- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 855
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitoksia vastauksista, pitääpä kysästä minkä hintainen tuo 35-malli sitten olisi. Talossa tosiaan varaava takka ja leivinuuni sekä puulämmitteinen sauna jotka tukee lämmityksessä. Sauna tosiaan lämpiää lähes päivittäin tai vähintään 5krt viikossa niin riittäiskö tuo 25-malli? Toki jos noilla on hintaero hyvin marginaalinen niin ei kannata alkaa siinä säästämään.
Meillä on ollut Boschin 6100-sarjalainen reilun vuoden ja oikein hyvin toiminut.Tässä harkitsen myös ilpin ostoa. Vanha hirstitalo ja 86 neliötä. Yhessä tasossa muuten, mutta alakerrassa märkätilat (lattialämmitys). Sähköpatterit + kamiina olkkarissa. Tuota Boschin 8101i -mallia olen tässä tutkaillut. Kellään kokemuksia siitä tai vastaavista 6100 -sarjan malleista (jotka ovat suht identtisiä)?
Kyllähän selkeästi Toshiban (hyvästä) materiaalista käy ilmi tuo heikkenevä coppi heti kun mennään yli "reitatusta" (50%) kuormasta, eli sen suhteen homma näyttä selvältä. Olikohan Toshiboissa siten, että niistä ei saa täyttä tehoa irti ellei konetta laita johonkin tiettyyn tilaan? Itselläni pisti silmään melkoinen ero VTT:n mittauksin verrattuna. Ainakaan nuo taulukon lukemat eivät varmaan huomioi sulatuksia mitenkään, eli se on sitten ihan herran haltuun miten mikäkin pumppu nuo hanskaa erilaisissa olosuhteissa.
Muistaakseni 25 ja 35 mallien minimitehossa ei olisi merkittävää eroa.
Hyvä kysymys miksi ilmoitetuissa arvoissa on noin paljon eroa mittaukseen. Omassa ottoteho on -10 kelissä ~ kolmasosa ilmoitetusta maksimista. Ilmamäärästähän sen hyötysuhteen pystyisi laskemaan suunnilleen, ja katsomalla sulatukseen menevän tehon.Kyllähän selkeästi Toshiban (hyvästä) materiaalista käy ilmi tuo heikkenevä coppi heti kun mennään yli "reitatusta" (50%) kuormasta, eli sen suhteen homma näyttä selvältä. Olikohan Toshiboissa siten, että niistä ei saa täyttä tehoa irti ellei konetta laita johonkin tiettyyn tilaan? Itselläni pisti silmään melkoinen ero VTT:n mittauksin verrattuna. Ainakaan nuo taulukon lukemat eivät varmaan huomioi sulatuksia mitenkään, eli se on sitten ihan herran haltuun miten mikäkin pumppu nuo hanskaa erilaisissa olosuhteissa.
VTT:n käppyröissä -15 kohdalla esimerkiksi on noin 1,5 kilowattia vähemmän kuin tuossa taulukossa, vaikka tuossa tilanteessa koneen pitäisi jo käydä ns. täyttä, jos koneen logiikka toimii oikein.
-5 asteessa COP on luokkaa 2.3-2.4. Käppyrän mukaan tehontarve tuolloin on luokkaa 2,8kW. Taulukoiden mukaan käyntiasteen pitäisi olla alle 60% tuossa ja copin jotain 3.5-3.7 eli iso on sulatusten vaikutus. Johtuisiko siitä että sulatuksen jälkeen kone hyökkää isommalla teholla ja huonolla copilla, ja siitä sitten pikku hiljaa hakee oikean sopivan tehon.
eufi29-20003443-t2-toshiba-ras-25n4kvpg-nd.pdf (scanoffice.fi)
Toivottavasti fiksummat osaavat vastataTuotesivuilta:
LN25 Lämmitysteho: 3,2 (0,8 - 6,3) kW
LN35 Lämmitysteho: 4,0 (0,9 - 6,6) kW
Onko tuo ero juuri niin iso ettei jaksa lämmittää kuten tässä muutama kerkesi vastaamaan? Sivuilla hintaero on 200€ näiden välillä, en ole vielä myyjää/asentajaa tavoittanu puhelimella kysyäkseni hintaa. Jotenkin tuntuu hullulta maksaa tuon 200€ jos saa 300W enemmän tehoa, tosin olen pihi enkä ole koskaan omistanut ko. laitetta ja silläpä nyt kysyinkin teiltä![]()
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata
Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?
Selasin noita "papereita" ja 25 sekä 35 mallien ero kunnon pakkasella olisi ilmeisesti 1200W. 5900W vs 4700W. SCOP olisi sama 4,0. "Energiamerkintä" A+. En nyt juuri löytänyt tuota testaustapaa tai lämpötilaa. Kun ei ole edes tullut aikaisemmin verrattuakaan.Köh köh... Niin tietenkin, joku ajatuskatko tuossa tuli.
No pitääpä nyt olla yhteydessä siihen myyjään ja kysäistä tuon isomman hintaa. Kuitenkin kovimmilla pakkasilla, täällä saattaa olla sen toista viikkoa parhaimmillaan -30c, leivinuuni lämpiää joka päivä ja samoiten sauna niin eipä tuossa paljon enää ILP:n tarvitse olla lämmittämässä. Ennemmin levitää lämpöä taloon.
Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.Meillä on ollut Boschin 6100-sarjalainen reilun vuoden ja oikein hyvin toiminut.
Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.
Nämä tapahtuneet yöaikaan tai työaikaan, lämpö pudonnut asunnossa pari astetta kunnes huomattu. Ajastinta ei ole koskaan käytetty, pumpulla ikää reilu vuosi.
Vikakoodeja ei ole, mistäköhän johtuu... Takuu voimassa ja varmaan otettava yhteyttä huoltoon.
Ikävä todeta itsestäänselvyyksiä, mutta oletko kokeillut virrattomuushoitoa? Eli puoleksi tunniksi virrat kokonaan pois. Lämpimän puhalluksen väheneminen voisi olla sitä että jompikumpi yksikkö on tukossa, sisäyksikkö pölystä, ulkoyksikkö lumesta. Tosin ei kyllä itsellä se lumesta tukkoon meneminen tuollaista vikatilaan menoa tehnyt. Jos nuo edelliset ei auta/ollut vikana, niin voi olla kylmäaineet vähissä, ja huoltoukon kutsumisen paikka.Täällä myös Bosch 6100i 6.5kW, toimi vuoden moitteitta, nyt tehnyt viimeisen kuukauden aikana temput 4 kertaa, luukku menee kiinni ja puhallin pysähtyy, vilkuttaa oranssia ajastimen merkkivaloa 2 kertaa, pieni tauko ja taas sama merkkivalo vilkkuu 2 kertaa. Uudelleen käyntiin lähtee käynnistettäessä, tuntuu myös ettei puhalla enään yhtä lämmintä kuin alussa.
Nämä tapahtuneet yöaikaan tai työaikaan, lämpö pudonnut asunnossa pari astetta kunnes huomattu. Ajastinta ei ole koskaan käytetty, pumpulla ikää reilu vuosi.
Vikakoodeja ei ole, mistäköhän johtuu... Takuu voimassa ja varmaan otettava yhteyttä huoltoon.
Sisäyksikkö imuroidaan parin viikon välein, eikä ulkoyksikössäkään roskaa näy.Onko sisäyksikkö putsattu kuinka säännöllisesti? Entä onko ulkoyksikössä havaittavissa ongelmia? Kyllä sinne huoltoon kannattaa olla yhteydessä juu. Takuuhan näissä on se kiva 6v. jos on valtuutettu asentaja käynyt laittamassa.
Toivottavasti fiksummat osaavat vastata
Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?
Ja minimitehossa eroa 100W eli se ei oikein merkkaa ja sen puolesta voisi valita kumman vaan.
Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyäKun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.
"150-170m2, LN35 malli.
Pinta-alasuositus n. 140m2, LN25 malli"
Mutta tuo ei varmaan mikään tarkka ole. Täälläkin taitaa olla 119 neliötä korkeintaan ja tosiaan 25 olisi jäänyt pieneksi. Täällä siis kolmen makuuhuoneen talo.
Edit:
Muistaakseni LN35 vaatimus on 16A sulakkeet. Mutta ei ole sulakkeet palaneet tuolla 10A sulakkeellakaan. LN25 on aavistuksen tehottomampi ja siihen olisi muistaakseni vaatimus ollut 10A sulake.
Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyäKun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.
Mites tuonne huoltovalikkoon pääsee nämä muuttamaan?Jos on panasonicin pumppu ja takkaa lämmittelee niin kannattaa katsoa service-valikoiden puolelta, että se toiminto on päällä, joka jättää sisäyksikön puhaltamaan, vaikka kompura on sammuksissa. Myöskin sulatukselle on kaksi eri toimintoa, joista se parempi pitäisi olla defaulttina päällä, mutta eipä ollut omassa nz25:ssa.
Tuo 3,2 vs 4,0 kW on nimellinen lämmitysteho, eli lämmitysteho tietyssä olosuhteessa. Kompuran nimelliset ottotehot ovat 600 W vs 800 W. Sulakesuositukset ovat 10 A pienemmälle ja 13 A suuremmalle. Suomessa käytetään sitten seuraavaa yleistä sulakekokoa eli 16 A. LN35:n ulkoyksikkö ilmoitetaan 2 kg painavemmaksi kuin pienemmän mallin, joten eroa lienee muutakin kuin softa.Toivottavasti fiksummat osaavat vastata
Kompuran nimellistehossa on ilmeisesti 800 Watin ero. 3,2 vs 4,0kW. Tai sitten jotain aivan muuta?
Ja minimitehossa eroa 100W eli se ei oikein merkkaa ja sen puolesta voisi valita kumman vaan.
Sitä vaan epäilen, että onko esim -20 asteen pakkasella tuo LN35 malli sitten vähän reilummin tehokkaampi, kun sitä tehoa silloin oikeasti tarvitaankin kaikki mitä kompurasta lähtee. Onneksi 200€ on aika pieni raha, että itse ainakin otin isomman. Olisi myös puulämmityskattila ja iso varaaja, mutta ei ole tullut kertaakaan sytytettyäKun öljy hoitaa käyttöveden lämmityksen vaivattomasti.
"150-170m2, LN35 malli.
Pinta-alasuositus n. 140m2, LN25 malli"
Mutta tuo ei varmaan mikään tarkka ole. Täälläkin taitaa olla 119 neliötä korkeintaan ja tosiaan 25 olisi jäänyt pieneksi. Täällä siis kolmen makuuhuoneen talo.
Edit:
Muistaakseni LN35 vaatimus on 16A sulakkeet. Mutta ei ole sulakkeet palaneet tuolla 10A sulakkeellakaan. LN25 on aavistuksen tehottomampi ja siihen olisi muistaakseni vaatimus ollut 10A sulake.
Ei ole kokemuksia itsellä. Mutta saatavuus tuossa RW35 uutuudessa on tainnut olla heikohko?Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tästä mitsun RW sarjasta? Ainakin kova mainospuhe tuntuu olevan..
" Mitsubishi Electric tuo uuden RW-mallin markkinoille, mikä tuottaa - 25 ° C ulkolämpötilassa laitteistosta 100 % nimellistehot. Perinteinen Mitsubishi Electric Hyper Heating malli tuottaa lämpöä vähintään nimellistehonsa verran - 15 ° C:n ulkolämpötilaan asti. "
![]()
Mitsubishi Electric RW35 perusasennettuna
Uusi Mitsubishi Electric RW-mallin ilmalämpöpumppu tehty pohjoismaihin, häikäisevää suorituskykyä.www.innoair.fi
Itselle asennettiin syksyllä (tilasin Huhtikuussa) RW35, niinkuin olen jo kokemuksia kyseisestä pumpusta tässä ketjussa kertonut. Lämpön tuotto ei ole loppunut vielä kesken (ei ole kyllä ollut vielä kunnollisia pakkasiakaan) muutakuin pariin kertaan, kun ulkoyksikkö oli mennyt tukkoon lumesta. Värkkäsin sitten pumpulle katoksen, jonka jälkeen pumppu ei ole mennyt tukkoon. Eli ainakin minun kokemuksen mukaan tämä pumppu vaatii katoksen, ainakin paikassa jossa tulee paljon lunta. Minulla pumppu on sellaisella seinustalla missä se ei ole talon katon lipan alla ollenkaan ja tuohon on muutenkin tullut/juoksuttanut joka vuosi reilusti lunta.Minkäslaisia kokemuksia porukalla on tästä mitsun RW sarjasta? Ainakin kova mainospuhe tuntuu olevan..
" Mitsubishi Electric tuo uuden RW-mallin markkinoille, mikä tuottaa - 25 ° C ulkolämpötilassa laitteistosta 100 % nimellistehot. Perinteinen Mitsubishi Electric Hyper Heating malli tuottaa lämpöä vähintään nimellistehonsa verran - 15 ° C:n ulkolämpötilaan asti. "
![]()
Mitsubishi Electric RW35 perusasennettuna
Uusi Mitsubishi Electric RW-mallin ilmalämpöpumppu tehty pohjoismaihin, häikäisevää suorituskykyä.www.innoair.fi
Tämä on todennäköisesti totta, tähän asennuspaikkaan olisi vaan tuon aikasemman lumentulon perusteella pitänyt tehdä oma teline/tai pyytää joku kalliimpi korkeampi teline, koska nuilla perustelineellä olisi koko pumppu peittynyt lumeen, tai ainakin lumen taso olisi koskenut pumpun alapuolta.Tuossa videolla RW35 asenneltiin maatelineeseen. Se varmaan fiksumpi tapa. Muistaakseni maateline laattoineen oli vain 50€ kalliimpi.
Täällä siis LN35 myös maatelineellä, eikä ulkoyksiköstä ole kuulunut ääntä sisälle.
Oma maksoi asennettuna 2830e (asennus 780e). Lisäksi piti tilata sähkömies vetämään uuden kaapelin sulaketaululta, koska vanha oli pistotulpalla nollatussa pistorasiassa, ja nykyään ei kuulema enää saa asentaa näin, vaan pitää olla maadoitettu pistorasia/kiinteä johto. Tämä ei kyllä muutenkaan ollut pahitteeksi, koska alkuperäiset vm.73 johdot ja tuossa vanhassa asennuksessa olikin johto paisunut, eli ihan hyvä että tälle jatkuvasti virtaa vetävälle on uusi johtonsa. Tämä johdon veto maksoi n. 500eÄlytön hinta ssennettuna tuolla RW35.
Sähkön hinta nousee -> pumppujen kysyntä kasvaa -> pumppujen hinta nousee...Syksyllä 25 premiumin olisi saanut alle 2kilolla vanhan tilalle. Siihen nähden tuntuu kalliilta.
Mites tuonne huoltovalikkoon pääsee nämä muuttamaan?
Juu, on nuo nousseet.Sähkön hinta nousee -> pumppujen kysyntä kasvaa -> pumppujen hinta nousee...
Nuo ei taida toimia vanhemmissa pumpuissa? Oman ne9pke pumpun huoltomanuaalista ei löytynyt mainintaa huoltovalikosta.Samalla logiikalla muutkin säädöt kuin tuo new deice judgement selection, joka on se paremman sulatustoiminnan käyttöönotto. Pumppu oltava sammutettuna kun alkaa säätelemään ja pumpulta tultava piippaus kun lopuksi painaa "set" painiketta. 56 kohdassa laittaa 01 niin on ns. takkatoiminto päällä. 58 kohdassa voi säätää jos pumppu lämmittää liikaa tai liian vähän verrattuna kaukosäätimen arvoon. Jos lämmittää liikaa niin miinukselle päin arvoa.
Nuo ei taida toimia vanhemmissa pumpuissa? Oman ne9pke pumpun huoltomanuaalista ei löytynyt mainintaa huoltovalikosta.
Kiitos, tarviipa tutustuaSamalla logiikalla muutkin säädöt kuin tuo new deice judgement selection, joka on se paremman sulatustoiminnan käyttöönotto. Pumppu oltava sammutettuna kun alkaa säätelemään ja pumpulta tultava piippaus kun lopuksi painaa "set" painiketta. 56 kohdassa laittaa 01 niin on ns. takkatoiminto päällä. 58 kohdassa voi säätää jos pumppu lämmittää liikaa tai liian vähän verrattuna kaukosäätimen arvoon. Jos lämmittää liikaa niin miinukselle päin arvoa.
Jos sisäyksikkö vuotaa vettä lattialle, ei kai siinä muuta voi olla kuin asennusvirhe tai poistoputki tukossa. Vaikka siihen tiivistyisi miten paljon vettä tahansa, sen pitäisi tippua kaukaloon ja laskea letkua pitkin ulos jos putki on auki ja kaadot kohdallaan.
Korjaaja kävi availemassa pumppua ja vika löytyi viimein. Ei voi kyllä kohtuuttomasti syyttää huolimattomuudesta, ettei ole aiemmin huomattu. Taaimmaisten kylmäaineputkien päihin kondensoituvaa kosteutta varten on pieni kouru koteloinnissa, joka oli murtunut. Ei ole kuulemma mikään kovin yleinen ongelma, sanoiko 14 vuotta olleensa nykyisessä työssään ja tää oli eka keissi.Näin olen ymmärtänyt. Mutta huoltoukot totesivat putken olevan auki, muutenkin pumppu sisältä siisti, kaadot on oikein ja tuon kaukalon vaihtoivat vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan.
Itse en noista mitään ymmärrä, mutta sekä asentaja että heidän bossman sanoivat jokseenkin juuri niin kuin sinäkin.
Ainakin mun vastaava pingu lämmitti vain sähkölämmittimenä, eli mitään lämpöpumppua ei lämmityksessä hyödynnetty.Argo Milo Plus siirrettävä ilmastointilaite / lämmityslaite | Karkkainen.com verkkokauppa
Onko tuollaisessa mitään järkeä lämmittämään pientä autotallia?
Toisaalta jos käyttää, niin se sitten joko puhaltaa lämmintä sisäilmaa aika vauhtia pihalle tai kaksiputkimodattuna (jos edes toimii vähänkään viileämmällä kelillä) vuotaa putkien läpivienneistä äkkiä niin paljon, että parempi vain laittaa sähköpatteri sisällä päälle...Ainakin mun vastaava pingu lämmitti vain sähkölämmittimenä, eli mitään lämpöpumppua ei lämmityksessä hyödynnetty.
Tuote-esite lupaa 3.1 COPpia lämmityskäytössä, ottoteho ~1,1 kW ja anto 3,5 kW.Ainakin mun vastaava pingu lämmitti vain sähkölämmittimenä, eli mitään lämpöpumppua ei lämmityksessä hyödynnetty.
Tämän takia vähän houkuttelisi, ehkä otan riskin ja tilaan tuon, olihan siinä 60 päivän palautusoikeus.Tuote-esite lupaa 3.1 COPpia lämmityskäytössä, ottoteho ~1,1 kW ja anto 3,5 kW.
Muuten en osaa sanoa tohon mitään.
Älä nyt oikeesti lämmityskäyttöön tota pönttöä ajattele, ihan järjellä ajatellen ei voi toimia pakkasilla.Tämän takia vähän houkuttelisi, ehkä otan riskin ja tilaan tuon, olihan siinä 60 päivän palautusoikeus.
Tuo on sitten erilainen, siinä mun vehkeessä käskettiin ulkoletku ottaa pois jos lämmitti.Tuote-esite lupaa 3.1 COPpia lämmityskäytössä, ottoteho ~1,1 kW ja anto 3,5 kW.
Muuten en osaa sanoa tohon mitään.
Miehen puhetta. Mikäli ratkaisusi on tuo niin kerro ihmeessä miten toimi. Mullakin olisi jo yksi käyttökohde mielessä.Tämän takia vähän houkuttelisi, ehkä otan riskin ja tilaan tuon, olihan siinä 60 päivän palautusoikeus.
Aika varmasti normaali sähköpatteri on järkevämpi kuten tässä muutkin jo totesi. Pakkasella se suuri korvausilmanmäärä joka tulee poistettavan ilman tilalle kumonnee isolta osin lämmitysvaikutuksen ellei kokonaan. Pitäisi olla Split-laite tuommoisessa käytössä.Miehen puhetta. Mikäli ratkaisusi on tuo niin kerro ihmeessä miten toimi. Mullakin olisi jo yksi käyttökohde mielessä.
Eikös tolla hintaa sais jonkun käytetyn ilpin tai joku halvin uusi malli? Semmonenkin taitais lämmittää varmemmin.Argo Milo Plus siirrettävä ilmastointilaite / lämmityslaite | Karkkainen.com verkkokauppa
Onko tuollaisessa mitään järkeä lämmittämään pientä autotallia?
Ja lisäksi silloin ensimmäisillä pakkasilla rupesi kuulumaan jyrinää sisälle (sellaista että kuulosti kuin kaivinkone olisi ollut takapihalla töissä), tämä vaikeutti nukkumista, joten muutinkin väliaikaisesti kaiummaiseen makuuhuoneeseen, normaalisti nukun siis makuuhuoneessa joka on melkein seinän toisella puolella, missä ulkoyksikkö on. Pumppu on siis tiiliseinässä seinätelineellä. Tämä jyrinä poistui väliaikaisesti kun kuumalla vedellä sulatin pumpun alla olevat asennuskumit, tästä päättelin että kumit kovettuvat pakkasella ja kompressorin jyrinä johtuu talon rakenteisiin. Tilasin ja asensin kumien tilalle jouset, ja tällöin jyrinä poistui. Nyt se jyrinä heikempänä palaa kun vettä jäätyy jousen ympärille niin että tulee kiinteä yhteys pumpun ja telineen välillä, tällöin auttaa taas sen jään sulatus ja tämä on tarpeen ehkä kahden viikon välein.
Jep. Kenno pitää olla sieltä takapuolelta paljaana. Itse seurasin silloin 2019 Mitsu LN35 asennusta, niin asentaja sanoi just että tämän ristikon pitää ottaa pois ja oli vain kuljetusta varten suojana.Nyt löysin pumppufoorumilta vinkin että tässä RW35:ssa (ja vissiin muissakin Mitsuissa) olisi takana kuljetusta varten jonkinlainen metalliristikko (oikeasti vain muutama metallilanka menee eli ei mikään oikea ristikko ole), jonka jotkut asentajat poistaa ja se suositellaan poistettavaksi. Siihenhän tässä minun pumpussa aluksi jäätä ja siihen sitte lunta ja lisää jäätä kertyi takapuolelle. Poistin sen ja nyt ei edellisyön lumisadekkaan laittanut edes osaa tukkoon, kuten aikaisemmin. Pitää seurata tilannetta vieläkin.
Lisäksi laitoin pari pulkkaa pystyyn ja lumikolan strategisesti sillä tavalla, millä ajattelen että lumen juoksutusta voisi hillitä, mutta tällä on varmaan lähinnä psykologinen puoli että auttaa kun muka jotain tehny asialle.
Miten LN-mallissa vasen kylki? kun tässä vasen kylki jäätyy etupuolelta kokonaan ja takaa alakulmasta ja yläkulmasta. Niin onko LN-mallissa siinä ritilä vai onko se avoin?Jep. Kenno pitää olla sieltä takapuolelta paljaana. Itse seurasin silloin 2019 Mitsu LN35 asennusta, niin asentaja sanoi just että tämän ristikon pitää ottaa pois ja oli vain kuljetusta varten suojana.
Aika varovainen täytyy olla myös sen kennon kanssa, että tavallaan pitkittäin saisi putsata varovasti, mutta ei poikittain. Kenno kun on niin heiveroisestä materiaalista tehty, että taipuu helposti.