Ilmalämpöpumput eli ILPit

Mahtava vinkki tuo pelkän ilmanpuhdistuksen käyttäminen! Nytkin pärskin kun paju tms. kukkii. Osaatko sanoa, voisiko sitä käyttää jopa talvella, esim. laittamalla pyynnin niin lämpimälle ettei vahingossakaan ala viilentämään?

Minkä kokoinen kolmiosi on, kun olet päätynyt isompaan malliin?

Pitää tutustua kotiautomaationkin mahdollisuuksiin (itsellä HomeKitissä HomePod + valaistus), mutta olin lähinnä ajatellut napsauttaa vekottimen keväällä päälle ja sulkea syksyllä. Tarviiko tuota nyt muuten niin säädellä, jos ei ole pitkiä aikoja pois kotoa?

Ja hyvä vinkki myös tuo Daikinin oma(?) pömpeli, kysyn siitäkin asentajalta.
Minkähänlainen ilmansuodatus on ilpeissä ? Nähnyt vaan hyttysverkkoa kennon edessä ja plasmasmasuodatin virityksiä jotka 5cm x 15cm kokoisia. Daikinilla joku uusi superhyttysverkko vai ?
Jos jotain uutta niin otathan timestamp kuvan tänne.
 
Kuinka paljon teidän kokemuksen mukaan ILPit tiputtaaviilentäessään ilmankosteutta kerrostaloasunnossa, jossa koneellinen ilmanvaihto? Mietin, kun täällä ilmankosteus laskee talvella alle 20%, joten ilmankostuttimet pöhisee syksystä kevääseen. Tuntuisi hullulta (ja kalliilta), jos kesätkin täytyisi pitää ilmankostutin päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin "viilennys" tuntuu tulevan kyllä siitä että ilmankosteus vähenee. Eli itselläni kun viimekesänä ostin tuon ilmalämpöpumpun niin parin ensimmäisen tunnin aikana tuli jo se ensimmäinen ämpäri täyteen vettä, toinen saman illan aikana. Myöhemmin kun tuo pyöri sitä ämpäriä tulee tyhjennettyä kerran viikossa tms.

Eli se pyyntilämpö itselläni on jotain +24C. Mikä tuntuu oikeasti viileältä KUN sen kosteuden saa tiputettua. Sitä ennen on aika tuskaa vaikka se lämpötila olisi samoissa lukemissa.

Toki niitä saa lukea missä pyynti on +18C ja lämpö jotain +21C ja pahoitellaan vierailta kun on hieman lämmintä. Sitten ihmetellään kun on seinät pilalla ja ulkona joku +28C varjossa heinäkuussa.
 
Kuinka paljon teidän kokemuksen mukaan ILPit tiputtaaviilentäessään ilmankosteutta kerrostaloasunnossa, jossa koneellinen ilmanvaihto? Mietin, kun täällä ilmankosteus laskee talvella alle 20%, joten ilmankostuttimet pöhisee syksystä kevääseen. Tuntuisi hullulta (ja kalliilta), jos kesätkin täytyisi pitää ilmankostutin päällä.
Meillä tarvitsee aika vähän viilennystä, mutta vettä lorottaa lähinnä silloin kun jäähdytyksen laittaa päälle. Kun talon kosteus laskee, veden määräkin vähenee ja mahdollisesti loppuu lopulta kokonaan. Kuivuudesta toki ei kesällä tarvitse kärsiä kuten talvella.
 
Mitä teillä on siis suhteelliset ilmankosteudet kesäisin ilpin viilentäessä? Pelkään siis sitä, että voiko laskea liian alas (alle 30%) jolloin sitten taas tarvitaan lisäkosteutusta.
 
Kuinka paljon teidän kokemuksen mukaan ILPit tiputtaaviilentäessään ilmankosteutta kerrostaloasunnossa, jossa koneellinen ilmanvaihto? Mietin, kun täällä ilmankosteus laskee talvella alle 20%, joten ilmankostuttimet pöhisee syksystä kevääseen. Tuntuisi hullulta (ja kalliilta), jos kesätkin täytyisi pitää ilmankostutin päällä.
Ilmankosteus ei pääse putoamaan kesällä siihen malliin kuin talvella kun ilmassa on huomattavasti korkeamman lämpötilan vuoksi sitoutuneena niin paljon enemmän vettä.


Mitä teillä on siis suhteelliset ilmankosteudet kesäisin ilpin viilentäessä? Pelkään siis sitä, että voiko laskea liian alas (alle 30%) jolloin sitten taas tarvitaan lisäkosteutusta.
Viime kesänä mm. heinäkuussa vajaat 50% Netatmon mukaan. Ulkolämpötilat tuolloin päälle 25C.
 
Ilmankosteus ei pääse putoamaan kesällä siihen malliin kuin talvella kun ilmassa on huomattavasti korkeamman lämpötilan vuoksi sitoutuneena niin paljon enemmän vettä.
Olisiko lukuja heittää? Aina puhutaan siitä, miten juuri ilmankosteuden pudottaminen tuo sen viileyden tunteen, mutta kun en nimenomaan halua että se putoaa liian alas.
 
Olisiko lukuja heittää? Aina puhutaan siitä, miten juuri ilmankosteuden pudottaminen tuo sen viileyden tunteen, mutta kun en nimenomaan halua että se putoaa liian alas.
Tuosta jos katsoo vaikka heinäkuun 21. päivä, alin sisälämpötila aamuneljän jälkeen 22,5C. Korkein juuri ennen puoltayötä 26C (mittaus paikassa, johon tulee kylmälaitteista lisää lämpöä). Ulkona auringonpaisteinen päivä ja ylimmillään päälle 30C pidemmän aikaa keskipäivällä. Ilmankosteus sisällä alimmillaan 42% aamukahden aikaan, päivällä 43-44%. Ilppi on jäähdyttänyt yötä päivää.
Vertailuna vaikka tämä hetki, kosteus 27% ja sisälämpötila noin 20C. Ulkona nelisen astetta pakkasta.
 
Tuosta jos katsoo vaikka heinäkuun 21. päivä, alin sisälämpötila aamuneljän jälkeen 22,5C. Korkein juuri ennen puoltayötä 26C (mittaus paikassa, johon tulee kylmälaitteista lisää lämpöä). Ulkona auringonpaisteinen päivä ja ylimmillään päälle 30C pidemmän aikaa keskipäivällä. Ilmankosteus sisällä alimmillaan 42% aamukahden aikaan, päivällä 43-44%. Ilppi on jäähdyttänyt yötä päivää.
Vertailuna vaikka tämä hetki, kosteus 27% ja sisälämpötila noin 20C. Ulkona nelisen astetta pakkasta.
Kiitos! Tämän esimerkin perusteella voisin kuvitella, että omassa kämpässä saattaisi olla samaa luokkaa pysyen yli 30%:ssa, eikä kostutustarvetta kesällä olisi :thumbsup:
 
Olisiko lukuja heittää? Aina puhutaan siitä, miten juuri ilmankosteuden pudottaminen tuo sen viileyden tunteen, mutta kun en nimenomaan halua että se putoaa liian alas.

Suhteellinen kosteus kesällä Daikinin kanssa on siinä 50% hujakoilla, ei putoa liian alas. Tuskin saa edes kuivatustoiminnolla laskemaan alle 40%.

Itse asiassa Home Assistantilla näkee Daikinin "target humidity"-arvon, muistelisin sen olleen 50% tai 55% joskus kesällä kun sattumalta vilkaisin.
 
Laitoin tilaukseen tämä 799 euron Electrolux epn12c38hw ilmälämpöpumppua.

Laite lähinnä tarkoitettu olohuonen ja keittiön viilentämiseen ja tarvittaeessa lämmittämiseen. Omakotitalo noin 120 m2. Viime vuonna oli käytössä 12000 BTU siirrettävä ilmastointilaite, se viilensi sopivasti kun se oli päällä mutta meteli häiritsi.

Talossa löytyy 15 vuotta vanha Nibe Fighter 310P poistoilmalampöpumppu ja takka joka käytetään talvella.

Riittääkkö tämän ilmalämpöpumpun tehot sekä jäähdytykseen ja lämmitykseen?

Energialuokka lämmitys A+
Energialuokka jäähdytys A++
Antoteho lämmitys 5,4 kw
Antoteho jäähdytys 4,2 kw
Vuosihyötysuhde 4,0 (SCOP)
Vuosihyötysuhde 6,8 (SEER)


 
Vähän samoilla tiimoilla edellisen kysyjän kanssa mutta laveampi kysymys - 160 neliön kämppä, kaksi kerrosta, osa olohuoneesta ylös asti avointa tilaa. Isot ikkunat eteläänpäin.

Minkä tehoisella tämän pytingin saa varmasti kesällä pysymään siedettävänä? Lämmitystä ei tarvita, koska VILP hoitaa sen puolen.
 
Laitoin tilaukseen tämä 799 euron Electrolux epn12c38hw ilmälämpöpumppua.

Laite lähinnä tarkoitettu olohuonen ja keittiön viilentämiseen ja tarvittaeessa lämmittämiseen. Omakotitalo noin 120 m2. Viime vuonna oli käytössä 12000 BTU siirrettävä ilmastointilaite, se viilensi sopivasti kun se oli päällä mutta meteli häiritsi.

Talossa löytyy 15 vuotta vanha Nibe Fighter 310P poistoilmalampöpumppu ja takka joka käytetään talvella.

Riittääkkö tämän ilmalämpöpumpun tehot sekä jäähdytykseen ja lämmitykseen?

Energialuokka lämmitys A+
Energialuokka jäähdytys A++
Antoteho lämmitys 5,4 kw
Antoteho jäähdytys 4,2 kw
Vuosihyötysuhde 4,0 (SCOP)
Vuosihyötysuhde 6,8 (SEER)



Eiköhän jäähdytyksessä tehot riitä hyvin varsinkin jos annat sen laitteen olla päällä automaattiasennolla vaikka +23C pyyntilämpötilalle koko kesän vapusta elokuun lopulle.

Tuo 4,2 kW on kuitenkin paljon jäähdytystehoa. Ei se tarvittavan viilennyksen kuitenkaan tarvi viilentää kuin muutaman asteen verrattuna ulkoilmaan sisäilmaa.

Siinähän ne erot sitten tulee esille jos yli -20C pakkasilla talo pitäisi saada pysymään pumpulla lämpimänä. Maksaa tuhat euroa enemmän joku Mitsubishin RW25 pumppu, joka on parhaasta päästä nykyään tuottamaan sitä lämmintä kovissa pakkasissa.
 
Laitoin tilaukseen tämä 799 euron Electrolux epn12c38hw ilmälämpöpumppua.

Laite lähinnä tarkoitettu olohuonen ja keittiön viilentämiseen ja tarvittaeessa lämmittämiseen. Omakotitalo noin 120 m2. Viime vuonna oli käytössä 12000 BTU siirrettävä ilmastointilaite, se viilensi sopivasti kun se oli päällä mutta meteli häiritsi.

Talossa löytyy 15 vuotta vanha Nibe Fighter 310P poistoilmalampöpumppu ja takka joka käytetään talvella.

Riittääkkö tämän ilmalämpöpumpun tehot sekä jäähdytykseen ja lämmitykseen?

Energialuokka lämmitys A+
Energialuokka jäähdytys A++
Antoteho lämmitys 5,4 kw
Antoteho jäähdytys 4,2 kw
Vuosihyötysuhde 4,0 (SCOP)
Vuosihyötysuhde 6,8 (SEER)


Perus mitoituksella pitäisi olla 3.6kw@-10c, tuossa on 3.5kw@-7c. laittaisin suuremman mallin jos tuolla on oikeasti tarkoitus lämmittää.
 
Vähän samoilla tiimoilla edellisen kysyjän kanssa mutta laveampi kysymys - 160 neliön kämppä, kaksi kerrosta, osa olohuoneesta ylös asti avointa tilaa. Isot ikkunat eteläänpäin.

Minkä tehoisella tämän pytingin saa varmasti kesällä pysymään siedettävänä? Lämmitystä ei tarvita, koska VILP hoitaa sen puolen.
Teoriassa 4kw jäähdytystehoa riittää keskiverto taloon.
 
Laitoin tilaukseen tämä 799 euron Electrolux epn12c38hw ilmälämpöpumppua.

Laite lähinnä tarkoitettu olohuonen ja keittiön viilentämiseen ja tarvittaeessa lämmittämiseen. Omakotitalo noin 120 m2. Viime vuonna oli käytössä 12000 BTU siirrettävä ilmastointilaite, se viilensi sopivasti kun se oli päällä mutta meteli häiritsi.

Talossa löytyy 15 vuotta vanha Nibe Fighter 310P poistoilmalampöpumppu ja takka joka käytetään talvella.

Riittääkkö tämän ilmalämpöpumpun tehot sekä jäähdytykseen ja lämmitykseen?

Energialuokka lämmitys A+
Energialuokka jäähdytys A++
Antoteho lämmitys 5,4 kw
Antoteho jäähdytys 4,2 kw
Vuosihyötysuhde 4,0 (SCOP)
Vuosihyötysuhde 6,8 (SEER)


Tehon puolesta riittää kahden huoneen jäähdytykseen. Lähinnä riippuu onko kuinka avointa tilaa.
 
Tuolla koteloinnilla ilma liikkuu hyvinkin kehnosti. Sähkönkulutuksen nousu kaksinkertaiseksi tosiasia.
Jotekin epäilen, että koteloinnilla tulisi 2x sähkönkulutus. Toki tuo kotelo näyttää suht tiiviiltä.
Pitääpä kesällä kokeilla omallani, kun noin hurja väite heitetty ilmoille.
Ei ole siis itsellä samanlaista, mutta kotelointi löytyy kyllä.
 
Eiköhän jäähdytyksessä tehot riitä hyvin varsinkin jos annat sen laitteen olla päällä automaattiasennolla vaikka +23C pyyntilämpötilalle koko kesän vapusta elokuun lopulle.

Pidä puhallus jatkuvana, ei automaattiasetuksella. Älä pidä Mode-asetusta koskaan automaatilla

Eli älä koskaan käytä (talvella tai kesällä) automaatilla tuota. Joko viilennys tai lämmitys.

" Automaattiasennossa pumppu viilentää turhaan esimerkiksi takan tuottaman lämmön. Ilmalämpöpumppu mittaa sisälämpötilan joko laitteesta tai kaukosäätimestä. "

Eli viilentäessäkin tuo ensin viilentää, sitten sisäinen anturi kertoo että "on liian kylmä" ja taas lämmittää, sitten kertoo "on liian lämmin" ja viilentää. Ei siis koskaan automaattisäädöllä vaan joko viilentävä tai lämmittävä.
 
Jotekin epäilen, että koteloinnilla tulisi 2x sähkönkulutus. Toki tuo kotelo näyttää suht tiiviiltä.
Pitääpä kesällä kokeilla omallani, kun noin hurja väite heitetty ilmoille.
Ei ole siis itsellä samanlaista, mutta kotelointi löytyy kyllä.
Kwh mittarin perään laitat niin toteutuneet luvut selviävät.
 
Pidä puhallus jatkuvana, ei automaattiasetuksella. Älä pidä Mode-asetusta koskaan automaatilla

Eli älä koskaan käytä (talvella tai kesällä) automaatilla tuota. Joko viilennys tai lämmitys.

" Automaattiasennossa pumppu viilentää turhaan esimerkiksi takan tuottaman lämmön. Ilmalämpöpumppu mittaa sisälämpötilan joko laitteesta tai kaukosäätimestä. "

Eli viilentäessäkin tuo ensin viilentää, sitten sisäinen anturi kertoo että "on liian kylmä" ja taas lämmittää, sitten kertoo "on liian lämmin" ja viilentää. Ei siis koskaan automaattisäädöllä vaan joko viilentävä tai lämmittävä.

Se automaattiasetus toimii todella hyvin kesäajan Suomessa. Jos sattuu vaikka viileämpi viikon jakso kesällä jolloin on koleaa ja suunnilleen räntää sataa, niin se pumppu lämmittää automaattisesti.

Sitten taas jos sattuu kuumempi jakso, niin pumppu automaattisesti alkaa viilentämään asuntoa.

Viime kesänä esimerkiksi näytti Oulussa 120 neliöisessä omakotitalossa pumppu kuluttaneen automattiasennolla yhteensä 300 kWh sähköä toukokuun alusta elokuun loppuun. Eli jollakin 35 eurolla.

Lämmityskaudella pumppua ei kannata taas missään nimessä pitää automaattiasennolla kun se pukkaa ne tulisijasta tai vaikka saunasta tulevat "ylilämmöt" samantien pihalle. Eli silloin pistää se pelkästään lämmitykselle tai kokonaan pois päältä talveksi jos kyseessä on vain viilennyskäyttöön tarkoitettu pumppu. Pumpun tavoitelämpötilan jos säätää vaikka +14C lämpötilaan, niin se ei vie paljoa sähköä jos taloa haluaa lämmittää talvella vaikka tulisijalla. Eli silloin sitä pumppua ei tarvi turhaan sammutella ja käynnistellä yhtenään. Voi olla nimittäin melkoinen rasitus pumpulle lyödä se kylmänä päälle vaikka yli -30C pakkasella. Kaikki pumput ei välttämättä edes käynnisty sillä pakkasella.
 
Ootko itse mitannut 2x kulutuksen tai löytyykö tälle jotain testejä jostain vai mennäänkö ihan trust me bro linjalla? Kuulostaa äkkiseltään aika kovalta muutokselta.
Parikin asennusta pävittäin tulee vilkaistua. Ja vtt virallista tutkimusta palstan nikkareille ei ole. Ilmamäärät kun alkavat poikkeamaan avoimesta koneesta tekee kompura töitä enemmän. Jäähdytyksellä koneet menee Suomessa todella pienillä lukemilla ilman noita ritilöitä.
 
Pidä puhallus jatkuvana, ei automaattiasetuksella. Älä pidä Mode-asetusta koskaan automaatilla

Eli älä koskaan käytä (talvella tai kesällä) automaatilla tuota. Joko viilennys tai lämmitys.

" Automaattiasennossa pumppu viilentää turhaan esimerkiksi takan tuottaman lämmön. Ilmalämpöpumppu mittaa sisälämpötilan joko laitteesta tai kaukosäätimestä. "

Eli viilentäessäkin tuo ensin viilentää, sitten sisäinen anturi kertoo että "on liian kylmä" ja taas lämmittää, sitten kertoo "on liian lämmin" ja viilentää. Ei siis koskaan automaattisäädöllä vaan joko viilentävä tai lämmittävä.

Nyt on ihan mutuilua ja ehkä joku osaa selittää paremmin, mutta tuntuu kuin "auto" pitäisi puhalluksen paremmin päällä heat-toimintoon verrattuna jos tosiaan lämmittelee takkaa. Eli autolla tuntuu että lämpö jakautuu tasaisemmin, vaikka se sitten viilentäisi, ja heatilla se vekotin ei tee yhtään mitään tai paljoakaan jos lämpötila nousee haluttuun 21, jolloin perimmäiset huoneet kylmenevät.

EDIT: Tuossa on kyllä niin paljon erilaisia muuttujia mitkä tohon vaikuttavat. Mutta muiden kokemuksia?
 
Kovin helpolla ei ilppi sammu takkaa lämmittäessä, tai ainakaan kovin pitkäksi aikaa. En tosin lämmitä pikkupakkasilla.

Ehkä kannattaisi kokeilla puhallusta lujemmalla, jos lämpö leviäisi paremmin?
 
Mikä vois aiheuttaa Panasonic LZ-TKE25 kanssa vakavaa katkokäv...käyntiä. Huoneen lämpö 18c, pyynti ilpissä 22c, mutta käy vain lyhkäsiä jaksoja. Nostaa tehoa hiljalleen muistaaksni 500w kohdille, sitten tipahtaa lähes nolliin. Täytyy vielä tarkistaa kun saan mittarin väliin uudestaan, mutta jokseenkin noin. Tuota toistaa jatkuvasti kunnes huilaa sulatustauon ajaksi (harvakseltaan), sitten taas aloittaa alusta. Eli noilla tehoilla ei huoneet lämpene vaan pitää käyttää lisänä sähköpattereita. Mielestäni ollu ihan uudesta asti tämmönen. Kesällä kyllä viilentää mukavasti ja tehokkaasti, mutta lämmitys on tommoista vajaatoimista.
 
Mikä vois aiheuttaa Panasonic LZ-TKE25 kanssa vakavaa katkokäv...käyntiä. Huoneen lämpö 18c, pyynti ilpissä 22c, mutta käy vain lyhkäsiä jaksoja. Nostaa tehoa hiljalleen muistaaksni 500w kohdille, sitten tipahtaa lähes nolliin. Täytyy vielä tarkistaa kun saan mittarin väliin uudestaan, mutta jokseenkin noin. Tuota toistaa jatkuvasti kunnes huilaa sulatustauon ajaksi (harvakseltaan), sitten taas aloittaa alusta. Eli noilla tehoilla ei huoneet lämpene vaan pitää käyttää lisänä sähköpattereita. Mielestäni ollu ihan uudesta asti tämmönen. Kesällä kyllä viilentää mukavasti ja tehokkaasti, mutta lämmitys on tommoista vajaatoimista.
Pyyntilukemaa ei kannata tuijottaa, jos lämpöä ei tule tarpeeksi. Vaikuttaisi siltä, että koneen tuottama lämpö jää siihen sisäyksikön ympärille ja se tulkitsee, ettei lämmitystarvetta enää olekaan. Ts. lisää pyyntiä ja puhallusta isommalle ja uusi tarkastelu sen jälkeen.
 
Pyyntilukemaa ei kannata tuijottaa, jos lämpöä ei tule tarpeeksi. Vaikuttaisi siltä, että koneen tuottama lämpö jää siihen sisäyksikön ympärille ja se tulkitsee, ettei lämmitystarvetta enää olekaan. Ts. lisää pyyntiä ja puhallusta isommalle ja uusi tarkastelu sen jälkeen.

Niinno katsoin missä tulevan ilman lämpöanturi on niin se on aika hölmössä paikassa mielestäni, saa herkästi osansa ulospuhallusilman lämmöstä. Ja mitä enemmän suodatin tukkeutuu, sitä enemmän.... siirsin anturin kokonaan laitteen ulkopuolelle. Katson miten vaikuttaa...
 
nyt ei vittu tyhmä enää tajua mikä tässä mättää ?%#%&#!%!&#

tuli taloon uusi mitsun RW25 ja olen vaan 25 kertaa lukenut ohjeet katsonut vittu videoita ja tehnyt sadetanssin uhrannut lampaita jumalille, mutta mikä vittu tätä paskaa vaivaa kun ei ole enään mitään vitun nappulaa mistä aktivoita wifi-hakua ja kaukosäädin ei sitä tee.

ohjeissa on pidä lämmön + pohjassa 5sec ja muuta arvoa, ei toi paska tee yhtään mitään koittaa vaan nostaa lämpötilaa , myös ohjeissa oli led valosta joka kertoo wifin tilanteen, muuten hyvä mutta sen luukun alla on tyhjä muovilätkä......

huomenna soitan asennusliikeeseen ja viksut vittupäät saa tulla näyttämään miten tuo laitetaan wifiin.

ps talosta löytyy vuoden vanha LN 35 hero2 eikä tämmöistä ongelmaa ollut itellä lainkaan, laittoi wifi haun siitä päälle ja meni 192.168 jajada jaada kiinni ja konffasi sen wlaniin, tässä ei kirveelläkään.

mitähän tässä nyt pitäisi katsoa enään ?
 
nyt ei vittu tyhmä enää tajua mikä tässä mättää ?%#%&#!%!&#

tuli taloon uusi mitsun RW25 ja olen vaan 25 kertaa lukenut ohjeet katsonut vittu videoita ja tehnyt sadetanssin uhrannut lampaita jumalille, mutta mikä vittu tätä paskaa vaivaa kun ei ole enään mitään vitun nappulaa mistä aktivoita wifi-hakua ja kaukosäädin ei sitä tee.

ohjeissa on pidä lämmön + pohjassa 5sec ja muuta arvoa, ei toi paska tee yhtään mitään koittaa vaan nostaa lämpötilaa , myös ohjeissa oli led valosta joka kertoo wifin tilanteen, muuten hyvä mutta sen luukun alla on tyhjä muovilätkä......

huomenna soitan asennusliikeeseen ja viksut vittupäät saa tulla näyttämään miten tuo laitetaan wifiin.

ps talosta löytyy vuoden vanha LN 35 hero2 eikä tämmöistä ongelmaa ollut itellä lainkaan, laittoi wifi haun siitä päälle ja meni 192.168 jajada jaada kiinni ja konffasi sen wlaniin, tässä ei kirveelläkään.

mitähän tässä nyt pitäisi katsoa enään ?

Kaukosäätimestä ensin offille ja sitten ohjeiden mukaan nappia pohjaan. Ei saa siis olla lämmitystila tai vastaava päällä
 
Olisko apua?


hei kiitos kaunis tuli sellainen pikaohje mitä en vielä ollut nähnyt ja nyt keksin ratkaisun mitä ei sanottu missään ja on aivan aivovammaista eli sammuta pumppu ja odota hetki sitten pidä + lämpönappulaa pohjassa ja se antaa muuttaa asetusta :(

otin screenshotin ja liitän tähän jos joku muu tuskailee miten kytketään RW25 /RW35 nettiin ilman WPS toimintoa.

kiitos kaunis <3
 

Liitteet

  • ratkaisu ongelmaan.png
    ratkaisu ongelmaan.png
    228,2 KB · Luettu: 106
Perus mitoituksella pitäisi olla 3.6kw@-10c, tuossa on 3.5kw@-7c. laittaisin suuremman mallin jos tuolla on oikeasti tarkoitus lämmittää.
Hei, miten tuo perus mitoitus lasketaan? Pitäisi päivittää oma Ilp tänä keväänä ja edellistä tuskin on mitoitettu mitenkään...
 
Hei, miten tuo perus mitoitus lasketaan? Pitäisi päivittää oma Ilp tänä keväänä ja edellistä tuskin on mitoitettu mitenkään...
Jos vanha ilppi oli tehoiltaan riittävä -> uusi saman teholuokan ilppi tilalle
Jos vanha ilppi oli tehoiltaan riittävä kireimpiä pakkasia lukuunottamatta -> uusi saman teholuokan ilppi tilalle, koska kylmäaineet ja hyötysuhteet ovat kehittyneet
Jos vanha ilppi oli tehoiltaan täysin riittämätön -> uusi suuremman teholuokan tai useampi ilppi tilalle
 
Mitoittaa voi tietysti miten haluaa, mutta hyötysuhde on parempi osakuormalla.
Paitsi jos osateho on liian suuri ja kone käy pätkää, jolloin hyötysuhde menee taas perseilleen.

Jos ilpin voisi häkätä niin että sen saisi aina lämmittämään osateholla esim 3 astetta lämpimämmäksi ja antaisi sitten taas jäähtyä, voisi päästä ihan hyvään hyötysuhteeseen.

Monessa tapauksessa lämmityskäytössä se tärkein arvo on se pienen lämmitysteho jolla laite toimii.

Tosin, monessa tapauksessa 2,5kw ja 3,5kw koneet ovat käytännössä sama laite, ja se minimiteho on niissä ihan sama, ja se tehon lisääminen 2,5kw -> 3,5kw tasoon heikentää hyötysuhdetta.
 
Paitsi jos osateho on liian suuri ja kone käy pätkää, jolloin hyötysuhde menee taas perseilleen.

Jos ilpin voisi häkätä niin että sen saisi aina lämmittämään osateholla esim 3 astetta lämpimämmäksi ja antaisi sitten taas jäähtyä, voisi päästä ihan hyvään hyötysuhteeseen.

Monessa tapauksessa lämmityskäytössä se tärkein arvo on se pienen lämmitysteho jolla laite toimii.

Tosin, monessa tapauksessa 2,5kw ja 3,5kw koneet ovat käytännössä sama laite, ja se minimiteho on niissä ihan sama, ja se tehon lisääminen 2,5kw -> 3,5kw tasoon heikentää hyötysuhdetta.
Riippuu mallista miten alas taipuu.

Talvella on keskimäärin pakkasta, eikä pienin osateho ole ongelma, keväällä tuolla voi olla merkitystä.
 
Riippuu mallista miten alas taipuu.

Talvella on keskimäärin pakkasta, eikä pienin osateho ole ongelma, keväällä tuolla voi olla merkitystä.
No tuo johtuu siitä lämmöntarpeesta. Eteläsuomen nollakelitalvessa se lämmöntarve on yllättävän pieni tuollaiselle perusilpille jonka lämpö ei kovin tehokkaasti pääse leviämään.
 
onko kokemuksia ilpistä kahdella sisäyksiköllä?
Ajatuksena ois laittaa autotalliin pumppu. tallin yhteydessä on varasto,joka on erotettu väliseinällä tallista.
tilojen koot ja sitä myöten lämmitystarvi on vähän eri, joten onnistuuko kahden yksikön systeemillä lämmittää tilat? kykekeenkö kumpikin sisäyksikkö pitämään oman tilansa
säädetyssä arvossa itsenäisesti, jos esim varastoa pitää viileämpänä mitä tallia. vai onko toinen yksiköistä enempi master ja toinen seuraa sen toimintaa?

Hankin syksyllä juurikin vastaavaan tapaukseen multisplitin jonka valintakriteeri oli lähinnä (halvin) hinta... Eka talvi meni jopa ilman ongelmia. Varastossa 16c joka on alin normi asetus, tallissa 8c joka on ainoa ylläpito tms asetus. En tuollaista halpista ehkä tupaan hankkisi, onhan tuo selkeästi äänekkäämpi kuin kohta teini-ikäinen mitsu..
 
Onko täällä kellään pidempiä kokemuksia halvemman pään jäähdyttimistä? Tässä esim. malleja jotka omaan budjettiin (asennettuna) sopii mainiosti tai juuri ja juuri:

Alpic Air 1250 € (Green valmistama, asentajan mukaan sama laite kuin Bora)
Gree Bora 1350 €
Panasonic TZ35WKE 1600 €
Toshiba Seiya 13 plus 1800 €

Hankinnan lähtökohtana oli Gree Bora halpana ja kaverin muutaman vuoden kokemuksella hyvänä pitämänä, mutta Panasonic yllätti paperilla aika hiljaisella äänitasollaan. En tiedä olisiko esim. Bora käytännössä yhtään liian äänekäs olohuoneeseen pöhisemään kuumina kesäöinä. Toshiba olisi varmaan paperilla näistä laadukkain, mutta lieneekö käytännössä mitään eroa.

Eukon isän kanssa asian tullessa puheeksi oli sitä mieltä, ettei ole koskaan kuullut Panasonicien kestävän +10v ja varaosien saatavuus olematon. Ja skeptinen noita halvempia laitteita kohtaan muutenkin.
 
Onko täällä kellään pidempiä kokemuksia halvemman pään jäähdyttimistä?
Käytän ainoastaan viilennykseen joten teoriassa vuoden, käytännössä vain viimekesän kokemus gree bora 35-a/w jäähdyttimestä. Sisäyksikkö äänenpaine sen 36-41dB(A) millä tulee ilmavirta 3820-590m3/h. Eli hiljaisimmalla ja pyynnin ollessa joku +24C erittäin hiljainen myös yöllä.

Tosin olohuoneeseen asennettu missä ei nukuta saati tuolla terassilla missä on ulkoyksikkö missä lukemma max äänenpaine 51dB(A). Ei ole kiinnitetty seinään vaan terassin puulankku lattiaan.

SEER: 6,1 ja energialuokka A++ (jäähdytyksessä) ja toiminta-alue +5 ~ +43C mikä on ainakin vielä riittänyt (ei ole päälle +43C lämpöjä onneksi Pirkanmaan alueela ollut).

Tosin tuo hinta sitten vähän riippuu ja roikkuu, jotkut täällä kertoneet että se olisi ollut jo luokkaa 1600-1800€ aivan sama minkä merkin ottaa, tänne tuli maalämmön asennuksen yhteydessä 1300€, jos olisi ollut enempi tilaajia niin 1200€.

Nopeasti katsoen olisi 1390€ esim. täältä:
Ilmalämpöpumppu Gree Bora 35-A/2/W jäähdytykseen + Ilmalämpöpumpun asennus

Kas, näköjään pyytävät erikseen hintaa myös tuosta maatelineestä ulkoyksikölle, itsellä kuului hintaan...
 
Onko kellään ILP lämmityksen ohjaus kaukosäätimen / muun etämittarin mukaan tehtynä? Itsellä olisi potentiaalinen kohde kapea käytävä jonka päädyssä olisi ILP, mutta sisäyksikön kyljessä oleva mittaus todnäk katkoisi käyntiä paikallisen ylilämmön takia.
 
Onko kellään ILP lämmityksen ohjaus kaukosäätimen / muun etämittarin mukaan tehtynä? Itsellä olisi potentiaalinen kohde kapea käytävä jonka päädyssä olisi ILP, mutta sisäyksikön kyljessä oleva mittaus todnäk katkoisi käyntiä paikallisen ylilämmön takia.
Tästä pitikin tuossa edellisessä viestissäni antaa propsit tuolle greelle, ilmeisesti sen kake (ir) lähettää haluttaessa lämpötiedon sisäyksikölle. Tuntuisi ainakin tuossa mun käytössä pitävän lämmön paremmin tasaisena. Sama idea lienee joissain muissakin, rf ei tietty vaatisi näköyhteyttä.
 
Oltaisiin asentamassa paritaloon ilmalämpöpumppua, ja suunnitelmaksi tuli asentaa se sivuseinustalle maahan parin metrin päähän meidän ja naapurin välisestä aidasta. Samalla seinustalla on mm. Makuuhuoneet ja nyt tuli mieleen, että mimmostahan hurinaa tuo pitää. Naapurilla ei pumppua ole, joten kesällä todennäköisesti on ikkunat auki heillä.

Mitsubishi AP35 kyseessä, mutta noiden ilmoitettujen desibelien perusteella tätä ei oikein ratkaise. Onko tommonen asennuspaikka (2m aidasta, ja toisessa kerroksessa ulkoyksiköstä suoran näköyhteyden päässä makuuhuoneen ikkuna) ihan selkeästi huono paikka? Jos siitä hurinaa kuuluukin, niin missä vaiheessa naapurilla on jotain perustetta valittaa?
 
Oltaisiin asentamassa paritaloon ilmalämpöpumppua, ja suunnitelmaksi tuli asentaa se sivuseinustalle maahan parin metrin päähän meidän ja naapurin välisestä aidasta. Samalla seinustalla on mm. Makuuhuoneet ja nyt tuli mieleen, että mimmostahan hurinaa tuo pitää. Naapurilla ei pumppua ole, joten kesällä todennäköisesti on ikkunat auki heillä.

Mitsubishi AP35 kyseessä, mutta noiden ilmoitettujen desibelien perusteella tätä ei oikein ratkaise. Onko tommonen asennuspaikka (2m aidasta, ja toisessa kerroksessa ulkoyksiköstä suoran näköyhteyden päässä makuuhuoneen ikkuna) ihan selkeästi huono paikka? Jos siitä hurinaa kuuluukin, niin missä vaiheessa naapurilla on jotain perustetta valittaa?
Meillä on oman makkarin seinän takana puurakenteisessa kämpässä toki ei avonaista ikkunaa, mutta ei tosta ulkoyksiköstä kyllä mitään sisään kuultavaa ääntä lähde ja hurinakin kuuluu ulkona vasta suht lähellä ulkoyksikköä.
 
Itse sitä hurinaa tärkeämmäksi sanoisin, että kannattaa se ulkoyksikkö laittaa omilla jaloillaan seisovalle telineelle irti talon rakenteista, eikä seinään kiinni oli se suunta sitten mihin tahansa. Ne hurinat ja pärinät voi kulkeutua talon rakenteita pitkin yllättävänkin pitkälle vaikka se itse ääni ei kova olisikaan siinä propelin vieressä.
 
Itse sitä hurinaa tärkeämmäksi sanoisin, että kannattaa se ulkoyksikkö laittaa omilla jaloillaan seisovalle telineelle irti talon rakenteista, eikä seinään kiinni oli se suunta sitten mihin tahansa. Ne hurinat ja pärinät voi kulkeutua talon rakenteita pitkin yllättävänkin pitkälle vaikka se itse ääni ei kova olisikaan siinä propelin vieressä.
Jees, laitetaan laattojen päälle maahan seisomaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 080
Viestejä
4 561 514
Jäsenet
75 109
Uusin jäsen
Jalmarii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom