Ilmalämpöpumput eli ILPit

Osaako joku sanoa kun Mitsubishi ZS 35 ilmalämpöpumpun ohjeissa annetaan ohje itsepuhdistus ohjelmaan jota kannattaisi käyttää ja pyydetään valitsemaan C2 kohta, mutta kaukosäätimessä on vain L0-L02 kohdat, että mitähän noi tarkoittaa? Varmaan muuttunut/muutettu jossain vaiheessa, mutta ohjeeseen jäänyt vanhat tiedot.

Vai tarvitseeko tuolle mitään kummoisempaa tehdä muuta kuin keväällä käynnistää ja syksyllä sammuttaa ja silloin tällöin imuroida suodattimia? Lähinnä mietin tuota itsepuhdistusohjelmaa, että lopuksi ajaisi ettei homehdu tmv.
 
... vähän myöhään...

Miksi? IMO tuollainen talo pitäisi olla niin harva, ettei se tarvitse yhtään korvausilmaventtiiliä. Ikkunoiden välistä, nurkista jne. pitäisi vetää ihan tarpeeksi kun laittaa takkaan tulen.

En myöskään ole ammattilainen, muuten kuin asunut parikytä vuotta hieman vanhemmassa hirsitalossa... Ensinnäkin jos talo on pysynyt yli 100v. kunnossa niin se ei voi olla ihan metsään suunniteltu, kunhan ei ole pilattu remonteilla. Edelleen jos se talo on ollut pystyssä yli 100v. niin ei sillä nyt kiire ole. Asu muutama vuosi niin olet oppinut tuntemaan talosi ja tiedät mitä kannattaa tehdä ja varsinkaan mitä ei kannata. Jos pyydät asiantuntijaa niin varmista, että hän tietää vanhoista taloista, koska ne toimivat eri tavalla kuin nykyiset. Lisäksi nykyiset ratkaisut toimii useinkin nykyisen rakentamistavan kanssa ja myyjillä on halu myydä näitä, mutta nämä eivät välttämättä toimi vanhojen rakennusten kanssa.

Kyllä ne korvausilmaventtiilit vaan kannattaa laittaa. Parempi, että se korvausilma tulee katon rajasta, niin ei ole niin kova vedon tunne. 100vuotta vanhan talonkaan ei kuulu vetää nurkista/ikkunoista, aikanaan nuon on tilkitty pellavariveellä rakojen väliin hakkaamalla.

Paljon parempi, että se puhdas korvausilma tulee ulkoa, eikä rakenteiden läpi rossista ym.

Toki tuo asu pari vuotta on ihan järkevää, mutta kyllä tuo korvausilma kannattaa hoitaa kuntoon. Pistää vaikka termostaattiventtiilit, niin ei pakkasilla ole liikaa auki.

Itse yhden 100v talon rempannut, ja toista osittain. Vedon tunne väheni kyllä molemmissa, kun tulia pitäessä tuloilma ei tule väkisin imettynä jostain lattianrajasta, vaan tuloilmaventtiileistä.

Itse laitoin tuloilmaventtiilit huoneisiin joissa on tulisija.
 
Ilppiasentajilla ja huoltajilla on vissiinkin kiirettä meneillään. Koitin soitella pariinkin firmaan että tulisi huoltamaan 3 ilppiä, mahdollisesti uusimaan yhden ja eristämään & koteloimaan näiden ulkokaapelit ja putket. Parista vastaus oli että joo menee muutaman kuukauden päähän ja yksi sanoi että "soittelevat kun tulee aikaa".
 
Kyllä ne korvausilmaventtiilit vaan kannattaa laittaa. Parempi, että se korvausilma tulee katon rajasta, niin ei ole niin kova vedon tunne. 100vuotta vanhan talonkaan ei kuulu vetää nurkista/ikkunoista, aikanaan nuon on tilkitty pellavariveellä rakojen väliin hakkaamalla.

Paljon parempi, että se puhdas korvausilma tulee ulkoa, eikä rakenteiden läpi rossista ym.

Toki tuo asu pari vuotta on ihan järkevää, mutta kyllä tuo korvausilma kannattaa hoitaa kuntoon. Pistää vaikka termostaattiventtiilit, niin ei pakkasilla ole liikaa auki.

Itse yhden 100v talon rempannut, ja toista osittain. Vedon tunne väheni kyllä molemmissa, kun tulia pitäessä tuloilma ei tule väkisin imettynä jostain lattianrajasta, vaan tuloilmaventtiileistä.

Itse laitoin tuloilmaventtiilit huoneisiin joissa on tulisija.


Ja taas, älkää sekoittako hengittävää rakennetta ilmavuotoihin. Vanhan ajan tyyliin tehdyn talon rakenteet on täysin ilmatiiviit, jos se on hyvin tehty. Rakenteet hengittää, eli niillä on kyky sitoa ja luovuttaa ilmankosteutta.

Se on jotenkin koomista, miten edelleenkin tulee vastaan ihmisiä, jotka sanovat, että kun koiran vesikuppi jäätyy pakkasella vanhan talon nurkkaan, että ainakin rakenteet hengittää, ei tule hometta HÖHÖ(ym. paskaa) ei, imavuoto rakenteissa on täysin eri asia, ja niistä tulisi pyrkiä eroon.
 
Ihan hyviä pumppuja, Gree valmistaa ulkoyksiköitä monelle merkille (Gree, C&H, Vivax ja muistaakseni Midea nyt ainakin).

Näissä ainakin sama vuosihyötysuhde, kuin Amberissa ja ovat halvempia. Lomo ja Arctic Inverter on ulkoyksiköiltään sama kone, sisäyksikön ulkonäössä (ehkä sisuksissa?) eroa.

C&H:

Gree Lomo:
Kiitos, pitää laittaa nuokin harkintaan. Tosiaan n. 1000-1200€ asennuksineen olisi se ihanteellinen näin pieneen asuntoon.
 
Mikä on oikea puhelin-appi Ultimaten pumpuille? Jotenkin hirveän vaikea löytää. Mulla on sellainen pari-kolme vuotta vanha pumppu jossa on Wifi, kaukosäätimessä on myös wifi-nappi. Ei ole oikein hajua tarkasta mallista ja käyttöohjeita ei löydy mistään. Yritin GREE+ appilla mutta ei saa yhteyttä millään.

Kohtalotovereita? Olisi kiva että etäkäyttö toimisi ja mahdollisesti tulevaisuudessa tehdä jotain kotiautomaatioon liittyvää.
Ainakin C&H käyttää Ewpe Smart sovellusta. En tosin saanut omaani paritettua ensimmäisellä yrittämällä, niin annoin olla.
:speak:
 
Kyllä ne korvausilmaventtiilit vaan kannattaa laittaa. Parempi, että se korvausilma tulee katon rajasta, niin ei ole niin kova vedon tunne. 100vuotta vanhan talonkaan ei kuulu vetää nurkista/ikkunoista, aikanaan nuon on tilkitty pellavariveellä rakojen väliin hakkaamalla.

Paljon parempi, että se puhdas korvausilma tulee ulkoa, eikä rakenteiden läpi rossista ym.
Näinhän se ilman muuta on. Erilaisissa vanhoissa taloissa on koettu, ettei tulisija meinaa syttyä kuin ulko-ovea raottamalla. Pöly ja paska haisee, ja vanha kansa on tyytyväistä kun "hengittää" eli on vetoa. Kuitenkin "vetoa" vastaan taistellaan teippaamalla ikkunat ja tiivistämällä ovet siihen pisteeseen ettei tulisija syty. Lämmitystavoista nyt puhumattakaan; häkävaroitin heitetään roskiin koska hälyttäisi koko ajan. :hmm:

Onko käytännön ideoita tai tuote-ehdotuksia korvausilmaventtiileiksi vanhaan hirsitaloon?
 
Kumpaakohan kohtaan kannattaisi lyödä ILP kiinni jäähdytyksen näkökulmasta. Yhdellä pumpulla pitäisi pärjätä ainakin näin alkuun.
Nyt olisi tulossa 16A varaus tuohon alakertaan keittiöön, mutta aloin tuumailemaan, että toimisiko sittenkin paremmin tuossa portaikossa ikkunan yläpuolella?
Kohteessa lattialämmitys PILP kautta. Neliöitä noin 120 m2. Erikoisuutena tuo, että olohuone on auki ylös asti.
Mitsubishi LN35 olen kaavaillut pumpuksi.

ILP.jpg
 
Yhdellä pumpulla pitäisi pärjätä ainakin näin alkuun.

Alakerrasta ei kylmä ilma nouse ylöspäin mutta ylhäältä se edes jotenkin laskeutuu alas, joten jos menet yhdellä pumpulla niin sen paikka on yläkerrassa.
Pikaisesti pohjakuvaa katsomalla vaikuttaisi siltä että portaikon päältä tulisi suora linja myös sinne olohuoneeseen jos se on kerta avointa tilaa ylös saakka, vai onko välissä jotain esteitä mitkä estää ilman virtauksen?

Tuohan voisi olla aika optimi paikka, yläkerta varmaan viilentyisi ilman sekoittumisen ansiosta vaikka puhaltaisi melkein suoraan olohuonetta kohti, sieltä se kylmä ilma sitten valuisi avoimen tilan ansiosta myös alakertaan.

Koska et saa "suoraa jäähdytystä" joka puolelle kämppää niin pumppu sitten päällä 24/7 kesäaikaan niin pysyy ilma tasaisesti viileänä pitkin kämppää.
 
Joo sanoisin kanssa että yläkertaan vaan toi ilppi jos yhden laittaa. Tosin aidosti ehkä laittaisin heti 2kpl, koska yläkerran pumpulla saat kyllä alakertaa jäähtymään, mutta et kunnolla lämpenemään mutta alakertaan et halua ainoaa pumppua laittaa. LN25 2kpl niin homma rullais kivasti.
 
Lasikaide on ainoa este, kun pumppu puhaltaisi avointa tilaa kohti. Mikäli pumpun asentaa katon rajaan niin tällöin puhaltaisi kyllä lasikaiteen yli.
Lompakko ei kestä kahta pumppua suoraan. Taidan jättää tuonne alakertaan tuon varauksen, että sähköt vedetään myös sinne ja sitten tulevaisuudessa on mahdollisuus myös helposti lisätä pumppu.
Kiitokset kommenteista!
 
Lasikaide on ainoa este, kun pumppu puhaltaisi avointa tilaa kohti. Mikäli pumpun asentaa katon rajaan niin tällöin puhaltaisi kyllä lasikaiteen yli.
Lompakko ei kestä kahta pumppua suoraan. Taidan jättää tuonne alakertaan tuon varauksen, että sähköt vedetään myös sinne ja sitten tulevaisuudessa on mahdollisuus myös helposti lisätä pumppu.
Kiitokset kommenteista!
Tämä lienee se järkevin vaihtoehto. Helppo lisätä sitten se toinen pumppu, jos ei yksi riitä (uskon kyllä, että riittää hyvin).
 
Ilppiasentajilla ja huoltajilla on vissiinkin kiirettä meneillään. Koitin soitella pariinkin firmaan että tulisi huoltamaan 3 ilppiä, mahdollisesti uusimaan yhden ja eristämään & koteloimaan näiden ulkokaapelit ja putket. Parista vastaus oli että joo menee muutaman kuukauden päähän ja yksi sanoi että "soittelevat kun tulee aikaa".
Mitä noissa meinasit "huoltaa" Kylmäaineethan noista ei katoa minnekkään, koska kiinteä asennus kupariputkilla. Itsekkin noi saa puhdistettua helposti, ulko ja sisäyksikön.
 
@Perkeles Autotallin yksikkö menee muutaman päivän välein itsekseen pois päältä, ajattelin että jokun ammattailaisen voisi kannattaa sitä vilkaista ennen kuin suoraan vaihtaa uuteen.
 
Meilllä on asunnossa 4 kpl BIOBE korvausilmaventtiilejä, joihin pitäisi vaihtaa suodattimet, mutta mistä sitä tietää, minkälaisia tonne kannattaa lähteä laittamaan?

BIOBE on itsellään jo useita erilaisia suodattimia kuten
  • KARKEASUODATIN
  • ALLERGIASUODATIN
  • THERMOPLUS
  • THERMOMAX
Sitten löytyy varmaan kasa yleisiä, mistä saa leikkaamalla halutunlaisia. Pienelle tutkimisella BIOBE ALLERGIASUODATIN voisi olla ihan ok valinta, mutta mitä mieltä täällä ollaan?
 
Olisiko suositella autotalliin jotain systeemiä, kun talvi tulee niin pitäisi saada ilma paremmin kiertämään eli joku puhallin mikä siirtäisi ilman pois, kun auto tulee talliin. Eli se tehostaisi ilmanvaihtoa vaikka tunnin ajan, kun sen kytkee päälle?
Nyt siellä on vain pari räppänää autotallin ovessa ja toinen vastapäisellä seinällä.
 
Olisiko suositella autotalliin jotain systeemiä, kun talvi tulee niin pitäisi saada ilma paremmin kiertämään eli joku puhallin mikä siirtäisi ilman pois, kun auto tulee talliin. Eli se tehostaisi ilmanvaihtoa vaikka tunnin ajan, kun sen kytkee päälle?
Nyt siellä on vain pari räppänää autotallin ovessa ja toinen vastapäisellä seinällä.
Miten olisi tällainen aurinkuivain ratkaisu?

 
Miten olisi tällainen aurinkuivain ratkaisu?

Vai että raikasta ja lämmintä ilmaa talven pimeydessä ja pakkasessa... Tuon lämmön saa varmaan unohtaa kokonaan ja montakohan minuuttia tuo 400e puhallin toimii kun sen töitten jälkeen siinä neljän aikaan haluaisi päälle?

Olisiko suositella autotalliin jotain systeemiä, kun talvi tulee niin pitäisi saada ilma paremmin kiertämään eli joku puhallin mikä siirtäisi ilman pois, kun auto tulee talliin. Eli se tehostaisi ilmanvaihtoa vaikka tunnin ajan, kun sen kytkee päälle?
Nyt siellä on vain pari räppänää autotallin ovessa ja toinen vastapäisellä seinällä.
io techhiläisellä on varmaan joku ylimääräinen tietokonetuuletin lojumassa, siihen se vanha tulostimen virtalähde ja jatkoksi vielä jonkinlainen 230V ajastin.
Jos virallisemman asennuksen haluaa niin poistopuhaltimia saa monessa hintaluokassa Poistopuhallin E-Extra, Ø100 mm valkoinen löytyy myös kosteudentunnistimella Poistopuhallin Pisla 100D ajastin kosteudentunnistin

Kosteusmittari ois tietty hyvä olla että saa sitä ilmanvaihdon tarvetta seurattua. Jos se on kylmä talli niin tarviiko sille välttämättä mitään edes tehdä, lämpimässä tallissa voikin olla tarpeellisempaa.


E: omaan 75m2 talliin pitäs saada ilp lämmitystä varten. Tilassa tehdään myös puu- ja metallitöitä.
Oikeastaan suurimmat vaatimukset on tuo pölynkesto ja helppo puhdistettavuus, sekä jonkunlainen etäohjaus perus- ja työskentelylämmön välille. Tallissa on wlan. Nykyisellään siellä on lattialämmitys suoralla sähkö. Onko suositella jotain mallia?

E2: kiinnostaa myös kokemukset eri valmistajien omien etäohjausten toimivuudesta, sekä jälkiasennetuista etäohjauksista.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko suositella autotalliin jotain systeemiä, kun talvi tulee niin pitäisi saada ilma paremmin kiertämään eli joku puhallin mikä siirtäisi ilman pois, kun auto tulee talliin. Eli se tehostaisi ilmanvaihtoa vaikka tunnin ajan, kun sen kytkee päälle?
Nyt siellä on vain pari räppänää autotallin ovessa ja toinen vastapäisellä seinällä.
Pistä ilmankuivain jos kosteus on se ongelma.
 
Pistä ilmankuivain jos kosteus on se ongelma.

Lämmintalli eikä mitään ongelmia ole mutta ei tuollaisesta tunnin tehostepuhaltimesta varmaan mitään haittaakaan ole? Autokin ruostuu vähemmän. Pitää katsoa tuota poistopuhallin systeemiä.

Kosteus tallissa on nyt ollut 44%. Mitähän se pitäisi tallissa edes olla että autolla on mukava olla?
 
Lämmintalli eikä mitään ongelmia ole mutta ei tuollaisesta tunnin tehostepuhaltimesta varmaan mitään haittaakaan ole? Autokin ruostuu vähemmän. Pitää katsoa tuota poistopuhallin systeemiä.

Kosteus tallissa on nyt ollut 44%
Lämmintalli, jos siis termariohjattu, niin jossain ketjussa johonkin koppiin ehdotettiin lämmöntalteenotolla olevaa vehjettä (joku varastokoppi juttu), ajatus se että ei menisi kaikki lämpö pihalle, kannattavuus siis energiansäästöllä. (jos siis se lämpö sulle jotain normaalia maksaa), se sitten voisi myös pöhistä pidempään.
 
Niin kauan kun suhteellinen ilmankosteus on alle 100 niin vettä ei tiivisty pinnoille eikä tavara oikeastaan ruostu. 40% on jo suhteellisen vähän. Talvella suhteellinen kosteus on lämmitetyssä sisätilassa todella alhainen eikä kosteutta tarvi mitata.

Laita yläpuolen räppänään pc tuuletin ja ajasta sellasella pistorasia-ajastimella puhaltamaan kun tuut kotiin.
 
Niin kauan kun suhteellinen ilmankosteus on alle 100 niin vettä ei tiivisty pinnoille eikä tavara oikeastaan ruostu. 40% on jo suhteellisen vähän. Talvella suhteellinen kosteus on lämmitetyssä sisätilassa todella alhainen eikä kosteutta tarvi mitata.

Laita yläpuolen räppänään pc tuuletin ja ajasta sellasella pistorasia-ajastimella puhaltamaan kun tuut kotiin.
Pitää paikkansa tavallisissa asuintiloissa. Auton mukana sitä lunta/vettä tuppaa tulemaan sisälle vähän enemmän kuin kengänpohjista + tallissa on yleensä huomattavasti pienempi lämpötilaero ulkoilmaan nähden kuin asuintiloissa.

Vettä ei myöskään tarvi tiivistyä pinnoille. Riittää että sitä sulaa, ja auton alusta tuppaa olemaan lunta ja jäätä täynnä talvisin. Mitä korkeampi RH tallissa on, sitä kauemmin se auto pysyy märkänä eli alttiina ruosteelle. Ja RH:ta saa tietysti laskettua tuulettamisella, lämpötilan nostamisella ja/tai ilmankuivaimella. Tai vaihtoehtoisesti pitää tallin pakkasella niin sulamisongelmaa ei ole.
 
Suhteellinen kosteus arvoa on ihan ok vertailla, kun puhutaan samasta lämpötilasta. Muuten oikeastaan ei.

Tallin suhteellisen kosteuden tosiaan saa tippumaan, kun sen lämpötilaa nostaa, mutta joka tapauksessa absoluuttisesti ilmassa on ihan sama määrä grammoina vettä kuin siinä kylmemmässä tallissa.
 
Vettä ei myöskään tarvi tiivistyä pinnoille. Riittää että sitä sulaa, ja auton alusta tuppaa olemaan lunta ja jäätä täynnä talvisin. Mitä korkeampi RH tallissa on, sitä kauemmin se auto pysyy märkänä eli alttiina ruosteelle. Ja RH:ta saa tietysti laskettua tuulettamisella, lämpötilan nostamisella ja/tai ilmankuivaimella. Tai vaihtoehtoisesti pitää tallin pakkasella niin sulamisongelmaa ei ole.
Tästä tuli mieleen, vähän tallin koosta riippuen, jos energian säästö mielessä ei tuuleta pelkästään ulos, vaan osittain tehostaisi sisällä ilman liikkumista. Edullisinta jos sen veten saa viemäriin valuun.
 
Suhteellinen kosteus arvoa on ihan ok vertailla, kun puhutaan samasta lämpötilasta. Muuten oikeastaan ei.

Tallin suhteellisen kosteuden tosiaan saa tippumaan, kun sen lämpötilaa nostaa, mutta joka tapauksessa absoluuttisesti ilmassa on ihan sama määrä grammoina vettä kuin siinä kylmemmässä tallissa.
Joo, mutta absoluuttinen ilmankosteus on täysin epärelevantti asia. Suhteellinen ilmankosteus määrittää miten lähellä kastepistettä ollaan.

Pitää paikkansa tavallisissa asuintiloissa. Auton mukana sitä lunta/vettä tuppaa tulemaan sisälle vähän enemmän kuin kengänpohjista + tallissa on yleensä huomattavasti pienempi lämpötilaero ulkoilmaan nähden kuin asuintiloissa.

Vettä ei myöskään tarvi tiivistyä pinnoille. Riittää että sitä sulaa, ja auton alusta tuppaa olemaan lunta ja jäätä täynnä talvisin. Mitä korkeampi RH tallissa on, sitä kauemmin se auto pysyy märkänä eli alttiina ruosteelle. Ja RH:ta saa tietysti laskettua tuulettamisella, lämpötilan nostamisella ja/tai ilmankuivaimella. Tai vaihtoehtoisesti pitää tallin pakkasella niin sulamisongelmaa ei ole.
Joo, se on totta, että jos kosteutta tuo tilaan eikä ilmanvaihto pelitä niin eipä se kosteus siitä laske, eli pieni tehostettu ilmanvaihto on ihan paikallaan jos auton mukana tulee paljon kosteutta sisälle.

Sennhän voi laskea paljonko vettä saa talliin tulla auton mukana, että ilmankosteus nousee sataan prosenttiin ja minkälainen tarve lisäilmanvaihdolle on.
 
Mikä tuollaisella takan päällä katossa olevalla tuloilmaventiiliä jossa on nuppi on tarkoitus, vedetään auki lämmityksen ajaksi ja suljetaan lopuksi?
t. Juuri talon ostanut
 
Mikä tuollaisella takan päällä katossa olevalla tuloilmaventiiliä jossa on nuppi on tarkoitus, vedetään auki lämmityksen ajaksi ja suljetaan lopuksi?
t. Juuri talon ostanut
Takan korvausilmaventtiili. Auki kun takkaa lämmitetään.
 
Meillä on tuoreehkosti hommattu omakotitalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla. Kesäkäyttöä ajatellen on koneessa ollut käytössä vähemmän lämpöä talteenottava systeemi jottei potentiaalisesti ulkoilmaa kuumempi sisäilma jäähdytyskaudella lämmitä tuloilmaa. Nyt kun asennutettiin ilmalämpöpumppu jolla kesällä viilennetään niin nythän tuo lto kannattaa sitten ilmeisesti hyödyntää myös kesällä kun viileää sisäilmaa ulospumpatessa lämmin ulkoilma edes vähän jäähtyy.
 
Meillä on tuoreehkosti hommattu omakotitalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla. Kesäkäyttöä ajatellen on koneessa ollut käytössä vähemmän lämpöä talteenottava systeemi jottei potentiaalisesti ulkoilmaa kuumempi sisäilma jäähdytyskaudella lämmitä tuloilmaa. Nyt kun asennutettiin ilmalämpöpumppu jolla kesällä viilennetään niin nythän tuo lto kannattaa sitten ilmeisesti hyödyntää myös kesällä kun viileää sisäilmaa ulospumpatessa lämmin ulkoilma edes vähän jäähtyy.
Juu.

Jos "vanha" käsin tehtävä asetus niin tiedä sitten mikä olisi optimi, joten vähemmällä vaivalla jos vetelee ympärivuoden :-)

Nykyään kai ihan automaattinen juttu asetuksista valittavissa + niitä yöviilennyksiä.
 
Yhtiökokous lähestyy ja vihdoin tapetilla on myös ILPin asennus, joka olisi enemmän kuin tarpeellinen omaan huoneistoon. Kuitenkin ehtona on seuraavanlainen (liitteenä) allekirjoitettava lippulappunen, jonka ainakin itse koen hieman liiankin sitouttavaksi.

Muuten mielestäni ihan ok, mutta asiat mitkä häiritsee on tuo Yhtiökohtainen erityisvaatimus, kohta 1. asennussuunnitelma etukäteen (riippuen miten kattava, mutta jos tarkoittaa ylimääräistä käyntiä asentajalta jne...) ja kohta 8. jossa joku taho ilmeisesti haluaisi katsoa suoritusta vierestä.

Mitä mieltä? Ajattelin ehdottaa, että toimitan asennusfirman laatiman ilmoituksen muutostyöstä ja sillä selvä, mutta jos saadaan nuo valvonnat oikeasti sovittua ilman mitään mielivaltaisia toimia (lue: kuluja), sitten tuo paperi on ihan ok. Ikävä kyllä isännöitsijä ei vastaile mihinkään yhteydenottoihin, mutta luultavasti on paikalla tuolla yhtiökokouksessa...
 

Liitteet

  • snip1.JPG
    snip1.JPG
    128,1 KB · Luettu: 124
  • snip2.JPG
    snip2.JPG
    108,3 KB · Luettu: 124
Yhtiökokous lähestyy ja vihdoin tapetilla on myös ILPin asennus, joka olisi enemmän kuin tarpeellinen omaan huoneistoon. Kuitenkin ehtona on seuraavanlainen (liitteenä) allekirjoitettava lippulappunen, jonka ainakin itse koen hieman liiankin sitouttavaksi.

Muuten mielestäni ihan ok, mutta asiat mitkä häiritsee on tuo Yhtiökohtainen erityisvaatimus, kohta 1. asennussuunnitelma etukäteen (riippuen miten kattava, mutta jos tarkoittaa ylimääräistä käyntiä asentajalta jne...) ja kohta 8. jossa joku taho ilmeisesti haluaisi katsoa suoritusta vierestä.

Mitä mieltä? Ajattelin ehdottaa, että toimitan asennusfirman laatiman ilmoituksen muutostyöstä ja sillä selvä, mutta jos saadaan nuo valvonnat oikeasti sovittua ilman mitään mielivaltaisia toimia (lue: kuluja), sitten tuo paperi on ihan ok. Ikävä kyllä isännöitsijä ei vastaile mihinkään yhteydenottoihin, mutta luultavasti on paikalla tuolla yhtiökokouksessa...
Ihan normijuttuja kun talon rakenteisiin kajotaan. Valvonta yleensä ei tarkoita sitä että joku seisoo paikalla kun tehdään, vaan tsekkaa lopuksi ja joskus aluksi tai välissä kun että menee asianmukaisesti. On sunkin etu ettei naapuri sössi mitä mieli tekee.
 
Ihan normijuttuja kun talon rakenteisiin kajotaan. Valvonta yleensä ei tarkoita sitä että joku seisoo paikalla kun tehdään, vaan tsekkaa lopuksi ja joskus aluksi tai välissä kun että menee asianmukaisesti. On sunkin etu ettei naapuri sössi mitä mieli tekee.

Jep, ja se "asennussuunnitelma" ei myöskään ole mikään 75 -sivuinen raportti, vaan joku lyhyt kuvaus siitä miten seinään tehdään reikä, miten se putkitetaan ja minne kondenssivesi ohjataan. On omakin etu että joku käy katsomassa ettei se pumppufirma ole puoskaroinut, on kuitenkin aika lämpimänä käyvä ala ja sieltä löytyy monenlaista hiihtäjää.
 
Yhtiökokous lähestyy ja vihdoin tapetilla on myös ILPin asennus, joka olisi enemmän kuin tarpeellinen omaan huoneistoon. Kuitenkin ehtona on seuraavanlainen (liitteenä) allekirjoitettava lippulappunen, jonka ainakin itse koen hieman liiankin sitouttavaksi.
Taidettu lukea aika tarkkaan kiinteistöliiton julkaisemaa asennusopasta. Itseäni tuossa hiertää eniten tuo aloituskatselmus, lopputarkastus ja pöytäkirja. Selvästi isännöitsijä tässä petaa itselleen lisätuloja, kaksi käyntiä paikanpäällä ja lippulappusen kirjoitus á 100€, yhteensä 300€ valvontakustannus.

Mitä merkitystä on jollain aloituskatselmuksella, isännöitsijä käy katsomassa parvekkeen ja sinä osoitat sormella, että 'tohon se nyt tulee' vastaavasti lopputarkastuksessa läpivienti ja kaikki putkitukset on jo koteloitu, mitä tarkastettavaa siinä on, muuta kuin se, että laite on asennettu... varmastikaan ei ala kotelointeja avaamaan nähdäkseen miten läpivienti (joka oikeasti on ainoa valvontaa vaativa osuus) on toteutettu.

Aivan hyvin ilp:n asennusvalvonta voitaisiin tehdä omavalvontana, asennusjamppa/osakas ottaa valokuvat läpiviennistä, putkien asennuksesta ennen kotelointia ja lopuksi vielä koteloituna. Kuvat asennustodistuksen mukana isännöitsijälle.
 
Taidettu lukea aika tarkkaan kiinteistöliiton julkaisemaa asennusopasta. Itseäni tuossa hiertää eniten tuo aloituskatselmus, lopputarkastus ja pöytäkirja. Selvästi isännöitsijä tässä petaa itselleen lisätuloja, kaksi käyntiä paikanpäällä ja lippulappusen kirjoitus á 100€, yhteensä 300€ valvontakustannus.

Mitä merkitystä on jollain aloituskatselmuksella, isännöitsijä käy katsomassa parvekkeen ja sinä osoitat sormella, että 'tohon se nyt tulee' vastaavasti lopputarkastuksessa läpivienti ja kaikki putkitukset on jo koteloitu, mitä tarkastettavaa siinä on, muuta kuin se, että laite on asennettu... varmastikaan ei ala kotelointeja avaamaan nähdäkseen miten läpivienti (joka oikeasti on ainoa valvontaa vaativa osuus) on toteutettu.

Aivan hyvin ilp:n asennusvalvonta voitaisiin tehdä omavalvontana, asennusjamppa/osakas ottaa valokuvat läpiviennistä, putkien asennuksesta ennen kotelointia ja lopuksi vielä koteloituna. Kuvat asennustodistuksen mukana isännöitsijälle.
Näinpä tätä ajattelin. Katsotaan loppuviikosta, jos pääsen paikalle kysymään tarkemmin. Toi nykyinen lappu jättää vähän liian paljon varaa olla vittumainen taloyhtiön puolesta.
 
Täällä yksi onneks ilp omistaja joten mun puolesta kesästä voi tulla kuuma:cool: Mulla tosin pari kyssäriä tuon toimintaan liittyen

  1. Laitteessa on aika monta erilaistaa moodia (Auto, Heat, Cool Dry, Fan), mutta mitä noista kannattaa pitää päällä? Laite kesällä viilennys käytössä ja talvella lämmitys. Onko väliä käyttääkö Heat / Cool toimintoa jos laittaa lämpötilan 23° kun eikös se ole ihan samanlämpöistä ilmaa, riippumatta sen moodista vai toimiiko laite eri tavalla silloin..?
  2. Testasin eilen Heat toiminta ja kun se tavoitelämpötila oli saavutettu, sammui sekä pumppu että ulkoyksikkö. Onko normaalia toimintaa vai olisko parempi jos se päällä kokoajan (jos joo, pitää varmaan ruuvata jotain asetuksia)?
  3. Varsinkin lämmityskäytössä tiputtaa aika paljon vettä enkä haluasi pitää astii alla, jota pitää tyjentää päivittäin + tulee varmaan ongelmia talvella kun se jäätyy. Mitenköhän tähän rakentaisi järkevästi jotain, että ei suoraan sokkelin vieree tipu vettä? Kallistusta terrassin alle ja vesi valumaan tiilien kourun päällä tohon "tielle"?
IMG_20210925_104205.jpg
 
Laitteessa on aika monta erilaistaa moodia (Auto, Heat, Cool Dry, Fan), mutta mitä noista kannattaa pitää päällä? Laite kesällä viilennys käytössä ja talvella lämmitys. Onko väliä käyttääkö Heat / Cool toimintoa jos laittaa lämpötilan 23° kun eikös se ole ihan samanlämpöistä ilmaa, riippumatta sen moodista vai toimiiko laite eri tavalla silloin..

Nyrkkisääntönä suosittelen pitämään lämmityskaudella heatia ja viilennyskaudella cool (viilentää tavoitelämpötiöaan) tai dry (poistaa kosteutta tavoitemäärään samalla viilentäen).

Syynä se, että auto-mode voi alkaa myös vaikka viilentämään talvella jos lämpötila jostain syystä nousee asetettua korkeammalle (esim. takka, auringonpaiste ikkunoista sisään tm.) ja se on turhaa energianhukkaa. Sama kesällä, jos kämppä vaikka viilenee yön aikana niin voi alkaa lämmittämään vaikket ehkä tahtoisi.


Testasin eilen Heat toiminta ja kun se tavoitelämpötila oli saavutettu, sammui sekä pumppu että ulkoyksikkö. Onko normaalia toimintaa vai olisko parempi jos se päällä kokoajan (jos joo, pitää varmaan ruuvata jotain asetuksia)?

Sinänsä normaalia, riippuu laitteen logiikasta. Omassa Panasonicissa em. tilanteessa sisäyksikkö jäisi puhaltelemaan hissuksiin ilmaa ympäriinsä ja jatkaisi sitten lämmittämistä kun tuloilma on riittävän viileää.
 
Täällä yksi onneks ilp omistaja joten mun puolesta kesästä voi tulla kuuma:cool: Mulla tosin pari kyssäriä tuon toimintaan liittyen

  1. Laitteessa on aika monta erilaistaa moodia (Auto, Heat, Cool Dry, Fan), mutta mitä noista kannattaa pitää päällä? Laite kesällä viilennys käytössä ja talvella lämmitys. Onko väliä käyttääkö Heat / Cool toimintoa jos laittaa lämpötilan 23° kun eikös se ole ihan samanlämpöistä ilmaa, riippumatta sen moodista vai toimiiko laite eri tavalla silloin..?
  2. Testasin eilen Heat toiminta ja kun se tavoitelämpötila oli saavutettu, sammui sekä pumppu että ulkoyksikkö. Onko normaalia toimintaa vai olisko parempi jos se päällä kokoajan (jos joo, pitää varmaan ruuvata jotain asetuksia)?
  3. Varsinkin lämmityskäytössä tiputtaa aika paljon vettä enkä haluasi pitää astii alla, jota pitää tyjentää päivittäin + tulee varmaan ongelmia talvella kun se jäätyy. Mitenköhän tähän rakentaisi järkevästi jotain, että ei suoraan sokkelin vieree tipu vettä? Kallistusta terrassin alle ja vesi valumaan tiilien kourun päällä tohon "tielle"?
IMG_20210925_104205.jpg


Kunnon laastipalju alle niin ei tarvii koko ajan tyhjennellä


Talvella lähtee sitten kopauttamalla jäät pois kunhan ei hirveää jäävuorta keruuta alle
 
Kunnon laastipalju alle niin ei tarvii koko ajan tyhjennellä


Talvella lähtee sitten kopauttamalla jäät pois kunhan ei hirveää jäävuorta keruuta alle
Mulla oli tuollainen 60l laastipalju ja sehän ei oikein toiminut kovimmilla pakkasilla. Pääsi siis melko täyteen ja jämähti jäähän. Sehän sitten halkesi kun koitin sitä jääkimpaletta irroitella. Sittemmin ollut käytössä vähän pienempi ämpäri, mutta varmaan sekin halkeaa jossain vaiheessa. Pitäisi melkein viritellä joku ränni mistä vesi valuisi pois sokkelin vierestä. Etenkin kun tuo ilp on tallin takana metsän reunassa missä ei mitään kulkureittejä jne .
 
Mulla oli tuollainen 60l laastipalju ja sehän ei oikein toiminut kovimmilla pakkasilla. Pääsi siis melko täyteen ja jämähti jäähän. Sehän sitten halkesi kun koitin sitä jääkimpaletta irroitella. Sittemmin ollut käytössä vähän pienempi ämpäri, mutta varmaan sekin halkeaa jossain vaiheessa. Pitäisi melkein viritellä joku ränni mistä vesi valuisi pois sokkelin vierestä. Etenkin kun tuo ilp on tallin takana metsän reunassa missä ei mitään kulkureittejä jne .
Kumivasara. Kääntää laastipaljun ylösalaisin ja koputtelee kumivasaralla, niin tippuu jääkakku eikä palju halkea pakkasessa niin herkästi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Itellä 90L palju jonka annan laiskuuttani täyttyä piripintaan pakkasellakin.

Keskimäärin liukuu kolatulla käytävällä ihan mukavasti syrjemmälle, mutta ei noita könttejä toki pinoon jaksa temuta,

Ämpärillinen hanakuumaa vettä niskaan niin useimmiten irtoaa
 
Lasten yks pulkka uhrattuna pumpun alle joka talvi. Liukuu kivasti lumella ja hiekallakin..
 
Mites noi asennusfirmat suhtautuu itse asennettuihin pumppuihin joihin kävisivät vain aineet laittamassa sisään? Esim käytettynä ostettu/saatu pumppu. Takuutahan tuollaiselle työlle ei tietenkään ole minkäänlaista. Oikeastaan uuteenkin pumppuun olisi ihan hyvä diili kun tälleen tee-se-itse miehenä vähän etoo työstä maksaminen, varsinkin kun siitä pitäs 700e maksaa.
 
Voi olla ettei paljoa kiinnosta ottaa noita hommia vastaan kun äkkiä kysellään heiltäkin mikä meininki jos pumpulle tai kiinteistölle jotain tapahtuu…

Ja taitaa hommia riittää aika hyvin muutenkin tällä hetkellä asennusfirmoilla niin voi myydä täyttä asennusta tilauskirjat täyteen mieluummin kuin sekaantua tee-itse-miesten asennuksiin.
 
Kiitos!

Todennäkösesti molempiin pitäisi lisätä nestettä sekä tarkistaa ainaki paineet.. Sähkö kyllä kelpaa pumpuille mutta ei hirveästi tapahdu mitään.. Asennettu 2016/2017 eikä sen jälkeen oo muuta tehty kun hieman ilmeisesti imurilla vedelty.. Itse tuossa putsailin sisäyksiköitä ja ne pitäs olla nyt kohtuu hyvässä kunnossa vähintään puhtauden puolesta.. Ei siis oikein jaksa puskee kylmää eikä oikein lämmintäkään.. Toinen jaksaa hieman paremmin puskea kylmää kun toinen ja toinen jaksaa hieman paremmin puskea lämmintä kun toinen mutta tällä hetkellä pääasiassa käyttökelvottomia molemmat.

Patterit lämpeää maakaasu/puu yhdistelmäkattilalla..
Sittenkun puu ja kaasu kattila rupee ärsyttää tarpeeksi niin voi harkita tilalle VILPin niin pumppu lämmittäisi ja viilentäisi pattereita kesät talvet.
 
Sittenkun puu ja kaasu kattila rupee ärsyttää tarpeeksi niin voi harkita tilalle VILPin niin pumppu lämmittäisi ja viilentäisi pattereita kesät talvet.

Saa nähdä sekoanko koskaan niin paljoa.. Tekniikan kehittyessä ehkäpä ja uusien energia tehokkaampien patterien myötä ehkäpä.. ei se täysin pois suljettu vaihtoehtokaan tietyillä ehdoilla ole..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom