On. Tai siirrättämisestä. Itse en hommaa tehnyt vaan teetin ammattilaisella koska kylmäaineiden takia minusta on parempi, että homman tekee rutiinin ja kokemuksen omaava tekijä kuin tee-se-itse mies kertaluontoisesti. Tietysti asentajalla tulee olla pätevyydet kylmäaineasennuksiin, vaikka eivät ne pätevyydet vielä hyvää asentajaa tee.
Laitettiin kaikki kuparit uusiksi (kaksi ilppiä). Kuparit eivät olleet kuin 4 vuotta vanhoja, mutta katsottiin paremmaksi ettei tehdä jatkoilla ja kupariputkien taivuttelulla useaan kertaan (purku + uusasennus = +2 taivuttelukertaa) uusia mahdollisuuksia vuodoille. Osa vanhoista putkista olisi voitu uusiokäyttää ilman jatkojakin.
Minulla ei ole juuri kokemusta ilppien kupariputkien taivuttelusta, kuinka monesti ne kestävät taivuttelua ja millaisesta käsittelystä eivät pidä. Tietysti purkureitti ja uusi asennusreitti vaikuttavat siihen, kuinka rajua käsittelyä putkien taivuttelu vaatii. Sen tiedän, että liitosten tekemisessä pitää tulla "kerralla priimaa". Monesti uusintoihin "ei ole varaa".
Omassa siirrossa uusien kupariputkien kustannus ei näytellyt suurta osaa - tai ei ainakaa niin paljoa, että 6 vuotta tapahtuneen jälkeen vielä harmittasi kuparien uusiminen. Ainakaan kylmäaineita ei ole tarvinnut lisäillä. Tänään kustannus kupareista voi olla jotain muuta. Uudet läpivientien aukot ja vanhojen korjaaminen oli melkein kalliimpaa ja jäi tee-se-itse miehelle, kun oli ensin sovittu asentajan kanssa uusi reitti.
Jos jotain homman teettämisestä opin, niin sen, että yksiköiden paikat ja putkien reititys on mietittävä huolella. Eikä ne mene optimaaliseen paikkaan edes miettimällä vaan kokemuksen kautta. Olet tosi onnekas, jos saat ilpille asentajan, joka todella osaa neuvoa paikat ja reitit. Yleensä taitaa mennä niin, että asentaja ei voi tietää, miten ilpin tuottama lämmin ilma käyttäytyy ja jakaantuu eri tiloissa, koska ei asu teillä eikä meillä. Toiseksi asentaja sekä ilpin myyjä tavoittelevat vain mahdollisimman korkeaa katetta keikoille. He tuskin tienaavat ilpin paikkojen ja reittien pähkäilystä, joten homma jää ilpin ostajalle/omistajalle.