Tällaista ilp-suunnitelmaa olen kyhäillyt vajaan 60 neliön kerrostalokämppääni. Ulkoyksikkö tulisi lasitetulle parvekkeelle lattialle siniseen merkintään, punainen on putki sisäyksikköön, joka on merkitty vihreällä. Parvekkeen vedenpoistoaukko on oranssilla. Keittiö ja olohuone varmaankin viilenisivät hyvin, mutta eniten mietityttää se, miten hyvin makuuhuone viilenee, mikä on kenties se tärkein seikka. Keittiön ovi on aina auki.
Lupa hommaan on jo saatu taloyhtiön puheenjohtajalta, mukaan lukien johtojen vienti sisälle timanttiporauksella tiiliseinään. En kaipaa kuin viilennystä, kämpän patterit lämpiävät täysin riittävästi maalämmöllä.
Olen katsellut Panasonicin tuotevalikoimaa sillä silmällä, ainakin hintataso tuntuu kilpailukykyiseltä. Olen myös lukenut, että pelkkään viilennykseen tarkoitetut ilpit saattaisivat olla äänekkäämpiä kuin myös lämmitykseen tarkoitetut, mahtaako pitää edelleen paikkansa? Äänekkyys on yksi kriteeri, koitan välttää sitä, että naapureille tulisi häiriötä äänestä. Parvekkeen vasemmalla ja oikealla puolella on naapuriparvekkeet 5 metrin päässä ja alapuolella 3 metrin päässä.
Mitä mieltä suunnitelmasta? Kuvat alla.