Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itse sitä hurinaa tärkeämmäksi sanoisin, että kannattaa se ulkoyksikkö laittaa omilla jaloillaan seisovalle telineelle irti talon rakenteista, eikä seinään kiinni oli se suunta sitten mihin tahansa. Ne hurinat ja pärinät voi kulkeutua talon rakenteita pitkin yllättävänkin pitkälle vaikka se itse ääni ei kova olisikaan siinä propelin vieressä.
 
Itse sitä hurinaa tärkeämmäksi sanoisin, että kannattaa se ulkoyksikkö laittaa omilla jaloillaan seisovalle telineelle irti talon rakenteista, eikä seinään kiinni oli se suunta sitten mihin tahansa. Ne hurinat ja pärinät voi kulkeutua talon rakenteita pitkin yllättävänkin pitkälle vaikka se itse ääni ei kova olisikaan siinä propelin vieressä.
Jees, laitetaan laattojen päälle maahan seisomaan.
 
Oltaisiin asentamassa paritaloon ilmalämpöpumppua, ja suunnitelmaksi tuli asentaa se sivuseinustalle maahan parin metrin päähän meidän ja naapurin välisestä aidasta. Samalla seinustalla on mm. Makuuhuoneet ja nyt tuli mieleen, että mimmostahan hurinaa tuo pitää. Naapurilla ei pumppua ole, joten kesällä todennäköisesti on ikkunat auki heillä.

Mitsubishi AP35 kyseessä, mutta noiden ilmoitettujen desibelien perusteella tätä ei oikein ratkaise. Onko tommonen asennuspaikka (2m aidasta, ja toisessa kerroksessa ulkoyksiköstä suoran näköyhteyden päässä makuuhuoneen ikkuna) ihan selkeästi huono paikka? Jos siitä hurinaa kuuluukin, niin missä vaiheessa naapurilla on jotain perustetta valittaa?
Riippuu kyllä ihan laitteesta, asennuksesta ja mahdollisesta suojakuoresta miten paljon lähtee ääntä. Ajan myötä tilanne saattaa pahentua. En itse asentaisi muutaman metrin päähän naapurin ikkunasta, jos vain joku toinen ratkaisu olisi mahdollinen.
 
Taustamelukin vaikuttaa yllättävän paljon kuultavaan meluun. Parin metrin päästä on vaikea kuulla päivällä, jos on minkäänlaista autoliikennettä lähistöllä. Yöllä hurinan kuulee selkeästi ulkona, mutta kesäaikana laite ei välttämättä käy ollenkaan.
 
Meillä ilmalämpöpumppu tulee olohuoneen seinälle nurkkaan jonka on makuuhuoneen naapuri. Omakotitalo.

Mietin nyt ulkoyksikön asennusta. olohuoneen ja makuhuoneen ulkopuolella on iso puuterassi oven korkeudella.

Mietin nyt mikä on hiljaisin tapa asentaa ulkoyksiköttä. Seinälle tai terassille. Oletan että maateline terassille on hiljaisempi mutta miten sen kannatta kiinnittäää niin että tule mahdollisin vähän ääntä makuhuoneeseen? Jotain erikois lisätarvikkeita?

Entäs mitä muuta kannattaisi miettiä.

 
Käytän ainoastaan viilennykseen joten teoriassa vuoden, käytännössä vain viimekesän kokemus gree bora 35-a/w jäähdyttimestä. Sisäyksikkö äänenpaine sen 36-41dB(A) millä tulee ilmavirta 3820-590m3/h. Eli hiljaisimmalla ja pyynnin ollessa joku +24C erittäin hiljainen myös yöllä.

Tosin olohuoneeseen asennettu missä ei nukuta saati tuolla terassilla missä on ulkoyksikkö missä lukemma max äänenpaine 51dB(A). Ei ole kiinnitetty seinään vaan terassin puulankku lattiaan.

SEER: 6,1 ja energialuokka A++ (jäähdytyksessä) ja toiminta-alue +5 ~ +43C mikä on ainakin vielä riittänyt (ei ole päälle +43C lämpöjä onneksi Pirkanmaan alueela ollut).

Tosin tuo hinta sitten vähän riippuu ja roikkuu, jotkut täällä kertoneet että se olisi ollut jo luokkaa 1600-1800€ aivan sama minkä merkin ottaa, tänne tuli maalämmön asennuksen yhteydessä 1300€, jos olisi ollut enempi tilaajia niin 1200€.

Nopeasti katsoen olisi 1390€ esim. täältä:
Ilmalämpöpumppu Gree Bora 35-A/2/W jäähdytykseen + Ilmalämpöpumpun asennus

Kas, näköjään pyytävät erikseen hintaa myös tuosta maatelineestä ulkoyksikölle, itsellä kuului hintaan...
Itse olen kysellyt pumppuja ja tuota ovat tarjonneet gree bora a/v 35 ovat tarjonneet halvimpana (kerrostalo, 77 nelilötä, ylin kerros niin viime kesänä oli se 30-31 astetta pahimmillaan.). Millainen kokemus sulla on tuosta ulkoyksikön äänentuotosta? Itsellä olisi tulossa pavekkeelle makkarin ikkunan taa telineen/vaimennuskumien päälle ja greessä taitaa tosiaan olla se 51 desibeliä ilmoitettu äänentuotto. Onko susta kovaääninen, sattuuko kuulumaan sisälle? Jos laittas useita satasia enempi niin saisi hiljaisempia ulkoyksiköitä.
 
Meillä ilmalämpöpumppu tulee olohuoneen seinälle nurkkaan jonka on makuuhuoneen naapuri. Omakotitalo.

Mietin nyt ulkoyksikön asennusta. olohuoneen ja makuhuoneen ulkopuolella on iso puuterassi oven korkeudella.

Mietin nyt mikä on hiljaisin tapa asentaa ulkoyksiköttä. Seinälle tai terassille. Oletan että maateline terassille on hiljaisempi mutta miten sen kannatta kiinnittäää niin että tule mahdollisin vähän ääntä makuhuoneeseen? Jotain erikois lisätarvikkeita?

Entäs mitä muuta kannattaisi miettiä.

Maatelineelle on hiljaisin, ja ei niitä perinteisiä kumisia vaimennintassuja koneen ja telineen väliin vaan heti kunnon jouset.
 
Itse olen kysellyt pumppuja ja tuota ovat tarjonneet gree bora a/v 35 ovat tarjonneet halvimpana (kerrostalo, 77 nelilötä, ylin kerros niin viime kesänä oli se 30-31 astetta pahimmillaan.). Millainen kokemus sulla on tuosta ulkoyksikön äänentuotosta? Itsellä olisi tulossa pavekkeelle makkarin ikkunan taa telineen/vaimennuskumien päälle ja greessä taitaa tosiaan olla se 51 desibeliä ilmoitettu äänentuotto. Onko susta kovaääninen, sattuuko kuulumaan sisälle? Jos laittas useita satasia enempi niin saisi hiljaisempia ulkoyksiköitä.

Maatelineellä on hiljainen ja se on olohuoneen takana terassilla eikä kiinni seinässä. Tosin erinäisistä syistä johtuen en ole nukkunut olohuoneessa joten en tiedä miten yöllä se pitäisi ääntä, tuskin paljoa. Sen verran vähän kuitenkin että edes yöllä / aamusta kun käy esim. WC tiloissa ei siitä ääntä kuulu. Makuuhuone on asunnon toisessa päässä. Luonnollisesti myöskään päivästä ei tuosta ääntä kuulu, "tuulta" tosin mikä varsinkin alussa hermostutti kissoja (jotka ovat narussa kiinni terassilla kun tahtovat ulos).

Itsellä hieman isompi kokonaisuus, mutta esim. sauna, pesuhuone, kodinhoitohuone, tuulikaappi ja WC tilat ovat sellaisia että niitä en pyri viilentämään tuolla.
 
Oltaisiin asentamassa paritaloon ilmalämpöpumppua, ja suunnitelmaksi tuli asentaa se sivuseinustalle maahan parin metrin päähän meidän ja naapurin välisestä aidasta. Samalla seinustalla on mm. Makuuhuoneet ja nyt tuli mieleen, että mimmostahan hurinaa tuo pitää. Naapurilla ei pumppua ole, joten kesällä todennäköisesti on ikkunat auki heillä.

Mitsubishi AP35 kyseessä, mutta noiden ilmoitettujen desibelien perusteella tätä ei oikein ratkaise. Onko tommonen asennuspaikka (2m aidasta, ja toisessa kerroksessa ulkoyksiköstä suoran näköyhteyden päässä makuuhuoneen ikkuna) ihan selkeästi huono paikka? Jos siitä hurinaa kuuluukin, niin missä vaiheessa naapurilla on jotain perustetta valittaa?
Jos avoimen ikkunan takana hurraa naapurin ilppi, niin varmasti vituttaa, vaikkei se ääni varsinaisesti kova olekaan.

Ja se on nyt ihan samantekevää seisooko se kone omilla jaloillaan vai seinässä, kun se ääni kantautuu puhtaasti ilmatietä tuossa tapauksessa.

Paritalossa ei ehkä kuitenkaan ehdointahdoin kannata siitä seinänaapuristaan tehdä vihollista, ennemmin vaikka koita kehitellä sen naapurin kanssa jokin yhteishomma jossa teille kummallekin tulee ilppi.
 
Täällä asennettiin Gree Bora 35 maatelineelle rivariin, ei kuulu ulkoyksiköstä mitään sisälle ja pihallakin pitää mennä lähemmäksi kuuntelemaan onko se päällä. Hiljaisia vehkeitä ovat nykyään, ei pitäisi aiheuttaa häiriötä naapureille. Hyvä peli ollut ja odotellaan innolla kuumia kelejä.
 
Täällä asennettiin Gree Bora 35 maatelineelle rivariin, ei kuulu ulkoyksiköstä mitään sisälle ja pihallakin pitää mennä lähemmäksi kuuntelemaan onko se päällä. Hiljaisia vehkeitä ovat nykyään, ei pitäisi aiheuttaa häiriötä naapureille. Hyvä peli ollut ja odotellaan innolla kuumia kelejä.
Pari vuotta tuollainen pyörinyt ja on hiljainen ja viilentää hyvin koko asunnon. Ilpi paritalon toisessa kerroksessa ja silti pysyy kovillakin helteillä koko kämppä mukavan viileänä.
 
Omat kilpailutukset alkaa olemaan loppusuoralla. Urakoitsija on päätetty, mutta laitteena on vielä kaksi vaihtoehtoa.

Panasonic TZ35WKE hintaan 1599 €
Linkki laitteeseen: Panasonicin puolesta puhuisi saatava 5v takuu ja hieman halvempi hinta. Yleisesti laadusta en osaa sanoa. Googlailun perusteella joillain on ollut sisäyksikön resonointiongelmia, mutta kuinka yleistä en tiedä.

ja tässä loppuhetkillä mielessä pyörii myös Toshiba Seiya+ 13 hintaan 1799 €
Linkki laitteeseen: Plussana näyttäisi ulkoyksikön äänenpainetaso olevan 5dB (48 dB vs 43 dB) hiljaisempi hiljaisimmalla tasolla - voisi lisätä naapurisopua kun rivitalossa asutaan.
Miinuksena 200 euroa kalliimpi.

Sisäyksiköt ovat hiljaisimmillaan yhtä hiljaisia. Ulkoyksikön asennus tapahtuu rivitalon takapihalle pihan reunaan naapurin aidan viereen -tosin makuuhuone ei ole ihan siinä kiinni onneksi vaan on pieni syvennys, pesuhuone ja sitten makuuhuone. Etäisyys silti n. 4-5 metriä.

Herääkö mietteitä näiden kahden mallin välillä? Mahtaako olla mitään laatueroja, varaosien saatavuudessa ongelmia toisella tms?
 
Rinnakkaismallin (tosin pykälää pienemp) Panasonic LZ25:n ulkoyksikkö ainakin on todella hiljainen. Ei häiritse yhtään esim grillaamista samalla terassilla johon se on sijoitettu (jäähdytyskäytössä)
 
Itse olen kysellyt pumppuja ja tuota ovat tarjonneet gree bora a/v 35 ovat tarjonneet halvimpana (kerrostalo, 77 nelilötä, ylin kerros niin viime kesänä oli se 30-31 astetta pahimmillaan.). Millainen kokemus sulla on tuosta ulkoyksikön äänentuotosta? Itsellä olisi tulossa pavekkeelle makkarin ikkunan taa telineen/vaimennuskumien päälle ja greessä taitaa tosiaan olla se 51 desibeliä ilmoitettu äänentuotto. Onko susta kovaääninen, sattuuko kuulumaan sisälle? Jos laittas useita satasia enempi niin saisi hiljaisempia ulkoyksiköitä.
Meillä oli vanhassa asunnossa (kerrostalo, ylin kerros ja lasitettu parveke) green pumppu viilennykseen asennettuna parvekkeelle. Mitään jyrinää yms ei kuulunut mutta aivan älytön puhina kävi parvekkeella kun kone kävi. Oli vähän kuin tuulitunneli. Parvekelasit olivat molemmista päistä auki että ilma kiersi.
 
Näköjään Toshiban Seiya sulattaa itseään aina pakkasella, oli laite käynnissä tai ei. Uskaltaakohan tuon sammuttaa Shellyn kanssa (kun Seiya on sammutettuna jo valmiiksi). Vai hajoaako ulkoyksiköstä jotakin mikä ei sitten tarpeeksi lämpene?
80Wh on kulutus laitteen ollessa sammutettuna ja ulkona pakkasta. Näemmä kilowatin saattaa syödä päivässä pelkkään sulatteluun.
 
Näköjään Toshiban Seiya sulattaa itseään aina pakkasella, oli laite käynnissä tai ei. Uskaltaakohan tuon sammuttaa Shellyn kanssa (kun Seiya on sammutettuna jo valmiiksi). Vai hajoaako ulkoyksiköstä jotakin mikä ei sitten tarpeeksi lämpene?
80Wh on kulutus laitteen ollessa sammutettuna ja ulkona pakkasta. Näemmä kilowatin saattaa syödä päivässä pelkkään sulatteluun.
Eli siellä varmaan on pohjapellin sulatusvastus ja mahdollinen kompuran lämmitys (jos on?) päällä ja ne voi kyllä sammuttaa. Jos aikoo laitetta käynnistää kylmänä aikana niin laittaa vastukset päälle vähän aikaisemmin ennen starttia. Vaikka olisi pakkasta niin laite voi olla virrattomana eikä mitään hajoa, pitkään pakkasessa ollut kone saattaa tykätä kyttyrää, jos lyödään tulille ilman lämmitystä.
 
Eli siellä varmaan on pohjapellin sulatusvastus ja mahdollinen kompuran lämmitys (jos on?) päällä ja ne voi kyllä sammuttaa. Jos aikoo laitetta käynnistää kylmänä aikana niin laittaa vastukset päälle vähän aikaisemmin ennen starttia. Vaikka olisi pakkasta niin laite voi olla virrattomana eikä mitään hajoa, pitkään pakkasessa ollut kone saattaa tykätä kyttyrää, jos lyödään tulille ilman lämmitystä.
Eli Vanha Oikea Tieto, että ilppiä ei saa käynnistää pakkasella ei tapauskohtaisesti enää pidä paikkaansa. Saisi olla pakollinen ominaisuus ”Pohjolan malleissa”.
 
Onko kokemuksia tästä Gree bora 35-A/2/W mallista?

meille olisi suunitteilla laittaa tämä viilentämään kaksikerroksista 85 neliöistä rivarikämppää, mutta vähän tuo viilennysteho häiritsee että riittääkö, vai pitäisikö ottaa pykälän tehokkaampi Gree Bora 50-malli. Mitäs mietteitä herättää?
 
Onko kokemuksia tästä Gree bora 35-A/2/W mallista?

meille olisi suunitteilla laittaa tämä viilentämään kaksikerroksista 85 neliöistä rivarikämppää, mutta vähän tuo viilennysteho häiritsee että riittääkö, vai pitäisikö ottaa pykälän tehokkaampi Gree Bora 50-malli. Mitäs mietteitä herättää?

Vaikeapa näistä on varmuuksia ikinä sanoa, kun kokonaisuuteen vaikuttaa aika moni asia, mutta uskoisin, että tuon kokoiseen kämpäään varmasti riittää tuo 35-koon pumppu ihan helposti, varsinkin kun noista 85 neliöstä tuskin kaikkia tarvitsee edes viilentää. Katsoo vaan sijoituspaikan hyvin siten, että oleellisimmat (makkari, hengailutilat) saadaan viilennettyä.
 
Onko kokemuksia tästä Gree bora 35-A/2/W mallista?

meille olisi suunitteilla laittaa tämä viilentämään kaksikerroksista 85 neliöistä rivarikämppää, mutta vähän tuo viilennysteho häiritsee että riittääkö, vai pitäisikö ottaa pykälän tehokkaampi Gree Bora 50-malli. Mitäs mietteitä herättää?

Piti etsiä hieman kauempaa mutta löytyihän se postaus, eli itseäni lainaten:

Itselläni hieman samanlainen tilanne (tosin ei 105m2 vaan hieman alle 100m2) ja maalämpö valmistui 2022 kesäksi.

Käytössä täällä gree bora 35-a/w mistä ainakin mainoksissa todetaan seuraavaa:
"
KäyttötarkoitusVain jäähdytys
Mitat ja tehotSisäyksikkö
Mitat (k x l x s) mm 250x773x185
Paino kg 8,5
Äänenpaine (min-max) dB(A) 28 – 42
Ilmavirta (min-max) m³/h 300, 430, 500, 550
Ulkoyksikkö
Mitat, k x l x s mm 596x842x320
Paino kg 31
Äänenpaine (jäähd. / lämm.) dB(A) 52
Sulakekoko 10A
Suositeltavat kohteetKerrostalo, Omakotitalo, Rivitalo, Toimisto
Kohteen pinta-ala10-60m², 60-120m², 120-160m²
"
Tuotteen esite:
Käyttö ja asennusohje:

Pienillä sivuhuomioilla oikein hyvä ja riittävä omaan käyttööni.
Sivuhuomioita:
Paikat kuten: WC, Kodinhoitohuone, Pesuhuone, Sauna, Tuulikaappi, Vaatehuone, Terassi, Ulkovarasto jne. eivät kuulu paikkoihin mitä viilennän (osa varmaan itsestään selviä asioita).

Suurin ero tuli siitä että ensimmäisenä päivänä käyttöönotossa ilman kosteus tippui reippaasti (useampi ämpärillinen vettä mikä näkyi ulkoyksikön alla, suosittelen 5 tai 10l ämpäriä). Sen jälkeen joku +23/24C pyyntinä riitti oikein hyvin saamaan aikaan viileän tunteen. Jos pyyntinä oli joku +22C tjsp. tuli helposti kylmä olo. Tämä siis Pirkanmaan kohdalla missä ulkona saattoi olla helposti noin +28C astetta ja tarkeni oikein hyvin pelkissä shorteissa / polvihousuissa.

Ensimmäisen noin puolen päivän jälkeen harvempi (vesi)ämpärin tyhjennyskerta riittää. Otaksuen että ovia ja ikkunoita ei pidä auki ja suoralla auringonpaisteella pitää myös verhoja kiinni (niin ainakin itse tein).

Itse en nyt ihan 100% miettinyt esim. ympäristöystävällisyyttä (tämä oli tuote mitä suositeltiin firman puolesta joka myös asensi maalämmön) mutta ilmeisesti sekin on kunnossa:
"
Boran invertteritekniikka mahdollistaa hyvän energiatehokkuuden ja hiljaisen käyntiäänen. Erinomainen energiatehokkuus (A++, SEER 6,1) takaa energiapihin viilennyksen.

Ympäristöystävällisen R32-kylmäaineen kasvihuonepäästöt ja ympäristön kuormitus on kolme kertaa pienempi verrattuna perinteiseen R410A-kylmäaineeseen. Ympäristöystävällinen R32-kylmäaine on myös tehokkaampi, jolloin kylmäainetta tarvitaan lämpöpumpussa vähemmän.

"
Yksi tärkeimpiä asioita muistaa on kuitenkin että tämä on tarkoitettu viilennykseen ainostaan. Tällä VOI myös lämmittää mutta se ei ole erityisen energiatehokasta ja taisi olla +5C alle kun ulkona tippuu lämpö käyttö olisi suositeltavaa lopettaa. (Jäähdytys +5 - +43C ulkolämpötilassa). Suositus taisi olla 10A sulake mikä voi teoriassa myös aiheuttaa ongelmia (tuskin mutta onhan Suomessa kämppiä mitkä on rakennettu ennen 1918 sotiakin ja sähköt vasta myöhemmin mahdollisen sisävessan ja juoksevan veden kanssa kikkailtu toimimaan).

Eli itse olen tyytyväinen, en viilennä "jokaista huonetta" ja olen yhdessä kerroksessa. Mutta uskoisin että tuo tulee riittämään, kunhan sen asettelee järkevästi ja pitää osan tiloista suljettuna (sekä osan avoimena, kuten makuuhuoneet öisin koska tietysti suljettu tila lämpenee).
 
Meillä on 35 kokoluokan mitsu lämmitys ja jäähdytyskäytössä 135 neliöisessä 1 tasoisessa kämpässä, joten eiköhän 35 kokoluokan laite jäähdytyskäytössä riitä ihan hyvin. Pitää muistaa, että kesäkaudella se sisälämpötila itsessään ei ole se itseisarvo mukavalle sisäilmalle, vaan jo pumpun poistama kosteus tekee sisäilmasta erittäin paljon siedettävämmän, vaikkei kaikki huoneet aivan yhtä viileitä olisikaan. Meillä pumppu 22 asteen pyynnillä tekee käytännössä kauimmaisista huoneista n. 24 asteisia, mutta tuo on täysin riittävä lämpötila työhuoneessa vaikkapa etätyöpäivään, kun ilmankosteus ei ole samaan aikaan hiostava.
 
Millä ulkolämpötilalla olette yleensä vaihtaneet ILP:in lämmittämisestä viilentämiseen? Nyt on öisin vielä pakkasta ja päivisin plussalla sekä aurinko aika hyvin alkaa jo tupakeittiötä lämmittää kun on isot ikkunat.

Öisin olen pitänyt pyynnön 22 asteessa mutta päivisin olen laskenut 21 ja pitänyt sitä takkamoodia/ilmankierrätystä päällä (mitsun ln35).
 
Millä ulkolämpötilalla olette yleensä vaihtaneet ILP:in lämmittämisestä viilentämiseen? Nyt on öisin vielä pakkasta ja päivisin plussalla sekä aurinko aika hyvin alkaa jo tupakeittiötä lämmittää kun on isot ikkunat.

Öisin olen pitänyt pyynnön 22 asteessa mutta päivisin olen laskenut 21 ja pitänyt sitä takkamoodia/ilmankierrätystä päällä (mitsun ln35).

Tätä samaa piti itsekin tuossa pääsiäisenä kysyä, mutta unohtu koko asia. Ite laitoin sunnuntaina pyynnin 21 asteeseen lämmityksellä. Kertokaapas viisaammat mistä muuten johtuu, että lämmityksellä 21 laitteesta tuleva ilma tuntuu käteen "lämpimältä", mutta jäähdytyksellä sama lämpötila tuntuu kylmältä :confused:

Mitsun LN25 itellä. Joka muuten nyt talvella riitti vallan hyvin lämmitykseen kun sitä täällä vähän pohdiskeltiin kun vuoden vaihteessa kysyin mielipidettä.
 
Tätä samaa piti itsekin tuossa pääsiäisenä kysyä, mutta unohtu koko asia. Ite laitoin sunnuntaina pyynnin 21 asteeseen lämmityksellä. Kertokaapas viisaammat mistä muuten johtuu, että lämmityksellä 21 laitteesta tuleva ilma tuntuu käteen "lämpimältä", mutta jäähdytyksellä sama lämpötila tuntuu kylmältä :confused:
Tuo 21c on tavoitelämpötila eikä niinkään puhallettavan ilman lämpötila.

Jäähdytystä heti vaan päälle, kun sisällä tulee kuuma. Eipä ainakaan sähköä hirveästi pääse kulumaan, jos 10c ulkoilmasta puristetaan sisäkennoa vaikka 15c asteeseen...
 
ILP huoltokysymys - ostettiin uusi kämppä ja siellä on 2015-2016 asennettu vekotin.

Onko sille syytä tilata joku kausihuolto tai tehdä muita tarkistuksia vai kovaa ajoa jos tuntuu toimivan normaalisti?

Panasonic CU-HE9PKE näyttäis olevan malli
 
ILP huoltokysymys - ostettiin uusi kämppä ja siellä on 2015-2016 asennettu vekotin.

Onko sille syytä tilata joku kausihuolto tai tehdä muita tarkistuksia vai kovaa ajoa jos tuntuu toimivan normaalisti?

Panasonic CU-HE9PKE näyttäis olevan malli

- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
 
- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
20 vuotiaisiin harvoin törmää, ja olivat aikanaan Japanissa tehtyjä, valtaosin japsi osilla.
 
- Kannattaa tietysti tehdä vähintään perusjutut. Eli suodattimen puhdistus (mikä muutenkin kannattaa tehdä noin kerran kuussa tjsp) ja tarkistaa ulkoyksikkö (ettei siellä ole esim. mitään roskaa / risuja välissä).
- Testata (kun ottaa käyttöön) että lämmitys ja viilennys toimii kuten kuuluukin
- Testata kondessiveden poistuminen ja että se toimii (ei esim. päästele vesiä sisälle)

Osa (myyntiliikkeet jotka tätä tekevät) suosittelevat huoltoa jopa vuoden välein. Itse sanoisin että esim. noin 5-6 vuoden välein huoltavat, lisäävät kylmäainetta, putsaavat lamellit, pesevät jne.

Tosin jos sille ei ole tehty ns. "mitään" ainakaan huoltajien toimesta sanoisin että kannattaa se arviolta joku 150-350€ maksaa tuosta. Väitetään että käyttöikä olisi keskimäärin 20 vuotta, vielä kuulema edelleen törmää joihinkin 90-luvun malleihin mutta se on harvinaista.
Tuo kylmäaineen lisäys on ihan huuhaata, jos ei ole vikaa, niin kylmät ei sieltä mihinkään karkaa. Ei jääkaappeihin tai pakastimiinkaan lisäillä.
Auton ilmastointi taas on täysin eri tyyppinen ja sieltä hukkuu kylmiä vaikka olisi ehjä.

Sisäyksikön pesu kunnolla, päälikuoret pois ja pesuun tarkoitettu aine on täysin riittävä huolto. Itse teen vuoden välein.
 
Sisäyksikön pesutarve riippuu paljon mihin pumppu on sijoitettu ja miten pöyistä ilmaa kämpässä kiertää. Itse pesin ekan kerran vajaa 4v vanhana ja oli suunnilleen oikea hetki. Ei ollut kovin likainen, saatikka tukossa. 3-5v saattaa olla keskimäärin ihan hyvä väli.

Suodattimia imuroidessa kannattaa vilkaista taskulampun tai otsalampun kanssa kenno samalla, niin tulee käsitys kuinka nopeasti likaantuu.
 
Tuo kylmäaineen lisäys on ihan huuhaata, jos ei ole vikaa, niin kylmät ei sieltä mihinkään karkaa. Ei jääkaappeihin tai pakastimiinkaan lisäillä.
Auton ilmastointi taas on täysin eri tyyppinen ja sieltä hukkuu kylmiä vaikka olisi ehjä.

Sisäyksikön pesu kunnolla, päälikuoret pois ja pesuun tarkoitettu aine on täysin riittävä huolto. Itse teen vuoden välein.
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Totta, ei ole mitenkään harvinaista että täyttötarvetta tulee. En tarkoita että jokaisella kokoonpanolla, mutta jos mainitun 5v kuluttua on sen oloisia piirteitä että aineesta pulaa. niin kyllä se kortti kannattaa katsoa, ennenkuin uutta laitetta tilaa.

Ja autoissakin voi olla toisinpäin on niitä satojatuhansia kilomotrejä ajettua 20v autoja joissa koko vehkeeseen koskaan tehty mitään.

Kaverilla korjaamo ja haasteli, että uutena eivät juurikaan vuoda. Heti kun viedään ilmastointihuoltoon, sen jälkeen saa olla huoltamassa ja täyttämässä harva se vuosi. Eli ei pidä koskea jos toimii.
Menee jo vähän autoketjun puolelle, mutta moni vetää tuolla asenteella ja ilmeisen onnistuneesti. Toki silloin kun tulee huollon tarve, niin voi sitten arpoa onko myöhemmin tulevat huollontarpeet huollosta johtuvia, vai ihan siitä että elinkaari lopussa.
Tilastossa toki ne joita ei ole 20v huollettu ja toimii, niin niitä ei ole huolettu...
 
Viimeksi muokattu:
Ja autoissakin voi olla toisinpäin on niitä satojatuhansia kilomotrejä ajettua 20v autoja joissa koko vehkeeseen koskaan tehty mitään.
Kaverilla korjaamo ja haasteli, että uutena eivät juurikaan vuoda. Heti kun viedään ilmastointihuoltoon, sen jälkeen saa olla huoltamassa ja täyttämässä harva se vuosi. Eli ei pidä koskea jos toimii.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Putket ovat ilpeissä kuparia.
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Missä kohtaa ilpissä on pehmeää kaasulinjaa ?
 
Käsittääkseni ilpissä on kuitenkin jossain määrin notkeita linjoja tuon kylmäaineen siirtämiseen, joten diffuusiota kyllä tapahtuu jossain määrin ja kylmäainetta karkaa kuten autossakin, toki varmaan suuruusluokka aivan eri määrää. Jääkaapeissa yms on kompura kokonaan suljettu kylmäainelijojen sisään jotka ovat myös kauttaaltaan kovaa kuparia tai messinkiä tms, eli sieltä ei mitään kyllä karkaa.
Ei ole kyllä tullut ilppiä vastaan jossa letkuja olisi. En toki niitten kanssa työkseni pelaa, mutta jokusen asentanut ja yhden korjannut, kun oli vuoto.
 
Eikös joissakin ultimatemarketin tee-se-itse malleissa ollut muoviletkut ja pikaliittimet?
 
Kaikki Mitsubishi Electric LN- ja LN-2 omistajat tai sellaisen hankintaa suunnittelevat... sulatusongelma on ratkaistu!

Mitsubishi LN-sarjan pumput eivät ole oman(kaan) kokemuksen mukaan valmiita "osta ja unohda"-pumppuja, eli vaativat perehtyneisyyttä. Markkinoilla on tarjolla sellaisiakin pumppuja, mitkä osaavat sulattaa järkevämmin kuin Mitsu omalla toimimattomalla "fuzzy logicillaan". Harkitse asiaa vakavasti pumpun ostoa miettiessäsi.

Jos olet kuitenkin valinnut Mitsubishin tulevaksi pumpuksesi (tekniikaltaan ja tehoiltaan todella hyvä kampe, designiltaankin siisti imo) tai sinulla on jo olemassa oleva Mitsu, niin...

... sulatusongelmaan on tehty ratkaisu: "MitsuRunner".

Voin suositella kaikille Mitsubishi Electric LN-omistajille MitsuRunner-sulatushuijausta, minkä avulla Mitsubishi Electric ilmalämpöpumpusta LN- tai LN-2 saa todella hyvin & hyvällä COP:lla läpi vuoden toimivan ILP:in :thumbsup: Sulatushuijaus toimii todennäköisesti muidenkin mallien/merkkien pumpuissa (pienin muutoksin?), eli softa yksinkertaisuudessaan mittaa ulkoyksikön kennon ja ulkoilman lämpötilaeroa ja laukaisee oikea-aikaisen sulatuksen, kun kenno riittävän tukossa.

Lisäksi saat tiedot/logit ILP:in toiminnasta ilmaiseen IotGurun (ohjeet tähän tehty) pilveen, joten voit seurata pumpun toimintaa mistä vain.

Kännykkään halutessasi saat MitsuRunnerin sen hetkiset tiedot ilmaiseen Appiin... kätevää!

Porukka on tehny loistavaa engineerinkiä ja mittauksia tuolla pumppufoorumilla LN-mallien osalta yli kahden vuoden ajalta, joten käyttökokemuksia ja käppyrää/dataa löytyy mittauksista, eli mutulla näitä ei ole toteutettu. Softasta uutta revisiotakin on tulossa jossakin kohtaa, sekä vielä helppokäyttöisempää Sonoffin purkkia, jonka avulla MitsuRunnerin käyttöönotto entistäkin helpompaa.

Omia kokemuksia: itellä huijaussofta pyöriny nyt vajaan viikon ja yöpakkasiakin ollut alle -10'C. Tekee nättejä 180 min sulatuksia (oletuksena hyvä max.käyntijakso, voi muuttaa haluamakseen) peräjälkeen ja osaa reagoida muuttuneisiin keliolosuhteisiin loistavasti.

Sisälämpötila-anturin siirron avulla sisäyksiköstä ulos etäämmälle loppui myös sisälämpötilapyynnin rukkaukset, eli riittää yksi sisälämpötila, vaikka ulkolämpötila vaihtuisi plussakeleiltä koviin pakkasiin. Tämä tuli todettua, kun tein tuon sisälämpötila-anturin siirron jo helmikuun alussa. Ennen sitä piti vaihtaa aina nollakeleille, pikkupakkasille ja koville pakkasille oma pyynti erikseen... ei kovin kätevää. Samoten ILP reagoi nopeasti sisälämpötilojen muutoksiin (takan lämmitys, aurinko paistaa sisälle), joten ei ylilämmitäkään enää. Lisäksi jos lämpötilapyyntiä haluaa nostaa esim. reissun jäkeen, niin onnistuu ilman, että tehdassofta pakottaa heti lämpötilanvaihdon jälkeen sulatukselle, vaan aloittaa sulatuksen vasta, kun tarvetta.

Voin kyllä suositella lämpimästi MitsuRunneria kaikille, eli pienellä euromääräisellä satsauksella saat oikeasti toimivan ILP:in. Investointi maksaa itsensä takaisin parantuneena COP:na talven sähköhinnoista riippuen jopa jo viikoissa. Sähkölaskujen pienenemisen lisäksi käyttö- ja asumismukavuus paranevat, kun pumppu toimii ilman Mitsun omaa "sekavaa sulatuslogiikkaa" ja tekee oikeasti lämpöä sisään ja sulattaa, kun kenno oikeasti kuurassa.

Lisätietoa sulatushuijauksesta/keskustelusta täältä ja MitsuRunnerista täältä :cool:.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png

Itse laittaisin juuri tuohon missä ILP lukeekin.
Viileä ilma kyllä leviää tuosta, kun mh ovet pidetään auki. OH seinustalta virta hankalampi saada mh, lisäksi tällöin puhalluksen kovuus voipi häiritsee oleskelua noissa tiloissa.
Tuossa käytävässä pystyy hyvin laittamaan läpät ylös, puhallusta kovemmalle ilman kenenkään häiritsemistä tai virtaamista.

Suosittelen aina isompaa mallia, hintaero kuitenkin varmasti pieni, sisäyksikön koko/ulkonäkö tuskin haittaa kyseisessä sijainnissa jne.
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png
Onko kyseessä vasta rakenteilla oleva kohde? Maalämmön kanssa maakylmä oisi kova sana. Mikäli ei mahdollista niin tuo ehdottamasi paikka näyttää omaankin silmään parhaalta paikalta. Osaava ILP asentaja osaa kyllä katsoa parhaan paikan asennukselle sitten paikanpäällä suoraan.
 
Ilmalämpöpumppu harkinnassa uuteen rivitaloasuntoon ja sisäyksikön sijoittelu mietityttää. Pumppu tulee viilennykseen, koska lämmityksen hoitaa maalämpö. Kuvassa sallittu ulkoyksikön sijoitus merkitty punaisella (talon eteen tai päätyyn) ja mutulla sisäyksikön järkevin sijainti merkitty violetilla (ulko-oven yläpuolella). Tärkeintä on, että kesällä saisi makuuhuoneiden lämpötilaa viilennettyä.

Leviääkö viileä ilma tuosta ajatellusta sijainnista makuuhuoneisiin? Harkinnassa on ainakin Mitsubishin HR25 tai HR35 (neliöitä asunnossa 83.5).

ilp.png

Jos ei viilene, kokeile vaihtaa pystypuhallusta vaakapuhallukseen vaikka iltaisin/yöksi jos helpottaisi. Näyttää kyllä että pitäisi onnistua - ainakin asetuksia rukkaamalla.
 
Moro,

hankkimassa ilmalämpöpumppua ylikuumenevaan kerrostaloasuntoon. Parin firman kanssa jutellut nyt ja saanut tarjouksia.

Asunto on tukala jo maaliskuun loppupuolella, kesällä sietämätöntä ja viilennystarvetta olisi aina marraskuuhun tai jopa joulukuuhun asti.

1. Olen lueskellut jostain esitteestä että viilennystä ei saisi käyttää edes lähellä nollakeliä? Pitääkö paikkaansa ja miksi. Yhden myyjän mielestä ei esimerkiksi ongelmaa viilentää jo maaliskuussa.

2. Pumpun ulkoyksikön asennuspaikaksi parikin firmaa ehdotti auringolta suojassa olevaa parvekkeen seinää, johon ulkoyksikkö tulisi kumijaloille. Toinen tarjosi pienempiä, toinen isompia kartiomaisia kumijalkoja. Kukaan ei tarjonnut vielä metallikehikkoa, ja parin kanssa puheessa kävi ilmi etteivät suosittele. Ihmettelin vähän vaan että pysyykö varmasti turvallisesti sitten paikallaan, kun ei ole "pultattu" kiinni?

3. Parveke on melkoinen akvario, yksi myyjä sanoi että parvekkeen korkeat lasit vähän raollaan pihalle riittää, toinen sanoi että pitää käyttää mielellään lasit kokonaan auki (mikä on tietty yöaikaan ongelma sijainnista johtuen). Ilmeisesti sähkönkulutus ainakin lisääntyy kuumassa.

4. Useampi myyjä tarjosi Toshiban Seiya plus R32 pumppua, 3.3 kW tehoinen malli (RAS-13E2AVG-E, RAS-B13E2KVG-E). Esitteen ja myyntipuheiden perusteella vaikuttaa varsin ok:lta - onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Pääasia että olisi luotettava, tehokas ja mahdollisesti hiljainen.

Kyseessä on noin 80m2 asunto, jossa 4m x 4m olohuone ja sen viereinen käytävä jossa työpiste, eli molemmat pitäisi saada pääasiassa viilenemään.
 
Viimeksi muokattu:
Akvaarioparvekehan on pätsi ja ulkoyksikkö kuumentaa sitä vielä lisää. Lasit kyllä kannattaa pitää ihan auki silloin kun pumppu päällä.

Sieltä parvekkeeltahan se pumppu viileän ottaa ja työntää kuumaa tilalle.
 
Moro,

hankkimassa ilmalämpöpumppua ylikuumenevaan kerrostaloasuntoon. Parin firman kanssa jutellut nyt ja saanut tarjouksia.

Asunto on tukala jo maaliskuun loppupuolella, kesällä sietämätöntä ja viilennystarvetta olisi aina marraskuuhun tai jopa joulukuuhun asti.

1. Olen lueskellut jostain esitteestä että viilennystä ei saisi käyttää edes lähellä nollakeliä? Pitääkö paikkaansa ja miksi. Yhden myyjän mielestä ei esimerkiksi ongelmaa viilentää jo maaliskuussa.

2. Pumpun ulkoyksikön asennuspaikaksi parikin firmaa ehdotti auringolta suojassa olevaa parvekkeen seinää, johon ulkoyksikkö tulisi kumijaloille. Toinen tarjosi pienempiä, toinen isompia kartiomaisia kumijalkoja. Kukaan ei tarjonnut vielä metallikehikkoa, ja parin kanssa puheessa kävi ilmi etteivät suosittele. Ihmettelin vähän vaan että pysyykö varmasti turvallisesti sitten paikallaan, kun ei ole "pultattu" kiinni?

3. Parveke on melkoinen akvario, yksi myyjä sanoi että parvekkeen korkeat lasit vähän raollaan pihalle riittää, toinen sanoi että pitää käyttää mielellään lasit kokonaan auki (mikä on tietty yöaikaan ongelma sijainnista johtuen). Ilmeisesti sähkönkulutus ainakin lisääntyy kuumassa.

4. Useampi myyjä tarjosi Toshiban Seiya plus R32 pumppua, 3.3 kW tehoinen malli (RAS-13E2AVG-E, RAS-B13E2KVG-E). Esitteen ja myyntipuheiden perusteella vaikuttaa varsin ok:lta - onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia? Pääasia että olisi luotettava, tehokas ja mahdollisesti hiljainen.

Kyseessä on noin 80m2 asunto, jossa 4x4 olohuone ja sen viereinen käytävä jota työpiste jotka pitäisi saada pääasiassa viilenemään.
Laite on huono jos sillä ei voi viilentää pakkasella.

Parvekelasit täytyy pitää auki.
 
Ne suositukset vaihtelevat laitteen mukaan, esim. omassa Gree Bora 35-A/2/W laitteessa suositus on " Toiminta-alue (ulkolämpötila): +5 ~ +43°C "

Koska se on tarkoitettu viilennykseen. Sitten on ympäri vuoden toimivia (ja tarkoitettuja) malleja joilla myös lämmitetään. Ei se suoraan tarkoita että jos lämpö parvekkeellasi laskee vaikka +4C tai nousee +44C laite räjähtää ja syttyy palamaan. Mutta jos nyt ulkona on vaikka -25C tai parvekkeella on +80C ei se elinikä siitä pitene ja voi jopa laite hajota. Lisäksi kuten sinulle varoiteltu se esim. tässä mallissa luvattu SEER: 6,1 ja Energialuokka A++ ei välttämättä toteudu jos ulkoyksikköä ympäröivä lämpötila paljon eroaa tuosta +5 - +43C välisestä lämmöstä. Itse ratkaissut sen helposti näin alkuvuodesta, en jätä yöksi päälle jos on pakkasta tai lämmön otaksun tippuvan alle +5C.

Jos parveke on "akvaario" ja lämpö siellä kasvaa todella paljon on tosiaankin ihan suositeltavaa pitää ne ikkunat avoinna. Itselläni tuo on sijoitettuna terassille ja pultattu (puiseen) lattiaan metallikehikolla. Uskoisin että se ei ehkä ole niin suotavaa betonisella parvekkeella vaan ne kumijalat ainakin teoriassa (kun ovat vielä uudet jne) vaimentavat sitä ääntä ja tärinää seinää vasten JA jos joskus hamassa tulevaisuudessa tuote poistetaan siitä ei jää niin pahoja jälkiä parvekkeeseen.

EDIT: lisätään nyt vielä että voi tällä tietysti myös lämmittää mutta tuote on huonompi siinä ja kun on maalämpö en edes harkitse:
"
Lämmitysteho (nimellisteho): 0,9-4,0 (3,4) kW
Toiminta-alue (ulkolämpötila): +5 ~ +24°C
SCOP: 4,0
Energiateholuokka: A+
"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom