- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 22 771
Aha.Periaattessa ero on hyvin pieni. Monien mielestä tasapuolisesti jako on verrattavissa kommunismiin.
Oikeuksien jakoa on toki sosialistit esittäneet.
Jos jaettaisiin kansalaisille tasapuolisesti jokin päästöoikeis (kk, tai vuosittainen), ja kansalainen saisi sen käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla. Sitä on perusteltu eri tavoin, mutta yksi ajatus on että kansalaisilla olisi riittävästi päästöoikeusia perustarpeiden tyydyttämiseen, ja valtioissa joissa kehitys, elintaso niin alahainen että ei muuta käypää välinettä.
Ajatus että se sekoittaa vähemmän markkinoita, kuin se että valtio rahoitttaisi esim toimeentulotuen kautta päästöoikeuksia.
Toinen ajatus on enemmän sosialistisista ihanteista, valtio jakaa kansalaisille tasapuolisesti "hyvää", päästöoikeuksia, sosialisti valtiossa kansalainen ei saisi niitä myydä muualle kuin takaisin valtiolle. No tuolla voidaan ehkä saada joku sosialisti valtio mukaan, koska pomot voi vaihtaa ostokupongit päästökupongkeiksi, ja sysätä hyödykepulan kapitalistien syyksi.
Pohjoismaisessa sekataloudessa kupongit voi käyttää vapaasti markkinoilla, poliittisesti ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun ilmastonmuutos selätetty ja oikeuksilla ei olekkaan enään arvoa.
Ei, päästökaupan idea on siinä että päästöillä on hinta.On maita joissa ei siirrytä päästöttömiin tuotteisiin, koska ne tulevat aina olemaan kalliimpia kuin perinteiset tavat. Päästöttömyys seuraa vasta kun luonnonvarat on käytetty loppuun.
Joten ei ole väliä käyttääkö kuluttaja fosiilliista polttoaineitta vai uusituvaa, hän toki valitsee sen edullisemman.
Näin toki tapahtuu paikallisesti jo ilman päästökauppaakin.
Olisi yllättävää jos kaikki, aivan kaikkia maat olisi mukana, jo ihan siitä syystä että kaikialla ei edes ole toimivaa hallintoa joka voisi lähteä mukaan, se ei ole se juttu, ei homma siihen kaadu ja ei se tarkoita että ne maat olisi totaalisesti ulkopuolella, hyödykkeitä ja palveluita kansalaiset ja hallinto kuitenkin joutuu muualta hankkimaan.
Sinne missä kysyntää. en usko että parhamillaankin on mikään nopea juttu, joten vaikea ennustaa mitkä on joskus kymmenien vuosien päästä nousussa, voi toki ennustella, mutta ei sinänsä mitään väliä tämän kannalta.En, vaan sitä mihin rahat "sijoitetaan" mikäli niitä ei käytetä ilmaston hyväksi.
Totta, mutta sitten pitäisi keksiä miksi se olisi järkevää.Eivät valtiot myöskään olisi riippuvaisia sakoista mikäli niistä kerättävä raha ei olisi budjetoitu kuten Suomi tekee, vaan varat käytettäisiin nielujen rakentamiseen.
Toki sosialistimaissa valtio nuo hommat hoitelisi.
En nyt ymmärrä lokiikkaasi.Sakkon määrä eläisi myös "rikoksen" haitallisuuden mukaan, eli mikäli päästöjen suhde nieluihin paranisi, niin sakkoja voitaisiin pienentää.
Päästökaupan ongelma on juuri se, että politikot pääsevät vaikuttamaan siihen. Sakko on taasen poliittisesti riippumaton.
Jos valtio touttaa sakkomallin, niin se on poliittinen päätös ja se on poliitikkojen, virkamiesten jne näpeissä.
Sakoissa ei ole takaisin kytkentää, päästöllä on hinta , puuttuu se kytkös päästöjen vähentämiseen, tai neutraliuteen.
Ja sakkomalli ei kannusta nielujen ylläpitämiseen, kehittämiseen, luomiseen.
Päästökaupassa puuttuu nimenomaan tuo poliitikko linkki (voivat toki sählätä), vaan asiat ohjautuu markkinoilla, kannustaa päästöjen vähentämisen lisäksi säilyttään nieluja, ylläpitämään nieluja, kehittämään nieluja. ja niitä voi siirrellä, ja ennekaikkea liike ei pysähty sakotusrajalle. Joidenkin nielujen kannalta hyvin oleellista, samoin joidenkin päästöjen osalta ihan oleellista.
Sakkomalli on ongelmallinen, oli sitten yksi tai sata valtiota.Molempien mallien suurin ongelma on juuri kuten kirjoitat, että kaikki valtiot eivät tule osallistumaan.
Päästökaupassa rajat ei niin tärkeitä, ja ei tarvi olla kaikki valtiot, vaan riittää että riittävän iso massa, se käytännössä vaikuttaa niihinkin jotka ei ole mukana, ja jos kuvio hyvintehty, niin käytännässä tietyn rajan jälkeen valtion kannattaa tulla mukaan heti kun siinä kunnossa että pysyy asiat hoitaa.
On lähestyminen mikä vain, niin riittävä massa valtioita tarvitaan.
En odota mitään massiivista kerta rysäystä, vaan etenee miten nyt etenee, iso juttu kai on se että rajojen yli tuotteiden/palveluiden mukana kulkee hiilijälki, jolloin hiilikauppa ei tyssää vain niihin rajoihin joiden valtiot on mukana, vaan mukana voi olla jo yritystasolla.