Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tuollainen sinne reikään oikeasti pitäisi laittaa: ONNINEN SEINÄLÄPIVIENTISARJA TROLLEFLEX KIT 350MM | Ilmalämpöpumppujen tarvikkeet
Ulkokehälle tulee turpoava tiiviste, joka tiivistää höyrysulun ja ulko- ja sisäpuolelta kiristetään noilla laipoilla.
Harmikseni ostamaani taloon oli kanssa, joku tuhertaja asentanut ilpit viime syksynä noilla viemäriputkikötöstyksillä, mutta se taitaa olla yleisin tyyli.
Kyllä valtaosassa ainakin teräsbetonin putkituksessa käytetään noita viemäri tai PN16 PVC -Putkia. Tiivistys tehdään tiukalla villatiivisteellä ”old school” tyyliin.

Putki.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Testasin huvikseni eilen tuota kuivatusta, sisälämpötila ei vajaassa tunnissa juurikaan muuttunut mutta kosteusprosentti laski 48% -> 42%. ILP puhalsi 4-asteista ilmaa, eli kenno lienee ollut juuri ja juuri plussan puolella. Eli hyvin onnistuu ainakin Daikinilla kuivaus.

Tuohan on kerrassaan hölmöä jos kosteudenpoiston toimivuus on riippuvainen pyyntilämpötilasta.
Asteen laski tunnissa reilummalla kuivauksella ilpin lähellä. Ilp puhalsi +7c ilmaa.

Se on nimen omaan fiksua että lämpötila pysyy säädetyssä.
 
Viimeksi muokattu:
^^ ILP:n toiminnan tai lähinnä kylmäainevajauksen voi testata lähes samalla menetelmällä. Laite pelkälle jäähdytykselle -> valitaan kaukosäätimestä/tai app:sta alhaisin mahdollinen lämpötila -> puhallus autolle. Lämpömittari viritellään niin lähelle sisäyksikön puhallusaukkoa kuin mahdollista. Tunnissa pitäisi mittarin näyttää noin +8 astetta.

Edit. Jos tulos on esim. +14 astetta niin silloin ensimmäisenä kannattaa tarkistaa kuinka likaiset ovat suodattimet + kenno ja putsata ne. Jos on sisäyksikkö sisältä silminnähden todella likainen voi vaatia huoltomiehen kutsumista paikalle. Itsekin voi yrittää sisäyksikön "vaahdottaa" vaikka tällä: Puhdistusvaahto Teho Coil Cleaner Plus kaksitehoinen - K-Rauta Pullo riittää kahteen vaahdotukseen. Jos on todella likainen niin voi tehdä kaksi kertaa peräkkäin ja antaa vaikuttaa hiukan kauemmin. Jos käytössä on höyrypesuri voi sillä sisuskaluja yrittää vaahdon kanssa höyryttää. Matot ja huonekalut kannattaa puhdistuksen ajaksi lähiympäristöstä poistaa. Roiskeita lentelee varsinkin höyryttäessä ympäriinsä. Sellaisia pussejakin, jotka kiedotaan sisäyksikön ympärille on olemassa. En ole itse niitä koskaan hankkinut enkä käyttänyt.

Jos ei puhdistuskaan auta. On kylmäainevajaus mahdollinen ja vaatii sen huoltomiehen paikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Asteen laski tunnissa reilummalla kuivauksella ilpin lähellä. Ilp puhalsi +7c ilmaa.

Se on nimen omaan fiksua että lämpötila pysyy säädetyssä.

Otan kyllä mieluummin kosteudenpoistotoiminnon joka varmuudella poistaa kosteutta kuin tuollaisen "Dry, maybe"-asetuksen.
 
Tuo termari alkaa käytännössä kuivatusta rajoittamaan vasta niin kuivalla ilmalla että se alkaa olla pikemminkin haitaksi, ellei sitä sitten säädä johonkin hellelukemiin.

Tietysti jos tuita konetta käyttää esim pyykin kuivatukseen tms muuhun toimintaan johon sitä ei alunperinkään ole tarkoitettu, tuo termari voi tulla ongelmaksi, mutta ei kai tuotakaan voi oikein viaksi katsoa.

Ilmankuivain on paljon parempi ilmankuivain.
 
Mitsubishissa pystyy näköjään kuivatustilan lämpöä säätämään puhelinsovelluksella. Kaukosäätimestä nappasin molemmat päälle niin toisessa pumpussa säätö on 19,5 ja toisessa 20. En ole vielä ehtinyt perehtyä vaihteleeko nuo lukemat automaattisesti olosuhteiden mukaan jos ei itse säätele.
 
Tuollainen sinne reikään oikeasti pitäisi laittaa: ONNINEN SEINÄLÄPIVIENTISARJA TROLLEFLEX KIT 350MM | Ilmalämpöpumppujen tarvikkeet
Ulkokehälle tulee turpoava tiiviste, joka tiivistää höyrysulun ja ulko- ja sisäpuolelta kiristetään noilla laipoilla.
Harmikseni ostamaani taloon oli kanssa, joku tuhertaja asentanut ilpit viime syksynä noilla viemäriputkikötöstyksillä, mutta se taitaa olla yleisin tyyli.
Näemmä omassa asennuksessa läpiviennin putkitus tehtiin tuollaisella putkisarjalla.

Muutenkin asennus on siisti ja homma toimi kaikkineen erittäin hyvin: netin kautta tarjouspyyntö, soitto muutaman päivän päästä, jossa sovittiin ilmainen kartoituskäynti, kartoituksen jälkeen kirjallinen tarjous parista eri mallista/ratkaisusta, joista hyväksyin yhden, asennusaika sovittiin vajaan kk päähän, jolloin asentaja saapuikin ja teki hommat hyvin ja niin kuin sovittiin ja tarjouksen suuruinen lasku tuli muutaman viikon päästä asennuksesta.

Yhden kokemuksen perusteella vaikea luvata mitään, mutta tekijänä oli MV-Jäähdytys Oy Pääkaupunkiseudulla. Tämä yritys on asentajan mukaan vasta viime vuonna alkanut tehdä kuluttaja-asennuksia, eli on aiemmin toiminut pelkästään yrityspuolella.

Itse kyllä kysyisin tarjouksen toistekin.
 
Onko kellään tietoa mahdollisista ongelmista jos ilp:n ulkovedot on pituudeltaan noin 5-6m ja kulkee talon ulkoseinällä vaakaan tuon matkan? Sisällä tuubit noin 1,5m. Suunnittelen ILP:n ulkoyksikön paikkaa ja esteettisesti olisi kivoin jos mööpeli olisi ns. kulman takana.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa mahdollisista ongelmista jos ilp:n ulkovedot on pituudeltaan noin 5-6m ja kulkee talon ulkoseinällä vaakaan tuon matkan? Sisällä tuubit noin 1,5m. Suunnittelen ILP:n ulkoyksikön paikkaa ja esteettisesti olisi kivoin jo mööpeli olisi ns. kulman takana.
Sisäyksiköltä lähtevä kondenssivesiputki vaatii kaatoa vähintään 1cm / metri. Muut putket eivät vaadi mitään kaatoa. Kondenssivesiputken ei tarvitse kulkea samassa nipussa muiden putkien kanssa ja voidaan ohjata mihin tahansa jos vain saadaan riittävää kaatoa. Tietenkin kondenssivesipumpulla voi vaikka ylöspäin pumpata.
 
Sisäyksiköltä lähtevä kondenssivesiputki vaatii kaatoa vähintään 1cm / metri. Muut putket eivät vaadi mitään kaatoa. Kondenssivesiputken ei tarvitse kulkea samassa nipussa muiden putkien kanssa ja voidaan ohjata mihin tahansa jos vain saadaan riittävää kaatoa. Tietenkin kondenssivesipumpulla voi vaikka ylöspäin pumpata.
Juuri noin. Itelläni on juuri tämmönen asennus jonka tein pitkälti ite niin et sain tutulta asentajalta kourut etukäteen ja laitoin kondenssiputken kotelon sisään kiinni vuorilistan puoliskoihin nippusiteillä. Vuorilistan siis sahasin kahtia pitkiksi kiiloiksi n.1,5cm per metri kallistuksella. Ilman listakiiloja olisi ollut haasteellista saada kondenssiputki laskemaan noin loivasti koko matkan. Mulla tosin vaakavetoa vain n.4m, joka kulkee ikkunan yläpuolella kiinni ympäryslaudassa. Ihan fiksu tuli, mutta epäilen et monikaan asentaja olisi tuota ollut halukas tekemään koska olihan siinä näpertelyä kohtuullisesti. Sisäyksikkö tuon erkkerin toisessa viistossa seinässä ikkunan yläpuolella.
20230711_163013.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Juuri noin. Itelläni on juuri tämmönen asennus jonka tein pitkälti ite niin et sain tutulta asentajalta kourut etukäteen ja laitoin kondenssiputken kotelon sisään kiinni vuorilistan puoliskoihin nippusiteillä. Vuorilistan siis sahasin kahtia pitkiksi kiiloiksi n.1,5cm per metri kallistuksella. Ilman listakiiloja olisi ollut haasteellista saada kondenssiputki laskemaan noin loivasti koko matkan. Mulla tosin vaakavetoa vain n.3m, joka kulkee ikkunan yläpuolella kiinni ympäryslaudassa. Ihan fiksu tuli, mutta epäilen et monikaan asentaja olisi tuota ollut halukas tekemään koska olihan siinä näpertelyä kohtuullisesti.katso liitettä 1129816

Tämähän on hyvä idea! (Tosin itsellä kondenssi johdetaan sisäyksikön tilan viemäriin)

Onko ulkovedon vuoksi huomattu laitoksen teho/lämpöhäviöitä? Todennäköisesti niitä on, mutta merkittäviä?
 
Tämähän on hyvä idea! (Tosin itsellä kondenssi johdetaan sisäyksikön tilan viemäriin)

Onko ulkovedon vuoksi huomattu laitoksen teho/lämpöhäviöitä? Todennäköisesti niitä on, mutta merkittäviä?
Jos sulla kondenssivedet hanskattu toisin niin eipä siinä sitten sen isompaa haastetta olekkaan tuon vaakaputkituksen kanssa. Kylmäainetta saattaa joutua lisäämään riippuen koneesta käsittääkseni, Fujitsun kohalla ei tarvitse vielä noilla putkipituuksilla.

En sen enempää ole miettinyt tehohäviötä paitsi, että kylmäputkien kaikki taitokset pyrittiin tekeen niin loivina kuin mahollista. Tämä kone on jäähdytyskäytössä kun kohteessa maalämpö.
 
Toshiba SeiyaPlus 13: välillä sammuttaessa laite ei sammu, vaan jää johonkin hiljaisempaan puhallusmoodiin, läppä pienelle asetukselle. Kovin kauaa en ole tuota katsellut vaan uudelleen käyntiin, ja taas sammuksiin. Ero näiden moodien välillä on se että "epäonnistuneella" sammutuksella kuuluu lyhyt piippaus kun taas onnistuneella hieman pidempi. Mistähän on kyse?

Edit: vastaan itse itselleni

1688807747169.png
 
Toshiba SeiyaPlus 13: välillä sammuttaessa laite ei sammu, vaan jää johonkin hiljaisempaan puhallusmoodiin, läppä pienelle asetukselle. Kovin kauaa en ole tuota katsellut vaan uudelleen käyntiin, ja taas sammuksiin. Ero näiden moodien välillä on se että "epäonnistuneella" sammutuksella kuuluu lyhyt piippaus kun taas onnistuneella hieman pidempi. Mistähän on kyse?

Edit: vastaan itse itselleni

1688807747169.png
Joo jos haluat äkkiä homeeseen sen laitteesi niin kannattaa jättää tuo tuuletuskuivaus pois.
 
Toshiba SeiyaPlus 13: välillä sammuttaessa laite ei sammu, vaan jää johonkin hiljaisempaan puhallusmoodiin, läppä pienelle asetukselle. Kovin kauaa en ole tuota katsellut vaan uudelleen käyntiin, ja taas sammuksiin. Ero näiden moodien välillä on se että "epäonnistuneella" sammutuksella kuuluu lyhyt piippaus kun taas onnistuneella hieman pidempi. Mistähän on kyse?

Edit: vastaan itse itselleni

1688807747169.png
Tää on kyllä ominaisuus kun saisi olla kaikissa. Itellä pitää 30min puhallella heat asetuksella ennen sammuttamista.
 
Miten muuten tämä Mitsubishin MELCloud ja itse yksikön wifi. Näkyykö se wifi-verkossa jotenkin?
 
Mikä olisi minimikorkeus ilpin sisäyksikölle jäähdytyskäyttöön?
Mulla on ainoa mähdollinen asennuspaikka parvekkeen vastainen sivuseinä ja siinäkin on kotelointi 250cm korkeudessa, Eli sisäyksikkö pitäisi asentaa tuon alapuolelle.
Tuohon kuvassa olevan vihreän viivan alueelle vain voi asentaa. Lisänä vielä lämpölinja kierrettävänä (punaiset pisteet)
 

Liitteet

  • olkkari.jpg
    olkkari.jpg
    20,8 KB · Luettu: 29
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi minimikorkeus ilpin sisäyksikölle jäähdytyskäyttöön?
Mulla on ainoa mähdollinen asennuspaikka parvekkeen vastainen sivuseinä ja siinäkin on kotelointi 250cm korkeudessa, Eli sisäyksikkö pitäisi asentaa tuon alapuolelle.
Tuohon kuvassa olevan vihreän viivan alueelle vain voi asentaa. Lisänä vielä lämpölinja kierrettävänä (punaiset pisteet)
Ei sillä mitään minimikorkeutta ole, voit hyvin laittaa sisäyksikön vaikka 2m korkeuteen. On olemassa myös lattia malleja kuten esim. tämä: Daikin Perfera 25 (lattiamalli) – Lämpöpumppu kotiin (lampopumppukotiin.fi) Sinne lattian tasoon se kylmäilma joka tapauksessa valuu. Jos on katon rajassa niin imee sen nousseen lämpimän ilman sieltä pois.
 
Ei sillä mitään minimikorkeutta ole, voit hyvin laittaa sisäyksikön vaikka 2m korkeuteen. On olemassa myös lattia malleja kuten esim. tämä: Daikin Perfera 25 (lattiamalli) – Lämpöpumppu kotiin (lampopumppukotiin.fi) Sinne lattian tasoon se kylmäilma joka tapauksessa valuu. Jos on katon rajassa niin imee sen nousseen lämpimän ilman sieltä pois.
No joo, jäähdytyskäytössä olisi kai suotavaa olla siellä katon rajassa, mutta nyt pitäisi tuon koteloinnin takia pudottaa alemmas, tosin vain 10 cm. Lattiamallia en viitsisi laittaa muutenkin vähien neliöiden takia. Liekö myös kalliimpi vrt. normi seinämalleihin
 
Minkäs verran nykyisit ilpit vie sähköä tai yleisesti minkä tehoisia nuo on? Varmaan paljon riippuu ilpistä mutta onko jotain sellaista geneeristä arvoa?
 
Mikä olisi minimikorkeus ilpin sisäyksikölle jäähdytyskäyttöön?
Mulla on ainoa mähdollinen asennuspaikka parvekkeen vastainen sivuseinä ja siinäkin on kotelointi 250cm korkeudessa, Eli sisäyksikkö pitäisi asentaa tuon alapuolelle.
Tuohon kuvassa olevan vihreän viivan alueelle vain voi asentaa. Lisänä vielä lämpölinja kierrettävänä (punaiset pisteet)

Itse hieman pelkäsin (tai varauduin) siihen ja kysyin asiaa etukäteen. Eli vaikka olisikin tuo 2½ metriä korkeus ja vielä jotain vetimiä katossa kuten itsellä ei se asentaja pahimmillaan vaan tuo ilppiä kotiin, totea että "tarvisi olla noin 3m tila, ala nostamaan sisäkattoa, tässä kamat, lähden nyt" vaan asentaa sen ihan kiltisti.

Tietysti ylhäällä, alhaalla, edessä jne. täytyy jotain tilaa olla eli pahimmillaan sitä ei voi (tai luulisi ettei suostuttaisi) asentaa esim. pieneen suljettuun komeroon ylähyllylle tjsp missä tilaa noin sentti suuntaansa.

Minkäs verran nykyisit ilpit vie sähköä tai yleisesti minkä tehoisia nuo on? Varmaan paljon riippuu ilpistä mutta onko jotain sellaista geneeristä arvoa?

Viilennykseen muutaman euron kesässä.
"
laitteen tehokkuudesta ja käyttötarpeesta. Tyypillisesti kesällä viilennyskäytössä ilmalämpöpumppu kuluttaa alle 400 kWh. Talvella sähkönkulutus puolestaan voi vaihdella paljonkin ilman lämpötilan laskiessa. Vuosittain ilmalämpöpumppu laskee sähkönkulutusta tyypillisesti noin 3000 - 8000kWh.
"

Toki voidaan ihan syystäkin väittää että joku 20+ vuotta vanha Ilppi vie huomattavasti enemmän mutta jos nyt puhutaan uusista laitteista.
 
Itselläni on 25 sarjan Daikin jäähdyttämässä hiukan alle 80m2 kerrostalokolmiota. Jäähdytys oli viimevuonna päällä 24/7 jostain toukokuun puolestavälistä - syyskuun loppuun. Kulutus oli koko tuona aikana, eli koko viime vuonna 440,8 kWh. Tänä vuonna on kulutus ollut tähän päivään mennessä 101,5 kWh.
 
Minkäs verran nykyisit ilpit vie sähköä tai yleisesti minkä tehoisia nuo on? Varmaan paljon riippuu ilpistä mutta onko jotain sellaista geneeristä arvoa?
Esim tuolta löytyy testituloksia joista nuo asiat selviää.

Ensimmäinen Mitsun RW25 tuottaa tuon testin asetuksilla lämpöä enimmillään 4300 wattia ja sen tuottamiseen -16 asteessa käyttää sähköä 1800 wattia. Ja oikeasti, mikäli lämpimällä ilmalla on tarvetta tuolle lämmitysteholle, pumppu tuotta sen kyllä. Noissa testeissä vaan testitilanne on sellainen, että lämpimämmässä pumppu ei käy täysillä eikä tuota niin paljon lämpöä kuin se pystyisi. Eli jos se tuottaisi vaikka nollakelissä 4000 wattia lämpöä, se käyttäisi siihen sähköä noin 1000 wattia. Ja lämpöä tietysti tuotetaan sen verran mitä lämpötila-asetus määrää, eli riippuu täysin rakennuksesta ja tilasta missä ilmalämpöpumppu on.

Lämpökerroin eli COP kertoo montako wattia lämpöä pumppu tuottaa yhdellä watilla sähköä. Yleistyksenä plussakeleillä cop on uusissa pumpuissa siellä 5 tasolla ja ylikin, nollakelillä noin 4, pikku pakkasilla noin 3 ja kovilla -20 asteen pakkasilla noin 2.
 
Tähän mennessä huhtikuusta saakka vienyt viilennys 150kwh pienessä kaksiossa.
Toisin sanoen tuskin edes sähkölaskussa huomaa.
 
2-3kwh/vrk vei tuossa kun oli ne lämpöset viikot joku kuukaus takaperin noin. 109 neliötä ja pyynti +23c, joka tuntui juuri sopivalta ja ulkoa kun tuli sisälle, niin tuntui jopa kylmältä kämppä, vaikkei nyt oikeasti kylmä ollutkaan, mutta lämpötila ja kosteusero oli sen verran suuri. Toshiba Optimum 25 pumppu kyseessä.

Sen verran vähän vie sähköä verrattuna siihen mitä se tekee asuinmukavuudelle niin ei voi rahassa mitata. Ei tarvii yöllä hikoilla.
 
Itselläni on 25 sarjan Daikin jäähdyttämässä hiukan alle 80m2 kerrostalokolmiota. Jäähdytys oli viimevuonna päällä 24/7 jostain toukokuun puolestavälistä - syyskuun loppuun. Kulutus oli koko tuona aikana, eli koko viime vuonna 440,8 kWh. Tänä vuonna on kulutus ollut tähän päivään mennessä 101,5 kWh.
Onko asunnossa millainen lämpökuorma auringon suhteen? Tuntuuko laite sopivalta tehonsa puolesta? Olen pähkäillyt tuon daikinin 25 ja 35 välillä. Asunto vain 43m2, mutta lämpökuorma tolkuton. Jos toukokuussa kuumia kelejä, niin mennään yli kolmenkympin sisälämmöissä ilman jäähdytystä.
Nyt käytössä Argo ulisse 4Kw joka tekee rajusti töitä helteillä.
 
Tässä ei kovin suuri lämpökuorma ole kun on Helsingin kantakaupungissa muiden talojen välissä. Asunto on kylläkin kaksikerroksinen (puolet ylhäällä ja puolet alhaalla) Toisen kerroksen lämpötila nousisi ilman jäähdytystä helteillä noin +30 asteeseen. Tuo 25 sarjalainen riittää hyvin tähän meidän asuntoon. Tietenkin kun on tällainen kivikasa ja jos päästää lämpenemään, niin saa aika kauan jäähdytellä ennen kuin on viileää. Siksi 24/7 toukokuusta - syyskuuhun.
 
Itselläni on 25 sarjan Daikin jäähdyttämässä hiukan alle 80m2 kerrostalokolmiota. Jäähdytys oli viimevuonna päällä 24/7 jostain toukokuun puolestavälistä - syyskuun loppuun. Kulutus oli koko tuona aikana, eli koko viime vuonna 440,8 kWh. Tänä vuonna on kulutus ollut tähän päivään mennessä 101,5 kWh.

Melko kohtuullinen lämpökuorma, täällä 35-sarjan Daikin suurinpiirtein samankokoisessa kolmiossa vienyt huhtikuusta tähän päivään asti 204 kWh. Näillä +18 asteen keleillä menee pari kilowattituntia vuorokaudessa mutta helleputkessa helposti yli 5 kWh.
 
Minkäs verran nykyisit ilpit vie sähköä tai yleisesti minkä tehoisia nuo on? Varmaan paljon riippuu ilpistä mutta onko jotain sellaista geneeristä arvoa?
120m2 omakotitalossa viime kuun kulutus ~57 kWh eli jäähdytys menee aika vähällä. Ottoteho pääosin 200 watin paikkeilla kun kompura käy.
Lämmitys riippuu sitten todella paljon lämmitystarpeesta. Meillä on kaukolämpö ja ilppi lämmittää pääosin avointa tilaa, mutta ilmalämmitys ja LTO siirtää lämpöä kyllä kaikkiin tiloihin. Helmikuussa on mennyt ~172 kWh sähköä. Riittävä ottoteho on ollut 300-400 watin välillä, käy aika pienellä kuormalla.

Ilppinä Daikin Perfera 40.
 
Onko asunnossa millainen lämpökuorma auringon suhteen? Tuntuuko laite sopivalta tehonsa puolesta? Olen pähkäillyt tuon daikinin 25 ja 35 välillä. Asunto vain 43m2, mutta lämpökuorma tolkuton. Jos toukokuussa kuumia kelejä, niin mennään yli kolmenkympin sisälämmöissä ilman jäähdytystä.
Nyt käytössä Argo ulisse 4Kw joka tekee rajusti töitä helteillä.
Pienempi riittää kyllä noille neliöille. Pumppu kun tekee töitä kaiken aikaa niin tilanne ei pääse karkaamaan lapasesta ja ei tarvi mitään supertehoja.
 
Pienempi riittää kyllä noille neliöille. Pumppu kun tekee töitä kaiken aikaa niin tilanne ei pääse karkaamaan lapasesta ja ei tarvi mitään supertehoja.
Joo, samaa mieltä. Kun ei päästä rakenteita kuumaksi, niin tehontarve ei ole niin suuri. Taitaa hyötysuhdekin olla parempi, kuin ylimitoitetulla laitteella.
 
Nyt on n. puolitoista kuukautta ollut tuo mitsubishin rw35 asennettuna.

Muutaman päivän ajan nyt tullut välillä sellaista ummehtuneen hajua sieltä. Olen joka viikko imuroinut suodattimet, ettei se ole päässyt likaiseksi edes.

Olen ihmetelly toki, kun en ole kertaakaan nähnyt että olisi vettä tullut täältä ulostulo putkesta vielä.. onko liian kuiva sisäilma vuan? (n. 40%)
 
Nyt on n. puolitoista kuukautta ollut tuo mitsubishin rw35 asennettuna.

Muutaman päivän ajan nyt tullut välillä sellaista ummehtuneen hajua sieltä. Olen joka viikko imuroinut suodattimet, ettei se ole päässyt likaiseksi edes.

Olen ihmetelly toki, kun en ole kertaakaan nähnyt että olisi vettä tullut täältä ulostulo putkesta vielä.. onko liian kuiva sisäilma vuan? (n. 40%)
Märkä kenno tuoksahtaa.

Vettä tulee kun kenno saavuttaa kastepisteen.
 
Eli ihan normaalia tuo, että tuoksahtaa, ettei tarvi tehä mitään?
Ihan yhtälailla auton ilmastointi voi joskus tuoksahtaa. Jos sammutat ilmastoinnin niin hyvä olisi saada se kuivatettua ennen sammuttamista. Jos se jää kosteaksi niin aivan varmasti tuoksahtaa. Eli on normaalia ja omalla toiminnalla voit vaikuttaa siihen.
 
Ihan yhtälailla auton ilmastointi voi joskus tuoksahtaa. Jos sammutat ilmastoinnin niin hyvä olisi saada se kuivatettua ennen sammuttamista. Jos se jää kosteaksi niin aivan varmasti tuoksahtaa. Eli on normaalia ja omalla toiminnalla voit vaikuttaa siihen.


En ikinä tuota sammuta, ainoat on jos joskus on sähkökatko. Nyt ollut lämpimillä keleillä jäähdytyksellä vuan, ja alussa viileämmällä oli vähän aikkoo lämmityksellä.
 
En ikinä tuota sammuta, ainoat on jos joskus on sähkökatko. Nyt ollut lämpimillä keleillä jäähdytyksellä vuan, ja alussa viileämmällä oli vähän aikkoo lämmityksellä.
Siinä tapauksessa kannattaa tutkia tarkemmin sitä jos sinne laitteen sisään jää jotain likaa mikä sitten muhii kosteana ja haisee. Kannattaa myös tarkistaa, että se vedenpoisto varmasti toimii eikä ole tukossa.
 
On se hieman outoa jos sieltä ei koskaan (TM) ole vettä tullut vaikka uusi laite olisikin kyseessä. Kannattaa tarkistaa ettei se putki ole tukossa eikä sen pitäisi tuoksua jos se ns. jatkuvasti on päällä.

Sen verran kuitenkin tulee vaihtelua että ainakin itse muutamia kertoja olen tuon ämpärin käynyt marjapuskiin tyhjäämässä. Eli arviolta joku 15-20 litraa on nestettä tullut tämän kesän aikana.

On toki saunaa mitä käytän noin 2pv välein vaikka sen oven pidänkin kiinni sitten seuraavaan päivään saakka. Myös kodinhoitohuoneessa kuivaan pyykit narulla joten siitä voi tulla ns. ylimääräistä kosteutta.

Mutta tuntuu se hieman oudolta jos ei koko kesän aikana ole tipan tippaa tullut poistoputkesta.
 
En ikinä tuota sammuta, ainoat on jos joskus on sähkökatko. Nyt ollut lämpimillä keleillä jäähdytyksellä vuan, ja alussa viileämmällä oli vähän aikkoo lämmityksellä.
Oman kokemuksen perusteella väkisin nuo jäähdytyslaitteet alkavat hieman tuoksua epämiellyttävältä varsinkin kun katkokäyntiin siirrytään vaikka olisi 24/7 päällä. Aina kompressorin pysähtyessä hieman pölähtää ummehtunutta hajua kun kosteus pääsee haihtumaan kennolta huoneilmaan.

Hajua saa pois huuhtomalla sisäyksikön kennon kunnolla jollain pesuaineseoksella tai esim höyrypesurin avulla. Samalla tulisi testattua että kondenssivesi varmasti päätyy pihalle kun pesuvesi valuu ulos samaa reittiä.

Omastakaan laitteesta ei ole tänä kesänä juuri ollenkaan kondenssia tullut. Niin vähän jäähdytyskuormaa ollut ja alkukesän hellejaksonakin oli ilma todella kuivaa. Mutta kokeile ihmeessä edes kaataa vähän vettä sisäyksikön kennolle ja varmista että valuu ulos asti letkusta.
 
En ikinä tuota sammuta, ainoat on jos joskus on sähkökatko. Nyt ollut lämpimillä keleillä jäähdytyksellä vuan, ja alussa viileämmällä oli vähän aikkoo lämmityksellä.
Pienellä jäähdytystarpeella se menee katkokäynnille, ja tuoksahtaa kun jäähdytys lakkaa. Kenno voi olla hieman kostea vaikka vettä ei putkesta valuisikaan.
 
Omassa koneessa ionisaattori aiheutti jostain syystä sellaista märän sukan hajua, kannattaa kokeilla laittaa sitä pois jos päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista. Pitääpä tutkia tosiaan.. Se letku kun tulee seinästä läpi, menee kallellaan tänne terassin suuntaan, seinästä läpi tuas ja menee tuonne kaukaloon mikä on ulkoyksikön alla.
(tuossa kuva ennen sähkötöitä)
IMG-20230524-WA0004.jpeg



Oman kokemuksen perusteella väkisin nuo jäähdytyslaitteet alkavat hieman tuoksua epämiellyttävältä varsinkin kun katkokäyntiin siirrytään vaikka olisi 24/7 päällä. Aina kompressorin pysähtyessä hieman pölähtää ummehtunutta hajua kun kosteus pääsee haihtumaan kennolta huoneilmaan.

Hajua saa pois huuhtomalla sisäyksikön kennon kunnolla jollain pesuaineseoksella tai esim höyrypesurin avulla. Samalla tulisi testattua että kondenssivesi varmasti päätyy pihalle kun pesuvesi valuu ulos samaa reittiä.

Omastakaan laitteesta ei ole tänä kesänä juuri ollenkaan kondenssia tullut. Niin vähän jäähdytyskuormaa ollut ja alkukesän hellejaksonakin oli ilma todella kuivaa. Mutta kokeile ihmeessä edes kaataa vähän vettä sisäyksikön kennolle ja varmista että valuu ulos asti letkusta.

Ei kai tuota vielä tarvitse pestä, kun puolitoista kuukautta vanha laite? Ja joka viikko imuroin suodattimetkin
 
Ei kai tuota vielä tarvitse pestä, kun puolitoista kuukautta vanha laite? Ja joka viikko imuroin suodattimetkin
Ei tietenkään vielä. Pesut oman perstuntuman mukaan sitten kun haju alkaa oikeasti olla liian paha jäähdytyskäytössä tai kenno ihan fyysisesti likainen. Se ajoittainen tunkkainen pölähdys jäähdytyskäytössä on ihan normaalia eikä siitä oikein pääse eroon kuin lyhyeksi aikajaksoksi putsauksen jälkeen. Itse olen pyrkinyt kerran vuoteen omasta pumpusta sisäyksikön kennon putsaamaan höyrypesurilla ja/tai pesuaineseoksella. Harvempikin sykli varmaan riittäisi. Jotkut liikkeet suosittelee 3-5 vuoden sykliä.
 
Omastakin laitteesta välillä tupsahtaa vienoinen märkä villasukka. Kun kovimmillaan pukkasi kondenssivettä niin silloin ei yhtään mutta kun on juuri ja juuri välillä kastepisteessä niin aina sinne sen verran pieniä pölyhiukkasia kertyy että vähän tuoksahtaa. Toista kesää käytössä ja puhtaana pidetty.

Mutta kannattaa sinun se kondenssiputken toimivuus tosiaan testata kaatamalla vähän vettä sinne sisäyksikön altaaseen jos ei sitä ole asentaja testannut vaikka pitäisi.
 
Ei tietenkään vielä. Pesut oman perstuntuman mukaan sitten kun haju alkaa oikeasti olla liian paha jäähdytyskäytössä tai kenno ihan fyysisesti likainen. Se ajoittainen tunkkainen pölähdys jäähdytyskäytössä on ihan normaalia eikä siitä oikein pääse eroon kuin lyhyeksi aikajaksoksi putsauksen jälkeen. Itse olen pyrkinyt kerran vuoteen omasta pumpusta sisäyksikön kennon putsaamaan höyrypesurilla ja/tai pesuaineseoksella. Harvempikin sykli varmaan riittäisi. Jotkut liikkeet suosittelee 3-5 vuoden sykliä.
Halutaanko tehdä ILP:eistä helpompi hoitoisia kuin ne oikeasti on?
Kahden koiran talous (karvan lähtö ja muun tauhkan) ja voin sanoa että näin kesäaikaan varsinkin imurointi eli kennon putsaus aina pikkusen myöhässä. Talvet menee helpommin.
Vuoden välein pesen kennon, mutta se helkutin ropelli on hiukka hankalemmassa paikassa, vaatii työtä enemmän.
 
Halutaanko tehdä ILP:eistä helpompi hoitoisia kuin ne oikeasti on?
Kahden koiran talous (karvan lähtö ja muun tauhkan) ja voin sanoa että näin kesäaikaan varsinkin imurointi eli kennon putsaus aina pikkusen myöhässä. Talvet menee helpommin.
Vuoden välein pesen kennon, mutta se helkutin ropelli on hiukka hankalemmassa paikassa, vaatii työtä enemmän.
Eipä nuo vielä vuodessa pahemmin kerää sontaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 026
Viestejä
4 767 217
Jäsenet
77 567
Uusin jäsen
Mjuuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom