Ilmalämpöpumput eli ILPit

Circulator/Takkatoimintoa voi käyttää myös kesällä. Kun tavoite lämpötila on saavutettu, niin laite jatkaa pelkällä puhalluksella, asetetulla nopeudella. Näin ollen ainakin kuvittelisi auttavan siihen, ettei hajuja pääse syntymään. Olettaen siis, että pumpusta tuo ominaisuus löytyy.
 
Onko kaikissa pumpuissa yleensä mahdollisuus puhaltaa ilman jäähdytystä/lämmitystä?

Mainostivat Toshibaa, että se tekee näin (automaattisesti?), mutta Mitsubishi ei.
 
Mitsussa pitää kaukosäätimestä painaa Circulator nappia, niin silloin toiminto on päällä. Alkaa lämmittää, kun sisään menevä ilma alkaa olla tavoitteen alapuolella ja siirtyy pelkälle puhallukselle, kun lämpötila on saavutettu. En tiedä Toshiban käyttölogiikkaa tässä, mutta ei tuo Mitsulla kummempia ponnisteluja vaadi. Vanhemmissa Mitsuissa tuo ei tainnut toimia automaattisesti, vaan se piti aina manuaalisesti heitää puhallustilaan ja muistaa vaihtaa takaisin lämmitykselle. Ainut mitä itse kaipaan, on että tuo Circulator toiminto löytyisi myös Melcloudista. Ainut syy pitää kaukosäädintä ulottuvilla on tuo, että saa takkatoiminnon päälle/pois tarpeen tullen.
 
Onko kaikissa pumpuissa yleensä mahdollisuus puhaltaa ilman jäähdytystä/lämmitystä?

Mainostivat Toshibaa, että se tekee näin (automaattisesti?), mutta Mitsubishi ei.

Käsittääkseni kaikissa pumpuissa on ainakin manuaalinen tuuletintoiminto.

Panasonic osaa ainakin myös siirtyä automaattisesti puhaltelemaan minimikierroksilla kun tavoite on saavutettu kunnes tarvitsee taas lämmittää/jäähdyttää.
 
Käsittääkseni kaikissa pumpuissa on ainakin manuaalinen tuuletintoiminto.

Panasonic osaa ainakin myös siirtyä automaattisesti puhaltelemaan minimikierroksilla kun tavoite on saavutettu kunnes tarvitsee taas lämmittää/jäähdyttää.
Joo toki myös Mitsu tekee noin, jos ei takkatoiminto ole käytössä. Tai käytännössä varmaan kaikki vehkeet jotka mittaa lämpötilan sisäänimettevästä ilmasta jää puhaltamaan hiljaa.
 
Käsittääkseni kaikissa pumpuissa on ainakin manuaalinen tuuletintoiminto.

Panasonic osaa ainakin myös siirtyä automaattisesti puhaltelemaan minimikierroksilla kun tavoite on saavutettu kunnes tarvitsee taas lämmittää/jäähdyttää.
Minimipuhallus on kaukana aidosta takkatoiminnosta. Pakkohan sen on edes vähän puhaltaa että saa haisteltua sisäilman lämpötilaa. Panasonicin huoltovalikosta löytyy hyvin piilotettuna sellainen koodi että se pitää tuulettimen nopeuden aina vakiona vaikka jäähdytys/lämmitys menee pois päältä.
 
Muuttaako noi pumput sitten manuaalisesti säädettyä puhallinnopeutta kun lämmitys tai jäähdyttystarve loppuu? Mä olen aina kuvitellut että vain se "auto" asento säätää puhallinnopeutta.

Sille miniminopeudellehan se jää yleensä ihan siksi että laite tietäisi vallitsevan huonelämpötilan, harvassa laitteessa on ulkoinen lämpötila-anturi.
 
Jos hankkii pelkästään viilentävän pumpun, voiko niissä tulla ongelmia, että eivät kestäisi talvea yhtä hyvin? Vaikka ovatkin vain säilytyksessä ulkona.
 
Muuttaako noi pumput sitten manuaalisesti säädettyä puhallinnopeutta kun lämmitys tai jäähdyttystarve loppuu? Mä olen aina kuvitellut että vain se "auto" asento säätää puhallinnopeutta.

Sille miniminopeudellehan se jää yleensä ihan siksi että laite tietäisi vallitsevan huonelämpötilan, harvassa laitteessa on ulkoinen lämpötila-anturi.
Panasonic ainakin hiljentää puhallusnopeutta kun lämpötila on saavutettu riippumatta onko puhallus auto tai manuaaliasennossa.
 
Jos hankkii pelkästään viilentävän pumpun, voiko niissä tulla ongelmia, että eivät kestäisi talvea yhtä hyvin? Vaikka ovatkin vain säilytyksessä ulkona.
Varmaan häviää jotain käyttämättömyydessä, mutta säästävätpä kompressoria sitten yli puolet vuodesta.

Tai näin ainakin omalla kohdalla ajattelin. Ensimmäinen talvi "takana".
 
Ilppiä viilennykseen hommaamassa. Kannattaakohan Panasonicin TZ35-pumpusta maksaa satasen ylimääräistä verrattuna pienemmän tehon TZ25-malliin? Pinta-alaa 85 m^2.
 
Ilppiä viilennykseen hommaamassa. Kannattaakohan Panasonicin TZ35-pumpusta maksaa satasen ylimääräistä verrattuna pienemmän tehon TZ25-malliin? Pinta-alaa 85 m^2.
Jos seinät ei ole kuumaa betonia tai lasia etelästä länteen, riittää pienempi. Meillä pohdin samaa 187m2, enkä tiedä tulee isommasta ikinä mitään oikeaa hyötyä jatkuvalla käytöllä.
 
25-mallissa pitäisi olla paperilla pienempi minimiteho kuin 35-mallissa eli teoriassa se voisi olla pitkäikäisempi kun kompressoria pysäytellään vähemmän, mutta se riippuu niin monesta tekijästä että tuskin sillä on käytännössä mitään merkitystä. Yleensä pienemmissä malleissa pitäisi olla pari kymmenystä parempi COP muttei silläkään säästä kuin pari penniä.
 
Miltäs kuulostaa pumppu ruokapöydän lähellä? Kokemuksia?

Kuulostaa lentäviltä lautasliinoilta:D

Ei kai ole mietinnässä keittiöön tai turhan lähelle sitä? Ruuanlaitosta leijaileva rasva kulkeutuu yksikön sisään ja paskastaa kennon ja lavat jos on kyökissä…
 
Ei kai ole mietinnässä keittiöön tai turhan lähelle sitä?
Ei toki, keittiö on kaukana. Yksikkö voisi tulla ruokailijan selän taakse, tai sitten ruokapöydän keskiosan yläpuolelle.

Noissa olisi hyötynä se, että ilmavirta pääsee hyvin sekoittamaan takan lämmintä ilmaa. Mutta mietityttää häiriöt ruokailussa.

Vaihtoehtona olis yksikkö eteisessä, mutta silloin ei virtaa niin hyvin takkaa kohti.
 
Ei toki, keittiö on kaukana. Yksikkö voisi tulla ruokailijan selän taakse, tai sitten ruokapöydän keskiosan yläpuolelle.

Noissa olisi hyötynä se, että ilmavirta pääsee hyvin sekoittamaan takan lämmintä ilmaa. Mutta mietityttää häiriöt ruokailussa.

Vaihtoehtona olis yksikkö eteisessä, mutta silloin ei virtaa niin hyvin takkaa kohti.
Voisin kuvitella ettei ole kovin kivaa olla kesällä kylmässä tuulessa ja talvella lämpöisessä föönissä ruokailemassa.
 
Voisin kuvitella ettei ole kovin kivaa olla kesällä kylmässä tuulessa ja talvella lämpöisessä föönissä ruokailemassa.
Ei kai sen pumpun täysiä tarvitse puhaltaa ruokailun aikana. Huminakin alkaa olla aika häiritsevää sellaisella puhalluksella että irtaimisto lähtee lentoon. Omalla käytöllä pumppu automaattipuhalluksella se harvemmin yltyy itsestään kovemmille tasoille. Varsinkaan jäähdyttäessä 24/7 ei pumput ikinä käy 2/5 -puhallusta kovemmalla, joka on lähinnä hento tuulenvire sisäyksikön edessä ja se on suunnattu kattoon.

Manuaalisäädöt ja ajastukset ovat sitten oma asiansa, itselläni pumppu alkaa klo. 8 puhaltamaan täysiä ja suuntaus on olohuoneen ruokailupöydän suuntaan, jolloin kaikki pöydälle unohtuneet servetit ja paperit lähtevät varmasti lentoon. Mutta ei tulisi mieleenkään ruokailla tai edes oleilla kovan puhalluksen aiheuttamassa huminassa, on se sen verran häiritsevää.
 
Mä tutkisin poistoilmalämpöpumppua vaihtoehtona. Eli korvausilma perinteisesti poistamalla 20cm ikkunatiivistettä, ja PILP joka kerää poistoilmasta energian talteen ja jakaa sen takaisin asuntoon vesikiertoisesti, sekä käyttöveteen. Tuon järjestelyn hyötysuhde on parempi kuin lto koneella, ja puolet putkista voi jättää vetämättä, joka säästää työkuluissa ja tekee lopputuloksesta siistimmän. Itse kone toki on kalliimpi, mutta se maksaa ajan kanssa itsensä.
Pilp on ihan ok laite, mutta en usko että pelkkä perinteinen ikkkunatiivisteiden välistä tuleva korvausilma riittäisi pilpille. Pilp tarvii aika ison määrän ilmankiertoa että se saa kompressorille riittävästi töitä ja hyötysuhteen hyväksi. En ole rakennusalan ammattilainen joten en tiedä sanoa määriä litroina tai kuutioina.

Mulla on siis kotona pilp käytössä, korvausilma tulee suoraan ulkoa 10cm halkaisija kokoisista pyöreistä räppänöistä. Räppänöitä on käytännössä joka huoneessa eli meillä 170m2 talossa noin 10kpl. Talo on pilpin takia käytännössä aina "vähän" alipaineinen koska muuten korvausilmaa ei tulisi sisään.

Olen tähän IV järjestelyyn ihan ok tyytyväinen, meillä pilp tuottaa sekä käyttö että lämmitysveden. Mielestäni lämmityskulut pysyvät pilpillä maltillisina ja kun korvausilmaputkistoja ei ole niin eipähän niitä tarvi nuohota. Toki noi räppänät on hyvä puhdistaa ja suodattimet vaihtaa pari kertaa vuodessa.
Huonot puolet on pieni vetoisuus erityisesti mikäli lämmityspatteria ei ole asennettu ikkunan ja korvausräppänän alapuolelle (sekoittaa kylmän korvausilman ja lämpimän ilman). Kuumalla säällä ulkoilma herkästi lämmittää asuntoa jolloin viilennykseen tarvii käyttää erillistä laitetta (meillä siis myös ilp).

Se mikä meillä on vielä edessä on uuden laitteen hankinta. Pilp laitteena kestää jotain 15v paikkeilla (yhdellä kompressorin vaihdolla/korjauksella). Uusi laite maksaa 8-10teur ja huhupuheiden mukaan pari-kolme tonnia laitteen asennus jo valmiiksi paikoillaan oleviin putkiin.

Mikäli korvausilmaputket jättää pilpistä pois niin se IV putkien veto on aika pljon vähäisempi kuin puolet. Poistoilmaputket vedetään vain ns likaisista tiloista eli ei tarvi vetää putkia joka makkariin.
 
Se mikä meillä on vielä edessä on uuden laitteen hankinta. Pilp laitteena kestää jotain 15v paikkeilla (yhdellä kompressorin vaihdolla/korjauksella). Uusi laite maksaa 8-10teur ja huhupuheiden mukaan pari-kolme tonnia laitteen asennus jo valmiiksi paikoillaan oleviin putkiin.
Kovin on hinnat nousseet, jos noin paljon maksaa 4 tunnin asennus ja päälle tunnin parin säätö. Kannattaa kyllä kilpailuttaa. Ennen koronaa sai asennukseniin pilpin valmiisiin putkiin alle kympillä.
 
Pilp on ihan ok laite, mutta en usko että pelkkä perinteinen ikkkunatiivisteiden välistä tuleva korvausilma riittäisi pilpille. Pilp tarvii aika ison määrän ilmankiertoa että se saa kompressorille riittävästi töitä ja hyötysuhteen hyväksi. En ole rakennusalan ammattilainen joten en tiedä sanoa määriä litroina tai kuutioina.
Jossain tuossa 2002 paikkeilla rakennetussa talossa oli ihan orkkiksena tuo pilp, jossa kovausilma tuli makkareissa tiivisteenraosta ja tupakeittiötakkahuoneessa oli kaksi venttiiliä seinässä.

Kuulemma talo on ollut edullinen lämmittää, mutta sen tarkemmin en tiedä kuluista.
 
Onkohan tässä meiän ILPssä kaikki ok, kun olen nyt ehkä 2 kertaa tässä kohta 2v aikana ottanut nuo suodattimet irti ja pessy. Kummallakaan kerralla ei niissä ollut juuri mitään. Nyt satuin vaan aurinkoisella ilmalla kahtomaan ja tuohan on ihan paskassa sisältäpäin.
IMG_20220407_122534.jpg
IMG_20220407_122546.jpg
IMG_20220407_122541.jpg
IMG_20220407_122549.jpg
IMG_20220407_122555.jpg

Pitääkö tuota ulkoyksikköä huollattaa? Itte kattonu että päälinpuolin siisti, muttei tuolle varmaan koskaan ole mitään tehty 10 vuodessa. Tulipahan vaan mieleen, kun naapurin ulkoyksikkö selvästi antautunut, kun piti niin kamalaa ääntä.
 
Jossain tuossa 2002 paikkeilla rakennetussa talossa oli ihan orkkiksena tuo pilp, jossa kovausilma tuli makkareissa tiivisteenraosta ja tupakeittiötakkahuoneessa oli kaksi venttiiliä seinässä.

Kuulemma talo on ollut edullinen lämmittää, mutta sen tarkemmin en tiedä kuluista.

Pilpin kohdalla ilmamäärän kierron ja alipaineen osalta on aika ongelmallista, jos ei ole tarkoitukseen sopivia raitisilmaventtiilejä. Joko ilmaa ei vaihdu riittävästi tai sitten asunnossa on liian kova paine-ero. Edellisessä asunnossa oli karmiventtiilit, jotka eivät riittäneet vaan jälkikäteen oli asennettu vielä lisäksi yksi 16cm suora raitisilmaventtiili. Jokaisessa ikkunassa siis oli karmiventtiili. En kyllä nyt muista enää niitä virtausmääriä, mutta jäi tosiaan vajaaksi kesäasennossa. Lisäksi oli mallia, missä talviasento tarkoitti vain venttiilin osittaista sulkua. Noissa karmiventtiileissä kannattaa myös suosia sellaisia malleja, missä talviasennossa saa kierrätettyä ilmaa ikkunan välissä. Nuo suorat luo ikävää vedon tunnetta talvella.

Meillä oli 95 neliön asunnossa 10 000 kWh vuoden ajalta kulutus kun pilp lämmitti sekä lattiakierron että käyttöveden lto avulla. Lisäksi oli esimerkiksi tietokone 24/7 päällä, monta elektroniikan suurkuluttajaa talossa ja sauna lämpeni 3-4 kertaa viikossa.
 
Onkohan tässä meiän ILPssä kaikki ok, kun olen nyt ehkä 2 kertaa tässä kohta 2v aikana ottanut nuo suodattimet irti ja pessy. Kummallakaan kerralla ei niissä ollut juuri mitään. Nyt satuin vaan aurinkoisella ilmalla kahtomaan ja tuohan on ihan paskassa sisältäpäin.
undefined

En tiedä millaisia suodattimia sulla pumpussa on, mutta mulla on sellaiset verkkosuodattimet ilmanotossa jotka kerää pölyä ja ne olis tarkoitus imuroida puhtaaksi parin viikon välein. Siitä huolimatta sitä pölyä ja paskaa kertyy jonkin verran koneen sisälle niin olen peseskellyt sisäyksikköä kerran vuodessa, yleensä keväällä kun lämmityskausi päättyy. Pesuvehkeinä soveltuvaa pesuainetta suihkepullossa, höyrypesuri, pulloharja ja pitkiä vanupuikkoja.

Toi näyttää kuvia katsoen jo siltä että onko toi jo jotain mikä kasvaa siellä vai ihan vaan kertynyttä pölyä..?
 
En tiedä millaisia suodattimia sulla pumpussa on, mutta mulla on sellaiset verkkosuodattimet ilmanotossa jotka kerää pölyä ja ne olis tarkoitus imuroida puhtaaksi parin viikon välein. Siitä huolimatta sitä pölyä ja paskaa kertyy jonkin verran koneen sisälle niin olen peseskellyt sisäyksikköä kerran vuodessa, yleensä keväällä kun lämmityskausi päättyy. Pesuvehkeinä soveltuvaa pesuainetta suihkepullossa, höyrypesuri, pulloharja ja pitkiä vanupuikkoja.

Toi näyttää kuvia katsoen jo siltä että onko toi jo jotain mikä kasvaa siellä vai ihan vaan kertynyttä pölyä..?
Ihan kertynyttä paskaa. Otatko koko yksikön alas? Kyllä toi pitäiw varmaan kunnolla auki ottaa ja pestä kunnolla :dead: ja joo just tollaset suodattimet o.
 
Otatko koko yksikön alas?

En ole ottanut alas, koska silloin pitäis aukoa putkien liitoksetkin eli pitäis ottaa asentaja irrottamaan ja kiinnittämään mööpeli.

Omasta panasonicista saa kuoret aika helposti irti jolloin pääsee putsaamaan sisäosia. Joistain koneista saa flektinkin järkevästi irti, mutta omasta ei niin pitää sen kanssa vähän puuhastella että saa putsattua; siksi noita pulloharjoja ja pitkiä pumpulipuikkoja.

Mutta ihan siis kylmästi vaan reilusti sanomalehteä lattialle koneen alle, tasotikkaat eteen ja putsaamaan. Normaalisti ottaa noin pari tuntia, alkuvaiheessa tein amatöörivirheen enkä kuivattanut kunnolla jäähdytyskauden loputtua niin pääs paska homehtumaan, silloin meni melkein työpäivä saada kone puhtaaksi :sori:

Edit: ja ehdottomasti sitten kone irti sähköistä (turvakytkin/sulake) kun sitä alkaa putsaamaan.
 
Kellään ulkoyksikköä kakkoskerroksen seinässä siten, että kondenssit valuu ykköskerroksen katolle? Mitens jäähommat hoituu?
 
Onkohan tässä meiän ILPssä kaikki ok, kun olen nyt ehkä 2 kertaa tässä kohta 2v aikana ottanut nuo suodattimet irti ja pessy. Kummallakaan kerralla ei niissä ollut juuri mitään. Nyt satuin vaan aurinkoisella ilmalla kahtomaan ja tuohan on ihan paskassa sisältäpäin.
IMG_20220407_122534.jpg
IMG_20220407_122546.jpg
IMG_20220407_122541.jpg
IMG_20220407_122549.jpg
IMG_20220407_122555.jpg

Pitääkö tuota ulkoyksikköä huollattaa? Itte kattonu että päälinpuolin siisti, muttei tuolle varmaan koskaan ole mitään tehty 10 vuodessa. Tulipahan vaan mieleen, kun naapurin ulkoyksikkö selvästi antautunut, kun piti niin kamalaa ääntä.
Homekasvustoa?
 
Pilpin kohdalla ilmamäärän kierron ja alipaineen osalta on aika ongelmallista, jos ei ole tarkoitukseen sopivia raitisilmaventtiilejä. Joko ilmaa ei vaihdu riittävästi tai sitten asunnossa on liian kova paine-ero. Edellisessä asunnossa oli karmiventtiilit, jotka eivät riittäneet vaan jälkikäteen oli asennettu vielä lisäksi yksi 16cm suora raitisilmaventtiili. Jokaisessa ikkunassa siis oli karmiventtiili. En kyllä nyt muista enää niitä virtausmääriä, mutta jäi tosiaan vajaaksi kesäasennossa. Lisäksi oli mallia, missä talviasento tarkoitti vain venttiilin osittaista sulkua. Noissa karmiventtiileissä kannattaa myös suosia sellaisia malleja, missä talviasennossa saa kierrätettyä ilmaa ikkunan välissä. Nuo suorat luo ikävää vedon tunnetta talvella.

Meillä oli 95 neliön asunnossa 10 000 kWh vuoden ajalta kulutus kun pilp lämmitti sekä lattiakierron että käyttöveden lto avulla. Lisäksi oli esimerkiksi tietokone 24/7 päällä, monta elektroniikan suurkuluttajaa talossa ja sauna lämpeni 3-4 kertaa viikossa.
No ei siellä mitään tyypillisiä liian kovan alipaineen merkkejä ole, siis ovea ei tarvii riuhtoa auki, ikkunaa voi pitää myös vähän raollaan jne.. Mutta mistä tuota tietää mitä mittari näyttää..

Kaipa ne ikkunat on kuitenkin ihan tarkoituksella sinne hankittu, kun se pilp on alunperin ollut tarkoitus sinne laittaa.
 
Kiitos vinkeistä. Taidan tehdä niin että verhokisko pois kokonaan, kannattimet jää edelleen kattoon joten niihin saa myöhemmin vaikka peitelevyttömän kiskon kiinni. Sisäyksikön alle jää 5 cm vapaata seinää, jonka pitäisi riittää läpiviennille?

ilp-suunnitelma-1.png


ilp-suunnitelma-2.png


ilp-suunnitelma-3.png


ilp-suunnitelma-4.png
Meikäläiselle on myös tulossa asennus (12.4.). Pakkohan sitä oli lähteä hommaamaan, kun taloyhtiö tarjosi mahdollisuuden. Oli kyllä sen verran kuumat oltavat viime kesänä, että varmaan aika monelta meri hermot tässä taloyhtiössä. ;)

Itse tosin otin Seiya 10j2:n 13j2:n sijaan, kun luulisi tuon kyllä riittävän (kaksio). Käytännössä juurikin samalla lailla ajatellut tuon sijainnin. Itsellä parveke avautuu lasitetulle puolelle ja lasittamattomalla puolella on sitten iso ikkuna (jonka päälle se sen voisi sitten asentaa).
 
Viimeksi muokattu:
Vanhemmat on hankimassa pumppua kesäksi (hankita jo nyt, ennekuin kiivas sesonki alkaa) ja saivat tarjouksen Daikinin sensira 35 asennuksiseen 1900€. Onko täällä kokemusta tuosta merkistä ja pumpusta josta herää isoon kysymysmerkki? Pumpun hinta taisi olla tarjouksessa noin 1400€ ja asennus sitten noin 500€.

Pumppu tulee vain viilennyskäyttöön koska talossa maalämmitys + lattilämmitys.
 
Vanhemmat on hankimassa pumppua kesäksi (hankita jo nyt, ennekuin kiivas sesonki alkaa) ja saivat tarjouksen Daikinin sensira 35 asennuksiseen 1900€. Onko täällä kokemusta tuosta merkistä ja pumpusta josta herää isoon kysymysmerkki? Pumpun hinta taisi olla tarjouksessa noin 1400€ ja asennus sitten noin 500€.

Pumppu tulee vain viilennyskäyttöön koska talossa maalämmitys + lattilämmitys.
Daikin on premium valmistaja. Tuo Sensira on Daikinin viilennyspumppusarjan "karvalakki malli" ilman ylimääräisiä tilpehöörejä. Koneisto ja laatu huippuluokkaa. Kodin-viilentaminen-ilmalampopumpulla.pdf (daikin.fi)
 
Daikin on tosiaan japanilainen valmistaja ja jos ei ny muuten niin premium hinnoiltaan. Ostin Perfera 30 mallin ja se asennettiin yli kuukausi sitten. Se alkoi pitämään heti muutaman tunnin pyörimisen jälkeen tikittävää ääntä kuin olisi ollut jotain tuulettimen välissä. Siihen tilattiin uusi tuuletinrumpu ja sen jälkeen toiminut moitteettomasti. Tämä malli ainakin toimii hyvin ja sen android app myös toiminut ihan hyvin vaikka luinkin etukäteen moitteita toiminnasta.
 
Toshiba Premium 25 on pitänyt pitkään nakuttavaa ääntä enkä saanut ketään huoltomiestä paikalle. Lopulta alkoi yhtäkkiä sulatuksen jälkeen rymisemään helvetin lailla, koko muovikoret resonoi ja piti maailmanlopun ääntä. Tuuletusasetusta ei voinut pitää enää kuin pienimmällä asetuksella ryminän takia ja sitten alkoi vinkuvat äänet.

Tässä nyt vihdoin sain huoltomiehen käymään ja totesi vaan, että puhallinmoottorin laakerit pitää vaihtaa äänen perusteella. Koitin kysellä voisiko joutua koko moottorin vaihtamaan mutta ei kuulemma äänen perusteella. Laakerit lähti tilaukseen.

Nyt onkin tilanne ettei ILP reagoi mitenkään jos tuuletinnopeutta nostaa kaukkarilla 1->2 tai siitä ylöspäin 5 asti. Eihän tämä enää laakerivialta vaikuta? Osaako joku sanoa viittaako että moottori viallinen (toimii kuitenkin pienellä nopeudella?) vai jotain muuta?
 
Daikin on tosiaan japanilainen valmistaja ja jos ei ny muuten niin premium hinnoiltaan. Ostin Perfera 30 mallin ja se asennettiin yli kuukausi sitten. Se alkoi pitämään heti muutaman tunnin pyörimisen jälkeen tikittävää ääntä kuin olisi ollut jotain tuulettimen välissä. Siihen tilattiin uusi tuuletinrumpu ja sen jälkeen toiminut moitteettomasti. Tämä malli ainakin toimii hyvin ja sen android app myös toiminut ihan hyvin vaikka luinkin etukäteen moitteita toiminnasta.
Mielestäni tuo kuvaa Daikinin asennetta, jos vikaa kuitenkin tulee. Jouduitko vääntämään korjauksesta tai odottelemaan ennen kuin vika korjattiin? Ilmeisesti nyt korjauksen jälkeen ok?
 
Mielestäni tuo kuvaa Daikinin asennetta, jos vikaa kuitenkin tulee. Jouduitko vääntämään korjauksesta tai odottelemaan ennen kuin vika korjattiin? Ilmeisesti nyt korjauksen jälkeen ok?
Ei tarvinnut vääntää. Pumpun asentanut asentaja kävi paikalla toteamassa tilanteen ja osa lähti tilaukseen. Tuota varaosaa asentamaan tullut taasen huomasi, että kyseistä ääntä ei enää kuulunut. Taisi loppua muutama päivä ennen asennusajankohtaa eli oli sen 3 viikkoa räpissyt. Se vähän tuota jahkaili, että ei kannattaisi vaihtaa, mutta pienen hetken pyörittelyn jälkeen kuitenkin vaihtoi osan. Pumppu kyllä muuten hiljeni huomattavasti sivuääniltään ja ennen vaihtoa varaosaa asentamaan tullut meinasi, että normaalia ääntelyä hänen mielestään.

Kaiken kaikkiaan ihan näin muuten oli hyvä takuukokemus. Pumpulle sai tuolloin 5 vuoden takuun jos pumppu asennettiin 2 viikon sisällä tilauksesta. Sen lisäksi, että tuohon hätään sai nopeasti pumpun ja takuu oli pitkä vaikutti kyllä ostopäätökseen.
 
Kyselin korvaajaa Mitsun FD25 pumpulle ja tilalle tarjottiin FT35 pumppua. Mitä mieltä porukka tuosta Mitsusta on, onko aika ajanut Mitsubishin ohi vai onko ne vielä laatutavaraa?
 
Ei ole missään nimessä ajanut.

Itse suosisin tuohon kokoluokkaan ennemmin RW mallisarjan pumppua.
Paremmin speksattu.
Kannattaa tutustua.
 
Mitsu RW:n saatavuus oli mallia "kukaan ei tiedä" kun viime viikolla kyselin. Asennusaikoja olisi ollut heinäkuulle, pumppu olisi ehkä tullut. Tämä kahdesta liikkeestä vastauksena. Otin sitten suoraan K-raudan hyllystä löytyvän vastaavan Panasonicin eli HZ25XKE:n. Asennus sovittu toukokuun loppuun.


Tuohon yläkerran olkkariin meinasin sisäyksikön asennuttaa. Pumppu hankittu parantamaan PILP:n eli F750:n tehokkuutta ja viilentämään eli yläkerta käytännössä järkevä asennuspaikka. Tulee vähän sohvan päälle, joka MH4 vastaisella seinällä, mutta Panasonicissa ilmeisesti on toimiva ilman ohjaus ylös.

Onko muita näkemyksiä?
1649752076865.png
 
Ei ole missään nimessä ajanut.

Itse suosisin tuohon kokoluokkaan ennemmin RW mallisarjan pumppua.
Paremmin speksattu.
Kannattaa tutustua.
Näyttää tuo RWn sisäyksikkö olevan metrin leveä, eli jäänee siksi vertailusta pois. Pumpulla on aika nafti paikka ja sen vuoksi asentaja suosittelikin tuota FT pumppua kun se on leveydeltään 15 senttiä kapeampi. Ilmeisesti tuota RWtä ei meinaa saada myöskään ja tarve on toki mielellään eilen
 
Näyttää tuo RWn sisäyksikkö olevan metrin leveä, eli jäänee siksi vertailusta pois. Pumpulla on aika nafti paikka ja sen vuoksi asentaja suosittelikin tuota FT pumppua kun se on leveydeltään 15 senttiä kapeampi. Ilmeisesti tuota RWtä ei meinaa saada myöskään ja tarve on toki mielellään eilen

Ymmärrän.

Itselläni on yläkerrassa FT25 ja juuri sisäyksikön pienuuden takia nykyisessä paikassa.

FT-sarjan tuotteissa siis mitään vikaa, mutta hieman paremmin speksattu on RW-sarja ainakin lapulla.
 
No ei siellä mitään tyypillisiä liian kovan alipaineen merkkejä ole, siis ovea ei tarvii riuhtoa auki, ikkunaa voi pitää myös vähän raollaan jne.. Mutta mistä tuota tietää mitä mittari näyttää..
Jos ei ole mittaus / säätö pöytäkirjoja, niin menee mutuiluun.

Jos rakennus ei ole muuten tiivis, vuotaa niin paljon ettei paljoa alipainetta voi tulla.

Ilmanvaihto puutteellinen, aika tyypillinen, kylmällä veto ärsyttänyt ja sitä pienennetty pienentämällä poistoa ja unohdettu palauttaa.

Tiivis asunto, Korvausilma venttiilit/kanvat on riittävät, reilut, niin voi riittää alipaine joka ei vaikeuta harvan oven aukaisua. Mutta ilma tulee sielä mistä helpoiten pääsee, joten jos sen oven tai ikkunan aukaisee, niin sieltä se ilman tulee poistoilmanvaihdossa ja ovi raollaan sen tuntee. Jos ei tunne, niin kannattaa miettiä miksi.

Koneellisella tuloilmalla voi säätää painetasapainoinen niin niukille että tuota paine-eroa nenällä erota.
 
Jos ei ole mittaus / säätö pöytäkirjoja, niin menee mutuiluun.

Jos rakennus ei ole muuten tiivis, vuotaa niin paljon ettei paljoa alipainetta voi tulla.

Ilmanvaihto puutteellinen, aika tyypillinen, kylmällä veto ärsyttänyt ja sitä pienennetty pienentämällä poistoa ja unohdettu palauttaa.

Tiivis asunto, Korvausilma venttiilit/kanvat on riittävät, reilut, niin voi riittää alipaine joka ei vaikeuta harvan oven aukaisua. Mutta ilma tulee sielä mistä helpoiten pääsee, joten jos sen oven tai ikkunan aukaisee, niin sieltä se ilman tulee poistoilmanvaihdossa.
Koneellisen tuloilman kanssa , jos paine tasapaino niukilla, niin oven raosta voi olla vaikea nenällä virtausta arvioida.
Tuon ilpin kanssa sen poiston pienentäminen vaan näkyy sitten sähkölaskussa.

Sovitaan sitten että siellä on hirveä alipaine, säädöt ihan metsässä, vuotoja joka välissä ja talo homeessa.

Mulle on nyt vähän epäselvää mikä tuossa herättää noin suurta vastustusta, koneellinen tuloilma on ollut normi alle 30 vuoden ajan, eikä tuo pelkkään poistoon perustuva järjestelmä mitään erityisiä ongelmia ole koskaan aiheuttanut.
 
Mulle on nyt vähän epäselvää mikä tuossa herättää noin suurta vastustusta, koneellinen tuloilma on ollut normi alle 30 vuoden ajan, eikä tuo pelkkään poistoon perustuva järjestelmä mitään erityisiä ongelmia ole koskaan aiheuttanut.
Ilmastointi, asumismukavuus, ilmanlaatu.

Lisäksi koneellinen tuloilma mahdollistaa paremmat säädöt, paremmin hallitun ilmanvaihton. Energiatehokkuudenkin.

Viimevuosisadalla pelkkä poisto oli suosittua, pitkälti siksi että rakennus hinta edellä, sen jälkeen on vaatimuksetkin kasvaneet, monelta kantilta. ja samalla myös elämäntavat muuttuneet.

Osaan vanhoja kohteita on kallis, hankala rakentaa tuloilmaa, taloyhtiöissä monesti aika tekemätön paikka.

En vastusta lämmöntalteen ottoa, päinvastoin, se on ihan matikkaa, lasketaan kannattaako.

Asumusmukavuuden parantaminen, siinä on enemmän höttöä, omaa arvostusta jos omaan pitkäaikaiseen asuntoon ollaan tekemässä parannuksia. Ne ihan eri parametrit kuin myynti mielessä tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kellään ulkoyksikköä kakkoskerroksen seinässä siten, että kondenssit valuu ykköskerroksen katolle? Mitens jäähommat hoituu?
On, ei ole jäätä kertynyt haitaksi asti.

Olettaisin tuon johtuvan siitä, että lämmin nousee muutenkin ylöspäin joten tuo kakkoskerroksen pumppu pääsee lämmityskaudella aika helpolla eikä jäätä siksi kerry isoa kekoa kuten alakerran pumpun alle. Se yläkerran pumppu onkin tärkeämpi kesällä jäähdytyskäytössä.
 
Appiukolla öljylämmitys, nyt hommattu daikinin stylish H rinnalle. Kesällä asennukseen, toivotaan että tuo säästöjä. Paperilla ainakin tämä on ihan hyvän oloinen kampe.

Löytyi hyvä sivu, tietääkö joku pitääkö täältä löytyvät käyrät paikkaansa? Tässä esim verrattuna Daikin Stylish vs Daikin Perfera
 
Tilasin Lahden K-Raudasta Panasonicin TZ25:n, kun kyllästyin paikallisten pikkufirmojen tarjoushaluttomuuteen. Laite tulee viilentämään kerrostaloasuntoa, hinta asennuksen kanssa 1700 euroa ja toimitusaika 2-3 viikkoa.
 
Tilasin Lahden K-Raudasta Panasonicin TZ25:n, kun kyllästyin paikallisten pikkufirmojen tarjoushaluttomuuteen. Laite tulee viilentämään kerrostaloasuntoa, hinta asennuksen kanssa 1700 euroa ja toimitusaika 2-3 viikkoa.
Yleisesti on tiedossa, että asentajista on pulaa. Kun asentaja lähtee aamulla varastolta ja yleensä myös illalla sinne palaa niin matkoineen yksi asentaja asentaa päivässä yhden pumpun ja tekee lisäksi yhden pikaisen huoltokäynnin, jos paikka sattuu samassa suunnassa olemaan.

Pieni firma, jossa voi olla vain omistaja ja yksi asentaja asentaa parhaassa tapauksessa kuukaudessa noin 40-45 pumppua. Tämän takia asennusajat ovat pitkiä ja yleensä asentajatkin pitävät kesällä lomansa. Monet firmat eivät vastaa ollenkaan, kun vastaus olisi ”asennus syyskuussa” joka ei varmaan ole se mitä asiakas haluaa, jos kesäksi jäähdyttävää haluaa.

Toivottavasti tuo K-raudan asennusaika pitää paikkaansa, kun jotenkin tuntuu aika optimistisesta, että heillä asentajia noinkin nopeaan asennukseen löytyy.
 
Olisin voinut tuohon edelliseen viestiini tarkennuksena lisätä, että kyseiset pienet firmat mainostivat Facessa ottamaan yhteyttä, jotta pumpun saa kesäksi. Olisi ystävällistä vastata edes tarjouspyyntöön.

Mutta tosiaan, informoin miten homma etenee K-Raudan osalta. Onhan sielläkin taustalla pienyrittäjiä asentamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 201
Viestejä
4 417 706
Jäsenet
73 330
Uusin jäsen
Salotelli13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom