Ilmalämpöpumput eli ILPit

Omaan RW35 saagaan vielä lisäystä, että tässä kun oli välipäivinä lämpivämpää, niin tein täyden manuaalisen sulatuksen, että kokonaan sisä- ja ulkopuolella jäät pois. Nyt ei ole mennyt jäähän edes vasemmasta laidasta, eli se aikasemmin meni koska vesi ei päässyt pois vaan jääty aina lisäksi siihen.

Eli nyt näyttäisi että toimii ihan hyvin, kun teki katoksen, vaihtoi kumit jousiin ja irroitti laitteen taakse jääneen kuljetussuojusritilän. Lämpöä tuli nyt -22 asteessa hyvin, eikä tarvinnut laittaa pattereita päälle mitä vanhalla Panalla piti tehdä jo -15 asteessa.

Sellainen huomio vielä että -10 asteessa tässä on äänekkäämpi kompura kuin Panassa oli, mutta kun pakastui niin ainaki sisälle tuleva ääni väheni, eli varmaan vaihtoi taajuutta sellaiseksi mikä ei pääse seinästä yhtä lujaa läpi.
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
Olisiko peräti niin, että kellarin hukkalämpö pitää maan sulana sokkelin vierestä, jolloin vesi imeytyy maahan?
 
Hyvin Toshiba Premium +25 jauhanut tällaista asuintaloa 24/7. Lämmintä puhaltaa ja ainoa lämmönlähde asuinkerroksessa. Toki olisi öljykeskuslämmitys ja olohuoneessa mahdollisuus polttaa puuta, mutta alakerran puusauna nielee kaikki. Kovimmat pakkaset takana. Nyt taitaa olla ulkona -5, -6c ja ei ole jäätä kerryttänyt.

Toista talvea menty ja samanlaiselta tuo näyttää Tossun alapuolella. Ei ole ahkioille tarvetta.

20230108_104937.jpg


2023-01-08 11.01.07.jpg
Niin siis sulla vedet imeytyy tuoonne sokkeliin ja tuohon mäkeen. Johan näät, että tuossa sokkelin vieressä on maa sulana. Tuollaisessa talossa sitä vettä varmaan tulee sellaiset +100l/viikko jos ilpillä lämmität taloa, joten jos haluat homeelta välttyä, niin suosittelisin ainakin jonkun ohjaimen hommaamaan, että vedet menee kauaemmaksi sokkelista.
 
Niin siis sulla vedet imeytyy tuoonne sokkeliin ja tuohon mäkeen. Johan näät, että tuossa sokkelin vieressä on maa sulana.

Ei ne kyllä pakkaseĺla mihinkään imeydy. Jos ahkio kaupalla vettä tulisi niin kyllä sen huomaisi. Sen verran matalalla myös tuo Tossu, että lunta ei muodostu juuri sen alle. Aikalailla samanlaiselta tuo sokkelin reuna näyttää ympäri talon.
 
Ei ne kyllä pakkaseĺla mihinkään imeydy. Jos ahkio kaupalla vettä tulisi niin kyllä sen huomaisi. Sen verran matalalla myös tuo Tossu, että lunta ei muodostu juuri sen alle. Aikalailla samanlaiselta tuo sokkelin reuna näyttää ympäri talon.
Niin se sokkelin reuna on sula kellarista tulevan hukkalämmön takia ja sen takia et nää mitään vettä, koska se imeytyy tuonne maahan sokkelin viereen. lisäksi kulkeutuu pidemmälle, koska maa noin jyrkkä tuossa kohtaa. Edelleen tuollaisessa rintsikassa ilp tuottaa sellaiset +100l vettä viikossa.
 
Niin se sokkelin reuna on sula kellarista tulevan hukkalämmön takia ja sen takia et nää mitään vettä, koska se imeytyy tuonne maahan sokkelin viereen. lisäksi kulkeutuu pidemmälle, koska maa noin jyrkkä tuossa kohtaa. Edelleen tuollaisessa rintsikassa ilp tuottaa sellaiset +100l vettä viikossa.

Kuvat puhukoon puolestaan.

20230108_112326.jpg


20230108_112420.jpg

Sokkelikin näyttää märältä?
20230108_112410.jpg

On kyllä melko märän näköistä jos 100l vettä tulee. Kuivia vaahteranlehtiä kylläkin.
20230108_112354.jpg
 
Valuu valuu 100l viikossa kuten kuvista näkyy.

Toshiba kyllä käy sulatusjaksot läpi normaalisti tietyn ajan välein, mutta ei tuo kenno näytä muodostavan juurikaan mitään mistä vettä tulisi. En tiedä sitten. Lämmittää kyllä ainoana lämmönlähteenä. Öljyä en ole edes tilannut täksi talveksi keskuslämmitykseen. On mulla tuolla 50l kanisteri kyllä varoilla jos tarvii hätävara olla.

Edit. Nyt loppui puhallus ja sulatusjakso alkoi. Mutta mitä tuon näköisestä kennosta voi vettä tulla?
 
Viimeksi muokattu:
Toki voi olla hyvin vähän sulattelua jos ei ota tehoja irti pumpusta. Pitää sulkea muut lämmitysmuodot niin kyllä se alkaa jossain vaiheessa puskea vettä.
Ei kyllä mullakaan tule hirveästi vettä, ehkä litran pari vuorokaudessa kun on ollut enemmän pakkasta? Mutta tulee kuitenkin.
 
Valuu valuu 100l viikossa kuten kuvista näkyy.

Toshiba kyllä käy sulatusjaksot läpi normaalisti tietyn ajan välein, mutta ei tuo kenno näytä muodostavan juurikaan mitään mistä vettä tulisi. En tiedä sitten. Lämmittää kyllä ainoana lämmönlähteenä. Öljyä en ole edes tilannut täksi talveksi keskuslämmitykseen. On mulla tuolla 50l kanisteri kyllä varoilla jos tarvii hätävara olla.
Kenno menee kuuraan/huuruun ja se sulaa vedeksi.
 
Se on selvää. Ei vaan tarvitse ahkioita täällä viritellä, mutta sovitaan että ne imeytyy tuonne maahan ja sokkeliin.
Sanko siihen sulatusvesireijän alle? Jos ei tule vettä, niin ei sitten :)


Täällä ostin 40l paljun Puuilosta, kun edelliset vuodet ollut vanha palju meni rikki. Silikoonia suihkin paljuun, että jää lähtisi ainakin helpommin pois. Täällä vaan yksikerroksinen talo ja Mitsu LN35 on edelleenkin 31 asteessa ja puhallus täysillä. Teho siis riittää, mutta täysillä täytyy olla. Kumminkin vanha 1966 tehty talo.
 
Sanko siihen sulatusvesireijän alle? Jos ei tule vettä, niin ei sitten :)


Täällä ostin 40l paljun Puuilosta, kun edelliset vuodet ollut vanha palju meni rikki. Silikoonia suihkin paljuun, että jää lähtisi ainakin helpommin pois. Täällä vaan yksikerroksinen talo ja Mitsu LN35 on edelleenkin 31 asteessa ja puhallus täysillä. Teho siis riittää, mutta täysillä täytyy olla. Kumminkin vanha 1966 tehty talo.

Täytyy varmaan käydä jostain naapurin pihalta joku muksujen pulkka käydä lainaamassa niin totuus selviää :kahvi:

Lämpöpumpun asetuksista mulla on kaukosäätimestä puhallus ykkösellä ja pyynti 20c. Sisätilan lämpötilan pyöriessä 21c.

20230108_120445.jpg


20230108_120533.jpg
 
Siis ton kokoinen ja ikäinen kämppä pysyy puhallus 1 lämpöisenä pyynti ollessa 20 pelkällä ilp jokaisessa nurkassa ja huoneessa?

Se on todella hyvin, eikä varmasti oikeen sulatusvettäkään pudota. Puhalluksen teholla on siihen iso merkitys.
 
Juu, 3/5, 4/5 tai 5/5 kehiin imo riippuen ilman liikkeen sietokyvystä ja sisäyksikön sijainnista.

Säätyyhän se sitten ykkösellekin välillä, jos lämmitystarve on pieni eikä takkatila ole päällä.

Manuaalisesti valittu puhallusnopeushan on maksimi, mitä pummpu käyttää saavuttakseen halutun lämpötilan eli käytännössä imuilman lämpötilan, joka on pyyntilämpötila + 1-2c empiiristen kokeiden perusteella ja varmaan teknisen manuaalinkin mukaan, jos sitä vaivautuisi lukemaan.

Itellä 2 kpl samaa pumppua ja pyynti 4/5 molemmissa. 5/5 lähtee jo tupee päästä, jos käppänöi läheltä ilmavirran kohdilta ohi. Takkatila1 oli alkuun päällä, mutta ei enää nykyään. Pänni se sulatuksen jälkeinen viileämmän ilman puhallus sen verran, että otin pois päältä, kun ei ole välttämätön omassa käyttöpaikassa. Olisi järkevämmin toteutettu, jos takkatila1 ei alkaisi puhaltaa ihan heti sulatuksen jälkeen vaan odottaisi muutaman minuutin, että sisäyksikkö saa tuotettua taas lämpöisempää ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkönsiirtolasku tuli muutama päivä sitten. Joulukuulta 1117kWh. Etelä-Pohjanmaa, 1966, noin 119 neliötä, Mitsu LN35, kaksi asukasta. Sisälämpönä olen pitänyt 21.3-21.6 astetta. Aivan tuohon ei pääse, jos pakkasta on reilusti. Pelkkä sähkökiuas, jota ei olla käytetty. Käyttövesi öljyllä. Pesuhuoneessa sähköpatteri apuna, eli öljy on pelkästään käyttöveteen.

Miltä tuo 1117kWh kuulostaa. Itse olen jo aika lailla unohtanut, että onko suuri vai ei. Ja taisi joulukuussakin olla jo aika kylmää. Sähköauto tuli käyttöön joulukuun viimeiseksi viikoksi, mutta en varmaan ehtinyt kovin paljon ladata.
 
Takkatila1 oli alkuun päällä, mutta ei enää nykyään. Pänni se sulatuksen jälkeinen viileämmän ilman puhallus sen verran, että otin pois päältä, kun ei ole välttämätön omassa käyttöpaikassa. Olisi järkevämmin toteutettu, jos takkatila1 ei alkaisi puhaltaa ihan heti sulatuksen jälkeen vaan odottaisi muutaman minuutin, että sisäyksikkö saa tuotettua taas lämpöisempää ilmaa.
.
Itsellä takkatila1 päällä tästä syystä: Lainattu teksti.

"Edit: takkatoimintoa tarvitsen ennen kaikkea yliagressiivisesti toimivan vedonpoistotoiminnon takia.
Tarvitsen siis omassa tilassa kunnollista puhallunopeutta, siitä johtuen kenno käy usein verrattain viileänä,
jolloin ns. vedonpoisto puuttuu peliin ja hidastaa puhalllusnopeuden pahimmillaan aivan olemaattomalle tasolle.
Takkatila 1 ohittaa vedonpoiston kokonaan, toki se tarkoittaa myös sitä, että sulatuksen jälkeen laite puhaltaa
muutaman minuutin ajan varsin viileää ilmaa. Vedonpoisto jarruttelee rupellia myön kovilla pakkasilla kun laite
ei enää pysty tuottamaan kovinkaan lämmintä puhallusilmaa.

Toinen miinuspuolen ominaisuus on useimmille tämän foorumin käyttäjille tutuksi tullut keinokoinen tehonrajoitus
käytettäessä manuaalisia puhallusnopeuksia 1-4. Kovimmalla puhallusnopeudella tehonotto nousee merkittävästi,
samoin automaattisella puhallusnopeudella. On spekuloitu että Toshiba olisi 1-4 nopeuksien tehonrajoituksen
tehnyt jotta coppi näyttäisi paremmalta. Tehonrajoituksen voi kiertää hi-power toiminnolla, mikäli haluaa laitteesta
saatavan kaiken ulos manuaalisilla 1-4 nopeuksillakin. Hi-power = pyyntilämpötilan lisäys "piilossa" 2 astetta, ja
puhallusnopeuden lisäys yhdellä pykälällä. Ja lisäksi yllä mainittu tehonoton lisäys. Sama oninaisuus on tässä vanhemmassakin mallissa."

Mutta joo. Tuntuu että jos ei ole takkatoimintoa niin ei puhalla jollain tavoin kokoajan samalla höngällä. Takkatila1 estää sen ja puhaltaa tasaisesti kokoajan. Voi olla että on korvien välissä..
 
Viimeksi muokattu:
Takkatila1 on erinomainen ominaisuus ja riippuen käyttöpaikasta SE ominaisuus, joka voi ehdottomasti puoltaa juuri Tossun ostamista.

Itse heiluin Daikinin perferoiden ja Toshibaattori preemiumien välillä pitkään, mutta oikeasti toimiva takkatila voitti väännön Tossunaattorien eduksi. Muuten olisi Daikinit seinällä nyt.

Riippuva kenno ulkoyksikössä, eikä menisi sähköä hukkaan pohjapellin sulanapitoon ja ainakin Perfera H 40:ssä leveämpi ja hiljaisempi sisäyksikkö kiinnostivat kovin. Kuulemma Daikinilla on R&D-osaston sedillä ja tädeillä tekeillä tai suunnitteilla oikeasti toimiva takkatila.
 
Viimeksi muokattu:
.
Itsellä takkatila1 päällä tästä syystä: Lainattu teksti.

"Edit: takkatoimintoa tarvitsen ennen kaikkea yliagressiivisesti toimivan vedonpoistotoiminnon takia.
Tarvitsen siis omassa tilassa kunnollista puhallunopeutta, siitä johtuen kenno käy usein verrattain viileänä,
jolloin ns. vedonpoisto puuttuu peliin ja hidastaa puhalllusnopeuden pahimmillaan aivan olemaattomalle tasolle.
Takkatila 1 ohittaa vedonpoiston kokonaan, toki se tarkoittaa myös sitä, että sulatuksen jälkeen laite puhaltaa
muutaman minuutin ajan varsin viileää ilmaa. Vedonpoisto jarruttelee rupellia myön kovilla pakkasilla kun laite
ei enää pysty tuottamaan kovinkaan lämmintä puhallusilmaa.

Toinen miinuspuolen ominaisuus on useimmille tämän foorumin käyttäjille tutuksi tullut keinokoinen tehonrajoitus
käytettäessä manuaalisia puhallusnopeuksia 1-4. Kovimmalla puhallusnopeudella tehonotto nousee merkittävästi,
samoin automaattisella puhallusnopeudella. On spekuloitu että Toshiba olisi 1-4 nopeuksien tehonrajoituksen
tehnyt jotta coppi näyttäisi paremmalta. Tehonrajoituksen voi kiertää hi-power toiminnolla, mikäli haluaa laitteesta
saatavan kaiken ulos manuaalisilla 1-4 nopeuksillakin. Hi-power = pyyntilämpötilan lisäys "piilossa" 2 astetta, ja
puhallusnopeuden lisäys yhdellä pykälällä. Ja lisäksi yllä mainittu tehonoton lisäys. Sama oninaisuus on tässä vanhemmassakin mallissa."

Mutta joo. Tuntuu että jos ei ole takkatoimintoa niin ei puhalla jollain tavoin kokoajan samalla höngällä. Takkatila1 estää sen ja puhaltaa tasaisesti kokoajan. Voi olla että on korvien välissä..
Pyyntilämpötila ylittyisi jos kone puhaltaisi jatkuvasti samalla teholla/nopeudella? Takatila tekee vain sen eron että puhallin pyörii vaikka kone ei lämmitä.
 
Pyyntilämpötila ylittyisi jos kone puhaltaisi jatkuvasti samalla teholla/nopeudella?

Samalla teholla puhaltamista tarkoitan ilman siirtymistä. Muuten jos laitan takkatila1 pois niin puhallusteho himmenee selkeästi ainakin jos on suurinpiirtein asetettu lämpötila saavutettu. Tuollanen vaikutelma mulla on ollut ainakin.

Vaikka siis manuaalisesti asetettu puhallusteho kaukosäätimestä.
 
Eipä tuo ulkoyksikkö meilläkään nyt viime päivien kympin pakkasilla ole juuri sulatellut, eikä kenno kuuraannu vaikka on tasainen kuorma päällä. Ulkoilmassa on aika vähän kosteutta, joka tiivistyisi kennoon. Nollan vaiheilla tulee sitten vettä suorastaan valumalla kun Daikin tekee noita sulatuksia vain tarpeeseen eikä huvikseen.
 
Sähkönsiirtolasku tuli muutama päivä sitten. Joulukuulta 1117kWh. Etelä-Pohjanmaa, 1966, noin 119 neliötä, Mitsu LN35, kaksi asukasta. Sisälämpönä olen pitänyt 21.3-21.6 astetta. Aivan tuohon ei pääse, jos pakkasta on reilusti. Pelkkä sähkökiuas, jota ei olla käytetty. Käyttövesi öljyllä. Pesuhuoneessa sähköpatteri apuna, eli öljy on pelkästään käyttöveteen.

Miltä tuo 1117kWh kuulostaa. Itse olen jo aika lailla unohtanut, että onko suuri vai ei. Ja taisi joulukuussakin olla jo aika kylmää. Sähköauto tuli käyttöön joulukuun viimeiseksi viikoksi, mutta en varmaan ehtinyt kovin paljon ladata.

Ei kai tuo paha ole.

Vertailun vuoksi oma joulukuulta:
1250 kWh, lappi (rovaniemi)
2020 vuoden okt, 114m2, huonekorkeus keskimäärin 2,7m, Mitsu LN35 1gen, pyyntilämpö 23,5c, sauna noin kerran viikossa, lattialämpö päällä vain kylpyhuoneessa. Lisänä 10m2 varasto +10c.
Vuoden 2022 kulutus oli 10300 kWh.
 
Samalla teholla puhaltamista tarkoitan ilman siirtymistä. Muuten jos laitan takkatila1 pois niin puhallusteho himmenee selkeästi ainakin jos on suurinpiirtein asetettu lämpötila saavutettu. Tuollanen vaikutelma mulla on ollut ainakin.

Vaikka siis manuaalisesti asetettu puhallusteho kaukosäätimestä.
Niin sen kuuluukin hidastua ettei sisäyksikkö puhalla viileämpää ilmaa niskaan. Jos ei lämmitä takkaa ilmaa on turha puhaltaa.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.

Juurikin tämä.
 
Omaan RW35 saagaan vielä lisäystä, että tässä kun oli välipäivinä lämpivämpää, niin tein täyden manuaalisen sulatuksen, että kokonaan sisä- ja ulkopuolella jäät pois. Nyt ei ole mennyt jäähän edes vasemmasta laidasta, eli se aikasemmin meni koska vesi ei päässyt pois vaan jääty aina lisäksi siihen.

Eli nyt näyttäisi että toimii ihan hyvin, kun teki katoksen, vaihtoi kumit jousiin ja irroitti laitteen taakse jääneen kuljetussuojusritilän. Lämpöä tuli nyt -22 asteessa hyvin, eikä tarvinnut laittaa pattereita päälle mitä vanhalla Panalla piti tehdä jo -15 asteessa.

Sellainen huomio vielä että -10 asteessa tässä on äänekkäämpi kompura kuin Panassa oli, mutta kun pakastui niin ainaki sisälle tuleva ääni väheni, eli varmaan vaihtoi taajuutta sellaiseksi mikä ei pääse seinästä yhtä lujaa läpi.

RW:ssä näyttäisi se kylkiritelikkö olevan melko tiheä. Jos meinaa olla jäätämisen kanssa ongelmaa tosissaan niin ottaisin joka toisen rivan pois siitä ritilästä. Viimeistään sillon kun takuu ei ole enää voimassa.
 
Paitsi, että liian aggressiivinen vedonpoisto voi tukahduttaa ilman liikkumisen ja sekä puhallusilma että imuilma jäädä pyörimään sisäyksikön läheisyyteen lämmittäen vain pientä aluetta. Takkatilalla tuota ongelmaa ei ole.

Itsellä näin ei käy ilman takkatilaa, koska sisäyksiköt pääsevät puhkumaan kauas ja kohtuu vapaasti eikä imuilma lämpiä liikaa, mutta tietyissä ahtaammissa käyttöympäristössä näin voi helpostikin käydä ilman takkatilan jatkuvaa isompaa puhallusta.
Ei se ainakaan toshiboissa tukahduta, ilmavirta hidastuu vasta tavoitelämpötilassa jos kompurasta ei löydy pienempää tehoa. Pakkasella käy siis 247.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä tukahduta, mutta kyllä se noissa omissa Tossukoissa ainakin puhallusnopeus elää kovasti vaikka molemmat pääsevät puhkumaan hyvin pitkälle ja kohtuu suoraan eteenpäin.

Molemmissa valittuna manuaalinen 4/5 puhallusnopeus. Alakerrassa lämpötilapyynti +19c ja yläkerrassa +18c.

Alakerrassa korvakuulolta arvioiden näillä keleillä toteutuva puhallusnopeus yleensä 3/5 ja elää lämmitystarpeen mukaan välillä 1/5 - 4/5.
Yläkerrassa sama juttu, mutta toteutuu useimmiten 2/5, koska lämmitystarve siellä paljon pienempi alempaan lämpötilapyyntiinkin suhteutettuna.

ETA:
Tiedä häntä mikä olisi tilanne pienemmällä puhallusnopeuspyynnillä ja/tai jos ilmavirran tiellä olisi enemmän esteitä tai ilmavirta suunnattu sivusuuntaan/-suuntiin. Ehkäpä silloin takkatila1 olisi paikallaan, jotta ilma liikkuu.

Imuilmaa olen aika ajoin mittaillut ja se toteutuu hyvin tarkasti aina haarukassa pyynti + 1c - 2c.
 
Viimeksi muokattu:
En ole huomannut tuollaista nopeudenvaihtelua. Puhallus tippuu minimille silloin kun kone ei lämmitä.
 
Tuli vihdoinkin laitettua kattolistat paikoilleen. Ne otettiin ILP:n asennuksen vuoksi pois. Sisäyksikön kohdalla ei siis ole enää listaa mutta sivuilla on.

Kannattaako sisäyksikön ja listan väliiin jättää reilu rako, jottei laitteen kotelo ala kantaa kuormaa jos jostain syystä talon rakenteet elävät? Vai onko turhaa hifistelyä? Nyt on aika tiukka sovite, ehkä millin rako.

Puutalo kyseessä.
 
Tuli vihdoinkin laitettua kattolistat paikoilleen. Ne otettiin ILP:n asennuksen vuoksi pois. Sisäyksikön kohdalla ei siis ole enää listaa mutta sivuilla on.

Kannattaako sisäyksikön ja listan väliiin jättää reilu rako, jottei laitteen kotelo ala kantaa kuormaa jos jostain syystä talon rakenteet elävät? Vai onko turhaa hifistelyä? Nyt on aika tiukka sovite, ehkä millin rako.

Puutalo kyseessä.
Siis onko sisäyksikkö niin lähellä kattoa ettei edes listat mahdu? Voi tietty varmaan olla mallikohtaisia eroja mutta ainakin LN sarjalaisissa 85mm minimietäisyys katosta. Tai voi kai niitä olla sit niin massiivisia listojakin ettei mahdu tuohon 8cm. Itse jättäisin kyllä tuollaisessa tilanteessa muutaman millin raon.
 
Itse jätin sisäyksiköiden kohdilta kattolistat laittamatta. Eli listotuksissa sisäyksikön levyinen aukko plus milli-pari.

Toshiba Premium+ asennusohjeen mukaan minimietäisyys kattoon 40mm. Itellä about juuri ton verran, jotta mahtuivat normikorkuisen oven + sen päällä olevan lisäikkunan päälle. Huonekorkeus 2700mm.
 
Siis onko sisäyksikkö niin lähellä kattoa ettei edes listat mahdu? Voi tietty varmaan olla mallikohtaisia eroja mutta ainakin LN sarjalaisissa 85mm minimietäisyys katosta. Tai voi kai niitä olla sit niin massiivisia listojakin ettei mahdu tuohon 8cm. Itse jättäisin kyllä tuollaisessa tilanteessa muutaman millin raon.
On ikkunan päällä niin tilaa on aika vähän. Daikin Perfera 40, ja sallittu minimirako kattoon taitaa olla 30 mm. Tuota luokkaa se onkin.

Joo, ehkä kannattaa repiä listat vielä kerran irti ja hiukan lyhentää. ILP on kuitenkin sen verran pitkäikäinen vehje, että ei tiedä miten talo sinä aikana elää. Kyllähän kipsilevyjenkin saumat halkeilee jos ei ole nauhoitusta.
 
Kunhan pohdiskelen.. Kannattaako lämmityskäytössä ILP:n puhallusta pitää automaatilla vai manuaaliasetuksella? Onko noiden välillä sähkönkulutuksessa mainittavaa eroa?

Automaatti puhaltaa lämmintä sen mitä tarvii ja himmailee välillä ettei tule liian lämmin, mutta ilma ei sitten välttämättä liiku torpan perimmäisiin nurkkiin. Manuaaliasetuksella (esim. 3/5) puhaltaa tasaisesti kokoajan, mutta viekö se enemmän sähköä?

Aika moni pitää kommenttien perusteella manuaaliasetuksella ("niin isolla kuin pystyy"). Puhallinasetuksen käyttö riippunee myös esim. asunnon avaruudesta, sisäyksikön sijainnista, sekä puhalluksesta aiheutuvasta metelistä ja vedon tunteesta, joten tähän ei välttämättä ole mitään yksiselitteistä vastausta.
 
Sähköä kuluu vähemmän kun puhallin pyörii lujempaa. Pienellä puhalluksella hyötysuhde laskee koska kennon pitää olla lämpimämpi.
 
Kunhan pohdiskelen.. Kannattaako lämmityskäytössä ILP:n puhallusta pitää automaatilla vai manuaaliasetuksella? Onko noiden välillä sähkönkulutuksessa mainittavaa eroa?

Automaatti puhaltaa lämmintä sen mitä tarvii ja himmailee välillä ettei tule liian lämmin, mutta ilma ei sitten välttämättä liiku torpan perimmäisiin nurkkiin. Manuaaliasetuksella (esim. 3/5) puhaltaa tasaisesti kokoajan, mutta viekö se enemmän sähköä?

Aika moni pitää kommenttien perusteella manuaaliasetuksella ("niin isolla kuin pystyy"). Puhallinasetuksen käyttö riippunee myös esim. asunnon avaruudesta, sisäyksikön sijainnista, sekä puhalluksesta aiheutuvasta metelistä ja vedon tunteesta, joten tähän ei välttämättä ole mitään yksiselitteistä vastausta.

ILPistä riippuen sisäyksikön puhallin vie sähköä enintään 20-30 wattia, joten jos ja kun sillä saavutetaan ilman parempi kiertävyys ja hitusen parempi hyötysuhde, niin on se säästön kannalta automaattia parempi.
 
Kunhan pohdiskelen.. Kannattaako lämmityskäytössä ILP:n puhallusta pitää automaatilla vai manuaaliasetuksella? Onko noiden välillä sähkönkulutuksessa mainittavaa eroa?

Automaatti puhaltaa lämmintä sen mitä tarvii ja himmailee välillä ettei tule liian lämmin, mutta ilma ei sitten välttämättä liiku torpan perimmäisiin nurkkiin. Manuaaliasetuksella (esim. 3/5) puhaltaa tasaisesti kokoajan, mutta viekö se enemmän sähköä?

Aika moni pitää kommenttien perusteella manuaaliasetuksella ("niin isolla kuin pystyy"). Puhallinasetuksen käyttö riippunee myös esim. asunnon avaruudesta, sisäyksikön sijainnista, sekä puhalluksesta aiheutuvasta metelistä ja vedon tunteesta, joten tähän ei välttämättä ole mitään yksiselitteistä vastausta.
Manuaalipuhallus päälle, jos lämmin ilma pitää pystyä siirtämään huoneen ulkopuolelle. Muuten automaattiasetus pitää vain lähiympäristön tavoitteessa.
 
Kunhan pohdiskelen.. Kannattaako lämmityskäytössä ILP:n puhallusta pitää automaatilla vai manuaaliasetuksella? Onko noiden välillä sähkönkulutuksessa mainittavaa eroa?

Automaatti puhaltaa lämmintä sen mitä tarvii ja himmailee välillä ettei tule liian lämmin, mutta ilma ei sitten välttämättä liiku torpan perimmäisiin nurkkiin. Manuaaliasetuksella (esim. 3/5) puhaltaa tasaisesti kokoajan, mutta viekö se enemmän sähköä?

Aika moni pitää kommenttien perusteella manuaaliasetuksella ("niin isolla kuin pystyy"). Puhallinasetuksen käyttö riippunee myös esim. asunnon avaruudesta, sisäyksikön sijainnista, sekä puhalluksesta aiheutuvasta metelistä ja vedon tunteesta, joten tähän ei välttämättä ole mitään yksiselitteistä vastausta.
Käsittääkseni monissa pumpuissa manuaalipuhallus ei oikeasti ole manuaali vaan sillä voi määrittää suurimman sallitun puhallusnopeuden.
 
Meillä on 140m2 talossa 2009 asennettu mitsun fd-25 (muistaakseni), jos pidän puhallinnopeutta asetuksella 2 tai 3 pyynnin ollessa +19c tai +20c niin talo lämpeää liikaa.. tuonne +23c hujakoille. Jos pyynti 20c ja automaatilla niin lämmöt on 21c luokkaa. Olen nyt sen takia pitänyt automaatilla. Lisäksi tuntuu että laite jää manuaaliasetuksella välillä "jumiin" eikä puhallus pysähdy koskaan, tohottaa vaan vaikka lämpö on jo tuon +23c ja pyynti +20c :hmm: "Herää" sitten kun käyttää vaikka pyyntiä asteen pienemmälle ja sitten takaisin, eli lopettaa puhaltamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on 140m2 talossa 2009 asennettu mitsun fd-25 (muistaakseni), jos pidän puhallinnopeutta asetuksella 2 tai 3 pyynnin ollessa +19c tai +20c niin talo lämpeää liikaa.. tuonne +23c hujakoille. Jos pyynti 20c ja automaatilla niin lämmöt on 21c luokkaa. Olen nyt sen takia pitänyt automaatilla. Lisäksi tuntuu että laite jää manuaaliasetuksella välillä "jumiin" eikä puhallus pysähdy koskaan, tohottaa vaan vaikka lämpö on jo tuon +23c ja pyynti +20c :hmm: "Herää" sitten kun käyttää vaikka pyyntiä asteen pienemmälle ja sitten takaisin, eli lopettaa puhaltamisen.
Täällä vähän sama juttu, tosin Toshiba Optimum 25 käytössä, 2019 keväällä asennettu.

Käytännössä pidän pyynnin +18-19c, kun takkaa lämmitetään päivittäin. Vaikka pyynti on +18c, niin tuo pumppu puhaltaa lämmintä vaikka takka on ollut useamman tunnin päällä ja kämpän lämpötila on +23c. Tuntuu kanssa että jää jotenkin jumiin ja tuo tekee tota varmaan aina. Takkatoiminto1 päällä. En tiedä pitäisikö tuo jotenkin resetoida vai onko jotain vikaa? Tuo voi kyllä vähän hämätä kun tosiaan puuta palaa aika hyvin. Hyvin tuon kanssa on pärjännyt ja aika pienellä kuormalla tosiaan on. Puhallus on 2 asennolla useasti. Takka on aika optimaalisesti keittiön ja olohuoneen tilanjakajana ja pumppu puhaltaa olohuoneesta keittiöön päin takan ohitse, eli aika näppärästi saa kämppään tasaisen lämmön.

E: Täytyy kyllä tarkistaa että tuo ulkoyksikkö sammuu, kun kämpässä on +23c ja pyynti +18c. Veikkaan kyllä että ei pysähdy, vaikka takkatoiminto on päällä, koska ilma mitä pumpusta tulee on kyllä huomattavasti lämpimämpää, mitä huoneilma. Myös jos laittaa puhalluksen päälle, niin huomaa, että pumpulta tuleva ilma viilenee.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni monissa pumpuissa manuaalipuhallus ei oikeasti ole manuaali vaan sillä voi määrittää suurimman sallitun puhallusnopeuden.
Tuokin on vähän hämäävä, koska monet niistä pumpuista jotka tosiaan asettavat sen pihallusnopeuden manuaalisesti pysäyttävät tai hidastavat sen puhaltimen kuitenkin sulatusjakson ajaksi.
 
Meillä on 140m2 talossa 2009 asennettu mitsun fd-25 (muistaakseni), jos pidän puhallinnopeutta asetuksella 2 tai 3 pyynnin ollessa +19c tai +20c niin talo lämpeää liikaa.. tuonne +23c hujakoille. Jos pyynti 20c ja automaatilla niin lämmöt on 21c luokkaa. Olen nyt sen takia pitänyt automaatilla. Lisäksi tuntuu että laite jää manuaaliasetuksella välillä "jumiin" eikä puhallus pysähdy koskaan, tohottaa vaan vaikka lämpö on jo tuon +23c ja pyynti +20c :hmm: "Herää" sitten kun käyttää vaikka pyyntiä asteen pienemmälle ja sitten takaisin, eli lopettaa puhaltamisen.
Eikö pyynnin laskeminen +18c auta?

Täällä vähän sama juttu, tosin Toshiba Optimum 25 käytössä, 2019 keväällä asennettu.

Käytännössä pidän pyynnin +18-19c, kun takkaa lämmitetään päivittäin. Vaikka pyynti on +18c, niin tuo pumppu puhaltaa lämmintä vaikka takka on ollut useamman tunnin päällä ja kämpän lämpötila on +23c. Tuntuu kanssa että jää jotenkin jumiin ja tuo tekee tota varmaan aina. Takkatoiminto1 päällä. En tiedä pitäisikö tuo jotenkin resetoida vai onko jotain vikaa? Tuo voi kyllä vähän hämätä kun tosiaan puuta palaa aika hyvin. Hyvin tuon kanssa on pärjännyt ja aika pienellä kuormalla tosiaan on. Puhallus on 2 asennolla useasti. Takka on aika optimaalisesti keittiön ja olohuoneen tilanjakajana ja pumppu puhaltaa olohuoneesta keittiöön päin takan ohitse, eli aika näppärästi saa kämppään tasaisen lämmön.

E: Täytyy kyllä tarkistaa että tuo ulkoyksikkö sammuu, kun kämpässä on +23c ja pyynti +18c. Veikkaan kyllä että ei pysähdy, vaikka takkatoiminto on päällä, koska ilma mitä pumpusta tulee on kyllä huomattavasti lämpimämpää, mitä huoneilma. Myös jos laittaa puhalluksen päälle, niin huomaa, että pumpulta tuleva ilma viilenee.
Paljon lämpötila on pumpun lähellä?
Nuohan mittaa imuilman lämpötila ja nyt sisäyksikkö puhaltaa takasta tulevan ilman toiseen suuntaan. Ehk se ei siksi lopeta lämmitystä?
 
Meillä tekee tuota samaa, pyynti pumpulla 20c ja kaukana olohuoneessa lämpötila +22c, pumpun lämmitys ei pysähdy koskaan vaan lämmittää kokoajan ja sitten sulattelee muutaman tunnin välein. Meillä onkin 12V vanha Carrier ilp ja luulin, että se on viallinen ja olenkin uusimassa sen varmaan tänä vuonna.

EDIT: Ja jos tosiaan lasken pumpun pyynnin vaikka 19c, niin se lähtee vasta lämmittämään tyyliin kun kämpässä on 19c lämmintä olohuoneessa.
 
Eikö pyynnin laskeminen +18c auta?


Paljon lämpötila on pumpun lähellä?
Nuohan mittaa imuilman lämpötila ja nyt sisäyksikkö puhaltaa takasta tulevan ilman toiseen suuntaan. Ehk se ei siksi lopeta lämmitystä?
Enpäs ole mitannut, voisihan sen toki mitata. Viitisen metriä on takan luukusta ilpin sisäyksikköön ja takan luukku on siis suoraan kohti sisäyksikköä. Kyllä tuo lämpö aikahyvin tuolle sisäyksikölle kulkee, mutta voisihan tuon oikeasti mitata.
 
Tuokin on vähän hämäävä, koska monet niistä pumpuista jotka tosiaan asettavat sen pihallusnopeuden manuaalisesti pysäyttävät tai hidastavat sen puhaltimen kuitenkin sulatusjakson ajaksi.
Siinä kohtaa se onkin perusteltua, koska kennosta tulee silloin hyvin kylmää ilmaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 074
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom