Valinta on tietysti sinun. Kokeiletko tehdä asialle jotain ennen poismuuttoa 6kk kuluttua vai et. Voit vaikka yllättyä, jos yksinkertaisesti vain ilmoitat sisäilmaongelmasta isännöitsijälle. Isännöitsijä ei välttämättä tiedä teidän asunnon sisäilmaongelmasta, kun hänen toimenkuvaan ei kuulu käydä nuuhkimassa asukkaiden asuntojen sisäilmaa. Tietysti isännöitsijä voi olla tietoinen, jos sama ongelma on vaivannut muissakin taloyhtiön huoneistoissa ja useampi on ilmoittanut asiasta. Ei voi tietää ellei ole yhteydessä, joten suosittelen yhteydenottoa isännöitsijään.
Minulla oli samanlaisia vaivoja ennen kuin sain korjattua painovoimaisen IV:n toimintaa sattumoisin juuri samanlaisilla tuloilmaventtiileillä kuin kuvissa näkyy.
Venttiili on suomalaisen Dir-Air:n
Air Termico tuloilmaikkunaventtiili. Ostin niitä muutaman omaan painovoimaisella IV:llä varustettuun ok-taloon 5 vuotta sitten ja asensin itse. Ennen tätä 5 vuotta ihmettelin joka talvi esiintyvää nuhaisuutta, tukkoisuutta, jatkuvaa flussaa ja yöllä heräsin monesti siihen, että makkarissa tuntui ilma loppuvan kesken. Ei ollut CO2-mittaria tuolloin, mutta epäilen huonon sisäilman olleen liian korkea CO2-pitoisuus eli toimimaton IV.
Talossa oli tehty joskus 80- ja 90-lukujen vaihteessa energiaremontti, jonka jäljiltä kaikki tuloilmareiät olivat menneet umpeen. Asennutin pian havaintoni jälkeen pari
VLR-100 korvausilmaventtiiliä. Ne eivät riittäneet. Air Termicot makuuhuoneisiin, olkkarin ja työhuoneen ikkunoihin niin terveysongelmat hellitti.
VLR-100 linkin sivulla muuten näkee hyvin eron ilmamäärässä suodattimella ja ilman suodatinta. Siksi ja omasta kokemuksesta suosittelen tuon Air Termicon suodatinpalkin (se ulkoikkunan karmissa) suodattimien vaihtamista. Kuvissa näyttävät olevan melko tummuneet. Itse olen vaihtanut kahden vuoden välein, koska alueella ei ole suuresti mm. liikennettä tai muuta ilmasaastetta.
Valmistaja/myyjä suosittelee Air Termicon suodattimien vaihtoa vuoden välein. VLR-100 venttiilien suodattimet vaihdan vuoden välein. En tiedä syytä, mutta niiden suodattimet vain näyttävät niin paljon enemmän käytetyltä jo vuodessa kuin Air Termicon. Enkä ole pystynyt havaitsemaan mitään vaikutusta Air Termicon toiminnalle, kun pidän suodattimet vuoden suositeltua pidempään.
Normaalissa ilmanvaihdossa Air Termico -venttiilin kautta tulevaa ilmamäärää on vaikea huomata. Minun on kostutettava peukalon takapuolta ja tunnusteltava ilmavirtausta pitämällä kostutettua sormea venttiilin yläpuolella, jotta tunnen ilmavirtauksen. Tuulella tuulen puoleisissa ikkunoissa ilmavirran toteaminen on helppoa.
Jos teillä Air Termicot eivät ole vain huoneistokohtainen "viritys" eli yritys parantaa yhden huoneiston ilmanvaihtoa, niin suodattimien vaihto pitäisi olla rutiini huoltotoimenpide taloyhtiössä. Myös tästä johtuen yhteydenotto isännöitsijään olisi hyvä juttu.
Tuloilmaventtiilin sisäikkunan venttiilin liuskoja kun vetää, pitäisi venttiilin aueta. Liuskojen pinnat saisi olla karheammat paremman pidon saamiseksi. Minulla liuskat ovat valkoiset kuten muu venttiilin runko. Itse laitan kiinni vain kovimmilla pakkasilla sekä myrskytuulilla eli säätöni on vain kiinni tai auki.
On myös mahdollista, että Air Termicot on asennettu taloyhtiön ikkunoihin jälkiasennuksena, kuten itsellä. Jälkiasennuksessa pitäisi vain olla valmius tehdä ikkunaan muutoksia, jotta tuloilmaventtiili ikkunassa voi toimia. Itse jouduin jyrsimään ulkokarmeihin n. 4 mm kolon, jotta sain ulkoikkunan karmiväliin riittävän reitin tuloilmalle. Sinun kuvassa suodattimien tummuus vihjaa, että tästä ei ole kyse vaan ilmaa on päässyt virtaamaan ikkunan kautta ainakin joskus.
Suodattimien vaihtamattomuus saattaa olla syy siihen ettei korvausilmaa tule tarpeeksi tuloilmaventtiilien kautta. Tämä taas aiheutaa sen, että koneellinen poistoilmavaihto vetää väkisin ikkuna- ja ovitiivisteistä tai muista rakennevuodoista tarvittavan korvausilman. Tämä korvausilman tuloreitit taas voivat tuntua ikävänä vetona.
Mutta ei huono ilmanvaihto ja sisäilma johdu pelkästään tuloilmaventtiileistä. Poiston pitäisi myös toimia. Ja kuten toit ilmi paperitestisi tuloksesta, se ei ilmeisesti toimi. Rivareissa on monesti huoneistokohtainen koneellinen poistoilmavaihto. Jos näin on myös teidän rivarissa, niin se lisää todennäköisyyttä sille ettei isännöitsijä tiedä teidän huoneiston IV-ongelmasta ennen kuin joku siitä ilmoittaa. Korjaus voi olla yksinkertainen IV-poistoilmatuulettimen moottorin vaihto tmv. huoltotoimi.
Tarkista huoneiston sähkötaulusta suojakatkaisijat. Löytyykö sieltä jokin ilmanvaihtoon viittaava nimi? Onko suojakatkaisija off-asennossa tai varoke palanut? Jos on, kytke päälle. Jos pysyy päällä, moottori voi olla kunnossa ja kaikki ok, mutta edellinen asukas on tuntenut ilmanvaihdosta vedon tunnetta ja kytkenyt poistoilmavaihdon pois päältä.
Jos rivarissa sattuu olemaan painovoimainen IV, niin sitten pitäisi tehdä paperitesti pitämällä tuuletusikkunaa raolla niin että ilmavirtauksen pystyy helposti tuntemaan kädellä muttei apposen auki. Ja sittenkin pitää odottaa hyvä tovi IV:n "tasapainottumista", jotta voi todeta painovoimaisen poistoilmavaihdon toiminnan. Käden asettaminen sormet hieman toisistaan erilleen poistoilmakanavaventtiilin päälle kertoo myös ilmavirtauksen ja sen suunnan sormien välissä. Nämä ovat vain omia kotikonsteja, joilla olen havainnoinut oman painovoimaisen IV:n toimintaa ilman savujen tai mittalaitteiden käyttöä.