Tehdäänpä pieni laskutoimitus suomalaisten yksityisautoilijoiden päästöistä.
Suomen osuus maailman päästöistä on
Wikipedian mukaan 0,13%.
Liikenteen osuus tuosta on 20% eli 0,026%
Henkilöautoliikenteen osuus tuosta on 60% eli noin 0,015%.
Luvut täältä:
Liikennepolitiikka ilmastopolitiikan välineenä | Tieto&trendit
Vaikka koko Suomen henkilöautoliikenne lopetettaisiin, maailman päästöt vähenisivat 0,15 promillea ja Suomen päästöt noin 10%.
Noh, tuo viimeinen ei nyt ihan täysin pidä paikkaansa, koska Suomen liikenteen päästöihin on laskettu pelkästään Suomen sisäiset lennot (5% liikenteen kokonaispäästöistä), eikä esim. jeesustelupuolueen edustajien Kuuban lentoja lainkaan.
Jos myös nuo lennot otetaan kokonaisvaikutuksineen mukaan, lentojen päästöt ovat samaa luokkaa henkilöautoliikenteen kanssa:
Yle
Jos tuosta nyt pyöritellään lukuja auki, henkilöliikenne ja lentäminen aiheuttavat molemmat noin 38% suomalaisten liikenteen päästöistä ja muu liikenne loput, eli noin neljäsosan.
Kannattaa nyt kuitenkin varmaan muistaa, että maantieteellisesti Suomi sijaitsee hevon perseessä ja jos haluaa ilmastoystävällisesti lähteä lomalle junalla, niin esim Helsingistä pääsee mukavasti vaikkapa Lahteen tai Turkuun tai Venäjälle. Kukapa ei Lahteen tai Venäjälle haluaisi lähteä viikon lomalle pimeyttä pakoon.
Suomessa asuminen pitäisi ilmastosyistä kieltää.