Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tällaiselle maallikolle on aina hiukan hankalaa kun puhutaan "Mitsusta", sillä en muista ulkoa kaikkia tuotteita. Suomessa kuitenkin myydään Mitsubishi Electric - ja Mitsubishi Heavy Industries -lämpöpumppuja, jotka ovat täysin eri vehkeitä. En sano etteikö niillä voisi olla mitään sukulaisuutta, mutta on niillä ainakin eri maahantuojat.
Kun kyselin viime keväänä ilppitarjouksia, niin kaikki "Mitsun tarjoajat" taisivat tarjoilla Electricin tuotteita. Toshiba tuli, mutta itse voisin kuvitella, että Mitsulla tarkoitetaan Suomessa juuri tuota Electriciä.

Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.
Hyvä tietää, että irrotus ja takaisinlaitto onnistuvat tai ainakin pitäisi onnistua hyvin.

Kyllä vain noin. Jos putkissa on hieman varaa, niin ei välttämättä tarvitse edes kylmämiestä paikalle.. kunhan sen sisäyksikön saa sopivasti vedettyä ulos, että saa hommat taustalta tehtyä.
Sisäyksikön putket tulevat sivustavetona n. 70 cm matkan, eli sen puoleen sisäyksikköä ei tarvitsisi irrottaa. Tiedän jo nyt, että pääsen paljon helpommalla irrotuttamalla sisäyksikön. Näin sitä ei tarvitse ripustaa tai kannatella pitkiä aikoja, eikä sitä tarvitse varoa työn ohessa. Samalla, kun sen ottaa irti seinästä, voinen huuhdella ja putsata koneen paremmin.

Juu, tottakai. Helpommalla aina pääsee irroittamalla, mutta onko se sen joidenkin satasten arvoista on se henkilökohtainen kysymys :)

Kun kyselin viime keväänä ilppitarjouksia, niin kaikki "Mitsun tarjoajat" taisivat tarjoilla Electricin tuotteita. Toshiba tuli, mutta itse voisin kuvitella, että Mitsulla tarkoitetaan Suomessa juuri tuota Electriciä.
Näin yleensä voinee olettaa, paitsi tietysti kun Heavy Industriesin tuotteiden omistajat puhuvat omasta mitsustaan.

Rempan muihin kuluihin nähden muutama satanen ei venettä kaada. Eli kyllä se meidän tapauksessa on täysin hintansa arvoista.

Toki, mutta pakko sanoa, että jos/kun on se isompi remppa, niin saman arvoinen se extra 500€ on kuluttajalle tonnin rempassa, kuin 20000 rempassa :)
(Ei mitään hajua, mitä joku firma ottaa tuosta)

Toki, mutta pakko sanoa, että jos/kun on se isompi remppa, niin saman arvoinen se extra 500€ on kuluttajalle tonnin rempassa, kuin 20000 rempassa :)
Näinhän se on, mutta toisaalta isommassa rempassa suhteellinen ero on pienempi, ja kun kokonaishintaa verrataan lopputulokseen, voi suhteellinen ero olla parempi mittari kuin absoluuttinen ero.

Meillä ei ainakaan tarvinnut yhtään uutta osaa kun tehtiin sama juttu.
Ainakin oman asennuksen tuntien ei lähtökohtaisesti pitäisi tarvita uusia osia, tai ehkä niin vähäisiä nippeleitä ettei sillä ole rahallista merkitystä. Tuollainen hommahan koostuu käytännössä työveloituksesta ja matkakulusta.

Menee jo vahvasti offtopicin puolelle. Olin sanomassa samaa, kuin @Tonnin Seteli, eli ilpin irrottaminen suhteessa kokonaiskuluihin pienenee luonnollisesti isommassa remonttikustannuksessa. Tietysti ne kaikki sataset ovat pois talouden pidosta tai muista käyttörahoista.

Hakusessa viilentävä pumppu. Laskin että tilaan riittäisi Gree Bora 35, jota Huoltolux tarjoaa 1200€ asennettuna. Taitaa olla aika passeli? Timanttiporausta ei hinta sisällä mutta sitä ei tarvitakaan.

Hakusessa viilentävä pumppu. Laskin että tilaan riittäisi Gree Bora 35, jota Huoltolux tarjoaa 1200€ asennettuna. Taitaa olla aika passeli? Timanttiporausta ei hinta sisällä mutta sitä ei tarvitakaan.

Itsellä muutaman kesän ollut käytössä ja oikein hyvä laitos. Ei sillä tietysti kannata lämmittää (joku oli tehnyt testiä ja hajottanut laitteensa, siinä on ihan syynsä miksi ei suositella käyttöä päälle -5C pakkasilla ja jos ulkona paukkuu päälle -20C ei se laite sitä kestä vaikka ehkä hetken lämmittääkin)

Ehkä tuo 35 on jopa hieman ylimitoitettu omaan alle 100m2 yhdessä kerroksessa olevaan käyttöön mutta onpahan ainakin hiljainen. "Laita käyttöön huhti-toukokuussa ja sulje syys-lokakuussa" mentaliteetti toimii oikein hyvin. Tietysti on järkevää imuroida välillä mutta en ainakaan itse vielä näe mitään tarvetta pesun tilaamiseen vaikka suositus olikin että 3-5 vuoden välein.

EDIT: riippuen ympäristöstä suosittelen lämpimästi ulkoyksikön maatelineelle asentamista. Seinää vasten se saattaa resonoida. Itsellä terassin lautoihin pultattu kiinni, jos moista ei ole (eikä siten myöskään mikään suojaa laitetta) isompia (2x - 4x) tai pienempiä (6x) laattoja joiden päälle se kannattaa kiinnittää.

Viimeksi muokattu:
Miten Mitsubishin pumpun saa yhdistettyä wifiin.

On mulla tunnukset jo ennestään sekä kännykässä että PC:ssä.

EDIT: riippuen ympäristöstä suosittelen lämpimästi ulkoyksikön maatelineelle asentamista.
Etenkin seinätelineelle asentaessa on ilmeisen kriittistä käyttää oikeanlaisia puslia. Ettei ole vain kumi näön vuoksi välissä ja pultti johtaa äänen suoraan telineeseen ja seinään.

Jouset koneen ja telineen väliin. Tekee ihmeitä.
Akustisesti järkeviä ratkaisuja lienee useita. Omassa tapauksessa siis asentaja heitti pumpun ja/tai telineen mukana tulleet kumit miljoonalaatikkoon/roskiin ja laittoi erilaiset. Tästä oli puhetta kun paikkaa ja asennustapaa valittiin ja päädyttiin seinäkiinnitykseen. Se oli tässä tapauksessa helpompaa ja maatelineen säänkestävä toteutus olisi vaatinut turhaa työtä ja tai haitannut mahdollista tulevaa pihanrakennustyötä jota ei ole tarkoitus toteuttaa ihan heti. Niissä paikallaan olevissa ei siis ole jäykkää yhteyttä ylä- ja alapään kierteiden välillä vaan kaksi koneruuvia ovat samassa kumiholkissa, yläpään kierre pääsee vähän liikkumaan ilman että alempi liikkuu mukana. Lisäksi seinäteline on hirressä eli en ole ihan varma vaikka homma toimisi tässä tapauksessa vaikka millä kiinnityksellä. Nyt ei ainakaan kuulu mitään pärinää sisällä eikä ulkona pumpun vieressä.

Tykkään että tiedän mitä on asennettu, ja tässä tapauksessa se toteutui erittäin mukavasti. Homma ei siis mennyt mm. autokorjaamojen yleisellä meemillä "jos asiakas on läsnä, työveloitus +50%, jos asiakas puhuu asennukseen liittyvää +100% ja jos asiakas osallistuu työhön +200%" vaan maalaistyyliin "asiakas hengaa paikalla tarvittaessa huonona apupoikana, jutellaan mukavia ja asiakas tuo työkaluja pakusta tai vaikka omasta tallista jos sattuu olemaan kätevää".

Ostin tuossa pienen, kaksikerroksisen rintamamiestalon.
Tarkoitus olisi asennuttaa 2 ilmalämpöpumppua, ylä ja alakertaan omat.
Tuli hyvä tarjous Gree Sp Nordic 35 pumpusta x 2.
Takkatoiminnot, wifit jne.
Foorumilaisilla kokemuksia kyseisitä pumpuista?

Yritin toivottoman pitkään ja ei tuota paskaa vain saanut verkkoon kiinni. Mikähän tuossa nyt on.
Itse en ole saanut LN mitsua pois verkosta, vaikka olen resetoinutkin vastaanottimen. Aluksi ajatus tuntui hyvältä, mutta aivan turhaan tuo netissä on

Itse en ole saanut LN mitsua pois verkosta, vaikka olen resetoinutkin vastaanottimen. Aluksi ajatus tuntui hyvältä, mutta aivan turhaan tuo netissä on

Mennään tällä sitten, millähän tuo verkossa näkyy jos näkyy?

Yritin toivottoman pitkään ja ei tuota paskaa vain saanut verkkoon kiinni. Mikähän tuossa nyt on.
Olen noita pari kappaletta yrittänyt laittaa verkkoon. Välillä onnistuu ja välillä ei millään. Yritä joku toinen päivä uudelleen niin saattaa mennä heittämällä.

Olen noita pari kappaletta yrittänyt laittaa verkkoon. Välillä onnistuu ja välillä ei millään. Yritä joku toinen päivä uudelleen niin saattaa mennä heittämällä.

Poistin koko paskan sekä kännykästä että PC:stä. Eipä tuolle niin tarvetta ole, vaikka parempihan tuo toki oli kuin tämä kaukosäätimen paske. Ja se, että sai laittaa etänä päälle ettei tarvinnut valmiiksi kuumaan asuntoon tulla.

Yksi mahdollinen syy voi olla, jos kodin WiFi verkko on automaattinen 2.4/5GHz verkko. Itselläni ei yhdistetyssä verkossa robotti pölynimurirobotti eikä Daikinin ILP löydä verkkoa (FRITZ Box 6660). Olen ne erottanut kahdeksi erilliseksi kuitenkin samalla salasanalla olevaksi 2.4GHz ja 5GHz verkoksi. Tämä ratkaisi minulla ongelman.

Yksi mahdollinen syy voi olla, jos kodin WiFi verkko on automaattinen 2.4/5GHz verkko. Itselläni ei yhdistetyssä verkossa robotti pölynimurirobotti eikä Daikinin ILP löydä verkkoa (FRITZ Box 6660). Olen ne erottanut kahdeksi erilliseksi kuitenkin samalla salasanalla olevaksi 2.4GHz ja 5GHz verkoksi. Tämä ratkaisi minulla ongelman.

Asentelin windows 11 tuossa syksyllä. Mutta kuitenkin näkäöjään olin laittanut sekä puhelimeen että pc:seen MELCloudin kirjautuneena sisään -tilaan. Ei se siltikään koskaan sinne ilmestynyt vaikka mitä taikatemppuja teki.

Mitsubishi onko paras merkki?
Harvemmin sellaista on olemassa. Jos jossain tuoteryhmässä on selkeästi yksi paras merkki, on markkinatilanteessa ja toimialassa mennyt jotain kummallisella tavalla vituilleen. En näe syytä olettaa että ilpuissa olisi näin.

Johonkin rajattuun tarpeeseen voidaan kenties kohtalaisesti perustellen osoittaa jokin yksittäinen paras tuote. Silloinkin pitää olla ensin huomioituna makuasiat ja omat valinnat.

Vuosia sitten, kun kahteen eri mallin Mitsun pumppuun laitoin Melcloudin toimimaan, niin asennuksen sai toimimaan vain Androidilla. Applen puhelin ja tietokone ei toiminut. (Saattoi olla myös niin päin että vain Applella toimi, näköjään unohtunut tekokkaasti...) Ohjeet oli epäselvät ja englanninkielinen ohje minkä linkin löysin muistaakseni lämpöpumppufoorumilta oli se millä sai toimimaan. Tärkeä kohta oli se että yhdisti puhelimen pumpun luomaan oletusverkkoon, kun ensin oli sammuttanut kaikki muut wifit joihin normaalisti yhdistää. Wifi piti laittaa erikseen päälle pumpusta, eli ei ole oletuksena päällä.

Melcoud sovelluksena on mitä on, positiivisena pumpun sähkön käyttö arvaukset pitää aika hyvin paikkaansa.

Melcoud sovelluksena on mitä on
Ainakin tähän löytyy Home Assistant -integraatio, jonka toimivuudesta en mitään tiedä. Yleisesti ajatus joka laitteen tai joka valmistajan pierusovellusten rinnakkaisesta aktiivikäytöstä on vastenmielinen ja järjetön.

Oma Samsung-pumppu toimii HA:n kautta pilviriippuvaisella Smartthings-integraatiolla eikä näitä uudempia ilmeisesti saa lokaalisti haltuun mitenkään(paitsi infrapunapökäleellä). On tässä se etu ettei tarvitse käyttää Samsungin sovellusta. Quiet modea ei löydy ja taisi jotain muutakin puuttua, mutta toimii. Ja joo, tähän näköjään on ratkaisuja jotka tosin voivat vaatia sähläämistä järjestelmän päivitysten jälkeen.

Mitsubishi onko paras merkki?

Mitsubishi-ilppejä on kahta valmistajaa, Mitsubishi Electric ja Mitsubishi Heavy Industries, Electric ilmeisesti myytiin kiinalaisille ja laatu laski samalla. Electricin tuotteita tyrkytetään Suomessa joka paikassa mikä tekee niistä ostetuimpia, mutta ei tietenkään parhaimpia. Toshiba on parempi, yleisin negatiivinen ominaisuus on sisäyksiköiden tuuletinlaakereiden tikitys jota ilmenee ainakin Polareissa. Se ei ole omassa ilpissä kuitenkaan jatkuvaa, vähän vaikuttaa siltä että lämmitystilassa sitä esiintyy enemmän. Polareissa on paljon parempi hinta-laatusuhde verratuna Premiumeihin, sisäilman ionisaattorilla ei tee mitään. Ainoa syy miksi maksaa Polareita enemmän on Haori Design- malli jonka kaarevan sisäyksikön voi verhoilla omalla kankaalla sisustukseen sopivaksi, ja samassa paketissa saa Premium+ malliston tehon ja ominaisuudet.

Daikinia pidetään Toshibaakin parempana, mutta saatavuudesta en osaa sanoa. Hifistelijät tilaavat tietenkin jopa ulkomailta ja ostavat asennuksen erikseen.

Viimeksi muokattu:
Tekeekö mitsu (kumpikaan) itse noita pieniä perus splittikoneita ylipäätään, vai onko nekin vaan facelifrattuja geneerisiä kiinalaisten oem valmistajien tekemiä koneita?

Tekeekö mitsu (kumpikaan) itse noita pieniä perus splittikoneita ylipäätään, vai onko nekin vaan facelifrattuja geneerisiä kiinalaisten oem valmistajien tekemiä koneita?

Vastaan, että kyllä tekee, ainakin Electric. Liekkö Thaimaa/Turkki.

Vastaan, että kyllä tekee, ainakin Electric. Liekkö Thaimaa/Turkki.
Thaimaa kyllä. Bangkokiin mennessä kerran sattui Scanofficen porukkaa viereen. Olivat menossa Mitsun tehtaalle konsultoimaan.
Jos itselleni hankkisin ilpin niin Daikin olisi minun valintani. Ainakin jäähdyttävissä se on ilppien mersu. Kokemusta on varmaan kaikista laitteista reissuilta ja Daikinin nähdessä kääntyy aina suupielet hymyyn.

Ei kaikista mitään huonoja kokemuksia välttämättä ole. Se Daikinin paremmuus vaan selvästi tulee esille käyttökokemuksessa.
Gree oli itselläni paria asuntoa aiemmassa kolmiossa. Ihan ok laite sinänsä hintaisekseen. Asensin itse ja myin pois kun vaihdoin asuntoa.

Jos itselleni hankkisin ilpin niin Daikin olisi minun valintani. Ainakin jäähdyttävissä se on ilppien mersu. Kokemusta on varmaan kaikista laitteista reissuilta ja Daikinin nähdessä kääntyy aina suupielet hymyyn.
Itse olen myös muuten ollut tyytyväinen Daikiniin, mutta Comfora versiossa ei ole takkatoimintoa ja sen puute nyt harmittaa. Ei sen puoleen eipä taida Preferankaan takkatoiminto toimia läheskään niin hyvin kuin Toshibassa.

Tuo daikinin takkatoiminta kieltämättä hämmentää itseäkin kun lukenut tuosta.

Miksei näihin daikineihin voisi laittaa erillistä langatonta lämpötila-anturia joka mittaa lämpötilaa -> muuttaa sisäyksikön puhallusnopeutta?

Itse olen myös muuten ollut tyytyväinen Daikiniin, mutta Comfora versiossa ei ole takkatoimintoa ja sen puute nyt harmittaa. Ei sen puoleen eipä taida Preferankaan takkatoiminto toimia läheskään niin hyvin kuin Toshibassa.
Itse tykkään Daikinissa ns. eleettömyydestä. Se ei muuta käyntiääntä, ei niksu eikä naksu ja lämpö(viileys) pysyy täysin tasaisena. Korostan nyt, että omat kokemukset vain jäähdytyskäytössa tuolla tropiikissa.
Pahimmat kokemukset laitteista jotka metelöivät eri tavoin ja lämpötila sekä ilmankosteus pumppaavat ylös-alas puolen tunnin sykleissä. Tämä vaikka juuri huollettuja laitteita. Halpa paska on paska, ei sille mitään voi.
Mitäs tuo takkatoiminto itse asiassa tekee? Ei ole noihin lämmittäviin tullut tutustuttua, koska kerrostalossa asustelen.
Toshiba Seiya plus saattaisi olla myös mahdollinen ehdokas jäähdytykseen. Pitäisi päästä testaamaan käytännössä.

Siis takkatoimintohan ainoastaan vaikuttaa siihen, että vaikka tavoitelämpötila on saavutettu pysyy puhallusnopeus käyttäjän määrittelemällä tasolla. Daikinissa näin ei käy, vaan vaikka käyttäjä haluaisi puhalluksen olevan 5/5:lla, niin Daikin silti pudottaa puhallusnopeuden johonkin alemmas (en tiedä mihin).

Onkos kellään Ultimatemarketin "Ultimate 12 R32 Wifi inverter" pumppua tai jotain asennus-/käyttöohjetta pdf:nä?
Sisäyksikön mitat lähinnä kiinnostais, kun on pikkusen ahdas rakonen, mihin pitäisi laittaa sisäyksikkö.

Mielipiteitä Mitsubishi ZS 35 (netsu 35) mallista? Tuollainen olisi tarjolla todella kilpailukykyiseen hintaan asennettuna? Ilmeisesti mitsut ylipäätään ihan päteviä laitteita. Tulossa lähinnä viilennyskäyttöön, mutta myös lämmitykseen vilpin rinnalle.

Mielipiteitä Mitsubishi ZS 35 (netsu 35) mallista? Tuollainen olisi tarjolla todella kilpailukykyiseen hintaan asennettuna? Ilmeisesti mitsut ylipäätään ihan päteviä laitteita. Tulossa lähinnä viilennyskäyttöön, mutta myös lämmitykseen vilpin rinnalle.
Tuo on mitsu heavy eikä mitsu electric, unohda.

Kerrostalossa ILP:n koko kesän 24/7 jäähdyttämisessä ideana on, että ne betoniseinät eivät hohda lämpöä kämpän sisälle. Niitä ei saada jäähdytettyä muutaman tunnin viilennyksellä. Kun seinät eivät pääse kuumiksi, niin ylläpitoon riittää aika pieni jäähdytysteho. Tietenkin voisi ajatella kun olet omat kämppäsi seinät jäädyttänyt, niin myös naapurisi seinän toisella puolella siitä hyötyy.

Tuo on mitsu heavy eikä mitsu electric, unohda.
Mikäs tuossa Heavyssa ahdistaa? Muutamia juttuja noista luin ja ovat ilmeisesti hyvin toimivia laitteita? Mitä eroa Electiriin? Jos oikein ymmärsin niin ihan eri tehtailla valmistettuja koneita. Heavyt aika pitkälti Japanissa tehtyjä.

Mikäs tuossa Heavyssa ahdistaa? Muutamia juttuja noista luin ja ovat ilmeisesti hyvin toimivia laitteita? Mitä eroa Electiriin? Jos oikein ymmärsin niin ihan eri tehtailla valmistettuja koneita. Heavyt aika pitkälti Japanissa tehtyjä.
Ainakaan tuota mallia ei ole tarkoitettu lämmityskäyttöön kovilla pakkasilla. 35 malli on paljon mopompi kuin rw25.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 871
Jäsenet
77 543
Uusin jäsen
Hanshu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom