Ilmalämpöpumput eli ILPit

Daikin Stylishin omistajille kysymys. Meillä on nyt pari viikkoa pyörinyt Stylish seinällä ja muutoin olen kyllä tyytyväinen koneeseen mutta lämmityksellä kun laite saavuttaa halutun lämpötilan ja siirtyy pelkälle puhallukselle pienimmällä teholla niin alkaa koneesta kuulumaan ”maahurinan tyyppinen” ääni joka kuuluu melko selvästi muutaman metrin päähän. Onko muilla tuollaista ääntä havaittavissa vai voisiko tuo olla esim. huono laakeri koska kun puhalluskierrokset nousevat myös tuo ääni muuttuu korkeammaksi ja lopulta häviää.
Kotelo tai seinä voi resonoida matalilla kierroksilla. Vaikuttaako, jos vähän nostaa koteloa irti seinästä tai laittaa jotain kotelon ja seinän väliin?
 
Kotelo tai seinä voi resonoida matalilla kierroksilla. Vaikuttaako, jos vähän nostaa koteloa irti seinästä tai laittaa jotain kotelon ja seinän väliin?
Tämäkin voi olla. Sisäyksikön asennukset on aika henkimaailman juttuja. Tulee yleensä 5-6 ruuvilla kiinni. Seinän suoruus + ruuvien kireys tai vain jonkin ruuvin yli -tai alikiristäminen voi aiheuttaa sen, että alkaa sisäyksikkö jollain tietyllä nopeudella resonoimaan. Häviääkö ääni jos painat kädellä sisäyksikköä?
 
Se asennuslevy on kyllä sen verran pehmeä että ennemmin ne sen asennuskynnet joihin sisäyksikkö ripustetaan joustaa kuin levyn ruuvikiinnitys seinään. Siis jos on ruuvattu vahvemmin kuin pelkät ruuvit kipsilevyyn ilman tulppia. Putkitus taitaa olla se joka monesti jää "kantamaan" ja aiheuttaa sen että sisäyksikkö ei istu / jää vinoon ja tästä voi mahdollisesti seurata ääniongelmia.
 
Meidän rikkoutuneen Mitsubishin tilalle tarjottiin uutta Daikin Comfora 25:sta, 1950€ asennettuna. Vois olla kalliimpi?
 
Tarkoittaako tässä asiayhteydessä syöksytorvi parvekkeiden sisällä olevaa sadevesien poistoputkea, vai parvekkeiden ulkopuolella kulkevaa vastaavaa rööriä?

Olen käynyt aiheesta keskustelua oman taloyhtiön nykyisen hallituksen puheenjohtajan kanssa ja hän vetoaa juurikin yhdenvertaisuusperiaatteeseen, jonka varjolla ne parvekelinjat, joissa olisi tuo ulkopuolella oleva putki käytettävissä eivät saa kanavoida vesiään sinne sen takia, että joka parvekkeella ei sitä ole. Yritin selittää sinun tulkinnan mukaisesti miten yhdenvertaisuusperiaatetta noudatetaan (parveke-esimerkkiä käyttäen) mutta ei päästy asiasta yhteisymmärrykseen.

Sama PJ ei myöskään vaikuta olevan halukas keräysastian käyttämiseen, vaan hyväksyy ainoastaan pilssipumpun asentamisen ja vesien viemisen huoneistojen sisäpuolella keittiön tai wc:n vesilukkoon.

Tässä olisi kyllä pian tulossa yhtiökokous, jossa asialistalla on periaatepäätös siitä millä reunaehdoilla viilentävien pumppujen asennus tullaan sallimaan.
Tässä päästään taas kysymykseen valvooko tuollaisia asioita kukaan, en jaksa uskoa vaikka johtaisitkin vedet letkulla keräysastiaan, että mitään isompia ongelmia tuosta syntyisi. Tuskimpa tuo kyseinen pj asennuksia käy itse tarkastamassa. Ihan puhtaalta vittuilulta tuollainen kuulostaa.
 
Daikin Stylishin omistajille kysymys. Meillä on nyt pari viikkoa pyörinyt Stylish seinällä ja muutoin olen kyllä tyytyväinen koneeseen mutta lämmityksellä kun laite saavuttaa halutun lämpötilan ja siirtyy pelkälle puhallukselle pienimmällä teholla niin alkaa koneesta kuulumaan ”maahurinan tyyppinen” ääni joka kuuluu melko selvästi muutaman metrin päähän. Onko muilla tuollaista ääntä havaittavissa vai voisiko tuo olla esim. huono laakeri koska kun puhalluskierrokset nousevat myös tuo ääni muuttuu korkeammaksi ja lopulta häviää.

Kyllä meidänkin Stylish pientä hurinaa pitää vastaavassa tilanteessa, vasta asennettu laite. Itse pitäisin sitä kyllä ihan normaalina äänenä mutta vaikea tietysti verrata onko sinun laitteesi ääni kovempi.

Voisin samalla kysyä onko muilla se ylös aukeava paneeli suorassa auki ollessaan? Mielestäni omassa laitteessa se hieman roikkuu edestäpäin katsottuna vasemmalta, ja rako siellä päässä onkin hieman pienempi siihen alla olevaan ilmanohjaimeen kuin oikealla ja sieltä päästä käsin nostaessa nostomekanismissa tuntuu vähän väljää.
 
Tarkoittaako tässä asiayhteydessä syöksytorvi parvekkeiden sisällä olevaa sadevesien poistoputkea, vai parvekkeiden ulkopuolella kulkevaa vastaavaa rööriä?

Olen käynyt aiheesta keskustelua oman taloyhtiön nykyisen hallituksen puheenjohtajan kanssa ja hän vetoaa juurikin yhdenvertaisuusperiaatteeseen, jonka varjolla ne parvekelinjat, joissa olisi tuo ulkopuolella oleva putki käytettävissä eivät saa kanavoida vesiään sinne sen takia, että joka parvekkeella ei sitä ole. Yritin selittää sinun tulkinnan mukaisesti miten yhdenvertaisuusperiaatetta noudatetaan (parveke-esimerkkiä käyttäen) mutta ei päästy asiasta yhteisymmärrykseen.

Sama PJ ei myöskään vaikuta olevan halukas keräysastian käyttämiseen, vaan hyväksyy ainoastaan pilssipumpun asentamisen ja vesien viemisen huoneistojen sisäpuolella keittiön tai wc:n vesilukkoon.

Tässä olisi kyllä pian tulossa yhtiökokous, jossa asialistalla on periaatepäätös siitä millä reunaehdoilla viilentävien pumppujen asennus tullaan sallimaan.
En aivan heti vielä luovuttaisi tässä syöksytorvi asennuksessa. Voisit kehottaa häntä ottamaan yhteyttä Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jenni Valkamaan joka voisi valaista tätä yhdenvertaisperiaatetta.
Tässä IL jutussa hiukan sitä sivutaan: Ilmalämpöpumppu yhä useampaan kerrostaloon – näin paljon se maksaa (iltalehti.fi)

"Laki velvoittaa kohtelemaan samassa asemassa olevia osakkaita yhdenvertaisesti. Toisin sanoen parvekkeelliset asunnot käsitellään omanaan, parvekkeettomat omanaan, eikä niitä voida verrata, kun puhutaan ilmalämpöpumpun asentamisesta".

Parvekkeellisten asuntojen kohdallakin voi noudattaa kahta periaatetta: Parvekkeet joissa syöksyputki kulkee sen vieressä ja kondenssiveden johtaminen on mahdollista sekä parvekkeet joissa syöksyputki ei kulje parvekkeen vieressä.

Tietenkin jos kyse on tietoisesta asennuksen vaikeuttamisesta, niin siihen ei taida mikään todistelu auttaa.
Taloyhtiöllä voi olla myös pelkona, että kaikki syöksyputkiasennukset tehdään eritavalla ja julkisivusta tulee epäyhtenäinen. Tämän voi torpata siten, että määritetään parvekelinja kohtaisesti miten se pitää toteuttaa. Kun osakas tekee muutostyöhakemuksen on tämä asennustapa materiaaleineen kirjattu lupaan.
Tämä kannattaa tehdä ennen yhtiökokousta, koska siellä on asia jo valmiiksi etukäteen lyöty lukkoon eikä asiasta varmaankaan tehdä enää poikkeavaa päätöstä.
 
Tämäkin voi olla. Sisäyksikön asennukset on aika henkimaailman juttuja. Tulee yleensä 5-6 ruuvilla kiinni. Seinän suoruus + ruuvien kireys tai vain jonkin ruuvin yli -tai alikiristäminen voi aiheuttaa sen, että alkaa sisäyksikkö jollain tietyllä nopeudella resonoimaan. Häviääkö ääni jos painat kädellä sisäyksikköä?
Pyörittelin noita eri modeja ja tehoja asentajan ohjeistuksen mukaisesti. Lämmitys on tosiaan ainut jossa tuo ääni kuuluu ja vain silloin kun vaihtaa kierrätykselle eli puhallus on pienin mahdollinen. Nostin varovasti sisäyksikköä alalaidasta ja kyllä se ehkä vaikutti ääneen eli epäilisin että tuo voisi olla joku resonointi. Asentaja lupasi tulla vilkaisemaan vielä laitetta ja sanoi etukäteen että ei kyllä pitäisi hurista jatkuvasti.
 
Minulla on viime syksynä ostettu Mitsubishi HR25 viilentävä ilmalämpöpumppu ja nyt käytin ensimmäistä kertaa pari viikkoa takaperin. Ulkoyksikön tuuletinmoottori piti rahisevaa kitisevää ääntä ja se vaihdettiin takuuseen laakerivikaisena. Nyt kuitenkin vaihdettu tuuletinmoottori pitää lähes samanlaista kitinää joka on kuultavissa selvästi useamman metrin päähän. Olin siinä käsityksessä, että tuuletin pyörisi ilman sivuääniä normaalisti. Kuuluuko minkäänlaiset kitinät normaaliin toimintaan?
 
Minulla on viime syksynä ostettu Mitsubishi HR25 viilentävä ilmalämpöpumppu ja nyt käytin ensimmäistä kertaa pari viikkoa takaperin. Ulkoyksikön tuuletinmoottori piti rahisevaa kitisevää ääntä ja se vaihdettiin takuuseen laakerivikaisena. Nyt kuitenkin vaihdettu tuuletinmoottori pitää lähes samanlaista kitinää joka on kuultavissa selvästi useamman metrin päähän. Olin siinä käsityksessä, että tuuletin pyörisi ilman sivuääniä normaalisti. Kuuluuko minkäänlaiset kitinät normaaliin toimintaan?
Ei pitäisi kitistä lainkaan. Noin teoreettisesti jos uusi vaihdettukin ääntelee samoin voisi ainakin tarkistaa onko ulkoyksikkö asennettu täysin vaateriin. Ota uudestaan asentavaan firmaan yhteyttä.
 
Ilmeisesti pula on nimenomaan asentajista, laitteita on vielä esim. K-raudassa. Sieltä tilasin Panasonic TZ35:n kaksi kk aiemmin ja asennus oli viikko sitten. Jos olisin tilannut 2 viikkoa aiemmin, asennus olisi aikaistunut kuukaudella, että ei ihme, jos nyt asennusta on haastavaa saada kesän aikana.
Tänne asennettiin maaliskuun alussa K-Raudasta (Espoo, Merituuli) tilattu TZ35 viime keskiviikkona, melkein 3kk viive asennuksessa siis oli (luvatun 2kk sijasta). Nyt eivät enää luvanneet tälle kesälle asennusta jos vaikka naapuri tilaisi samanlaisen.

Onko muuten normaalia, että pumppu käynnistyy muutaman minuutin välein (mittailin lisää, näyttäisi olevan 90 sekuntia se väli), on päällä 15 sekuntia ja sitten taas sammuu pois? Cool ja 23 astetta asetuksina.
 
Viimeksi muokattu:
En aivan heti vielä luovuttaisi tässä syöksytorvi asennuksessa. Voisit kehottaa häntä ottamaan yhteyttä Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jenni Valkamaan joka voisi valaista tätä yhdenvertaisperiaatetta.
Tässä IL jutussa hiukan sitä sivutaan: Ilmalämpöpumppu yhä useampaan kerrostaloon – näin paljon se maksaa (iltalehti.fi)

"Laki velvoittaa kohtelemaan samassa asemassa olevia osakkaita yhdenvertaisesti. Toisin sanoen parvekkeelliset asunnot käsitellään omanaan, parvekkeettomat omanaan, eikä niitä voida verrata, kun puhutaan ilmalämpöpumpun asentamisesta".

Parvekkeellisten asuntojen kohdallakin voi noudattaa kahta periaatetta: Parvekkeet joissa syöksyputki kulkee sen vieressä ja kondenssiveden johtaminen on mahdollista sekä parvekkeet joissa syöksyputki ei kulje parvekkeen vieressä.

Tietenkin jos kyse on tietoisesta asennuksen vaikeuttamisesta, niin siihen ei taida mikään todistelu auttaa.
Taloyhtiöllä voi olla myös pelkona, että kaikki syöksyputkiasennukset tehdään eritavalla ja julkisivusta tulee epäyhtenäinen. Tämän voi torpata siten, että määritetään parvekelinja kohtaisesti miten se pitää toteuttaa. Kun osakas tekee muutostyöhakemuksen on tämä asennustapa materiaaleineen kirjattu lupaan.
Tämä kannattaa tehdä ennen yhtiökokousta, koska siellä on asia jo valmiiksi etukäteen lyöty lukkoon eikä asiasta varmaankaan tehdä enää poikkeavaa päätöstä.
Päästiin sellaiseen kompromissiin, että ehdotetaan kahta poistotapaa vedelle:

-Jos haluaa pumpun pian asennuksineen (eri asia mistä sen saa ja minne asennus menee) niin pilssipumpulla vesilukkoon
-Hallitus selvittää pian tulevan ikkunoiden uusimisen yhteydessä (tarvitaan muutenkin arkkitehtiä jne.) rutiseeko kaupunki jos parvekkeiden ulkopuolelle tulee 10cm pituinen 1cm halkaisijalla oleva putki joka vie vedet ulkopuoliseen sadevesirööriin JA kiinteistöliiton/isännöitsijäliiton lakimiehilta varmistetaan toteutuuko yhdenvertaisuusperiaate tämän asian osalta, jos osa (67% osakkaista) saa käyttää sadevesirööriä vesien pois kuljetukseen. Jos näistä molemmista tulee vihreää valoa niin jatkossa tätäkin vedenpoistotapaa saa hyödyntää

Ihan ok kompromissi itselleni. Ja pääsen hallitukseen selvittämään sitten varmaan ainakin osittain itse jälkimmäistä :D
 
Tänne asennettiin maaliskuun alussa K-Raudasta (Espoo, Merituuli) tilattu TZ35 viime keskiviikkona, melkein 3kk viive asennuksessa siis oli (luvatun 2kk sijasta). Nyt eivät enää luvanneet tälle kesälle asennusta jos vaikka naapuri tilaisi samanlaisen.

Onko muuten normaalia, että pumppu käynnistyy muutaman minuutin välein (mittailin lisää, näyttäisi olevan 90 sekuntia se väli), on päällä 15 sekuntia ja sitten taas sammuu pois? Cool ja 23 astetta asetuksina.
Ettei ois kyse siitä, että pyynti toteutuu, ja laite pyörii joka tapauksessa tuon verran silloin? Ainoa mitä keksin, voin olla kyllä hakoteilläkin. Tapahtuuko sama jos pyyntiä pitää paljon alempana? Käytettiinkö sulla asennuksen aikana laitetta 15 min ajan ja tsekattiin mittarilla minkä asteista ilmaa laite puhaltaa?

Lueskelin omani asennusohjetta aiemmin ja siinä sanottiin, että asennuksen lopussa laitetta pitäis pyörittää tuon aikaa ja mitata puhallettavan ilman lämpötila ja siinä piti olla tietty lämpötilaero vallitsevaan lämpötilaan nähden. Mulla on ollut kohta jo viikon asunnossa Pansun TZ25 odottelemassa asentajaa.
 
Juuri tuommoista testiä ei tehty, mutta yhdessä kokeiltiin, että kylmää tulee.

23 astetta varmaankin on toteutunut pyynti nyt, mutta ihmettelen, miksi pumppu noin usein käy päällä. Cloud appi näyttää sisälämpötilaksi 21 astetta.

Jos laitan pyynnin alemmas, pumppu viilentää normaalisti ilman keskeytyksiä. Täytyykin vielä kokeilla, tapahtuuko tuota jatkuvaa käynnistelyä pienemmällä pyynnilläkin sitten, kun on päästy tavoitteeseen. Koitin nyt nostaa pyynnin 25 asteeseen. Samalla tavalla käy 90 sekunnin välein päällä hetkeksi.
 
Päästiin sellaiseen kompromissiin, että ehdotetaan kahta poistotapaa vedelle:

-Jos haluaa pumpun pian asennuksineen (eri asia mistä sen saa ja minne asennus menee) niin pilssipumpulla vesilukkoon
-Hallitus selvittää pian tulevan ikkunoiden uusimisen yhteydessä (tarvitaan muutenkin arkkitehtiä jne.) rutiseeko kaupunki jos parvekkeiden ulkopuolelle tulee 10cm pituinen 1cm halkaisijalla oleva putki joka vie vedet ulkopuoliseen sadevesirööriin JA kiinteistöliiton/isännöitsijäliiton lakimiehilta varmistetaan toteutuuko yhdenvertaisuusperiaate tämän asian osalta, jos osa (67% osakkaista) saa käyttää sadevesirööriä vesien pois kuljetukseen. Jos näistä molemmista tulee vihreää valoa niin jatkossa tätäkin vedenpoistotapaa saa hyödyntää

Ihan ok kompromissi itselleni. Ja pääsen hallitukseen selvittämään sitten varmaan ainakin osittain itse jälkimmäistä :D
Hyvä juttu, että järki voitti. Kaupungilla ei todennäköisesti ole mitään väliä eikä paljoa kiinnosta tuo putkitus. Sisäyksiköltä lähtevä putki on 16/20mm. Sen putken sisähalkaisija olisi hyvä olla vähintään noin 25mm jotta putken voisi sujuttaa sen sisään. (Jos käytetään kondenssivesipumppua niin putki on 6/9mm)
Lisäksi ei ole järkevää supistaa 16/20 putkea loppupäästä kapeammaksi, vaikka tämä kondensiivesiputki ei varsinainen vesiputki olekaan jota ei saisi matkalla supistaa lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuommoista testiä ei tehty, mutta yhdessä kokeiltiin, että kylmää tulee.

23 astetta varmaankin on toteutunut pyynti nyt, mutta ihmettelen, miksi pumppu noin usein käy päällä. Cloud appi näyttää sisälämpötilaksi 21 astetta.

Jos laitan pyynnin alemmas, pumppu viilentää normaalisti ilman keskeytyksiä. Täytyykin vielä kokeilla, tapahtuuko tuota jatkuvaa käynnistelyä pienemmällä pyynnilläkin sitten, kun on päästy tavoitteeseen. Koitin nyt nostaa pyynnin 25 asteeseen. Samalla tavalla käy 90 sekunnin välein päällä hetkeksi.
Tuo 21 astetta on sen sisäyksikön sisällä olevan anturin luku eikä täysin vastaa huoneen lämpötilaa esim. 1,5m tasolla. Tuo luku 21° + 2° = 23° on aika yleinen mitä käytetään. Sisäyksikön katkokäynti on harmillinen ominaisuus. Joissain pumpuissa, kuten omassa Daikinissa voi sitä säätää siten kun tavoite lämpötila on saavutettu sisäyksikkö ei sammu lainkaan vaan jäähdytys lakkaa ja se siirtyy puhallus/ilmanpuhdistus asentoon. Tämä tapahtuu täysin huomaamattomasti. Daikineissa tämä ja moni muukin asetus löytyy Service manualista. En tiedä onko tuossa Mitsun mallissa tätä mahdollisuutta, mutta jos haluat asiaa selvittää niin Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista on ehkä parempi foorumi tästä kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
140m2 kaksikerroksiseen taloon, jossa kaukolämpö, viilennytarkoituksessa olis pumppu etsinnässä. Multisplittiä joku ehdotti mutta eräs tuttu ei suositellu , kuulemma hankala säädettävä ja kallis vikaantuessaan. Kokemuksia & ehdotuksia?
Meillä on kaksikerroksinen 135m2 talo ja sisäyksikkö on sijoitettu portaikon yläpäähän. Puhalluksen suuntausta säätämällä toimii ihan ok mutta puhallus pitää olla sekä lämmitys- että jäähdytyskäytössä melko kovalla jotta menee oikeaan osoitteeseen. Helteillä yläkerrassa joutuu vielä pitämään lisätuulettimia jotta viileä leviäisi joka puolelle.
En tiedä meniskö kahdella laitteella enemmän vai vähemmän sähköä kun yhtä käyttäessä se joutuu sijainninkin vuoksi tekemään enemmän töitä. Eli riippuu varmasti pohjasta kuinka hyvin saa toimimaan.
 
Tuo 21 astetta on sen sisäyksikön sisällä olevan anturin luku eikä täysin vastaa huoneen lämpötilaa esim. 1,5m tasolla. Tuo luku 21° + 2° = 23° on aika yleinen mitä käytetään. Sisäyksikön katkokäynti on harmillinen ominaisuus. Joissain pumpuissa, kuten omassa Daikinissa voi sitä säätää siten kun tavoite lämpötila on saavutettu sisäyksikkö ei sammu lainkaan vaan jäähdytys lakkaa ja se siirtyy puhallus/ilmanpuhdistus asentoon. Tämä tapahtuu täysin huomaamattomasti. Daikineissa tämä ja moni muukin asetus löytyy Service manualista. En tiedä onko tuossa Mitsun mallissa tätä mahdollisuutta, mutta jos haluat asiaa selvittää niin Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista on ehkä parempi foorumi tästä kysyä.
Meikäläisen mitshubishi hr35 siirtyy tavoitelämpötilan saavutettua suoraan tuuletusmoodiin ja vaihtelee jäähdytysmoodin ja ilmankierrätyksen välillä noin 10min sykleissä huomaamattomasti, kyllä tuo 90 sekunnin katkokäynti kuulostaisi enemmän firmwaren bugilta kuin laitteen ominaisuudelta.
 
Meillä on kaksikerroksinen 135m2 talo ja sisäyksikkö on sijoitettu portaikon yläpäähän. Puhalluksen suuntausta säätämällä toimii ihan ok mutta puhallus pitää olla sekä lämmitys- että jäähdytyskäytössä melko kovalla jotta menee oikeaan osoitteeseen. Helteillä yläkerrassa joutuu vielä pitämään lisätuulettimia jotta viileä leviäisi joka puolelle.
En tiedä meniskö kahdella laitteella enemmän vai vähemmän sähköä kun yhtä käyttäessä se joutuu sijainninkin vuoksi tekemään enemmän töitä. Eli riippuu varmasti pohjasta kuinka hyvin saa toimimaan.

Meillä on samankaltainen tilanne eli 2 kerroksisessa OKT:ssa ILP sisäyksikkö portaikon yläpäässä. Olen todennut sijoituspaikan huonoksi kompromissiksi. Ei toimi hyvin lämmitykseen eikä viilennykseen.

ILP on tosin alkuperäinen rakentamisen yhteydessä v 2005 hankittu Mitsu eli elinkaarensa päässä joka tapauksessa.
Ajatus onkin korvata se kahdella uudella pumpulla syksyllä; alakertaan yksi ja yläkertaan yksi. Vanhalla jäähdyttelee vielä yläkertaa kesän, kun lattiatuulettimella puskee viileän ilman portaikon yläpään aulatilasta peremmälle makuuhuoneisiin. Alakerrassa ei oikeastaan ole viilennystarvetta.
 
Meillä on samankaltainen tilanne eli 2 kerroksisessa OKT:ssa ILP sisäyksikkö portaikon yläpäässä. Olen todennut sijoituspaikan huonoksi kompromissiksi. Ei toimi hyvin lämmitykseen eikä viilennykseen.

ILP on tosin alkuperäinen rakentamisen yhteydessä v 2005 hankittu Mitsu eli elinkaarensa päässä joka tapauksessa.
Ajatus onkin korvata se kahdella uudella pumpulla syksyllä; alakertaan yksi ja yläkertaan yksi. Vanhalla jäähdyttelee vielä yläkertaa kesän, kun lattiatuulettimella puskee viileän ilman portaikon yläpään aulatilasta peremmälle makuuhuoneisiin. Alakerrassa ei oikeastaan ole viilennystarvetta.
Joo, meillä myös tosi vanha mitsun rousku mutta siihen laitettiin uusi puhallinmoottori pari vuotta sitten ja hyvin puhkii vielä. Jos asunnon pohja on yhtään sokkeloinen niin yhdellä on paha saada 100% suoritusta. Sitten kun tuo antaa viimeisen hönkäyksen niin täytyy harkita kahden laittamista kyllä jottei tarvi huudattaa eikä lisäflektejä minnekään.
 
Joo, meillä myös tosi vanha mitsun rousku mutta siihen laitettiin uusi puhallinmoottori pari vuotta sitten ja hyvin puhkii vielä. Jos asunnon pohja on yhtään sokkeloinen niin yhdellä on paha saada 100% suoritusta. Sitten kun tuo antaa viimeisen hönkäyksen niin täytyy harkita kahden laittamista kyllä jottei tarvi huudattaa eikä lisäflektejä minnekään.

Jeps. Vaikka talo ei niin sokkeloinen olisikaan, niin yhden pumpun taktiikassa tulee useampikerroksisessa tönössä lämmitellessä ja viilennellessä nopeasti fysiikan lait vastaan, kun lämmin ilma nousee ylös ja kylmä valuu alas.

Koko tönöä jos meinaa lämmittää pitäisi pumppu olla alimmassa kerroksessa ja viilennettäessä ylimmässä.
Keskivaiheilla esim. porrasaukossa kumpikaan ei onnistu oikein hyvin.
 
Ei se kylmä ilma käytännössä kovin tehokkaasti porrasaukosta alakertaan valu.
 
Sellainenkin on, että jos talossa on LTO-ilmanvaihto, niin talviasentoa käyttämällä kylmää ilmaa saa kesällä talteen ja levitettyä kämppään. Joissakin on erillinen kesäkenno, kennoston ohitus manuaalisesti tai uusimmissa ehkä automaattinen. Itselläni pitäisi vanhassa LTO:ssa vaihtaa kenno vain ohivirtauskanavat sisältävään kesäversioon - jota ei talossa ole - mutta tuo tasaa kesäpäivien ja -öiden lämpötiloja ILPin kanssa mukavasti.
 
Ei se kylmä ilma käytännössä kovin tehokkaasti porrasaukosta alakertaan valu.
Talvella valuu kyllä hienosti, mutta kesällä jäähdytyksen puhaltaessa yläkertaan viileä ei oikein osaa alas. Kosteushan pysyy kyllä alakerrassakin siedettävänä mikä auttaa.
 
Ei se kylmä ilma käytännössä kovin tehokkaasti porrasaukosta alakertaan valu.

Ei välttämättä tehokkaasti, mutta valuu kuitenkin.

Meillä ILP portaikossa yläkerran lattiatason yläpuolella ja vaikka viilennyskäytössä puhallus on säädetty niin ylös kuin mahdollista niin alakerta tuntuu viilenevän tarpeettomasti ellei käytä lattiatuuletinta siirtämään viileätä ilmaa peremmälle yläkerrassa.

Riippunee paljolti myös ilmanvaihdon toteutuksesta, ilmavirroista, painesuhteista, tulo- ja poistoilmaventtiilien sijoittelusta suhteessa ILP:iin jne.
 
Sellainenkin on, että jos talossa on LTO-ilmanvaihto, niin talviasentoa käyttämällä kylmää ilmaa saa kesällä talteen ja levitettyä kämppään. Joissakin on erillinen kesäkenno, kennoston ohitus manuaalisesti tai uusimmissa ehkä automaattinen. Itselläni pitäisi vanhassa LTO:ssa vaihtaa kenno vain ohivirtauskanavat sisältävään kesäversioon - jota ei talossa ole - mutta tuo tasaa kesäpäivien ja -öiden lämpötiloja ILPin kanssa mukavasti.

Juu, LTO:ta kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös viileän talteenotossa.

2000-luvun alun IV-koneissakin tätä löytyy jo automaattisena.
 
Pistetääs vielä tähänkin ketjuun pohditaa. Talon lämmitysratkaisut-ketjun puolella jo vähän kyselinkin. Elikkäs eteläisessä Suomessa oli tarkoitus yrittää jatkossa hoitaa talon lämmitys mahdollisimman pitkälle ILPeillä (nyt suora sähkö + varaava takka). Kämpän pohja on vaan vähän haastava, joten minulla on hieman vaikeuksia tehdä päätöksiä laitteen/laitteiden sijoittelusta. Ainakin "pääpumpuksi" olen ajatellut Panasonic HZx5XKE:tä.

1654260320988.png


Talo (suhteellisen paksuseinäinen Siporex) on rinteessä, kahdessa kerroksessa ja molemmat kerrokset vielä kahdessa tasossa. Olohuone, eli tuo 3. pumpun kohta ja isoin makkari sijaitsee pari metriä alempana kuin ruokailutila ja kaksi pienempää makkaria. Kuvan 2. krs sijaitsee pääsisäänkäynti ja kaikki makkarit. Kuvassa siis punaisella reunustetut keltaiset laatikot olisi potentiaalisia paikkoja sisäyksikölle. Punaisella rajattua kellaritilaa en aio edes yrittää pumpulla lämmittää, mutta siellä on lattialämmitys ja elektroniikkaa, joten eiköhän tuo tarpeeksi lämpimänä pysy muutenkin.

Mietin aluksi, että olisin laittanut kohtaan 3. vaan yhden järeän pumpun (eli HZ35), mutta silläpä ei paljoa alakertaa lämmitetä ja sijoituspaikka olohuoneessa voisi olla vähän ongelmallinen sisäyksikön mahdollisen ääntelyn kannalta. Siksipä olinkin jo päätymässä siihen, että voisi oikeastaan lämäistä samantien kaksi HZ25 pumppua kohtiin 1. ja 2, mutta siitä herää sitten epäilys että onkohan vähän ylimitoitettu ratkaisu ja hintaa tulisi varmaan kaikkineen nelisen tonnia. Nopeastihan ne varmaan silti tuollaisessa kohteessa itsensä maksaisivat takaisin, mutta tuntuu vaan jotenkin aika paljolta jos miettii että sillä kahden "premium"-pumpun rahalla voisi osittain tehdä jotain muutakin energiaremppaa.

Asennuksesta sitten aikanaan vastaava puolituttu asentaja ehdottikin, että laitettaisiin aluksi vaan alakerran 1. kohtaan pumppu ja katsottaisiin miten se hoitaa lämmityksen, mikä sinänsä kävisi järkeen sillä nouseehan lämpö tunnetusti ylöspäin. Takkakin on kivasti tuossa hollilla, että pumppu pääsisi senkin lämpöjä vähän hönkimään. Lähinnä vaan epäilyttää, että noinkohan riittää yhdessä pumpussa tehot kun lämmitettäviä neliöitä on (kellari poislukien) n. 150 ja kuutioita vielä reippaammin, koska lähes koko yläkerta on korkeaa (3-4 m) tilaa. Samaten siitä yhdestä alakerran pumpusta ei kyllä hirveästi olisi viilentämään yläkertaa kesällä. Yksi vaihtis olisikin, että laittaisi alakertaan tuon järeämmän HZ35 hoitamaan pääosin lämmityksen ja yläkertaan jonkun vähän kevyemmän pumpun apulämmöksi ja kesällä jäähyksi.

Ainiin ja samalla voisi kysäistä, että onkos porukalla kokemusta noista Mobairin raitisilmaventtiileistä? Ideana niissä on käsittääkseni se, että se kylmä ulkoilma puhalletaan kohti huoneen kattoa, jossa sekoittuu lämpimän ilman kanssa ja jakautuu huoneeseen tasaisemmin. Periaatteessa vaikuttaa fiksulta ja nuo korkeakattoiset makkarit olisivat sinänsä suorastaan ideaalisia tuollaisille vehkeille. Lähinnä tuntuu vaan pirun tyyriiltä nuo, kun käsittääkseni niissä ei kuitenkaan mitään sen ihmempää ole kuin joku ylöspäin ohjatut siivekkeet ja joku pieni 12v tuuletin...
 
Onko muuten normaalia, että pumppu käynnistyy muutaman minuutin välein (mittailin lisää, näyttäisi olevan 90 sekuntia se väli), on päällä 15 sekuntia ja sitten taas sammuu pois? Cool ja 23 astetta asetuksina.

Jotenkin erikoisesti tuuletuksen auto-asetus toimii ilman selkeää syytä, mutta ei se noin tiheään vaihtele. Asetuksina myös cool ja 23. Viime päivinä olen käyttänyt 2/5-puhallusta.
 
Juuri tuommoista testiä ei tehty, mutta yhdessä kokeiltiin, että kylmää tulee.

23 astetta varmaankin on toteutunut pyynti nyt, mutta ihmettelen, miksi pumppu noin usein käy päällä. Cloud appi näyttää sisälämpötilaksi 21 astetta.

Jos laitan pyynnin alemmas, pumppu viilentää normaalisti ilman keskeytyksiä. Täytyykin vielä kokeilla, tapahtuuko tuota jatkuvaa käynnistelyä pienemmällä pyynnilläkin sitten, kun on päästy tavoitteeseen. Koitin nyt nostaa pyynnin 25 asteeseen. Samalla tavalla käy 90 sekunnin välein päällä hetkeksi.
Lämpötilan ollessa asetuksessaan tai alle sen Panasonicit pyöräyttää hetkellisesti sisäyksikköä mitatakseen sisälämpötilan jäähdytysmoodissa. Tällöin ulkoyksikön ei pitäisi käynnistyä vaan ainoastaan sisäyksikön tuulettimen. En muista tarkkaan paljonko tuo väli oli. 90s kuulostaa äkkiseltään kyllä melko tiheältä.

Tuo "ylijäähdytys" on myös ominaisuus. Muistaakseni laite jäähdyttää 1,5C alle asetuksen ennen kuin kompressori pysäytetään. Service manualista löytää näitä toimintaselostuksia tosiaan tarkemmin tarvittaessa.

Edit: Manuaalissa on joku odor cut control mainittu, siinä täsmäisi nuo ajat. En tiedä sitten kauanko sen kuuluisi tuota jatkaa?
16.2.6 Odor Cut Control
- To reduce the odor released from the unit.
o Start Condition
- AUTO FAN Speed is selected during COOL or DRY operation.
- During freeze prevention control and timer preliminary operation, this control is not applicable.
o Control content
- Depends on compressor conditions:
1. Compressor OFF → Compressor ON.
The indoor unit fan stops temporarily and then starts to blow at minimum airflow for 30 seconds.
2. Compressor ON → Compressor OFF.
The indoor unit fan stops for 90 seconds and then blows at minimum airflow for 20 seconds.
 
Viimeksi muokattu:
Meikäläisen mitshubishi hr35 siirtyy tavoitelämpötilan saavutettua suoraan tuuletusmoodiin ja vaihtelee jäähdytysmoodin ja ilmankierrätyksen välillä noin 10min sykleissä huomaamattomasti, kyllä tuo 90 sekunnin katkokäynti kuulostaisi enemmän firmwaren bugilta kuin laitteen ominaisuudelta.
Mitsubishi Electric on nimennyt tuon tuuletus tilan asetuksen: Circulatoriksi. Tämä on LN mallin manuaali, mutta periaate tuo. Sivu: S-FI10 kayttoopas-lnvg2-jg79y679h02.pdf (scanoffice.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään Panasonicin CZ-TAW1 etäohjain käytössä? Panasonic Aquarea CZ-TAW1 Smart Cloud H-J -sarjan ilmavesilämpöpumppu etäohjain | Karkkainen.com verkkokauppa

Ohjeissa puhutaan että pitää kytkeä sisäyksikköön. Ei meillä ole sisäyksikkiöä, pelkkä ulkoyksikkö joka kytketty lämmityskattilaan. Ulkoykiköstä löytyy kyllä sopiva ja oikein nimetty liitin tuolle ja se on nyt siihen kytketty, mutta ei tuota saa yhdistettyä tuonne AQUAREA Smart Cloudiin.
Joko tökkii nettiyhteuden luonti millon mihinkin vaikka kuinka millilleen noudattaa ohjaita, ja sitten jos saa yhteyden niin erroria vaan pukkaa ja googla ei ole ikinä kuullutkaan mistään 1005-1504 virheestä.

E: Klassikko. Valita internetissä ja se juttu toimii välittömästi sen jälkeen ilman että teit yhtään mitään eritavalla :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin erikoisesti tuuletuksen auto-asetus toimii ilman selkeää syytä, mutta ei se noin tiheään vaihtele. Asetuksina myös cool ja 23. Viime päivinä olen käyttänyt 2/5-puhallusta.
Kiitos vinkistä, ongelmaa korjaantui kun vaihdoin tuuletusnopeuden pois automaatilta. Laitoin sen nyt Quiet-moodiin, olkoon noin toistaiseksi.
Täytyy vielä kysellä asentajajalta, mitä mieltä on tuosta AUTO-asennon 90s syklistä. Noin se on kyllä käyttökelvoton.
 
Ilpissä on jäähdytys ja kosteudenpoisto toiminnot niin kumpaako noista kannattaa käyttää ja mitä eroa niillä käytännössä? Kummassakin pystyy säätämään halutun lämpötilan.
 
Ilpissä on jäähdytys ja kosteudenpoisto toiminnot niin kumpaako noista kannattaa käyttää ja mitä eroa niillä käytännössä? Kummassakin pystyy säätämään halutun lämpötilan.
Kosteudenpoisto ei jäähdytä ilmaa mutta jäähdytys jäähdyttää. MUTTA kun ilmasta poistuu kosteutta niin alkaa tuntua heti vilpoisammalta. Itse käyttäisin kosteudenpoistoa niin paljon kuin mahdollista ja vasta kun se ei riitä niin jäähdytystä.
 
Kosteudenpoisto ei jäähdytä ilmaa mutta jäähdytys jäähdyttää. MUTTA kun ilmasta poistuu kosteutta niin alkaa tuntua heti vilpoisammalta. Itse käyttäisin kosteudenpoistoa niin paljon kuin mahdollista ja vasta kun se ei riitä niin jäähdytystä.
Mielenkiintoista, kerrotko lisää kuinka tuo kosteudenpoisto mielestäsi toimii ilpissä?
 
Mielenkiintoista, kerrotko lisää kuinka tuo kosteudenpoisto mielestäsi toimii ilpissä?
Se pitää kennojen lämpötilan juuri ja juuri kastepinnan alapuolella jolloin lämpimämmän ilman kosteus tiivistyy ja poistuu ilmasta. Jäähdytys taas laskee huomattavasti kennojen lämpötilaa jolloin itse ilma alkaa jäähtyä. Kosteudenpoisto voi olla monesti mukavampi kuin jäähdytys koska ei tule vedon ja kylmän tunnetta. Mutta helpottaa tuskaisaa oloa.
 
Se pitää kennojen lämpötilan juuri ja juuri kastepinnan alapuolella jolloin lämpimämmän ilman kosteus tiivistyy ja poistuu ilmasta. Jäähdytys taas laskee huomattavasti kennojen lämpötilaa jolloin itse ilma alkaa jäähtyä. Kosteudenpoisto voi olla monesti mukavampi kuin jäähdytys koska ei tule vedon ja kylmän tunnetta. Mutta helpottaa tuskaisaa oloa.
Väärin. Jäähdytys ja kosteudenpoisto on sama toiminto mutta kosteudenpoistolla puhallusnopeus on minimissään, koska ilmaa ei yritetä jäähdyttää mahdollisimman paljoa. Se kenno menee oikeasti ”kylmäksi” ja reippaasti kastepisteen alapuolelle. Sekin välillä jäätyy ja tekee sulattelusyklit kuten jäähdytykselläkin.
 
Onko ihan normaalia, että ulkoyksikön käydessä tulee pieni outo tuoksu parvekkeelle? Olettaisin, että kyse on R32-kylmäaineesta, mutta olisiko jossain vuoto?
 
Onko ihan normaalia, että ulkoyksikön käydessä tulee pieni outo tuoksu parvekkeelle? Olettaisin, että kyse on R32-kylmäaineesta, mutta olisiko jossain vuoto?
Jos se vuotaa niin lämmitys/jäähdytysteho katoaa aika pian. Jos toimii niin haju johtuu jostain muusta. Voisko sinne olla kertynyt hometta tms likaa kun saattaa kerätä kosteutta?
 
Jos se vuotaa niin lämmitys/jäähdytysteho katoaa aika pian. Jos toimii niin haju johtuu jostain muusta. Voisko sinne olla kertynyt hometta tms likaa kun saattaa kerätä kosteutta?

Laite on muutama viikko sitten asennettu ja ihan alussakin tuo tuoksu jo oli. Asentaja käynee ensi viikolla viimeistelemässä asennuksen, niin kysäisen tietysti, mutta olen mieluusti valmistautunut, jos tyyppi koittaa selittää, että kaikki on ok.
 
Onko ihan normaalia, että ulkoyksikön käydessä tulee pieni outo tuoksu parvekkeelle? Olettaisin, että kyse on R32-kylmäaineesta, mutta olisiko jossain vuoto?

R32 on hajutonta, joten oletus voi olla väärä. Ehkä kyseessä on normaali "uuden elektroniikan tuoksu"? Tai sitten sähköpuolella on joku kohta melkein rikki, esim. huonosti tehty liitos, ja ylikuumetessaan aiheuttaa käryä. Kannattaa asentajalta tosiaan kysyä, kun siihen on tilaisuus, mutta kylmäaineen vuoto vaikuttaisi minusta epätodennäköiseltä selitykseltä. Osaatko kuvailla hajua sanallisesti? Onko samanlainen kuin "uuden elektroniikan tuoksu" (jos ilmiö on tuttu) vai erilainen? (Voi olla kyllä vaikeaa kuvailla hajua sanallisesti.)

Omasta uudesta ulkoyksiköstäni tuli tunnistettava "uuden elektroniikan tuoksu" ihan alussa, mutta nyt 1,5 viikkoa asennuksen jälkeen en ainakaan itse havaitse enää mitään hajua.

"Uuden elektroniikan tuoksu"-aihetta on käsitelty esim. seuraavassa artikkelissa, jos se ei ole tuttu: Why Do New Electronics Have a Weird Smell?
 
Viimeksi muokattu:
IV-koneen (Sunair) poistoilmapuhallin alkanut pitämään tasaista jurinaa, jonka taajuus tuntuu olevan suoraan verrannollinen pyörimisnopeuteen eli kun seinäpaneelista laittaa lisää tehoa, äänikin kovenee.

Onkohan tuosta nyt laakeri menossa vai onko muuta vaihtoehtoa? n. 200 euroa olisi uusi puhallin, mutta liekö miten hankala itse vaihtaa vai vaatikohan erikoisosaamista tai -työkaluja?
 
R32 on hajutonta, joten oletus voi olla väärä. Ehkä kyseessä on normaali "uuden elektroniikan tuoksu"? Tai sitten sähköpuolella on joku kohta melkein rikki, esim. huonosti tehty liitos, ja ylikuumetessaan aiheuttaa käryä. Kannattaa asentajalta tosiaan kysyä, kun siihen on tilaisuus, mutta kylmäaineen vuoto vaikuttaisi minusta epätodennäköiseltä selitykseltä. Osaatko kuvailla hajua sanallisesti? Onko samanlainen kuin "uuden elektroniikan tuoksu" (jos ilmiö on tuttu) vai erilainen? (Voi olla kyllä vaikeaa kuvailla hajua sanallisesti.)

Omasta uudesta ulkoyksiköstäni tuli tunnistettava "uuden elektroniikan tuoksu" ihan alussa, mutta nyt 1,5 viikkoa asennuksen jälkeen en ainakaan itse havaitse enää mitään hajua.

"Uuden elektroniikan tuoksu"-aihetta on käsitelty esim. seuraavassa artikkelissa, jos se ei ole tuttu: Why Do New Electronics Have a Weird Smell?

Hyvä tietää, että ei pitäisi olla kylmäaine. Vaikea tosiaan kuvailla tuoksua. Ei tule enää muuta mieleen, kuin että laitan koneen päälle n. 30 min ennen asentajan saapumista ja pidän parvekelasit kiinni. Silloin tuoksu erottuu aika selvästi, kun haistelee ulkoyksikön vierestä.
 
Onko kellään kokemusta tai tietoa, voiko tavallista ilmalämpöpumppua laittaa teollisuushallin seinään? Tilahan on paljon kotioloja pölyisämpää. Hallin on sen verran korkea, että puhdistus vaatisi aina jotain nostinta, jos sen laittaisi 5m korkeuteen puhaltamaan.

Esim Gree Amber 50 - 1395 €

Nykyään hallin lämmityksestä vastaa Mitsun VILP ja alle -5c mukaan hyppää myös öljykattila. Nykyisillä sähköhinnoilla alkaa se toinenkin pumppu jo houkuttelemaan.
Kulutus.png
Joulukuussa käytettiin muutama viikko sähkövastuksia öljyn sijasta ja tammikuulle pumppu optimoimaan kokonaiskustannustehokkuutta.

Kulutus ennen VILPiä 13MWh, ja VILPin kanssa 40MWh. Tavoitelämpö 15c ja pinta-ala 2 x 600m2 x 6m korkeus.

Pumppu 1400€, asennus 600€: yht 2000€.
TMA 2000€/5v = 400€/v
Nykyisellä sähköhinnalla (12c energia + 8c siirto) 20c/kWh, vuosisäästöä tarvittaisiin:
400€/v / 0,2€/kWh = 2000kWh/v

Luulisi tuon verran löytyvän säästöpotentiaalia 27MWh kulutuksesta?
 
Onko kellään kokemusta tai tietoa, voiko tavallista ilmalämpöpumppua laittaa teollisuushallin seinään? Tilahan on paljon kotioloja pölyisämpää. Hallin on sen verran korkea, että puhdistus vaatisi aina jotain nostinta, jos sen laittaisi 5m korkeuteen puhaltamaan.

Esim Gree Amber 50 - 1395 €

Nykyään hallin lämmityksestä vastaa Mitsun VILP ja alle -5c mukaan hyppää myös öljykattila. Nykyisillä sähköhinnoilla alkaa se toinenkin pumppu jo houkuttelemaan.
Kulutus.png
Joulukuussa käytettiin muutama viikko sähkövastuksia öljyn sijasta ja tammikuulle pumppu optimoimaan kokonaiskustannustehokkuutta.

Kulutus ennen VILPiä 13MWh, ja VILPin kanssa 40MWh. Tavoitelämpö 15c ja pinta-ala 2 x 600m2 x 6m korkeus.

Pumppu 1400€, asennus 600€: yht 2000€.
TMA 2000€/5v = 400€/v
Nykyisellä sähköhinnalla (12c energia + 8c siirto) 20c/kWh, vuosisäästöä tarvittaisiin:
400€/v / 0,2€/kWh = 2000kWh/v

Luulisi tuon verran löytyvän säästöpotentiaalia 27MWh kulutuksesta?
Kai se seinäasennus onnistuu ja toimii siinä missä asuinrakennuksessakin. Toki seinärakennekin varmaan määrittelee, mitä siihen voi asentaa. Tuskin on ongelma esim. sandwich-elementtiin asentaessa.

Meillä oli töissä 2 kpl tuollaisia kiinalaisia Gree-pumppuja jäähdyttämässä sähkökeskusta. Hajosivat molemmat alle kahdessa vuodessa, vaikka oli epoksoidut kupariosat. Takuuseen korjailtiin useaan otteeseen, mutta lopulta heitettiin pyyhe kehään ja laitettiin Midean pumppu.
 
Onko kellään kokemusta tai tietoa, voiko tavallista ilmalämpöpumppua laittaa teollisuushallin seinään? Tilahan on paljon kotioloja pölyisämpää. Hallin on sen verran korkea, että puhdistus vaatisi aina jotain nostinta, jos sen laittaisi 5m korkeuteen puhaltamaan.

Paremmin pölyiseen tilaan sopisi kiertoilmakoje joka on suunniteltu pölyiseen tilaan. Perusilmalämpöpumppu kierrättää sitä pölyistä ilmaa sen sisäyksikön suodattimien läpi ja on todennäköisesti nopeasti tukossa. Tässä yksi: Esite_Toshiba_AW_DX_-_Suurten_tilojen_lampopumppu.pdf (kotisivukone.com)
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 315
Viestejä
4 774 096
Jäsenet
77 596
Uusin jäsen
Nat_77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom