Ilmalämpöpumput eli ILPit

Onko kokemuksia tästä Gree bora 35-A/2/W mallista?

meille olisi suunitteilla laittaa tämä viilentämään kaksikerroksista 85 neliöistä rivarikämppää, mutta vähän tuo viilennysteho häiritsee että riittääkö, vai pitäisikö ottaa pykälän tehokkaampi Gree Bora 50-malli. Mitäs mietteitä herättää?

Piti etsiä hieman kauempaa mutta löytyihän se postaus, eli itseäni lainaten:

Itselläni hieman samanlainen tilanne (tosin ei 105m2 vaan hieman alle 100m2) ja maalämpö valmistui 2022 kesäksi.

Käytössä täällä gree bora 35-a/w mistä ainakin mainoksissa todetaan seuraavaa:
"
KäyttötarkoitusVain jäähdytys
Mitat ja tehotSisäyksikkö
Mitat (k x l x s) mm 250x773x185
Paino kg 8,5
Äänenpaine (min-max) dB(A) 28 – 42
Ilmavirta (min-max) m³/h 300, 430, 500, 550
Ulkoyksikkö
Mitat, k x l x s mm 596x842x320
Paino kg 31
Äänenpaine (jäähd. / lämm.) dB(A) 52
Sulakekoko 10A
Suositeltavat kohteetKerrostalo, Omakotitalo, Rivitalo, Toimisto
Kohteen pinta-ala10-60m², 60-120m², 120-160m²
"
Tuotteen esite:
Käyttö ja asennusohje:

Pienillä sivuhuomioilla oikein hyvä ja riittävä omaan käyttööni.
Sivuhuomioita:
Paikat kuten: WC, Kodinhoitohuone, Pesuhuone, Sauna, Tuulikaappi, Vaatehuone, Terassi, Ulkovarasto jne. eivät kuulu paikkoihin mitä viilennän (osa varmaan itsestään selviä asioita).

Suurin ero tuli siitä että ensimmäisenä päivänä käyttöönotossa ilman kosteus tippui reippaasti (useampi ämpärillinen vettä mikä näkyi ulkoyksikön alla, suosittelen 5 tai 10l ämpäriä). Sen jälkeen joku +23/24C pyyntinä riitti oikein hyvin saamaan aikaan viileän tunteen. Jos pyyntinä oli joku +22C tjsp. tuli helposti kylmä olo. Tämä siis Pirkanmaan kohdalla missä ulkona saattoi olla helposti noin +28C astetta ja tarkeni oikein hyvin pelkissä shorteissa / polvihousuissa.

Ensimmäisen noin puolen päivän jälkeen harvempi (vesi)ämpärin tyhjennyskerta riittää. Otaksuen että ovia ja ikkunoita ei pidä auki ja suoralla auringonpaisteella pitää myös verhoja kiinni (niin ainakin itse tein).

Itse en nyt ihan 100% miettinyt esim. ympäristöystävällisyyttä (tämä oli tuote mitä suositeltiin firman puolesta joka myös asensi maalämmön) mutta ilmeisesti sekin on kunnossa:
"
Boran invertteritekniikka mahdollistaa hyvän energiatehokkuuden ja hiljaisen käyntiäänen. Erinomainen energiatehokkuus (A++, SEER 6,1) takaa energiapihin viilennyksen.

Ympäristöystävällisen R32-kylmäaineen kasvihuonepäästöt ja ympäristön kuormitus on kolme kertaa pienempi verrattuna perinteiseen R410A-kylmäaineeseen. Ympäristöystävällinen R32-kylmäaine on myös tehokkaampi, jolloin kylmäainetta tarvitaan lämpöpumpussa vähemmän.

"
Yksi tärkeimpiä asioita muistaa on kuitenkin että tämä on tarkoitettu viilennykseen ainostaan. Tällä VOI myös lämmittää mutta se ei ole erityisen energiatehokasta ja taisi olla +5C alle kun ulkona tippuu lämpö käyttö olisi suositeltavaa lopettaa. (Jäähdytys +5 - +43C ulkolämpötilassa). Suositus taisi olla 10A sulake mikä voi teoriassa myös aiheuttaa ongelmia (tuskin mutta onhan Suomessa kämppiä mitkä on rakennettu ennen 1918 sotiakin ja sähköt vasta myöhemmin mahdollisen sisävessan ja juoksevan veden kanssa kikkailtu toimimaan).

Eli itse olen tyytyväinen, en viilennä "jokaista huonetta" ja olen yhdessä kerroksessa. Mutta uskoisin että tuo tulee riittämään, kunhan sen asettelee järkevästi ja pitää osan tiloista suljettuna (sekä osan avoimena, kuten makuuhuoneet öisin koska tietysti suljettu tila lämpenee).
 
Meillä on 35 kokoluokan mitsu lämmitys ja jäähdytyskäytössä 135 neliöisessä 1 tasoisessa kämpässä, joten eiköhän 35 kokoluokan laite jäähdytyskäytössä riitä ihan hyvin. Pitää muistaa, että kesäkaudella se sisälämpötila itsessään ei ole se itseisarvo mukavalle sisäilmalle, vaan jo pumpun poistama kosteus tekee sisäilmasta erittäin paljon siedettävämmän, vaikkei kaikki huoneet aivan yhtä viileitä olisikaan. Meillä pumppu 22 asteen pyynnillä tekee käytännössä kauimmaisista huoneista n. 24 asteisia, mutta tuo on täysin riittävä lämpötila työhuoneessa vaikkapa etätyöpäivään, kun ilmankosteus ei ole samaan aikaan hiostava.
 
Millä ulkolämpötilalla olette yleensä vaihtaneet ILP:in lämmittämisestä viilentämiseen? Nyt on öisin vielä pakkasta ja päivisin plussalla sekä aurinko aika hyvin alkaa jo tupakeittiötä lämmittää kun on isot ikkunat.

Öisin olen pitänyt pyynnön 22 asteessa mutta päivisin olen laskenut 21 ja pitänyt sitä takkamoodia/ilmankierrätystä päällä (mitsun ln35).
 
Millä ulkolämpötilalla olette yleensä vaihtaneet ILP:in lämmittämisestä viilentämiseen? Nyt on öisin vielä pakkasta ja päivisin plussalla sekä aurinko aika hyvin alkaa jo tupakeittiötä lämmittää kun on isot ikkunat.

Öisin olen pitänyt pyynnön 22 asteessa mutta päivisin olen laskenut 21 ja pitänyt sitä takkamoodia/ilmankierrätystä päällä (mitsun ln35).

Tätä samaa piti itsekin tuossa pääsiäisenä kysyä, mutta unohtu koko asia. Ite laitoin sunnuntaina pyynnin 21 asteeseen lämmityksellä. Kertokaapas viisaammat mistä muuten johtuu, että lämmityksellä 21 laitteesta tuleva ilma tuntuu käteen "lämpimältä", mutta jäähdytyksellä sama lämpötila tuntuu kylmältä :confused:

Mitsun LN25 itellä. Joka muuten nyt talvella riitti vallan hyvin lämmitykseen kun sitä täällä vähän pohdiskeltiin kun vuoden vaihteessa kysyin mielipidettä.
 
Tätä samaa piti itsekin tuossa pääsiäisenä kysyä, mutta unohtu koko asia. Ite laitoin sunnuntaina pyynnin 21 asteeseen lämmityksellä. Kertokaapas viisaammat mistä muuten johtuu, että lämmityksellä 21 laitteesta tuleva ilma tuntuu käteen "lämpimältä", mutta jäähdytyksellä sama lämpötila tuntuu kylmältä :confused:
Tuo 21c on tavoitelämpötila eikä niinkään puhallettavan ilman lämpötila.

Jäähdytystä heti vaan päälle, kun sisällä tulee kuuma. Eipä ainakaan sähköä hirveästi pääse kulumaan, jos 10c ulkoilmasta puristetaan sisäkennoa vaikka 15c asteeseen...
 
ILP huoltokysymys - ostettiin uusi kämppä ja siellä on 2015-2016 asennettu vekotin.

Onko sille syytä tilata joku kausihuolto tai tehdä muita tarkistuksia vai kovaa ajoa jos tuntuu toimivan normaalisti?

Panasonic CU-HE9PKE näyttäis olevan malli
 
ILP huoltokysymys - ostettiin uusi kämppä ja siellä on 2015-2016 asennettu vekotin.

Onko sille syytä tilata joku kausihuolto tai tehdä muita tarkistuksia vai kovaa ajoa jos tuntuu toimivan normaalisti?

Panasonic CU-HE9PKE näyttäis olevan malli

- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
 
- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
20 vuotiaisiin harvoin törmää, ja olivat aikanaan Japanissa tehtyjä, valtaosin japsi osilla.
 
- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
Tuo kylmäaineen lisäys on ihan huuhaata, jos ei ole vikaa, niin kylmät ei sieltä mihinkään karkaa. Ei jääkaappeihin tai pakastimiinkaan lisäillä.
Auton ilmastointi taas on täysin eri tyyppinen ja sieltä hukkuu kylmiä vaikka olisi ehjä.

Sisäyksikön pesu kunnolla, päälikuoret pois ja pesuun tarkoitettu aine on täysin riittävä huolto. Itse teen vuoden välein.
 
Sisäyksikön pesutarve riippuu paljon mihin pumppu on sijoitettu ja miten pöyistä ilmaa kämpässä kiertää. Itse pesin ekan kerran vajaa 4v vanhana ja oli suunnilleen oikea hetki. Ei ollut kovin likainen, saatikka tukossa. 3-5v saattaa olla keskimäärin ihan hyvä väli.

Suodattimia imuroidessa kannattaa vilkaista taskulampun tai otsalampun kanssa kenno samalla, niin tulee käsitys kuinka nopeasti likaantuu.
 
Tuo kylmäaineen lisäys on ihan huuhaata, jos ei ole vikaa, niin kylmät ei sieltä mihinkään karkaa. Ei jääkaappeihin tai pakastimiinkaan lisäillä.
Auton ilmastointi taas on täysin eri tyyppinen ja sieltä hukkuu kylmiä vaikka olisi ehjä.

Sisäyksikön pesu kunnolla, päälikuoret pois ja pesuun tarkoitettu aine on täysin riittävä huolto. Itse teen vuoden välein.
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Totta, ei ole mitenkään harvinaista että täyttötarvetta tulee. En tarkoita että jokaisella kokoonpanolla, mutta jos mainitun 5v kuluttua on sen oloisia piirteitä että aineesta pulaa. niin kyllä se kortti kannattaa katsoa, ennenkuin uutta laitetta tilaa.

Ja autoissakin voi olla toisinpäin on niitä satojatuhansia kilomotrejä ajettua 20v autoja joissa koko vehkeeseen koskaan tehty mitään.

Kaverilla korjaamo ja haasteli, että uutena eivät juurikaan vuoda. Heti kun viedään ilmastointihuoltoon, sen jälkeen saa olla huoltamassa ja täyttämässä harva se vuosi. Eli ei pidä koskea jos toimii.
Menee jo vähän autoketjun puolelle, mutta moni vetää tuolla asenteella ja ilmeisen onnistuneesti. Toki silloin kun tulee huollon tarve, niin voi sitten arpoa onko myöhemmin tulevat huollontarpeet huollosta johtuvia, vai ihan siitä että elinkaari lopussa.
Tilastossa toki ne joita ei ole 20v huollettu ja toimii, niin niitä ei ole huolettu...
 
Viimeksi muokattu:
Ja autoissakin voi olla toisinpäin on niitä satojatuhansia kilomotrejä ajettua 20v autoja joissa koko vehkeeseen koskaan tehty mitään.
Kaverilla korjaamo ja haasteli, että uutena eivät juurikaan vuoda. Heti kun viedään ilmastointihuoltoon, sen jälkeen saa olla huoltamassa ja täyttämässä harva se vuosi. Eli ei pidä koskea jos toimii.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Putket ovat ilpeissä kuparia.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Missä kohtaa ilpissä on pehmeää kaasulinjaa ?
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Ei ole kyllä tullut ilppiä vastaan jossa letkuja olisi. En toki niitten kanssa työkseni pelaa, mutta jokusen asentanut ja yhden korjannut, kun oli vuoto.
 
Eikös joissakin ultimatemarketin tee-se-itse malleissa ollut muoviletkut ja pikaliittimet?
 
Kaikki Mitsubishi Electric LN- ja LN-2 omistajat tai sellaisen hankintaa suunnittelevat... sulatusongelma on ratkaistu!

Mitsubishi LN-sarjan pumput eivät ole oman(kaan) kokemuksen mukaan valmiita "osta ja unohda"-pumppuja, eli vaativat perehtyneisyyttä. Markkinoilla on tarjolla sellaisiakin pumppuja, mitkä osaavat sulattaa järkevämmin kuin Mitsu omalla toimimattomalla "fuzzy logicillaan". Harkitse asiaa vakavasti pumpun ostoa miettiessäsi.

Jos olet kuitenkin valinnut Mitsubishin tulevaksi pumpuksesi (tekniikaltaan ja tehoiltaan todella hyvä kampe, designiltaankin siisti imo) tai sinulla on jo olemassa oleva Mitsu, niin...

... sulatusongelmaan on tehty ratkaisu: "MitsuRunner".

Voin suositella kaikille Mitsubishi Electric LN-omistajille MitsuRunner-sulatushuijausta, minkä avulla Mitsubishi Electric ilmalämpöpumpusta LN- tai LN-2 saa todella hyvin & hyvällä COP:lla läpi vuoden toimivan ILP:in :thumbsup: Sulatushuijaus toimii todennäköisesti muidenkin mallien/merkkien pumpuissa (pienin muutoksin?), eli softa yksinkertaisuudessaan mittaa ulkoyksikön kennon ja ulkoilman lämpötilaeroa ja laukaisee oikea-aikaisen sulatuksen, kun kenno riittävän tukossa.

Lisäksi saat tiedot/logit ILP:in toiminnasta ilmaiseen IotGurun (ohjeet tähän tehty) pilveen, joten voit seurata pumpun toimintaa mistä vain.

Kännykkään halutessasi saat MitsuRunnerin sen hetkiset tiedot ilmaiseen Appiin... kätevää!

Porukka on tehny loistavaa engineerinkiä ja mittauksia tuolla pumppufoorumilla LN-mallien osalta yli kahden vuoden ajalta, joten käyttökokemuksia ja käppyrää/dataa löytyy mittauksista, eli mutulla näitä ei ole toteutettu. Softasta uutta revisiotakin on tulossa jossakin kohtaa, sekä vielä helppokäyttöisempää Sonoffin purkkia, jonka avulla MitsuRunnerin käyttöönotto entistäkin helpompaa.

Omia kokemuksia: itellä huijaussofta pyöriny nyt vajaan viikon ja yöpakkasiakin ollut alle -10'C. Tekee nättejä 180 min sulatuksia (oletuksena hyvä max.käyntijakso, voi muuttaa haluamakseen) peräjälkeen ja osaa reagoida muuttuneisiin keliolosuhteisiin loistavasti.

Sisälämpötila-anturin siirron avulla sisäyksiköstä ulos etäämmälle loppui myös sisälämpötilapyynnin rukkaukset, eli riittää yksi sisälämpötila, vaikka ulkolämpötila vaihtuisi plussakeleiltä koviin pakkasiin. Tämä tuli todettua, kun tein tuon sisälämpötila-anturin siirron jo helmikuun alussa. Ennen sitä piti vaihtaa aina nollakeleille, pikkupakkasille ja koville pakkasille oma pyynti erikseen... ei kovin kätevää. Samoten ILP reagoi nopeasti sisälämpötilojen muutoksiin (takan lämmitys, aurinko paistaa sisälle), joten ei ylilämmitäkään enää. Lisäksi jos lämpötilapyyntiä haluaa nostaa esim. reissun jäkeen, niin onnistuu ilman, että tehdassofta pakottaa heti lämpötilanvaihdon jälkeen sulatukselle, vaan aloittaa sulatuksen vasta, kun tarvetta.

Voin kyllä suositella lämpimästi MitsuRunneria kaikille, eli pienellä euromääräisellä satsauksella saat oikeasti toimivan ILP:in. Investointi maksaa itsensä takaisin parantuneena COP:na talven sähköhinnoista riippuen jopa jo viikoissa. Sähkölaskujen pienenemisen lisäksi käyttö- ja asumismukavuus paranevat, kun pumppu toimii ilman Mitsun omaa "sekavaa sulatuslogiikkaa" ja tekee oikeasti lämpöä sisään ja sulattaa, kun kenno oikeasti kuurassa.

Lisätietoa sulatushuijauksesta/keskustelusta täältä ja MitsuRunnerista täältä :cool:.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png

Itse laittaisin juuri tuohon missä ILP lukeekin.
Viileä ilma kyllä leviää tuosta, kun mh ovet pidetään auki. OH seinustalta virta hankalampi saada mh, lisäksi tällöin puhalluksen kovuus voipi häiritsee oleskelua noissa tiloissa.
Tuossa käytävässä pystyy hyvin laittamaan läpät ylös, puhallusta kovemmalle ilman kenenkään häiritsemistä tai virtaamista.

Suosittelen aina isompaa mallia, hintaero kuitenkin varmasti pieni, sisäyksikön koko/ulkonäkö tuskin haittaa kyseisessä sijainnissa jne.
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png
Onko kyseessä vasta rakenteilla oleva kohde? Maalämmön kanssa maakylmä oisi kova sana. Mikäli ei mahdollista niin tuo ehdottamasi paikka näyttää omaankin silmään parhaalta paikalta. Osaava ILP asentaja osaa kyllä katsoa parhaan paikan asennukselle sitten paikanpäällä suoraan.
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png

Jos ei viilene, kokeile vaihtaa pystypuhallusta vaakapuhallukseen vaikka iltaisin/yöksi jos helpottaisi. Näyttää kyllä että pitäisi onnistua - ainakin asetuksia rukkaamalla.
 
Moro,

hankkimassa ilmalämpöpumppua ylikuumenevaan kerrostaloasuntoon. Parin firman kanssa jutellut nyt ja saanut tarjouksia.

Asunto on tukala jo maaliskuun loppupuolella, kesällä sietämätöntä ja viilennystarvetta olisi aina marraskuuhun tai jopa joulukuuhun asti.

1. Olen lueskellut jostain esitteestä että viilennystä ei saisi käyttää edes lähellä nollakeliä? Pitääkö paikkaansa ja miksi. Yhden myyjän mielestä ei esimerkiksi ongelmaa viilentää jo maaliskuussa.

2. Pumpun ulkoyksikön asennuspaikaksi parikin firmaa ehdotti auringolta suojassa olevaa parvekkeen seinää, johon ulkoyksikkö tulisi kumijaloille. Toinen tarjosi pienempiä, toinen isompia kartiomaisia kumijalkoja. Kukaan ei tarjonnut vielä metallikehikkoa, ja parin kanssa puheessa kävi ilmi etteivät suosittele. Ihmettelin vähän vaan että pysyykö varmasti turvallisesti sitten paikallaan, kun ei ole "pultattu" kiinni?

3. Parveke on melkoinen akvario, yksi myyjä sanoi että parvekkeen korkeat lasit vähän raollaan pihalle riittää, toinen sanoi että pitää käyttää mielellään lasit kokonaan auki (mikä on tietty yöaikaan ongelma sijainnista johtuen). Ilmeisesti sähkönkulutus ainakin lisääntyy kuumassa.

4. Useampi myyjä tarjosi Toshiban Seiya plus R32 pumppua, 3.3 kW tehoinen malli (RAS-13E2AVG-E, RAS-B13E2KVG-E). Esitteen ja myyntipuheiden perusteella vaikuttaa varsin ok:lta - onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Pääasia että olisi luotettava, tehokas ja mahdollisesti hiljainen.

Kyseessä on noin 80m2 asunto, jossa 4m x 4m olohuone ja sen viereinen käytävä jossa työpiste, eli molemmat pitäisi saada pääasiassa viilenemään.
 
Viimeksi muokattu:
Akvaarioparvekehan on pätsi ja ulkoyksikkö kuumentaa sitä vielä lisää. Lasit kyllä kannattaa pitää ihan auki silloin kun pumppu päällä.

Sieltä parvekkeeltahan se pumppu viileän ottaa ja työntää kuumaa tilalle.
 
Moro,

hankkimassa ilmalämpöpumppua ylikuumenevaan kerrostaloasuntoon. Parin firman kanssa jutellut nyt ja saanut tarjouksia.

Asunto on tukala jo maaliskuun loppupuolella, kesällä sietämätöntä ja viilennystarvetta olisi aina marraskuuhun tai jopa joulukuuhun asti.

1. Olen lueskellut jostain esitteestä että viilennystä ei saisi käyttää edes lähellä nollakeliä? Pitääkö paikkaansa ja miksi. Yhden myyjän mielestä ei esimerkiksi ongelmaa viilentää jo maaliskuussa.

2. Pumpun ulkoyksikön asennuspaikaksi parikin firmaa ehdotti auringolta suojassa olevaa parvekkeen seinää, johon ulkoyksikkö tulisi kumijaloille. Toinen tarjosi pienempiä, toinen isompia kartiomaisia kumijalkoja. Kukaan ei tarjonnut vielä metallikehikkoa, ja parin kanssa puheessa kävi ilmi etteivät suosittele. Ihmettelin vähän vaan että pysyykö varmasti turvallisesti sitten paikallaan, kun ei ole "pultattu" kiinni?

3. Parveke on melkoinen akvario, yksi myyjä sanoi että parvekkeen korkeat lasit vähän raollaan pihalle riittää, toinen sanoi että pitää käyttää mielellään lasit kokonaan auki (mikä on tietty yöaikaan ongelma sijainnista johtuen). Ilmeisesti sähkönkulutus ainakin lisääntyy kuumassa.

4. Useampi myyjä tarjosi Toshiban Seiya plus R32 pumppua, 3.3 kW tehoinen malli (RAS-13E2AVG-E, RAS-B13E2KVG-E). Esitteen ja myyntipuheiden perusteella vaikuttaa varsin ok:lta - onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Pääasia että olisi luotettava, tehokas ja mahdollisesti hiljainen.

Kyseessä on noin 80m2 asunto, jossa 4x4 olohuone ja sen viereinen käytävä jota työpiste jotka pitäisi saada pääasiassa viilenemään.
Laite on huono jos sillä ei voi viilentää pakkasella.

Parvekelasit täytyy pitää auki.
 
Ne suositukset vaihtelevat laitteen mukaan, esim. omassa Gree Bora 35-A/2/W laitteessa suositus on " Toiminta-alue (ulkolämpötila): +5 ~ +43°C "

Koska se on tarkoitettu viilennykseen. Sitten on ympäri vuoden toimivia (ja tarkoitettuja) malleja joilla myös lämmitetään. Ei se suoraan tarkoita että jos lämpö parvekkeellasi laskee vaikka +4C tai nousee +44C laite räjähtää ja syttyy palamaan. Mutta jos nyt ulkona on vaikka -25C tai parvekkeella on +80C ei se elinikä siitä pitene ja voi jopa laite hajota. Lisäksi kuten sinulle varoiteltu se esim. tässä mallissa luvattu SEER: 6,1 ja Energialuokka A++ ei välttämättä toteudu jos ulkoyksikköä ympäröivä lämpötila paljon eroaa tuosta +5 - +43C välisestä lämmöstä. Itse ratkaissut sen helposti näin alkuvuodesta, en jätä yöksi päälle jos on pakkasta tai lämmön otaksun tippuvan alle +5C.

Jos parveke on "akvaario" ja lämpö siellä kasvaa todella paljon on tosiaankin ihan suositeltavaa pitää ne ikkunat avoinna. Itselläni tuo on sijoitettuna terassille ja pultattu (puiseen) lattiaan metallikehikolla. Uskoisin että se ei ehkä ole niin suotavaa betonisella parvekkeella vaan ne kumijalat ainakin teoriassa (kun ovat vielä uudet jne) vaimentavat sitä ääntä ja tärinää seinää vasten JA jos joskus hamassa tulevaisuudessa tuote poistetaan siitä ei jää niin pahoja jälkiä parvekkeeseen.

EDIT: lisätään nyt vielä että voi tällä tietysti myös lämmittää mutta tuote on huonompi siinä ja kun on maalämpö en edes harkitse:
"
Lämmitysteho (nimellisteho): 0,9-4,0 (3,4) kW
Toiminta-alue (ulkolämpötila): +5 ~ +24°C
SCOP: 4,0
Energiateholuokka: A+
"
 
Moro,

hankkimassa ilmalämpöpumppua ylikuumenevaan kerrostaloasuntoon. Parin firman kanssa jutellut nyt ja saanut tarjouksia.


4. Useampi myyjä tarjosi Toshiban Seiya plus R32 pumppua, 3.3 kW tehoinen malli (RAS-13E2AVG-E, RAS-B13E2KVG-E). Esitteen ja myyntipuheiden perusteella vaikuttaa varsin ok:lta - onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Pääasia että olisi luotettava, tehokas ja mahdollisesti hiljainen.

Kyseessä on noin 80m2 asunto, jossa 4x4 olohuone ja sen viereinen käytävä jota työpiste jotka pitäisi saada pääasiassa viilenemään.

Meillä rivari 83m2 ja päätettiin juuri ottaa tuo Toshiba Seiya+ 13. Meilläkin myyjä mainitsi tuon olevan erinomainen erityisesti kerrostaloihin; sisäyksikkö on hiljainen, ulkoyksikkö hiljaisella asetuksella melko hiljainen (43dB vs Panasonic TZ35WKE 48dB) ja ulkoyksikön hieman pienempi koko on plussaa niin ei vie koko parveketta.

Uskotaan ja toivotaan että jaksaa viilentää meidän rivarin siedettäväksi kesällä vaikka sijoituspaika ei ole ihanteellinen. Jos ei muuten niin tuulettimella vielä ilmaa liikuttaen olkkarista muualle :D Myyjä ainakin oli luottavaisin mielin.
 
Itselläni on juurikin Seiya 13 ollut yhden kesän mutta huomattavasti pienemmässä kerrostaloasunnossa (48m2). Olen ollut erittäin tyytyväinen, parveke on itsellänikin aika sauna kun on suoraan etelään ja olen pitänyt yhtä parvekelasia auki neljästä. Kaihtimet laseissa estää osan suorasta lämmöstä itse parvekkeelle niin ajattelin sen olevan niin parempi kuin että paistaisi täydeltä terältä aamukahdeksasta iltakahdeksaan parvekepinnoille.

Ulkoyksikkö seisoo vapaana kumijaloilla eikä siitä ääntä juurikaan lähde. Suoraan seinän takana on sänky eikä ole nukkumistani haitannut mitenkään. En usko että se siitä on kävelemään lähdössä, sen verran painoa sillä kuitenkin on ja kompura ei sitä juurikaan tärisytä. Kumien hapristuminen on mahdollista niin sitä varten ehkä voisi kysellä metallijousia joita ilmeisesti on myös mahdollista käyttää jalkoina.
 
Viilennystä 60-neliöiseen kerrostaloasuntoon... Daikin Stylish Cool harkinnassa, koska ulkonäkö ja hiljaisuus tärkeimpiä kriteereitä. Olisiko kellään tästä kokemuksia? Onko ulkoyksikkö riittävän hiljainen, ettei naapurit häiriinny? Entä sisäyksikön äänitaso? Ja mites tuo mitoitus, riittäisiköhän 25?

Muutakin vinkkiä yms. saa kertoa, ensimmäistä kertaa kun on tässä ilpiä hankkimassa eikä haluisi olla ihan myyjien vietävissä.
No niin, nyt on Daikin Stylish Cool 25 pöhissyt muutaman päivän ja aijjettä kun tuntuu luksukselta :cool: Malttamattomama otin ehkä varaslähdön viilennykseen, sillä varsinainen tarve on vasta vapun tienoilla kun aurinko alkaa todenteolla korventaa eteläpuolen ikkunoita, mutta onko tuosta ennakoinnista nyt haittaakaan sitten? Sisäyksikkö pöhisee 5 min ja huilaa 10 min, ulkoyksikön katkomista en ole vielä käynyt kuulostelemassa. Onko tuo liian katkonaista? Pyynti on 24 ja sisäyksikkö on silent modessa, ja näillä asetuksilla kämppä tosiasiallisesti pysyy karvan alle 22 asteessa, mikä on juuri sopiva eikä haittaa vaikka kesemmällä tuosta asteen pari nousisikin. Ilman ilpiä oltaisiin jo nyt 24+.

Missäs vaiheessa olette alkaneet parvekkeen laseja availla? Toistaiseksi lämmöt siellä on käyneet max 24 asteessa, joten olen pitänyt vain paria lasia hiukan raollaan.

Toki sitä on vasta ensimmäisten helteiden jälkeen viisaampi oliko tuo nyt oikeasti hyvä hankinta, mutta ensituntuma lupaa hyvää :thumbsup: Laite on etenkin silent modessa todella hiljainen - ilmanvaihdosta itsestään lähtee lähes saman verran ääntä ja halpisjääkaapista reilusti enemmän. Kaukosäädin on aika ysäriä, mutta se lähteekin ilman pattereita romulaatikkoon. Ne vähät säädöt mitä kesän aikana tarvii hoituu kivemmin Daikinin sovelluksella.
 
No niin, nyt on Daikin Stylish Cool 25 pöhissyt muutaman päivän ja aijjettä kun tuntuu luksukselta :cool: Malttamattomama otin ehkä varaslähdön viilennykseen, sillä varsinainen tarve on vasta vapun tienoilla kun aurinko alkaa todenteolla korventaa eteläpuolen ikkunoita, mutta onko tuosta ennakoinnista nyt haittaakaan sitten? Sisäyksikkö pöhisee 5 min ja huilaa 10 min, ulkoyksikön katkomista en ole vielä käynyt kuulostelemassa. Onko tuo liian katkonaista? Pyynti on 24 ja sisäyksikkö on silent modessa, ja näillä asetuksilla kämppä tosiasiallisesti pysyy karvan alle 22 asteessa, mikä on juuri sopiva eikä haittaa vaikka kesemmällä tuosta asteen pari nousisikin. Ilman ilpiä oltaisiin jo nyt 24+.

Missäs vaiheessa olette alkaneet parvekkeen laseja availla? Toistaiseksi lämmöt siellä on käyneet max 24 asteessa, joten olen pitänyt vain paria lasia hiukan raollaan.

Toki sitä on vasta ensimmäisten helteiden jälkeen viisaampi oliko tuo nyt oikeasti hyvä hankinta, mutta ensituntuma lupaa hyvää :thumbsup: Laite on etenkin silent modessa todella hiljainen - ilmanvaihdosta itsestään lähtee lähes saman verran ääntä ja halpisjääkaapista reilusti enemmän. Kaukosäädin on aika ysäriä, mutta se lähteekin ilman pattereita romulaatikkoon. Ne vähät säädöt mitä kesän aikana tarvii hoituu kivemmin Daikinin sovelluksella.

Ennen kuin nakkaa kaken laatikkoon niin kannattaa laittaa se huoltomanuaalissa mainittu toiminto päälle niin sisäyksikkö ei pysähtele vaan kierrättää ilmaa koko ajan. Ulkoyksikkö katkoo sen minkä katkoo, tuskinpa laite itseään rikkoo. Täälläkin on jo toista viikkoa jäähdytys päällä, parvekkeen lasit raollaan. Ei niitä kesähelteilläkään ole tarvinnut kaikkia kokonaan auki pitää, pari on riittänyt aivan hyvin.
 
Ennen kuin nakkaa kaken laatikkoon niin kannattaa laittaa se huoltomanuaalissa mainittu toiminto päälle niin sisäyksikkö ei pysähtele vaan kierrättää ilmaa koko ajan. Ulkoyksikkö katkoo sen minkä katkoo, tuskinpa laite itseään rikkoo. Täälläkin on jo toista viikkoa jäähdytys päällä, parvekkeen lasit raollaan. Ei niitä kesähelteilläkään ole tarvinnut kaikkia kokonaan auki pitää, pari on riittänyt aivan hyvin.
Jeps, juuri tässä lueskelin ketjun aiempia Daikin-postauksia ja sattumalta löysin tuon ohjeen miten jatkuva puhallus saadaan päälle. Tasainen humina on miellyttävämpi kuin jatkuva katkominen, ja voisin kuvitella sen pitävän koneen sisälmykset kuivempina ja täten ehkäisevän ei-toivottua kasvustoa. Aika ällöjä kuvia ollut tässäkin ketjussa, kun sisäyksikkö on päässyt homehtumaan :darra:

Täytyy muuten kehaista Innoairia Helsingissä. Tarjouspyyntöön vastattiin nopeasti, heppu kävi parin päivän päästä jo katsastamassa ja mittailemassa asennuspaikat ja sain ennalta asiallisen, juuri omaan caseeni laaditun asennustapaselosteen tilausvahvistuksen mukana. Asentajat, 2 mukavaa ja ilmeisen kokenutta heppua, tulivat paikalle juuri sovittuna ajankohtana ja kaikki sujui hienosti. Yhdessä katsottiin vielä tarkat kohdat läpiviennille yms. Asennusjälki on moitteetonta ja vehkeet vaaterissa, näkivät vielä hiukan ekstravaivaa askarrellessaan koteloinnin patteriputkien ylityksen kohdalle mahdollisimman siistiksi. Lähtiessään siivosivat jälkensä hyvin ja veivät kaikki roskat mennessään. Mikään näistä ei ole nähtävästi itsestäänselvyys kun tätäkin ketjua lukee, joten ajattelinpa mainita. 6/5 ja lämmin, tai siis sopivan viileä suositus :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikkoa nyt seinällä roikkunut Toshiba Seiya+ 16. Laitetta ei vielä viilennykseen tarvita, mutta kokeilin sitä ja nyt en ole enää ollenkaan varma toimiiko se niin kuin pitää. Olen siis ihan rookie ILP jutuissa eli anteeksi jo etukäteen jos kyselen tyhmiä. 1. Pitäisikö ulkoyksikön propellin pyöriä aina kun sisäyksikkö on päällä? Tässä meidän laitteessa ei pyöri. Itse asiassa 10min koekäytön aikana ei pyörinyt propelli ollenkaan. Sitten kun sisäyksikkö laitettiin pois päältä niin pyörähti hetkellisesti. Ulkoyksikkö kuitenkin naksui satunnaisesti. 2. Kuinka kylmää ilmaa laitteen pitäisi puhaltaa? Säädettiin tavoitelämpö alimpaan mahdolliseen eli 17 C (huonelämpö ehkä 20-22 C), mutta silti puhallettu ilma ei ollut erityisen kylmää. Ehkä marginaalisesti huoneilmaa viileämpää. Tosin ilmavirta tuntuu yleensä aina ympäröivää ilmaa viileämmältä eli en ole varma oliko ilma yhtään huoneilmaa viileämpää.
 
Ulkoyksikön ei tarvitse eikä kuulu jatkuvasti pyöriä ja puhaltaa tai valuttaa vettä. Tosin mitä raskaampi se työ on sitä helpommin sen huomaa (eli jos odotat kesää ja sisällä on sen +27C ulkona ollessa +30C päälle auringon paisteessa ja olet pitänyt ovia sekä ikkunoita auki joten ilmankosteuskin reippaasti koholla kyllä sen käytön ulkoyksiköstäkin huomaa)

Tuon viileyden huomaa pidemmällä käytöllä ja se suositeltava +23-+24C kesällä tuntuu siksi viileältä että ilman kostetta vähennetään (siksi myös alussa voi valua kohtuu paljon vettä ulkoyksikön poistoputkesta) sekä tietysti sen takia että se lämpö oikeasti pysyy jossain +24C kohdalla hieman ilman jopa liikkuessa vs. ulkona oleva huomattavasti lämpimämpi sekä kosteampi ilma.
 
Onko Boschista mihinkään? Kokemuksia? Tarjoavat 6v takuuta ja sen takia tuli tsekattua.
 
Pari viikkoa nyt seinällä roikkunut Toshiba Seiya+ 16. Laitetta ei vielä viilennykseen tarvita, mutta kokeilin sitä ja nyt en ole enää ollenkaan varma toimiiko se niin kuin pitää. Olen siis ihan rookie ILP jutuissa eli anteeksi jo etukäteen jos kyselen tyhmiä. 1. Pitäisikö ulkoyksikön propellin pyöriä aina kun sisäyksikkö on päällä? Tässä meidän laitteessa ei pyöri. Itse asiassa 10min koekäytön aikana ei pyörinyt propelli ollenkaan. Sitten kun sisäyksikkö laitettiin pois päältä niin pyörähti hetkellisesti. Ulkoyksikkö kuitenkin naksui satunnaisesti. 2. Kuinka kylmää ilmaa laitteen pitäisi puhaltaa? Säädettiin tavoitelämpö alimpaan mahdolliseen eli 17 C (huonelämpö ehkä 20-22 C), mutta silti puhallettu ilma ei ollut erityisen kylmää. Ehkä marginaalisesti huoneilmaa viileämpää. Tosin ilmavirta tuntuu yleensä aina ympäröivää ilmaa viileämmältä eli en ole varma oliko ilma yhtään huoneilmaa viileämpää.

Jos pyyntilämpö on minimissä ja varmasti kaukosäätimestä viilennys päällä ja vaikka vielä HIPOWER päällä eikä selvästi huomaa että kylmää pukkaa, niin koneesta on silloin kylmäaineet kadonneet johonkin.
 
Jos pyyntilämpö on minimissä ja varmasti kaukosäätimestä viilennys päällä ja vaikka vielä HIPOWER päällä eikä selvästi huomaa että kylmää pukkaa, niin koneesta on silloin kylmäaineet kadonneet johonkin.
Kokeilin myös tuon HIPOWER asetuksen kanssa ja muutamaan kertaan varmistin, että jäähdytys päällä ja pyynti minimissä. Silti ei voi varmaksi sanoa, että laite puhaltaisi kylmää ilmaa.
 
No sitten kannattaa jollain lämpömittarilla vielä varmistaa. Kyllä sen noilla asetuksella pitäisi työntää sellaiset arktiset tuulet ettei mitään epäselvyyksiä toimivuudesta ole.
 
Luulisin, että n. 10 minuuttia oli laite päällä.
Laita manuaalisesti pelkkä jäähdytys päälle + puhallus automaatille ja lämpötilan pyynti niin alas kuin mahdollista (+17°?). Siten lämpömittari puhallusaukon eteen ja odota 30 min. Pitäisi olla jotain +10° mittarissa.
 
Laita manuaalisesti pelkkä jäähdytys päälle + puhallus automaatille ja lämpötilan pyynti niin alas kuin mahdollista (+17°?). Siten lämpömittari puhallusaukon eteen ja odota 30 min. Pitäisi olla jotain +10° mittarissa.

Jeps, 10 minuuttia saattaa olla liian lyhyt aika testailuun.
 
Jeps, 10 minuuttia saattaa olla liian lyhyt aika testailuun.

En tiedä mittarista suoraan ilpin edessä mutta kun alkoi tulla hieman liian lämmin (lähemmäs +24C) laitoin tuon oman Gree Boran päälle ja määreeksi sen +24C, kyllä se ihan käteen viileältä tuntuu ja ilma on nyt olohuoneen (sama mittari mistä katsoin tuon 23.8C tjsp) mittarin mukaan 22.4.

Eli kyllä sen huomattavasti vähemmälläkin vaatimuksella pitäisi olla ihan huomattava vaikutus. Nyt alkaa olla jo sellainen tunne että pitäisikö tuo laittaa pois päältä tai sitten T-paidan sijalle jotain lämpöisempää.

Tämä siis alle 10m päällelaitosta.
 
Oliko kyseessä todelliset kylmäkäynnistykset?

Eli ennen käynnistystä töpseli irti ja/tai turvakytkin pois päältä ja/tai sulake/johdonsuoja irti/alhaalla kytkentätavasta riippuen?

Omissa Toshiboissa lämmöntuotto antaa odottaa itseään jonkun minuutin, jos ihan kylmänä käynnistelee. Viilennyksestä ei vielä kokemusta.

Tiedä sitten oliko kylmäkäynnistyksestä kysymys alkuperäisellä ongelman haltijallakaan...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 901
Viestejä
4 766 694
Jäsenet
77 544
Uusin jäsen
ilkka.Ahti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom