Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Panasonic hz35xke olisi tarjolla hyvään hintaan. Millaisia kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Kannattaa myös kysellä milloin on tulossa. Epäilen että kesäksi tekee jo tiukkaa. Itselläni kesti joku 5kk odotella varastoon :SPanasonic hz35xke olisi tarjolla hyvään hintaan. Millaisia kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Puhallus aina täysillä, jos vaan jaksaa sitä kuunnella/ pumppu semmoisessa paikassa ettei häiritse. Mitä kovempi puhallus, sitä paremmin ilma jakautuuOlenko ymmärtänyt oikein että ilp kannattaa säätää niin että esim 23 astetta lämpötilaksi ja puhallus aina automaatilla?
Ollut ainakin pari viikkoa ongelmia kirjautumisessa. Meni läpi kun muutaman kerran painoi nappia.Toimiiko jollakin tuo panasonic appi puhelimessa? Itse saan vain internal server erroria enkä muuta. Ilmeisesti aika kasa paskaa koko softa, kun saanut vain yhden tähden arvosteluissakin.
Tuo panasonic comfort cloud on mulla kyllä toiminut paria katkoa lukuunottamatta ihan ok. Kun serveri on alhaalla se ei tee mitään, herjaa vain jotain yhteysongelmaa, mutta se on ollut 2 pertaa edellisen puolenvuoden aikana alhana kun olen yrittänyt käyttää.Toimiiko jollakin tuo panasonic appi puhelimessa? Itse saan vain internal server erroria enkä muuta. Ilmeisesti aika kasa paskaa koko softa, kun saanut vain yhden tähden arvosteluissakin.
Heinäkuulle myydään asennusaikojan Helsingissä ja mahdolliset kartoituskäynnit viikkojen päähän. Näyttäisi kysyntää siis olevan. Mitsun RW35 tai Panasonic hz35xke mietinnässä Nibe F750 PILP:ä tukemaan lämmityksessä ja toki kesällä viilentämään. Toisaalta Boschin 8101 voisi olla myös vaihtoehto kun mökkiä on onnistuneesti pitänyt lämpimänä 9101.
Niben säätöihin vielä tarkemmin perehtymättä, mutta muutaman viikon kokemuksilla jollain perussäädöillä säästö ei olisi pahasta.
Tuo ilmanvaihtokoneen asennus tulloo hieman kalliiksi tähän omakotitalloon (n. 13-14k tarjouksia tullut), joten mietin halvempaa ratkaisua. Onko kellään kokemuksia näistä mitsubishin ilmanvaihtokoneista?
Ilmanvaihtokone Mitsubishi Lossnay VL-50S2-E
Mini-ilmanvaihtokone Lossnay VL-50S2-E on markkinoiden hiljaisimpia ilmanvaihtolaitteita 15 dB:n äänitasolla. Huonekohtainen, jälkiasennettava Lossnay-ilmanvaihtolaite on täydellinen valinta pieniin tiloihin, joissa on puutteellinen ilmanvaihto.www.taloon.com
Ilmanvaihtokone Lossnay VL-100U5-E Mitsubishi Lossnay
Mitsubishi Lossnay VL-100U5-E on huonekohtainen, jälkiasennettava ilmanvaihtolaite tiloihin, joissa on puutteellinen ilmanvaihto. Pieniinkin tiloihin sopiva Lossnay VL-100U5-E on moderni ja siisti, hajauttava ilmanvaihtokone ilman suurta ulkoyksikköä.www.taloon.com
Jos esim. Tuollaisen isomman laittaisi olohuoneeseen ja pienemmän version yläkerran makkariin ja alakerran makuuhuoneeseen.
Toki pakkasilla pitää huomioida kuulemma noissa, että sammuttaa jos pakkasta yli -10, ja ilmankosteus sisällä +40? Täällä on todella kuiva ilma talvella, joten voisi toimia läpi talvenkin nuo periaatteessa.. Kesällä kosteus voi olla ylempikin?
Tai sitten yläkertaan venttiili makkariin, ja poistopuhallin toisee huoneesee..
Pitäisikö lisänä mieluusti olla termostaatilla olevat korvausilmaventtiilit myös? Esim:
Korvausilmaventtiili Vilpe Wive 100 termostaatilla valkoinen
Vilpe Wive 100 -korvausilmaventtiilillä tuot raikasta ilmaa kohteeseen. Tuotetta voidaan käyttää omakoti-, kerros- ja rivitaloissa. Termostaatilla varustettu venttiili soveltuu kohteisiin, joissa on painovoimainen ilmanvaihto.www.taloon.com
Ja sitten kylppäriin, vessaan ja vaatehuoneeseen poistot. Toimisikohan nämä hyvin siinä?
Puhallin Pax Calima
Pax Calima® -puhallin on suunniteltu hoitamaan ilmanvaihto kaikissa sisätiloissa. Se on uuden sukupolven puhallin, jossa on niin hiljainen käyntiääni, että sitä ei edes huomaa.www.taloon.com
Kyseessä n. 140 neliöinen kaksikerroksinen omakotitalo
Siis toi on ilmanvaihtokone ei ilmalämpöpumppu. Porataan reikä seinään mistä menee putki läpi mistä se imee ja puhaltaa ilmaa sisälle ulos.Taitaa olla sama mikä vehe niin pakkasella kaikki alkaa sahaamaan sitä sulatusta jne niin ei siitä kannata stressata. Ihan ominaisuuksia.
Kyllä ymmärsin. Ja ne kaikki tekee juurikin noin että alkavat pakkasilla tekemään sitä pysähtelyä ja sulamistaSiis toi on ilmanvaihtokone ei ilmalämpöpumppu. Porataan reikä seinään mistä menee putki läpi mistä se imee ja puhaltaa ilmaa sisälle ulos.
Eipä tossa mitään aivoja varmaan ole kunhan on off nappulasta pyörii vakionopeudella tuuletinKyllä ymmärsin. Ja ne kaikki tekee juurikin noin että alkavat pakkasilla tekemään sitä pysähtelyä ja sulamista
Eipä noissa vanhoissa vehkeissä usein mitään älyä ole. Nykyään uudemmissa on jo vähän enemmän.Eipä tossa mitään aivoja varmaan ole kunhan on off nappulasta pyörii vakionopeudella tuuletin
@Eräilves Eikö siinä talossa ole tällähetkellä minkäänlaista ilmanvaihtoa, vai mitä tuo 14k remppa sisältää?
Noi Mitsubishi lossnay ilmanvaihtokoneet imevät ja puhaltavat ilmaa yhtäaikaa että ilmanpaine säilyy samana. 50S2 mallissa on 1putki mikä on jaettu kahtia imulle ja puhallukselle. 100UE mallissa on taas kaksi putkea, toinen ulos ja toinen sisään.Eip ole mittee ilmanvaihtoa oikkee, ja tarjous oli että kunnon ilmanvaihtokoneella koko talon laittaisivat (tulot, poistot, putkien vedot yms kaikki).
Jostai kyllä tulloo ilmaa, muttei mitää virallista reittiä pisin.. kun ei ole venttiileitä. Paranisi ilmanlaatu / homma varmana kun tulis vaikka iha tuollasesta huonekohtasesta ilmanvaihtokoneesta taikka venttiilien kauttakin jo, ja poistot olisi muutamassa paikassa.
Tuossa ny esimerkkiä vähän millane pohjapiirustus onpi. Hieman korjailin äkkiä nykymuotoonsa sitä (muutama pikku seinä yms tärkeimmät).
Eli suihkutilaan, vessaan, yläkerran portaikkohuoneeseen ja vaatehuoneeseen jos poistot laittaisi. Tulot olohuoneeseen, saunaan, alakerran makkariin sekä yläkerran makkariin. Noita mitsun laitteita ajattelin juuri noihin makkareihin ja olohuoneeseen? ja joskus sitten ylä ja alakertaan ilpit..
Mä tutkisin poistoilmalämpöpumppua vaihtoehtona. Eli korvausilma perinteisesti poistamalla 20cm ikkunatiivistettä, ja PILP joka kerää poistoilmasta energian talteen ja jakaa sen takaisin asuntoon vesikiertoisesti, sekä käyttöveteen. Tuon järjestelyn hyötysuhde on parempi kuin lto koneella, ja puolet putkista voi jättää vetämättä, joka säästää työkuluissa ja tekee lopputuloksesta siistimmän. Itse kone toki on kalliimpi, mutta se maksaa ajan kanssa itsensä.Eip ole mittee ilmanvaihtoa oikkee, ja tarjous oli että kunnon ilmanvaihtokoneella koko talon laittaisivat (tulot, poistot, putkien vedot yms kaikki).
Jostai kyllä tulloo ilmaa, muttei mitää virallista reittiä pisin.. kun ei ole venttiileitä. Paranisi ilmanlaatu / homma varmana kun tulis vaikka iha tuollasesta huonekohtasesta ilmanvaihtokoneesta taikka venttiilien kauttakin jo, ja poistot olisi muutamassa paikassa.
Tuossa ny esimerkkiä vähän millane pohjapiirustus onpi. Hieman korjailin äkkiä nykymuotoonsa sitä (muutama pikku seinä yms tärkeimmät).
Eli suihkutilaan, vessaan, yläkerran portaikkohuoneeseen ja vaatehuoneeseen jos poistot laittaisi. Tulot olohuoneeseen, saunaan, alakerran makkariin sekä yläkerran makkariin. Noita mitsun laitteita ajattelin juuri noihin makkareihin ja olohuoneeseen? ja joskus sitten ylä ja alakertaan ilpit..
katso liitettä 826218
Mä tutkisin poistoilmalämpöpumppua vaihtoehtona. Eli korvausilma perinteisesti poistamalla 20cm ikkunatiivistettä, ja PILP joka kerää poistoilmasta energian talteen ja jakaa sen takaisin asuntoon vesikiertoisesti, sekä käyttöveteen. Tuon järjestelyn hyötysuhde on parempi kuin lto koneella, ja puolet putkista voi jättää vetämättä, joka säästää työkuluissa ja tekee lopputuloksesta siistimmän. Itse kone toki on kalliimpi, mutta se maksaa ajan kanssa itsensä.
LTO hyötysuhde on varsin hyvä, vähän riippuen missäpäin suomea sijaitsee.Mä tutkisin poistoilmalämpöpumppua vaihtoehtona. Eli korvausilma perinteisesti poistamalla 20cm ikkunatiivistettä, ja PILP joka kerää poistoilmasta energian talteen ja jakaa sen takaisin asuntoon vesikiertoisesti, sekä käyttöveteen. Tuon järjestelyn hyötysuhde on parempi kuin lto koneella, ja puolet putkista voi jättää vetämättä, joka säästää työkuluissa ja tekee lopputuloksesta siistimmän. Itse kone toki on kalliimpi, mutta se maksaa ajan kanssa itsensä.
Sulla on varmaan ihan vaan painovoimanen ilmanvaihto. Poistoilmakone ja ikkunoiden kautta mainitulla tavalla korvausilma tai sit ikkunarempan yhteydessä korvausilmaventtiilit on varmaan kätevin tapa, kun vaatii minimaalisen määrän mitään putkia, koneelta vaan ulos ja poisto haluttuun paikkaan.Pitänee miettiä asiaa ja tutkia hieman vielä. Kyllähän tuo kunnon ilmanvaihtolaite putkineen varmana laadukkaampi on, vaikka kerran kirpaisee se hinta sitten. Se sitten kestää varmaan talon iän myäs..
Siis, ei tuo pilp ole mikään "viritys" vaan ihan laajasti käytössä olleva systeemi. Esim nibe f750 on laajasti käytetty, ja erinomaisena pidetty pilp uudisrakennuksessa. Uudisrakennuksessa on tuloilmakin koneellinen ja siihen laitetaan tuon niben kanssa esilämmityspatteri, mutta kokonaisuuden kannalta ei suurta merkitystä ole onko sulla tuloilmapatteri vai tavallinen patteri.Pitänee miettiä asiaa ja tutkia hieman vielä. Kyllähän tuo kunnon ilmanvaihtolaite putkineen varmana laadukkaampi on, vaikka kerran kirpaisee se hinta sitten. Se sitten kestää varmaan talon iän myäs..
Onko jotain käppyrää.Tietysti perus lto kone on varmatoimisempi pitkällä aikavälillä kun liikkuvia osia on vähemmän, mutta kyllähän lämpöpumppu selvästi energiaa säästää, kun hyötysuhde on moninkertainen lto koneeseen nähden.
No eihän tuon lto koneen hyötysuhde edes teoriassa voi olla kuin max 1, käytännössä hyvät koneet on jotain 0,85-0,90 välillä, tavalliset vähemmän.Onko jotain käppyrää.
Siis jos meinaat pelkkää ilmanvaihtoa, poistoilmasta lämpöä pumpulla.
Perinteisten LTO IV koneiden hyötysuhde on varsin hyvä vähän riippuen missäpäinsuomea ja mikä toteutus. Eli ei niissä paljoa tarvi sitä tuloilmaa lisälämmittää, siis harvoin, jos tuloilmalla ei ole tarkoitus lämmittää. Se LTO kenno ei paljoa aiheuta painehäviötä, eli lisä tehontarvetta puhaltimille.
Jos ajatus on ilmastaveteen lämmitys, niin vanhassa talossa, usein listalla on se maalampö
No eihän tuon lto koneen hyötysuhde edes teoriassa voi olla kuin max 1, käytännössä hyvät koneet on jotain 0,85-0,90 välillä, tavalliset vähemmän.
Paskinkin pilp antaa yli 1 hyötysuhteen, koska se on lämpöpumppu, tietysti sen lämpöenergian voi käyttää muuhunkin kuin huoneen lämmittämiseen.
Tietysti energiatehokkain ratkaisu olisi laittaa maalämpö kolmella 100m kaivolla, huippuluokan lto, lisäeristys seiniin ja kattoon, uudet ikkunat ja ovet ja vielä lopukso aurinkopaneelit katolle. Tosin enää ei riitä että nuo tarjotut hinnat kertoo kymmenellä.
Mä ehdotin siistimpää vaihtoehtoa jossa olisi parempi hyötysuhde suunnilleen samalla hinnalla, mutta tietysti tuo riippuu kokonaisuudesta, esim nykyinen lämmitysjärjestelmä vaikuttaa paöjon siihen miten tuo lopullisesti asettuu.
Tämä ilmeisesti vastausta aiempaan (yllä linkki)Jos haluat
Tulo/poistoilman vaihdolla saa tehty ilmastonnin, eli ilmanlaadun ja asumismukavuuden ihan eri tasolle, vs pelkkä poistoilmanvaihto.Ilmanlaadun kannaltahan koneelliselle tuloilmalle ei ole tarvetta paitsi jos talo on niin homeessa että sinne on pakko saada ylipaine, mutta ei tuo järkevää ole kyllä siinäkään tapauksessa, mutta sitä ilmaa pitää saada ilmeisestikin vaihdettua, ja kun pelkkä huippari ei ole haussa se ilmeisestikin halutaan tehdä kohtuullisen energiatehokkaasti.
Ajatus että ylipainetta homeentakia , niin se taitaa olla juuri se millä sitä hometta saa lisää.Ilmanlaadun kannaltahan koneelliselle tuloilmalle ei ole tarvetta paitsi jos talo on niin homeessa että sinne on pakko saada ylipaine, mutta ei tuo järkevää ole kyllä siinäkään tapauksessa,
Tulo/poistoilman vaihdolla saa tehty ilmastonnin, eli ilmanlaadun ja asumismukavuuden ihan eri tasolle, vs pelkkä poistoilmanvaihto.
Se kaikken suorimmin haivaittava on se tuloilman lämpötila, eli talvella pääsee siitä vedontunteesta pois. Se taasen sallii helpommin pienemmän huone lämpötilan.
Jos nyt suunnittelet putkitusta ja lämmönvaihtimien (vesipetterin) asentamista korvausilma venttiileihin, niin sillä voi vedon tunnetta vähentää.Ei tuo pelkkä poistoIV vedontunnetta luo kun sen toteuttaa asianmukaisesti. Tietysti jos se korvausilma ei tule hallitusti, vaan mistä raosta nyt onnistuu sisään pääsemään, siitä seuraa myös sitä vetoa.
Viilentävän ILP:n asennusajankohta lähestyy mutta suunnitelmat on edelleen vaiheessa. Läpiviennille ei tunnu löytyvän sopivaa paikkaa, ja suurin este on kondenssivesiputki jossa pitäisi olla kaatoa koko matkalla, mutta ulkoseinässä ei ole vapaata tilaa riittävän matalalla.
Faktoja:
- Sisäyksikön korkeus on 293 mm ja asennusohjeen mukaan yläpuolelle on jätettävä vapaata tilaa vähintään 65 mm.
- Parvekkeen oven ja ikkunan yläpuolella on vapaata tilaa noin 385 mm miinus verhokiskon peitelevy noin 50 mm.
- Toisella sivuseinällä haittaamassa on jakorasian tms. kansi, jota ei kannattane peitellä?
- Toisella sivuseinällä tiellä on lämpöpatterien putket
Oisko hyviä ideoita sisäyksikön ja läpiviennin paikoiksi?
Kuvia:
Ilmeisesti olohuoneen takana on myös joku huone jota pitäisi saada viilennettyä. Silloin puhallus pitäisi saada siihen suuntaan. Sisäyksikön paras paikka olisi parvekkeen vastaisella seinällä.
Daikin Stylish on 295mm korkea ja vaatii vain 30mm päälle vapaata tilaa. Siinä ei läppä jää yhtään sisäyksikön alapuolelle joten sen voisi asentaa parvekkeen oven päälle. Tässäkin vaihtoehdossa 65-70mm läpiviennin poraaminen ei varmaan onnistu, koska se tehdään aivan sisäyksikön alareunan korkeudelta. Vaihtoehtona on siirtää sisäyksikkö hiukan oikealle, mikä näyttää hiukan oudolta tai asentaa sisäyksikkö täsmälleen oven kohdalle, mutta vetää ja koteloida putket hiukan oikealle josta läpi parvekkeen puolelle.
En usko, että timanttiporaus onnistuu kovin kätevästi täysin seinän nurkkaan koska itse porauskalusto on jonkun kokoista. Sentti betonin reunasta voi olla haastava mutta mahdollinen jos mietit ikkunan yläkaistaletta. Jäähdyttävät pumput lienevät perustoiminnallisuudeltaan aika vakiokamaa eli eri merkkien välillä on lähinä ulkonäköeroja ja toki joku merkki voi olla laadullisesri huonompi. Ootko miettinyt jos tuota verhokiskon peitelevyä poistaisi esim paikallisestikin, verhohan ei siinä pumpun kohdalla ole kuitenkaan.Parvekkeen ovea vastapäätä olohuoneen takana on avokeittiö ja sen takana makuuhuone, joiden viilennys olisi tärkeää, lopuilla huoneilla ei ole niin väliä. Eli tosiaan parvekkeen oven yläpuolella olisi tässä mielessä paras paikka.
Onnistuisiko timanttiporaus siis tuosta parvekkeen oven ja sivuseinän väliin jäävän kaistaleen kohdalta, vaikka siinä on seinää vain noin 80 mm leveydeltä?
e: Daikinin asennusohjeen perusteella laitteen alaosan ja reiän alaosan väliin jäisi 12 mm tilaa. Eli reikä tulisi aika tarkkaan noin sentin päähän seinän alareunasta. Riittääköhän tällainen marginaali timanttiporauksessa vai meenkö liian läheltä reunaa? Paljoa enempää ei jäisi marginaalia tuossa oikealla olevassa seinäkaistaleessakaan.
Tähän asuntoon oli tulossa taloyhtiön yhteistilauksella Toshiba Seiya 13, mutta mikään ei tietysti estä vaihtamasta sitä vaikka tuohon Daikiniin. Onko tietoa onko näillä kahdella laitteella mitään merkittäviä eroja?
Tuo 12mm on liian vähän. Reikä porataan vielä hiukan alaviistoon, eli parvekkeen puolella marginaali on olematon. Ota kuva koko parvekkeen vastaisesta seinästä, niin se helpottaisi kokonaiskuvaa ja saisit varmaan paremmin ehdotuksia.Parvekkeen ovea vastapäätä olohuoneen takana on avokeittiö ja sen takana makuuhuone, joiden viilennys olisi tärkeää, lopuilla huoneilla ei ole niin väliä. Eli tosiaan parvekkeen oven yläpuolella olisi tässä mielessä paras paikka.
Onnistuisiko timanttiporaus siis tuosta parvekkeen oven ja sivuseinän väliin jäävän kaistaleen kohdalta, vaikka siinä on seinää vain noin 80 mm leveydeltä?
e: Daikinin asennusohjeen perusteella laitteen alaosan ja reiän alaosan väliin jäisi 12 mm tilaa. Eli reikä tulisi aika tarkkaan noin sentin päähän seinän alareunasta. Riittääköhän tällainen marginaali timanttiporauksessa vai meenkö liian läheltä reunaa? Paljoa enempää ei jäisi marginaalia tuossa oikealla olevassa seinäkaistaleessakaan.
Tähän asuntoon oli tulossa taloyhtiön yhteistilauksella Toshiba Seiya 13, mutta mikään ei tietysti estä vaihtamasta sitä vaikka tuohon Daikiniin. Onko tietoa onko näillä kahdella laitteella mitään merkittäviä eroja?
Noita ilppien liitoksiahan putkituksen osalta tehdään varmaan jollakin asteella samalla menetelmällä, kuin vaikkapa autojen ilmastoinneissa, joskin tuntuvat pitävän kylmäaineet reippaasti paremmin sisällään vrt autot johtuen varmaan hieman staattisemmista olosuhteista. Vika voi olla ihan vaan joku jostain syystä huonosti tehty liitos tms, joten kannattaa vaan pyytää joku korjaaja mestoille, selviää kyllä sitten, missä vika on.Meidän 2017 asennettu ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-S, ei enää puhalla lämmintä ilmaa. Soitin huoltomiehelle joka tuon asensi ja hän veikkasi että kylmäaineet ovat karanneet. Onko tuo yleinenkin vika ja onko putkistoon vain tullut reikä vai miten tuollainen tilanne on voinut tulla vastaan?
Meillä ainakin LN35 työskenteli pakkasilla aika hyvin. Sisäyksikkö on olohuoneessa, jonka toisella puolella on päämakuuhuone ja kylppärit ja toisella puolella on muut makkarit ja eteinen ja jonka takana on keittiö, eli ei nyt ihan puolivälissä taloa, mutta lähelle. Muuna lämmitysmuotona on lattialämmitys sähköllä. Päämakkarin, olohuoneen, eteisen ja keittiön termostaatit ei muistaakseni koko talvena aktivoituneet ilpin toiminnan seurauksena, kylppärissä mukavuus ja kosteussyistä kovempi lattialämpö. Nämä kauimmat erilliset huoneet lähinä olivat lattialämmityksen varassa, jos halusi saman sisälämmön kuin muualla kämpässä. Ilpin targetti oli 22 astetta, ja jos lattialämmitys ei ollut käytössä työhuonekäytössä olevissa pikkumakkareissa, niin näissä tippui lämpötila 17-18 asteen väliin, eli sen verran se ilppi jaksoi 130+ neliöistä kämppää lämmittää. Aivan paukkupakkasilla poltettiin tosin takkaakin, eli ihan ääriolosuhteita ei koeteltu ilpin osalta täysiä, mutta suorituskyky oli kuitenkin kokonaisuudessaan hyvä.Maanantaina tuli tilattua Mitsun RW35 vanhan 2009 asennetun Panasonicin tilalle. Hintaa asennuksineen noin 2800e ja myyjä soitti siinä samalla maahantuojalle, joka sanoi että heinäkuun lopulla tulee. Myyjä sanoi että viimevuoden perusteella tuo arvio on ylioptimistinen. Että jos joku miettii kesällä ilpin asennusta, ei kannata kovin kauaa mietiskellä ainakaan Mitsuissa. Tuota mallia ja LN35, sekä Toshiba Premium+ malleja mietin, mutta Toshibasta ei löydy mittauksia kuin Scanofficen sivuilta ja niiden mukaan ei ole pakkasilla lähelläkään Mitsua. Mittauksia ei kylläkään löydy RW35 vielä, mutta valmistaja väittää että vielä parempi kuin LN, joka on mittausten perusteella hyvä.
Vanha toimii vielä, mutta -15 asteessa kuulostaa siltä että lentoon lähdössä, ja -20 asteessa ei oikein enää lämpöä tule. Toivottavasti uudempien ilppien mittausten hyvät pakkastulokset siirtyy oikeaan elämään, että tulisi säästöä kovilla pakkasilla.
Autojen kylmäaineet vuotaa ihan luonnostaan niistä kumiletkuista läpi, ja toinen ongelma on se että kompressoria pyöritetään ulkopuolisella energialla, se akselitiiviste vuotaa aina vähän ja ennenpitkää pettää. Lisäksi vielä lauhdutin on auton nokalla ensimmäisenä jossa se ottaa kaikki kiveniskemät ja maantiesuolan vastaan..Noita ilppien liitoksiahan putkituksen osalta tehdään varmaan jollakin asteella samalla menetelmällä, kuin vaikkapa autojen ilmastoinneissa, joskin tuntuvat pitävän kylmäaineet reippaasti paremmin sisällään vrt autot johtuen varmaan hieman staattisemmista olosuhteista. Vika voi olla ihan vaan joku jostain syystä huonosti tehty liitos tms, joten kannattaa vaan pyytää joku korjaaja mestoille, selviää kyllä sitten, missä vika on.
Joo sehän on selvä, meinasin lähinä, että tollanen lämpöpumppu ei toimi kuitenkaan niinkuin jääkaappi, että se koko kierto on hermeettisesti suljettu, vaan on liitoksia jne. Noissa kylmäaineissa on muuten ihan määräyksiä, että mitä saa käyttää ja kun tulee ilmakehälle tai ilmastolle parempi aine, niin käytetään sitä. Vanhempia kylmäaineita sitten korvataan tuoreemmilla jne, joten kokoajan mennään parempaan suuntaan.Autojen kylmäaineet vuotaa ihan luonnostaan niistä kumiletkuista läpi, ja toinen ongelma on se että kompressoria pyöritetään ulkopuolisella energialla, se akselitiiviste vuotaa aina vähän ja ennenpitkää pettää. Lisäksi vielä lauhdutin on auton nokalla ensimmäisenä jossa se ottaa kaikki kiveniskemät ja maantiesuolan vastaan..
Mutta eihän nuo ilmastoinnin systeemit ikuisia ole, ja periaatteessa voidaan lähteä siitä että suurinosa käytetystä kylmäaineesta päätyy taivaalle. Ikävä kyllä ne jokseenkin neutraalit kylmäaineet ovat kalliimpia käyttää, joten raha ratkaisee niinkuin aina ennenkin.
Kuinka paljon valmistajien välillä on eroja? Minulle tarjotaan Panasonicia ja Toshibaa, mutta moni tuttu on kehunut Mitsubishia.
Tila on 75 neliötä ja asennus suoraviivainen, käyttö viilennykseen kesällä.
Onko haju oikea ongelma, jos pumppu ei kuivaa itseään sammutuksen jälkeen? Ovatko jotkin pumput häiritsevän äänekkäitä? Vaikea tietää, mikä on mainospuhetta ja mikä totta.