Ilmalämpöpumput eli ILPit

EDIT: Makuuhuoneissa on pieni lämpö lattialla päällä, kun sinne asti ei tuntunu ilpon ilma virtaavan, oiskohan se sitten järkevin tiputtaa makkareiden lämmöt nollaan ja ilpo 22-23c?
Täällä 1966 talo ja Mitsu LN35. 23C voisi olla sopiva säätö, kun ei täällä ole huoneet kun 20C lämpömittarin mukaan. Ehkä tuossa eteisessä sitten on vähän lämpimämpi, kun ilp on siellä.

Täällä nopeus 4/5, mutta säätää sen oman mielen mukaan sopivaksi. Mitsussa on vielä aika maltillinen ääni tuolla nopeudella ja 5/5 on taas liian kova.

Joko makkareiden lämmöt nollaan tai sitten niin pienelle, että vielä lattia tuntuu riittävän lämpimältä.

Laske laattojen lämpötilaa niin alas kuin voi siten että ne tuntuu vielä miellyttäviltä jalkojen alla ja nosta ILPin pyyntiä. Kokeile sitä 22-23C. Halvemmaksi se tulee vähän ylilämmittää ILPillä kuin tehdä suurin osa lämmöstä sähköisellä lattialämmityksellä.
Ilpillä on tosiaan halpaa lämmittää. Itse saattaisin kokeilla jopa 24C ja juuri noilla ohjeilla. Luulisi sähkönkulutuksen alentuvan.
 
Täällä Mitsu LN-35 @ Lapissa ja huushollissa sähkölämmitys, varaava laatta + sähköpatterit.

Pyynti 25, puhallus 4/5 (yöllä 3/5). Riittää lämpöä kivasti siten kovillakin pakkasilla :thumbsup:Huonelämmöt +21..+22,5 riippuen huoneesta. Takkaa lämmitetään kaverina.

Lattialämmitys suurimmassa osassa +10 asteessa (eli käytännössä vaan varalla). KHH lattialämmitys +22/+23 ja PH +23'C että tuntuu kivalta jalassa ja PH kuivaa.

Makkareissa patterit +20, sillä niitä ei voi pitää koko aikaa auki. Säästömielessä kannattais pitää +18, mutta käytännössä kovilla pakkasilla jäähtyy huoneet liikaa, jos ovet kiinni.
 
Valloxin MV145:ta tuloilmapuhallin antautui. Todennäköisesti laakerivika, kun pitää selvästi sellaista rahinaa. Uusi puhallin meni kotivakuutuksen piiriin eli ei paljoa takkiin tullut.

Onko kukaan itse vaihtanut puhaltimiiin laakereita? Ei tuntuisi olevan kummallinen homma. Jäisipä sitten varalle vielä tuo laakerivikainen, jos saisin uuden laakerin vaihdettua pesään.
 
Niin justiinsa. Hyvä, että lämpöä on piisannut :thumbsup: Paljonko sinulla on sulatusväli ollut kylmemmillä ilmoilla FT25-mallissa?

Täällä Lapissa pakkasta vajaa -30'C ja tämä uudempi malli sisäyksikkö MSZ-LN35VG2W ja ulkoyksikkö MUZ-LN35VGHZ2. Kakessa lukee se CIRCULATOR, ei ECONO COOL.

Täällä nyt tämän päivän muutamalla mittauksella lämmitysaika 40 min ja sen jälkeen 11-12 min sulatus. Kenno on sen näköinen, että vois kyllä pitempäänki lämpöstä tehdä.

Lauhemmilla pakkasilla -10...-20'C tuli hyvin vettä ja jääkakkuja rakennuspalijuun ja lämpöä piisasi. Sillon en kattonut tarkemmin sulatusvälejä.

Saa nähä mitä rumbaa tämän mallin kans tulee :cool:

Vastaan tähän tiedoksi kaikille, jotka tuskailevat saman ongelman kanssa.

Omaa Mitsubishi Electric LN-35 ilmalämpöpumppua, 2-sarjalainen (valm. 4/2020) vaivasi "hullunkierto", eli siirtyi kovilla pakkasilla lyhyeen käyntijaksoon, eli jauhoi 30-40 min lämmitystä / 10-12 min sulatuksella. Sama ongelma oli jo vuonna 2017 ym. julkaistun vanhemman LN-sarjan kanssa.

Hullunkierrosta pääsee väliaikaisesti pois vaihtelevalla menestyksellä IVO-bootilla/virtojen katkaisulla sulaketaululta tai ulkoyksikön virtakytkimestä, jolloin toiminta voi normalisoitua hetkeksi, mutta ei poista ongelmaa.

Ongelman aiheuttanee laitteen kondevesien poiston suunnitteluvirhe. Sen vuoksi alaosassa sijaitseva sulatusanturi pääsee kastumaan, jäätyy runkoon/eristehuopaan kiinni, näyttää väärää arvoa ja sekoittaa Mitsun lämmitys/sulatuslogiikan.

Ratkaisuna on sulatusanturin ja sen johdon sulatus lämpöpuhaltimella ym, sulatusanturin eristys solukumieristeellä (Armaflex ym.) alkuperäiselle paikalleen alaputkeen.

(Lämmitysjaksoa voi pidentää sulatusanturin siirrolla keskiputkeen & eristää se sinne. Keskiputki anturin paikkana saattaa kuitenkin johtaa joillakin käyttäjillä jään kerääntymiseen kennon alaosaan. Pidemmistä lämmitysjaksoista johtuen ulkoyksikön kenno kerää paljon kuuraa (riippuen keleistä & lämpötilapyynnistä & pumpun tekemästä työstä) ja saattaa mennä "tukkoon" 20-30 min ennen sulatuksen alkua, joten COP ei liene enää paras mahdollinen lämmitysjakson loppupuolella, kun kenno tukossa. Tämä lienee järkevä ratkaisu ainoastan silloin, jos kenno pysyy miltei koko lämmitysjakson auki ennen sulatusta. Lopputulos riippuu siis kohteesta missä päin Suomea pumppu on, pumpusta otettavasta tehoista, ulkoyksikön sijoituksesta, jne.)

Kirjoitin omista kokemuksista ja onnistuneesta lämmitysjaksojen pidentämisestä, sekä hullunkierron loitolla pitämisestä tuonne pumppufoorumille.

Sieltä voi lukea kummankin LN- ja LN2-sarjojen osalta asiasta.

Mitsubishi Electric LN-sarja >> MSZ-LN

Mitsubishi Electric LN2-sarja >> MSZ-LN2

Kannattaa katsoa aluksi ainakin ketjujen muutama viimeisin sivu, missä tuoreimmat kokemukset asiaan liittyen :thumbsup: :)

---
Kuvassa Mitsubishi Electric LN-35, 2-sarjalaisen sulatusanturi jäässä.

*** Huom! Disclaimerina sen verran, että homma vaatii osaamista ja sähkötyötä/sähköluvat, joten sitä ei saa tehdä itse ja voi vaikuttaa laitteen takuuseen. Kaikki asiaan liittyvät muutokset/työt ym. aina omalla vastuulla. Ei ole minun keksintö, vaan viisaammilta / kokeneemmilta foorumilta luettu ja testattu ***

Edit. 4.2.2021
 

Liitteet

  • Sulatusanturi_jaassa.jpg
    Sulatusanturi_jaassa.jpg
    55 KB · Luettu: 249
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia hyytyneistä Toshiba premiumeista? Nyt kolmekertaa jumahtanut sulatuksen jälkeen. Tarpeeksi rumppaa sähköjä pois niin vielä lähtee pyörimään. Vikakoodi 18, jotai ongelmaa lämpötiloissa tai 4-nelitieventtiilissä. Onneksi takuu voimassa enskuuhun :rofl:
 
Tässä pohtinut että miten ilmanvaihto toteutetaan saarekekeittiöissä joissa on pöytätasolla oleva liesituuletin? Onko vain tuulettimet aktiivihiilisuodattimella vai vedetäänkö ilmanvaihtoputket alapohjassa?
 
Tässä pohtinut että miten ilmanvaihto toteutetaan saarekekeittiöissä joissa on pöytätasolla oleva liesituuletin? Onko vain tuulettimet aktiivihiilisuodattimella vai vedetäänkö ilmanvaihtoputket alapohjassa?
Tai sitten kattomallisella liesituulettimella. Meillä tällainen ja suora putki ulos.
 
Tässä pohtinut että miten ilmanvaihto toteutetaan saarekekeittiöissä joissa on pöytätasolla oleva liesituuletin? Onko vain tuulettimet aktiivihiilisuodattimella vai vedetäänkö ilmanvaihtoputket alapohjassa?

Yleensä aktiivihiilellä, jos vetää tollasen alaspäin imevän ulos niin saa tuoda ihan hemmetin paljon korvausilmaa lisää kämppään ja harva haluaa mitään isoa venttiiliä keittiöstä suoraan pihalle tai ikkuna auki tehdä ruokaa. Lisäksi noi tuulettimet on suurella ilmavirralla, mutta paineen tuotto on aika kehno niin saattaa silti olla että joutuu katolle laittaa toisen huipparin perään (reitti siis saarekkeesta alapohjaan ja sieltä jostain ylös vesikatolle).
 
Yleensä aktiivihiilellä, jos vetää tollasen alaspäin imevän ulos niin saa tuoda ihan hemmetin paljon korvausilmaa lisää kämppään ja harva haluaa mitään isoa venttiiliä keittiöstä suoraan pihalle tai ikkuna auki tehdä ruokaa. Lisäksi noi tuulettimet on suurella ilmavirralla, mutta paineen tuotto on aika kehno niin saattaa silti olla että joutuu katolle laittaa toisen huipparin perään (reitti siis saarekkeesta alapohjaan ja sieltä jostain ylös vesikatolle).
Näin arvelinkin. Eli jos haluaa kunnon ilmanvaihdon saarekkeeseen,niin katon kautta kunnollinen liesituuletin.
 
Valloxin MV145:ta tuloilmapuhallin antautui. Todennäköisesti laakerivika, kun pitää selvästi sellaista rahinaa. Uusi puhallin meni kotivakuutuksen piiriin eli ei paljoa takkiin tullut.
Onko kukaan itse vaihtanut puhaltimiiin laakereita? Ei tuntuisi olevan kummallinen homma. Jäisipä sitten varalle vielä tuo laakerivikainen, jos saisin uuden laakerin vaihdettua pesään.
Olen vaihdellut laakereita useampaankin kertaan. Helppo ja nopea homma, taisin googlettaa ohjeet. Vaihdoin, kesti vajaan vuoden, kunnes rahina taas alkoi. Ratkaisuna oli laakerilukite ja uudet laakerit. Nyt on pari vuotta toiminut moitteetta, ei tärise tai löysty. IKH:sta oon hommannut vähän laadukkaampia laakereita. Liestituulettimen puhallinmoottoriinkin vaihdoin laakerit, kun rämisi löystyneen laakerin ja sen takia kuluneen akselin takia.
 
Gree Fairy 35. 1990 rakennettu rivarikolmio 77 m2. Pakkasta aamulla -22 ja sisällä raikkaat +15. Pyynti oli 20 ja puhallus 2/5. Lisäksi huippari oli jäänyt täysille saunomisen jälkeen. 10 asteen pakkasessa pysyi lämpötila 20-21, joten raja tuli vastaan. Pientä parannusta on päivän mittaan tullut, kun pyyntiä ja puhallusta on kasvatettu.
Miksi pyynti +20? Se tulisi olla 3-4c halutun lämpötilan yläpuolella.

Meillä 165m2 OKT 1996 vuodelta ja vuoden vanha gree pumppu hoitaa pääasiallisesti lämmöntuoton. Kovimmillakin pakkasilla puhalsi kuumaa +23 pyynnillä ja sisälämpötila 20-20.5

E: täyttä paskaahan tuo green pumppu on. Kerran tullut kylmäaineet pihalle ja nyt sanoo välillä E6 koodia eli ilmeisesti joku piirikortti ruostunut paskaksi. Myyjä ei tietenkään vastaa kun ei takuuasiat kinostele
 
Viimeksi muokattu:
Miksi pyynti +20? Se tulisi olla 3-4c halutun lämpötilan yläpuolella.

Meillä 165m2 OKT 1996 vuodelta ja vuoden vanha gree pumppu hoitaa pääasiallisesti lämmöntuoton. Kovimmillakin pakkasilla puhalsi kuumaa +23 pyynnillä ja sisälämpötila 20-20.5
Täällä mitsu LN35 ja oon pitänyt pyyntiä vieläkin suuremmalla. Muistaakseni 26. Puhallus automaatilla (noin 4.5/5).

Okt 1966 120m2. Nyt kun on ollut vähän kylmempää, niin huvin vuoksi laitoin pyynnin pysyvästi 31C. Olkkarin lämpötila on nytkin silti ihan sopiva 20.4C. Eli aika tarkalla on kompuran teho/talon lämmönkulutus.

Voisi varmaan jossain vaiheessa katsoa, että paljonko sähköä on kulunut. Viime talvi kun ainakin oli lämmin.
 
Onko kokemuksia hyytyneistä Toshiba premiumeista? Nyt kolmekertaa jumahtanut sulatuksen jälkeen. Tarpeeksi rumppaa sähköjä pois niin vielä lähtee pyörimään. Vikakoodi 18, jotai ongelmaa lämpötiloissa tai 4-nelitieventtiilissä. Onneksi takuu voimassa enskuuhun :rofl:
Omassa Premium 25:ssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Kolmenkympin pakkasillakin pukkasi vielä 40c :cigar2: Pyynti oli 23c ja toteutunut 23c.
 
Miksi pyynti +20? Se tulisi olla 3-4c halutun lämpötilan yläpuolella.

Meillä 165m2 OKT 1996 vuodelta ja vuoden vanha gree pumppu hoitaa pääasiallisesti lämmöntuoton. Kovimmillakin pakkasilla puhalsi kuumaa +23 pyynnillä ja sisälämpötila 20-20.5

E: täyttä paskaahan tuo green pumppu on. Kerran tullut kylmäaineet pihalle ja nyt sanoo välillä E6 koodia eli ilmeisesti joku piirikortti ruostunut paskaksi. Myyjä ei tietenkään vastaa kun ei takuuasiat kinostele
20 riitti pitämään mukavan lämpötilan, mittarin mukaan 19-20. Tarvii viikolla varmaan kääntää suuremmalle, kun luvataan -20. Mitään ongelmia ei ole ollut, mitä nyt ulkoyksikön alla luistelurata. Olisi pitänyt lapioida lunta sen verran pois, ettei vesi jää ihan paikoilleen sokkelin viereen.
 
Omassa Premium 25:ssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Kolmenkympin pakkasillakin pukkasi vielä 40c :cigar2: Pyynti oli 23c ja toteutunut 23c.

Softabugi osassa laitteista. Meille ja naapuriin laitettiin tammikuussa 2018 ko. pumput, oli ihan ekoja maahantuojalta. Meillä oli eri softalla, kävivät maahantuojalta parin kaukaa matkanneen thaimaalaisen kanssa päivittämässä softan + säätämässä jotain anturien raja-arvoja kun jäi sulatuksen jälkeen pyörimään mutta ei kuitenkaan lämmittäny sisäyksikköä.

Meinasivat, että johtuu isosta takasta, joka olohuoneessa ja tuottaa lämpöä kovin paljon. Noh, on naapurissakin takka ja peilikuva talo. Mutta eipä oo sen koommin temppuillu pl. sisäyksikön laakerit vaihdettiin kun räpätti, ei auttanut niin vaihtoivat koko siiven -> tuli suora siipi tällä kertaa ja homma rokkaa hiljaisesti.
 
Softabugi osassa laitteista. Meille ja naapuriin laitettiin tammikuussa 2018 ko. pumput, oli ihan ekoja maahantuojalta. Meillä oli eri softalla, kävivät maahantuojalta parin kaukaa matkanneen thaimaalaisen kanssa päivittämässä softan + säätämässä jotain anturien raja-arvoja kun jäi sulatuksen jälkeen pyörimään mutta ei kuitenkaan lämmittäny sisäyksikköä.

Meinasivat, että johtuu isosta takasta, joka olohuoneessa ja tuottaa lämpöä kovin paljon. Noh, on naapurissakin takka ja peilikuva talo. Mutta eipä oo sen koommin temppuillu pl. sisäyksikön laakerit vaihdettiin kun räpätti, ei auttanut niin vaihtoivat koko siiven -> tuli suora siipi tällä kertaa ja homma rokkaa hiljaisesti.
Jeps. Tää asennettu 2020 tammikuussa ja oli joku varastontyhjennyslaite. Toistaiseksi ei mitään vikaa, kopkop.
 
Tää Premium 25 on 2/2018 asennettu. Kompressorin imupuolen lämpöanturi oli hajonnut, ilmeisesti ihan fyysisesti mustunut. En ihan heti keksi selitystä tommoselle. Uudella anturilla nyt pelaa taas...
Ei tässä yksilössä ole kolmeen vuoteen muuta ollut. Pirun äänekästä porinaa on sulatus ja kaikki muoviosat rutisee lämpötilan muutoksesta. Eli ihan Premium. :geek:
 
Mistä muuten tietää, millä teholla ilmanvaihto kannattaisi asunnossa pitää? 76m2, yksi asukas, ilpo lämmittää. Onko rakenteiden(?) kannalta tärkeää pitää ilmanvaihto esim. 2-asennossa, vai onko ilmanvaihtokone vain varmistamassa, että hiilidioksidipitoisuus pysyy matalana asukasta varten? Ja toki saunomisen yhteydessä kosteus.
 
Hakusessa hiljainen ILP lähinnä jäähdytyskäyttöön 1,5krs talon yläkerran aulaan pitämään yläkertaa (aula + 2mh) viileänä. Lämmitykseen tuskin käytetään kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Ulkoyksikkö sijoitetaan rossipohjan alle ryömintätilaan, joten lämmitysteholla kovissa pakkasissa ei merkitystä, koska alapohjan lämpö menee minimissään pariin pakkas-asteeseen, ILP kanssakin pysytään varmasti lämpimämässä kuin -10C. Neliöitä n. 60m2 ja talo muutaman vuoden vanha, joten riittää varmasti ihan pienitehoisin malli.

Ehdotuksia malleista?
 
Mikä tahansa mitä alueellasi myydään, kaikki japsipumput ok.
 
Miksi pyynti +20? Se tulisi olla 3-4c halutun lämpötilan yläpuolella.

Vähän jo "vanha" viesti, mutta vastataan nyt silti.

Tuohan on ihan asunnosta riippuva asia. Meillä pumpussa pyynti 22 ja 20-22 lämmöissä pysytään huoneesta riippuen, kauimmainen huone on 20 astetta ja viereiset 21,5-22. Kovemmilla pakkasilla olen sitten nostanut 23 asteeseen. Jos täällä nostaisi pyynnin 25-26 asteeseen niin kyllä tulisi jo hiki. Toki meidän talossa on avara pohjaratkaisu joten lämpö pääsee liikkumaan helposti viereisiin huoneisiin+ sen verran tiivis talo ettei tarvetta pitää pyyntiä kovemmalla. Puhallusta nostamalla saisi varmaan tuon kaiummaisenkin huoneen lämmöt nostettua, mutta sitten kyllä pumppu pitää jo liian kovaa meteliä omaan makuun.
 
Vähän jo "vanha" viesti, mutta vastataan nyt silti.

Tuohan on ihan asunnosta riippuva asia. Meillä pumpussa pyynti 22 ja 20-22 lämmöissä pysytään huoneesta riippuen, kauimmainen huone on 20 astetta ja viereiset 21,5-22. Kovemmilla pakkasilla olen sitten nostanut 23 asteeseen. Jos täällä nostaisi pyynnin 25-26 asteeseen niin kyllä tulisi jo hiki. Toki meidän talossa on avara pohjaratkaisu joten lämpö pääsee liikkumaan helposti viereisiin huoneisiin+ sen verran tiivis talo ettei tarvetta pitää pyyntiä kovemmalla. Puhallusta nostamalla saisi varmaan tuon kaiummaisenkin huoneen lämmöt nostettua, mutta sitten kyllä pumppu pitää jo liian kovaa meteliä omaan makuun.

Meilläkin riittää hyvin pyynti siinä, mihin sen laittaa. Ainoa on sitten kovemmat pakkaset siellä -20º tuntumassa niin voi ottaa sen asteen-puolitoista lisää pyyntiä. Talo sitten onkin ei-niin-tiivis 1980-luvun ihme, ja kahdessa kerroksessa. Silti suurimman osan ajasta, pl. ihan kovimmat pakkaset, niin lämpö jakaantuu hyvin. Asteen vähemmän lämpöä yläkerran nurkkahuoneissa vs. alakerran pyynti. Lämpöä myös näyttää olevan mittarin mukaan se n. 1º enemmän kuin mitä pyynti on pumpulta. Hieman siis sijainnista riippuu myös.
 
Mistä muuten tietää, millä teholla ilmanvaihto kannattaisi asunnossa pitää? 76m2, yksi asukas, ilpo lämmittää. Onko rakenteiden(?) kannalta tärkeää pitää ilmanvaihto esim. 2-asennossa, vai onko ilmanvaihtokone vain varmistamassa, että hiilidioksidipitoisuus pysyy matalana asukasta varten? Ja toki saunomisen yhteydessä kosteus.

Ilmeisesti kerrostalosta on kyse. Tuoreemmissa taloissa pitäisi olla talokansiossa ohjeistus, muuten varmaan kysymällä isännöitsijältä/huoltoyhtiöltä. Näihin ei pysty antamaan mitään yleispätevää vastausta.
 
Hieman meinaa olla vaikeuksia päättää, minkä mallin ottaisi. Vaihtoehdot ovat oikeastaan Mitsubishi AP25 vs LN25.

Käyttö olisi kesällä pääasiallisesti viilennykseen ja talvisin ilman kierrättäminen sisällä. Talossa on kaukolämpö, joten ei lämmitykselle ei varsinaisesti ole tarvetta, mutta ilman kierrätys olisi iso plussa.

LN25
+ paremman näköinen sisäyksikkö
+ enemmän vaihtoehtoja ilman ohjaukselle
+ epäsuora/suora jäähdytys/lämmitys valittavissa (tunnistaa ihmisten sijainnin)
- hinta
- sulatusloppiin jäämis riski?

AP25
+ halvempi
- pulallus suuntana vain vertikaali valinta?

Pikaisesti googletettua, LN sarjasssa olisi riski johonkin sulatuslooppiin jäämisellä, mutta miten onkohan moinen vielä ajankohtainen ongelma ja miten iso riski sellaiseen joutumiseen on.
 
Eikö noi sulatusluupit ollu korjattu jo nykyisissä versioissa? Joissain malleissa oli aikaisemmin joku vika ohjainkorteissa joka aiheutti tuota..

AP25 varmaan samanlaiset säädöt kuin meidän halpis panasonicissa, eli sivusuuntainen säätö on manuaalinen ja pitää käsin kääntää niitä suuntaimia, pystysuunnan säätö on sähköinen. Käyttäjästä ja käyttöpaikasta riippuen tämä voi olla onglelma tai ei, itse on tuon kanssa pärjätty kun laite voi oikeastaan puhaltaa samoilla säädöillä koko ajan.
 
Itellä ainakin ap25lla pystyy myös hieman korkeussuunnassa,ei saa kyllä täysin vaakatasoon muuta kuin silloin kun se vain kierrättää ilmaa. Tosi hyvä kyllä ollut ja sivuttaissuunta säätyy sähköllä
 
1974 rakennettu, pitkälti alkuperäiskuntoinen 120m2 okt jossa ei mitään koneellista ilmanvaihtoa. Mistä ilmanvaihtoasioita olisi hyvä opiskella? Mistä tiedän milloin ilmanvaihto on ollut riittävää? Nyt on käytetty perstuntumalla ikkunoita auki. Jos asentaa tuuletusikkunoihin venttiileitä, niin mistä tiedän mikä on riittävä määrä/miten käyttää niitä oikein? Mites tämmöset tai vastaavat Seinäventtiili Lto Awenta HRV100 tuossa on näköjään 0 - 40C käyttölampötila, pitäs tietenkin olla joku pakkasta kestävä malli.

Tässä on nyt öljylämmitys, vaihtunee joskus joko vilp tai maalämpö.
 
1974 rakennettu, pitkälti alkuperäiskuntoinen 120m2 okt jossa ei mitään koneellista ilmanvaihtoa. Mistä ilmanvaihtoasioita olisi hyvä opiskella? Mistä tiedän milloin ilmanvaihto on ollut riittävää? Nyt on käytetty perstuntumalla ikkunoita auki. Jos asentaa tuuletusikkunoihin venttiileitä, niin mistä tiedän mikä on riittävä määrä/miten käyttää niitä oikein? Mites tämmöset tai vastaavat Seinäventtiili Lto Awenta HRV100 tuossa on näköjään 0 - 40C käyttölampötila, pitäs tietenkin olla joku pakkasta kestävä malli.

Tässä on nyt öljylämmitys, vaihtunee joskus joko vilp tai maalämpö.
En tiedä rakentamisesta mitään mutta googlen mukaan ilmanvaihtoa pitäisi olla vähintään sen verran, että asunnon ilma vaihtuu kokonaan kerran kahdessa tunnissa. Karkeasti ottaen 120 neliössä on ilmaa 11*11*2.4m eli noin 290 kuutiota. Ilmanvaihdon pitäisi olla 145 kuutiota tunnissa = noin 40 litraa sekunnissa tai 85CFM. Tuollaiseen ilmamäärään riittää melkein mikä vaan kylpyhuoneen poistopuhaltimen kokoinen ropelli.

Täältä näitä määräyksiä voi lueskella tarkemmin.

Aluksi ehkä voisi asentaa muutamaan huoneeseen anturit jotka mittaavat ilman hiilidioksiidipitoisuutta co2 ppm ja ilmankosteuden. Niiden perusteella voi katsoa milloin ilma on liian tunkkaista.
 
Eikö noi sulatusluupit ollu korjattu jo nykyisissä versioissa? Joissain malleissa oli aikaisemmin joku vika ohjainkorteissa joka aiheutti tuota..

AP25 varmaan samanlaiset säädöt kuin meidän halpis panasonicissa, eli sivusuuntainen säätö on manuaalinen ja pitää käsin kääntää niitä suuntaimia, pystysuunnan säätö on sähköinen. Käyttäjästä ja käyttöpaikasta riippuen tämä voi olla onglelma tai ei, itse on tuon kanssa pärjätty kun laite voi oikeastaan puhaltaa samoilla säädöillä koko ajan.
kyllä niissä pumpuissa on ongelmaa edelleenkin, puolentunnin hullunkiertoa nimittäin. lämpöpumppufoorumilta löytyy pitkä ketju aiheesta.
 
Mitä mieltä raati on kun meillä on OKTssä ILP vuosimallia 2010 tai niillä main ja kyllähän se toimii.. swingi rutisee ja jotain pientä ja nyt ajateltiin että rempan yhteydessä päivitettäisiin tuo uuteen niin kannattaisiko tuo vanha asennuttaa kakkospumpuksi toiselle puolelle taloa tai vaikka makkariin? Sillä meiningillä että kun siitä lopullisesti aika jättää niin irti vaan ja kaatsille ja reiät tukkoon. Kuullostais ainakin omaan korvaan järkevämmältä kuin viskaa sinällään toimivaa laitetta suoraan kaatsille..
 
10-15 vuotta on tyypillinen käyttöikä laatuvehkeillä, laske siitä paljoko asennus/siirto maksaa ts. kannattaako...
 
Mitä mieltä raati on kun meillä on OKTssä ILP vuosimallia 2010 tai niillä main ja kyllähän se toimii.. swingi rutisee ja jotain pientä ja nyt ajateltiin että rempan yhteydessä päivitettäisiin tuo uuteen niin kannattaisiko tuo vanha asennuttaa kakkospumpuksi toiselle puolelle taloa tai vaikka makkariin? Sillä meiningillä että kun siitä lopullisesti aika jättää niin irti vaan ja kaatsille ja reiät tukkoon. Kuullostais ainakin omaan korvaan järkevämmältä kuin viskaa sinällään toimivaa laitetta suoraan kaatsille..
En tiedä minkälaisen "paketin" tuosta saa, mutta firmasta riippuen uuden asennus maksaa 500-700€, kai siinä pieni "tinkivara" on. Eräältä asentajalta kysyin 9v vanhan pumpun siirrosta autotalliin, niin oli sitä mieltä, että parempi ostaa vaikka uusi hinnat alkaen Gree, kuin alkaa siirtämään noin vanhaa.

Itsellä nyt mietintä, että minkä pumpun laitan tuon nykyisen Mitsun tilalle. Vaihtoehtoina melkolailla kaikki merkit, "loppukamppailussa" mukana Mitsubishi Ln25 tai 35, Toshiba Premium 25 tai 35 ja Cooper&Hunter Supreme 12. Toshiban ja Mitsun 25 mallit on tismalleen saman hintaisia. 35 mallit ja Supreme 12 ovat sitten taas saman hintaisia, eli 95€ kalliimpia kuin 25 mallit. Varmaankin päädyn noihin suurempiin malleihin, kun hintaero on pieni. Mitsulla ja Cooperilla etuna hyvän näköinen sisäyksikkö, jossa on myös värivaihtoehtoja. Mitsussa pelottaa vähän tuo "hullunkierto" ja Cooperissa se, että on ilmeisesti Green valmistama (=kiinalainen). Toshibaa olen pitänyt kaikessa "B-luokan" merkkinä, toki voi olla että tämä ei pidä nykyään paikkaansa.

Kaikki noista tuottavat lämpöä vielä todella kylmillä keleillä, joka on pohjoisessa sijaitsevassa sähköllä lämpeävässä talossa tärkeää.
 
En tiedä minkälaisen "paketin" tuosta saa, mutta firmasta riippuen uuden asennus maksaa 500-700€, kai siinä pieni "tinkivara" on. Eräältä asentajalta kysyin 9v vanhan pumpun siirrosta autotalliin, niin oli sitä mieltä, että parempi ostaa vaikka uusi hinnat alkaen Gree, kuin alkaa siirtämään noin vanhaa.

Itsellä nyt mietintä, että minkä pumpun laitan tuon nykyisen Mitsun tilalle. Vaihtoehtoina melkolailla kaikki merkit, "loppukamppailussa" mukana Mitsubishi Ln25 tai 35, Toshiba Premium 25 tai 35 ja Cooper&Hunter Supreme 12. Toshiban ja Mitsun 25 mallit on tismalleen saman hintaisia. 35 mallit ja Supreme 12 ovat sitten taas saman hintaisia, eli 95€ kalliimpia kuin 25 mallit. Varmaankin päädyn noihin suurempiin malleihin, kun hintaero on pieni. Mitsulla ja Cooperilla etuna hyvän näköinen sisäyksikkö, jossa on myös värivaihtoehtoja. Mitsussa pelottaa vähän tuo "hullunkierto" ja Cooperissa se, että on ilmeisesti Green valmistama (=kiinalainen). Toshibaa olen pitänyt kaikessa "B-luokan" merkkinä, toki voi olla että tämä ei pidä nykyään paikkaansa.

Kaikki noista tuottavat lämpöä vielä todella kylmillä keleillä, joka on pohjoisessa sijaitsevassa sähköllä lämpeävässä talossa tärkeää.
Kyllä kai nuo kaikki toimivia on. Mitsua jos meinaa niin käy lämpöpumppu foorumilta katsoon ottaako riskiä. ei oikein herätä luottamusta. Gree on iso valmistaja, Toshiba ei kyllä ole b-luokkaa. Itsellä on Toshiba optimum 25 ollu muutaman vuoden, ei mitään ongelmaa. ei sulata turhia eikä muutenkaan yhtään ongelmaa.
 
Kyllä kai nuo kaikki toimivia on. Mitsua jos meinaa niin käy lämpöpumppu foorumilta katsoon ottaako riskiä. ei oikein herätä luottamusta. Gree on iso valmistaja, Toshiba ei kyllä ole b-luokkaa. Itsellä on Toshiba optimum 25 ollu muutaman vuoden, ei mitään ongelmaa. ei sulata turhia eikä muutenkaan yhtään ongelmaa.
Cooperissa pitäisi ainakin olla pitkät lämmitysjaksot ilman turhia sulatteluita. Kolmella tutulla on Ln25 Mitsut eikä yhdessäkään ongelmaa, toki ottaahan se päähän jos se paska kortti sattuu käteen. Noita pumppuja myy siis sama firma, jonka takia hinnatkin on samat. Tiedän yrittäjän luotettavaksi ja takuuasioiden hoituvan paremmin kuin isommilla toimijoilla. Mitsua on varmasti asennettu todella paljon, olisi mielenkiintoista tietää "vikaantumisprosentti".
 
Mikä olisi ilmalämpöpumpuista ulkoyksikön osalta hiljaisin ja pienin? Tulisi pelkästään viilennyskäyttöön 110 neliön kaksikerroksiseen rivariin ja ulkoyksikkö pitäisi asentaa melkein naapurin aitaan kiinni, joten täytyisi olla aika huomaamaton.
 
Cooperissa pitäisi ainakin olla pitkät lämmitysjaksot ilman turhia sulatteluita. Kolmella tutulla on Ln25 Mitsut eikä yhdessäkään ongelmaa, toki ottaahan se päähän jos se paska kortti sattuu käteen. Noita pumppuja myy siis sama firma, jonka takia hinnatkin on samat. Tiedän yrittäjän luotettavaksi ja takuuasioiden hoituvan paremmin kuin isommilla toimijoilla. Mitsua on varmasti asennettu todella paljon, olisi mielenkiintoista tietää "vikaantumisprosentti".
Mistäpä sitä tietää vaikka koskisi kaikkia mitsuja kun suurin osa ihmisistä ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Scanofficen vastaus on ilmeisesti että se on ominaisuus eikä asialle tehdä mitään. Noin yleisesti ottaen ihmettelen miksi vastaus on aina mitsu, ei ne mielestäni ole sen parempia kun nyt vaikka Toshiba. Itse Laittaisin Cooperin jos noista kahdesta pitäis valita.
 
Mikä olisi ilmalämpöpumpuista ulkoyksikön osalta hiljaisin ja pienin? Tulisi pelkästään viilennyskäyttöön 110 neliön kaksikerroksiseen rivariin ja ulkoyksikkö pitäisi asentaa melkein naapurin aitaan kiinni, joten täytyisi olla aika huomaamaton.
Miten ois vaikka Toshiba mirai7 tai Panasonic tz35 nämä on pelkästään viilennykseen. Käy kai siihen mikä vaan kunhan nyt ei ihan halvinta osta.
 
Mistäpä sitä tietää vaikka koskisi kaikkia mitsuja kun suurin osa ihmisistä ei ymmärrä asiasta yhtään mitään. Scanofficen vastaus on ilmeisesti että se on ominaisuus eikä asialle tehdä mitään. Noin yleisesti ottaen ihmettelen miksi vastaus on aina mitsu, ei ne mielestäni ole sen parempia kun nyt vaikka Toshiba. Itse Laittaisin Cooperin jos noista kahdesta pitäis valita.
Varmaan tuo Mitsu juontaa juurensa siihen aikaan, kun se oli oikeasti ~ainoa joka tuotti lämpöä kovilla pakkasilla. Ja onhan sillä sisäyksikön ulkonäölläkin väliä varsinkin, jos talossa asuu myös nainen. Ulkonäön puolesta Daikin olisi tyylikäs, mutta niitä design kuoria saa (kuulemma) vain jäähdyttäviin malleihin, joka on mielestäni tosi outo veto.
 
Täällä ollut kaksi talvea Mitsu LN35 ja on toiminut moitteetta. Toki se joku muukin merkki voisi aivan hyvin olla. Ilmeisesti just esim Toshibaa on myöskin kehuttu hyväksi.
 
Varmaan tuo Mitsu juontaa juurensa siihen aikaan, kun se oli oikeasti ~ainoa joka tuotti lämpöä kovilla pakkasilla. Ja onhan sillä sisäyksikön ulkonäölläkin väliä varsinkin, jos talossa asuu myös nainen. Ulkonäön puolesta Daikin olisi tyylikäs, mutta niitä design kuoria saa (kuulemma) vain jäähdyttäviin malleihin, joka on mielestäni tosi outo veto.
Oma mökki on vanha rämä joka näyttää lähinnä soittokämpän ja taidemaalarin työhuoneen risteytykseltä niin ei paljon ole jonkun pumpun ulkonäöllä väliä mutta joo onhan sillä varmaan joillekin merkitystä. Onhan niitä merkkejä mistä valita.
 
Hieman meinaa olla vaikeuksia päättää, minkä mallin ottaisi. Vaihtoehdot ovat oikeastaan Mitsubishi AP25 vs LN25.

Käyttö olisi kesällä pääasiallisesti viilennykseen ja talvisin ilman kierrättäminen sisällä. Talossa on kaukolämpö, joten ei lämmitykselle ei varsinaisesti ole tarvetta, mutta ilman kierrätys olisi iso plussa.

LN25
+ paremman näköinen sisäyksikkö
+ enemmän vaihtoehtoja ilman ohjaukselle
+ epäsuora/suora jäähdytys/lämmitys valittavissa (tunnistaa ihmisten sijainnin)
- hinta
- sulatusloppiin jäämis riski?

AP25
+ halvempi
- pulallus suuntana vain vertikaali valinta?

Pikaisesti googletettua, LN sarjasssa olisi riski johonkin sulatuslooppiin jäämisellä, mutta miten onkohan moinen vielä ajankohtainen ongelma ja miten iso riski sellaiseen joutumiseen on.

LN-25 ja LN-35 on myös uusissa malleissa/2-sarjassa sulatusongelmaa, vaikka logiikkaa on hieman paranneltu.

Mulla on LN-35, 2-sarjalainen (valmistettu 4/2020) ja oli sulatusanturi jäässä kondevesien valumisen johdosta ja ongelmia alkoi ilmaantua kovilla pakkasilla, kun anturi jäätyi ja antoi Mitsulle väärää dataa. Pumppu ajautui 30-40 min lämmitysjaksoihin/hullunkiertoon kovilla pakkasilla.

Minulla toimi sulatusanturin sulatus hiustenkuivaajalla ja eristäminen Armaflexilla. Siirsin samalla anturin keskiputkeen, jolloin käyntijaksoja sai pidennettyä noin 70 min -> 110 min. Haittapuolena on, että kenno ei tahdo sulaa kokonaan ja jää kennon reunoille pienet jääklöntit noin kuukauden käytön jälkeen. Toimii kuitenkin paljon paremmin kuin alunperin.

Vaihtoehtona on eristää se sulatusanturi sinne vakiopaikalleen alaputkeen, jolloin kennon ei pitäisi jäätyä ja tekee kuitenkin reilun tunnin lämmitysvetoja todennäköisesti ilman hullunkiertoa.

Jos nyt asennuttaisin Mitsua, nyt on pyytäisin asentajaa eristämään sen sulatusanturin ulkoyksikön asennuksen yhteydessä :thumbsup:

Kannattaa käydä lukemassa lampopumpuufoorimilta asiasta:

LN-2 sarja: MSZ-LN2

LN-sarja: MSZ-LN - käyttökokemukset ja lämmitysjaksot

Viimeisimmällä sivuilla tuoreinta asiaa.

Siellä ollaan tympäydytty tilanteeseen kun maahantuoja Scanoffice ei tee asialle mitään (lue: parempi pitää kenno puhtaana & ongelmaa ei ole) tehty onnistuneesti myös sulatushuijaus LN-sarjan pumppuihin, jos haluaa mennä astetta pitemmälle. Linkki: MSZ-LN sulatushuijaus

Nuo modit luonnollisesti vaativat sähköosaamista ja vaikuttavat laitteen takuuseen ym. mutta Mitsusta on mahdollista saada oikeasti hyvä pumppu modaamalla:cool: Tai ihan ok toimiva sulatusanturin eristämisellä.

En voi suositella Mitsubishi Electric LN-sarjan pumppuja asenna ja unohda tyyppisesti kenellekään, eli eivät toimi kunnolla out of the box kuin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Edit. typoot
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollut kaksi talvea Mitsu LN35 ja on toiminut moitteetta. Toki se joku muukin merkki voisi aivan hyvin olla. Ilmeisesti just esim Toshibaa on myöskin kehuttu hyväksi.
Olet onnekas kun olet selvinnyt ilman hullunkiertoa Mitsusi kanssa :thumbsup: Se hullunkierto tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, myös nykymalleissa. Jos pumppu asennettu pakkasella ja kelit ei käy välissä 0/+ puolella koko talvena, niin ongelma ei ilmene ensimmäisenä talvena.

Kun kesä menee ja syksy tulee ja kondevedet katselevat ulkoyksikön huovan ja sulatusanturin, niin ensimmäisillä kovemmilla pakkasilla alkaa useimmiten ongelmat, kun huopa jäätyy ja vastaa putkeen missä sulatusanturi on. Tai jos huopa on irti putkesta, niin anturissa jäätyneenä touhutippa...

Oletko kellottanut lämmitysjaksojen pituuksia, eli kuinka pitkiä vetoja sulla Mitsu tekee?
 
Oletko kellottanut lämmitysjaksojen pituuksia, eli kuinka pitkiä vetoja sulla Mitsu tekee?
Tuo Mitsu LN35 oli alkutalvesta kovien pakkasten aikaan päällä 2h 30min ja sitten teki 12min sulatuksen. Jos nyt muistan ajat yhtään oikein. Sulatuksen aikana lämpötila ehti laskea 0.3 astetta olohuoneessa.

Nyt ei tunnu juuri ollenkaan sulattavan, kun on niin lämmintä. Tasaista ääntä 4/5 nopeudella. Ulkoyksikkökin pyörittää tosi pienellä nopeudella. Nyt nostin pyytiä 21 -> 22, kun olohuoneen lämpötila oli laskenut yöllä 19.5 asteeseen. Päivällä taas aurinko vähän lämmittää ja pyynti on ollut 20 tai 21. 1966 tehty talo.

Edit:
No nyt klo 00.58 aloitti sulatuksen, mutta en tiedä milloin tulee seuraava.
 
Olet onnekas kun olet selvinnyt ilman hullunkiertoa Mitsusi kanssa :thumbsup: Se hullunkierto tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, myös nykymalleissa. Jos pumppu asennettu pakkasella ja kelit ei käy välissä 0/+ puolella koko talvena, niin ongelma ei ilmene ensimmäisenä talvena.

Kun kesä menee ja syksy tulee ja kondevedet katselevat ulkoyksikön huovan ja sulatusanturin, niin ensimmäisillä kovemmilla pakkasilla alkaa useimmiten ongelmat, kun huopa jäätyy ja vastaa putkeen missä sulatusanturi on. Tai jos huopa on irti putkesta, niin anturissa jäätyneenä touhutippa...

Oletko kellottanut lämmitysjaksojen pituuksia, eli kuinka pitkiä vetoja sulla Mitsu tekee?
Lähipiirissä on 5kpl LN35 mallia,ja kellään ei ole tuota hullunkiertoa.
 
Lähipiirissä on 5kpl LN35 mallia,ja kellään ei ole tuota hullunkiertoa.

No se on hyvä homma, jos siltä ovat säästyneet :thumbsup: Toivottavasti pysyvätkin jatkossakin poissa hullunkierrosta.
Kovilla pakkasilla se on erittäin ikävä tilanne, kun pumppu alkaa sulattelemaan 30 min välein ulkokennoa, mikä on jo valmiiksi sula... rätinä ja pauke kuuluu eikä vettä tipu ollenkaan. Ei ehdi juuri lämpöistä tulle sisälle, kun jo taas siirtyy sulatukselle... pitää laittaa takkaan kunnolla pökköä.

Osa ajattelee, että nuinhan sen kuuluu toimiakkin, kun huolto ja Scanoffice ovat niin sanoneet, että "kyllä se kenno pitää pitää puhtaana, niin toimii hyvällä hyötysuhteella."... niinhän se teknisesti on, mutta kyllä 30 min lämmitysjaksolla/10 min sulatuksella ei lämpöä enää sisään saada ja pakko muulla lämmönlähteellä talo lämmittää = ei voida puhua enää mistään hyötysuhteesta. Hullunkierto on selvä vikatila, ei normaali toiminta.
 
Viilennyskausi täytyy kohta puoliin avata. Sen verran aurinko lämmittää asuntoa jo, että sisällä on 25 astetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom