Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Onko jollain jotain kikkakolmosta valloxin automaattiseen kosteushallintaan keväisin/syksyisin?

Ongelma on sellainen että jos esim ulkona alkaa satamaan, alkaa 125mv lto yrittää poistaa tätä pihalta tulevaa kosteutta nostamalla ropelien nopeutta.
Laite päivitetty reilu vuosi sitten Digit SE:stä ja tämä ainoa ärsyttävä ongelma. Asentaja yritti valloxilta kysellä onnistumatta ja itsekin kysellyt mutta eivät tunnu yksityisille oikein vastaavan teknisempiin kysymyksiin.

Toimii mainiosti esim normaalisti suihkun käynnin jälkeen, mutta toi ulkoa tuleva kosteus aiheuttaa harmaita hiuksia.

Vaihtoehtona myös toki laittaa laitteen oma automaatio pois päältä ja esim homeassistantista itse hallita.
Mistähän se saa nyt ulkoilmaa väärään paikkaan? Tuon anturin pitäisi mitata poistoilman kosteutta.

Mistähän se saa nyt ulkoilmaa väärään paikkaan? Tuon anturin pitäisi mitata poistoilman kosteutta.
Ei mistään kai? Ulkoilma tulee sisään ja nostaa hitaasti sisäilman kosteutta?

Tällaisilla säillä vielä kun ilman suhteellinen kosteus ei tipu lämmitessä kun about samat lämpötilat ulkona ja sisällä. (kai se näin päin oli?)

Vuoden takaa esim tällainen kuva, ropelit pyörivät kosteuden nousun mukana kovempaa, ja sitten kun tasaantuu ulko- ja sisäilman kosteus niin ropelit tippuvat asetettuun arvoonsa.

Empä kyllä tiedä onko tämä fiksusti ratkaistavissa, ehkä jollain sisä ja ulkoilman kosteuden deltalla ettei reagoida tohon hitaaseen nousuun.
1756876363806.png

Olen huomannut että meidän 125 MV tekee ihan samaa muutamia kertoja vuodessa. Yleensä rauhoittuu muutamassa tunnissa. Nostaa kierrokset about 25% -> 34%.

Olen huomannut että meidän 125 MV tekee ihan samaa muutamia kertoja vuodessa. Yleensä rauhoittuu muutamassa tunnissa. Nostaa kierrokset about 25% -> 34%.
Minkä kokoinen talo? Mietin vain jos pidät 25% kierroksilla.

Meillä vajaa 140 neliöinen talo. Säätäjä sääti venttiilit kierrosten ollessa 65% luokkaa ja olihan se melkoinen puhuri.

Säätäjä kun lähti niin ihan vain kotona -tilan nopeuden laskin 45 prosenttiin. Säätäjä jätti tulopuolen puhallinnopeuden 54prosenttiin ja poisto 60. Tällä tuli 2 litran ero poiston eduksi, mielestäni olisi voinut lähemmäksi nollaa säätää.

Laskin sitten vielä prosentilla poistoa pienemmälle. Täytyy vielä ottaa mittaria lainaan joku päivä ja tarkistaa mitä lukemia nykyisillä asetuksilla venttiilit näyttää.

Asuintilojen pinta-ala on 135m2 kahdessa kerroksessa. Kerrosala 169m2. Näillä 25% kierroksilla saavutettiin IV suunnitelman mukainen virtaus, olikohan se jotain 60-65 litran luokkaa.

Olen seuraillut hiilidioksidiarvoja. Vallox raportoi tyypillisesti n. 600-650 ppm kun ollaan kotona. Erillisellä mittalaitteella seurattuna päämakuuhuoneen (mä, vaimo, vauva) hiilidioksidiarvot on käy joskus ~850 ppm paikkeilla jos mennään samaan aikaan nukkumaan, ja yön aikana ne pyörii vajaassa 800 ppm:ssä. En näe tarvetta säätää tuota mihinkään suuntaan vaikka kyllähän noi kierrokset aika pieniltä kuulostaa.

Screenshot_20250903_162904_Home Assistant.jpg

Meilläkin olisi varmaan reippaasti varaa pudottaa sitä asentajan pistämistä arvoista. Meillä on asuinpinta-alaa 134 neliöö kahdessa kerroksessa ja asentaja pisti puhaltimen nopeudeks 39 %, tulo 35 ja poisto 38. Vallox raportoi hiilidioksidilukemaksi n. 500 ppm oikeastaan läpi vuorokauden, pientä heittoa toki on. Kolmen hengen talous myös.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 856
Jäsenet
79 080
Uusin jäsen
ibanezer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom