Mä olen nyt viitisen vuotta tätä kämppää kostuttanut talvikausina etenkin kalliin sähkön aikana käyttämällä yksiä ja samoja pyyhkeitä (6 kpl) huuhteluohjelmalla kerran vuorokaudessa ja ripustamalla neljä niistä keskelle tupaa kuivumaan ja loput kaksi makkariin, joten kehtaan kokemusperäisesti väittää, että olet vähän väärässä arveluinesi.
Pyyhkeitä ei tietenkään lingota täydellä vauhdilla vaan 400 rundilla ja senkin voi keskeyttää heti ekan minuutin jälkeen eikä antaa pyöriä kaikkea 10 minuuttia. Silloin vettä on vielä pyyhkeissä paljon, mutta ei enää valuvaksi asti. Tossa setissä tulee ainakin viitisen kiloa vettä mukana. Kostutusteho riittää hyvin pitämään 55 neliöisen kaksion keskimäärin 40-45 % suhteellisessa kosteudessa. Ja niitä mikrobikasvustoja ei pääse ylipäätään syntymään, kun pyyhkeet pääsevät kuivumaan välillä kokonaan. Jatkuvasti märät tekstiilit taas menisivät muutamassa päivässä helposti homeeseen. Homeenestoaineita ja vedenparanteita voi tietysti käyttää, mutta mielestäni vähän turha ja mahdollisesti jopa hinnakas ratkaisu ongelmaan, jota ei tarvitsisi olla.
Mutta onhan se kiva aina näpräillä kaikkea. Itsekin olin taannoin rakentamassa sous-vide ilmankostutinta ikean vauvanammeilla ja sirkulaattorilla, mutta tulin siihen tulokseen, että on energiankulutukseellisesti vähän turhan hinnakasta pööpöilyä pienellä vuotoriskillä varustettuna.