Ilmalämpöpumput eli ILPit

FD35 sekä joku vanhempi ultimate käyttää tuuletinta tovin jos kakesta sammuttaa. Ei tietty päde kaikkiin, joten olisi parempi testata mitä se tekee. Toki jos kylmästi katkoo virrat kokonaan ja SY:n kenno jää kosteaksi, se homehtuu melko varmasti syksyyn mennessä eikä sitä helpolla enää homeettomaksi saa.
Mutta jos sen ohjaavan kytkeekin katkaisemaan virran ulkoyksiköltä niin että sisäpuolelle jää virta, meneekö kikotin silloin vikatilaan?
 
Kiitos kaikille kommenteista ja huomioista.

Tarkoitus ei tietenkään ole tehdä mitään sellaista typeryyttä, että muutaman säästetyn euron ja kilowattitunnin vuoksi rikkoisin tai homehduttaisin meidän ilpin. Aiemmin esitetty kysymys tuli mieleeni, kun tajusin tällaisen Shelly-ohjausmahdollisuuden olemassaolon nykyisillä laitteilla, Shellyn omalla puhelin-/web-sovelluksella ilman minkäänlaista lisäinvestointitarvetta. Käytin termiä köyhän miehen kotiautomaatio, sillä mitään keskitettyä kotiautomaatiojärjestelmää meillä ei ole, vaan kaikki taphtuisi Shelly-sovelluksen sisällä.

@vermont'n ehdottama wifi-ir-palikka toimisi varmasti hienosti keskitetyn kotiautomaatiojärjestelmän kanssa. Toistaiseksi sellaista ei ole aie toteuttaa. Pumpussa itsessään on wifi ja laite on kytketty verkkoon. Kuitenkaan ilman oikeaa kotiautomaatiojärjestelmää en taida saada shellyä ja pumpun wifi-yksikköä keskustelemaan, sillä molemmat toimivat valmistajiensa omissa palveluissa.

@Pallohallimaha, meidän tapauksessa sähkönsyöttö johdetaan ulkoyksikköön, joten jos virrankatkaisun hoitaisi ulko- ja sisäyksikön välistä, niin sisäyksikkö menisi virrattomaksi ja ulkoyksikköön jäisi virrat.

Taitaa tässä tapauksessa olla yksinkertaisinta tehdä vain viikkokelloajastus laitteeseen sen oman web-hallinnan kautta. Näin pumpun käynnistys ja sammutus on hallittua. Tiedän kuitenkin lähtökohtaisesti, milloin aurinkoisella kelillä syntyy ylituotantoa, jota voisi hyödyntää jäähdytykseen.
 
Onko jollakin kokemusta ilpin eteen asennettavista ilmavirran ohjaajista tyyliin: Amazon.com : air conditioner deflector ?
Viime kesänä testasin jotain vastaavaa Aliexpressistä tilattua muutaman euron ohjainta. ILP (Toshiba Seiya) olohuoneessa ja ylinkin pumpun oman ilmanohjaimen asento puhaltaa hieman alaviistoon ja tuntuu aika ilkeältä puhallukselta sopivassa paikkaa olohuonetta. Oman kokemuksen perusteella tuollaisella erillisellä ohjaimella saa ilmanvirtaukset käännettyä kattoa kohden, jolloin puhallus ei enää juuri häiritse, mutta kylmä ei sitten leviä muualle asuntoa enää niin tehokkaasti ja pelkkä olohuone jäähtyy nopeammin ja ILP alkaa toki sitten katkomaan enemmän käyntiään. Eli jotain hyötyä on mutta ainakin omassa asunnossa häiritsee tuota kylmän leviämistä sitten. Ilpin omaa siivekettäkin koitin aluksi käsin kääntää hieman normaaliasentoa ylemmäksi, mutta se tuntuu jo ahdistavan ilmavirtaa liikaa ja kone pyörii tyyliin minuutin syklejä.
 
Mainoksissa lupailtiin ulkoyksikölle 43 dB, esitteen kohdassa "Äänenpainetaso (hiljainen CDU#2)" - (ei hajua vielä mitä tuo CDU #2 tarkoittaa), joten tuli kokeiltua puhelimella mitata jollain ilmaisella Play storen appilla - en tiedä onko sinne päinkään, mutta desibelit näytti 2 metrin päästä 55 dB.

CDU#2 tarkoittaa sitä hiljaisempaa kahdesta ulkoyksikön hiljaisesta tilasta. Huomaa että sisäyksikön ja ulkoyksikön hiljentämiselle on eri toiminnot.

Itselläni tulee myös Seiya Plussan ulkoyksiköstä sellainen ominaissiritys, joka voisi ärsyttää, jos sitä pitäisi kuunnella. Mutta ei kuulu itselleni sisään, eikä oletettavasti naapurillekaan, kun ei ole mitään kuulunut, vaikka laite oli viime kesänä 3-4 kk putkeen päällä (pidin varmuuden vuoksi CDU#2-asetuksella illat ja yöt). Joten ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
CDU#2 tarkoittaa sitä hiljaisempaa kahdesta ulkoyksikön hiljaisesta tilasta. Huomaa että sisäyksikön ja ulkoyksikön hiljentämiselle on eri toiminnot.

Itselläni tulee myös Seiya Plussan ulkoyksiköstä sellainen ominaissiritys, joka voisi ärsyttää, jos sitä pitäisi kuunnella. Mutta ei kuulu itselleni sisään, eikä oletettavasti naapurillekaan, kun ei ole mitään kuulunut, vaikka laite oli viime kesänä 3-4 kk putkeen päällä (pidin varmuuden vuoksi CDU#2-asetuksella illat ja yöt). Joten ihan ok.

Jep, olen nyt pari keskustelua löytänyt netistä missä puhutaan samasta asiasta. En sitten tiedä koskeeko jokaista kappaletta vaiko poikkeus. Sirinä taitaa olla tallentamani äänen perusteella tuo 5000 Hz kohdalla näkyvä palkki kun Audacityllä tarkastelin tuota ääntä.
 

Liitteet

  • toshiba_seiya_plus_13_ääni.png
    toshiba_seiya_plus_13_ääni.png
    2,7 MB · Luettu: 44
Viime kesänä testasin jotain vastaavaa Aliexpressistä tilattua muutaman euron ohjainta. ILP (Toshiba Seiya) olohuoneessa ja ylinkin pumpun oman ilmanohjaimen asento puhaltaa hieman alaviistoon ja tuntuu aika ilkeältä puhallukselta sopivassa paikkaa olohuonetta. Oman kokemuksen perusteella tuollaisella erillisellä ohjaimella saa ilmanvirtaukset käännettyä kattoa kohden, jolloin puhallus ei enää juuri häiritse, mutta kylmä ei sitten leviä muualle asuntoa enää niin tehokkaasti ja pelkkä olohuone jäähtyy nopeammin ja ILP alkaa toki sitten katkomaan enemmän käyntiään. Eli jotain hyötyä on mutta ainakin omassa asunnossa häiritsee tuota kylmän leviämistä sitten. Ilpin omaa siivekettäkin koitin aluksi käsin kääntää hieman normaaliasentoa ylemmäksi, mutta se tuntuu jo ahdistavan ilmavirtaa liikaa ja kone pyörii tyyliin minuutin syklejä.

Tässä mallissa (Mitsubishi MSZ-HR35VF) ei auta siivekkeen kääntely kun ilpin alaosa on täysin avonainen riippumatta siitä missä asennossa siiveke on. Luultavasti kun tuohon alaosaan laittaa pienenkin ilmavirran ohjaajan saattaa ongelma ratketa sillä ettei höngi niskaan.
 
Mainoksissa lupailtiin ulkoyksikölle 43 dB, esitteen kohdassa "Äänenpainetaso (hiljainen CDU#2)" - (ei hajua vielä mitä tuo CDU #2 tarkoittaa), joten tuli kokeiltua puhelimella mitata jollain ilmaisella Play storen appilla - en tiedä onko sinne päinkään, mutta desibelit näytti 2 metrin päästä 55 dB.
Aika suurelta luvulta kuulostaa 2 metrin päästä mitattuna. Voi myös olla virhe, kun on kännykällä mitattu. Millä Play Storen apilla mittasit?
 
Tämän näköinen ohjelma. Ei hirmusti ole luottamusta, kun ei ole mitään kalibraatiota tms. tehty.

20230421_ulkoyksikkö_ääni_2_metriä.jpg
Latasin saman appin ja samat 55 dB antoi omaan Daikiniin 2 metrin päästä. Partsilla ei ole parvekelaseja. Testasin myös kun kone oli pois päältä. Luku oli noin 52-53 dB, eli ei ainakaan tämän mukaan paljoa lisää meteliä tuota.
 
Painokoneella olen mittaillut äppimittarilla ja kyllä se yli 100dB näyttää siellä missä se virallisestikin ylittyy.
Eli hyvin se suuntaa antaa.
 
Ulkoyksikkö pitää jos laittaa lähes kiinni metalliritilään noin 50dB ääntä, noin metrin päästä 30dB. Tosin tuo on vain viilennyskäytössä.
 
Asentaja väitti että jouset ovat turhia joten muutama päivä kokeillin pelkästään tärinäkumeilla mutta runkoääntä tuli voimakkaasti sisään ja häiritsi.

Tilasin tärinä jouset ja asensin ne tärinäkumien päälle runkoääni vaheni huomattavisti, tosi hyvä ostos. Kannattaa tosiaan kokeilla näitä jos ulkoyksikön ääni kuuluu sisään!

Edelleen kuuluu pientä runkoääntä sisälle asti mutta sen huomaa melkein vain kun kompressori lähtee käyntiin.
Terassilla tätä ääntä ei huomaa.

Teline on ruuvattu puuterassiin kiinni. Lähtisikö viimeiset sisään kuuluvat äänet jos laittaisi pari isoa pihalaattaa telineen alle?
Onko tuo ulkoyksikkö vinossa vai pelkkä optinen harha? Jos on, niin kannattaisi laittaa vatupassilla mitattuna täysin suoraan. Joko telinettä säätämällä tai prikkoja kiinnityksen väliin.
 
Onko tuo ulkoyksikkö vinossa vai pelkkä optinen harha? Jos on, niin kannattaisi laittaa vatupassilla mitattuna täysin suoraan. Joko telinettä säätämällä tai prikkoja kiinnityksen väliin.
Meni hiukan vinoon, ei paljon, kun lisäsin jouset. Oli vatupassissa ennen.

Kiitos vinkistä, säädän lähiaikona telinettä. Mitä haittoja siinä on jos on hiukan vinossa?

Konen yläosa on myös hiukan lähempää seinää. Asentaja sanoi että pitää olla näin pakkaskeleillä lumen ja jäiden takia kun kyselin asiasta.

Ei ole myöskään tullut ollenkaan vettä letkusta? Pitäisikö olla huolissa?
 
Viimeksi muokattu:
Painokoneella olen mittaillut äppimittarilla ja kyllä se yli 100dB näyttää siellä missä se virallisestikin ylittyy.
Eli hyvin se suuntaa antaa.
Riippuu apista ja puhelimesta. Se mikä toimii yhdessä, ei välttämättä toimi toisessa vaan antaa ihan vääriä tuloksia.
 
Onko kokemusta jäspi tehowatin säätämisestä? Haluaisin säätää tuon lämmittämään vettä klo 6-21. Onko mahdollista?
 
Meni hiukan vinoon, ei paljon, kun lisäsin jouset. Oli vatupassissa ennen.

Kiitos vinkistä, säädän lähiaikona telinettä. Mitä haittoja siinä on jos on hiukan vinossa?

Konen yläosa on myös hiukan lähempää seinää. Asentaja sanoi että pitää olla näin pakkaskeleillä lumen ja jäiden takia kun kyselin asiasta.

Ei ole myöskään tullut ollenkaan vettä letkusta? Pitäisikö olla huolissa?
Ei sitä pahemmin tule kun ilmankosteus on vielä alhainen.
 
Meni hiukan vinoon, ei paljon, kun lisäsin jouset. Oli vatupassissa ennen.
Kiitos vinkistä, säädän lähiaikona telinettä. Mitä haittoja siinä on jos on hiukan vinossa?
Konen yläosa on myös hiukan lähempää seinää. Asentaja sanoi että pitää olla näin pakkaskeleillä lumen ja jäiden takia kun kyselin asiasta.
En tiedä varmasti, mutta käsittääkseni ulkoyksikön kompressorin pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Kyllä minun ILP:in asentaja laittoi suoraan molempiin suuntiin vatupassin kanssa. Ei kai tuo milleistä ole kiinni, mutta jos silmämääräisestikin on selvästi vinossa, niin oikaisisin kummassakin suunnassa.
 
En tiedä varmasti, mutta käsittääkseni ulkoyksikön kompressorin pitäisi olla mahdollisimman suorassa. Kyllä minun ILP:in asentaja laittoi suoraan molempiin suuntiin vatupassin kanssa. Ei kai tuo milleistä ole kiinni, mutta jos silmämääräisestikin on selvästi vinossa, niin oikaisisin kummassakin suunnassa.

Jännä, mulla taas asentaja puheli, että ei ole niin tarkkaa ja usein jopa ihan hyvä, että on vähä "takakenossa". Pääasia kuitenkin, että ei ole "etukenossa" eli sinne tuulettimeen päin kallellaan. En kyllä enää kuollaksenikaan muista mikä tässä oli taustalla, mutta ihan järkevältä se taisi sillä hetkellä kuulostaa. :D
 
Kyllä se minullakin vatupassin kanssa mittaili ja myös testit tehtiin sisällä että kaikki nuo asetukset toimii ja näytettiin mitä mistäkin säädöstä tapahtuu. Eli ei tullut tuollaisia "asentajalla kiire, kylmä tai lämmin ei toimi ollenkaan" juttuja.
 
Suomessa kun on pakkaset niin mitä tulisi huomioida niiden suhteen että laite ei jäädy? Joku puhui jostain että joku lämmitys pitäisi olla ulkoyksikön pohjassa?

Entä kondensiovesi, yksi ehdotti että ulkoyksikön alle astia mihin vesi menee mitä sitten kippailee pois. Kysyin että eikö voisi vetää vain letkun sadevesiviemäriin mikä on vieressä? Kuulemma pitäisi laittaa lämmitys siihen ja se sitten syö liikaa sähköä.

Toinen taas sanoi että letku suoraan ulkoseinää pitkin alas missä sisäyksikkö lähtee. Mietin että pitäisikö vetää hiukan sivuun ettei nyt suoraan sokkelin juureen tiputtele. Ilmeisesti Mitsu kierrättää letkuissa ainetta että ei jäädy.
 
Jännä, mulla taas asentaja puheli, että ei ole niin tarkkaa ja usein jopa ihan hyvä, että on vähä "takakenossa". Pääasia kuitenkin, että ei ole "etukenossa" eli sinne tuulettimeen päin kallellaan. En kyllä enää kuollaksenikaan muista mikä tässä oli taustalla, mutta ihan järkevältä se taisi sillä hetkellä kuulostaa. :D
Varmaan meinasi ettei talvella sulatusvedet jäädy propellin alle.
 
Harvemmin pohjolaan tarkoitetut ilpit jäätyvät, niissä on lämmitys tai roikkuva kenno.

Vesi jäätyy talvella putkeen ilman lämmitystä. Joko se tai alle astia.
 
Suomessa kun on pakkaset niin mitä tulisi huomioida niiden suhteen että laite ei jäädy? Joku puhui jostain että joku lämmitys pitäisi olla ulkoyksikön pohjassa?

Entä kondensiovesi, yksi ehdotti että ulkoyksikön alle astia mihin vesi menee mitä sitten kippailee pois. Kysyin että eikö voisi vetää vain letkun sadevesiviemäriin mikä on vieressä? Kuulemma pitäisi laittaa lämmitys siihen ja se sitten syö liikaa sähköä.

Toinen taas sanoi että letku suoraan ulkoseinää pitkin alas missä sisäyksikkö lähtee. Mietin että pitäisikö vetää hiukan sivuun ettei nyt suoraan sokkelin juureen tiputtele. Ilmeisesti Mitsu kierrättää letkuissa ainetta että ei jäädy.

Meillä LN35 Kuusamossa, toista talvea jo menty sillä plus leivinuuni. (Märkä tilat toki lattialämmityksellä) Ei ole jäätynyt, alle kaukalo mihin kertyy kyl pakkasilla kovasti jäätä.

Kondessi letku ei talvella paljoa tee mitään, kesällä sit jäähdytys käytössä tiputtelee sieltä.

Erinomainen kampe ollu.
Talo 144 neliötä 88 vuodelta ja puhallusvillat sun muut.
 
Suomessa kun on pakkaset niin mitä tulisi huomioida niiden suhteen että laite ei jäädy? Joku puhui jostain että joku lämmitys pitäisi olla ulkoyksikön pohjassa?

Yleensä talvikäyttöön tarkoitetussa laitteissa sulatusvastus on. Daikinin uudet mallit ei tarvitse, ei ole pohjapeltiä mitä sulattaa.

Entä kondensiovesi, yksi ehdotti että ulkoyksikön alle astia mihin vesi menee mitä sitten kippailee pois. Kysyin että eikö voisi vetää vain letkun sadevesiviemäriin mikä on vieressä? Kuulemma pitäisi laittaa lämmitys siihen ja se sitten syö liikaa sähköä.

Molempia tapoja on käytössä

Ilmeisesti Mitsu kierrättää letkuissa ainetta että ei jäädy.

Mitähän tällä tarkoitat?
 
@B170
Ymmärsin asentajan puheista että kun sitä ILP käytössä lämmityksessä niin putkissa kiertää se aine ja se sitten estää ettei ulkoyksikkö jäädy.

Mitsubishi RW35 nyt ajatellut laittaa. Se lienee nyt uusinta uutta kuitenkin ILPien saralla?

Daikinia myös tarjottiin ja siinä ehdottivat astiaa alle minkä sitten muistaa tyhjennellä.
 
Suomessa kun on pakkaset niin mitä tulisi huomioida niiden suhteen että laite ei jäädy? Joku puhui jostain että joku lämmitys pitäisi olla ulkoyksikön pohjassa?

Entä kondensiovesi, yksi ehdotti että ulkoyksikön alle astia mihin vesi menee mitä sitten kippailee pois. Kysyin että eikö voisi vetää vain letkun sadevesiviemäriin mikä on vieressä? Kuulemma pitäisi laittaa lämmitys siihen ja se sitten syö liikaa sähköä.

Toinen taas sanoi että letku suoraan ulkoseinää pitkin alas missä sisäyksikkö lähtee. Mietin että pitäisikö vetää hiukan sivuun ettei nyt suoraan sokkelin juureen tiputtele. Ilmeisesti Mitsu kierrättää letkuissa ainetta että ei jäädy.
Itellä k-raudasta haettu valmis sulatusastia setti ja siitä letku sadevesikaivoon. En osaa sähkönkulutusta suoraan kertoa kaapelille, mutta merkittävästi pienempi kokonaiskulutus edelleen kuin suoralla sähkölämmityksellä. Sen kaapelinkin kulutusta voi laskea, kun ei pidä turhaan plussan puolella päällä.
 
Asentaja väitti että jouset ovat turhia joten muutama päivä kokeillin pelkästään tärinäkumeilla mutta runkoääntä tuli voimakkaasti sisään ja häiritsi.

Tilasin tärinä jouset ja asensin ne tärinäkumien päälle runkoääni vaheni huomattavisti, tosi hyvä ostos. Kannattaa tosiaan kokeilla näitä jos ulkoyksikön ääni kuuluu sisään!

Edelleen kuuluu pientä runkoääntä sisälle asti mutta sen huomaa melkein vain kun kompressori lähtee käyntiin.
Terassilla tätä ääntä ei huomaa.

Teline on ruuvattu puuterassiin kiinni. Lähtisikö viimeiset sisään kuuluvat äänet jos laittaisi pari isoa pihalaattaa telineen alle?

Millainen homma oli vaihtaa jouset kumien tilalle? Mahtuiko suoraan samaan rakoon? Onko ulkoyksikön korkeudessa kuinka paljon säätövaraa vai korkkaako putket heti?

Pitäisi itsekin tehdä sama. Kumit ilmeisesti kovettuneet parissa vuodessa tai jotain, jyrinä pahentunut ajan saatossa.
 
@B170
Ymmärsin asentajan puheista että kun sitä ILP käytössä lämmityksessä niin putkissa kiertää se aine ja se sitten estää ettei ulkoyksikkö jäädy.

Mitsubishi RW35 nyt ajatellut laittaa. Se lienee nyt uusinta uutta kuitenkin ILPien saralla?

Daikinia myös tarjottiin ja siinä ehdottivat astiaa alle minkä sitten muistaa tyhjennellä.
Kaikissa jäätyy ulkoyksikkö lämmityskäytössä, ja ulkoyksikkö sulatetaan välillä.

En itse maksaisi mitsusta kolmea tonnia, olkoot miten hyvä tahansa.
 
Kaikissa jäätyy ulkoyksikkö lämmityskäytössä, ja ulkoyksikkö sulatetaan välillä.

En itse maksaisi mitsusta kolmea tonnia, olkoot miten hyvä tahansa.
Vielä ei tiedä hintaa mutta totahan saa ilman asennuksia jo alle 2k.

Mutta ylemmän kommentin mukaan uusimmassa Daikinissa ei jäätyisi kun ei ole pohjapeltiä.
 
Vielä ei tiedä hintaa mutta totahan saa ilman asennuksia jo alle 2k.

Mutta ylemmän kommentin mukaan uusimmassa Daikinissa ei jäätyisi kun ei ole pohjapeltiä.
Kyllä se ulkoyksikön kenno menee vähitellen huurteeseen kun pumppu tekee töitä. Sellaista toimivaa ILPiä ei olekaan, jossa näin ei lämmityskaudella kävisi.
 
Itellä k-raudasta haettu valmis sulatusastia setti ja siitä letku sadevesikaivoon. En osaa sähkönkulutusta suoraan kertoa kaapelille, mutta merkittävästi pienempi kokonaiskulutus edelleen kuin suoralla sähkölämmityksellä. Sen kaapelinkin kulutusta voi laskea, kun ei pidä turhaan plussan puolella päällä.
Omaan korvaan kuulosti että olisivat vetämässä sen kodensiovesiputken kylkeen lämmityskaapelia, että se ei mene jäähän kun kysyin etteikö voisin vaan vetää letkut suoraan sadeveden sekaan kuin jotain astiaa käyttää.
 
Omaan korvaan kuulosti että olisivat vetämässä sen kodensiovesiputken kylkeen lämmityskaapelia, että se ei mene jäähän kun kysyin etteikö voisin vaan vetää letkut suoraan sadeveden sekaan kuin jotain astiaa käyttää.
Kondenssiveden putkesta tulee vettä vain jäähdytyskäytössä. Lämmityskaapelia tarvitaan pohjapellillisten koneiden kanssa, jotta ulkoyksikön kennon sulatusvedet saa toimitettua pois joko viemäriin tai johonkin astiaan. Daikinissa ei tarvi kaapelia kun ei ole peltiäkään, vaan vedet tippuu ulkoyksikön alle. Siinä on laastipalju näppärä tapa kerätä vedet ja kipata sitten jäämonoliitti määrävälein komistamaan pihaa.
 
Kondenssiveden putkesta tulee vettä vain jäähdytyskäytössä. Lämmityskaapelia tarvitaan pohjapellillisten koneiden kanssa, jotta ulkoyksikön kennon sulatusvedet saa toimitettua pois joko viemäriin tai johonkin astiaan. Daikinissa ei tarvi kaapelia kun ei ole peltiäkään, vaan vedet tippuu ulkoyksikön alle. Siinä on laastipalju näppärä tapa kerätä vedet ja kipata sitten jäämonoliitti määrävälein komistamaan pihaa.
Aivan eli sisäyksikkö ja ulkoyksikkö tuottavat kondensiovettä ja riippuen sitten miten tehty niin erilliset letkut tai menee ulkoyksikön kautta?
 
Aivan eli sisäyksikkö ja ulkoyksikkö tuottavat kondensiovettä ja riippuen sitten miten tehty niin erilliset letkut tai menee ulkoyksikön kautta?
Sisäyksikön kenno kylmenee kun jäähdytetään ja siihen tiivistyy sisäilmasta kosteutta -> vettä siitä kondenssiletkusta.

Ulkoyksikön kenno kylmenee kun lämmitetään ja siihen tiivistyy ulkoilmasta kosteutta. Kun kenno menee pakkaselle, se alkaa huurtua ja jossain kohtaa kone sulattaa kennon.

Ulko- ja sisäyksikön välillä liikkuu niissä muissa putkissa kylmäainetta, jolla lämpöä siirretään (=pumpataan) joko sisä- tai ulkoyksikölle riippuen käyttötarkoituksesta.
 
Millainen homma oli vaihtaa jouset kumien tilalle? Mahtuiko suoraan samaan rakoon? Onko ulkoyksikön korkeudessa kuinka paljon säätövaraa vai korkkaako putket heti?

Pitäisi itsekin tehdä sama. Kumit ilmeisesti kovettuneet parissa vuodessa tai jotain, jyrinä pahentunut ajan saatossa.
Oli helppoa laittaa jouset. Jouset ovat korkeampia kuin kumit ja kun itse laitoin jouset kumien päälle niin koko laite nousi noin 6 cm.

Sähköt ensin pois. Avasin kaikkien kumien mutterit hiukan ja sen jälkeen avasin kevyempi vasen puoli kokonaan ja sitten ottamalla pois yksi kumi kerrallaan ja laiton jouset kiinni kumeihin ja sitten kumijouset takaisin telineeseen nostamalla ulkoyksikköa varovasti. Sen jälkeen oikea puoli. Kiristin mutterit vasta silloin kuin kaikki kumijouset olivat paikallaan.

En ota kantaa putkien korkkaamisen vaarasta kun en ole asentaja mutta tarkistin että omassa laitteessa olisi riittävästi säätövaraa putkien ja sähköjohdon kanssa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230421_182208_Gallery.jpg
    Screenshot_20230421_182208_Gallery.jpg
    89,2 KB · Luettu: 137
Daikin näyttää tältä, tähän jos laittaa sulatusvesien poiston lämmityksellä viemäriin niin sähkönkulutus sama kuin pohjapellin sulatuksella olevissa koneissa. Vastuksen osalta siis. Jos laittaa vielä wifi pistorasialla sen lämmityksen niin pystyy ohjelmoimaan ulkoilman lämpötilan mukaan niin silloin ei ole turhaan plussakelillä päällä.
Mulla oli palju alla viime talven ja hyvin se pelasi, koneesta ei tarvinnut jäitä poistaa mitenkään. Sadevesikaivo olis kyllä vieressä :hmm:
Sulatus toimii erinomaisesti eikä turhaan sulattele.
 

Liitteet

  • 98BFE190-6DDF-4550-A735-5355D1A15CA1.jpeg
    98BFE190-6DDF-4550-A735-5355D1A15CA1.jpeg
    309,2 KB · Luettu: 183
  • 99EDDBAA-A144-4374-B830-7C64B0DBF956.jpeg
    99EDDBAA-A144-4374-B830-7C64B0DBF956.jpeg
    267,6 KB · Luettu: 183
Viimeksi muokattu:
Onkos kenelläkään suositella Helsingistä pätevää asennusfirmaa ilmälämpöpumpulle? Esim. tuo Daikin tai jokin vastaava yhtä hyvä merkki voisi olla passeli.
Kyseessä olisi paritalo ja todennäköisesti asennus yläkerta/alakerta rappukäytävään, niin voi vaatia asennukselta jotain erityistä. Paikalla on nykyisellään yli 10v vanha pumppu, mutta alkaa jo vetämään viimeisiään.
 
Oli helppoa laittaa jouset. Jouset ovat korkeampia kuin kumit ja kun itse laitoin jouset kumien päälle niin koko laite nousi noin 6 cm.

Sähköt ensin pois. Avasin kaikkien kumien mutterit hiukan ja sen jälkeen avasin kevyempi vasen puoli kokonaan ja sitten ottamalla pois yksi kumi kerrallaan ja laiton jouset kiinni kumeihin ja sitten kumijouset takaisin telineeseen nostamalla ulkoyksikköa varovasti. Sen jälkeen oikea puoli. Kiristin mutterit vasta silloin kuin kaikki kumijouset olivat paikallaan.

En ota kantaa putkien korkkaamisen vaarasta kun en ole asentaja mutta tarkistin että omassa laitteessa olisi riittävästi säätövaraa putkien ja sähköjohdon kanssa.

Noissa jousissa on kahdet erilaisella jäykkyydellään olevat jouset. Muístitko l Jäykemmät jouset tulee laittaa painavampaan päätyyn ja kevyemmät
Asentaja väitti että jouset ovat turhia joten muutama päivä kokeillin pelkästään tärinäkumeilla mutta runkoääntä tuli voimakkaasti sisään ja häiritsi.

Tilasin tärinä jouset ja asensin ne tärinäkumien päälle runkoääni vaheni huomattavisti, tosi hyvä ostos. Kannattaa tosiaan kokeilla näitä jos ulkoyksikön ääni kuuluu sisään!

Edelleen kuuluu pientä runkoääntä sisälle asti mutta sen huomaa melkein vain kun kompressori lähtee käyntiin.
Terassilla tätä ääntä ei huomaa.

Teline on ruuvattu puuterassiin kiinni. Lähtisikö viimeiset sisään kuuluvat äänet jos laittaisi pari isoa pihalaattaa telineen alle?

Noissa jousissa on kahdet erilaisella jäykkyydellään olevat jouset, jotta kone olisi suorassa painoeron vuoksi päätyjen välillä. Laitoitko varmasti jäykemmät jouset painavampaan päätyyn ja kevyemmät toiseen?
 
Kyllä laitoin pehmeät vasemmalle kovat oikealle. Merkkasin oikein mustalla tussilla niitä ennen asentamista ja laitoin kovimmat sivuun niin kauan kun asensin pehmeät niin että ne varmasti menisi oikein.
 
Onkos kenelläkään suositella Helsingistä pätevää asennusfirmaa ilmälämpöpumpulle? Esim. tuo Daikin tai jokin vastaava yhtä hyvä merkki voisi olla passeli.
Kyseessä olisi paritalo ja todennäköisesti asennus yläkerta/alakerta rappukäytävään, niin voi vaatia asennukselta jotain erityistä. Paikalla on nykyisellään yli 10v vanha pumppu, mutta alkaa jo vetämään viimeisiään.

Meille kävi muutama viikko sitten Verserv Daikin Stylish:n asentamassa.
Yksitasoinen rivitalo kyseessä.
 
Onkos kenelläkään suositella Helsingistä pätevää asennusfirmaa ilmälämpöpumpulle? Esim. tuo Daikin tai jokin vastaava yhtä hyvä merkki voisi olla passeli.
Kyseessä olisi paritalo ja todennäköisesti asennus yläkerta/alakerta rappukäytävään, niin voi vaatia asennukselta jotain erityistä. Paikalla on nykyisellään yli 10v vanha pumppu, mutta alkaa jo vetämään viimeisiään.

Kylmäasennus Korhonen asensi meille Toshiban kerrostaloon. Pätevä kaveri ja teki siistiä jälkeä.
 
Innoair kävi minulle Daikinin asentamassa. Ei moitittavaa, kehuinkin tuolla aiemmassa viestissäni miten hyvin kaikki sujui.

Nyt alkaa muuten sitten olla myöhäistä, jos kesäksi uutta ILP:iä kaipaa. Ainakin pk-seudulla on varmaan otettava sieltä, mistä asennuksen enää ylipäätään saa.
 
4-vuotias Toshiba oli sitten keksinyt hyytyä kesken työpäivän. Lämmityksellä valo kyllä syttyy ja luukku aukiaa muuta ei sitten tapahdukkaan, viilennyksellä ropelli lähtee pyörimään mutta kylmää se ei kyllä pukkaa. Pistin sitten kokonaan virrat poikki kokeillaan huomenna uudestaan tapahtuuko mitään ja saako jotakin vikakoodia irti. Onneksi on sähköpatterit seinässä eikä muutenkaan enää kovin kylmä ole.
 
Hei,
Gree bora av 35 tulossa parin viikon päästä n. 77 neliön kerrostaloon (oisko ilman kylppäriä ja saunaa mitä ei tarvii viilentää n. 70). Katsottiin tuon pumppua myyvän liikkeen kaverin kanssa paikkaa ja ehdotin "ILP1" kohtaa partsin oven yläpuolelle. Tämä myyjä sanoi että hän ehdottaisi paikkaa ILP2 sillä perusteella että vaikka puhallus ei olisikaan suoraan tuonne käytävään päin missä makkarit niin pumpun teho riittäisi hyvin viilentämään myöskin ne tilat. Lisäksi kylmä ilma kuulemma liikkuu parememmin kun se menee tuolla lattian rajassa. Tämä ILP2 olisi paikkana parempi sillä ei tarvitsisi ottaa verhotankoa ja sen suojapaneelia pois tuosta oven ulkopuolelta. Onko teillä kokemusta että jos menisi tuolla ILP2 tyylisellä asennuksella ilpin kanssa niin viileneekö kämppä siitä huolimatta? Oli ajatuksena että pumppu olisi helteillä koko ajan päällä ja täten saisi sitten kun tavoitelämpö saavutettu pyörittää sisäyksikköä pienimmällä lämpätilalla. Piirsin tommosen kuvan tätä vielä havainnollistamaan. Kaverilla kuulemma yli 15v kokemus pumppujen myynnistä niin luulisi olevan kokemusta antaa noita sijoitusvinkkejä... toisaalta jäi hieman askarruttamaan asia sen suhteen kun hänen mukaansa riittäisi että töistä tulllessa tai etänä ennen töistä tuloa pyörittäisi pumppua pari tuntia niin saisi viileän kämpän. Toisen liikkeen kaverin kanssa puhuin niin hän oli sitä mieltä että pitäisi pumppua koko ajan päällä niin ei tarvii sisäyksikön huutaa täysiä sitten montaa tuntia.

ilpin asennus.jpg
 
Nopeasti itsekin olisin ollut tuon ehdottamasi paikan kannalla. Paras olisi tietysti vasemmalla seinällä keittiön ja olohuoneen välillä jolloin se suoraan puhaltaisi tuonne käytävään mutta se ei liene mahdollista.

Eli itse miettisin myös sitä että istuuko joku tuossa ILP2 ja olohuoneen vasemman seinän välillä? Koska siihen tulee nyt se tuuletus ja veto. Toki jos se on tuossa ILP1 kohdassa se veto tulee sitten käytävän poikki ja keittiön "ovelle".

Itse myös olen tarkoituksella (minulla se olisi tuossa keittiön ja olohuoneen välissä missä olisi terassin ovi) ohjannut sen ylös ja menemään tuonne käytävään missä se ei paljoa haittaa, toki jos seisoo ihan siinä terassin oven edessä ja on pitkä (tai esim. olohuoneen ja keittiön välillä pitkän aikaa) voi tulla hieman kylmä.
 
Hei,
Gree bora av 35 tulossa parin viikon päästä n. 77 neliön kerrostaloon (oisko ilman kylppäriä ja saunaa mitä ei tarvii viilentää n. 70). Katsottiin tuon pumppua myyvän liikkeen kaverin kanssa paikkaa ja ehdotin "ILP1" kohtaa partsin oven yläpuolelle. Tämä myyjä sanoi että hän ehdottaisi paikkaa ILP2 sillä perusteella että vaikka puhallus ei olisikaan suoraan tuonne käytävään päin missä makkarit niin pumpun teho riittäisi hyvin viilentämään myöskin ne tilat. Lisäksi kylmä ilma kuulemma liikkuu parememmin kun se menee tuolla lattian rajassa. Tämä ILP2 olisi paikkana parempi sillä ei tarvitsisi ottaa verhotankoa ja sen suojapaneelia pois tuosta oven ulkopuolelta. Onko teillä kokemusta että jos menisi tuolla ILP2 tyylisellä asennuksella ilpin kanssa niin viileneekö kämppä siitä huolimatta? Oli ajatuksena että pumppu olisi helteillä koko ajan päällä ja täten saisi sitten kun tavoitelämpö saavutettu pyörittää sisäyksikköä pienimmällä lämpätilalla. Piirsin tommosen kuvan tätä vielä havainnollistamaan. Kaverilla kuulemma yli 15v kokemus pumppujen myynnistä niin luulisi olevan kokemusta antaa noita sijoitusvinkkejä... toisaalta jäi hieman askarruttamaan asia sen suhteen kun hänen mukaansa riittäisi että töistä tulllessa tai etänä ennen töistä tuloa pyörittäisi pumppua pari tuntia niin saisi viileän kämpän. Toisen liikkeen kaverin kanssa puhuin niin hän oli sitä mieltä että pitäisi pumppua koko ajan päällä niin ei tarvii sisäyksikön huutaa täysiä sitten montaa tuntia.

ilpin asennus.jpg
Käytännössä ei liene suurta eroa laittaako ykköseen vai kakkoseen, höhö. Kummassakaan puhallus ei ole makuuhuoneita kohti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 955
Viestejä
4 768 297
Jäsenet
77 550
Uusin jäsen
Slapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom