Ilmalämpöpumput eli ILPit

Etäohjaukseen kannattaa valita mielummin joku universaali palvelu (sensibo, airpatrol jne). Viime syksynä hommasin mideaani wifitikun mutta mokoma palvelu herkesi toimimasta kesällä eli rahat kankkulan kaivoon. Nyt investoin sensibon kertaa kolme kappaletta. 267$jäi rahteineen hintaa ja ilmainen toimitus italiasta. Nyt 3 kappaletta mideoita siinä ohjauksessa, yksi kämpillä ja 2mökillää, hyvin toimii. Plussana vielä reaaliaikainen lämpötilan ja kosteudenseuranta, eli laitteen sijoituksella voi hienosäätää lämpötilan ohjausta koska tähän voi ohjelmoida yhtä sun toista ehtoa.

Instagrammin kautta löytyi tuo tarjouslinkki jolla sai 50$alennusta per kampe. Suomessa tuo taitaa maksaa 110€+ rahdit. Linkki toimii jos toimii. Sensibo Sky
 
Jos jäähdytät pelkästään niin voit jättää sen lämmityksen kokonaan pois, esim Gree Bora tai Panasonic ilmanjäähdyttimet.

Mut jos saatat joskus lämmittääkin niin onhan noita Midea esim halvemmalla.
Ensisijaisesti jäähdytykseen, mutta olkoot lämmitys mahdollisuus optiona siihen epätodennäköiseen tilanteeseen, että lämmitys syystä tai toisesta häiriintyy juuri talven kovimmilla pakkasilla. Toshiballa mennään, kun asennusliike sitä sattui suosittelemaan, ei sen kummempaa. Valitulla myyjällä/asentajalla asennusaika on järjellinen, puhutaan viikoista kun muilla tuntuu olevan kuukausia.

Kumpaa noista ehdotetuista voisi ajatella? Ainoat kokemukset näistä on työpaikalta, joten omakohtaiset tiedot siitä mihin olisi panostettava ovat hieman hatarat
 
Premium on parempi lämmityskäytössä, Polarista saa hitusen enempi jäähdytystehoa +35 C ulkolämpötilassa joskin Premiumin kompuran minimiottoteho on pienempi=parempi jos haluu käyttää osateholla energia- ja kompuran elinikä mielessä. Premium on lippulaivamalli suodattimella, plasmasuodattimella ja ionisaattorilla, Polarissa vaan normaali suodatin.

Jäähdytyskäytössä Premium on taloudellisempi kuitenkin. Premium kylmäainetäytös 1,1 kg vs. Polar 0,76 kg kertonee jotain... Lisäksi Premiumin ulko- ja sisäyksikkö pirusti painavampia. Eli Premium jos hinta sama.
 
Premium on parempi lämmityskäytössä, Polarista saa hitusen enempi jäähdytystehoa +35 C ulkolämpötilassa joskin Premiumin kompuran minimiottoteho on pienempi=parempi jos haluu käyttää osateholla energia- ja kompuran elinikä mielessä. Premium on lippulaivamalli suodattimella, plasmasuodattimella ja ionisaattorilla, Polarissa vaan normaali suodatin.

Jäähdytyskäytössä Premium on taloudellisempi kuitenkin. Premium kylmäainetäytös 1,1 kg vs. Polar 0,76 kg kertonee jotain... Lisäksi Premiumin ulko- ja sisäyksikkö pirusti painavampia. Eli Premium jos hinta sama.
Kiitoksia.

Laitetaan se reemiumi tilaukseen.
 
Asiaa ilmanvaihdosta vuokrakämpässä. Meillä on aika lailla alusta asti ollut tosi tunkkanen sisäilma ja vaikka ostettiin tollanen ilmanpuhdistin, niin eihän se tunnu hirveästi auttavan. Kerää pölyä enimmäseen jonkun verran pois ilmasta. Mä yritin katsella löytyykö kämpästä tuloilmaventtiiliä (puhdistusta varten), mutta sellaista en nähty. Ikkunoissakan ei myöskään sellaisia löytynyt. yksi poistilmanventtiili tosin löytyy keittiö yläpuolelta + märkätiloista toinen. Katossa on sellaiset lämpöpaneelit / "patterit" mutta niiden alta niitä tuskin löytyy.

Onko tälläisessa tilanteesa mitään tehtävissä, koska vuokrakämppä (muutto olisi mahdollisesti edesä ½ vuoden kuluttua)? Joudutaan tuulettamaan asunto about joka päivä, koska huomataan, että ilma ei ole raikasta, varsinkaan yön jälkeen. Itse myös epäilen huoneilman aiheuttavat itselleni enemmän tai vähemmän jatkuvaa päänsärkyä ja limakalvojen ärsytystä.
Yksi asia mitä ajattelin olisi kysyä / ilmoittaa asiasta isännöintisälle, mutta tiedä voiko tai haluuko ne tehdä asialle mitään...

EDIT: Ikkunoista taitaa sittenkin löytyä korvausilmaventtiili, nyt pitäisiä vaan saada mahdollisimman hyvät säädöt, että tulisi raikasta ilmaa ulkoata ja vanha menisi pois poistoventtiileistä (tosin paperinpala ei pysynyt kummasskaan poistoventtiilissä). Talona rivari kaksio.

Toi mötikkä ikkoiden välissä taitaa olla jokunlainen suodatin
IMG_20201101_122827.jpg
Ikkunan yläosassa taitaa olla se "venttiili" mistä tuloilma sittten tulee asuntoon.
IMG_20201101_122834.jpg
Toi metalliliuska taitaa olla se, mikä säätää tuloilman määrää, mutta osaako joku sano milloin se on auki tai kiinni?
IMG_20201101_123250.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta olisiko olemassa mitään akustiikka- / ääni- / eristelevyä jonka voisi laittaa ulkoseinään kiinni ILPn ulkoyksikön taakse? Ihan testi mielessä tekisi mieli kokeilla olisiko siitä apua kun tuntuu ulkoyksiköstä kantautuvan ilmanpaine/ääni värinää sisälle öisin, perjantaina tulossa tosin asentaja katsomaan olisiko mitään tehtävissä esim maatelineen kumeja vaihtamalla mutta mielestäni se ei johdu yksikön värinästä tai putkista vaan ilmanpaineesta / matalasta äänestä ulkoyksikön takana. On käynyt toki mielessä jos tekisi paremmat pohjat maatelineelle tai siirtäisi sitä hieman sivuun, mutta kokeillaan nyt ensin jotain muuta jne...
Asentajan käynnin jälkeen ollaan toki varmaan vähän viisaampia taas, jospa tämä onkin pään sisässä oleva ääni :alien:
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä mallista tai osaako joku analysoida tiedoista, että soveltuu 2 auton talliin (45m2). Itsellä ei mitään käytännön kokemuksia näistä, niin menee vähän tyylin "ostetaan sika säkissä".

 
Asiaa ilmanvaihdosta vuokrakämpässä. Meillä on aika lailla alusta asti ollut tosi tunkkanen sisäilma ja vaikka ostettiin tollanen ilmanpuhdistin, niin eihän se tunnu hirveästi auttavan. (...)

Onko tälläisessa tilanteesa mitään tehtävissä, koska vuokrakämppä(...)

Itse myös epäilen huoneilman aiheuttavat itselleni enemmän tai vähemmän jatkuvaa päänsärkyä ja limakalvojen ärsytystä.

Valinta on tietysti sinun. Kokeiletko tehdä asialle jotain ennen poismuuttoa 6kk kuluttua vai et. Voit vaikka yllättyä, jos yksinkertaisesti vain ilmoitat sisäilmaongelmasta isännöitsijälle. Isännöitsijä ei välttämättä tiedä teidän asunnon sisäilmaongelmasta, kun hänen toimenkuvaan ei kuulu käydä nuuhkimassa asukkaiden asuntojen sisäilmaa. Tietysti isännöitsijä voi olla tietoinen, jos sama ongelma on vaivannut muissakin taloyhtiön huoneistoissa ja useampi on ilmoittanut asiasta. Ei voi tietää ellei ole yhteydessä, joten suosittelen yhteydenottoa isännöitsijään.

Minulla oli samanlaisia vaivoja ennen kuin sain korjattua painovoimaisen IV:n toimintaa sattumoisin juuri samanlaisilla tuloilmaventtiileillä kuin kuvissa näkyy.

EDIT: Ikkunoista taitaa sittenkin löytyä korvausilmaventtiili, nyt pitäisiä vaan saada mahdollisimman hyvät säädöt, että tulisi raikasta ilmaa ulkoata ja vanha menisi pois poistoventtiileistä (tosin paperinpala ei pysynyt kummasskaan poistoventtiilissä). Talona rivari kaksio.

Toi mötikkä ikkoiden välissä taitaa olla jokunlainen suodatin
IMG_20201101_122827.jpg
Ikkunan yläosassa taitaa olla se "venttiili" mistä tuloilma sittten tulee asuntoon.
IMG_20201101_122834.jpg
Toi metalliliuska taitaa olla se, mikä säätää tuloilman määrää, mutta osaako joku san

Venttiili on suomalaisen Dir-Air:n Air Termico tuloilmaikkunaventtiili. Ostin niitä muutaman omaan painovoimaisella IV:llä varustettuun ok-taloon 5 vuotta sitten ja asensin itse. Ennen tätä 5 vuotta ihmettelin joka talvi esiintyvää nuhaisuutta, tukkoisuutta, jatkuvaa flussaa ja yöllä heräsin monesti siihen, että makkarissa tuntui ilma loppuvan kesken. Ei ollut CO2-mittaria tuolloin, mutta epäilen huonon sisäilman olleen liian korkea CO2-pitoisuus eli toimimaton IV.

Talossa oli tehty joskus 80- ja 90-lukujen vaihteessa energiaremontti, jonka jäljiltä kaikki tuloilmareiät olivat menneet umpeen. Asennutin pian havaintoni jälkeen pari VLR-100 korvausilmaventtiiliä. Ne eivät riittäneet. Air Termicot makuuhuoneisiin, olkkarin ja työhuoneen ikkunoihin niin terveysongelmat hellitti.

VLR-100 linkin sivulla muuten näkee hyvin eron ilmamäärässä suodattimella ja ilman suodatinta. Siksi ja omasta kokemuksesta suosittelen tuon Air Termicon suodatinpalkin (se ulkoikkunan karmissa) suodattimien vaihtamista. Kuvissa näyttävät olevan melko tummuneet. Itse olen vaihtanut kahden vuoden välein, koska alueella ei ole suuresti mm. liikennettä tai muuta ilmasaastetta.

Valmistaja/myyjä suosittelee Air Termicon suodattimien vaihtoa vuoden välein. VLR-100 venttiilien suodattimet vaihdan vuoden välein. En tiedä syytä, mutta niiden suodattimet vain näyttävät niin paljon enemmän käytetyltä jo vuodessa kuin Air Termicon. Enkä ole pystynyt havaitsemaan mitään vaikutusta Air Termicon toiminnalle, kun pidän suodattimet vuoden suositeltua pidempään.

Normaalissa ilmanvaihdossa Air Termico -venttiilin kautta tulevaa ilmamäärää on vaikea huomata. Minun on kostutettava peukalon takapuolta ja tunnusteltava ilmavirtausta pitämällä kostutettua sormea venttiilin yläpuolella, jotta tunnen ilmavirtauksen. Tuulella tuulen puoleisissa ikkunoissa ilmavirran toteaminen on helppoa.

Jos teillä Air Termicot eivät ole vain huoneistokohtainen "viritys" eli yritys parantaa yhden huoneiston ilmanvaihtoa, niin suodattimien vaihto pitäisi olla rutiini huoltotoimenpide taloyhtiössä. Myös tästä johtuen yhteydenotto isännöitsijään olisi hyvä juttu.

Tuloilmaventtiilin sisäikkunan venttiilin liuskoja kun vetää, pitäisi venttiilin aueta. Liuskojen pinnat saisi olla karheammat paremman pidon saamiseksi. Minulla liuskat ovat valkoiset kuten muu venttiilin runko. Itse laitan kiinni vain kovimmilla pakkasilla sekä myrskytuulilla eli säätöni on vain kiinni tai auki.

On myös mahdollista, että Air Termicot on asennettu taloyhtiön ikkunoihin jälkiasennuksena, kuten itsellä. Jälkiasennuksessa pitäisi vain olla valmius tehdä ikkunaan muutoksia, jotta tuloilmaventtiili ikkunassa voi toimia. Itse jouduin jyrsimään ulkokarmeihin n. 4 mm kolon, jotta sain ulkoikkunan karmiväliin riittävän reitin tuloilmalle. Sinun kuvassa suodattimien tummuus vihjaa, että tästä ei ole kyse vaan ilmaa on päässyt virtaamaan ikkunan kautta ainakin joskus.

Suodattimien vaihtamattomuus saattaa olla syy siihen ettei korvausilmaa tule tarpeeksi tuloilmaventtiilien kautta. Tämä taas aiheutaa sen, että koneellinen poistoilmavaihto vetää väkisin ikkuna- ja ovitiivisteistä tai muista rakennevuodoista tarvittavan korvausilman. Tämä korvausilman tuloreitit taas voivat tuntua ikävänä vetona.

Mutta ei huono ilmanvaihto ja sisäilma johdu pelkästään tuloilmaventtiileistä. Poiston pitäisi myös toimia. Ja kuten toit ilmi paperitestisi tuloksesta, se ei ilmeisesti toimi. Rivareissa on monesti huoneistokohtainen koneellinen poistoilmavaihto. Jos näin on myös teidän rivarissa, niin se lisää todennäköisyyttä sille ettei isännöitsijä tiedä teidän huoneiston IV-ongelmasta ennen kuin joku siitä ilmoittaa. Korjaus voi olla yksinkertainen IV-poistoilmatuulettimen moottorin vaihto tmv. huoltotoimi.

Tarkista huoneiston sähkötaulusta suojakatkaisijat. Löytyykö sieltä jokin ilmanvaihtoon viittaava nimi? Onko suojakatkaisija off-asennossa tai varoke palanut? Jos on, kytke päälle. Jos pysyy päällä, moottori voi olla kunnossa ja kaikki ok, mutta edellinen asukas on tuntenut ilmanvaihdosta vedon tunnetta ja kytkenyt poistoilmavaihdon pois päältä.

Jos rivarissa sattuu olemaan painovoimainen IV, niin sitten pitäisi tehdä paperitesti pitämällä tuuletusikkunaa raolla niin että ilmavirtauksen pystyy helposti tuntemaan kädellä muttei apposen auki. Ja sittenkin pitää odottaa hyvä tovi IV:n "tasapainottumista", jotta voi todeta painovoimaisen poistoilmavaihdon toiminnan. Käden asettaminen sormet hieman toisistaan erilleen poistoilmakanavaventtiilin päälle kertoo myös ilmavirtauksen ja sen suunnan sormien välissä. Nämä ovat vain omia kotikonsteja, joilla olen havainnoinut oman painovoimaisen IV:n toimintaa ilman savujen tai mittalaitteiden käyttöä.
 
Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä mallista tai osaako joku analysoida tiedoista, että soveltuu 2 auton talliin (45m2). Itsellä ei mitään käytännön kokemuksia näistä, niin menee vähän tyylin "ostetaan sika säkissä".


Toimii jos tallissa pidät +20...30 astetta lämmintä. Tai muuten vaan haluut pitää sen kuivempana, mutta märkiä autoja sillä ei juuri kuivailla (paitsi kesällä) . Kylmemmässä kosteudenpoistokapasiteettia ei juuri ole. Toi on siis lähinnä asuintiloihin pyykin tai kylppärin kuivaukseen jne. Jos haluut kunnollisen kuivurin autotalliin niin tää on paras tuossa hintaluokassa ja vähä kalliimmassakin:


Ei mikään propaani vaan ihan R410A rotaatiokompressorilla ja kuumakaasusulatuksella, mitä ei löydy mistään muusta alle 400 € kuivaimesta. Ja oikeesti hyvä teho ja ilmamäärä, kahden auton talliin jos meinaat märkiä / lumisia autoja ajaa niin ei toki haittaa vaikka 2 noita laittaisi jos haluu nopeemmin kuivaa.

Ps. mulla about sama DEN-laite Coolixina (Amazon ym. myy sillä...), ostin keväällä superalesta (ja Trotec oli sillon kallis) kun pitkään ja hartaasti palvellut Trotecci hajos kapasitorin osalta 10 v. käytön jälkeen (tilasin itse just uuden Trotecin). Modasin ilmanpuhallusta (hygrostaatin sijainti on virheellinen, kennon sulatusvesien höyry nousee suoraan anturiin jolloin kosteus-%-anturin perässä toi käy about 24/7 koska jos sammuu, niin kennosta valuu vesi kaukaloon josta höyrystyy anturiin -> käynnistyy taas vaikka olis tyhjä talli kuivakin) ym. siinä toivossa että tolla jotain tekis ja kesä menikin ihan hyvin esim. autonpesun + kuivauksen jälkeen auto talliin, tiivisteet ym. kuivui kyllä ja hyvät detailing-olosuhteet sai kesälämpimissä keleissä. Mutta nyt kun ajaa sateesta märän auton 15-asteiseen talliin niin on auto ja konepelti märkänä seuraavana aamunakin. Trotecilla kuivui sateen jäljiltä hyvinkin nopeesti ja hieman lumisena tai loskaisena talliin ajettu auto myös kuivattuu, mitä nyt lokareista maahan tippuva loskapaska jää lätäköiksi tallin lattialle, kuivuu sitten työpäivän aikana ku ajaa auton aamulla pois.
 
Toimii jos tallissa pidät +20...30 astetta lämmintä. Tai muuten vaan haluut pitää sen kuivempana, mutta märkiä autoja sillä ei juuri kuivailla (paitsi kesällä) . Kylmemmässä kosteudenpoistokapasiteettia ei juuri ole. Toi on siis lähinnä asuintiloihin pyykin tai kylppärin kuivaukseen jne. Jos haluut kunnollisen kuivurin autotalliin niin tää on paras tuossa hintaluokassa ja vähä kalliimmassakin:


Ei mikään propaani vaan ihan R410A rotaatiokompressorilla ja kuumakaasusulatuksella, mitä ei löydy mistään muusta alle 400 € kuivaimesta. Ja oikeesti hyvä teho ja ilmamäärä, kahden auton talliin jos meinaat märkiä / lumisia autoja ajaa niin ei toki haittaa vaikka 2 noita laittaisi jos haluu nopeemmin kuivaa.

Ps. mulla about sama DEN-laite Coolixina (Amazon ym. myy sillä...), ostin keväällä superalesta (ja Trotec oli sillon kallis) kun pitkään ja hartaasti palvellut Trotecci hajos kapasitorin osalta 10 v. käytön jälkeen (tilasin itse just uuden Trotecin). Modasin ilmanpuhallusta (hygrostaatin sijainti on virheellinen, kennon sulatusvesien höyry nousee suoraan anturiin jolloin kosteus-%-anturin perässä toi käy about 24/7 koska jos sammuu, niin kennosta valuu vesi kaukaloon josta höyrystyy anturiin -> käynnistyy taas vaikka olis tyhjä talli kuivakin) ym. siinä toivossa että tolla jotain tekis ja kesä menikin ihan hyvin esim. autonpesun + kuivauksen jälkeen auto talliin, tiivisteet ym. kuivui kyllä ja hyvät detailing-olosuhteet sai kesälämpimissä keleissä. Mutta nyt kun ajaa sateesta märän auton 15-asteiseen talliin niin on auto ja konepelti märkänä seuraavana aamunakin. Trotecilla kuivui sateen jäljiltä hyvinkin nopeesti ja hieman lumisena tai loskaisena talliin ajettu auto myös kuivattuu, mitä nyt lokareista maahan tippuva loskapaska jää lätäköiksi tallin lattialle, kuivuu sitten työpäivän aikana ku ajaa auton aamulla pois.
Oliko tuo modaus kuinka hankala tehdä? Tälläinen poropeukalo kun on, niin ei viitsi ihan ensimmäisenä lähteä hajoittamaan laitteita. Tarkoitus on johtaa vesi suoraan lattiakaivoon mikä näytäisi tuossa kyseisessä laitteessa onnistuvan. Ei tuokan tietysti hyvä ole, jos laitteessa on suunnitelluvirhe tuolta osin ja laite puuskuuttaa menemään 24/7 sen takia.
 
Oliko tuo modaus kuinka hankala tehdä? Tälläinen poropeukalo kun on, niin ei viitsi ihan ensimmäisenä lähteä hajoittamaan laitteita. Tarkoitus on johtaa vesi suoraan lattiakaivoon mikä näytäisi tuossa kyseisessä laitteessa onnistuvan. Ei tuokan tietysti hyvä ole, jos laitteessa on suunnitelluvirhe tuolta osin ja laite puuskuuttaa menemään 24/7 sen takia.

Vähä solukumiteippiä jne. pohjaan, että väliaikainen kennolla oleva kondenssi/sulatusvesikaukalo on riittävän vinossa (ei siis se alaosan keruusäiliö) jotta vesi poistuu siitä heti kohti viemäriyhteen ts. letkun paikkaa. Ja ilmapuolelle pätkä kurttuputkea ilmastointiteipillä kii "ilmanohjuriksi". Loppui se turha käynti saavutetun halutun RH% jälkeen...

TTK 100 S on kyllä kunnollinen tosi tarkka hygrostaatti ja välitön uudelleenkäynnistyskin on estetty ts. ei saa päälle väkisinkään heti sammuttuaan niin ei tuu katkokäyntiä.
 
Valinta on tietysti sinun. Kokeiletko tehdä asialle jotain ennen poismuuttoa 6kk kuluttua vai et. Voit vaikka yllättyä, jos yksinkertaisesti vain ilmoitat sisäilmaongelmasta isännöitsijälle. Isännöitsijä ei välttämättä tiedä teidän asunnon sisäilmaongelmasta, kun hänen toimenkuvaan ei kuulu käydä nuuhkimassa asukkaiden asuntojen sisäilmaa. Tietysti isännöitsijä voi olla tietoinen, jos sama ongelma on vaivannut muissakin taloyhtiön huoneistoissa ja useampi on ilmoittanut asiasta. Ei voi tietää ellei ole yhteydessä, joten suosittelen yhteydenottoa isännöitsijään.

Minulla oli samanlaisia vaivoja ennen kuin sain korjattua painovoimaisen IV:n toimintaa sattumoisin juuri samanlaisilla tuloilmaventtiileillä kuin kuvissa näkyy.



Venttiili on suomalaisen Dir-Air:n Air Termico tuloilmaikkunaventtiili. Ostin niitä muutaman omaan painovoimaisella IV:llä varustettuun ok-taloon 5 vuotta sitten ja asensin itse. Ennen tätä 5 vuotta ihmettelin joka talvi esiintyvää nuhaisuutta, tukkoisuutta, jatkuvaa flussaa ja yöllä heräsin monesti siihen, että makkarissa tuntui ilma loppuvan kesken. Ei ollut CO2-mittaria tuolloin, mutta epäilen huonon sisäilman olleen liian korkea CO2-pitoisuus eli toimimaton IV.

Talossa oli tehty joskus 80- ja 90-lukujen vaihteessa energiaremontti, jonka jäljiltä kaikki tuloilmareiät olivat menneet umpeen. Asennutin pian havaintoni jälkeen pari VLR-100 korvausilmaventtiiliä. Ne eivät riittäneet. Air Termicot makuuhuoneisiin, olkkarin ja työhuoneen ikkunoihin niin terveysongelmat hellitti.

VLR-100 linkin sivulla muuten näkee hyvin eron ilmamäärässä suodattimella ja ilman suodatinta. Siksi ja omasta kokemuksesta suosittelen tuon Air Termicon suodatinpalkin (se ulkoikkunan karmissa) suodattimien vaihtamista. Kuvissa näyttävät olevan melko tummuneet. Itse olen vaihtanut kahden vuoden välein, koska alueella ei ole suuresti mm. liikennettä tai muuta ilmasaastetta.

Valmistaja/myyjä suosittelee Air Termicon suodattimien vaihtoa vuoden välein. VLR-100 venttiilien suodattimet vaihdan vuoden välein. En tiedä syytä, mutta niiden suodattimet vain näyttävät niin paljon enemmän käytetyltä jo vuodessa kuin Air Termicon. Enkä ole pystynyt havaitsemaan mitään vaikutusta Air Termicon toiminnalle, kun pidän suodattimet vuoden suositeltua pidempään.

Normaalissa ilmanvaihdossa Air Termico -venttiilin kautta tulevaa ilmamäärää on vaikea huomata. Minun on kostutettava peukalon takapuolta ja tunnusteltava ilmavirtausta pitämällä kostutettua sormea venttiilin yläpuolella, jotta tunnen ilmavirtauksen. Tuulella tuulen puoleisissa ikkunoissa ilmavirran toteaminen on helppoa.

Jos teillä Air Termicot eivät ole vain huoneistokohtainen "viritys" eli yritys parantaa yhden huoneiston ilmanvaihtoa, niin suodattimien vaihto pitäisi olla rutiini huoltotoimenpide taloyhtiössä. Myös tästä johtuen yhteydenotto isännöitsijään olisi hyvä juttu.

Tuloilmaventtiilin sisäikkunan venttiilin liuskoja kun vetää, pitäisi venttiilin aueta. Liuskojen pinnat saisi olla karheammat paremman pidon saamiseksi. Minulla liuskat ovat valkoiset kuten muu venttiilin runko. Itse laitan kiinni vain kovimmilla pakkasilla sekä myrskytuulilla eli säätöni on vain kiinni tai auki.

On myös mahdollista, että Air Termicot on asennettu taloyhtiön ikkunoihin jälkiasennuksena, kuten itsellä. Jälkiasennuksessa pitäisi vain olla valmius tehdä ikkunaan muutoksia, jotta tuloilmaventtiili ikkunassa voi toimia. Itse jouduin jyrsimään ulkokarmeihin n. 4 mm kolon, jotta sain ulkoikkunan karmiväliin riittävän reitin tuloilmalle. Sinun kuvassa suodattimien tummuus vihjaa, että tästä ei ole kyse vaan ilmaa on päässyt virtaamaan ikkunan kautta ainakin joskus.

Suodattimien vaihtamattomuus saattaa olla syy siihen ettei korvausilmaa tule tarpeeksi tuloilmaventtiilien kautta. Tämä taas aiheutaa sen, että koneellinen poistoilmavaihto vetää väkisin ikkuna- ja ovitiivisteistä tai muista rakennevuodoista tarvittavan korvausilman. Tämä korvausilman tuloreitit taas voivat tuntua ikävänä vetona.

Mutta ei huono ilmanvaihto ja sisäilma johdu pelkästään tuloilmaventtiileistä. Poiston pitäisi myös toimia. Ja kuten toit ilmi paperitestisi tuloksesta, se ei ilmeisesti toimi. Rivareissa on monesti huoneistokohtainen koneellinen poistoilmavaihto. Jos näin on myös teidän rivarissa, niin se lisää todennäköisyyttä sille ettei isännöitsijä tiedä teidän huoneiston IV-ongelmasta ennen kuin joku siitä ilmoittaa. Korjaus voi olla yksinkertainen IV-poistoilmatuulettimen moottorin vaihto tmv. huoltotoimi.

Tarkista huoneiston sähkötaulusta suojakatkaisijat. Löytyykö sieltä jokin ilmanvaihtoon viittaava nimi? Onko suojakatkaisija off-asennossa tai varoke palanut? Jos on, kytke päälle. Jos pysyy päällä, moottori voi olla kunnossa ja kaikki ok, mutta edellinen asukas on tuntenut ilmanvaihdosta vedon tunnetta ja kytkenyt poistoilmavaihdon pois päältä.

Jos rivarissa sattuu olemaan painovoimainen IV, niin sitten pitäisi tehdä paperitesti pitämällä tuuletusikkunaa raolla niin että ilmavirtauksen pystyy helposti tuntemaan kädellä muttei apposen auki. Ja sittenkin pitää odottaa hyvä tovi IV:n "tasapainottumista", jotta voi todeta painovoimaisen poistoilmavaihdon toiminnan. Käden asettaminen sormet hieman toisistaan erilleen poistoilmakanavaventtiilin päälle kertoo myös ilmavirtauksen ja sen suunnan sormien välissä. Nämä ovat vain omia kotikonsteja, joilla olen havainnoinut oman painovoimaisen IV:n toimintaa ilman savujen tai mittalaitteiden käyttöä.
Ensinnäkin iso hatunnosta sulle hyvästä viestiä :thumbsup:

Ilmoitun alkuviikosta huoltoyhtiölle meidän huonosta sisälilmasta ja perjantaina iltapäivällä tuli kaverit sitä katsomaan. Totesivat saman kuin mä eli esimerkiksi poistoilma ei vedä kylpyhuoneessa eikä keittiössä vaikka koneellinen poisto. Kävivät siinä tarkistamassa konetta ja siinä ilmeisesti jotain vikaa (kävivät myös katolla). Ihmeteltiin siinä yhdessä, että mitenköhän kukaan muu ei ole vielä ilmoittanut samassta aiheesta, koska samassa talossa kuitenkin 10 asuntoa. Alkuviikosta selviää varmaan enemmän, kun eihän he perjantai iltapäivästä enää "mitään" saanut aikaan.

Otan myös puheeksi nuo suodattimien vaihdoin, koska en usko, että niitä vaihdettu vielä kertaakaan (Talo rakennettu 2016 ja me asuttu 2v). Jos niistä nyt syntyy jotain ongelmia niin ajattelin, että oston vaikka omasta pussista ne suodattimet (muistatko tai tiedätkö paljon ne maksaa kpl?). Niitä meidän asunnossa kaksi kappaletta.

Osaatko sanoa onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä, jos ottaa tuloilmaventtiilin sisäikkunan venttiilin liuskan kokonaan pois? Meillä se on tuollainen valkoinen magneettinen, jossa ei kyllä mitään karhetata pintaa ole.
 
Jos niistä nyt syntyy jotain ongelmia niin ajattelin, että oston vaikka omasta pussista ne suodattimet (muistatko tai tiedätkö paljon ne maksaa kpl?). Niitä meidän asunnossa kaksi kappaletta.

Aiemman viestin linkin takaa löytyy valmistajan/myyjän verkkokauppa, josta löytyy päivän hinta suodattimille. En muista, kuinka paljon maksoin suodattimista. Ei erityisen halpoja ollut, sen muistan. Paketissa tuli useampi pari (yhteen suodatinpalkkiin menee kaksi suodatinelementtiä), joten tuli ostettua suodattimet useamman vuoden vaihtotarpeeseen kerralla.

Ilman suodattimiakin venttiilit toimivat, jos vain poistoilmavaihto toimii. Tähän mennessä olen katsonut suodattimien hankinnan ja vaihdot hintansa arvoiseksi, vaikka meillä ei kärsitä siitepölyallergioista ym., mitkä tekisivät suodattimet liki välttämättömäksi hankinnaksi. Tietysti ilman suodattimia kaikenlainen lika tuloilmasta kertyy sitten enemmän venttiileihin ja ikkunoihin, joiden likaisuutta naisväki alkaa torjua äänekkäästi varsinkin keväisin.

Osaatko sanoa onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä, jos ottaa tuloilmaventtiilin sisäikkunan venttiilin liuskan kokonaan pois? Meillä se on tuollainen valkoinen magneettinen, jossa ei kyllä mitään karhetata pintaa ole.

Hmm? Puhummekohan samasta liuskasta, tai liuskoista? Venttiilissä on kaksi liuskaa, yksi molemmissa päissä, kuten toisessa kuvassasi näkyy. Molempia liuskoja on vedettävä yhtä aikaa vetäjän suuntaan, jotta venttiilin saa kokonaan auki eikä vain toista puolta.

Merkitsin kuvaasi, mitä liuskaa tarkoitan. Kuvassasi sinun venttiilin liuska on harmaa ja se näyttäisi olevan auki-asennossa. Omissa venttiileissä en ole huomannut mitään magneettia sisäikkunan venttiilissä - tai voi niissä ollakin. Ehkä se tosiaan onkin magneetti, joka saa aikaan sulku- ja avaus-vasteen liuskan päähän tai tunteen, että venttiilin avaaminen vaatii turhan paljon veto- ja pitovoimaa sormien pihtiotteella. Jopa siirtoleukapihtien käyttö liuskojen vetämiseen on käynyt mielessä.

Itse en lähtisi muuttamaan (modaamaan) venttiiliä. Meillä ainakin eräs vakiovierailija vaatii aina talviaikaan yhden venttiilin sulkemista tuntemansa vedon takia, mitä talon vakioasukkaat eivät taas tunne (vielä). Pistä ensin poistoilmanvaihto kuntoon. Odota ja katso vaikutus, erityisesti omaan vointiin, ja siirry vasta sitten seuraaviin toimiin. Ja nythän sinulla näyttäisi olevan homma jo paljon paremmalla mallilla, kun olet saanut kiinteistöhuollon toteamaan ettei poisto toimi ja pitäisi toimia. :thumbsup:

Otat vain :coffee:, seuraat tilanteen kehittymistä :hmm: ja muutut äänekkääksi :mad:, jos poisto-iv ei ala toimia kohtuullisessa ajassa. Tarkkaile myös ettei kiinteistön automaatio kytke poisto-iv:tä pois päältä liikaa energian säästämisen nimissä. Taloyhtiösi on kovin nuori ja voi potea vielä lastentauteja talotekniikan osalta.

Jos oikein alkaa epäilyttää, mistä oma oirehtiminen johtuu, kannattaa harkita homekoiran tilaamista. Jos homekoiran vierailu antaa tiedon, että kiinteistön rakenteissa ja huoneilmassa on jo hometta tai itiöitä, niin mahdollisimman äkkiä poismuutto. Homealtistuminen ja siitä oirehtiminen on jo kokonaan toinen juttu.
 

Liitteet

  • airtermico-venttiili-auki-kiinni-liuska.png
    airtermico-venttiili-auki-kiinni-liuska.png
    144,2 KB · Luettu: 71
Hmm? Puhummekohan samasta liuskasta, tai liuskoista? Venttiilissä on kaksi liuskaa, yksi molemmissa päissä, kuten toisessa kuvassasi näkyy. Molempia liuskoja on vedettävä yhtä aikaa vetäjän suuntaan, jotta venttiilin saa kokonaan auki eikä vain toista puolta.

Merkitsin kuvaasi, mitä liuskaa tarkoitan. Kuvassasi sinun venttiilin liuska on harmaa ja se näyttäisi olevan auki-asennossa.
Itsellänihän ei tuollaisista venttiileistä ole kokemusta, mutta omaan silmääni kuvassa näyttäisi asento olevan pikemminkin 'vähän auki', muttei kokonaan auki.
 
Aiemman viestin linkin takaa löytyy valmistajan/myyjän verkkokauppa, josta löytyy päivän hinta suodattimille. En muista, kuinka paljon maksoin suodattimista. Ei erityisen halpoja ollut, sen muistan. Paketissa tuli useampi pari (yhteen suodatinpalkkiin menee kaksi suodatinelementtiä), joten tuli ostettua suodattimet useamman vuoden vaihtotarpeeseen kerralla.

Ilman suodattimiakin venttiilit toimivat, jos vain poistoilmavaihto toimii. Tähän mennessä olen katsonut suodattimien hankinnan ja vaihdot hintansa arvoiseksi, vaikka meillä ei kärsitä siitepölyallergioista ym., mitkä tekisivät suodattimet liki välttämättömäksi hankinnaksi. Tietysti ilman suodattimia kaikenlainen lika tuloilmasta kertyy sitten enemmän venttiileihin ja ikkunoihin, joiden likaisuutta naisväki alkaa torjua äänekkäästi varsinkin keväisin.



Hmm? Puhummekohan samasta liuskasta, tai liuskoista? Venttiilissä on kaksi liuskaa, yksi molemmissa päissä, kuten toisessa kuvassasi näkyy. Molempia liuskoja on vedettävä yhtä aikaa vetäjän suuntaan, jotta venttiilin saa kokonaan auki eikä vain toista puolta.

Merkitsin kuvaasi, mitä liuskaa tarkoitan. Kuvassasi sinun venttiilin liuska on harmaa ja se näyttäisi olevan auki-asennossa. Omissa venttiileissä en ole huomannut mitään magneettia sisäikkunan venttiilissä - tai voi niissä ollakin. Ehkä se tosiaan onkin magneetti, joka saa aikaan sulku- ja avaus-vasteen liuskan päähän tai tunteen, että venttiilin avaaminen vaatii turhan paljon veto- ja pitovoimaa sormien pihtiotteella. Jopa siirtoleukapihtien käyttö liuskojen vetämiseen on käynyt mielessä.

Itse en lähtisi muuttamaan (modaamaan) venttiiliä. Meillä ainakin eräs vakiovierailija vaatii aina talviaikaan yhden venttiilin sulkemista tuntemansa vedon takia, mitä talon vakioasukkaat eivät taas tunne (vielä). Pistä ensin poistoilmanvaihto kuntoon. Odota ja katso vaikutus, erityisesti omaan vointiin, ja siirry vasta sitten seuraaviin toimiin. Ja nythän sinulla näyttäisi olevan homma jo paljon paremmalla mallilla, kun olet saanut kiinteistöhuollon toteamaan ettei poisto toimi ja pitäisi toimia. :thumbsup:

Otat vain :coffee:, seuraat tilanteen kehittymistä :hmm: ja muutut äänekkääksi :mad:, jos poisto-iv ei ala toimia kohtuullisessa ajassa. Tarkkaile myös ettei kiinteistön automaatio kytke poisto-iv:tä pois päältä liikaa energian säästämisen nimissä. Taloyhtiösi on kovin nuori ja voi potea vielä lastentauteja talotekniikan osalta.

Jos oikein alkaa epäilyttää, mistä oma oirehtiminen johtuu, kannattaa harkita homekoiran tilaamista. Jos homekoiran vierailu antaa tiedon, että kiinteistön rakenteissa ja huoneilmassa on jo hometta tai itiöitä, niin mahdollisimman äkkiä poismuutto. Homealtistuminen ja siitä oirehtiminen on jo kokonaan toinen juttu.
Löysin tosiaan heidän verkkokaupasta noi suodattimet, 150e 10 kpl eikä aspan mukaan myydä esimerkiksi vain kahta kappalette, johon itsellä olisit tarve. Pitää nyt toivoa, että a) huoltoyhtiöllä olisi noita suodattamia ja b) he suostuvat vaihvatavat ne, niin ei joudu tilaamaan itse noita...

Taidetaan puhu samasta liukasta kyllä ja meillä siinä sellainen magneetti, mikä vetää sitä karmiin kiinni. Nyt on vedettyt molemmista liuskoista niin paljon eteenpäin kun vain mahdollista, joten pitäisi olla mahdollisimman paljon auki.

Joo nyt otan rauhassa ja katson, että miten kehittyy. Huollon pitää varmaan tilata joku LVI kaveri varmaan hoitamaan poiston kuntoon, mutta toivottavsti ei menisi kauan. Kun poisto saatu kuntoon, niin pääsen kokeilemaan, kuinka hyvin tai paljon korvausilmaa venttiileistä ja suodattimista tulee ja toivon mukaan ratkaisee samanlaisia terveysongelmia, mistä säkin kerroit.

Mä en usko homevaurioon, koska tyttöystävällä ei kuitenkaan mitään oireita, mutta katsotaan, jos oireet ei esimerkiksi korjauksia jälkeen helpotat, niin voisi tuo homekoira sitten olla vaihtoehto.
 
Jos suodattimien hinta kirpaisee niin voisi tietysti kokeilla leikata rullatavarasta uudet suodattimet esim:

G1 taitaa noissa olla vakiona lähinnä kärpässuodattimena mutta hienommat g3 ja g4 poistavat jo enemmän epäpuhtauksia. Mutta sitten myös ahdistavat enemmän ilmanvirtausta eteenkin painovoimaisessa ilmanvaihdossa.
Jos ikkunaremonttia on suunnitteilla lähiaikoina niin kannattaa tutustua Tiivin/Pihlan klik-venttiiliin, siinä on ainakin virtaukset kohdillaan. KLIK -raitisilmaventtiili - Tiivi
 
Koneellinen poistoilma vieläkin jumissa ja ilmeisesti sama homma kaikille naapureilla, mitä heidän kanssa jutellut eli ilmeisesti koko talossa ongelmia. Huollon mukaan kone kuitenkin toiminassa joten heidän pitää todennäköisesti tilata alan ammattilaisia korjaamaan. Toivottavasti putket eivät vain vain jotenkin flaskaa. Netatmo näyttää paikotellen +1400ppm (sen jälkeen yleensä avaan ikkunat) makuhuoneessa ja olohuoneessa, joten ei ihme jos tuntuu, että ilma tuntuu tunkkaiselta.
 
Tiedän täältä toimistorakennuksen, jossa alettiin yhden uuden työntekijän takia toista vuosikymmentä rempan jälkeen mittailemaan. Ilmanvaihto toimi juu, ilma liikkui... Keskusyksiköltä.
Tosin vaati vastaan väittämistä ja lisää rakenteiden purkua, jotta paljastui, että rakennusmiehet oli tehneet hommansa ennen LVI miehiä; yks putki oli jätetty kytkemättä kun oli katon rakenteet tehty eteen, siellä se puhkui ilmansa välikattoon ja itse toimistotilaan ei todellakaan tullut ilman vaihtuvuutta.
 
^Perinteisesti näin. Tämmöstä tullut vastaan ihan kouluissa jne., ilmamäärämittauspöytäkirjatkin olleet (Shellin baarissa tehtynä), sitte koulullinen oppilaita ja opeja kärsii 20 vuotta kunnes se runkokanava oikeesti vedetään ihan tiiliseinän läpi astikin eikä molemmin puolin sen viereen... Hyviä urakoitsijoita tuolla pk-seudulla ollut jo vuosikymmenet sitten.
 
Tälläinen käyrä yön aikana makuuhuoneessa, jossa ovi auki (50m2 kaksio). Hienosti nousee koko yön illan tuuletuksen jäljiltä.
Screenshot_20201119-072254.jpg

Samanlainen käyrä on myös olohuoneessa.. hohohoijaa.

Osaako joku sanoa, voiko vuokraa yrittää saada alaspäin tälläisissä tilanteessa, vähän samaan tapaan kuin vaikka kesällä jos kämpässä liian kuuma. Kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Tälläinen käyrä yön aikana makuuhuoneessa, jossa ovi auki (50m2 kaksio). Hienosti nousee koko yön illan tuuletuksen jäljiltä.
Screenshot_20201119-072254.jpg

Samanlainen käyrä on myös olohuoneessa.. hohohoijaa.

Osaako joku sanoa, voiko vuokraa yrittää saada alaspäin tälläisissä tilanteessa, vähän samaan tapaan kuin vaikka kesällä jos kämpässä liian kuuma. Kokemuksia?

Huonolla mallilla on kyllä asiast, iv pitäisis saada nopeasti kuntoon.

Vastaavasta tilanteesta mittausrapsaa

 
Tälläinen käyrä yön aikana makuuhuoneessa, jossa ovi auki (50m2 kaksio). Hienosti nousee koko yön illan tuuletuksen jäljiltä.
Screenshot_20201119-072254.jpg

Samanlainen käyrä on myös olohuoneessa.. hohohoijaa.

Osaako joku sanoa, voiko vuokraa yrittää saada alaspäin tälläisissä tilanteessa, vähän samaan tapaan kuin vaikka kesällä jos kämpässä liian kuuma. Kokemuksia?
Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeesta:

2.4.
Ilmanvaihdonyleiset arviointiperusteet 8 §
Ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukai-
sesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto
tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeel-
lä. Riittämätön ilmanvaihto ei saa aiheuttaa 5 §:ssä tarkoitettua mik-
robikasvun riskiä. Asuinrakennuksen tai muun oleskelutilan korjauk-
sen aikana ilman vaihtuvuus saa olla 9 ja 10 §:ssä säädettyä pienem-
pi, jos ilmanvaihtoa voidaan tarvittaessa lisätä. Sisäilman hiilidioksi-
dipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 2 100 mg/m3 (1
150 ppm) suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus. Rakennuk-
sen käyttöajan ulkopuolella ilmanvaihdon tulee olla sellainen, ettei
rakennus- ja sisustusmateriaaleista tai muista lähteistä vapautuvien
ja kulkeutuvien epäpuhtauksien kertyminen sisäilmaan aiheuta käyt-
töaikana tiloissa oleskeleville terveyshaittaa.

Mikä lie sitten on ulkoilman hiilidioksidipitoisuus. Jos toimenpideraja ylittyy, niin yhteyttä oman kunnan viranomaisiin, niin voisi kuvitella vuokran alennuksenkin olevan läpihuutojuttu.
 
Ulkoilman hiilidioksidipitoisuudesta on ollut viime vuosina aika paljon uutisia ja pitoisuus on nousussa.. Mutta leikki sikseen, hattuvakiona 400 ppm.
 
Jos löytyisi sopiva pumppu BF tarjouksista niin miksei hankkisi uuteen paritaloon ensi kesää varten.

Ulkomaisista kaupoista en osaa valita pohjoismaihin sopivia tuotteita mutta avoin asialle noin muuten. Hintavinkkejä saa varmaan kerätä kollektiivisesti tähän ketjuun jos löydätte lisää?

Bosch 799€
Electrolux Flow H3 649€
Electrolux Flow H7 999€

Näistä ei ymmärrä kovin paljoa valmiiksi joten ihan sokkona ei tule ostettua. Omat setit:

- 90m2
- PILP lattialämmityksellä,
Tärkein olohuone-keittiön avoin tila on n. 40 neliötä + 3 makkaria mikä on plussaa jos noihin varsinkin viilennys riittää. Lisäksi khh + sauna. Ulkoyksikön täytyy pakostakin tulla kiinni päämakkarin ulkoseinälle joten jos meluntuotoissa on eroa niin se asia kiinnostaa.

EDIT:
Kokonaisharkinnan ja kyselykierrosten jälkeen ostoskoriin valikoitui Veikolta CANVAC Q HEAT 700 hintaan 952€. Sama pumppu kuin tuo electrolux / Midea Oasis Plus / Vivax Y 12....

 
Viimeksi muokattu:
Miten päädyit Canvaciin ja mistä tiedät että sama pumppu? 50€ hintaero tuohon Electroluxiin saa oman mielen kääntymään tuon Gigantin Electroluxin puoleen. Mitähän asennus maksaa muissa liikkeissä? Gigantin 600e asennushinta kuulostaa korkellta. Itselle tulossa alle 80m2 rivitaloasuntoon.
 
Osaako joku auttaa?
Meillä sytty Daiseikai/Toshiba pumppuun Filter valo enkä oikein tiiä mitä sen kanssa pitäis nyt tehdä. Jossain nettiohjessa oli että pitää plasmafiltteri pestä ja sen pesin mutta edelleen se valo palaa. Painoin kaukosäätimestäkin jotain reset-nappia mutta ei auttanu sekään, ainoastaan nollas kaukosäätimen. Ja kertaalleen vedin koko laitteesta virrat pois mutta aina vaan palaa. Mitähän sitä sitten kokeilis?

Nii ja mulal ei ole ton käyttöohjetta mutta netistä löysin noi ohjeet.

E: ja nyt kun puusilmä katto sisäyksikköä niin siellähän on RESET nappi ja valo sammu :btooth:
Mutta katotaan pysyykö sammuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten päädyit Canvaciin ja mistä tiedät että sama pumppu? 50€ hintaero tuohon Electroluxiin saa oman mielen kääntymään tuon Gigantin Electroluxin puoleen. Mitähän asennus maksaa muissa liikkeissä? Gigantin 600e asennushinta kuulostaa korkellta. Itselle tulossa alle 80m2 rivitaloasuntoon.

- Lampopumput.info foorumilta kaivelin eri lähteistä tietoa mitkä pumput ovat itseasiassa Midea Oasis Plus, ja niitä ovat ainakin tuo Vivax Y-design sarja ja Electrolux Well H7. Sisä- ja ulkoyksikön ulkonäkö täsmää.
- SCOP ja SEER arvot täsmää hyvin, ilmotetuissa kW lukemissa on vähän eroa.
--> Otinpas uusintatutkailuun ja kW arvoja vertailemalla vastapari Well H7:lle onkin Canvac Q heat 720!

Eli Q heat 700 on ns. "09 sarjan" pumppu ja Well H7 / Q heat 720 ovat "12 sarjan" pumppuja.
Itselle Q720 ja Well H7 on nyt siis samanhintaisia kun Gigantista en voi tilata noudolla.
Harkitsen vielä tänään jos peruisi tuon Canvacin ja ottaa Electroluxin, mutta toisaalta Q700 on jo passeli, alla perustelut.



Näiden pumppujen jutut netissä eivät ole pelkästään ylistäviä. Työkaverilla ollut Vivaxin Y-design ja oli tyytyväinen hiljaiseen sisäyksikköön, mutta toisaalta oli ulkoyksikössä jäätymisongelmia. Epäili asennusta kuitenkin enemmän kuin itse pumpun vikaa. Sisäyksikkö tulee meillä suoraan olohuoneen sohvan päälle joten äänellä on merkitystä valintaa tehdessä. Toinen asiaan perehtynyt totesi että Q700 on neliöilleni erittäin passeli, ei liian virtasyöppö lämmityksessä, ja hyvä diili hintaansa. Sisäosat näyttää asialliselta. Manuaalin räjäytyskuvassa 2-kerroksinen lauhdutin. ("2.5" kerroksinen olisi kuulemma vielä parempi, en todellakaan tunne asiaa itse.)

Service manual Airwell nimellä:

600€ asennuksesta tuntuu olevan aika standardihinta nettishoppaillessa. Se on varmaan liikkeelle turvallinen könttähinta sisältäen x määrän sähköjen vetoja jne. Itsellä aikomus kysellä paikallisilta asentajilta suoraan jos tuosta saa parisataa pois.
 
Perjantaina asennettiin panasonicin hz25uke. Olipa tehokas verrattuna aiempaan cs sarjan 10v ikäiseen panasonicciin, äkkiähän tuo ulkoyksikkö veteli jäihin.

Takuukeissiksi tais mennä, jotenki sisäyksikön kennot väännättää kun sipsuttelee roottori kiinni ja sitä isompi ääni mitä viiliämpänä kenno/jäähdytys. Kuumalla vaimenee mutta ei aivan poistu kokonaan. Melko löysä runko vaan näissä, ylänurkista kun painaa seinääpäin niin ääni vähenee kun kenno vääntyy suoraksi.
 
Kesän aikana edellinen ILP vaihdettu uuteen. Nyt huomannut putkien aiheuttavan matalaa soimista sisällä. Sisäyksiköstä kuuluu pelkkä puhallus mutta samaan aikaan kuuluu matala murina/hurina seinästä joka alkanut ärsyttämään. Kuuluu siis esim sohvalla istuessa puhallusäänen lisäksi ja kun laittaa korvan seinään niin kuuluu kovaa ja selvästi.
Kuuluu myös kauemmaksi ärsyttävä jurina / murina.

Ulkona tutkittu sen verran, että putket/putkien kotelointi soi jos laittaa pään lähelle/kiinni kotelointiin ja ulkoyksikön putkien pääty murisee myös.
Kun ottaa putkista kiinni ulkoyksikön reunasta ja puristaa hieman niin sekä yksikön että putkien ääni muuttuu siedettävämmäksi tai loppuu.
Putket tuotu L-mallisesti ulkoyksikköön ja putkien pituus arviolta 5-7m.

Ulkoyksikkö itse maatelineellä jonka alla sepeliä, soraa, finnfoam + 50x50 laatat. Telineen ja yksikön välissä jousikumit.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja miten tilanne ratkaistu?
 
Viimeksi muokattu:
Resonanssi on tietysti vakioilmiö melkein missä tahansa laitteessa jossa on moottori (ulkoyksikössä on sekä kompura että propelli). Se on loppupeleissä vain tuurista kiinni, millä lailla välitykset ja putkien pituudet (ja talon rakenteetkin) sattuu osumaan, että alkaako kunnolla jyristä.

Vuosi sitten meikäläiselle ilp:n asentaja sanoi, että hänen omassa kodissaankin, vaikka ammattilaisena kuinka hyvin yritti eristää ulkoyksikön sepeleillä jne., niin eikös sieltä vaan hurina kantaudu sisälle. Itsellä sattui parempi tuuri, ääntä kuuluu sisälle hyvin vähän.

Pystytkö tunkemaan sinne jotain höttöisiä vaahtomuovin paloja, esim. putkien ja talon ulkoseinän väliin?

Edit: ja/tai ulkoyksikön reunan ja putkien väliin; siis kaikkiin sellaisiin putkien "jänneväli" osuuksiin joissa kädellä painaminen vähentää resonanssia
 
Viimeksi muokattu:
Terve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu ja toiminnot hakusessa. Sähkölämmitteinen talo ja varaava takka. Lämpötila 21 asteessa pumpussa ja patterit 15 asteen tienoilla.
Mikä asetus tulisi siis olla kun takka päällä, kun puhutaan takkatoiminnosta ja miten tämä toimii? Onko mitkä puhallinsäädöt toimineet parhaiten tasaiseen lämmitykseen? 106m2 ja 1 tasossa talo. Pumppu eteisessä, mutta pitkälti suurta isoa tilaa koko asunto. Ensimmäinen pumppu joten tietotaito vähässä. Kuvassa nykyiset säädökset. Kiitti!
 

Liitteet

  • E8F4603F-E861-4C9B-AE40-50E21B0FD1FF.jpeg
    E8F4603F-E861-4C9B-AE40-50E21B0FD1FF.jpeg
    70,4 KB · Luettu: 261
erve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu ja toiminnot hakusessa. Sähkölämmitteinen talo ja varaava takka. Lämpötila 21 asteessa pumpussa ja patterit 15 asteen tienoilla.
Mikä asetus tulisi siis olla kun takka päällä, kun puhutaan takkatoiminnosta ja miten tämä toimii? Onko mitkä puhallinsäädöt toimineet parhaiten tasaiseen lämmitykseen? 106m2 ja 1 tasossa talo. Pumppu eteisessä, mutta pitkälti suurta isoa tilaa koko asunto. Ensimmäinen pumppu joten tietotaito vähässä. Kuvassa nykyiset säädökset. Kiitti!

En nyt suoraan sanoen tiedä mikä tuo Mitsun takkatoiminto on, mutta jos meidän hinnat alkaen -panasonic osaa ihan itsekseen laittaa lämmöntuoton pienemmälle ja puhallella vain ilmaa ympäriinsä kun takka on sen valmiiksi lämmittänyt, niin kuvittelisin premium Mitsun osaavan saman. Meillä ei siis ainakaan tarvitse tehdä erillisiä hokkuspokkustemppuja jotta takan lämpö leviää, pumpun termostaatti huomaa että sisääntuleva ilma on lämmintä jolloin kierrokset tippuvat ja ulos puhallettavan ilman lämmitystä vähennetään. Liekkö tuo takkatoiminto sitten sellainen joka siirtää pumpun "tuuletusmoodiin" joka ei tiputa puhalluksen kierroksia kuten meidän pumpussa tapahtuu. Joku Mitsut paremmin tunteva voi ehkä valottaa tätä enemmän.

Muuten asetuksien kanssa säätämisessä ei ole mitään ihmeellistä, suuntaat pumpun puhaltamaan lämmintä (tai kylmää) sinne missä sitä eniten tarvitsee, yleensä tämä tarkoittaa sitä isointa lämmitettävää (tai jäähdytettävää) tilaa tai vaikka makuuhuoneiden suuntaa, riippuu ihan talon pohjasta. Ihan joka nurkkaanhan se lämpö ei yleensä ainakaan kovalla pakkasilla oikein kunnolla yltä, tämäkin taas riippuu asunnon mallista ja pumpun sijoittelusta, mutta kannattaa pyrkiä lämmittämään mahdollisimman tehokkaasti pumpun kanssa ne tilat jotka sillä hyvin lämpiävät. Meillä esim. olohuoneessa patterit on säädetty 10 asteeseen jotta siellä on jotain lämpöä mikäli pumppu poksahtaa kun ollaan pois kotoa, mutta pumpun toimiessa olohuoneen patterit eivät lämpiä ollenkaan. Makuuhuoneissa patterit on noin 15 asteessa jotta ne antavat sinne vähän lisälämpöä kun seinät ja ikkunan alustavat rupeaa kylmenemään. Näillä nollan tienoilla olevilla keleillä mitä nyt on ollut pystyy pumppu pitämään koko talon lämpimänä ja ilmanvaihto pumpun puhalluksen kanssa pystyy tasaamaan lämmöt ympäri taloa.

Jos tuntuu ettei lämpö riitä niin kokeile nostaa pyyntilämpöä, ainakin meillä pitää laittaa pyynti isommalle kylmillä keleillä jotta lämpöä tulee koko tilaan riittävästi eikä pelkkä pumpun edusta lämpene.
 
Terve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu ja toiminnot hakusessa. Sähkölämmitteinen talo ja varaava takka. Lämpötila 21 asteessa pumpussa ja patterit 15 asteen tienoilla.
Mikä asetus tulisi siis olla kun takka päällä, kun puhutaan takkatoiminnosta ja miten tämä toimii? Onko mitkä puhallinsäädöt toimineet parhaiten tasaiseen lämmitykseen? 106m2 ja 1 tasossa talo. Pumppu eteisessä, mutta pitkälti suurta isoa tilaa koko asunto. Ensimmäinen pumppu joten tietotaito vähässä. Kuvassa nykyiset säädökset. Kiitti!
Circulator
 
Terve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu ja toiminnot hakusessa. Sähkölämmitteinen talo ja varaava takka. Lämpötila 21 asteessa pumpussa ja patterit 15 asteen tienoilla.
Mikä asetus tulisi siis olla kun takka päällä, kun puhutaan takkatoiminnosta ja miten tämä toimii? Onko mitkä puhallinsäädöt toimineet parhaiten tasaiseen lämmitykseen? 106m2 ja 1 tasossa talo. Pumppu eteisessä, mutta pitkälti suurta isoa tilaa koko asunto. Ensimmäinen pumppu joten tietotaito vähässä. Kuvassa nykyiset säädökset. Kiitti!

Vie sisälämpömittari mahdollisimman kauas ainakin.

Itellä on :
-22
-Puhallus 2-3
-I-see sensor off
- Yö-moodi off
 
Terve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu...

Melko tarkalleen samanlainen asumus ja tilanne täällä.

- Pyynti 23.5 (Melcloud ainakin mahdollistaa puolen asteen pykälät. En tiedä onnistuuko tuolla mikkihiiri kapulalla) Isossa tilassa pyrimme 22-22.5 asteen tienoille ulkoisella anturilla mitattuna ja asukkaat tottuneet olemaan T-paidalla sisällä.
- Puhallus 2-3 riippuen onko miinuksen vai plussan puolella ulkona
- Läppä ääriyläasennossa kun laite sijoitettu niin että saattaisi muuten puhaltaa sohvalla istuvien nassuun

Mitsun oma lämpöanturi on hieman kenkku, koska puhallintilassa se menee inaktiiviseen tilaan ja näyttää ihan perunoita. Myös lämmittäessä sen varaan jättäminen on vähän niin ja näin kun oikeasti pitäisi olla mahdollisuus käyttää ulkoista huoneanturia. Laite kuitenkin osaa himmata lämmitystä jos takka on tulilla tai tavoite on saavutettu. Meillä ei enää takan polttoa ole nähty tarpeelliseksi paitsi tunnelman luojana. Näillä tämän talven lämpötiloilla ei oikein ole päässyt edes lattialämmitystä aktivoimaan kuin pesutiloihin ja yhteen huoneeseen mihin ei oikein puhalla. Mutta on tosiaan yllättävän riittoisa laite jos hyvin eristetty talo.
 
Mulla on sadan neliön autotallissa seinätelineelle asennettu toshiba 25 premium.

Talossa on toshiba 35 premium asennettu maatelineelle.

Talli kumisee ja humisee ilpin mukana. Koviten kuuluu ihan tallin toiseen päätyyn. Tallissa on kuitenkin erikoisesti kohtia, jossa humina häviää.

Talossa taas ei kuulu pihaustakaan ilpin ulkoyksiköstä.

Älkää koskaa asentako ilppiä seinätelineelle.
 
Viimeksi muokattu:
Iso kiitos näin nopeista vastauksista! Kokeillaan näillä toiminnoilla saada homma pelittämään ja sopivaksi! Joulut porukalle!
 
Talli kumisee ja humisee ilpin mukana. Koviten kuuluu ihan tallin toiseen päätyyn. Tallissa on kuitenkin erikoisesti kohtia, jossa humina häviää.

Interferenssi.

Älkää koskaa asentako ilppiä seinätelineelle.

Tämä. Ei pysty tajuamaan, miksi ilpeissä usein se seinäteline tulee oletuksena mukana, ja maateline pitää ostaa erikseen.

Mutta voithan sä sen edelleen vaihtaa maatelineen varaan?
 
Jos on kunnon betonisokkeli niin siihen voi laittaa sokkelitelineellä, mutta mihinkään puuseinään tms. ei ikinä. Tässä meidän korttelissa on pääosa taloista betonisokkelisia pakettitaloja ja 9/10 pumppua näyttää roikkuvan sokkelissa, meillä myös. Ei häiritse eikä johda tärinöitä sisään.
 
Meillä edellinen panasonic pumppu oli seinätelineellä , kumityynyjen varassa erillissä jalassa kiinni, talon seinään etäisyys oli noin 60cm, sulatuksen aikana kuulosti kuin kuorma auto saapuisi pihaan.

Nykyinen mitsu ln25 pumppu on suoraan lautaseinässä seinätelineessä jousijalkojen varassa eikä talon sisälle kuulu käytännössä mitään. Pumppu on olohuoneen kohdalla ja talossa ei ole halltex levyä enempää eristeitä.

Suurin vaikutus lienee noilla jousilla jonka varaan ulkoyksikkö tulee.
 
Vie sisälämpömittari mahdollisimman kauas ainakin.

Itellä on :
-22
-Puhallus 2-3
-I-see sensor off
- Yö-moodi off

Täällä Mitsun Electric LN35 käytössä ja syksystä alkaen tullut tutustuttua siihen, kapulaan ja Melcloudiin.

Miksi i-see ei ole sinulla käytössä? Toimiko se jotenkin huonosti?
 
Viimeksi muokattu:
Iso kiitos näin nopeista vastauksista! Kokeillaan näillä toiminnoilla saada homma pelittämään ja sopivaksi! Joulut porukalle!
Terve! Saisiko täältä apuja: Mitsun LN25 asennettu ja toiminnot hakusessa. Sähkölämmitteinen talo ja varaava takka. Lämpötila 21 asteessa pumpussa ja patterit 15 asteen tienoilla.
Mikä asetus tulisi siis olla kun takka päällä, kun puhutaan takkatoiminnosta ja miten tämä toimii? Onko mitkä puhallinsäädöt toimineet parhaiten tasaiseen lämmitykseen? 106m2 ja 1 tasossa talo. Pumppu eteisessä, mutta pitkälti suurta isoa tilaa koko asunto. Ensimmäinen pumppu joten tietotaito vähässä. Kuvassa nykyiset säädökset. Kiitti!

Täällä tosiaan Mitsun Electric LN35 käytössä syksystä alkaen. Ihan pätevän oloselta vehkeelyä vaikuttaa, vaikka ei ole vielä kovia pakkasia ollut.

Olen pitänyt puhalluksen automaatilla, i-see käytössä. Ylä/alasiivekkeet säätänyt toiseksi ja kolmanneksi alimpaan asentoon. Sivusiivekkeiden säätö puolelta toiselle.

Automaattipuhalluksella pumppu osaa säätää nopeuden, että on tarvittaessa manuaalisen nopeuksien välissä, jos kokee sen tarpeelliseksi. Näin olen ainakin ymmärtänyt/kokenut sen, eli säätää puhallustehoa tarkemmin.

Ohjeesta tsekkasin, että ylä/alasiipien 2 asento olisi "tehokkain" lämmitykseen, mutta riippuu varmaan pumpun sijainnistakin, että miten kannattaa siivet säätää.

Kylmemmillä keleillä pitää nostaa pyyntiä asteella tai asettaa manuaalisesti nopeutta isommaksi, jos haluaa lämmön leviävän tarpeeksi laajalle.

Melcloudissa Ajastin-toiminto on kätevä, jos haluaa ajastaa eri ajoille eri lämpötilat. En ole kaken omaa ajastinta käyttänyt ollenkaan, kun se vaikutti sekavalta.

Se tosiaan tuli huomattua, että Melcloudissa lämpöjä voi säätää 0,5 tarkkuudella, kun kaikessa on vain 1 asteen tarkkuus. Lisäksi jos menee painamaan kakelta jotakin nappia, niin se lähettää kaikki kaken asetukset pumppuun, eli korvaa Melcloudilta tehdyt säädöt.

Varmaan eka talvi menee sopivia säätöjä etsiessä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Täällä Mitsun Electric LN35 käytössä ja syksystä alkaen tullut tutustuttua siihen, kapulaan ja Melcloudiin.

Miksi i-see ei ole sinulla käytössä? Toimiko se jotenkin huonosti?
Siksi että jos isee on päällä, se saattaa tiputtaa lämpöjä ellei kukaan ole lähistöllä. Ei kovin hyvä juttu jos haluaa pitää asunnossa tasalämmön.
 
Siksi että jos isee on päällä, se saattaa tiputtaa lämpöjä ellei kukaan ole lähistöllä. Ei kovin hyvä juttu jos haluaa pitää asunnossa tasalämmön.

Olen ymmärtänyt, että kun i-see on päällä normaali asennossa (näkyy pelkkä i-see kuvake), niin se ei tiputa lämpöjä. Tiputtaa pelkästään talo- tai off
Siksi että jos isee on päällä, se saattaa tiputtaa lämpöjä ellei kukaan ole lähistöllä. Ei kovin hyvä juttu jos haluaa pitää asunnossa tasalämmön.

Olen ymmärtänyt, että se ei tiputa lämpöjä, kun näkyvissä pelkkä i-see kuvake. Jos on valinnut i-see + talo- tai off-kuvakkeen, niin silloin menee energiansäästötilaan ja tiputtaa lämpöjä.

En ole varma onko tuosta i-seests mitä hyötyjä yksinään päällä, eli vaikuttaako jotenkin siivekkeiden säätöön, jos ne on automaatilla. Haistelisi ympäristön lämpötilaa ja se mukaan suuntaisia puhallusta ja/tai puhallin nopeutta :hmm:

Kakellahan voi valita puhalluksen seuraamaan tai väistämään ihmistä ym. I-seen avulla, mutta tiedä sitten onko hyötyä. Ehkä siinä tapauksessa jos sisäyksikkö sijoitettu olohuoneeseen ja hönkisi muuten niskaan :)

Jos jollakin on kokemusta Mitsun i-seen käytöstä, niin kuulisin mieluusti lissää :thumbsup::cool:
 
Olen ymmärtänyt, että kun i-see on päällä normaali asennossa (näkyy pelkkä i-see kuvake), niin se ei tiputa lämpöjä. Tiputtaa pelkästään talo- tai off


Olen ymmärtänyt, että se ei tiputa lämpöjä, kun näkyvissä pelkkä i-see kuvake. Jos on valinnut i-see + talo- tai off-kuvakkeen, niin silloin menee energiansäästötilaan ja tiputtaa lämpöjä.

En ole varma onko tuosta i-seests mitä hyötyjä yksinään päällä, eli vaikuttaako jotenkin siivekkeiden säätöön, jos ne on automaatilla. Haistelisi ympäristön lämpötilaa ja se mukaan suuntaisia puhallusta ja/tai puhallin nopeutta :hmm:

Kakellahan voi valita puhalluksen seuraamaan tai väistämään ihmistä ym. I-seen avulla, mutta tiedä sitten onko hyötyä. Ehkä siinä tapauksessa jos sisäyksikkö sijoitettu olohuoneeseen ja hönkisi muuten niskaan :)

Jos jollakin on kokemusta Mitsun i-seen käytöstä, niin kuulisin mieluusti lissää :thumbsup::cool:

Liitteenä kuva ohjeesta, mistä näkyy nuo i-see asennot Screenshot_20201205-083341-01.jpeg
 
Itsellä LN25. +23 pyynti. MelCloudin mukaan siivekkeet keskellä. Öisin puhallus 2, päivisin puhallus 3, kun takka päällä ilman kierrätys puhallus 3. Kylminä ilmoina kun kaikki töissä ja koulussa +23 ja puhallus 4. I-see päällä. Mulla on sen verran vanhempi LN25 että piti tehdä tuo takka toiminto itse Melcloudin asetuksiin ja muistaa valita se sieltä takan päällä ollessa.

Ilmalämpöpumppu foorumia kannattaa myös selata, sieltä löytyy kaikenlaista tietoa.

Itse olen yhden talven ollut autom. puhalluksella, mutta nyt siirtynyt manuaali säätöihin ilman leviämisen huomattavaan paranemiseen.

Suodattimia yritän putsata viikottain, 5 ihmistä, 2 kissaa, 1 koira. Pysyy puhallusteho hyvänä, eikä ahdista konetta, työnä se ei ole 5min kummempi juttu. Kompressorilla puhallan pölyt pois.

Ulkoyksikön alla Tokmannin 60L musta rakennuspalju, kondesiovettä varten. Kestää pakkasella polkaista pohjasta jääkalikka irti. Maksaa tyyliin 6e kyseinen kapistus.

Sisä/ulkolämpömittari mulla puhallus aukossa ja koneen päällä niin pystyy seuraamaan näitä lämpötiloja.
Nyt kun takka ollut päällä ja pyynti 23, puhallus 3, lämpötilat näyttää sisäyksikön päällä 24 ja puhallusilma 27. (lämmitys moodi päällä.)

Tälläsellä setillä käytän omaani. Mitsu tykkää kun sillä on töitä, eli pyyntiä enemmän ja kondensiovesi paljustahan sen näkee tekeekö pumppu töitä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom