Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tulikin kysyttyä omakotitaloon koneellista ilmanvaihtoa.. onko ne nykään kallistuneet, kun n. 100 neliöiseen taloon maksaa muutamasta yrityksestä kysyen n. 12-13k? (2000 luvun alussa vanhempien taloon reippaasti alle ollut) :hmm:
On kallistuneet, teräksen hinta noussut paljon kuluneena vuonna.
 
Tulin ostaneeksi jokin aika sitten Samsung Smart 12 -ilmalämpöpumpun. Lämmityskäytössä vähän häiritsee, kun laitteen sisätilan lämpötila-anturi on sisäyksikössä eikä kaukosäätimessä. En ole varma paljonko tämä vaikuttaa, mutta talvella pumppua käytetään maksimi lämpötila-asetuksella jotta talossa olisi mukava olla. Lämmin ilma kun on kivasti tuolla pumpun korkeudella.

Millainen työ voisi olla modata tähän lämpötilan anturi johdon päähän niin, että se menisi viereiseen huoneeseen? Olisi kiva juttu, kun saisi sillä tavalla pumpun tajuamaan ettei täällä oikeesti ole 30 astetta vaan se lämpö on vain siinä kapeassa käytävässä siellä ylhäällä.
 
Laita sisäyksikön puhallusta suuremmalle että ilma sekoittuu sen verran paremmin, ettei katonrajassa ole aina 30 astetta?
 
Lämmityskäytössä vähän häiritsee, kun laitteen sisätilan lämpötila-anturi on sisäyksikössä eikä kaukosäätimessä. En ole varma paljonko tämä vaikuttaa, mutta talvella pumppua käytetään maksimi lämpötila-asetuksella jotta talossa olisi mukava olla. Lämmin ilma kun on kivasti tuolla pumpun korkeudella
...
Olisi kiva juttu, kun saisi sillä tavalla pumpun tajuamaan ettei täällä oikeesti ole 30 astetta vaan se lämpö on vain siinä kapeassa käytävässä siellä ylhäällä.

Meillä on pumpussa myös lämpötila-anturi sisäyksikön ilman sisäänotossa eikä se aiheuta tuollaista ongelmaa.
Sun tilanne kuulostaa siltä, että pumpun asetukset on "väärin" tehokasta lämmitystä ajatellen ja puhallat ilmaa liian pienellä teholla ja/tai liian ylös, jolloin se pumppu lämmittää vain siinä välittömässä läheisyydessään/katonrajassa olevan ilman. Jos ilmaa pitää saada isommalle alueelle niin puhallustehoa pitää olla jonkin verrankin ja puhallus tulee suunnata alaviistoon koska tunnetusti lämmin ilma nousee ylös.

Koska kyseessä on vielä käytävä jonka päässä pumppu on niin sun pitäis laittaa sen verran tehoa puhallukseen että ilma alkaa kiertämään siellä käytävässä.

Mitä tohon modaamiseen tulee niin eihän se välttämättä teknisesti ole kovin iso homma, yleensähän noiden anturi on joku ihan perus PTC/NTC anturi jonka tilalle voi kyllä vaihtaa teoriassa toisenkin suht yksinkertaisesti; uusi anturi pidemmillä johtimilla vain kolvataan vanhan tilalle, tai poikit vanhat johtimet ja kolvaat uudet pidemmät tilalle vanhaa anturia käyttäen, mutta se on sitten eri juttu miten pumppu toimii sen jälkeen kun tuollaisen anturin viet pidemmän johon päähän ja eri tilaan. Noissa kun on jonkinlainen kalibrointi sille lämpötila-asteikolle niin sen jälkeen voi olla että lämpötilat on jotain ihan muuta mitä kakessa lukee.
 
Tulin ostaneeksi jokin aika sitten Samsung Smart 12 -ilmalämpöpumpun. Lämmityskäytössä vähän häiritsee, kun laitteen sisätilan lämpötila-anturi on sisäyksikössä eikä kaukosäätimessä. En ole varma paljonko tämä vaikuttaa, mutta talvella pumppua käytetään maksimi lämpötila-asetuksella jotta talossa olisi mukava olla. Lämmin ilma kun on kivasti tuolla pumpun korkeudella.

Millainen työ voisi olla modata tähän lämpötilan anturi johdon päähän niin, että se menisi viereiseen huoneeseen? Olisi kiva juttu, kun saisi sillä tavalla pumpun tajuamaan ettei täällä oikeesti ole 30 astetta vaan se lämpö on vain siinä kapeassa käytävässä siellä ylhäällä.
Ei ole sellaistakaan asetusta, että kaukosäätimen saa toimimaan anturina? Meidän pumpussa on sisäinen anturi ja nappia painamalla kaukosäätimen saa anturiksi. Tosiaan se lämmin ilma kannattaa laittaa kiertämään lattian kautta, niin se sekoittuu kylmään ja lämpötila sisällä on tasaisempi.
 
Kertokaa tyhmälle voiko ILPillä 1) viilentää ja poistaa kosteutta sekä 2) lämmittää ja poistaa kosteutta? 1) nyt varmaan onnistuu hyvin DRY-moodilla, mutta entä 2) kun käsittääkseni pumppu on ns. viilennyksellä kun se poistaa kosteutta eikä silloin voi lämmittää samalla? Olenkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin. Tuli ostettua uusi 41 neliön talli 3.6m huonekorkeudella ja pitäisi saada ihan ensiksi kosteus kuriin (tulee harrastuksesta/työstä sekä ulkoilmasta) ja samalla voisi viilennyksen/lämmityksenkin laittaa kuntoon. Tällä hetkellä 2x sähköpatteri. Ovessa kaksi ilmanvaihtoräppänää eli painovoimalla menee. Jos kaikki onnistuisi yhdellä laitteella niin olisi todella mukava. Mietin pitääkö vain ILPillä viilentää ja lämmittää sekä kosteus hoitaa erillisellä ilmankuivaajalla.
 
Viimeksi muokattu:
ILP ei voi lämmittää ja kuivattaa samaan aikaan, mutta toki suhteellinen ilmankosteus laskee sitä mukaa kun ilma lämpenee. Pitää laittaa erillinen kuivaaja tai sitten lämmität vaan sähköpatterilla.
 
Ilmankosteus on harvemmin ongelma lämmityskaudella. Onko siis joku tietty syy miksi haluat laskea ilmankosteutta?
 
Ilmankosteus on harvemmin ongelma lämmityskaudella. Onko siis joku tietty syy miksi haluat laskea ilmankosteutta?

Tuotteet joita tehdään vaativat jonkin verran vettä prosessissaan-> tila kostuu niistä ja ulkoilmasta, tuotteet ovat lopussa märkiä ja vaativat järkevässä ajassa myös kuivumisen. Haen huomenna ilmankuivaimen ja katsotaan miten toimii.
 
Tuotteet joita tehdään vaativat jonkin verran vettä prosessissaan-> tila kostuu niistä ja ulkoilmasta, tuotteet ovat lopussa märkiä ja vaativat järkevässä ajassa myös kuivumisen. Haen huomenna ilmankuivaimen ja katsotaan miten toimii.
Yksi vaihtoehto ilmankuivaimen sijasta on myös pingviini. Pistät sen kuivaamaan, mutta et vedä poistoputkea pihalle, vaan takaisin sisätilaan. Tuosta saat samalla sen < 1kw lämmitystehoa. Samalla tekniikallahan nuo varsinaiset kuivaimetkin toimivat, mutta voisin kuvitella, että pingviini olisi jopa tehokkaampi kuivaaja.
 
Mitäs tekkiläiset sanoisi tälläsestä?

Talon kellariin pitäisi ilmanvaihtoa keksiä, että vaihtuisi paremmin ilma. Ei riitä tuollane pikku tuuletusaukko vaan, mietin ilmanvaihtolaitetta siihenkin. Muuhun taloon on tulossa koneellinen ilmanvaihto, ja tuota ei kuulemma kannata sotkea siihen samaan..

1635010386157.png


Tuollanen talon sisältä mentävä kellari on.

Onko tälläiset ilmanvaihtolaitteet hyviä tuollaiseen? Helpolla pääsisi ainakin. Onpi korkea huone, muistaakseni lähemmäs 3m huonekorkeus, jollei enemmänkin.


 
Onko tälläiset ilmanvaihtolaitteet hyviä tuollaiseen? Helpolla pääsisi ainakin. Onpi korkea huone, muistaakseni lähemmäs 3m huonekorkeus, jollei enemmänkin.

Juuri katselin tuota Mitsubishin Lossnay:ta autotalliin. Kiinnitin huomiota käyttöohjeiden mainintaan ulkolämpötiloista. -10...-20C ulkolämpötilalla koneessa toimii vain poisto ja se menee pois päältä jos on enemmän kuin -20C pakkasta. Lisäksi asennusohjeessa sanotaan "lopeta laitteen käyttö, jos ulkoilman lämpötila putoaa alle -20 C:n tai huoneen kosteuspitoisuus nousee yli 40%:n".

En osaa sanoa vaikuttaako tuossa kellaritapauksessa nämä asiat, mutta lienee syytä ottaa huomioon.

Edit: Kuten et328 tuossa alla korjasi väärinkäsitystäni, niin ei tuo Mitsubishi tee tilamuutoksia automaattisesti, vaan käyttäjän pitäisi ohjeistuksen mukaisesti lämpötilojen/kosteuden mukaan laittaa laite poistotilaan tai sammuttaa.

Tuosta linkkaamastasi Thermexistä en löytänyt mainintaa, mutta jossain vastaavassa "hengittävässä" mitä itse katselin oli erikseen mainittu että toimii -40C ulkolämpötilaan asti.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri katselin tuota Mitsubishin Lossnay:ta autotalliin. Kiinnitin huomiota käyttöohjeiden mainintaan ulkolämpötiloista. -10...-20C ulkolämpötilalla koneessa toimii vain poisto ja se menee pois päältä jos on enemmän kuin -20C pakkasta. Lisäksi asennusohjeessa sanotaan "lopeta laitteen käyttö, jos ulkoilman lämpötila putoaa alle -20 C:n tai huoneen kosteuspitoisuus nousee yli 40%:n".

En osaa sanoa vaikuttaako tuossa kellaritapauksessa nämä asiat, mutta lienee syytä ottaa huomioon.

Tuosta linkkaamastasi Thermexistä en löytänyt mainintaa, mutta jossain vastaavassa "hengittävässä" mitä itse katselin oli erikseen mainittu että toimii -40C ulkolämpötilaan asti.


Ookkeit, eli tuo mitsubishi otetaa poes listalta.. sillä täällä viime talvenakin oli parhaimmillaan -39.

Ainakin tuossa thermexissä sanotaan että "Laite sopii asennettavaksii erinomaisesti esimerkiksi kylpyhuoneeseen, makuuhuoneeseen, kellaritilaan ja varastoon."
 
Juuri katselin tuota Mitsubishin Lossnay:ta autotalliin. Kiinnitin huomiota käyttöohjeiden mainintaan ulkolämpötiloista. -10...-20C ulkolämpötilalla koneessa toimii vain poisto ja se menee pois päältä jos on enemmän kuin -20C pakkasta. Lisäksi asennusohjeessa sanotaan "lopeta laitteen käyttö, jos ulkoilman lämpötila putoaa alle -20 C:n tai huoneen kosteuspitoisuus nousee yli 40%:n".
Missä siellä ohjeessa sanotaan tuosta poiston toiminnasta ja sammumisesta? En ole löytänyt muuta kuin tuon suosituksen sammuttamisesta ja sehän on ihan manuaalinen käyttäjän tehtävä asia. Eihän tuossa Mitsussa ole "älyä" tai termostaaattia, siinä on vain moottori, pari konkkaa ja kytkin. Olohuoneessa on tuollainen Mitsu, ei ole vielä kokemuksia talvikäytöstä.
edit. minulla siis VL-100, ehkä noissa on tuo erona.
edit2. ei ole eroa, käyttäjän pitää tehdä muutokset, VL-50:ssä on lisänä tuo vain ilmanpoistotila eli mekaanisessa sulkuläpässä yksi asento enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Missä siellä ohjeessa sanotaan tuosta poiston toiminnasta ja sammumisesta? En ole löytänyt muuta kuin tuon suosituksen sammuttamisesta ja sehän on ihan manuaalinen käyttäjän tehtävä asia. Eihän tuossa Mitsussa ole "älyä" tai termostaaattia, siinä on vain moottori, pari konkkaa ja kytkin. Olohuoneessa on tuollainen Mitsu, ei ole vielä kokemuksia talvikäytöstä.
edit. minulla siis VL-100, ehkä noissa on tuo erona.
edit2. ei ole eroa, käyttäjän pitää tehdä muutokset, VL-50:ssä on lisänä tuo vain ilmanpoistotila eli mekaanisessa sulkuläpässä yksi asento enemmän.
Tuossa ohjeessa sivulla 3, tosiaan ohjeistetaan tekemään tilamuutokset käsin, muistin hieman väärin. VL100:n ohjeessa sivulla 4 oli vielä erikseen lämpötila- ja kosteusrajat. Itse tulkitsen tuon niin, että jos ei tilamuutoksia tee niin kennosto voi jäätyä ja laite ei joko toimi oikein tai on vaarana kennoston rikkoutuminen. Minulla ei siis ole laitteesta mitään käytännön kokemusta, miten se oikeasti käyttäytyy pakkasella, olen vain tuota ohjetta ihmetellyt.

Edit: Katselin siis tuota autotallin kuivattamiseen kun luminen/märkä auto ajetaan talliin; eli tilanteisiin missä sisäilman kosteus on talvellakin korkea jolloin riski jäätymiseen on suuri. Asuintiloissa, poislukien suihkutilat, sisäilman kosteus lienee niin pieni talvella varsinkin kovalla pakkasella että jäätymistä ei tapahdu? Eli alle tuon 30...40 % mitä VL100:n ohjeessa on. Toisaalta tuo sammutussuositus kovassa pakkasessa on yhä voimassa, eli jos tarvitaan jatkuvaa ilmanvaihtoa (kuten omassa kuivatustilanteessa) niin ei ole ehkä paras vaihtoehto...
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ohjeessa sivulla 3, tosiaan ohjeistetaan tekemään tilamuutokset käsin, muistin hieman väärin. VL100:n ohjeessa sivulla 4 oli vielä erikseen lämpötila- ja kosteusrajat. Itse tulkitsen tuon niin, että jos ei tilamuutoksia tee niin kennosto voi jäätyä ja laite ei joko toimi oikein tai on vaarana kennoston rikkoutuminen. Minulla ei siis ole laitteesta mitään käytännön kokemusta, miten se oikeasti käyttäytyy pakkasella, olen vain tuota ohjetta ihmetellyt.
Joo, kenno ilmeisesti jäätyy ja voi mennä pilalle kun se taas sulaa. Sehän on paperisuodatin, mutta uusi maksaa aika reippaasti, yli 200€... Pitäisi viritellä kotiautomaatiota tuohon sammutukseen.
 
Mikähän mahtaa olla syynä, ilmalämpöpumppu on manuaalilla lämmityksellä, kunnes yhtäkkiä "hengähtää" ja alkaa puhaltaa kylmää?
 
Mikähän mahtaa olla syynä, ilmalämpöpumppu on manuaalilla lämmityksellä, kunnes yhtäkkiä "hengähtää" ja alkaa puhaltaa kylmää?
Sulattaa ulkokennon, eli sisäkenno menee hetkeksi kylmäksi ja puhaltaa sitten kylmää. Mikä merkkinen pumppu, jos sulatuksen ajan puhaltaa?
 
Sulattaa ulkokennon, eli sisäkenno menee hetkeksi kylmäksi ja puhaltaa sitten kylmää. Mikä merkkinen pumppu, jos sulatuksen ajan puhaltaa?
Toshiba Haori on kyseessä. Hieman ihmetyttää tällänen kun tarkoitus on kuitenkin lämmittää kotia ja tuo kylmä ilma hieman tekee päinvastaista. Sen saa toki heti takaisin lämmittämään kun säätää kaukosäätimellä
 
Toshiba Haori on kyseessä. Hieman ihmetyttää tällänen kun tarkoitus on kuitenkin lämmittää kotia ja tuo kylmä ilma hieman tekee päinvastaista. Sen saa toki heti takaisin lämmittämään kun säätää kaukosäätimellä
Ootko nyt varma ettei ole automaattiasennolla?

Ei se kesken sulatuksen voi heti lähteä lämmittämään. Kuulostaa erikoiselta siis :hmm:
 
Ootko nyt varma ettei ole automaattiasennolla?

Ei se kesken sulatuksen voi heti lähteä lämmittämään. Kuulostaa erikoiselta siis :hmm:
Aika varma, mutta täytyy testailla vielä lisää ettei ole käynyt mokaa. Näköjään infrapuna tuossa ohjaimessa, joten voi jäänyt vahingossa päälle vaikka kaukosäädin muuta näyttääkin...
 
Aika varma, mutta täytyy testailla vielä lisää ettei ole käynyt mokaa. Näköjään infrapuna tuossa ohjaimessa, joten voi jäänyt vahingossa päälle vaikka kaukosäädin muuta näyttääkin...
Sama pumppu. Hiljenee kyllä sisäyksikkö sulatuksen ajaksi, eikä puhalla kylmää, pari kertaa huokaisee sulatuksen aikana.

Sellainen homma tuossa, että kun kaukosäätimestä ohjaa, niin yksikkö kuittaa piipillä, että vastaanotti komennon. Jos ei kuittaa, mitään ei tapahdu.

Samoin jos verkon yli sovelluksella ohjaa, niin seuraavan kerran kaukosäädintä käytettäessä asettaa kaikki kaukosäätimen valinnat, vaikka ohjaisi vain lämpötilaa pykälän.

Eli jos kesän jäljiltä on kakessa viilennys 20 astetta ja olet kuukauden lämmittänyt säätäen sovelluksella vaikka 21, lämmitys, takkatoiminto, niin kaukosäätimessä on vielä kaikki kesän asetukset ja kerran jos laittaa vaikka asteen lisää, eikä huomaa tarkastaa kaken muita asetuksia, pukkaa se kaikki kesäasetukset kerralla takaisin yksikköön. Ja toki sama toisinpäin.

Takkatoimintoa käytettäessä pumppu kierrättää ilmaa ohjatulla nopeudella ja silloin se ohittaa yksikön "vedonpoisto-ominaisuuden" ja puhaltaa melko pian sulatuksen jälkeen, joka saattaa tuntua hetkellisenä viileänä ilmana.
 
Viimeksi muokattu:
2002 valmistettu Panasonic sai pesukäsittelyn tänään.
Lieni aikakin.
 

Liitteet

  • IMG_20211025_184925.jpg
    IMG_20211025_184925.jpg
    4,5 MB · Luettu: 373
  • IMG_20211025_184930.jpg
    IMG_20211025_184930.jpg
    3,4 MB · Luettu: 413
  • IMG_20211025_184933.jpg
    IMG_20211025_184933.jpg
    4,7 MB · Luettu: 409
Hmm. En ulkoota muista. Huomenna voisin tsekata, kun töistä pääsen! Eikös nuo koneelliset vaihdot "suositella" putsattavan 5v välein? Jos ei 13 vuoteen ole kertaakaan niin vahva veikkaus kyllä, että ovat niin täynnä paskaa, että huono/paksu ilma johtuu siitä. Kävi nuohooja kuukausi sitten, ja hänen käyntikortissa oli iv kanavien putsaus ja venttiilien säätö niin 500€, onkohan taas "liian halpa" ja joku kusinen huitaisu :D
Tilasitko jo huijarin ”säätämään” ilmanvaihdon? Itsellä nuohottu ja säädetty viimeksi 2007 ja pohdin samaa asiaa eli pitäisikö ko. Homma tehdä. Ei tosin ongelmia sisäilmassa vaan ilma on raikasta kuin alpeilla olisi.

Otin pari venttiiliä irti kokonaan ja katsoin sellaisella taipuisalla kameralla sisään. Tuloilmat täysin neitseellisen puhtaat ja ei poistoissakaan paskaa näkynyt. Lisäksi hetki sitten mitattu alipaine vrt ulkoilmaan -4mbar eli turhaan olisi 500€ mennyt jos noita olisi lähtenyt nuohoamaan ja säätämään.
 
turhaan olisi 500€ mennyt jos noita olisi lähtenyt nuohoamaan ja säätämään.
Aika lailla samaa mieltä. Turhan usein säädetään ja nuohotaan. Itse vaihdan suodattimet pari kertaa vuodessa, ja se riittää. (viimeksi nuohottu 2005)
Ilmalämpöpumput ovat tietysti eri asia.
 
Aika lailla samaa mieltä. Turhan usein säädetään ja nuohotaan. Itse vaihdan suodattimet pari kertaa vuodessa, ja se riittää. (viimeksi nuohottu 2005)
Ilmalämpöpumput ovat tietysti eri asia.
4krt vuodessa suodattimet vaihtoon, aika paljon tuntuu menevän hyönteisiä sisään jostain syystä. Koneena 1996 mallin Ilmava 120.
 
Hyönteisiä on ja lisäksi suodattimet ovat välillä ihan mustat niitä vaihtaessa. Karkeasuodattimet vaihdan 3kk välein ja paperisuodattimen puolen vuoden välein.
 
Kannattaako panostaa aktiivihiileen?

Normaali 24,90€

Aktiivihiili 37 €

Tarkoitus oli tilata myös suodatinmattoa jatkoa varten:
 
Mulla on just aktiivihiiliversio paperisuodattimesta testissä. Tavoite olisi vähentää hajuhaittoja naapurien tupakoinnista ja puun pienpoltosta. Vielä on paha sanoa mitään kun suodatin on ollut käytössä vasta vajaan kuukauden. Omaan LTO-koneeseeni ei ollut kuin muutaman euron kalliimpi.
 
Hieman ihmetyttää Panasonicin CZ25WKE teknisissä tiedoissa että jäähdyttää 30-43m2 alan, mutta lämmittää paljon suuremman alan. Onko jäähdytysteho oikeasti niin heikko, että Suomen oloissa riittää vain yhteen-kahteen huoneeseen? Onko tämä vain kyseisen pumpun ominaisuus vai yleisempi juttu. Olin siinä uskossa että Suomessa riittää jäähdytykseen melkeinpä mikä tahansa ILP normaalikokoisissa asunnoissa.
 
Onko jäähdytysteho oikeasti niin heikko, että Suomen oloissa riittää vain yhteen-kahteen huoneeseen?

En tiedä mihin helvetin lieskoihin tai trooppiseen sademetsään tuo neliöarvio perustuu, mutta meillä on saman 2,5kW jäähdytystehon omaava pumppu pitänyt 125 neliön ok-talon viileänä pahimpinakin hellejaksoina ilman pienintäkään ongelmaa.

Ehkä se perustuu siihen eteläeurooppalaiseen tapaan laittaa jäähdytys pois päältä ja avata kaikki ikkunat kuumimmaksi vuorokaudenajaksi, ja sitten puhaltaa täysillä jääkylmää huoneeseen sen jälkeen kun sinne tullaan ja sisällä on +45 astetta…
 
Hieman ihmetyttää Panasonicin CZ25WKE teknisissä tiedoissa että jäähdyttää 30-43m2 alan, mutta lämmittää paljon suuremman alan. Onko jäähdytysteho oikeasti niin heikko, että Suomen oloissa riittää vain yhteen-kahteen huoneeseen? Onko tämä vain kyseisen pumpun ominaisuus vai yleisempi juttu. Olin siinä uskossa että Suomessa riittää jäähdytykseen melkeinpä mikä tahansa ILP normaalikokoisissa asunnoissa.
Nuo tuntuu järjestäen olevan jollain ihmeellisellä kertoimella laskettu. Oman K-Raudan myyjä antoi tällaisen arvion normaalilla huonekorkeudella: 25/9 sarja: 100-120m2 ja 35/12 sarja: 150m2.
 
No tätä arvelinkin. Harkinnassa OKT yläkerran jäähdyttimeksi ja tarvittaessa lämmittimeksi jos muu lämmitysjärjestelmä prakaa, joten varmaan riittää.
 
En tiedä ollenkaan, että miten isot keskinäiset erot noissa hyötysuhteissa on jäähdytyksen vs lämmityksen osalta, mutta siinä missä talvikaudella lämmitellään kymmenien asteiden eroa on kesällä kuitenkin jäähdytystarve kovimmillaankin suomessa sen kymmenisen astetta, yleensä joku 5 astetta, joten siltä osin pumpulla on paljon helpompaa jäähdytyskäytössä. Voisi kuvitella kuitenkin, että lämpöpumppu toimii about yhtä hyvin oli suunta kumpi tahansa.
 
Lämmityskäytössä kompressorin käyttämä energia saadaan myös hyötykäyttöön, mutta jäähdytyksessä tuo osuus heikentää hyötysuhdetta.
 
Hieman ihmetyttää Panasonicin CZ25WKE teknisissä tiedoissa että jäähdyttää 30-43m2 alan, mutta lämmittää paljon suuremman alan.
Speksin mukaan näyyäisi jäähdytysteho olevan 0,85 kWh - 3,0 kWh. Suurinpiirtein saman kun omassa mitsussa ja jäähdyttää 90m² kämpän ilman ongelmia.

Lämmityskäytössä kompressorin käyttämä energia saadaan myös hyötykäyttöön, mutta jäähdytyksessä tuo osuus heikentää hyötysuhdetta.
Nyt kaipaa kyllä vähän selvennystä. Mihin kopuran käyttämä energia saadaan käytetyä hyödyksi lämittäessä ? Harakoillehan se hukkalämpö menee.
 
Nyt kaipaa kyllä vähän selvennystä. Mihin kopuran käyttämä energia saadaan käytetyä hyödyksi lämittäessä ? Harakoillehan se hukkalämpö menee.
Näin nopeasti ajateltuna, en tiedä pitääkö täysin paikkaansa:

Jäähdyttäessä kylmäaine höyrystetään sisällä. Sitten se siirtyy ulos missä kompura puristaa sen kovaan paineeseen jolloin kaasu kuumenee kompressorin sisällä puristuksen vaikutuksesta. Lämpö jäähdytetään ulkoilmalla että kylmäaine pääsee tiivistymään takaisin nesteeksi. Tässä kohtaa puristuksen lämmittävä vaikutus on haaskattu koska kylmäaineen lämpöenergia dumpataan ulkoilmaan.

Lämmittäessä kylmäaine höyrystetään ulkona jolloin se sitoo energiaa ympäristöstään. Sitten kaasu paineistetaan kompuralla ja kaasu kuumenee puristuksen vaikutuksesta. Kuuma kaasu siirtyy sisälle ja sitä kautta hukkalämpö hyödynnetään talon lämmittämiseen. Kaasu tiivistyy nesteeksi vapauttaen samalla lisää lämpöenergiaa. Neste siirtyy takaisin ulkopuolelle uudelleen höyrystettäväksi.
Itse kompura ja putkistot on hyvin lämpöeristetty eli sen käyttämä energia ei karkaa ympäristöön vaan siirtyy pitkälti kylmäaineen mukana eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajattelee tota prosessia alkuun ihan teoriatasolla niin jos sisä ja ulkokennolla on yhtäläiset mahdollisuudet siirtää lämpöä ilmaan niin silloin hyötysuhde olisi sitä parempi mitä pienempi lämpötilaero on mitä vastaan lämpö siirtyy.

Jos taas mietitään sitä, että kompuran haaskaama sähköteho siirtyy kylmäaineen lämmöksi sen olomuodonmuutoksen lämmön lisäksi niin sehän kulkee ylläkin kuvaillussa setissä aina sinne jäähdyttävään kennoon eli sinne kennoon missä lämpöä puhalletaan ilmaan. Toki nyt kun mietitään lämmityskäyttöä niin äkkiä kuulostaa siltä, että tuohan on positiivista, mutta todellisuudessa se kompura tuottaa osittain hukkalämpöäkin mikä näkyy sitten hyötysuhteen alenemisena koska höyrystymisvaiheessa se kaasu on kuumempaa. Varmaan siis pieni säästö lämmittäessä tuosta, mutta kylmillä keleillä se lähinä kompensoi sitä hyötsuhteen laskua.
 
Ajattelin tuota itse puhtaasti log p,h -diagrammin kautta ja miten siitä lasketaan lämpö- ja kylmäkertoimet. Enkä ole täysin perehtynyt miten ja missä lämpötiloissa nämä on ilmoitettu ilmalämpöpumpuille. Jos samassa lämpötilassa ja voidaan laskea samasta log p,h -diagrammista, niin silloin selitykseni pätee. Lämpökerroin lasketaan lauhtumisesta ja siihen saadaan hyödyksi myös kompressorilla tehty työ. Kylmäkerroin lasketaan höyrystymisestä ja siinä tuo kompressorin osuus ei ole hyödyksi.
1635398447741.png


Tuosta esimerkistä laskettuna lämpökerroin noin (455-260)/(455-425)=6,5 ja kylmäkerroin noin (425-260)/(455-425)=5,5.

Täytyy nyt kyllä kuitenkin myöntää, että tuota tuskin pystyy suoraan tuollaisenaan käyttämään ilmalämpöpumpun toiminnan arvioimiseen eri käyttötilanteissa. Lämpöpumput ja niiden toiminta ei ole koskaan ollut omassa osaamisessa vahvinta aluetta.
 

Liitteet

  • 1635398346989.png
    1635398346989.png
    1,1 MB · Luettu: 2
  • Tykkää
Reactions: jad
Tuosta esimerkistä laskettuna lämpökerroin noin (455-260)/(455-425)=6,5 ja kylmäkerroin noin (425-260)/(455-425)=5,5.
Kuulostaa järkevältä. Kompressorin ottotehosta kertoimeen saadaan +1. Kylmäkertoimessa käytetään hyväksi periaatteessa vain kylmäaineen lämmönsiirron vaikutus ja se sen viilentävä vaikutus on 5.5 kertaa ottoteho. Lämmittäessä kaikki toimii samalla tavalla mutta vain toiseen suuntaan ja silloinkin kerroin olisi periaatteessa sama 5.5, mutta siihen lisätään vielä kompressorin hukkalämpö "1 x ottoteho + 5.5 kertaa ottoteho" = 6.5. Tietenkin käytännössä kerrointa heikentää pakkanen ja siitä johtuva suurempi puhaltimen ottoteho, sulatussyklit jne joten todellinen kerroin on lämpötilasta riippuen yleensä huonompi kuin jäähdyttäessä.
 
Tilasitko jo huijarin ”säätämään” ilmanvaihdon? Itsellä nuohottu ja säädetty viimeksi 2007 ja pohdin samaa asiaa eli pitäisikö ko. Homma tehdä. Ei tosin ongelmia sisäilmassa vaan ilma on raikasta kuin alpeilla olisi.

Otin pari venttiiliä irti kokonaan ja katsoin sellaisella taipuisalla kameralla sisään. Tuloilmat täysin neitseellisen puhtaat ja ei poistoissakaan paskaa näkynyt. Lisäksi hetki sitten mitattu alipaine vrt ulkoilmaan -4mbar eli turhaan olisi 500€ mennyt jos noita olisi lähtenyt nuohoamaan ja säätämään.
En vielä tilannu mitään. Otin pari tuloa auki, täysin puhtaat mitä nyt kuolleita kärpäsiä yms oli aika paljon ventttiilin päällä. Poistoa en avannu, ei taidakkaan olla kierteillä nuo venttiilit samalla tavalla, kuin tulo? Koitin kiertää, mutten uskaltanut kauheasti, kun ei mihenkään liikkunu.

Vaihdoinpahan tuon nibe F470 PILPn suodattimet ajankuluksi, viimeksi vaihdoin n. 4kk sitten, kun kone itse ilmotti. Onko "normaalia", että tuo niben vasemmanpuoleinen suodatin ( kuvassa toisinpäin, tuo likainen siis oli koneen vasemmanpuoleinen)
IMG_20211028_162410.jpg
oli tosipaljon likaisempi, kuin oikeanpuoleinen? Lisäksi oli tosi kostea, melkeinpä märkä.
 
Onko "normaalia", että tuo niben vasemmanpuoleinen suodatin ( kuvassa toisinpäin, tuo likainen siis oli koneen vasemmanpuoleinen) oli tosipaljon likaisempi, kuin oikeanpuoleinen? Lisäksi oli tosi kostea, melkeinpä märkä.
Kuulostaa normaalilta, tulossa ja poistossa on omat karkeasuodattimet ja yleensä poisto on melkein puhdas koska se suodattaa rakennuksesta poistuvaa ilmaa.
 
Pitäisi hommata uusi ilmalämpöpumppu hajonneen tilalle. Onko jotain näissä jotain tiettyjä merkkkejä, joita kannattaa vältellä tai kauppoja, mitä kannattaa vältellä? En tiedä tästä aiheesta ~mitään. Tein esimerkiksi sellaisen puljun kuin Lämpöykkönen sivuilla jonkun lyhyen kyselyn ja se suositteli tällaista mallia: Daikin Perfera 30 | LämpöYkkönen Oy. Onko tuo mistään kotoisin tai 1600e hinta järkevä (sisältää nähtävästi asennuksen, jonka osuus 780e hinnasta)? Tulee siis 118 neliön omakotitaloon pääkaupunkiseudulla, lämmittämään ja viilentämään. Meillä on myös takka, mutta se sijaitsee toisessa päässä kämppää ilpin sisäyksikköön nähden. Nykyinen on Mitsubishi, jonka edellinen asukas hommannut joskus 10v sitten (huoltomies sanoi, että ulkoyksikössä joku vuoto ja sen tarkempi selvittäminen ja korjaus maksaisi luultavasti 1000e luokkaa). Oletan, että asennus pitäisi olla aika helppo, koska on tuo olemassaoleva vehje, jonka putkia ja reikiä varmaan voisi sitten käyttää?
 
Pitäisi hommata uusi ilmalämpöpumppu hajonneen tilalle. Onko jotain näissä jotain tiettyjä merkkkejä, joita kannattaa vältellä tai kauppoja, mitä kannattaa vältellä? En tiedä tästä aiheesta ~mitään. Tein esimerkiksi sellaisen puljun kuin Lämpöykkönen sivuilla jonkun lyhyen kyselyn ja se suositteli tällaista mallia: Daikin Perfera 30 | LämpöYkkönen Oy. Onko tuo mistään kotoisin tai 1600e hinta järkevä (sisältää nähtävästi asennuksen, jonka osuus 780e hinnasta)? Tulee siis 118 neliön omakotitaloon pääkaupunkiseudulla, lämmittämään ja viilentämään. Meillä on myös takka, mutta se sijaitsee toisessa päässä kämppää ilpin sisäyksikköön nähden. Nykyinen on Mitsubishi, jonka edellinen asukas hommannut joskus 10v sitten (huoltomies sanoi, että ulkoyksikössä joku vuoto ja sen tarkempi selvittäminen ja korjaus maksaisi luultavasti 1000e luokkaa). Oletan, että asennus pitäisi olla aika helppo, koska on tuo olemassaoleva vehje, jonka putkia ja reikiä varmaan voisi sitten käyttää?
Eivät käytä vanhoja putkia, koska putki on halpaa ja vanhan käytössä aina vuotoriski suurempi. Läpivientejä voi käyttää ja voit pyytää kuittiin suurempaa asennuskulujen osuutta, koska vanhakin pitää purkaa (vähän enemmän kotitalousvähennystä). En usko, että tuo Perferan 1600€ hinta sisältää asennusta, kun on parhaita pumppuja ja Mitsubishin vastaavat (Ln35) on olleet Lämpöykköseltä ostettuna ja heidän asentamanaan Oulunseudulla 2000-2300€.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 345
Viestejä
4 427 614
Jäsenet
73 320
Uusin jäsen
Linde_8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom