mutta Time Spy CPU score nousi 19500 ---> 19900
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Pikkasen meinas huoli tulla josko osat saa viikonlopuks, lähin postin piste täysin turvoksissa. Kohta ropaillaan.
Kai se pitää postaa oma kuva setistä kun suurin osa tulee tänään.Blokki(Watercool Heatkiller IV Pro) ja uusi ssd(WD Black SN 850 1TB)pitäisi saapua tiistaina.Pääsee muijan kiusaksi kasaamaan konetta joulun aikaan.Täytyy laittaa pian myyntiin vanha 5900x.
Edit.Just tuli viesti Budbeeltä et ne saatanan aasit on lajitellut sen paketin väärin terminaalissa.Toimituspäivä siirtyy.Viimeksi kun jimmyltä tilasin uuden tuolin niin posti kusi paketin(viikon kesti tulla)No nyt meinasin et otan kotiinkuljetuksella eri firman kautta et ei kuse kuljetus.No kusihan se taas :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
No huhhu aikamoista kyllä. Kyllä on jimssi ryssiny ja lyöt ton kuvan sinne ja sanot että korjatkaa perkele. En lähtis varsinkaan valmiskoneeseen säätää itse mitään ettei takuu raukea. Jimms vaikka ok firma onkin, hyvin hanakasti keksii keinon evätä takuun jos ite räpeltää.
"
Koneelle tehtiin vianselvitys ilmoitetun vian perusteella. Vian aiheuttajaksi todettiin emolevyn tuuletinsäätöjen oletusasetukset. Tuulettimien oletussäätökäyrä oli alhaisilla lämmöillä prosessorijäähdyttimelle liian alhainen, jolloin pumppu ei pyörinyt ollenkaan, eikä jäähdytysteho tällöin ehtinyt reagoimaan nopeisiin kuormanvaihteluihin.

Tehdyt toimenpiteet:

- Tuulettimien säätökäyrät tarkistettiin ja korjattiin.

- Laitteisto testattiin.



Vikaa ei enää havaittu.


"

Tommonen tuli jimmssiltä ja olivat lähettäneet koneen takasin. Varmaan toiki ois pitäny ite osata ettiä....
Niinno ostinhan toki alunperin Kasaus ja testaus - palvelun..
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
"
Koneelle tehtiin vianselvitys ilmoitetun vian perusteella. Vian aiheuttajaksi todettiin emolevyn tuuletinsäätöjen oletusasetukset. Tuulettimien oletussäätökäyrä oli alhaisilla lämmöillä prosessorijäähdyttimelle liian alhainen, jolloin pumppu ei pyörinyt ollenkaan, eikä jäähdytysteho tällöin ehtinyt reagoimaan nopeisiin kuormanvaihteluihin.

Tehdyt toimenpiteet:

- Tuulettimien säätökäyrät tarkistettiin ja korjattiin.

- Laitteisto testattiin.



Vikaa ei enää havaittu.


"

Tommonen tuli jimmssiltä ja olivat lähettäneet koneen takasin. Varmaan toiki ois pitäny ite osata ettiä....
Niinno ostinhan toki alunperin Kasaus ja testaus - palvelun..
No pääasia et vika selvisi.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
"
Koneelle tehtiin vianselvitys ilmoitetun vian perusteella. Vian aiheuttajaksi todettiin emolevyn tuuletinsäätöjen oletusasetukset. Tuulettimien oletussäätökäyrä oli alhaisilla lämmöillä prosessorijäähdyttimelle liian alhainen, jolloin pumppu ei pyörinyt ollenkaan, eikä jäähdytysteho tällöin ehtinyt reagoimaan nopeisiin kuormanvaihteluihin.

Tehdyt toimenpiteet:

- Tuulettimien säätökäyrät tarkistettiin ja korjattiin.

- Laitteisto testattiin.



Vikaa ei enää havaittu.


"

Tommonen tuli jimmssiltä ja olivat lähettäneet koneen takasin. Varmaan toiki ois pitäny ite osata ettiä....
Niinno ostinhan toki alunperin Kasaus ja testaus - palvelun..
Kuulostaa aika hassulta keissiltä. Jos prossu menee sataan asteeseen niin kyllähän sen pitäisi pärähtää käyntiin.

Toki voi olla että emon bios on sen verran raakile että siellä on oletuskäyrät oikeasti jossain alkaen 20% PWM jolloin tietty voi tulla ongelmia. Tai sitten se on laitettu Jimmsin toimesta johonkin SYS_FAN tuuletinpaikkaan jossa ne käyrät voi oikeasti olla tuollaisia. Yleensähän esim. AIO_PUMP paikat on vakiona maksimilla, kun taas CPU_FAN ja CPU_OPT-paikoissa on hieman aggressiivisemmat vakiokäyrät kuin kotelotuulettimille tarkoitetuissa paikoissa.

Jimmsin piikkiin toi tietty menee riippumatta siitä mitä siellä on oikeasti tapahtunut. En tiedä sitten sisältääkö se kasaus ja testaus-palvelu sitten pelkästään sitä sen että "joo tää POSTaa, laitetaan pakettiin", vai mitä se testausosa siitä palvelusta oikeastaan pitää sisällään.

Noh, toivottavasti toi nyt toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Kai se pitää postaa oma kuva setistä kun suurin osa tulee tänään.Blokki(Watercool Heatkiller IV Pro) ja uusi ssd(WD Black SN 850 1TB)pitäisi saapua tiistaina.Pääsee muijan kiusaksi kasaamaan konetta joulun aikaan.Täytyy laittaa pian myyntiin vanha 5900x.
Edit.Just tuli viesti Budbeeltä et ne saatanan aasit on lajitellut sen paketin väärin terminaalissa.Toimituspäivä siirtyy.Viimeksi kun jimmyltä tilasin uuden tuolin niin posti kusi paketin(viikon kesti tulla)No nyt meinasin et otan kotiinkuljetuksella eri firman kautta et ei kuse kuljetus.No kusihan se taas :rofl:
No niin äsken olin chatillä yhteydessä kyseiseen firmaan.Aspan tyttö sanoi et huomenna tulee paketti.Hyvää duunia.No siitä 5 minuuttia niin ovikello soi ja kuski toi paketin.Taitaavat olla aika kujalla touhuistaan.Loppu hyvin kaikki hyvin.
Edit.Ensi viikolla nähdään miten Fedex(blokki) toimii Vantaalla.En uskalla edes arvailla kuin käy.Amazonin paketti(ssd)tulee varmaan postipaten kyydillä.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
27
Kuulostaa aika hassulta keissiltä.

Jos prossu menee sataan asteeseen niin kyllähän sen pitäisi pärähtää käyntiin mistä tahansa emon 4-pin PWM:stä. Valta-osa säätyy kuitenkin prossun mukaan, ja lisäksi Arcticista ei mene kuin yksi kaapeli jonka kautta säätyy sekä flektit että pumppu (sekä tietty RGB kaapeli jos sellainen malli on, mutta se ei vaikuta pumppuun tai flekteihin)

Toki voi olla että emon bios on sen verran raakile että siellä on oletuskäyrät oikeasti jossain alkaen 20% PWM jolloin tietty voi tulla ongelmia. Tai sitten se on laitettu Jimmsin toimesta johonkin SYS_FAN tuuletinpaikkaan jossa ne käyrät voi oikeasti olla tuollaisia. Yleensähän esim. AIO_PUMP paikat on vakiona maksimilla, kun taas CPU_FAN ja CPU_OPT-paikoissa on hieman aggressiivisemmat vakiokäyrät kuin kotelotuulettimille tarkoitetuissa paikoissa.

Jimmsin piikkiin toi tietty menee. En tiedä sitten sisältääkö se kasaus ja testaus-palvelu sitten pelkästään sitä sen että "joo tää POSTaa, laitetaan pakettiin", vai mitä se testausosa siitä palvelusta oikeastaan pitää sisällään.

Noh, toivottavasti toi nyt toimii.
Noh toivottavasti ja vois ehtii viel jouluksiki mokoma..)
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Kunhan vaan heitin.Kerran vuosia sitten lähetin tutulle paketin Nuorgamiin niin sen perille meno kesti 1,5 viikkoa.No palataan takaisin ketjun aiheeseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 250
No niin äsken olin chatillä yhteydessä kyseiseen firmaan.Aspan tyttö sanoi et huomenna tulee paketti.Hyvää duunia.No siitä 5 minuuttia niin ovikello soi ja kuski toi paketin.Taitaavat olla aika kujalla touhuistaan.Loppu hyvin kaikki hyvin.
Edit.Ensi viikolla nähdään miten Fedex(blokki) toimii Vantaalla.En uskalla edes arvailla kuin käy.Amazonin paketti(ssd)tulee varmaan postipaten kyydillä.
Tilasin Intelin paketin itsekin Jimmsiltä ja otin tuon ilmaisen Budbee kotiinkuljetuksen, niin ainakin omalla kohdalla toimi loistavasti. Sieltähän tulee se seurantasivu, jonne voit antaa lisätietoja toimitusta varten (ovikoodit jne...) sekä reaaliaikainen seuranta kun paketin toimituspäivä (näky joulupukin reki kulkevan hienosti kartalla ja omalle kohdalle karttaa ku kurvas, niin ovikello soi ja paketti käteen).

Piti sitten tilata uusi kotelokin, kun on muuttunut asiat sitten viime kerrasta ku koneen kasasin, reilu 10v sitten. Nyt sit näkee toimiiko Budbee yhtähyvin toisella kertaa :)
Toivon mukaan ennen joulua ny tulis, et sais kasattua itselle joululahjaksi uuden koneen...
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Tilasin tuon Intelin paketin itsekin Jimmsiltä ja otin tuon ilmaisen Budbee kotiinkuljetuksen, niin ainakin omalla kohdalla toimi loistavasti. Sieltähän tulee se seurantasivu, jonne voit antaa lisätietoja toimitusta varten (ovikoodit jne...) sekä reaaliaikainen seuranta kun paketin toimituspäivä (näky joulupukin reki kulkevan hienosti kartalla ja omalle kohdalle karttaa ku kurvas, niin ovikello soi ja paketti käteen).

Piti sitten tilata uusi kotelokin, kun on muuttunut asiat sitten viime kerrasta ku koneen kasasin, reilu 10v sitten. Nyt sit näkee toimiiko Budbee yhtähyvin toisella kertaa :)
Toivon mukaan ennen joulua ny tulis, et sais kasattua itselle joululahjaksi uuden koneen...
Just availin paketin ja huomasin et nesteet jäi tulematta.Soitin Jimmylle ja ne sanoi et laittoivat nesteet omana pakettina tulemaan.Hyvä niin.Eli se paketti missä on nesteet on lajiteltiin väärin.Missään ei ollut tietoa et on tulossa pari pakettia.Hyvä et selvisi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 250
Just availin paketin ja huomasin et nesteet jäi tulematta.Soitin Jimmylle ja ne sanoi et laittoivat nesteet omana pakettina tulemaan.Hyvä niin.Eli se paketti missä on nesteet on lajiteltiin väärin.Missään ei ollut tietoa et on tulossa pari pakettia.Hyvä et selvisi.
Etkö saanut sieltä mitään linkkiä, josta olisit voinut seurata toimitusta? Minulle tuli sekä tekstiviestinä että sähköpostilla. Nyt tuossa kotelon kanssa on tulossa myöskin parit kaapelit + puhallin ja seurantalinkin takaa paljastui, että on kahdessa eri paketissa tällä kertaa...
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Ei tullut kuin yksi linkki.Mut se siitä.Takaisin aiheeseen et ei mene ihan off topic hommiksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Koskas näihin rupeaa saamaan muisteja? Pari kaveria on ostanut jo 12600k ja 12700k DDR4-setupilla. Itse olen jimmsistä välillä katsonut, että koska voisi omat tilata. Toistaiseksi näyttää olevan eioota, ja julkaisusta on kuitenkin jo reilusti aikaa...
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Jöö, jos kasais tuhinapöntön.

MSI Z690-A Pro waifu D4
12700K
Samppa Beetä 32Gb
5Tb A-Data SX8200 Pro (1tb, 2tb, 2tb niitä wanhempia sil paremmal EN-ohjainpiirillä)

Phanteks Revolt X 1200W

MSI Ventus 2X 3060Ti (paremman puutteessa)

Arctic Freezer II 280 LGA 1700 kitillä

(customlooppiakin löytyy ja myöhemmin askarrellen kun osaan päättä että ZMT-letkut vai putket)


IMG_20211218_144721.jpg


Lemppari peililillukka kotiloksi.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Jöö, jos kasais tuhinapöntön.

MSI Z690-A Pro waifu D4
12700K
Samppa Beetä 32Gb
5Tb A-Data SX8200 Pro (1tb, 2tb, 2tb niitä wanhempia sil paremmal EN-ohjainpiirillä)

Phanteks Revolt X 1200W

MSI Ventus 2X 3060Ti (paremman puutteessa)

Arctic Freezer II 280 LGA 1700 kitillä

(customlooppiakin löytyy ja myöhemmin askarrellen kun osaan päättä että ZMT-letkut vai putket)




Lemppari peililillukka kotiloksi.
Ei sinänsä liity ketjun aiheeseen joten spoilereihin tämä vielä.

Sopinee iha yes kotelon lookkiin vaik täs kotelos päätyykin piiloon taakse. Ehkä hieman outolintuPSU, "kahdelle setillehän" tuo mutta käytän vain yhtä

IMG_20211218_150831.jpg

IMG_20211218_151202.jpg
 
Liittynyt
22.01.2017
Viestejä
230
Jöö, jos kasais tuhinapöntön.

MSI Z690-A Pro waifu D4
12700K
Samppa Beetä 32Gb
5Tb A-Data SX8200 Pro (1tb, 2tb, 2tb niitä wanhempia sil paremmal EN-ohjainpiirillä)

Phanteks Revolt X 1200W

MSI Ventus 2X 3060Ti (paremman puutteessa)

Arctic Freezer II 280 LGA 1700 kitillä

(customlooppiakin löytyy ja myöhemmin askarrellen kun osaan päättä että ZMT-letkut vai putket)




Lemppari peililillukka kotiloksi.
Voikko linkkaa tähän mikkä muistit tuohon laitat☺
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Voikko linkkaa tähän mikkä muistit tuohon laitat☺
Pari eri B-kuolema kittiä joilla tyyppäillä, G.Skilliä kumpikin mutta alotan näillä:


Ei niitä tuolla listahinnalla toki kannata ostaa, mutta oliko muisteille tarvetta vai? :) :kahvi:

Sitä ekaa eräähän toi kotilo on:

IMG_20211218_152504.jpg


Numerointi joka sattui, melkein ku MM-95 :joy:

torille-winner.gif

Nyt vaan mietin että kasaisko jo siten että poweri ylempänä, pumppusäiliö myöhemmin tyhjäyksineen tuohon nykyiselle PSU paikalle. :think: Mutta eipä tuo ole sinänsä kummallinen homma myöhemminkään siirtää poweria.

IMG_20211218_153911.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2017
Viestejä
230
Pari eri B-kuolema kittiä joilla tyyppäillä, G.Skilliä kumpikin mutta alotan näillä:


Ei niitä tuolla listahinnalla toki kannata ostaa, mutta oliko muisteille tarvetta vai? :) :kahvi:

Sitä ekaa eräähän toi kotilo on:



Numerointi joka sattui, melkein ku MM-95 :joy:


Nyt vaan mietin että kasaisko jo siten että poweri ylempänä, pumppusäiliö myöhemmin tyhjäyksineen tuohon nykyiselle PSU paikalle. :think: Mutta eipä tuo ole sinänsä kummallinen homma myöhemminkään siirtää poweria.

Siis oon tilaas itelle kans osii niin mietin olisi hyvä muisti kitti mut noiko on sampan piirillä?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Siis oon tilaas itelle kans osii niin mietin olisi hyvä muisti kitti mut noiko on sampan piirillä?
Uusien hinnoissa niin F4-3200C14D- alkuiset varmaan aika samassa ku C15. Joten luonnollisesti C14 silloin, vaikka käytännön ero jääpi seitinohueksi.
Loppupääte kitin tuotenimessä on susta kiinni kelpaako mykät, vai tuleeko olla RGB, mikäli kyseinen brändi mielessä. :geek: Mikäli ei ole merkitystä, niin löytyyhän Samsungia muiltakin, vaan ei juuri halvemmalla ainakaan.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
@Tony Ma
Tavarat on melkein kaikki jo saapuneet :p Vielä Watercoolin blokki ja Wd ssd niin sit alkaa kasaaminen20211218_193125.jpg
Edit.Pitäiskö jostain haalia väliaikainen jäähy ensi hatään :rolleyes:
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
800
Jöö, jos kasais tuhinapöntön.

MSI Z690-A Pro waifu D4
12700K
Samppa Beetä 32Gb
5Tb A-Data SX8200 Pro (1tb, 2tb, 2tb niitä wanhempia sil paremmal EN-ohjainpiirillä)

Phanteks Revolt X 1200W

MSI Ventus 2X 3060Ti (paremman puutteessa)

Arctic Freezer II 280 LGA 1700 kitillä

(customlooppiakin löytyy ja myöhemmin askarrellen kun osaan päättä että ZMT-letkut vai putket)




Lemppari peililillukka kotiloksi.
Otin samaa letkua mitä tälläkin hetkelläkin on koneessa.Taitaa olla vastaavaa?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Otin samaa letkua mitä tälläkin hetkelläkin on koneessa.Taitaa olla vastaavaa?
Tyksytän noit n. 3mm seinämävahvuuksia, hyvällä materiaalilla saa vaik tiukalle rusetille eikä mene linttaan. :joy:

Aiemmin Primochilliä käytin mutta EK kai ostin sen brändin (firman) pois nurkista pyörimästä.

Kuvassa pätkä valkoista n. 5++ vuotta vanhaa kiiltävää 16/10 primochilliä. Käytin joskus Ivy Bridge + Asus Z77 Deluxe ITX laudan kanssa.

IMG_20211218_201808.jpg



Aika oudonnäköstä isossa kotelossa Freezer II 280 AIO:n kanssa. Tollanen vähä pöljä mountti mut mittailin ettei merkitystä Intelin kans et mis asennos on. Periaattees fiksuintahan ois mennä tietty noiden blokin mikrokanavien ja prossun ytimen suunnan mukaan, suorakaide kun on.

Eli blokki siihen asentoon että blokin mikrokanavat poikkiteloin coren kanssa, eikä coren suuntaisesti. Tarttee tsekkaa tää viel.

Tuulettimet pushina, varmaankin pilkon koteloa ja customloopin 280 kenno pystyyn tohon taustalevyn aukkoon. Istuu aika nätisti nimittäin kun mallailin.
AIO:n kanssa vuorostaan tuohon taustaseinän isoon aukkoon exhaust-tuularit, pohjaan intake.

Tuo kotelon perän ritilikkö myös silloin demciflexillä tai vastaavalla "tukkien", paikka jossa valtaosassa koteloita 120-140mm paikka ja tyypillinen exhaust eli poistoflektin asennusspotti.
IMG_20211218_191207.jpg

IMG_20211218_201518.jpg


Kryonautilla voitelin leivän, sormella jossa kelmu ni ei tartte sormella sotkea sit muuta. Ja juu, on riittävästi tahnaa. :rofl:

IMG_20211218_195015.jpg


Varmaankin oikeasti pullina parempi aion asennus, eli kenno kotelon kattoa vasten ja tuularit alapuolella imemässä. :think:
 
Viimeksi muokattu:

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Tyksytän noit n. 3mm seinämävahvuuksia, hyvällä materiaalilla saa vaik tiukalle rusetille eikä mene linttaan. :joy:

Aiemmin Primochilliä käytin mutta EK kai ostin sen brändin (firman) pois nurkista pyörimästä.

Kuvassa pätkä valkoista n. 5++ vuotta vanhaa kiiltävää 16/10 primochilliä. Käytin joskus Ivy Bridge + Asus Z77 Deluxe ITX laudan kanssa.




Aika oudonnäköstä isossa kotelossa Freezer II 280 AIO:n kanssa. Tollanen vähä pöljä mountti mut mittailin ettei merkitystä Intelin kans et mis asennos on. Periaattees fiksuintahan ois mennä tietty noiden blokin mikrokanavien ja prossun ytimen suunnan mukaan, suorakaide kun on.

Eli blokki siihen asentoon että blokin mikrokanavat poikkiteloin coren kanssa, eikä coren suuntaisesti. Tarttee tsekkaa tää viel.

Tuulettimet pushina, varmaankin pilkon koteloa ja customloopin 280 kenno pystyyn tohon taustalevyn aukkoon. Istuu aika nätisti nimittäin kun mallailin.
AIO:n kanssa vuorostaan tuohon taustaseinän isoon aukkoon exhaust-tuularit, pohjaan intake.

Tuo kotelon perän ritilikkö myös silloin demciflexillä tai vastaavalla "tukkien", paikka jossa valtaosassa koteloita 120-140mm paikka ja tyypillinen exhaust eli poistoflektin asennusspotti.



Kryonautilla voitelin leivän, sormella jossa kelmu ni ei tartte sormella sotkea sit muuta. Ja juu, on riittävästi tahnaa. :rofl:



Varmaankin oikeasti pullina parempi aion asennus, eli kenno kotelon kattoa vasten ja tuularit alapuolella imemässä. :think:
Ja vihdoin nipussa, myöhemmin käyntiin ja muovikalvot pois laseista.

IMG_20211218_204705.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 819
Viestejä
4 228 385
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom