Ilmalämpöpumput eli ILPit

R32 kylmäaine (mikä on kaikissa uusissa pumpuissa) muutti peliä aika paljon joskus 5v sitten. Ennen oli yleinen viisaus, että ilpin teho hiipuu siellä -10 pakkasilla ja nykyisillä pumpuilla COP on 2 vielä -30 tienoilla. Jäähdytyskäytössä se ja sama, mutta R32 venyy kovemmilla pakkasilla paljon enemmän.
 
Yöllä oli kylmimmillään -27, mutta jaksoi nz25vke pitää rivarikämpän lämpimänä, vaikka joutuikin pitämään puhallusta vaan 2/5 kun oli vieraita nukkumassa samassa tilassa sisäyksikön kanssa niin ei kehdannut huudattaa. Ei ole tarvinnut vielä pattereita lämmitellä apuna. Näyttää vaan alkavan tosiaan sulattelemaan tiuhaan näillä keleillä, vaikka uusi sulatuslogiikka onkin käytössä. Sähköä näyttää sovelluksen mukaan nauttivan näillä keleillä 0,85kwh.
 
R32 kylmäaine (mikä on kaikissa uusissa pumpuissa) muutti peliä aika paljon joskus 5v sitten. Ennen oli yleinen viisaus, että ilpin teho hiipuu siellä -10 pakkasilla ja nykyisillä pumpuilla COP on 2 vielä -30 tienoilla. Jäähdytyskäytössä se ja sama, mutta R32 venyy kovemmilla pakkasilla paljon enemmän.
Mutta eikös se ole puhtaasti sen kylmäaineen puolesta päinvastoin ja ero on raudassa?

Tai ainakin mä olen käsittänyt että R32 ei ole kylmäaineena yhtä hyvä kuin se R410a, mutta ilmastovaikutus kolmannes.

E: tarkoitan siis siinä mielessä hyvä että r410a toimii matalammissa lämpötiloissa jne...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikös se ole puhtaasti sen kylmäaineen puolesta päinvastoin ja ero on raudassa?

Tai ainakin mä olen käsittänyt että R32 ei ole kylmäaineena yhtä hyvä kuin se R410a, mutta ilmastovaikutus kolmannes.

E: tarkoitan siis siinä mielessä hyvä että r410a toimii matalammissa lämpötiloissa jne...

R410A on puoliksi R32 ja noilla on lähes samalaiset ominaisuudet. Sama kiehumispiste. R32 kolmanneksen pienempi GWP arvo (päästöt) ja R32 laitokset menevät vielä 30% pienemmällä kylmäaine täytöksellä. Mutta, myös kompressorin kuumakaasun puristuslämpötila isompi R32 kylmäaineella ja siitä aiheutunut jonkun verran enemmän ongelmia kompuroiden kestävyydssä. Samanlaisiin coppeihin pääsee R410A kuin R32 kylmäaineella. Alkaa vaan kaikki uudet laitteet olemaan noita R32 kylmäaineella kiristyvien F kaasuasetuksien takia. R410A kylmäaineelle tulee käyttökielto 2025 vuonna.
 
Ei sille r410a sentään käyttökielroa tule.

Jostain luin että se r32 ei puhtaasti kylmäaineena tarkasteltuna olisi yhtä hyvä, kokonaisuutenahan se on parempi aine.
 
Ei sille r410a sentään käyttökielroa tule.

Jostain luin että se r32 ei puhtaasti kylmäaineena tarkasteltuna olisi yhtä hyvä, kokonaisuutenahan se on parempi aine.

Totta, muistin väärin tuon R410A tilanteen. Ei tosiaan ole tuola kiellettävien aineiden listalla.
 
Totta, muistin väärin tuon R410A tilanteen. Ei tosiaan ole tuola kiellettävien aineiden listalla.
Eihän minkään kylmäaineen käyttöä ole kielletty, vaan valmistus. Ts. vanhan olemassa olevan koneen saa kyllä käyttää vanhalla kylmäaineella elinkaarensa päähän.

Ja käytännössä uudemmat pykälät täyttävää korvaavaakin kylmäainetta on saatavilla niin pitkään kun kysyntää riittää, mutta jossain kohtaahan sen koko laitteiston uusiminen on järkevämpää.
 
Ei sille r410a sentään käyttökielroa tule.

Jostain luin että se r32 ei puhtaasti kylmäaineena tarkasteltuna olisi yhtä hyvä, kokonaisuutenahan se on parempi aine.
Ainakin itse kun googlettelen käppyröitä, niin R32 näyttää olevan tehokkaampi kylmäaine lämmitykseen.
 
Eihän minkään kylmäaineen käyttöä ole kielletty, vaan valmistus. Ts. vanhan olemassa olevan koneen saa kyllä käyttää vanhalla kylmäaineella elinkaarensa päähän.

Ja käytännössä uudemmat pykälät täyttävää korvaavaakin kylmäainetta on saatavilla niin pitkään kun kysyntää riittää, mutta jossain kohtaahan sen koko laitteiston uusiminen on järkevämpää.

Onhan noita vanhempia aineita kielletty. Esim R22. Ja nyt 2030 vuonna päättyy myös esimerkiksi R404A käyttäminen. R404A kylmäainetta ei saa enään 2020 vuoden jälkeen myydä uutena vaan se aine myydään regeneroituna tuonne 2030 asti jonka jälkeen ei saa enään myydä ollenkaan.
 
Tuo on niin lyhyt aika ettei pienempi lämmitysteho ehdi pahemmin vaikuttamaan.

Joo luultavasti jos useamman päivän olisi -30 tienoilla pakkaset niin alkaisi nurkat jäähtymään. Onneksi tuollaisia kelejä on melko harvoin enää tässä oulun seudulla ainakaan pidemmissä jaksoissa niin sen takia valitsinkin hz25 sijaan tuon 500e halvemman mallin.
 
Onhan noita vanhempia aineita kielletty. Esim R22. Ja nyt 2030 vuonna päättyy myös esimerkiksi R404A käyttäminen. R404A kylmäainetta ei saa enään 2020 vuoden jälkeen myydä uutena vaan se aine myydään regeneroituna tuonne 2030 asti jonka jälkeen ei saa enään myydä ollenkaan.
No ei sitä R22 edelleenkään ole kielletty, vaan sen valmistus kuten kirjoitin. Kyllä sitä vanhaa r22 kylmäainetta saa edelleen käyttää, jos se siellä koneessa on sisällä.

Ja jos se R22 kylmäainetta tarvii lisää niin jokin korvaava ainehan sillekin on olemassa.
 
No ei sitä R22 edelleenkään ole kielletty, vaan sen valmistus kuten kirjoitin. Kyllä sitä vanhaa r22 kylmäainetta saa edelleen käyttää, jos se siellä koneessa on sisällä.

Ja jos se R22 kylmäainetta tarvii lisää niin jokin korvaava ainehan sillekin on olemassa.

R22 kylmäainetta valmistetaan edelleen aasiassa ja venäjällä. Ja niitä R22 laitoksia löytyy edelleen pilvin pimein suomesta. Ei ole montaa viikkoa kun viimeksi kävin keikalla sellasta ropaamassa. Ja sen R22 käyttö on täysin kielletty. Eli sitä ei saa myydä eikä tankata jos sellaista löytyy. Googlesta löytyy aiheesta lisää jos kiinnostaa.

Toki löytyy tuolle R22 aineelle korvaava aine, mutta siihen ei riitä pelkkä kylmäaineen vaihto. Pitää myös öljyt vaihtaa kun R22 laitteissa mineraali öljyt niin ne pitää vaihtaa esteriöljyihin. Ja senkin jälkee menee kaikki tiivisteet vielä yleensä vaihtoon.
 
Ihan hyvää dataa monelle vanhan ilpin omistajalle. Kannattaa siis vaihtaa, vaikka olisikin ehjä laite vielä.

Oliko nuo luvut siis Panojen kulutukset vai kokonaiskulutus? Aika radikaali muutos joka tapauksessa.
Kokonaislukutus ja on siinä muutama muukin kikka toki auttanut, mutta isoin ero on se että näistä tulee lämpöä paljon kelillä kuin kelillä. Lämpötilasta sisällä ei kyllä ole tingitty.
 
Omaan RW35 saagaan vielä lisäystä, että tässä kun oli välipäivinä lämpivämpää, niin tein täyden manuaalisen sulatuksen, että kokonaan sisä- ja ulkopuolella jäät pois. Nyt ei ole mennyt jäähän edes vasemmasta laidasta, eli se aikasemmin meni koska vesi ei päässyt pois vaan jääty aina lisäksi siihen.

Eli nyt näyttäisi että toimii ihan hyvin, kun teki katoksen, vaihtoi kumit jousiin ja irroitti laitteen taakse jääneen kuljetussuojusritilän. Lämpöä tuli nyt -22 asteessa hyvin, eikä tarvinnut laittaa pattereita päälle mitä vanhalla Panalla piti tehdä jo -15 asteessa.

Sellainen huomio vielä että -10 asteessa tässä on äänekkäämpi kompura kuin Panassa oli, mutta kun pakastui niin ainaki sisälle tuleva ääni väheni, eli varmaan vaihtoi taajuutta sellaiseksi mikä ei pääse seinästä yhtä lujaa läpi.
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
Olisiko peräti niin, että kellarin hukkalämpö pitää maan sulana sokkelin vierestä, jolloin vesi imeytyy maahan?
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
Niin siis sulla vedet imeytyy tuoonne sokkeliin ja tuohon mäkeen. Johan näät, että tuossa sokkelin vieressä on maa sulana. Tuollaisessa talossa sitä vettä varmaan tulee sellaiset +100l/viikko jos ilpillä lämmität taloa, joten jos haluat homeelta välttyä, niin suosittelisin ainakin jonkun ohjaimen hommaamaan, että vedet menee kauaemmaksi sokkelista.
 
Niin siis sulla vedet imeytyy tuoonne sokkeliin ja tuohon mäkeen. Johan näät, että tuossa sokkelin vieressä on maa sulana.

Ei ne kyllä pakkaseĺla mihinkään imeydy. Jos ahkio kaupalla vettä tulisi niin kyllä sen huomaisi. Sen verran matalalla myös tuo Tossu, että lunta ei muodostu juuri sen alle. Aikalailla samanlaiselta tuo sokkelin reuna näyttää ympäri talon.
 
Ei ne kyllä pakkaseĺla mihinkään imeydy. Jos ahkio kaupalla vettä tulisi niin kyllä sen huomaisi. Sen verran matalalla myös tuo Tossu, että lunta ei muodostu juuri sen alle. Aikalailla samanlaiselta tuo sokkelin reuna näyttää ympäri talon.
Niin se sokkelin reuna on sula kellarista tulevan hukkalämmön takia ja sen takia et nää mitään vettä, koska se imeytyy tuonne maahan sokkelin viereen. lisäksi kulkeutuu pidemmälle, koska maa noin jyrkkä tuossa kohtaa. Edelleen tuollaisessa rintsikassa ilp tuottaa sellaiset +100l vettä viikossa.
 
Niin se sokkelin reuna on sula kellarista tulevan hukkalämmön takia ja sen takia et nää mitään vettä, koska se imeytyy tuonne maahan sokkelin viereen. lisäksi kulkeutuu pidemmälle, koska maa noin jyrkkä tuossa kohtaa. Edelleen tuollaisessa rintsikassa ilp tuottaa sellaiset +100l vettä viikossa.

Kuvat puhukoon puolestaan.

20230108_112326.jpg


20230108_112420.jpg

Sokkelikin näyttää märältä?
20230108_112410.jpg

On kyllä melko märän näköistä jos 100l vettä tulee. Kuivia vaahteranlehtiä kylläkin.
20230108_112354.jpg
 
Valuu valuu 100l viikossa kuten kuvista näkyy.

Toshiba kyllä käy sulatusjaksot läpi normaalisti tietyn ajan välein, mutta ei tuo kenno näytä muodostavan juurikaan mitään mistä vettä tulisi. En tiedä sitten. Lämmittää kyllä ainoana lämmönlähteenä. Öljyä en ole edes tilannut täksi talveksi keskuslämmitykseen. On mulla tuolla 50l kanisteri kyllä varoilla jos tarvii hätävara olla.

Edit. Nyt loppui puhallus ja sulatusjakso alkoi. Mutta mitä tuon näköisestä kennosta voi vettä tulla?
 
Viimeksi muokattu:
Toki voi olla hyvin vähän sulattelua jos ei ota tehoja irti pumpusta. Pitää sulkea muut lämmitysmuodot niin kyllä se alkaa jossain vaiheessa puskea vettä.
Ei kyllä mullakaan tule hirveästi vettä, ehkä litran pari vuorokaudessa kun on ollut enemmän pakkasta? Mutta tulee kuitenkin.
 
Valuu valuu 100l viikossa kuten kuvista näkyy.

Toshiba kyllä käy sulatusjaksot läpi normaalisti tietyn ajan välein, mutta ei tuo kenno näytä muodostavan juurikaan mitään mistä vettä tulisi. En tiedä sitten. Lämmittää kyllä ainoana lämmönlähteenä. Öljyä en ole edes tilannut täksi talveksi keskuslämmitykseen. On mulla tuolla 50l kanisteri kyllä varoilla jos tarvii hätävara olla.
Kenno menee kuuraan/huuruun ja se sulaa vedeksi.
 
Se on selvää. Ei vaan tarvitse ahkioita täällä viritellä, mutta sovitaan että ne imeytyy tuonne maahan ja sokkeliin.
Sanko siihen sulatusvesireijän alle? Jos ei tule vettä, niin ei sitten :)


Täällä ostin 40l paljun Puuilosta, kun edelliset vuodet ollut vanha palju meni rikki. Silikoonia suihkin paljuun, että jää lähtisi ainakin helpommin pois. Täällä vaan yksikerroksinen talo ja Mitsu LN35 on edelleenkin 31 asteessa ja puhallus täysillä. Teho siis riittää, mutta täysillä täytyy olla. Kumminkin vanha 1966 tehty talo.
 
Sanko siihen sulatusvesireijän alle? Jos ei tule vettä, niin ei sitten :)


Täällä ostin 40l paljun Puuilosta, kun edelliset vuodet ollut vanha palju meni rikki. Silikoonia suihkin paljuun, että jää lähtisi ainakin helpommin pois. Täällä vaan yksikerroksinen talo ja Mitsu LN35 on edelleenkin 31 asteessa ja puhallus täysillä. Teho siis riittää, mutta täysillä täytyy olla. Kumminkin vanha 1966 tehty talo.

Täytyy varmaan käydä jostain naapurin pihalta joku muksujen pulkka käydä lainaamassa niin totuus selviää :kahvi:

Lämpöpumpun asetuksista mulla on kaukosäätimestä puhallus ykkösellä ja pyynti 20c. Sisätilan lämpötilan pyöriessä 21c.

20230108_120445.jpg


20230108_120533.jpg
 
Siis ton kokoinen ja ikäinen kämppä pysyy puhallus 1 lämpöisenä pyynti ollessa 20 pelkällä ilp jokaisessa nurkassa ja huoneessa?

Se on todella hyvin, eikä varmasti oikeen sulatusvettäkään pudota. Puhalluksen teholla on siihen iso merkitys.
 
Juu, 3/5, 4/5 tai 5/5 kehiin imo riippuen ilman liikkeen sietokyvystä ja sisäyksikön sijainnista.

Säätyyhän se sitten ykkösellekin välillä, jos lämmitystarve on pieni eikä takkatila ole päällä.

Manuaalisesti valittu puhallusnopeushan on maksimi, mitä pummpu käyttää saavuttakseen halutun lämpötilan eli käytännössä imuilman lämpötilan, joka on pyyntilämpötila + 1-2c empiiristen kokeiden perusteella ja varmaan teknisen manuaalinkin mukaan, jos sitä vaivautuisi lukemaan.

Itellä 2 kpl samaa pumppua ja pyynti 4/5 molemmissa. 5/5 lähtee jo tupee päästä, jos käppänöi läheltä ilmavirran kohdilta ohi. Takkatila1 oli alkuun päällä, mutta ei enää nykyään. Pänni se sulatuksen jälkeinen viileämmän ilman puhallus sen verran, että otin pois päältä, kun ei ole välttämätön omassa käyttöpaikassa. Olisi järkevämmin toteutettu, jos takkatila1 ei alkaisi puhaltaa ihan heti sulatuksen jälkeen vaan odottaisi muutaman minuutin, että sisäyksikkö saa tuotettua taas lämpöisempää ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkönsiirtolasku tuli muutama päivä sitten. Joulukuulta 1117kWh. Etelä-Pohjanmaa, 1966, noin 119 neliötä, Mitsu LN35, kaksi asukasta. Sisälämpönä olen pitänyt 21.3-21.6 astetta. Aivan tuohon ei pääse, jos pakkasta on reilusti. Pelkkä sähkökiuas, jota ei olla käytetty. Käyttövesi öljyllä. Pesuhuoneessa sähköpatteri apuna, eli öljy on pelkästään käyttöveteen.

Miltä tuo 1117kWh kuulostaa. Itse olen jo aika lailla unohtanut, että onko suuri vai ei. Ja taisi joulukuussakin olla jo aika kylmää. Sähköauto tuli käyttöön joulukuun viimeiseksi viikoksi, mutta en varmaan ehtinyt kovin paljon ladata.
 
Takkatila1 oli alkuun päällä, mutta ei enää nykyään. Pänni se sulatuksen jälkeinen viileämmän ilman puhallus sen verran, että otin pois päältä, kun ei ole välttämätön omassa käyttöpaikassa. Olisi järkevämmin toteutettu, jos takkatila1 ei alkaisi puhaltaa ihan heti sulatuksen jälkeen vaan odottaisi muutaman minuutin, että sisäyksikkö saa tuotettua taas lämpöisempää ilmaa.
.
Itsellä takkatila1 päällä tästä syystä: Lainattu teksti.

"Edit: takkatoimintoa tarvitsen ennen kaikkea yliagressiivisesti toimivan vedonpoistotoiminnon takia.
Tarvitsen siis omassa tilassa kunnollista puhallunopeutta, siitä johtuen kenno käy usein verrattain viileänä,
jolloin ns. vedonpoisto puuttuu peliin ja hidastaa puhalllusnopeuden pahimmillaan aivan olemaattomalle tasolle.
Takkatila 1 ohittaa vedonpoiston kokonaan, toki se tarkoittaa myös sitä, että sulatuksen jälkeen laite puhaltaa
muutaman minuutin ajan varsin viileää ilmaa. Vedonpoisto jarruttelee rupellia myön kovilla pakkasilla kun laite
ei enää pysty tuottamaan kovinkaan lämmintä puhallusilmaa.

Toinen miinuspuolen ominaisuus on useimmille tämän foorumin käyttäjille tutuksi tullut keinokoinen tehonrajoitus
käytettäessä manuaalisia puhallusnopeuksia 1-4. Kovimmalla puhallusnopeudella tehonotto nousee merkittävästi,
samoin automaattisella puhallusnopeudella. On spekuloitu että Toshiba olisi 1-4 nopeuksien tehonrajoituksen
tehnyt jotta coppi näyttäisi paremmalta. Tehonrajoituksen voi kiertää hi-power toiminnolla, mikäli haluaa laitteesta
saatavan kaiken ulos manuaalisilla 1-4 nopeuksillakin. Hi-power = pyyntilämpötilan lisäys "piilossa" 2 astetta, ja
puhallusnopeuden lisäys yhdellä pykälällä. Ja lisäksi yllä mainittu tehonoton lisäys. Sama oninaisuus on tässä vanhemmassakin mallissa."

Mutta joo. Tuntuu että jos ei ole takkatoimintoa niin ei puhalla jollain tavoin kokoajan samalla höngällä. Takkatila1 estää sen ja puhaltaa tasaisesti kokoajan. Voi olla että on korvien välissä..
 
Viimeksi muokattu:
Takkatila1 on erinomainen ominaisuus ja riippuen käyttöpaikasta SE ominaisuus, joka voi ehdottomasti puoltaa juuri Tossun ostamista.

Itse heiluin Daikinin perferoiden ja Toshibaattori preemiumien välillä pitkään, mutta oikeasti toimiva takkatila voitti väännön Tossunaattorien eduksi. Muuten olisi Daikinit seinällä nyt.

Riippuva kenno ulkoyksikössä, eikä menisi sähköä hukkaan pohjapellin sulanapitoon ja ainakin Perfera H 40:ssä leveämpi ja hiljaisempi sisäyksikkö kiinnostivat kovin. Kuulemma Daikinilla on R&D-osaston sedillä ja tädeillä tekeillä tai suunnitteilla oikeasti toimiva takkatila.
 
Viimeksi muokattu:
.
Itsellä takkatila1 päällä tästä syystä: Lainattu teksti.

"Edit: takkatoimintoa tarvitsen ennen kaikkea yliagressiivisesti toimivan vedonpoistotoiminnon takia.
Tarvitsen siis omassa tilassa kunnollista puhallunopeutta, siitä johtuen kenno käy usein verrattain viileänä,
jolloin ns. vedonpoisto puuttuu peliin ja hidastaa puhalllusnopeuden pahimmillaan aivan olemaattomalle tasolle.
Takkatila 1 ohittaa vedonpoiston kokonaan, toki se tarkoittaa myös sitä, että sulatuksen jälkeen laite puhaltaa
muutaman minuutin ajan varsin viileää ilmaa. Vedonpoisto jarruttelee rupellia myön kovilla pakkasilla kun laite
ei enää pysty tuottamaan kovinkaan lämmintä puhallusilmaa.

Toinen miinuspuolen ominaisuus on useimmille tämän foorumin käyttäjille tutuksi tullut keinokoinen tehonrajoitus
käytettäessä manuaalisia puhallusnopeuksia 1-4. Kovimmalla puhallusnopeudella tehonotto nousee merkittävästi,
samoin automaattisella puhallusnopeudella. On spekuloitu että Toshiba olisi 1-4 nopeuksien tehonrajoituksen
tehnyt jotta coppi näyttäisi paremmalta. Tehonrajoituksen voi kiertää hi-power toiminnolla, mikäli haluaa laitteesta
saatavan kaiken ulos manuaalisilla 1-4 nopeuksillakin. Hi-power = pyyntilämpötilan lisäys "piilossa" 2 astetta, ja
puhallusnopeuden lisäys yhdellä pykälällä. Ja lisäksi yllä mainittu tehonoton lisäys. Sama oninaisuus on tässä vanhemmassakin mallissa."

Mutta joo. Tuntuu että jos ei ole takkatoimintoa niin ei puhalla jollain tavoin kokoajan samalla höngällä. Takkatila1 estää sen ja puhaltaa tasaisesti kokoajan. Voi olla että on korvien välissä..
Pyyntilämpötila ylittyisi jos kone puhaltaisi jatkuvasti samalla teholla/nopeudella? Takatila tekee vain sen eron että puhallin pyörii vaikka kone ei lämmitä.
 
Pyyntilämpötila ylittyisi jos kone puhaltaisi jatkuvasti samalla teholla/nopeudella?

Samalla teholla puhaltamista tarkoitan ilman siirtymistä. Muuten jos laitan takkatila1 pois niin puhallusteho himmenee selkeästi ainakin jos on suurinpiirtein asetettu lämpötila saavutettu. Tuollanen vaikutelma mulla on ollut ainakin.

Vaikka siis manuaalisesti asetettu puhallusteho kaukosäätimestä.
 
Eipä tuo ulkoyksikkö meilläkään nyt viime päivien kympin pakkasilla ole juuri sulatellut, eikä kenno kuuraannu vaikka on tasainen kuorma päällä. Ulkoilmassa on aika vähän kosteutta, joka tiivistyisi kennoon. Nollan vaiheilla tulee sitten vettä suorastaan valumalla kun Daikin tekee noita sulatuksia vain tarpeeseen eikä huvikseen.
 
Sähkönsiirtolasku tuli muutama päivä sitten. Joulukuulta 1117kWh. Etelä-Pohjanmaa, 1966, noin 119 neliötä, Mitsu LN35, kaksi asukasta. Sisälämpönä olen pitänyt 21.3-21.6 astetta. Aivan tuohon ei pääse, jos pakkasta on reilusti. Pelkkä sähkökiuas, jota ei olla käytetty. Käyttövesi öljyllä. Pesuhuoneessa sähköpatteri apuna, eli öljy on pelkästään käyttöveteen.

Miltä tuo 1117kWh kuulostaa. Itse olen jo aika lailla unohtanut, että onko suuri vai ei. Ja taisi joulukuussakin olla jo aika kylmää. Sähköauto tuli käyttöön joulukuun viimeiseksi viikoksi, mutta en varmaan ehtinyt kovin paljon ladata.

Ei kai tuo paha ole.

Vertailun vuoksi oma joulukuulta:
1250 kWh, lappi (rovaniemi)
2020 vuoden okt, 114m2, huonekorkeus keskimäärin 2,7m, Mitsu LN35 1gen, pyyntilämpö 23,5c, sauna noin kerran viikossa, lattialämpö päällä vain kylpyhuoneessa. Lisänä 10m2 varasto +10c.
Vuoden 2022 kulutus oli 10300 kWh.
 
Samalla teholla puhaltamista tarkoitan ilman siirtymistä. Muuten jos laitan takkatila1 pois niin puhallusteho himmenee selkeästi ainakin jos on suurinpiirtein asetettu lämpötila saavutettu. Tuollanen vaikutelma mulla on ollut ainakin.

Vaikka siis manuaalisesti asetettu puhallusteho kaukosäätimestä.
Niin sen kuuluukin hidastua ettei sisäyksikkö puhalla viileämpää ilmaa niskaan. Jos ei lämmitä takkaa ilmaa on turha puhaltaa.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.

Juurikin tämä.
 
Omaan RW35 saagaan vielä lisäystä, että tässä kun oli välipäivinä lämpivämpää, niin tein täyden manuaalisen sulatuksen, että kokonaan sisä- ja ulkopuolella jäät pois. Nyt ei ole mennyt jäähän edes vasemmasta laidasta, eli se aikasemmin meni koska vesi ei päässyt pois vaan jääty aina lisäksi siihen.

Eli nyt näyttäisi että toimii ihan hyvin, kun teki katoksen, vaihtoi kumit jousiin ja irroitti laitteen taakse jääneen kuljetussuojusritilän. Lämpöä tuli nyt -22 asteessa hyvin, eikä tarvinnut laittaa pattereita päälle mitä vanhalla Panalla piti tehdä jo -15 asteessa.

Sellainen huomio vielä että -10 asteessa tässä on äänekkäämpi kompura kuin Panassa oli, mutta kun pakastui niin ainaki sisälle tuleva ääni väheni, eli varmaan vaihtoi taajuutta sellaiseksi mikä ei pääse seinästä yhtä lujaa läpi.

RW:ssä näyttäisi se kylkiritelikkö olevan melko tiheä. Jos meinaa olla jäätämisen kanssa ongelmaa tosissaan niin ottaisin joka toisen rivan pois siitä ritilästä. Viimeistään sillon kun takuu ei ole enää voimassa.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.
Ei se ainakaan toshiboissa tukahduta, ilmavirta hidastuu vasta tavoitelämpötilassa jos kompurasta ei löydy pienempää tehoa. Pakkasella käy siis 247.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä tukahduta, mutta kyllä se noissa omissa Tossukoissa ainakin puhallusnopeus elää kovasti vaikka molemmat pääsevät puhkumaan hyvin pitkälle ja kohtuu suoraan eteenpäin.

Molemmissa valittuna manuaalinen 4/5 puhallusnopeus. Alakerrassa lämpötilapyynti +19c ja yläkerrassa +18c.

Alakerrassa korvakuulolta arvioiden näillä keleillä toteutuva puhallusnopeus yleensä 3/5 ja elää lämmitystarpeen mukaan välillä 1/5 - 4/5.
Yläkerrassa sama juttu, mutta toteutuu useimmiten 2/5, koska lämmitystarve siellä paljon pienempi alempaan lämpötilapyyntiinkin suhteutettuna.

ETA:
Tiedä häntä mikä olisi tilanne pienemmällä puhallusnopeuspyynnillä ja/tai jos ilmavirran tiellä olisi enemmän esteitä tai ilmavirta suunnattu sivusuuntaan/-suuntiin. Ehkäpä silloin takkatila1 olisi paikallaan, jotta ilma liikkuu.

Imuilmaa olen aika ajoin mittaillut ja se toteutuu hyvin tarkasti aina haarukassa pyynti + 1c - 2c.
 
Viimeksi muokattu:
En ole huomannut tuollaista nopeudenvaihtelua. Puhallus tippuu minimille silloin kun kone ei lämmitä.
 
Tuli vihdoinkin laitettua kattolistat paikoilleen. Ne otettiin ILP:n asennuksen vuoksi pois. Sisäyksikön kohdalla ei siis ole enää listaa mutta sivuilla on.

Kannattaako sisäyksikön ja listan väliiin jättää reilu rako, jottei laitteen kotelo ala kantaa kuormaa jos jostain syystä talon rakenteet elävät? Vai onko turhaa hifistelyä? Nyt on aika tiukka sovite, ehkä millin rako.

Puutalo kyseessä.
 
Tuli vihdoinkin laitettua kattolistat paikoilleen. Ne otettiin ILP:n asennuksen vuoksi pois. Sisäyksikön kohdalla ei siis ole enää listaa mutta sivuilla on.

Kannattaako sisäyksikön ja listan väliiin jättää reilu rako, jottei laitteen kotelo ala kantaa kuormaa jos jostain syystä talon rakenteet elävät? Vai onko turhaa hifistelyä? Nyt on aika tiukka sovite, ehkä millin rako.

Puutalo kyseessä.
Siis onko sisäyksikkö niin lähellä kattoa ettei edes listat mahdu? Voi tietty varmaan olla mallikohtaisia eroja mutta ainakin LN sarjalaisissa 85mm minimietäisyys katosta. Tai voi kai niitä olla sit niin massiivisia listojakin ettei mahdu tuohon 8cm. Itse jättäisin kyllä tuollaisessa tilanteessa muutaman millin raon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 950
Viestejä
4 754 535
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom