Ilmalämpöpumput eli ILPit

Koneen kyljessä lukee 16A. Älkää antako tehdä laittomia asennuksia.
Voihan Daikinissa napsauttaa tarveohjauksen päälle, jos on jotain muuta kuormaa samassa vaiheessa.
Mitä tulee laittomiin asennuksiin niin kuinka monella on 16A ulkopistorasian perässä jatkojohto 3x2,5mm2 johdolla? Veikkaan, että aika harvalla.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.

Ainakin shelly plus 1pm voi säätää kohdasta max power protectionista minkä wattimäärän kohdalla pistää shellyn sammuksiin.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
10A sulake voi kestää 13A melkein ainakin?

Ja itse testailin 13A sulaketta, niin se kesti 16A sähköauton latausta (paksut kaapelit).
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
 
Vastaan vaikka ei multa kysytty. Kokemusta nyt kahden Daikinin äänistä parilta talvelta. Molemmat puuseinässä telineessä. Stylish malli on jousilla ja ulkoyksikkö on n. 4m päässä makuuhuoneesta parvekkeen seinän ulkopuolella räystään alla. Ulkoyksikön ääni kuuluu hieman sulatuksen aikana makuuhuoneeseen, jos on muuten ihan hiljaista.
Perfera on olohuoneen seinän takana perinteisillä kumityynyillä telineessään, sen äänen kuulee kovemmilla pakkasilla, kun tehoja otetaan ja aina sulatuksen kuulee. Matalaa jurinaa.
Ulkona pakkasilla kuuluu "tuulen huminaa" vähän 10m päässä, mutta ei varmasti enää naapurin sisälle.
Kaiken kaikkiaan hiljaisia ovat ja maatelineellä varmaan äänetön sisälle.
Perferalle aion laittaa myös jouset. Olivat entisille on/off koneillekin tehokkaat äänenvaimentimet.
Ps. Toinen Daikineista 10A sulakkeen takana eikä ole tulppaa poksauttanut kertaakaan.

Vielä ei ole kuulunut ulkoyksiköstä oikein mitään ääntä. Puhallin varmaan humisee, jos ottaa täydet tehot, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Pitäisi olla siis hiljainen.

Mutta hyvin se siinä tiiliseinässä on ja jousetkin välissä. Se asentaja tiesi laittaa jouset pyytämättäkin ja samaan 2440€ hintaan.

Perfera 40 N on tehokkaampi, siksi se. Taitaa olla myös aavistuksen leveämmällä tai isommalla sisäyksiköllä (hyvä). Itse olen pitänyt nyt vielä puhallinta täysillä, kun talossa vain remppa hommia vielä. Ei ole älyttömän kova ääni silläkään nopeudella, mutta puhallus kyllä yltää yllättävän kauaksi.

Tuo laitettiin 13A sulakkeella. Vanha Panasonic ILP vaatii sitten vähän lisää sähköjohtoja, että saisi sillekin virran jostain. Sitä ei samalla kertaa muistettu vielä tehdä.

En siis ole kuullut takkahuoneesta tai makkarista mitään kompressorin ääntä. Enkä ole huomannut vielä yhtään sulatusta. Siitä nyt joku ääni saattaisi kuulua sisäyksikön suunnalta.

Tosi tyytyväinen olen kyllä Daikinin uutuuteen. Ei enää Mitsua ja Toshibakin olisi ollut kalliimpi, eikä yhtään parempi. Daikin on myös 5v takuulla, kun rekisteröi pumpun.

Edit:
On tosiaan 230V ja 16A vaatimus.

Uskoisin, että tuo Daikinin vakiorakenne toimii, eikä ylimääräistä sulanapitokaapelia tarvitse pohjapellin päälle enää laittaa. Putkeen / Letkuun tuleva kaapeli on daikinin oma ja ulkoyksikkö ohjaa sen käyttöä. Ainoa mikä tässä epäilyttää, on että sulatusvedet jäätyy sinne sadevesiviemäriin, vaikka putkea kaapelin kera saa sinne puolitoista metriä työnnettyä. Pitää tarkastella pohjapeltiä, että alkaako sieltä sitten jostain kohtaa tihkua vesi ulos vai meneekö rikki, jos letkut jäätyy. Toimivin ratkaisu olisi varmaan kaivaa eristetty letku maahan ja tehdä joku eristetty kivipesä parin metrin päähän pumpusta. Salaojakaivokin voisi olla yksi vaihtoehto. Se kymmenisen litraa päivässä, mitä tuosta saattaa pahimmillaan tulla, hukkuu kyllä sitä kautta maaperään vahinkoja aiheuttamatta. Siellä syvyydessä pitäisi pysyä myös sulana läpi talven ja tarvittaessa finfoamista voi tehdä vielä ylimääräisen tulpan päälle. Vesilukkoa saattaa kaivon pohjalle kaivata, ettei vaan ala vetää kylmää ilmaa salaojien läpi.
Onkos mitään linkkiä noihin jousiin, mitkä toimivat ulkoyksikön vaimentimena? Onkos noista pitkäaikaista kokemusta kenelläkään? Tuleeko enemmän värinää liitoksiin? kuin kumivaimentimilla.

Mäkin mietin tota salaojakaivoa, varsinkin kun ovat routarajan alapuolella. Toinen on suoraan jätevedenliitoskaivoon, siinä lähinnä tuleeko hajuhaittoja?
Eristettyn putken/letkun toi luultavasti tarvitsee tai tuskin on ainakaan haitaksi.
Onko tietoa miten lämmintä vettä se tosta työntää talvella?
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
Niin eihän tuossa mitään järkeä ole.
 
Mulla ei uskallus riittäisi laittaa kiinteästi asennettavaa sähkölaitetta (joka on aina päällä ilman valvontaa) valmistajan ilmoittamaa pienemmän sulakkeen taakse, kun 10 vs 16 A:lla vaadittavan kaapelin mitoituskin taitaa olla eri :hmm:
Sen johdonsuojan tehtävä on laueta, jos se 10A ylitetään. Ei tuossa mitään pelättävää ole. Sitten on, jos sen 10A tulppasulakkeen tilalle aletaan sovittamaan 16A sulaketta tai rautanaulaa, silloin ne johtimet käy liian pieniksi.
 
Huomasin aiemmin itsekin vertaillessa saman, mikä tässä mahtaa olla taustalla? Kun esim. Mitsun RW25 voi laittaa 10 A sulakkeen taakse ja on kuitenkin suht tehokas pumppu, vertautuu useampaan 35-sarjalaiseen.

Tuo numero 25 tulee 2,5kW nimellistehosta.. 10A sulakkeella ihan sähk.öpatterilla saadaan 2,3kW teho, ja lämpöpumpunhan on nimenomaan tarkoitus käyttää vähemmän sähköä. Käytännössähän ne ovat lyhyet tehopiikit jotka sen minimisulakkeen määrittelevät.

Valmistajan sivuilta esitteen teknisistä tiedoista katsottuna molemmat vaativat 16 A, kuten jopa pienempi Comfora N 25 ja kaikki muut mitä katsoin, en pikaisella vilkaisulla löytänyt yhtään missä olisi ollut 10 A.
Kannattaa huomioida että useammassakin ILPissä on ohjeistuksessa hämmentävästi mainittu maksimi sulake, eikä minimiä. Sinänsä se liian pienen sulakkeen suurin "vaara" ilpille on se että se sammuu. Jos kyse on talon ainoasta lämmönlähteestä se voi tietysti muita ongelmia aiheuttaa.
 
Mä kun kyselin tarjousta daikinista niin kahdesta paikkaa sanottiin että N30 pärjää 10A sulakkeella mut N40 vaatii A16.

Meillä pistotulppa asennus mitä ensin vähän pudoksiin mutta ilmeisesti näitäkin tehdään näin. Sähkäri on tulossa jossain kohtaa tekeen pistorasiaa ulos niin pitää kysyä samalla hänen mielipidettä asiaan.

Mut onhan se nyt vittua että asentajiin nyt pitäis loppupeleissä luottaa, kuka asiakas osaa ote alkaa selvitteleen tehoja ja sulakekokoja? Varmasti osa mutta veikkaan et suurinosa perusilpin ostajista luottaa just siihen mitä asentaja tekee.
 
Meillä pistotulppa asennus mitä ensin vähän pudoksiin mutta ilmeisesti näitäkin tehdään näin. Sähkäri on tulossa jossain kohtaa tekeen pistorasiaa ulos niin pitää kysyä samalla hänen mielipidettä asiaan.
Siitä saa silloin yhden ihmisen mielipiteen. Joka tapauksessa jos jatkuvassa käytössä oleva laite on vaativinaan 16 ampeerin sulakkeen ja 10 ei riitä, on erittäin ristiriitaista samaan aikaan teeskennellä että sen voi kytkeä tavallisella schukopistorasialla ja -tulpalla. Nehän eivät ole speksattuja kuudentoista tai edes kymmenen ampeerin jatkuvalle virralle.

Hassu ja ärsyttävä tapa on myös hypätä 10 ampeerista suoraan 16 ampeeriin, kuten käsittääkseni yleisesti valmistajien ohjeissa tapahtuu. Pitäisi jättää optio valita 13 ampeerin sulake jos (ja ilmeisesti yleensä oikeasti "kun") se riittää. Tästä voisi olla apua(kilpailuetua) etenkin kun ilpuja asennellaan paljon jälkeenpäin ja vanhoihin taloihin.

Mut onhan se nyt vittua että asentajiin nyt pitäis loppupeleissä luottaa, kuka asiakas osaa ote alkaa selvitteleen tehoja ja sulakekokoja? Varmasti osa mutta veikkaan et suurinosa perusilpin ostajista luottaa just siihen mitä asentaja tekee.
Tässä on vielä sekin, että valmistaja saattaa vaatia mahdottomia tai typeriä* ja puoliviralliset tahot vaatia tämän palvomista. Jos asiakas ei ymmärrä yhtään mistään mitään(ja pääasiassa näin olisi syytä olettaa), niin asentaja ja asennusliike ovat herkästi kiusallisessa välikädessä.

*Esimerkiksi minulla ei ole kämpässä ensimmäistäkään vikavirtasuojakytkintä. Jos tänne tehdään uusia pistorasiaryhmiä, niin jääkaapille(joka on pohjimmiltaan ei-kiinteä pistotulpallinen kodinkone siinä missä muutkin) saa yhä tehdä sellaisen ilman VVSK. Sen sijaan jotkut valmistajat vaativat ilpulle VVSK. Jos tähän nyt asennuttaisi jonkun puolivirallisten tahojen ohjeita palvovan urakotsijan toimesta jonkun aasiafirman apinatasoisilla ohjeilla uuden ilpun, lopputuloksena olisi, että ei-VVSK-retroasunnossa olisi tasan yksi VVSK, ja se olisi kiinteästi asennetulle lämmitykseen liittyvälle talotekniikalle. Edelleenkään missään vehkeessä missä se olisi hyvä olla sitä ei olisi. Täysin mielisairas ajatus. Jos joltain tuntemattomalta pyytäisin tarjousta tietyn merkkisestä(ei mitään muistikuvaa mitkä vaativat moista) laitteesta, niin pikku pakkohan omaa persettään suojaavan ammattimaisesti toimivan asennusliikkeen olisi tälläinen järjettömyys tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee laittomiin asennuksiin niin kuinka monella on 16A ulkopistorasian perässä jatkojohto 3x2,5mm2 johdolla? Veikkaan, että aika harvalla.
Tätä tässä jo aikaisemmin kyselinkin, aika monella on 16A ulkopistorasian perässä 3x1,5m2 kaapelilla oleva jatkoroikka, joka on varsin yleinen johdinkoko roikissa, yleensä varmaan aika pienitehoisia laitteita perässä (pl kahden auton esilämmitys), mutta vaarallisempaa kuin ilpin laitto 10A sulakkeen taakse. Kuten joku tuossa mainitsikin niin pahimmillaan ilppi vaan sammuu. Noissa jatkojohtojen käytössä on suurempi vaara, että kaapeli jää pieneksi ja sulake kestää, kun ei tiedetä minkä kokoisen sulakkeen takana pistorasia on.
 
Tätä tässä jo aikaisemmin kyselinkin, aika monella on 16A ulkopistorasian perässä 3x1,5m2 kaapelilla oleva jatkoroikka, joka on varsin yleinen johdinkoko roikissa, yleensä varmaan aika pienitehoisia laitteita perässä (pl kahden auton esilämmitys), mutta vaarallisempaa kuin ilpin laitto 10A sulakkeen taakse. Kuten joku tuossa mainitsikin niin pahimmillaan ilppi vaan sammuu. Noissa jatkojohtojen käytössä on suurempi vaara, että kaapeli jää pieneksi ja sulake kestää, kun ei tiedetä minkä kokoisen sulakkeen takana pistorasia on.
1,5mm2 roikka on ihan ok 16A virralle, jos se on tosiaan roikkana, eikä puuhata jotain kiinteää asennusta jossa se alkaa kuumeta.

Roikissa ongelmia aiheuttaa kelat, joissa kaapelit kuumenevat.

E: tarkennetaan nyt ennen kun joku sekoaa.. Siis roikkana, niin että kaapeli kulkee ilmassa, tai retkottaa maassa, sen sijaan että olisi asennettu kiinteästi johonkin rakennelmiin, jossa sen jäähtyminen ei ole yhtä tehokasta.
 
Viimeksi muokattu:
Sulakkeista. Taitaa olla vain 10A ja 16A sulakkeet olemassa? Eli siis se 13A sulake ei olisi täysin virallinen?
 
Kiitos selvennyksistä. Mutta jos haluaa noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä pilkulleen niin eikö tosiaan ole mitään väärää jos laitteen teknisissä tiedoissa lukee yksiselitteisesti "Sulake: 16 A" ja sitten kytketään kymppiin?

Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
 
Sulakkeista. Taitaa olla vain 10A ja 16A sulakkeet olemassa? Eli siis se 13A sulake ei olisi täysin virallinen?
Kyllä se 13A sulake on olemassa na ihan virallinen sulake. Ei toki yhtä yleinen kuin 10 ja 16A.
Kiitos selvennyksistä. Mutta jos haluaa noudattaa sähköturvallisuusmääräyksiä pilkulleen niin eikö tosiaan ole mitään väärää jos laitteen teknisissä tiedoissa lukee yksiselitteisesti "Sulake: 16 A" ja sitten kytketään kymppiin?

Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
Ei tosiaan ole mitään määräystä joka kieltäisi "liian pienen" sulakkeen käytön.
 
Mulla on P40 kymmenen ampeerin sulakkeen takana. Kun olen testaillut täysiä tehoja, näyttäisi Shellyn plugi vetävän virrat poikki ennen sulakkeen antautumista. Johonkin 2500 wattiin asti pääsee.
Onko kyseessä vanhempi Plug S missä ei ole RGB säätöä sen reunan "valorenkaassa"? Se on vanhempi on 10A kestolla ja uudempi RGB malli 12A. Mulla meinasi sulaa tuollainen PILPin tehoja mittailleissa ja ei käyty lähelläkään 2500W maksimeja vaan jotain 1700W luokkaa oli aina kun kyykkäsi. Pari kertaa oli lämpösuoja lauennut Plug S:ssä ja kun aloin tutkimaan niin näkyi selkeitä kuumenemis jälkiä kontaktin ympärillä muovissa. Oli muuttunut jo ruskeaksi. Sain takuuseen uuden parannellun mallin, mutta en tohtinut enää tuota valjastaa tuollaiseen käyttöön. ILPin kulutusta mittaa Plus PM Mini ja tuollainen pitäisi tilailla PILPin kulutustakin mittaamaan.

Tuo PILP ei siis osallistu varsinaisesti lämmitykseen vaan hoitaa käyttöveden ja ilmanvaihdon, ei lattialämmitystä. Lämmittää ilmanvaihdon kautta sen verran mitä lämmittää. Lämpösuoja laukesi, kun PILP lähti tekemään kerran viikossa suoritettavaa Legionella lämmitystä, tällöin 500W kompuran lisäksi kytkeytyy 1000W lisävastus käyttöön ja tuo oli sitten Plug S:lle liikaa. Ja kun katseli käppyröitä, niin 1000W lisävastus ehti olla hätinä tunnin päällä. Toisen kerran kun tuo oli tapahtunut ja aamulla PILP oli seis, niin otin Shellyn pois välistä ja aloin tutkimaan, että mikä homma.

e: Lähinnä kommentiksi siis, että ei välttämättä ole virtarajoitus mikä tuon sammuttaa vaan siellä saattaa alkaa olla kontakteissa kuumat oltavat :think:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tehdä kunnolla. Purin kesällä aiemman asukkaan 2x ilpit samasta ulkopistorasiasta paska-asennuksen ja kaivoin maakaapelin josta oma vaihe ja sulake molemmille. Nyt ei ole vinokuormaa ja ei ole sulake koko ajan ihan kintaalla.
 
Onko kyseessä vanhempi Plug S missä ei ole RGB säätöä sen reunan "valorenkaassa"? Se on vanhempi on 10A kestolla ja uudempi RGB malli 12A. Mulla meinasi sulaa tuollainen PILPin tehoja mittailleissa ja ei käyty lähelläkään 2500W maksimeja vaan jotain 1700W luokkaa oli aina kun kyykkäsi. Pari kertaa oli lämpösuoja lauennut Plug S:ssä ja kun aloin tutkimaan niin näkyi selkeitä kuumenemis jälkiä kontaktin ympärillä muovissa. Oli muuttunut jo ruskeaksi. Sain takuuseen uuden parannellun mallin, mutta en tohtinut enää tuota valjastaa tuollaiseen käyttöön. ILPin kulutusta mittaa Plus PM Mini ja tuollainen pitäisi tilailla PILPin kulutustakin mittaamaan.

Tuo PILP ei siis osallistu varsinaisesti lämmitykseen vaan hoitaa käyttöveden ja ilmanvaihdon, ei lattialämmitystä. Lämmittää ilmanvaihdon kautta sen verran mitä lämmittää. Lämpösuoja laukesi, kun PILP lähti tekemään kerran viikossa suoritettavaa Legionella lämmitystä, tällöin 500W kompuran lisäksi kytkeytyy 1000W lisävastus käyttöön ja tuo oli sitten Plug S:lle liikaa. Ja kun katseli käppyröitä, niin 1000W lisävastus ehti olla hätinä tunnin päällä. Toisen kerran kun tuo oli tapahtunut ja aamulla PILP oli seis, niin otin Shellyn pois välistä ja aloin tutkimaan, että mikä homma.

e: Lähinnä kommentiksi siis, että ei välttämättä ole virtarajoitus mikä tuon sammuttaa vaan siellä saattaa alkaa olla kontakteissa kuumat oltavat :think:
Jep, vanha Plug S:hän tuo on. Muistaakseni meni niin, että ihan sekunneissa 2500W saavutettuaan meni plugista virrat kun testasin pari-kolme kertaa. Muutenhan tuo on sulatuksia lukuun ottamatta alle 400 watin teholla kaiken aikaa ja en ole ainakaan ulkoisesti huomannut mitään muutoksia plugissa. Sulatuksissa käydään sitten vähän yli kilowatin tehoilla minuutteja.
 
Jep, vanha Plug S:hän tuo on. Muistaakseni meni niin, että ihan sekunneissa 2500W saavutettuaan meni plugista virrat kun testasin pari-kolme kertaa. Muutenhan tuo on sulatuksia lukuun ottamatta alle 400 watin teholla kaiken aikaa ja en ole ainakaan ulkoisesti huomannut mitään muutoksia plugissa. Sulatuksissa käydään sitten vähän yli kilowatin tehoilla minuutteja.
No sitten se varmaan oli tuo virtarajoitus mikä sen katkaisee. Mielestäni sitä ei saa kokonaan pois käytöstä, ainoastaan rajaa voi säätää. Uudemmassa mallissa on Max power protection, - voltage protection ja - current protection, vanhemmassa taisi olla pelkästään Max power protection?
 
Tuolla tavalla näkyy Shellyn pilvessä. Eli on pois päältä, mutta joku triggeri sieltä kyllä löytyi kuitenkin. Ei tietysti ole tässä tapauksessa haitaksi jos suoja on vähän konservatiivisempi.

1730187641201.png
 
Tuolla tavalla näkyy Shellyn pilvessä. Eli on pois päältä, mutta joku triggeri sieltä kyllä löytyi kuitenkin. Ei tietysti ole tässä tapauksessa haitaksi jos suoja on vähän konservatiivisempi.

1730187641201.png
Nähtävästi sitten eroavaisuuksia firmiksessä tällä uudella ja vanhemmalla, uudessa ei tuollaista täppää ole

1730188310470.png
 
Mites muuten tuon kanssa, puhaltaako se jatkuvasti jos on lämmitysmoodi käytössä (ei takkatilaa). Eli vaikka tavoitelämpötila on saavutettu tai jopa yli, laitteen sisäyksikkö kierrättää ilmaa (ulkoyksikön ollessa pois päältä)?

Meille tuli mökille tuosta tuon pikkuveli 25 ja siinä tuo sisäyksikön puhallin ei ole lopettanut puhaltamista missään vaiheessa (pyynti esim. 20, sisälämpö 24). Siksi en oikein ymmärrä tuon laitteen takkatilan etua kun ilman takkatilaakin tuntuu kierrättävän ilmaa aktiivisesti jatkuvasti.

Kotona oleva vanha MHI:n ILP taas pistää sisäyksikön lepotilaan jos tavoitelämpötila on saavutettu. Alkaa taas puhkumaan kun lämpötila laskee alle tavoitelämmön.

-en ole tuota moodia vielä kokeillut koska meillä on takka ja sitä lämmitetään päivittäin joten se "pienempi" takkatila on päällä koko ajan
-toki tuon manuaalisen nelospuhalluksenkin voima / ääni välillä hiljenee kunnes se taasen voimistuu "normaaliksi"
 
Täällä on ylistetty Perfera-sarjaa, onko kellään kokemusta kevyemmän sarjan Daikinista pientä tilaa lämmittämään?
Miten pieni tila? Voisiko Daikin Perfera 30 N olla sopiva?

Oma 40 N oli seinäasennuksella ja jousilla 2440€. Tuli siis vain yksi seinän läpivienti. 30 N olisi varmaan hieman halvempi ja pienemmällä sisäyksiköllä.
 
Samsungin Nordic Home Premium 35 pumppu päästi kaasut ulos ja ilmoitti nyt kaasunpuutoshäiriöstä. Juuri paria päivää aikaisemmin olin ihmetellyt heikkoa lämmitystehoa.

Sattui juuri ILP asentaja käymään kun laitoin toisen pumpun varastoon ja hän mittasi samalla pumpusta että kaasut on tosiaan karanneet. Hän oli tämän Samsungin pumpun myös asentanut. Tutkittiin liitokset yhdessä eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Asentaja paikansi vuotoilmaisimella vuotopaikan sisäyksikön kennoon, tai ainakin sieltä saatiin ainoat nousevat lukemat.

Samsungin takuun kanssa taistelu oli seuraava urakka että sai yhteyden henkilöön joka pystyi asialle jotain tekemään. Aluksi sai keskustella botin kanssa, joka ohjasin intialaisen kanssa keskusteluun. Google translate lauloi ilmeisesti toisessa päässä ja lopulta sain huoltonumeron. No huoltonumeroon soitettaessa palvelua oli tarjolla vain ruotsiksi, ei kiitos. Lopulta sain Samsungin Whatsapp numeron kautta huoltotapauksen laitettua pystyyn ja nyt odotellaan yhteydenottoa paikallisesta huoltoliikkeestä.

Jännityksellä odottaen meneekö tämä vielä pumpun 5v takuuseen vai löytyykö ongelma jostain muualta.
 
Miten pieni tila? Voisiko Daikin Perfera 30 N olla sopiva?

Oma 40 N oli seinäasennuksella ja jousilla 2440€. Tuli siis vain yksi seinän läpivienti. 30 N olisi varmaan hieman halvempi ja pienemmällä sisäyksiköllä.

Alle 40 neliötä, lienee ylimitoitettu. Mitsun FT25 kiinnostaisi mutta niin myös toinen merkki joka kerää paljon kehuja isommista malleista.
 
Alle 40 neliötä, lienee ylimitoitettu. Mitsun FT25 kiinnostaisi mutta niin myös toinen merkki joka kerää paljon kehuja isommista malleista.
Tuollainen tila on kyllä aika hankala mille tahansa pumpulle, jos on yhtään normaalisti eristetty. Menee helposti katkokäyntiin ja se syö hyötysuhdetta. Kannattaa katsella mahdollisimman pienen minimitehon koneita ja sen mukaan sitten päätöstä.
 
Eilen aamulla puoliso päätti laittaa Mitsu LN35 sammuksiin, mutta satuin huomaamaan tuon ennen töihin lähtöä. Saisi oikeastaan olla joku asetus, että ilpiä ei voisi sammuttaa? No, ehkä nyt muistaa että sitä ei saisi sammuttaa ollenkaan.

Toisella talolla myös huomasin, että edellisiltä asukkailta oli jäänyt pesuhuoneen ikkuna osittain auki. Ei nyt suurta väliä siitäkään, mutta pieni ylimääräinen energian hukkaja.

Vertailun vähän Mitsun ja Daikin kulutustietoja. Mitsussa en oikein saanut mitään järkevää taulukkoa, mutta Daikin näyttää lukemat ja pylväät selkeästi. Vaikka lukemat ei olekaan tarkkoja, niin ihan hyödyllisiä silti. Toki voisi olla seuraamattakin noita, mutta minusta hyödyllistä tietoa.

Edit:
Daikinissa nyt automaattinen tarveohjaus ja lämpötila 18 astetta. Kosteuskin laskenut, 47%, kun ulkona ei ole enää niin kosteaa.

Screenshot_2024-10-31-09-38-45-90_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Eilen aamulla puoliso päätti laittaa Mitsu LN35 sammuksiin, mutta satuin huomaamaan tuon ennen töihin lähtöä. Saisi oikeastaan olla joku asetus, että ilpiä ei voisi sammuttaa? No, ehkä nyt muistaa että sitä ei saisi sammuttaa ollenkaan.
No ei nyt noinkaan mene. Kyllähän se täytyy sammutttaa esim suodattimen pesemisen/kuivumisen ajaksi (itse aina vesipesen ne, en imuroi), enkä näe muutenkaan sammuttamisessa lämmitystilassa mitään ongelmaa. Sen sijaan jäähdytyksessä ei kannata sammuttaa ilman että ensin käyttä 30-60min pelkällä pihalluksella, jotta kenno kuivuu.
 
No ei nyt noinkaan mene. Kyllähän se täytyy sammutttaa esim suodattimen pesemisen/kuivumisen ajaksi (itse aina vesipesen ne, en imuroi), enkä näe muutenkaan sammuttamisessa lämmitystilassa mitään ongelmaa. Sen sijaan jäähdytyksessä ei kannata sammuttaa ilman että ensin käyttä 30-60min pelkällä pihalluksella, jotta kenno kuivuu.
Totta. Ei toki tarvitse sammuttaa, jos vain imuroi suodattimet.

Mutta 7 tuntia olisi ollut ilp sammuksissa, jos en olisi huomannut, että läpät onkin kiinni. Olisi jo sähköpatterit menneet päälle tuossa ajassa.

Mutta koska helpompi opettaa, niin sekä jäähdytyksellä ja lämmityksellä saisi olla ILP jatkuvasti päällä. Toki sovelluksesta saa virrat päälle, mutta eipä sitä sovellusta tule katsottua, paitsi joskus kotona ollessa.
 
Totta. Ei toki tarvitse sammuttaa, jos vain imuroi suodattimet.

Mutta 7 tuntia olisi ollut ilp sammuksissa, jos en olisi huomannut, että läpät onkin kiinni. Olisi jo sähköpatterit menneet päälle tuossa ajassa.

Mutta koska helpompi opettaa, niin sekä jäähdytyksellä ja lämmityksellä saisi olla ILP jatkuvasti päällä. Toki sovelluksesta saa virrat päälle, mutta eipä sitä sovellusta tule katsottua, paitsi joskus kotona ollessa.
No joo 7h yms pitkäkestoiset stopit lämmityskaudella onkin eri asia. Tarina ei kerro miksi ihmeessä pumppu meinattiin sammuttaa? :D Liian kuuma/ymmärtämättömyys siitä miten termostaatti/anturiohjattu laite toimi?
 
No joo 7h yms pitkäkestoiset stopit lämmityskaudella onkin eri asia. Tarina ei kerro miksi ihmeessä pumppu meinattiin sammuttaa? :D Liian kuuma/ymmärtämättömyys siitä miten termostaatti/anturiohjattu laite toimi?
Puoliso on joskus sammuttanut pumpun päivällä, kun ei ole ollut lämmitystarvetta. Katsoin että 22 oli lämmitys, eli 21 asteeseen olisi kai pitänyt laittaa (kuuma ilmeisesti).

Nyt vaan oli sitten päättänyt sammuttaa koko laitteen :D Toki kun autolla lähtee pihasta, niin ulkoyksikön näkee myös. Saatoinkin tulla autolla jostain ja hieman ihmettelin, että ulkoyksikön tuuletin ei pyöri.

Hieman siis saattoi olla ymmärtämättömyyttä, koska ulkona vain 1 aste lämmintä ja ilp toki täytyy olla kokoajan päällä. Kuten normaalisti muutenkin.
 
QZ25VKE Panasonic K-raudoissa 999€. Ilmeisesti sama laite kuin NZ25VKE erilaisella sisäyksikön etulevyllä. Täytynee käydä hakemassa ja pääsee 17v ikäinen eläkkeelle.
 
QZ25VKE Panasonic K-raudoissa 999€. Ilmeisesti sama laite kuin NZ25VKE erilaisella sisäyksikön etulevyllä. Täytynee käydä hakemassa ja pääsee 17v ikäinen eläkkeelle.

Itse olin kanssa tuota nz25 miettinyt kolmanneksi pumpuksi kellariin, mutta tuohan olisi aika kelpo vaihtoehto.
 
Alle 40 neliötä, lienee ylimitoitettu. Mitsun FT25 kiinnostaisi mutta niin myös toinen merkki joka kerää paljon kehuja isommista malleista.
Tuo 999€ Panasonic olisi varmaan hyvä ja halpa vaihtoehto?

Edit:
Täälläkin toisena pumppuna 9v Panasonic (toinen Daikin), joka toimii vielä ihan hyvin.
 
Itse olin kanssa tuota nz25 miettinyt kolmanneksi pumpuksi kellariin, mutta tuohan olisi aika kelpo vaihtoehto.
Joo nz25Yke:n ois saanu virosta 1190€, mutta vertasin speksiä ja totesin että ei kannata maksaa enempiä. Hauskasti QZ:sta puhutaan, että ero olisi vain mattapintainen sisäyksikkö (NZ kiiltävä), mutta K-Raudan mainoksessa lukee että Kiiltävä :)
 
Meillä on käytössä Mitsubishin FT25 ja pumppu on pelittänyt hienosti jo vuosien ajan. Netistä tuli vastaan, että Mitsun pumppu on mahdollista liittää wifin ja Melcloud-tilin avulla Älyenergia-sovellukseen (Älyenergia-sovellus. Elä älykkäästi. Säästä rahaa.). Kyse on samannimisen energiayhtiön sovelluksesta. Sovellus toimii, vaikkei olisikaan sähkösopimusta kyseisellä energiayhtiöllä. Sovellus on (ainakin toistaiseksi) maksuton ja se tukee myös joitain muita pumppuvalmistajia.

Älyenergia-sovellus tuo hieman älyä ILP-ohjaukseen, sillä sen kanssa on mahdollista tehdä lämpötilan pudotus yöaikaisesti ja vastaavasti vuorokauden kolmena kalleimpana tuntina. Ohjelma toimii siten, että sovellus ohjaa Melcloud-tunnusten takaa löytyvää Mitsubishin pumppua suoraan pilvipalvelun kautta. Toki voi olla hieman epämääräistä antaa omat Melcloud-tunnukset kolmannen osapuolen käsiin.
Screenshot_2024-11-01-16-22-30-87.jpg

Nyt n. viikon kokemuksella, minulla ei ole tuosta pahaa sanottavaa. Sovellukselle annetut parametrit ohjaavat pumpun toimintaa, kuten pitääkin. Eilisestä 31.10. olevasta Shellyn graafista näkee hyvin, kuinka yöaikainen ja kalleimpien tuntien lämpötilan pudotus vaikuttaa pumpun energiankäyttöön.
Screenshot_2024-11-01-16-23-13-67_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg
Alla myös eilisen pörssisähköhinnat, johon on korostettu kolme kalleinta tuntia.
1730473829604.png


Shellyn graafista näkee myös hyvin, että lämpötilan pudotus aiheuttaa luonnollisesti lämpövajeen, jota pumppu kompensoi suuremmalla kulutuksella, kun lämpötila palautetaan normaaliin tavoitetasoon. Näin viimeaikaisten halpojen pörssisähkö-öiden aikaan onkin toisaalta hieman hölmöä tiputtaa lämpötilaa, kun sillä ei saa oleellista (taloudellista) hyötyä. Silmämääräisesti Shellyn graafista arvioimalla olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että aamuön lämpötilan nostosta tuleva piikki on pienempi, kuin yöajan lämpötilan pudotuksella aikaansaatu energiansäästö. Jotain pientä energiansäästöä voi siis syntyä.
 
Shellyn graafista näkee myös hyvin, että lämpötilan pudotus aiheuttaa luonnollisesti lämpövajeen, jota pumppu kompensoi suuremmalla kulutuksella, kun lämpötila palautetaan normaaliin tavoitetasoon.
Itsellä käytössä vastaava Synergin älyilmastointi niin se nostaa hieman lämpötilaa ennen kallista jaksoa. Säästöt varmaan minimaalisia, mutta aika mielekkäästi näyttää toimivan. Lähinnä mielenrauhaa antaa silloin, kun hinnat pomppaa. Yhden hyödyn olen tuossa lämmön nostossa ennen kallista jaksoa huomannut eli se saattaa laukaista pumpun sulatuksen, kun tehoja otetaan niin eipähän sulattele silloin, kun on kallis tunti menossa, tekee sen tavallaan alta pois.
 
Tulihan vettä talliin, kun useampaan lumiseen autoon sai vaihdella talvirenkaat.
No, laitoin toisen ilpin lämmittämään 30c pyynnillä ja toisen jäähdytykselle...
 
Älyenergia-sovellus tuo hieman älyä ILP-ohjaukseen, sillä sen kanssa on mahdollista tehdä lämpötilan pudotus yöaikaisesti
Yleensä Suomen ilmastossa ja nykyisessä tuurivoimahinnoittelussa kannattaisi varmaankin tehdä päinvastaista. Yön viimeisillä halvoilla tunneilla ylilämmitys mahdollistaa lämmityksen katkaisun aamuhintapiikin ajaksi.

Aiheesta yleisesti, tänään taisi alkaa sulattelu. Samsung Geo on nyt perjantaiaamusta alkaen noin 3-4 tunnin välein tehnyt sulatuksen. Nähtäväksi jää, onko tämä mistään kotoisin. Nythän on ilman absoluuttinen kosteus suuri ja lämmitystarvettakin on alkanut olla. Sähköteho heiluu siinä noin 500-600 watissa sisälämpötilan ollessa 22-23 astetta ja ulkona nollan tuntumassa. Sanomattakin selvää on, että muu lämmitys ei ole vielä aktivoitunut paitsi KPH lattialämmitys aina välillä.

Tulihan vettä talliin, kun useampaan lumiseen autoon sai vaihdella talvirenkaat.
No, laitoin toisen ilpin lämmittämään 30c pyynnillä ja toisen jäähdytykselle...
Kylmästöinnistä juuri ymmärtämättä voisin äkkiseltään kuvitella että tuon sijaan kannattaisi helvetin kiireesti käydä hakemassa satasen ilmankuivain.
 
Shellyn graafista näkee myös hyvin, että lämpötilan pudotus aiheuttaa luonnollisesti lämpövajeen, jota pumppu kompensoi suuremmalla kulutuksella, kun lämpötila palautetaan normaaliin tavoitetasoon. Näin viimeaikaisten halpojen pörssisähkö-öiden aikaan onkin toisaalta hieman hölmöä tiputtaa lämpötilaa, kun sillä ei saa oleellista (taloudellista) hyötyä. Silmämääräisesti Shellyn graafista arvioimalla olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että aamuön lämpötilan nostosta tuleva piikki on pienempi, kuin yöajan lämpötilan pudotuksella aikaansaatu energiansäästö. Jotain pientä energiansäästöä voi siis syntyä.
Leudoilla keleillä lämpötilan säätö toimii ihan hyvin sähkönsäästömielessä, mutta kovilla pakkasilla pumppu on huono nostamaan lämpöjä takaksin ja hyöty hälvenee.
 
Näyttävästi ei kauaa kestänyt tuo lämmityskaapeli tuossa kaukalossa joka ilpin alla.. Lämmittää vain ehkä 1/4 osasta enään koko mitalta. Pitänee kysäistä minkä pituinen takuu sillä oikein oli.
Merkattu ne osat mitkä lämpiää + tuolla letkun sisällä (ainakin jonkun matkaa)? Ikäähän tällä vasta oli n. puoltoista vuotta.

1730533108899.png
 
Näyttävästi ei kauaa kestänyt tuo lämmityskaapeli tuossa kaukalossa joka ilpin alla.. Lämmittää vain ehkä 1/4 osasta enään koko mitalta. Pitänee kysäistä minkä pituinen takuu sillä oikein oli.
Merkattu ne osat mitkä lämpiää + tuolla letkun sisällä (ainakin jonkun matkaa)? Ikäähän tällä vasta oli n. puoltoista vuotta.

1730533108899.png
Kerro ihmeessä sitten miten takuussa kävi. Missä kelissä kokeilit kaapelin kun siinähän on sisäinen termostaatti?
 
Mikäli sulanapitokaapelissa olisi sähköinen katkos niin se ei käsittäkseni lämpenisi lainkaan. Tuota että se "toimii" ainoastaan parista kohdasta en oikein käsitä...
 
Meillä on käytössä Mitsubishin FT25 ja pumppu on pelittänyt hienosti jo vuosien ajan. Netistä tuli vastaan, että Mitsun pumppu on mahdollista liittää wifin ja Melcloud-tilin avulla Älyenergia-sovellukseen (Älyenergia-sovellus. Elä älykkäästi. Säästä rahaa.). Kyse on samannimisen energiayhtiön sovelluksesta. Sovellus toimii, vaikkei olisikaan sähkösopimusta kyseisellä energiayhtiöllä. Sovellus on (ainakin toistaiseksi) maksuton ja se tukee myös joitain muita pumppuvalmistajia.
Mitsu blokkaa herkästi ulkopuolisten automaatioiden yhteydenotot Melcloudista. Onko tämä palvelu kuinka uusi ja toiminut ongelmitta? Oisko vuosi sitten kun esim kwhnet lakkasi toimista siitä syystä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 448
Viestejä
4 776 169
Jäsenet
77 616
Uusin jäsen
Goist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom