Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tuossa on premium+ mallin ilmoitettuja coppeja, tiedä sitten todellisuudesta.
-10c 2KW cop 4.2, 5KW cop 2.33.

IMG_20221221_105235.jpg
E: 30W/m2 lienee sopiva mitoitus. 66m2 hyvällä copilla ja 166m2 huonolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista, pitääpä kysästä minkä hintainen tuo 35-malli sitten olisi. Talossa tosiaan varaava takka ja leivinuuni sekä puulämmitteinen sauna jotka tukee lämmityksessä. Sauna tosiaan lämpiää lähes päivittäin tai vähintään 5krt viikossa niin riittäiskö tuo 25-malli? Toki jos noilla on hintaero hyvin marginaalinen niin ei kannata alkaa siinä säästämään.


Uskon että riittää hyvinkin tuo 25-sarjalainen, kun kerta puulla lämmitetään myös. Toki ei siitä isommasta haittaakaan ole ja pitkällä aikavälillä tuo muutama satanen on pieni raha.

Meillä on Toshiba Optimum 25 ja kyseessä 2001 rakennettu okt jossa 109m2 asuinneliötä. Suora sähkölämmitys ja lisäksi varaava takka. Takkaa lämmitetään aika paljonkin, tänä talvena lähes joka päivä enemmän tai vähemmän, riippuen pakkasista. Sähköpattereita ei olla koskaan käytettykkään, kun ILP hommattiin heti kun muutettiin tuohon 2018. Sisälämpötila seilaa siellä 21-23 välillä. Vuonna 2019 ILP käytti sähköä aikalailla tasan 1400kwh, sisältäen kaiken lämmityksen ja jäähdytyksen. Käyttö käytännössä syksystä kevääseen lämmityksellä takkatoiminto päällä ja kesän kuumimmat viikot jäähdytyksellä ja aina kun on tarve ollut. Täytyy katsoa paljonko on muina vuosina vienyt, mutta aikalailla samaa varmasti. Talouden kokonaiskulutus ollut noin 12000-14000kwh.

Autotalli kaipaisi myös ilmalämpöpumppua, mutta jotenkin ei sinne viitisi 2ke pumppua hankkia ja nykyään ei oikein tahdo saada hommattua pumppuja ilman että on asennuspalvelusta todistuksia yms.
 
Tässä harkitsen myös ilpin ostoa. Vanha hirstitalo ja 86 neliötä. Yhessä tasossa muuten, mutta alakerrassa märkätilat (lattialämmitys). Sähköpatterit + kamiina olkkarissa. Tuota Boschin 8101i -mallia olen tässä tutkaillut. Kellään kokemuksia siitä tai vastaavista 6100 -sarjan malleista (jotka ovat suht identtisiä)?
 
Tässä harkitsen myös ilpin ostoa. Vanha hirstitalo ja 86 neliötä. Yhessä tasossa muuten, mutta alakerrassa märkätilat (lattialämmitys). Sähköpatterit + kamiina olkkarissa. Tuota Boschin 8101i -mallia olen tässä tutkaillut. Kellään kokemuksia siitä tai vastaavista 6100 -sarjan malleista (jotka ovat suht identtisiä)?
Meillä on ollut Boschin 6100-sarjalainen reilun vuoden ja oikein hyvin toiminut.
 
Tuossa on premium+ mallin ilmoitettuja coppeja, tiedä sitten todellisuudesta.
-10c 2KW cop 4.2, 5KW cop 2.33.

IMG_20221221_105235.jpg
E: 30W/m2 lienee sopiva mitoitus. 66m2 hyvällä copilla ja 166m2 huonolla.
Kyllähän selkeästi Toshiban (hyvästä) materiaalista käy ilmi tuo heikkenevä coppi heti kun mennään yli "reitatusta" (50%) kuormasta, eli sen suhteen homma näyttä selvältä. Olikohan Toshiboissa siten, että niistä ei saa täyttä tehoa irti ellei konetta laita johonkin tiettyyn tilaan? Itselläni pisti silmään melkoinen ero VTT:n mittauksin verrattuna. Ainakaan nuo taulukon lukemat eivät varmaan huomioi sulatuksia mitenkään, eli se on sitten ihan herran haltuun miten mikäkin pumppu nuo hanskaa erilaisissa olosuhteissa.

VTT:n käppyröissä -15 kohdalla esimerkiksi on noin 1,5 kilowattia vähemmän kuin tuossa taulukossa, vaikka tuossa tilanteessa koneen pitäisi jo käydä ns. täyttä, jos koneen logiikka toimii oikein.
-5 asteessa COP on luokkaa 2.3-2.4. Käppyrän mukaan tehontarve tuolloin on luokkaa 2,8kW. Taulukoiden mukaan käyntiasteen pitäisi olla alle 60% tuossa ja copin jotain 3.5-3.7 eli iso on sulatusten vaikutus. Johtuisiko siitä että sulatuksen jälkeen kone hyökkää isommalla teholla ja huonolla copilla, ja siitä sitten pikku hiljaa hakee oikean sopivan tehon.

eufi29-20003443-t2-toshiba-ras-25n4kvpg-nd.pdf (scanoffice.fi)
 
Muistaakseni 25 ja 35 mallien minimitehossa ei olisi merkittävää eroa.

Tuotesivuilta:

LN25 Lämmitysteho: 3,2 (0,8 - 6,3) kW

LN35 Lämmitysteho: 4,0 (0,9 - 6,6) kW

Onko tuo ero juuri niin iso ettei jaksa lämmittää kuten tässä muutama kerkesi vastaamaan? Sivuilla hintaero on 200€ näiden välillä, en ole vielä myyjää/asentajaa tavoittanu puhelimella kysyäkseni hintaa. Jotenkin tuntuu hullulta maksaa tuon 200€ jos saa 300W enemmän tehoa, tosin olen pihi enkä ole koskaan omistanut ko. laitetta ja silläpä nyt kysyinkin teiltä :thumbsup:
 
Kyllähän selkeästi Toshiban (hyvästä) materiaalista käy ilmi tuo heikkenevä coppi heti kun mennään yli "reitatusta" (50%) kuormasta, eli sen suhteen homma näyttä selvältä. Olikohan Toshiboissa siten, että niistä ei saa täyttä tehoa irti ellei konetta laita johonkin tiettyyn tilaan? Itselläni pisti silmään melkoinen ero VTT:n mittauksin verrattuna. Ainakaan nuo taulukon lukemat eivät varmaan huomioi sulatuksia mitenkään, eli se on sitten ihan herran haltuun miten mikäkin pumppu nuo hanskaa erilaisissa olosuhteissa.

VTT:n käppyröissä -15 kohdalla esimerkiksi on noin 1,5 kilowattia vähemmän kuin tuossa taulukossa, vaikka tuossa tilanteessa koneen pitäisi jo käydä ns. täyttä, jos koneen logiikka toimii oikein.
-5 asteessa COP on luokkaa 2.3-2.4. Käppyrän mukaan tehontarve tuolloin on luokkaa 2,8kW. Taulukoiden mukaan käyntiasteen pitäisi olla alle 60% tuossa ja copin jotain 3.5-3.7 eli iso on sulatusten vaikutus. Johtuisiko siitä että sulatuksen jälkeen kone hyökkää isommalla teholla ja huonolla copilla, ja siitä sitten pikku hiljaa hakee oikean sopivan tehon.

eufi29-20003443-t2-toshiba-ras-25n4kvpg-nd.pdf (scanoffice.fi)
Hyvä kysymys miksi ilmoitetuissa arvoissa on noin paljon eroa mittaukseen. Omassa ottoteho on -10 kelissä ~ kolmasosa ilmoitetusta maksimista. Ilmamäärästähän sen hyötysuhteen pystyisi laskemaan suunnilleen, ja katsomalla sulatukseen menevän tehon.
 
Tuotesivuilta:

LN25 Lämmitysteho: 3,2 (0,8 - 6,3) kW

LN35 Lämmitysteho: 4,0 (0,9 - 6,6) kW

Onko tuo ero juuri niin iso ettei jaksa lämmittää kuten tässä muutama kerkesi vastaamaan? Sivuilla hintaero on 200€ näiden välillä, en ole vielä myyjää/asentajaa tavoittanu puhelimella kysyäkseni hintaa. Jotenkin tuntuu hullulta maksaa tuon 200€ jos saa 300W enemmän tehoa, tosin olen pihi enkä ole koskaan omistanut ko. laitetta ja silläpä nyt kysyinkin teiltä :thumbsup:
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata :)

Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?

Ja minimitehossa eroa 100W eli se ei oikein merkkaa ja sen puolesta voisi valita kumman vaan.

Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyä :) Kun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.


"150-170m2, LN35 malli.
Pinta-alasuositus n. 140m2, LN25 malli"

Mutta tuo ei varmaan mikään tarkka ole. Täälläkin taitaa olla 119 neliötä korkeintaan ja tosiaan 25 olisi jäänyt pieneksi. Täällä siis kolmen makuuhuoneen talo.

Edit:
Muistaakseni LN35 vaatimus on 16A sulakkeet. Mutta ei ole sulakkeet palaneet tuolla 10A sulakkeellakaan. LN25 on aavistuksen tehottomampi ja siihen olisi muistaakseni vaatimus ollut 10A sulake.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata :)

Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?

Köh köh... Niin tietenkin, joku ajatuskatko tuossa tuli.

No pitääpä nyt olla yhteydessä siihen myyjään ja kysäistä tuon isomman hintaa. Kuitenkin kovimmilla pakkasilla, täällä saattaa olla sen toista viikkoa parhaimmillaan -30c, leivinuuni lämpiää joka päivä ja samoiten sauna niin eipä tuossa paljon enää ILP:n tarvitse olla lämmittämässä. Ennemmin levitää lämpöä taloon.
 
Yhdyn muihin: jos pumppuja tulee vain yksi, niin aivan ehdottomasti isompi. Hintaero on mitätön pidemmän päälle. Tosin tuo 2400€ kokonaisasennus on ehkä hieman tyyriin puoleinen, varsinkin kun LN25 ei edes ole enää se Mitsun ykkösketjun pumppu. Yleensä peukkusääntönä perusasennus on sen aika tasan 600€ ja noi LN25:t on yleensä pyörineet jossain 1600€:n tienoilla. Toki nyt on asentajan markkinat, inflaatio jne.

Täällä on ollut kaksi 25-koon pumppua (Pana HZ25XKE) jotka lämmittää yhteensä n. 160 neliötä (monta tasoa) ja tämä mitoitus on ollut passeli. Mietin aluksi vain yhtä 35-koon pumppua, mutta kylmä olisi sillä tullut ihan vaan koska tuskin olisi saanut lämpöä leviämään kaikkialle, kun jo nyt makkarit tuppaa jäämään viileämmäksi kun ilma ei vaan pääse kiertämään niin hyvin niihin kuin noihin isompiin tiloihin.
 
Köh köh... Niin tietenkin, joku ajatuskatko tuossa tuli.

No pitääpä nyt olla yhteydessä siihen myyjään ja kysäistä tuon isomman hintaa. Kuitenkin kovimmilla pakkasilla, täällä saattaa olla sen toista viikkoa parhaimmillaan -30c, leivinuuni lämpiää joka päivä ja samoiten sauna niin eipä tuossa paljon enää ILP:n tarvitse olla lämmittämässä. Ennemmin levitää lämpöä taloon.
Selasin noita "papereita" ja 25 sekä 35 mallien ero kunnon pakkasella olisi ilmeisesti 1200W. 5900W vs 4700W. SCOP olisi sama 4,0. "Energiamerkintä" A+. En nyt juuri löytänyt tuota testaustapaa tai lämpötilaa. Kun ei ole edes tullut aikaisemmin verrattuakaan.

LN35:
Screenshot_2022-12-21-15-55-02-216_cn.wps.moffice_eng.jpg


LN25:
Screenshot_2022-12-21-15-53-52-622_cn.wps.moffice_eng.jpg



Mutta jos tuo 35 sattuu tuottamaan jotain 5.9kW pakkasella, niin se varmaan tähän taloon juuri ja juuri riittää. Vähän siis sisälämpötila laskee sieltä 21-22 asteen tasosta, jos on kunnolla kylmää.

Edit:
Ilmeisesti myös jäähdytyksessä 35 malli on (tietysti) tehokkaampi.
 
Meillä on ollut Boschin 6100-sarjalainen reilun vuoden ja oikein hyvin toiminut.
Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.
Nämä tapahtuneet yöaikaan tai työaikaan, lämpö pudonnut asunnossa pari astetta kunnes huomattu. Ajastinta ei ole koskaan käytetty, pumpulla ikää reilu vuosi.
Vikakoodeja ei ole, mistäköhän johtuu... Takuu voimassa ja varmaan otettava yhteyttä huoltoon.
 
Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.
Nämä tapahtuneet yöaikaan tai työaikaan, lämpö pudonnut asunnossa pari astetta kunnes huomattu. Ajastinta ei ole koskaan käytetty, pumpulla ikää reilu vuosi.
Vikakoodeja ei ole, mistäköhän johtuu... Takuu voimassa ja varmaan otettava yhteyttä huoltoon.

Onko sisäyksikkö putsattu kuinka säännöllisesti? Entä onko ulkoyksikössä havaittavissa ongelmia? Kyllä sinne huoltoon kannattaa olla yhteydessä juu. Takuuhan näissä on se kiva 6v. jos on valtuutettu asentaja käynyt laittamassa.
 
Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.
Nämä tapahtuneet yöaikaan tai työaikaan, lämpö pudonnut asunnossa pari astetta kunnes huomattu. Ajastinta ei ole koskaan käytetty, pumpulla ikää reilu vuosi.
Vikakoodeja ei ole, mistäköhän johtuu... Takuu voimassa ja varmaan otettava yhteyttä huoltoon.
Ikävä todeta itsestäänselvyyksiä, mutta oletko kokeillut virrattomuushoitoa? Eli puoleksi tunniksi virrat kokonaan pois. Lämpimän puhalluksen väheneminen voisi olla sitä että jompikumpi yksikkö on tukossa, sisäyksikkö pölystä, ulkoyksikkö lumesta. Tosin ei kyllä itsellä se lumesta tukkoon meneminen tuollaista vikatilaan menoa tehnyt. Jos nuo edelliset ei auta/ollut vikana, niin voi olla kylmäaineet vähissä, ja huoltoukon kutsumisen paikka.
 
Onko sisäyksikkö putsattu kuinka säännöllisesti? Entä onko ulkoyksikössä havaittavissa ongelmia? Kyllä sinne huoltoon kannattaa olla yhteydessä juu. Takuuhan näissä on se kiva 6v. jos on valtuutettu asentaja käynyt laittamassa.
Sisäyksikkö imuroidaan parin viikon välein, eikä ulkoyksikössäkään roskaa näy.
Samoin putsataan kuin aiempaa Toshibaa joka palveli 14 vuotta kunnes sisäyksikön piirikorttivika pakotti vaihtamaan uuteen.
 
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata :)

Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?

Ja minimitehossa eroa 100W eli se ei oikein merkkaa ja sen puolesta voisi valita kumman vaan.

Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyä :) Kun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.


"150-170m2, LN35 malli.
Pinta-alasuositus n. 140m2, LN25 malli"

Mutta tuo ei varmaan mikään tarkka ole. Täälläkin taitaa olla 119 neliötä korkeintaan ja tosiaan 25 olisi jäänyt pieneksi. Täällä siis kolmen makuuhuoneen talo.

Edit:
Muistaakseni LN35 vaatimus on 16A sulakkeet. Mutta ei ole sulakkeet palaneet tuolla 10A sulakkeellakaan. LN25 on aavistuksen tehottomampi ja siihen olisi muistaakseni vaatimus ollut 10A sulake.

Tuolla olisi monenmoista käppyrää tarjolla esim. LN25 ja LN35 vertailuun.
 
Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyä :) Kun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.

Joku viisaus kertoi, että LN25 ja 35 on sama kompura, mutta softalla isommasta vain otetaan enemmän kierroksia. En tiedä pitääkö paikkansa. Ihan puhtaaseen lämmityskäyttöön RW-mallisto on uudempi ja tehokkaampi. LN-malleissa COP on aavistuksen parempi, mutta RW ottaa ja antaa enemmän tehoa.

Jos talous kestää, suosittelen kahta pumppua omakotitaloon. Yhden teho loppuu -10 jälkeen ja sitten pitää lämmittää lisää jollakin muulla.
 
Ilmamäärä on spekseistä, mutta muuten tuli mitattua/laskettua cop. +3 kelissä päälle 5 ja linjassa ilmoitettuun nähden. Täytyy kokeilla uudestaan kun on pakkasta ja sulatuksia.
 
Jos on panasonicin pumppu ja takkaa lämmittelee niin kannattaa katsoa service-valikoiden puolelta, että se toiminto on päällä, joka jättää sisäyksikön puhaltamaan, vaikka kompura on sammuksissa. Myöskin sulatukselle on kaksi eri toimintoa, joista se parempi pitäisi olla defaulttina päällä, mutta eipä ollut omassa nz25:ssa.
Mites tuonne huoltovalikkoon pääsee nämä muuttamaan?
 
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata :)

Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?

Ja minimitehossa eroa 100W eli se ei oikein merkkaa ja sen puolesta voisi valita kumman vaan.

Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyä :) Kun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.


"150-170m2, LN35 malli.
Pinta-alasuositus n. 140m2, LN25 malli"

Mutta tuo ei varmaan mikään tarkka ole. Täälläkin taitaa olla 119 neliötä korkeintaan ja tosiaan 25 olisi jäänyt pieneksi. Täällä siis kolmen makuuhuoneen talo.

Edit:
Muistaakseni LN35 vaatimus on 16A sulakkeet. Mutta ei ole sulakkeet palaneet tuolla 10A sulakkeellakaan. LN25 on aavistuksen tehottomampi ja siihen olisi muistaakseni vaatimus ollut 10A sulake.
Tuo 3,2 vs 4,0 kW on nimellinen lämmitysteho, eli lämmitysteho tietyssä olosuhteessa. Kompuran nimelliset ottotehot ovat 600 W vs 800 W. Sulakesuositukset ovat 10 A pienemmälle ja 13 A suuremmalle. Suomessa käytetään sitten seuraavaa yleistä sulakekokoa eli 16 A. LN35:n ulkoyksikkö ilmoitetaan 2 kg painavemmaksi kuin pienemmän mallin, joten eroa lienee muutakin kuin softa.
 
Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tästä mitsun RW sarjasta? Ainakin kova mainospuhe tuntuu olevan..

" Mitsubishi Electric tuo uuden RW-mallin markkinoille, mikä tuottaa - 25 ° C ulkolämpötilassa laitteistosta 100 % nimellistehot. Perinteinen Mitsubishi Electric Hyper Heating malli tuottaa lämpöä vähintään nimellistehonsa verran - 15 ° C:n ulkolämpötilaan asti. "

 
Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tästä mitsun RW sarjasta? Ainakin kova mainospuhe tuntuu olevan..

" Mitsubishi Electric tuo uuden RW-mallin markkinoille, mikä tuottaa - 25 ° C ulkolämpötilassa laitteistosta 100 % nimellistehot. Perinteinen Mitsubishi Electric Hyper Heating malli tuottaa lämpöä vähintään nimellistehonsa verran - 15 ° C:n ulkolämpötilaan asti. "

Ei ole kokemuksia itsellä. Mutta saatavuus tuossa RW35 uutuudessa on tainnut olla heikohko?

Nyt jos pitäisi ilp uusia, niin luultavasti juuri tuo RW35 olisi tullut. Onhan se toki melko kallis kyllä. Nyt tyytyväinen vanhempaan LN35 malliin, joka on 2019 asennettu. LN35 ei siis mitään vikaa, paitsi että aina saisi olla tehokkaampikin :) Kaksi sähkökatkoakin on tullut nyt lähiaikoina, kun uunin kello on mennyt nollaan, mutta ilp on siitäkin huolimatta tietysti toiminut.

RW on vielä hiukan harvinaisempi, ehkä koska saatavuus on vanhempaa mallia huonompi, sekä hintakin kalliimpi. Toivottavasti tulee enempikin kokemuksia nyt ensimmäisestä RW-mallin talvesta.

Edit:
Tuossa videolla RW35 ulkoyksikkö näyttää aika paljon isommalta kuin LN35 ulkoyksikkö, mikä tietysti ihan kiva juttu, isompi parempi. Sisäyksikkökin on erilainen, mutta kokoeroa en juurikaan huomannut.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tästä mitsun RW sarjasta? Ainakin kova mainospuhe tuntuu olevan..

" Mitsubishi Electric tuo uuden RW-mallin markkinoille, mikä tuottaa - 25 ° C ulkolämpötilassa laitteistosta 100 % nimellistehot. Perinteinen Mitsubishi Electric Hyper Heating malli tuottaa lämpöä vähintään nimellistehonsa verran - 15 ° C:n ulkolämpötilaan asti. "

Itselle asennettiin syksyllä (tilasin Huhtikuussa) RW35, niinkuin olen jo kokemuksia kyseisestä pumpusta tässä ketjussa kertonut. Lämpön tuotto ei ole loppunut vielä kesken (ei ole kyllä ollut vielä kunnollisia pakkasiakaan) muutakuin pariin kertaan, kun ulkoyksikkö oli mennyt tukkoon lumesta. Värkkäsin sitten pumpulle katoksen, jonka jälkeen pumppu ei ole mennyt tukkoon. Eli ainakin minun kokemuksen mukaan tämä pumppu vaatii katoksen, ainakin paikassa jossa tulee paljon lunta. Minulla pumppu on sellaisella seinustalla missä se ei ole talon katon lipan alla ollenkaan ja tuohon on muutenkin tullut/juoksuttanut joka vuosi reilusti lunta.

Ja lisäksi silloin ensimmäisillä pakkasilla rupesi kuulumaan jyrinää sisälle (sellaista että kuulosti kuin kaivinkone olisi ollut takapihalla töissä), tämä vaikeutti nukkumista, joten muutinkin väliaikaisesti kaiummaiseen makuuhuoneeseen, normaalisti nukun siis makuuhuoneessa joka on melkein seinän toisella puolella, missä ulkoyksikkö on. Pumppu on siis tiiliseinässä seinätelineellä. Tämä jyrinä poistui väliaikaisesti kun kuumalla vedellä sulatin pumpun alla olevat asennuskumit, tästä päättelin että kumit kovettuvat pakkasella ja kompressorin jyrinä johtuu talon rakenteisiin. Tilasin ja asensin kumien tilalle jouset, ja tällöin jyrinä poistui. Nyt se jyrinä heikempänä palaa kun vettä jäätyy jousen ympärille niin että tulee kiinteä yhteys pumpun ja telineen välillä, tällöin auttaa taas sen jään sulatus ja tämä on tarpeen ehkä kahden viikon välein.

Vanha 2009 asennettu Panasonic oli samalla telineellä samoilla kumeilla ja samanlaista jyrinää ei tullut, eli todennäköisesti tämä pumppu on painavampi kuin se vanha ja kumet olivat jo joustavuudeltaan "tapissa" joka aiheutti jyrinää. Samaten vanha Pana ei tarvinnut katosta.

Edit. Eli siis ainakin omassa asennuspaikassa kyseessä ei ole kovin asenna ja unohda -tyyppinen laite vaan on vaatinut omaa kikkailua (välillä jopa yöllä), josta syystä olen tällä hetkellä vähän pettynyt ja jos voisin palata ajassa taaksepäin, ottasin ehkä Daikinin tai Toshiban.
 
Tuossa videolla RW35 asenneltiin maatelineeseen. Se varmaan fiksumpi tapa. Muistaakseni maateline laattoineen oli vain 50€ kalliimpi.

Täällä siis LN35 myös maatelineellä, eikä ulkoyksiköstä ole kuulunut ääntä sisälle.

Edit:
Täällä 1966 talo ja räystäät on lyhyet. Joskus olen punpun päältä pyyhkäissyt lumet pois. Mutta onneksi tuolle talon seinustalle ei kerry lunta. Taitaa olla itä-seinustalla pumppu, eli talon etuseinällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa videolla RW35 asenneltiin maatelineeseen. Se varmaan fiksumpi tapa. Muistaakseni maateline laattoineen oli vain 50€ kalliimpi.

Täällä siis LN35 myös maatelineellä, eikä ulkoyksiköstä ole kuulunut ääntä sisälle.
Tämä on todennäköisesti totta, tähän asennuspaikkaan olisi vaan tuon aikasemman lumentulon perusteella pitänyt tehdä oma teline/tai pyytää joku kalliimpi korkeampi teline, koska nuilla perustelineellä olisi koko pumppu peittynyt lumeen, tai ainakin lumen taso olisi koskenut pumpun alapuolta.
 
Älytön hinta ssennettuna tuolla RW35.
Oma maksoi asennettuna 2830e (asennus 780e). Lisäksi piti tilata sähkömies vetämään uuden kaapelin sulaketaululta, koska vanha oli pistotulpalla nollatussa pistorasiassa, ja nykyään ei kuulema enää saa asentaa näin, vaan pitää olla maadoitettu pistorasia/kiinteä johto. Tämä ei kyllä muutenkaan ollut pahitteeksi, koska alkuperäiset vm.73 johdot ja tuossa vanhassa asennuksessa olikin johto paisunut, eli ihan hyvä että tälle jatkuvasti virtaa vetävälle on uusi johtonsa. Tämä johdon veto maksoi n. 500e

Edit. Silloin oli siis RW35 200e kalliimpi kuin LN35 tai Toshiba Premium+ 35
 
Syksyllä 25 premiumin olisi saanut alle 2kilolla vanhan tilalle. Siihen nähden tuntuu kalliilta.
 
Mites tuonne huoltovalikkoon pääsee nämä muuttamaan?

Samalla logiikalla muutkin säädöt kuin tuo new deice judgement selection, joka on se paremman sulatustoiminnan käyttöönotto. Pumppu oltava sammutettuna kun alkaa säätelemään ja pumpulta tultava piippaus kun lopuksi painaa "set" painiketta. 56 kohdassa laittaa 01 niin on ns. takkatoiminto päällä. 58 kohdassa voi säätää jos pumppu lämmittää liikaa tai liian vähän verrattuna kaukosäätimen arvoon. Jos lämmittää liikaa niin miinukselle päin arvoa.
 

Liitteet

  • Näyttökuva (6).jpg
    Näyttökuva (6).jpg
    44,9 KB · Luettu: 164
  • Näyttökuva (7).jpg
    Näyttökuva (7).jpg
    175,4 KB · Luettu: 164
Samalla logiikalla muutkin säädöt kuin tuo new deice judgement selection, joka on se paremman sulatustoiminnan käyttöönotto. Pumppu oltava sammutettuna kun alkaa säätelemään ja pumpulta tultava piippaus kun lopuksi painaa "set" painiketta. 56 kohdassa laittaa 01 niin on ns. takkatoiminto päällä. 58 kohdassa voi säätää jos pumppu lämmittää liikaa tai liian vähän verrattuna kaukosäätimen arvoon. Jos lämmittää liikaa niin miinukselle päin arvoa.
Nuo ei taida toimia vanhemmissa pumpuissa? Oman ne9pke pumpun huoltomanuaalista ei löytynyt mainintaa huoltovalikosta.
 
Samalla logiikalla muutkin säädöt kuin tuo new deice judgement selection, joka on se paremman sulatustoiminnan käyttöönotto. Pumppu oltava sammutettuna kun alkaa säätelemään ja pumpulta tultava piippaus kun lopuksi painaa "set" painiketta. 56 kohdassa laittaa 01 niin on ns. takkatoiminto päällä. 58 kohdassa voi säätää jos pumppu lämmittää liikaa tai liian vähän verrattuna kaukosäätimen arvoon. Jos lämmittää liikaa niin miinukselle päin arvoa.
Kiitos, tarviipa tutustua
 
Jos sisäyksikkö vuotaa vettä lattialle, ei kai siinä muuta voi olla kuin asennusvirhe tai poistoputki tukossa. Vaikka siihen tiivistyisi miten paljon vettä tahansa, sen pitäisi tippua kaukaloon ja laskea letkua pitkin ulos jos putki on auki ja kaadot kohdallaan.
Näin olen ymmärtänyt. Mutta huoltoukot totesivat putken olevan auki, muutenkin pumppu sisältä siisti, kaadot on oikein ja tuon kaukalon vaihtoivat vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan.

Itse en noista mitään ymmärrä, mutta sekä asentaja että heidän bossman sanoivat jokseenkin juuri niin kuin sinäkin.
Korjaaja kävi availemassa pumppua ja vika löytyi viimein. Ei voi kyllä kohtuuttomasti syyttää huolimattomuudesta, ettei ole aiemmin huomattu. Taaimmaisten kylmäaineputkien päihin kondensoituvaa kosteutta varten on pieni kouru koteloinnissa, joka oli murtunut. Ei ole kuulemma mikään kovin yleinen ongelma, sanoiko 14 vuotta olleensa nykyisessä työssään ja tää oli eka keissi.

Vaurioitumismekanismista ei osannut esittää mitään kovin varmaa arviota, yksi mahdollisuus on uudesta asti ollut hiusmurtuma, jota pumpun hieno tärinä sitten ajan kanssa vaan pahentanut sen verran, että vesi alkanut päästä läpi. Kolme vuottahan tuo toimi ennen kuin vesi alkoi lattialle pudota.

IMG20221223120230.jpg
 
Ainakin mun vastaava pingu lämmitti vain sähkölämmittimenä, eli mitään lämpöpumppua ei lämmityksessä hyödynnetty.
Toisaalta jos käyttää, niin se sitten joko puhaltaa lämmintä sisäilmaa aika vauhtia pihalle tai kaksiputkimodattuna (jos edes toimii vähänkään viileämmällä kelillä) vuotaa putkien läpivienneistä äkkiä niin paljon, että parempi vain laittaa sähköpatteri sisällä päälle...
 
Ainakin mun vastaava pingu lämmitti vain sähkölämmittimenä, eli mitään lämpöpumppua ei lämmityksessä hyödynnetty.
Tuote-esite lupaa 3.1 COPpia lämmityskäytössä, ottoteho ~1,1 kW ja anto 3,5 kW.

Muuten en osaa sanoa tohon mitään.
 
Tuote-esite lupaa 3.1 COPpia lämmityskäytössä, ottoteho ~1,1 kW ja anto 3,5 kW.

Muuten en osaa sanoa tohon mitään.
Tuo on sitten erilainen, siinä mun vehkeessä käskettiin ulkoletku ottaa pois jos lämmitti.

Tosin jos laite on ns yksiputkinen, niin tuo cop3 on kyllä melkoinen labratulos, koska se kiskoo iahn järjettömän määrän kylmää korvausilmaa ulkoa. Tietysti jos sillä pystyy korvaamaan tilan ilmanvaihdon ja sattuvat olemaan samalla hehtaarilla, tuo voi olla ihan toimiva laite. Toimisi siis pilp:na.
 
Miehen puhetta. Mikäli ratkaisusi on tuo niin kerro ihmeessä miten toimi. Mullakin olisi jo yksi käyttökohde mielessä.
Aika varmasti normaali sähköpatteri on järkevämpi kuten tässä muutkin jo totesi. Pakkasella se suuri korvausilmanmäärä joka tulee poistettavan ilman tilalle kumonnee isolta osin lämmitysvaikutuksen ellei kokonaan. Pitäisi olla Split-laite tuommoisessa käytössä.
 
Eikös tolla hintaa sais jonkun käytetyn ilpin tai joku halvin uusi malli? Semmonenkin taitais lämmittää varmemmin.
Asennuksen verran budjettiin lisää niin tällä lämmittää varmasti paremmin.
 
Ja lisäksi silloin ensimmäisillä pakkasilla rupesi kuulumaan jyrinää sisälle (sellaista että kuulosti kuin kaivinkone olisi ollut takapihalla töissä), tämä vaikeutti nukkumista, joten muutinkin väliaikaisesti kaiummaiseen makuuhuoneeseen, normaalisti nukun siis makuuhuoneessa joka on melkein seinän toisella puolella, missä ulkoyksikkö on. Pumppu on siis tiiliseinässä seinätelineellä. Tämä jyrinä poistui väliaikaisesti kun kuumalla vedellä sulatin pumpun alla olevat asennuskumit, tästä päättelin että kumit kovettuvat pakkasella ja kompressorin jyrinä johtuu talon rakenteisiin. Tilasin ja asensin kumien tilalle jouset, ja tällöin jyrinä poistui. Nyt se jyrinä heikempänä palaa kun vettä jäätyy jousen ympärille niin että tulee kiinteä yhteys pumpun ja telineen välillä, tällöin auttaa taas sen jään sulatus ja tämä on tarpeen ehkä kahden viikon välein.

Meillä on 2kpl 35 sarjalaista Tossua. Alunperin oli Multisplit mutta ei tehot riittänyt ja toimivuus niin ja näin niin saatiin vaihdettua pieneen välirahaan multi ulkoyksikkö kahteen erilliseen ulkoyksikköön ja on muuten sähkönkulutus pienentynyt huomattavasti. Eli nyt on lattiayksikkö makkarissa ja olohuoneessa Aurora. Mutta tuohon jousien jäätymisongelmaan liittyen nämä molemmat omatkin ulkoyksiköt alkoivat pakkasten tultua jyrisemään ja keräämään vasemman puoleisen takajousen luo jääpuikkoa ja jäätä telineen päälle vaikka siellä ei ollutkaan varsinaista reikää pohjalevyssä vedenpoistoon. Syyksi paljastui se että vesi pääsi vuotamaan jalkojen kiinnitysruuvien juuresta ( siis niistä joilla jalkaulokkeet ovat kiinni pohjalevyssä.) kannakkeen päälle. Ruuveja on ainakin tossussa kaksi kappaletta per jalka, ratkaisu oli helppo kun pyöritteli ruuvit yksi kerrallaan irti ja laittoi Loctiten sinistä ruuvilukitetta kierteisiin ja ruuvasi takaisin. Ei enää valunut vesi väärään paikkaan sulatuksen aikana ja jyrinä katosi sen siliän tien. Olen muuten ollut todella tyytyväine Toshiban pumppuihin.
 
Nyt löysin pumppufoorumilta vinkin että tässä RW35:ssa (ja vissiin muissakin Mitsuissa) olisi takana kuljetusta varten jonkinlainen metalliristikko (oikeasti vain muutama metallilanka menee eli ei mikään oikea ristikko ole), jonka jotkut asentajat poistaa ja se suositellaan poistettavaksi. Siihenhän tässä minun pumpussa aluksi jäätä ja siihen sitte lunta ja lisää jäätä kertyi takapuolelle. Poistin sen ja nyt ei edellisyön lumisadekkaan laittanut edes osaa tukkoon, kuten aikaisemmin. Pitää seurata tilannetta vieläkin.

Lisäksi laitoin pari pulkkaa pystyyn ja lumikolan strategisesti sillä tavalla, millä ajattelen että lumen juoksutusta voisi hillitä, mutta tällä on varmaan lähinnä psykologinen puoli että auttaa kun muka jotain tehny asialle.
 
Nyt löysin pumppufoorumilta vinkin että tässä RW35:ssa (ja vissiin muissakin Mitsuissa) olisi takana kuljetusta varten jonkinlainen metalliristikko (oikeasti vain muutama metallilanka menee eli ei mikään oikea ristikko ole), jonka jotkut asentajat poistaa ja se suositellaan poistettavaksi. Siihenhän tässä minun pumpussa aluksi jäätä ja siihen sitte lunta ja lisää jäätä kertyi takapuolelle. Poistin sen ja nyt ei edellisyön lumisadekkaan laittanut edes osaa tukkoon, kuten aikaisemmin. Pitää seurata tilannetta vieläkin.

Lisäksi laitoin pari pulkkaa pystyyn ja lumikolan strategisesti sillä tavalla, millä ajattelen että lumen juoksutusta voisi hillitä, mutta tällä on varmaan lähinnä psykologinen puoli että auttaa kun muka jotain tehny asialle.
Jep. Kenno pitää olla sieltä takapuolelta paljaana. Itse seurasin silloin 2019 Mitsu LN35 asennusta, niin asentaja sanoi just että tämän ristikon pitää ottaa pois ja oli vain kuljetusta varten suojana.

Aika varovainen täytyy olla myös sen kennon kanssa, että tavallaan pitkittäin saisi putsata varovasti, mutta ei poikittain. Kenno kun on niin heiveroisestä materiaalista tehty, että taipuu helposti.
 
Jos asentajilla jää suojia paikoilleen, saisi kyllä pumpputoimittaja panostaa hieman pakkaukseen että ylimääräiset jutut tulevat poistettua.
 
Jep. Kenno pitää olla sieltä takapuolelta paljaana. Itse seurasin silloin 2019 Mitsu LN35 asennusta, niin asentaja sanoi just että tämän ristikon pitää ottaa pois ja oli vain kuljetusta varten suojana.

Aika varovainen täytyy olla myös sen kennon kanssa, että tavallaan pitkittäin saisi putsata varovasti, mutta ei poikittain. Kenno kun on niin heiveroisestä materiaalista tehty, että taipuu helposti.
Miten LN-mallissa vasen kylki? kun tässä vasen kylki jäätyy etupuolelta kokonaan ja takaa alakulmasta ja yläkulmasta. Niin onko LN-mallissa siinä ritilä vai onko se avoin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 950
Viestejä
4 754 518
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom