Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itsellä LN25. +23 pyynti. MelCloudin mukaan siivekkeet keskellä. Öisin puhallus 2, päivisin puhallus 3, kun takka päällä ilman kierrätys puhallus 3. Kylminä ilmoina kun kaikki töissä ja koulussa +23 ja puhallus 4. I-see päällä. Mulla on sen verran vanhempi LN25 että piti tehdä tuo takka toiminto itse Melcloudin asetuksiin ja muistaa valita se sieltä takan päällä ollessa.

Ilmalämpöpumppu foorumia kannattaa myös selata, sieltä löytyy kaikenlaista tietoa.

Itse olen yhden talven ollut autom. puhalluksella, mutta nyt siirtynyt manuaali säätöihin ilman leviämisen huomattavaan paranemiseen.

Suodattimia yritän putsata viikottain, 5 ihmistä, 2 kissaa, 1 koira. Pysyy puhallusteho hyvänä, eikä ahdista konetta, työnä se ei ole 5min kummempi juttu. Kompressorilla puhallan pölyt pois.

Ulkoyksikön alla Tokmannin 60L musta rakennuspalju, kondesiovettä varten. Kestää pakkasella polkaista pohjasta jääkalikka irti. Maksaa tyyliin 6e kyseinen kapistus.

Sisä/ulkolämpömittari mulla puhallus aukossa ja koneen päällä niin pystyy seuraamaan näitä lämpötiloja.
Nyt kun takka ollut päällä ja pyynti 23, puhallus 3, lämpötilat näyttää sisäyksikön päällä 24 ja puhallusilma 27. (lämmitys moodi päällä.)

Tälläsellä setillä käytän omaani. Mitsu tykkää kun sillä on töitä, eli pyyntiä enemmän ja kondensiovesi paljustahan sen näkee tekeekö pumppu töitä.

Ok, kiva kuulla käyttökokemuksia ja säätöjä :):thumbsup:

Joo, rakennuspalju möllöttää täälläkin maatelineen alla ja saa kyllä kohtuu tiheään olla tyhjentämässä. Tulee pakkaskaleillä mukavia jäälaattoja :lol:

Vois kyllä kokeilla manuaalisia puhallinsäätöjä, jos siten dais Mitsulle vielä enemmän töitä.

Onko sulla ne siivekkert ylös/alas-suunnassa keskellä eli 45 asteen kulmassa? Oletko kokeillut sitä toiseksi alimpaa, että miten sillä ilma leviää verrattuna keskimmäiseen asentoon?

Pidätkö siivekkeet sivuttaissuunnassa automaatilla vai oletko säätänyt ne johonkin tiettyyn asentoon?

Olen kokeillut ylä/alasiivekkeitä joka asennossa, mutta nyt pitänyt niitä keskellä ja toiseksi alimmassa.

Sivusiivekkeiden osalta olen kokeillut automaattia ja sitä edestakasasentoa, mutta ei vielä osaa sanoa kumpi toimivampi.

Joo, tuo takkatoiminto tässä on se Circulator. Veikko90:lle en osaa muuta sanoa kuin, että lämmitystila pitää olla päällä ja manuaalipuhallus ja sen jälkeen painaa Circulator-nappia, niin alkaa kierrättämään sisäilmaa, vaikka lämmitystavoite saavutettu.

Oletko käyttänyt Purifier/plasmapuhdistustoimintoa koko ajan vai vain tietyillä keleillä/aikaa?

Eikhän tämä pumppu tule tästä pikku hiljaa tutuksi
 
Screenshot_20201205_185758.jpg
Minulla on näin. En pidä mtn automaatilla, ajattelen kun näitä sivuttaissuunta ym pyörittää pienet servomoottorit?, niin missä kunnossa ne on vuosien päästä ja millä hinnalla niitä sitten korjataan.

Näillä siivekkeiden ohjausasetuksilla saan ilman "lentämään" tarpeeksi kauas. Tämä toimii minulla. Talon öljypatterit on säädetty +17, joten ne ei mene edes päälle. Tästä vuosi taaksepäin sähkönkulutus ollut 12800kwh, 1968 talo (126m3) jossa 10cm villaa ja 3cm uretaanilevy. Joten hyvin on mitsu ja takka tehneet työtä.

Eli en talven aikana koske mihinkään muuhun kuin puhalluksen nopeuteen 2-3-4 . Kaikki plasmat/purifierit ym on päällä 24/7/365... Joskus siitä kuului ritinää, sellaista sähkön sätimis ääntä. Mutta sitäkin putsailen aika-ajoin.

Kannattaa nostaa pyyntiä vaikka 2 astetta haluttua suuremmaksi, niin pumppu saa työtä. 23 mulla pyynti ja yön jälkeen yleensä 20,5-21, puhallus ollut 2, mutta puhalluksen noustessa 3 lämpötilakin nousee 22 tuntumaan.
 
Täällä on ollut vähän reilun vuoden Mitsu LN35. I-see laitoin joskus pois päältä.

Että saa täydetkin tehot käyttöön, niin puhallus automaatilla. Toinen läppä automaatilla ja toinen alas, että lämpöä menisi myös makkariin paremmin.

Pyynti on nyt 24 ja olohuoneen lämpö aika sopiva 20.3C. Yksikkö on eteisessä. Se plasma hommeli on ollut aina päällä.

Ropelli menee siis tarpeen mukaan isommalle ja lämpöä riitti koko talveksi. Pattereista ei tule yhtään lämpöä, paitsi pesuhuoneessa.
 
Loppui yllättäen lämmöntulo ~15 vuoden ikäisestä Mitsubishistä, taitaa olla tiensä päässä. Tuo on ollut sijoitettuna 2-kerroksisessa rivarissa (alhaalla ~60m² ja ylhäällä ~30m²) rappusten yläpäähän ja toiminut lähinnä yläkerran lämmityksessä ja kesäisin mukavasti koko asunnon viilentämisessä. Nyt koitan tässä pohtia josko hankkisikin tuon uusinnan yhteydessä toisenkin pumpun alakertaan lämmityskäyttöön.

Vaatisi varmaan myös kaksi ulkoyksikköä kun sijoituspaikat olisi sen verran etäällä toisistaan. Mietin esimerkiksi Mitsubishin LN25:sta alakertaan ja edullisempaa AP25:sta rappujen yläpäähän. Alakerta on avointa tilaa joten lämpöä saisi varmaan hyvin koko alueelle ja sähköpattereita ei ehkä tarvitsisi käyttää ollenkaan?

Kellään vastaavanlaista tilannetta, onkohan mitään järkeä? Sähköä menee nyt vuodessa n. 11000kWh ja Carunan alueella kun sattuu olemaan niin rahaakin siihen jonkin verran. Kai tuo jollain aikavälillä itsensä takaisin maksaisi.

Edit: päädyin lopulta kuitenkin yhteen AP25:n.
 
Viimeksi muokattu:
Vähä solukumiteippiä jne. pohjaan, että väliaikainen kennolla oleva kondenssi/sulatusvesikaukalo on riittävän vinossa (ei siis se alaosan keruusäiliö) jotta vesi poistuu siitä heti kohti viemäriyhteen ts. letkun paikkaa. Ja ilmapuolelle pätkä kurttuputkea ilmastointiteipillä kii "ilmanohjuriksi". Loppui se turha käynti saavutetun halutun RH% jälkeen...

TTK 100 S on kyllä kunnollinen tosi tarkka hygrostaatti ja välitön uudelleenkäynnistyskin on estetty ts. ei saa päälle väkisinkään heti sammuttuaan niin ei tuu katkokäyntiä.
Oliko tästä modauksesta mahdollista ottaa valokuva ja postata se tänne? Oma laite saapui kanssa ja odottelee vielä tuossa paketissa. Helpottaa sitten ymmärtämään paremmin, että miten tuo modaus on tehty.
Helpottaa varmaan muutenkin, jos avaisi paketin ja katoisi sisään, mutta miksi keksiä pyörä uudellee. :)
 
Kallista laitetta vedenpoistoyhteen suuntaan (eli että vesi valuu sinnepäin nopeemmin) vaikka korottamalla sentin-puoli toisesta päästä. Jos toimii sillä hyvin niin unoha muu. Jos ei niin kato missä kohtaa tuossa on hygrostaatti ja "eristä" se alta päin altaalta tai sulavalta lamellilta nousevalta vesihöyryltä. Takuunalaiseen tietty kannata availla hirveesti mitään...
 
Pari sivua sitten valittelin kämpän huonoa ja tukkaista ilmaa ja selvisi, että koneellinen poistoilma ei vedä. Ongelma löytyi vihdoikin eilen. Putkistosta oli mennyt jonkin sortin palolevy päällä, joka pysättää ilmanvaihdoin. Tämä mekanismi on automatisoitu siten, että jos putkessa tai sen lähettyvillä on tarpeeksi kuuma, niin se kulkee itsensä. Sulkemisen avulla voidan hillitä ilman liikkumista ja näin mahdolllisessa tulipalossa ei tuli ainakaan ilmanvaihdon takia saa lisää happea.

Mysteeriksi jäi vielä, miten tai mikä sen on laukaissut, jonka takia palolevy aktivoitunut.
 
Pari sivua sitten valittelin kämpän huonoa ja tukkaista ilmaa ja selvisi, että koneellinen poistoilma ei vedä. Ongelma löytyi vihdoikin eilen. Putkistosta oli mennyt jonkin sortin palolevy päällä, joka pysättää ilmanvaihdoin. Tämä mekanismi on automatisoitu siten, että jos putkessa tai sen lähettyvillä on tarpeeksi kuuma, niin se kulkee itsensä. Sulkemisen avulla voidan hillitä ilman liikkumista ja näin mahdolllisessa tulipalossa ei tuli ainakaan ilmanvaihdon takia saa lisää happea.

Mysteeriksi jäi vielä, miten tai mikä sen on laukaissut, jonka takia palolevy aktivoitunut.

Kanavien nuohooja on aika usein syyllinen tuohon
 
Vähä solukumiteippiä jne. pohjaan, että väliaikainen kennolla oleva kondenssi/sulatusvesikaukalo on riittävän vinossa (ei siis se alaosan keruusäiliö) jotta vesi poistuu siitä heti kohti viemäriyhteen ts. letkun paikkaa. Ja ilmapuolelle pätkä kurttuputkea ilmastointiteipillä kii "ilmanohjuriksi". Loppui se turha käynti saavutetun halutun RH% jälkeen...

TTK 100 S on kyllä kunnollinen tosi tarkka hygrostaatti ja välitön uudelleenkäynnistyskin on estetty ts. ei saa päälle väkisinkään heti sammuttuaan niin ei tuu katkokäyntiä.

Pystyiskö tuota TTK100S ohjaamaan kauko-ohjattavalla pistokkeella turvallisesti, ettei ois mitään haittaa virtojen sammuttelusta/käynnistelystä? Itselläni on autotallissa kotiautomaatioon liitetty kosteusmittari ja tosiaan aika paljon heittelee tuo kuivaimen toiminta. Toisinaan on toiminut jatkuvalla syötöllä ja ilmankosteus on ollu 50% pinnassa ja toisinaan on sitten päästänyt 75% pintaan ennenkuin käynnistynyt. Voisin ohjata tuota erillisellä pistokkeella ja tuolla kosteusmittarin tiedolla.
 
Pystyiskö tuota TTK100S ohjaamaan kauko-ohjattavalla pistokkeella turvallisesti, ettei ois mitään haittaa virtojen sammuttelusta/käynnistelystä? Itselläni on autotallissa kotiautomaatioon liitetty kosteusmittari ja tosiaan aika paljon heittelee tuo kuivaimen toiminta. Toisinaan on toiminut jatkuvalla syötöllä ja ilmankosteus on ollu 50% pinnassa ja toisinaan on sitten päästänyt 75% pintaan ennenkuin käynnistynyt. Voisin ohjata tuota erillisellä pistokkeella ja tuolla kosteusmittarin tiedolla.

Pystyy. Ei haittaa, tuossa on sisäinen katkokäynninestin ts. aikarele, joka estää käynnistymisen heti uudelleen jos virrat katkaistaan vaikka 10 sekunniksi jos sun pistorasian anturis sahaa... Tosin TTK100S hygrostaatti on erittäin tarkka ts. kerran ku kattoo kohilleen mittarin kaa ja vaikka tussilla rosentit potikkaan niin siinä se. Ja huom Trotec ei tarvi mitään purkkavirityksiä ja karusta ulkoasusta huolimatta ihan eri tason laite vs. rautakauppamasiinat.
 
Meillä rivitaloon (80m2) olisi tulossa ilmalämpöpumppu viilennystä varten. Lämmittävää pumppua ei tarvita, koska kaukolämpö kyllä lämmittää. Tarjottuja vaihtoehtoja on Gree Bora 35 tai Mitsubishi Electric HR 35. Onko kokemuksia tai suosituksia näistä malleista? Lähinnä kiinnostaa sisä- ja ulkoyksiköiden hiljaisuus ja ajastusominaisuudet? Gree Borassa olisi wifi valmiina, Mitsussa pitäisi ostaa lisälaite tätä varten. Saako Boralla tehtyä esim. ajastukset milloin pumppu on päällä/pois päältä esimerkiksi arkipäivisin tai viikonloppuisin?

Sama tilanne niin lainataanpas ko. viestiä. Kumpaan päädyitte ja mitä tykkäätte? Oletan viestin päiväyksestä, että jompi kumpi on viilentänyt viime kesänä jo :D

Ajat, kelit ja päätöksetkin näköjään muuttuu:
Luultavasti, en ole tarkkaa syytä saanut mutta hallituksessa on sen verran iäkästä porukkaa niin uskoisin että vuosia, vuosia sitten on tehty päätös ettei ko. vehkeitä sallita noista syistä. Ajat ja kelit muuttuu, ehkä myös päätöksetkin aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen kävi asentajat laittamassa Mitsun FT mallin ja vaikuttaa ihan hyvältä. Sisäyksikkö on tavallista pienempi ja vaatii vähemmän tilaa yläpuolelleen kuin perinteiset mallit, joten sopii oven yläpuolelle suurimmassa osassa asuntoja.

Onko tosiaan ettei tuolta Melcloudista saa säädettyä tuota takkatoiminto/Circulator toimintoa ollenkaan? Ainoastaan kaukosäätimestä? Ja sitten tuo takkatoiminnon puhallus on jostain syystä äänekkäämpi kuin lämmityksellä. Manuaalin mukaan puhallusnopeus pitäisi olla sama kuin lämmitykselle säädettynä, mutta kyllä tuo alkaa hurisemaan kovempaa kun lämpötila on saavutettu. Jotenkin tyhmä systeemi kyllä jos tuota ei saa Melcloudilla säädettyä. Suunnittelin tekeväni ajastimen jolla tuo Circulator olisi käytössä vain niinä aikoina kun yleensä takkaa lämmitetään, mutta nähtävästi tuo ei nyt onnistu.

Asetukset säädin Lämmitys, Pyynti 23*C, Pystyviuhka toiseksi alin, Vaakaviuhka keskellä, Puhallus 2
 

Ei mikään propaani vaan ihan R410A rotaatiokompressorilla ja kuumakaasusulatuksella, mitä ei löydy mistään muusta alle 400 € kuivaimesta. Ja oikeesti hyvä teho ja ilmamäärä, kahden auton talliin jos meinaat märkiä / lumisia autoja ajaa niin ei toki haittaa vaikka 2 noita laittaisi jos haluu nopeemmin kuivaa.

Täytyy vielä erikseen kiittää vinkistä. Tämä nyt pyörinyt muutaman viikon ja varsin pätevältä laitteelta tuntuu. Vielä täytyy poistoletku saada paikalleen, niin ei tarvitse olla koko ajan tyhjentämässä säiliötä. Jos väkisin jonkun negatiivisen haluaa keksiä, niin näissä pitäisi olla digitaalinen ohjaus, niin saisi tarkan lukeman missä haluaa pitää. Nythän tuolla säätövääntimellä homma on vähän hakuammuntaa joskaan ei sekään tietenkään mitään rakettitiedettä ole. Olen sen nyt saanut säädettyä n. 50% kohdalle.
 
Mitenkäs tarkkoja nämä nykyset ilpit on kovan pakkasen suhteen? Kuulemma ei pidä sammuttaa enää, et kestävät kyllä. Ei niin energiatehokkaita ole vaan?
Tuollanen electroluxin ilppi keväällä tuli asenneltua.
Kyse siis -30 - -40 pakkasista.
 
Mitenkäs tarkkoja nämä nykyset ilpit on kovan pakkasen suhteen? Kuulemma ei pidä sammuttaa enää, et kestävät kyllä. Ei niin energiatehokkaita ole vaan?
Tuollanen electroluxin ilppi keväällä tuli asenneltua.
Kyse siis -30 - -40 pakkasista.

Tossu Premium ainaskin ihan mukisematta meni -34 C ja ilman mitään jäöongelmia. Sen kylmempää ei oo ollut tässä 3 vuoden aikana.
 
Mitenkäs tarkkoja nämä nykyset ilpit on kovan pakkasen suhteen? Kuulemma ei pidä sammuttaa enää, et kestävät kyllä. Ei niin energiatehokkaita ole vaan?
Tuollanen electroluxin ilppi keväällä tuli asenneltua.
Kyse siis -30 - -40 pakkasista.

Ei tarvitse sammuttaa. Enemmän tekee hallaa sille kompuralle kun taas -15 C Pakkasessa tyrkkäät kylmiltään käyntiin.
Ja nykyiset ilpit on sen verran hyviä etteivät ota virtaa enempää, kuin saavat siitä lämpötehöä. Ainakin jos ovat ihan kunnossa
 
11-vuotias panasonic kesti 31c pakkaset hyvin. Tai no ei se paljoa lämmittää jaksanu tallia, muttei muuta ongelmaa ollu.
Nykyisin siirtynyt jo eläkkeelle tuo pumppu.
 
Kokemuksia kattokasetti ilp asennuksien hinnoista? Ei taida mennä ihan tuolla 600 eurolla?
 
Mitenkäs tarkkoja nämä nykyset ilpit on kovan pakkasen suhteen? Kuulemma ei pidä sammuttaa enää, et kestävät kyllä. Ei niin energiatehokkaita ole vaan?
Tuollanen electroluxin ilppi keväällä tuli asenneltua.
Kyse siis -30 - -40 pakkasista.
Mitsu LN35 lämmitti auto asetuksilla ihan hyvin viime talvena. Eli siis säätää puhallustehoakin isommalle, jos tulee tavetta suuremmalle teholle esim kunnon pakkasella. Ei vaan noita huimia pakkasia ollut, mutta päällä kannattaa pitää normaalisti. Noin 120m2 lämmitettävää ja 1966.
 
Onko normaalia, että korvausilmaventtiilien suodattimet likaantuvat näin nopeasti? Vasemmalla 3 kk vanha suodatinkangas ja oikealla uusi. Takkaa poltetaan ahkerasti, lieneekö siinä syy?

1609323378291.png
 
Onko normaalia, että korvausilmaventtiilien suodattimet likaantuvat näin nopeasti? Vasemmalla 3 kk vanha suodatinkangas ja oikealla uusi. Takkaa poltetaan ahkerasti, lieneekö siinä syy?

1609323378291.png

Se riippuu vähän millaisella alueella rakennus on. Kaupunki seudulla enemmän kaikkee pölyä kuin maaseudulla. Mutta ihan normaalia, että likaantuu nopeastikin. Tuohan on vaan hyvä merkki, ilma kulkee oikeista paikoista sisään ja talo hengittää
 
Se riippuu vähän millaisella alueella rakennus on. Kaupunki seudulla enemmän kaikkee pölyä kuin maaseudulla. Mutta ihan normaalia, että likaantuu nopeastikin. Tuohan on vaan hyvä merkki, ilma kulkee oikeista paikoista sisään ja talo hengittää
Sijainti maaseudulla, vain muutamia taloja lähistöllä.

Sisäilman laatu tuntuu heikkenevan noin 2-3 kk suodattimien vaihdosta. Tulee tarve rykiä kurkkua. Onkohan tässä kyse siitä, että ilmaa virtaa tukossa olevan suodattimen ohi (suodattimen kiinnitys ei ole täysin tiivis) vai että suodattimessa alkaa kasvaa mikrobeja? Tai suodatusteho on vain heikentynyt?
 
Viimeksi muokattu:
Onko normaalia, että korvausilmaventtiilien suodattimet likaantuvat näin nopeasti? Vasemmalla 3 kk vanha suodatinkangas ja oikealla uusi. Takkaa poltetaan ahkerasti, lieneekö siinä syy?

1609323378291.png

On normaalia. Ulkoilma on aika "paskaista" varsinkin kaupungeissa. Ei kannata olla huolissaan vaan ennemminkin ajatella, että tuo määrä likaa on poissa asunnostasi/keuhkoistasi.
 
Sijainti maaseudulla, vain muutamia taloja lähistöllä.

Sisäilman laatu tuntuu heikkenevan noin 2-3 kk suodattimien vaihdosta. Tulee tarve rykiä kurkkua. Onkohan tässä kyse siitä, että ilmaa virtaa tukossa olevan suodattimen ohi (suodattimen kiinnitys ei ole täysin tiivis) vai että suodattimessa alkaa kasvaa mikrobeja? Tai suodatusteho on vain heikentynyt?

Tähän en osaa, enkä kyllä uskallakkaan vastata.

Mutta jos kyseessä on koneellisella poistolla varustettu talo, on erittäin tärkeää että korvausilman riittävyys on taattu. Kova alipaine sisällä voi aiheuttaa ilman kulkemista vääristä paikoista ja mahdollistaa huonontuneen sisäilman. Kannattaa mittauttaa ne poisto ilmamäärät ja vaihella vaan suodattimia usein
 
Sijainti maaseudulla, vain muutamia taloja lähistöllä.

Onks siellä sitten vaan pölisevää maastoa?
Itse asun "maaseututaajamassa" ja kyllä täälläkin saa vähintään puolen vuoden välein laittaa suodattimet uusiksi.
 
Suomessa maaseudulla ulkoilma on yksi maailman puhtaimmista, tai puhtain. Sellaista ilmaa ihminen voi aivan hyvin hengittää sellaisenaan, eli maaseudulla tuloilman suodattaminen on suurimmalle osalle väestöstä turha ruljanssi ja aiheuttaa vain yllä kuvatun riskin korvausilman määrän tai laadun heikkenemisestä, jos suodattimia ei muista vaihdella tiheään.

Suodattamisen funktio puhtaan ilman alueilla jää hyönteisten suodattamiseen (mihin riittäisi hyttysverkko), sekä tietysti erityisryhmille kuten vaikeasta astmasta/siitepölyallergiasta kärsiville.

Kaupungit, isojen liikenneväylien lähistöt ja pientalovaltaiset alueet (puunpoltto) sitten asia erikseen. Toki maaseutukin siinä tapauksessa, että naapurillasi on tapana polttaa jätteensä, mistä toki kannattaisi ilmoittaa kunnan ympäristövalvontaan.
 
Onks siellä sitten vaan pölisevää maastoa?
Itse asun "maaseututaajamassa" ja kyllä täälläkin saa vähintään puolen vuoden välein laittaa suodattimet uusiksi.
No talvella ei varmastikaan pahemmin pölise. Hiekkatie ja pelto varmaan pölyävät keväällä ja kesällä. Koivuja ja haapoja on tontin reunamilla jonkin verran.

Suomessa maaseudulla ulkoilma on yksi maailman puhtaimmista, tai puhtain. Sellaista ilmaa ihminen voi aivan hyvin hengittää sellaisenaan, eli maaseudulla tuloilman suodattaminen on suurimmalle osalle väestöstä turha ruljanssi ja aiheuttaa vain yllä kuvatun riskin korvausilman määrän tai laadun heikkenemisestä, jos suodattimia ei muista vaihdella tiheään.

Suodattamisen funktio puhtaan ilman alueilla jää hyönteisten suodattamiseen (mihin riittäisi hyttysverkko), sekä tietysti erityisryhmille kuten vaikeasta astmasta/siitepölyallergiasta kärsiville.

Kaupungit, isojen liikenneväylien lähistöt ja pientalovaltaiset alueet (puunpoltto) sitten asia erikseen. Toki maaseutukin siinä tapauksessa, että naapurillasi on tapana polttaa jätteensä, mistä toki kannattaisi ilmoittaa kunnan ympäristövalvontaan.
Puunpoltto kyllä huonontaa aika tehokkaasti tuota maaseudun puhdasta ilmaa meidän talon läheisyydessä. Ulkona haisee usein lievä savu kun takassa on tuli.

Puut ovat kuivia ja noin vuorokautta ennen polttoa tuon sisälle. Sytytys tapahtuu päältä. Eli palamisen ei pitäisi ainakaan olla epäpuhdasta.
 
Meillä on meille uudessa asunnossa Swegon Casa R120 ilmanvaihtokone ja sitä ohjataan liitteen paneelista.

Olen pitänyt Kotona-asetusta ja puhallinnopeus 2, kun olemme kotona kahdestaan. Tämä mielestäni ihan ok. Jouluna oli porukkaa enemmän, niin nostin nopeuden 4. Enemmän porukkaa, enemmän ilman pitää vaihtua.

Huoltovalikossa voi erikseen näppäillä tulo ja poistoilma-puhaltimien tehoa.
Onko kuvassa olevat asetukset ok, vai vaatiiko säätöä?
Nuo asetukset ovat Nopeudelle 2, 3:lla on 75% molemmat.
 

Liitteet

  • MVIMG_20201230_181247.jpg
    MVIMG_20201230_181247.jpg
    2,9 MB · Luettu: 54
  • MVIMG_20201230_181330.jpg
    MVIMG_20201230_181330.jpg
    2,6 MB · Luettu: 55
  • MVIMG_20201230_181335.jpg
    MVIMG_20201230_181335.jpg
    2,7 MB · Luettu: 51
Meillä on meille uudessa asunnossa Swegon Casa R120 ilmanvaihtokone ja sitä ohjataan liitteen paneelista.

Olen pitänyt Kotona-asetusta ja puhallinnopeus 2, kun olemme kotona kahdestaan. Tämä mielestäni ihan ok. Jouluna oli porukkaa enemmän, niin nostin nopeuden 4. Enemmän porukkaa, enemmän ilman pitää vaihtua.

Huoltovalikossa voi erikseen näppäillä tulo ja poistoilma-puhaltimien tehoa.
Onko kuvassa olevat asetukset ok, vai vaatiiko säätöä?
Nuo asetukset ovat Nopeudelle 2, 3:lla on 75% molemmat.

Ilmanvaihtokoneen puhallin nopeuksien säätöön ei kannata omineen puuttua, siksi huolto valikoissa yleensä on jokin salasana. Ilmamäärien säätöä tehdessä asetetaan puhallin nopeudet ja vemttiiliyät siten että saavutetaan oikeat ilmamäärät. Tulo- ja poistopuhaltimissa voi olla eri nopeus alueella eri prosentit.

Jos tuntuu että on epävarmuutta niin pyytää paikallisen lvi-alan osaajan tekemään mittaukset ja säädöt.
 
Ilmanvaihtokoneen puhallin nopeuksien säätöön ei kannata omineen puuttua, siksi huolto valikoissa yleensä on jokin salasana. Ilmamäärien säätöä tehdessä asetetaan puhallin nopeudet ja vemttiiliyät siten että saavutetaan oikeat ilmamäärät. Tulo- ja poistopuhaltimissa voi olla eri nopeus alueella eri prosentit.

Jos tuntuu että on epävarmuutta niin pyytää paikallisen lvi-alan osaajan tekemään mittaukset ja säädöt.

Kiitos vastauksista. En koske, kun ei ole esiintynyt ongelmia.
 
Millaista ilmankuivainta suosittelette ~25m2 kokoiseen lattialämmityksellä olevaan autotalliin, missä talvisin lämpötila 15C paikkeilla?

Ongelmana lähinnä autosta lattialle valuva vesi ja samoin auton päälle jäävä vesi. Tallissa ei ole lattiakaivoa.
 
Viimeksi muokattu:
Unohtui laittaa, että koko on noin 25 neliötä. Kuutioita varmaan se 60-70. Eihän tuo TTK 100 S ole liian iso siihen tilaan?
 
Ei oo. Paras suvereenisti hintaluokassa alle 400 € (toihan on välillä 230 € jne. tarjouksessa). Selaa ketjua taaksepäin niin näät mun perustelut.
 
Kuivaimen pitää olla vähän ylimitoitettu, että kuivaa autotallin riittävän nopeasti (selvästi alle vuorokaudessa). Autotallissa lämpötilaa saattaa myös dipata kun ovea availlaan ja sinne laitetaan kylmää rautaa pari tonnia. Kuivaimen kyky kuivata romahtaa samalla, kunnes saa vähän lämpöä tuotettua. Erityisesti katsoisin kuivaimen kykyä suoriutua jos lämpötila onkin vähän alempi, ettei täysin kyykkää.

Mulla oli Trotec TTK 60E ja se oli melkein ok, mutta jos joka päivä kasteli auton, niin ei ehtinyt enää kuivata. Lisäksi tarvitsi sähköpatteria avuksi jo pienillä pakkasilla. Ostin noin tuplasti tehokkaamman tilalle (en nyt muista mallia), ja se riittää hyvin kuivaamaan alle vuorokaudessa.

Ja toinen asia on, että veden poisto letkulla pitää olla. Säiliön tyhjennystä olisi muuten ainakin itselläni luvassa joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa tallissa aika samanlainen (hiukan isompi vain) tilanne kuin @brainsurgery:lla. Lattialämmityksellä myös ja pidän lämpäjä 15 asteen tienoilla. Trotek 100 S pyörii siellä ja tuo laite lämmittää tallia sen pari astetta. Eli lämpö ei ole pudonnut alle 15 asteen sen mitä olen tuota seurannut. Eli auto ei itsessään ole jäähdyttänyt tallia, koska onhan moottorikin jo itsessään aika lämmin ajon jälkeen. Johonkin se vesi kannattaa yrittää saada poistoletkulla (jos vain mahdollista), muutan saa kerran päivässä olla tyhjentämässä astiaa.
 
^80g R290 on ku pierasis Saharaan vs. esim. 240g R410A kuumakaasusulatuksella. Propaani ts. R290-vehkeet voi unohtaa samoin tein autotallin suhteen. Kattelette vaikka sit R134a ja pari sataa g kylmäainemäärä jos R410-vehkeet tiukassa.
 
Trotec vastasi, että TTK 100 S on poistunut valikoimista ja vastaava on TTK 100 E. Tuossa ei kuitenkaan näyttäisi olevan enää kuumakaasusulatusta.

Mikäköhän tuolta valikoimasta nyt olisi sitten sopiva kun ei oikein osaaminen riitä arvioimaan noita? Hintaluokka saisi olla suurin piirtein tuo sama.
 
Tässä about parhausjärjestyksessä, heikkoo kyl saatavuus



Jos noista vaikka ne käytetyt halvemmalla tms. ja Torissakin välillä on... Kyllä ne >200 g R290 myös soppii. Ja Woods on kans laatumerkki jos tulee vastaan Clasulla tai cdon tjsp.
 

Onko tuollainen nyt sitten ihan turha vehje?
 
Olisiko vinkkejä VILP/ILP takapuolen ilmanotton puhdistamiseen? Nyt se tuntuu imeneen lumijääkerrokseen koko verkon eikä irtoa harjaamalla. Vai pitäisikö tuon sulaa itsellään kunhan lumisade loppuu?

Onko niksejä miten tuota voisi muuten välttää? Tai onko vain laitteiden ominaisuus kun tuuli pöllyttää lunta joka paikkaan? Mitään ihmeellistä kotelointiakaan ei mun käsittääkseni kannata tehdä kun ilman pitäisi kiertää hyvin. Katoksen teko on ollut mielessä ja saattaisi tietenkin vähän auttaa.

E: Löytyihän tähän muualtakin vinkkejä Ilmalämpöpumpun ulkoyksikön jäätyminen | Remonttireiska
VILP tapauksessa en vaan saa jäähdyttämään kun ei ole ko ominaisuutta. Joku on höytypesurilla sulatellut, onkohan huono ajatus? Entä pakkasnesteen tai laimean etanoliliuoksen ruiskuttaminen? Virrat pois päältä tietenkin.

E: Kyllähän se näköjään itsekin sulaa ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko vinkkejä VILP/ILP takapuolen ilmanotton puhdistamiseen? Nyt se tuntuu imeneen lumijääkerrokseen koko verkon eikä irtoa harjaamalla. Vai pitäisikö tuon sulaa itsellään kunhan lumisade loppuu?

Onko niksejä miten tuota voisi muuten välttää? Tai onko vain laitteiden ominaisuus kun tuuli pöllyttää lunta joka paikkaan? Mitään ihmeellistä kotelointiakaan ei mun käsittääkseni kannata tehdä kun ilman pitäisi kiertää hyvin. Katoksen teko on ollut mielessä ja saattaisi tietenkin vähän auttaa.
- Hiustenkuivain
- Laita takkaan tulet ja ILPpi jäähdyttämään. Nopeammin saat jos jonkun pressun saat heitettyä ylitse niin jää ilma kiertämään
 
Screenshot_20201205_185758.jpg
Minulla on näin. En pidä mtn automaatilla, ajattelen kun näitä sivuttaissuunta ym pyörittää pienet servomoottorit?, niin missä kunnossa ne on vuosien päästä ja millä hinnalla niitä sitten korjataan.

Näillä siivekkeiden ohjausasetuksilla saan ilman "lentämään" tarpeeksi kauas. Tämä toimii minulla. Talon öljypatterit on säädetty +17, joten ne ei mene edes päälle. Tästä vuosi taaksepäin sähkönkulutus ollut 12800kwh, 1968 talo (126m3) jossa 10cm villaa ja 3cm uretaanilevy. Joten hyvin on mitsu ja takka tehneet työtä.

Eli en talven aikana koske mihinkään muuhun kuin puhalluksen nopeuteen 2-3-4 . Kaikki plasmat/purifierit ym on päällä 24/7/365... Joskus siitä kuului ritinää, sellaista sähkön sätimis ääntä. Mutta sitäkin putsailen aika-ajoin.

Kannattaa nostaa pyyntiä vaikka 2 astetta haluttua suuremmaksi, niin pumppu saa työtä. 23 mulla pyynti ja yön jälkeen yleensä 20,5-21, puhallus ollut 2, mutta puhalluksen noustessa 3 lämpötilakin nousee 22 tuntumaan.

Nyt on tullu tänne Lappiinki perinteisemmät talvikelit, kun elohopea siellä -30 huitteilla ;)

Kysymys Mitsubishi Electricin LN25/35 säädöistä:

- oletteko kovilla pakkasilla muuttaneet paljon pyyntiä ylöspäin?

Minulla on ollut normi pyynti pikku pakkaskeleillä (alle -10 - -20'C) siellä 24 huitteilla, niin sisälämmöt 21,5 - 20,5 riippuen vähän huoneesta ja pattereiden ei tarvi töitä tehä juurikaan.

Nyt tuntuu, että kovilla pakkasilla, joita kestänyt jo pari kolme päivää, niin joutunu pattereita ruuvaan isommalle, jotta ne auttaa pumpun kaverina, vaikka takassakin polttaa puita. Patterien ruuvaamista tosin on pitäny harrastaa jo vähän aiemmin, kun muksut omaa rauhaa halutessaan vetävät huoneiden oven kiinni :lol:


- Oletteko pitäneet puhallustehoa kovilla pakkasilla missä kohtaa?

Yöllä tulee pidettua 3/5, kun se ei porukkaa häiritte. Päivällä pitäny yleensä 3-4/5 ja joskus kokeillut 5/5.

Katoin tuosta Melcloudista, että vaikka pyynti 26 ja puhallus 4/5, niin pumppu ei Melcloudin mukaan 24'C ylemmäs pääse. Onko nyt saavutettu max. tehot, mitä tuosta Mitsusta irtoaa? :cool:

Malli siis LN35 ja teho lämmitys: 4,0 kW (0,9~6,6 kW).


- Miten teillä on ollut nuo sulatausvälit ja kuinka kauan kestää sulatus?

En ole niitä tarkemmin seurannu, mutta jääkakkua tuntuu rakennuspalijuun tekevän ja tulee parin päivän välein tyhjennettyä sellaisia noin 10 cm paksuja kakkuja sieltä pois.
 
Nyt on tullu tänne Lappiinki perinteisemmät talvikelit, kun elohopea siellä -30 huitteilla ;)

Kysymys Mitsubishi Electricin LN25/35 säädöistä:

- oletteko kovilla pakkasilla muuttaneet paljon pyyntiä ylöspäin?

Minulla on ollut normi pyynti pikku pakkaskeleillä (alle -10 - -20'C) siellä 24 huitteilla, niin sisälämmöt 21,5 - 20,5 riippuen vähän huoneesta ja pattereiden ei tarvi töitä tehä juurikaan.

Nyt tuntuu, että kovilla pakkasilla, joita kestänyt jo pari kolme päivää, niin joutunu pattereita ruuvaan isommalle, jotta ne auttaa pumpun kaverina, vaikka takassakin polttaa puita. Patterien ruuvaamista tosin on pitäny harrastaa jo vähän aiemmin, kun muksut omaa rauhaa halutessaan vetävät huoneiden oven kiinni :lol:


- Oletteko pitäneet puhallustehoa kovilla pakkasilla missä kohtaa?

Yöllä tulee pidettua 3/5, kun se ei porukkaa häiritte. Päivällä pitäny yleensä 3-4/5 ja joskus kokeillut 5/5.

Katoin tuosta Melcloudista, että vaikka pyynti 26 ja puhallus 4/5, niin pumppu ei Melcloudin mukaan 24'C ylemmäs pääse. Onko nyt saavutettu max. tehot, mitä tuosta Mitsusta irtoaa? :cool:

Malli siis LN35 ja teho lämmitys: 4,0 kW (0,9~6,6 kW).


- Miten teillä on ollut nuo sulatausvälit ja kuinka kauan kestää sulatus?

En ole niitä tarkemmin seurannu, mutta jääkakkua tuntuu rakennuspalijuun tekevän ja tulee parin päivän välein tyhjennettyä sellaisia noin 10 cm paksuja kakkuja sieltä pois.
Itse oon varalta tyhjännyt päivittäin jääastiaa. Vähän tulee pohjalle ja tänään oli hyvin vähän.

Mitsu LN35. Ollut reilun vuoden. Itse huomasin että puhallus kannattaa olla "ehdottomasti" automaatilla. Muuten ei tahdo tehot riittää.

Lämpötilan kävin säätämässä melko äsken täysille, eli 31C. Ja olohuoneen mittari näyttää nyt tosi reippaat, eli 20.7C. 1966 ja ilman muita pattereita, 119m2. Ainoastaan pesuhuone lämpenee öljyllä, kun on kauimmaisena.

Ulkona vasta -11 tai -12, mutta pitäisi laskea alimmillaan -24C. Perjantaina lämpenee, niin saa laskea lämpöä johonkin +25 tai +26.

Edit:
Onkohan nyt kuivempi ilma, kun tuntuu että ei sulata ollenkaan? No nyt hiljeni, eli sulattaa. Siksi varmaan olohuonekin oli jopa 20.7, kun kompura oli hyrrännyt pitkään.

Katoin tuosta Melcloudista, että vaikka pyynti 26 ja puhallus 4/5, niin pumppu ei Melcloudin mukaan 24'C ylemmäs pääse. Onko nyt saavutettu max. tehot, mitä tuosta Mitsusta irtoaa? :cool:
Kokeilisin siis puhallus automaatille. Ja pumppu täysille, eli 31C.

Saattaa olla että ei auta :) kun -30 teillä pakkasta.
Mulla on ollut sovellus asentamatta, niin en tiedä lukemia.

Edit2:
Sulatus meni läpi ja olohuoneen lämpö ehti laskea 20.4 asteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse oon varalta tyhjännyt päivittäin jääastiaa. Vähän tulee pohjalle ja tänään oli hyvin vähän.

Mitsu LN35. Ollut reilun vuoden. Itse huomasin että puhallus kannattaa olla "ehdottomasti" automaatilla. Muuten ei tahdo tehot riittää.

Lämpötilan kävin säätämässä melko äsken täysille, eli 31C. Ja olohuoneen mittari näyttää nyt tosi reippaat, eli 20.7C. 1966 ja ilman muita pattereita, 119m2. Ainoastaan pesuhuone lämpenee öljyllä, kun on kauimmaisena.

Ulkona vasta -11 tai -12, mutta pitäisi laskea alimmillaan -24C. Perjantaina lämpenee, niin saa laskea lämpöä johonkin +25 tai +26.

Edit:
Onkohan nyt kuivempi ilma, kun tuntuu että ei sulata ollenkaan? No nyt hiljeni, eli sulattaa. Siksi varmaan olohuonekin oli jopa 20.7, kun kompura oli hyrrännyt pitkään.


Kokeilisin siis puhallus automaatille. Ja pumppu täysille, eli 31C.

Saattaa olla että ei auta :) kun -30 teillä pakkasta.
Mulla on ollut sovellus asentamatta, niin en tiedä lukemia.

Ookoo hyvä tietää :thumbsup: Pitää tuossa illan päälle kokeilla vielä kovempaa pyyntiä ja automaattista nopeutta.

Pidätkö puhallusta 24/7 automaatilla, vai?

Entä miten sulla siivekkeet on säädetty? Meillä pumppu on perinteisesti tuulikaapin päällä sisäpuolella. Ite olen kokeillut ylä/ala-suunnassa keskimmäistä ja toiseksi alimmaista asentoa siiville ja puhallus suoraan eteen (ei automaattia näissä). Keskimäinen asento mahtaa parhaiten liikuttaa ilmaa pisimmälle sillä kustannuksella, että heti pumpun vasemmalla puolella on yksi makkari, joka tahtoo jäädä paitsioon ilmavirtauksesta. Tiiä sitten jos laittas toisen puolen puhaltimen vatkaamaan ilmaa sinne automaattiasennolla. Täällä vatkausmoottorin käyttöikääkin funtsittu, että kestääkö nuo automaatilla sitten merkittävästi lyhyemmän käyttöiän vs. kiinteä puhallussuunta.

Oletteko huomannu eroa siinä, että jos puhallus on kiinteä yhteen suuntaan vs. automaattivatkaus, että toimiiko ilmankierto tehokkaammin kiinteällä suunnalla?

Tuota Melcloudin ajastinta tuli kokeiltua, mutta huomasin, että ei kyllä juuri eroa sähkönkulutuksessa oli pyynti koko vuorokauden sama vs. yöksi laskee esim. 1 asteella alemmas.

Osa porukasta on täällä vannonu manuaalisten säätöjen nimeen, että niillä riittäis lämpö parhaiten. Osa taas vannoo automaatin nimeen :) Pittää melkein kokeilla eri asetuksilla, että löytyy huusholliin parhaat sääjöt. Varmaan aina talon pohjaratkaisu ja pumpun sijoituspaikka vaikuttaa itse kelläkin, että mitkä on optimaalisimmat säädöt.
 
Ookoo hyvä tietää :thumbsup: Pitää tuossa illan päälle kokeilla vielä kovempaa pyyntiä ja automaattista nopeutta.

Pidätkö puhallusta 24/7 automaatilla, vai?

Entä miten sulla siivekkeet on säädetty? Meillä pumppu on perinteisesti tuulikaapin päällä sisäpuolella. Ite olen kokeillut ylä/ala-suunnassa keskimmäistä ja toiseksi alimmaista asentoa siiville ja puhallus suoraan eteen (ei automaattia näissä). Keskimäinen asento mahtaa parhaiten liikuttaa ilmaa pisimmälle sillä kustannuksella, että heti pumpun vasemmalla puolella on yksi makkari, joka tahtoo jäädä paitsioon ilmavirtauksesta. Tiiä sitten jos laittas toisen puolen puhaltimen vatkaamaan ilmaa sinne automaattiasennolla. Täällä vatkausmoottorin käyttöikääkin funtsittu, että kestääkö nuo automaatilla sitten merkittävästi lyhyemmän käyttöiän vs. kiinteä puhallussuunta.

Oletteko huomannu eroa siinä, että jos puhallus on kiinteä yhteen suuntaan vs. automaattivatkaus, että toimiiko ilmankierto tehokkaammin kiinteällä suunnalla?

Tuota Melcloudin ajastinta tuli kokeiltua, mutta huomasin, että ei kyllä juuri eroa sähkönkulutuksessa oli pyynti koko vuorokauden sama vs. yöksi laskee esim. 1 asteella alemmas.

Osa porukasta on täällä vannonu manuaalisten säätöjen nimeen, että niillä riittäis lämpö parhaiten. Osa taas vannoo automaatin nimeen :) Pittää melkein kokeilla eri asetuksilla, että löytyy huusholliin parhaat sääjöt. Varmaan aina talon pohjaratkaisu ja pumpun sijoituspaikka vaikuttaa itse kelläkin, että mitkä on optimaalisimmat säädöt.
Täällä myös tuulikaapin päällä. Siinä heti kolmen makkarin ovet ja vähän kauempana olohuone/keittiö.

Oon pitänyt puhallusta nyt aina automaatilla. Ilman automaattia puhallin tahtoi pyöriä liian hiljaa ja lämmitysteho ei riittänyt.

Täällä oikea siiveke on automaatilla, eli ala-asennossa. Muuten täälläkin jää makkari kylmäksi. Vasen siiveke on sitten yläasennossa, että lämpöä menisi mahdollisimman paljon myös perälle, eli olkkariin ja keittiöön.

Siivekkeet on suunnattu suoraan eteenpäin. Ja siis vasen ylös. Oikea automaatilla (alas).

Sitä automaattista läppien vatkausta en ole kokeillut. On kerran kaksi läppää, niin ne voi säätää toinen ylös ja toinen alas.

Täällä jos puhallin oli 3/5, niin tehoja ei tullut riittävästi. Muistaakseni 4/5 olisi jo aika äänekäs. Nyt siis säätää jotenkin itsestään optimaalisen puhaltimen nopeuden.

Yötila pois päältä. Se kanssa rajoittaa tehoja. Lisäksi kompuran ääni ei kuulu sisälle. Se sähkö puhdistus on päällä, mutta se silmä on pois päältä, koska en oikein tiennyt sille käyttöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom