Ilmalämpöpumput eli ILPit

Hitachhi Nordic 35 Shirokuma tuli tilattua, kovasti suositteli tuota. Ens kuussa olis asennus.
 
Ensimmäinen pumppu olisi hakusessa. Mietinnässä ollut Toshiba Optimum ja Premium sekä Mitsun LN. Pumpuissa ei taida olla suurta eroa käytännössä? Vai minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia osaatte sanoa? Talo on yhdessä kerroksessa ja huoneistoalaa 101 neliötä.
 
Ensimmäinen pumppu olisi hakusessa. Mietinnässä ollut Toshiba Optimum ja Premium sekä Mitsun LN. Pumpuissa ei taida olla suurta eroa käytännössä? Vai minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia osaatte sanoa? Talo on yhdessä kerroksessa ja huoneistoalaa 101 neliötä.
Itellä 93 neliössä LN25 ja suosittelisin ottamaan sen tehokkaamman version vaikka tuon mitsun ohjeen mukaan pitäisikin riittää. Ei sitten lämmitysteho lopu kovemmilla pakkasilla.
 
Liian tehokkaassa on huono puoli - oma jäähdytin, invertterikone on liian iso näihin oloihin ja käy-sammuu-käy -sammuu. Ja juuri tuon katkokäynnin takia valitsin invertterikoneen, enkä sitä vähän tehottomampaa tavista..
Kolikoilla on aina kaksi puolta...
 
Ensimmäinen pumppu olisi hakusessa. Mietinnässä ollut Toshiba Optimum ja Premium sekä Mitsun LN. Pumpuissa ei taida olla suurta eroa käytännössä? Vai minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia osaatte sanoa? Talo on yhdessä kerroksessa ja huoneistoalaa 101 neliötä.
Muistaakseni Toshiban Premiumissa vuoden pitempi takuu. Kummatkin, Premium ja LN on kyllä laatupumppuja, sieltä vaan valitsemaan missä on omaan käyttöön parhaat ominaisuudet tai miellyttävämpi hinta. Itse päädyin vastaavassa tilanteessa Mitsun LN, koska siinä on kaksi erillään ohjattavaa siivekettä. Toisen siiivekkeen sai puhaltamaan vaakatasossa portaikkoa kohti ja toinen huiskii ylös/alas yläkerran aulan suuntaan.
 
Kokemuksia tänne tuosta sitten ja kalvon merkkikin voisi samalla laittaa mikäli toimii. Kunhan kelit sen sallii. Kyselin tuosta jossain kohti ja itselle asentajat olisivat tehneet lasin ulkopintaan. Oli siihen jokin syykin, kun luin, mutta en nyt muista, että miksi se laitetaan ulkopintaan.

Tänään oli jo lämmin päivä, ulkona 27 astetta kirkkaalta taivaalta. Huoneiden iltalämpö on 24,5 astetta ja ihan mukavan tuntuinen. Arvaisin lonkalta että kalvot laskevat lämpöä reilun 2 astetta. Kalvona 3M Prestige 70 ulkolasin sisäpinnassa.
 
Olen todennut, että kyllä tuo Wifi ohjaus on ihan kiva ominaisuus kuitenkin vaikka ensiksi ajattelin, että ei sitä varmaan tarvitse. Käytän viilennystä vain siis tarpeen vaatiessa eikä se ole koko aikaa päällä. Voin siis pistää viilennyksen päälle ennen kuin tuolen kotiin eikä sitten vasta, kun olen kotona. Sisäyksiköt näyttävät sisälämpötilan niin siitä saa vähän osviittaa, jos on lämppin/aurinkoinen päivä, että onko tarvetta viilennykselle.
Kaikista pahinta myrkkyä ilpille on sammuttaa se välillä, vie kaikista eniten virtaa kun joutuu aloittamaan viilennyksen alusta ja pahimmillaan menee koko kone homeeseen sisältä kun kesken viilennyksen lyöt sen kiinni ja kennon pintaan on jäännyt kondensiovettä mikä ei sammutuksen jälkeen haihdukkaan siitä pois vaan jää sinne makaamaan ja alkaa homehtumaan.

Eli älkää sammutelko sitä konetta, vähentäkää viilennystä, energiaa sillä jatkuvalla sammuttamisella ei säästä, päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Mites hyvin tuollainen ilmalämpöpumpun ulko-osa viihtyy parvekkeella mihin paistaa suurin osa päivästä aurinko? Kuuma on kun prkl niin onko siitä mitään haittaa? Ensi viikolla yhtiökokous niin pitäisi kysyä, että saako asennella tuollaisen kerrostaloon.
 
Mites hyvin tuollainen ilmalämpöpumpun ulko-osa viihtyy parvekkeella mihin paistaa suurin osa päivästä aurinko? Kuuma on kun prkl niin onko siitä mitään haittaa? Ensi viikolla yhtiökokous niin pitäisi kysyä, että saako asennella tuollaisen kerrostaloon.
Ei ole mitään haittaa ja ainahan ne kuumassa käytännössä ovat.
 
Ei vaikuta. Toki se hyötysuhdetta heikentää, mutta käytännössä ei vaikutusta. Jos on lasitus niin raolleen, että ilma vaihtuu // jonnekin on se lämpö saatava hukattua sisältä.
 
Electroluxin flow? 5 laite, vuoden vanha, toimii hyvin mutta led näyttö näyttää lämpötilan 5 minuutin välein vaikka led off tilassa. Turhan kirjaa pimeässä huoneessa.

Mites sen saa kokonaan pois? Liittyykö wifiin?
 
Ei lasitettu parveke ole koskaan täysin tiivis vaikka olisikin lasit kiinni. Ihan tarkoituksella sinne jätetään rakoja, että ilma vaihtuu.
Juu. On se silti sekä intuitiivisesti että luonnontieteellisesti syytä laittaa lisää raolleen. Verkkoakin kannattaisi kesällä käyttää, vaikka vittumaisuuttaan lasifirman kyrvät eivät sellaista ole vakiovarusteeksi laittaneet. Nykyhinnoilla luulisi, onhan lasit sentään tehty kullasta.

Eikä edes kaiteen lasitukseen(myös tehty kullasta) ole katsottu tarpeelliseksi tehdä ilmanvaihtoräppänöitä. Saatanan kyrvät.

Molemmat kultaelementit on silti asentanut joku pimeä puolalainen suttusilikonilla ja toimivat just ja just. Tuntuu vähän samalta kuin ostaisi uuden Mersun ja ovet olisi sovitettu vasaralla kuituelementtejä naputellen kuten itäsaksalaisissa postilaatikoissa, paitsi kiireellä kännissä. Nehän oli sovitettu hyvin.
 
Kartoitan tässä vähän alkuun millaisesta laitteesta on kyse. Eli ostan 55m2 puutalo-osakkeen, jossa sähkölämmitys. Tarkoitus laittaa ILP tuohon. Olohuone + keittiö samaa tilaa, makuuhuone erillinen ja näiden välissä pieni eteinen. Mitsun LN35 on valikoitunut jo oikeastaan tuohon. Pari kyssäriä kuitenkin:

1) miten käyttäytyy painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa?

2) onko erillisille sähköpattereille tarvetta oh+ keittiössä, jos ILP on olkkarin seinällä puhaltaen keittiöön päin? Makuuhuoneeseen varmaan tarvii patterit kun se sijaitsee ILPsta kaukana ja vielä eri suunnalla kuin mihin ILP ”osoittaa”?

3) miten sisäyksikkö kiinnitetään? Lähinnä kun seinät puretaan, niin kutsunko asentajan ennen gyprocien asennusta vai sen jälkeen?
 
Kaikista pahinta myrkkyä ilpille on sammuttaa se välillä, vie kaikista eniten virtaa kun joutuu aloittamaan viilennyksen alusta ja pahimmillaan menee koko kone homeeseen sisältä kun kesken viilennyksen lyöt sen kiinni ja kennon pintaan on jäännyt kondensiovettä mikä ei sammutuksen jälkeen haihdukkaan siitä pois vaan jää sinne makaamaan ja alkaa homehtumaan.

Eli älkää sammutelko sitä konetta, vähentäkää viilennystä, energiaa sillä jatkuvalla sammuttamisella ei säästä, päinvastoin.
Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.

Tuo kennon kostuminen on toki fakta - kannattaa aina pitää jonkin aikaa pelkällä puhalluksella ennen sammuttamista.

Mutta joo, eipä näillä kesäkuun "helteillä" vielä jäähdytystä ole tarvinnut. Aika kuivaa näyttää ilma olevan, jotain 50% suhteellinen kosteus ulkona.
 
Kartoitan tässä vähän alkuun millaisesta laitteesta on kyse. Eli ostan 55m2 puutalo-osakkeen, jossa sähkölämmitys. Tarkoitus laittaa ILP tuohon. Olohuone + keittiö samaa tilaa, makuuhuone erillinen ja näiden välissä pieni eteinen. Mitsun LN35 on valikoitunut jo oikeastaan tuohon. Pari kyssäriä kuitenkin:

1) miten käyttäytyy painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa?

2) onko erillisille sähköpattereille tarvetta oh+ keittiössä, jos ILP on olkkarin seinällä puhaltaen keittiöön päin? Makuuhuoneeseen varmaan tarvii patterit kun se sijaitsee ILPsta kaukana ja vielä eri suunnalla kuin mihin ILP ”osoittaa”?

3) miten sisäyksikkö kiinnitetään? Lähinnä kun seinät puretaan, niin kutsunko asentajan ennen gyprocien asennusta vai sen jälkeen?
Ihan tampiona mutuilen vähän jotain.

1) Helvetin hyvin, kunhan pyynti on järkevä. Enimmäkseen sisällä ei ole paljon kylmempi kuin ulkona. Suomessahan ei juurikaan ole ongelmana se, että ulkolämpötila olisi liikaa vaan se, että sisälämpötila on paljon ulkolämpötilaa korkeampi.

2) Yleisesti sanotaan, että joka huoneessa tulisi olla "ensisijainen lämmitys" eli oikeasti varalämmitys ilmalämpöpumpun lisäksi. Eiköhän tuo ole ihan kiva siinä kohtaa, kun ilppi hajoaa. Suorasähköpatterit eivät maksakaan juuri mitään. Lisäksi ilmanvaihdon kannalta on suotavaa, että ikkunoiden alla on patterit, jotka edes teoriassa joskus vähän aikaa lämmittävät.

3) Pääasiassa ilmalämpöpumppuja jälkiasennetaan täysin kalustettuihin huoneistoihin, joissa on normaalit pintamateriaalit paikallaan.
Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.

Tuo kennon kostuminen on toki fakta - kannattaa aina pitää jonkin aikaa pelkällä puhalluksella ennen sammuttamista.

Mutta joo, eipä näillä kesäkuun "helteillä" vielä jäähdytystä ole tarvinnut. Aika kuivaa näyttää ilma olevan, jotain 50% suhteellinen kosteus ulkona.
Viilennyksen vähentämisellä säästäminen on vähän samanlainen ajatus kuin lämminvesivaraajan sammuttelulla säästäminen. Toisin sanoen energiankulutus normaalioloissa on niin vähäistä, että on hölmöläisten hommaa säästötarkoituksessa sammutella.

Eri asia on sitten säätää pyyntiä ulkolämpötilan mukaan. On paristakin syystä fiksua antaa vähän löysää helteen muuttuessa tukalaksi helteeksi. Ei aina tarvitse ylläpitää 23 asteen sisälämpötilaa eikä rakenteiden takia välttämättä edes voi.

Ajatus siitä, että sammutetaan koneet työpäivän ajaksi sen sijaan on aivan aivokuollutta typeryyttä.
 
Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.
En nyt ihan pääse tähän ajatuskulkuun kiinni. Miten keskilämpötilan nouseminen vähentää energiankulutusta jos ilpin pyyntilämpötila pidetään samana ?

Mitä tulee jäähdytyksen sammutteluun työpäivän ajaksi, pidän sitä turhana jo silläkin perusteella, että kun itse ilpin asennutin, pistettiin se oman sähkömittarin taakse ja empiiriset testini eivät antaneet minkäänlaista viitettä siitä, että pumpun sammuttelulla olisi säästänyt sähköä. Sen pumpun sammuttelu teki, että pumppu pauhasi kuin viimeistä päivää pari-kolme tuntia töistä tulon jälkeen, mikä taas teki kotona oleilusta epämielyttävämpää verrattuna siihen, että pumppu on 24/7 päällä ja pöhisee pikkuhiljaa lähes äänettömästi pitäen kämpässä sopivan lämpötilan.

Jos pumppua sammuttelee päiviksi, kerääntyy kämppään ylimääräistä lämpökuormaa rakenteisiin, huonekaluihin, sohvaan piilotettuun ruumiiseen ja kaikkeen muuhun roinaan. Ja tämä ylimääräinen lämpökuorma sitten pitää töistä tullessa poistaa sisätiloista sillä, että pumppu joutuu käymään isommalla teholla.

Sisätiloista poistettavan lämpöenergian määrä lienee molemmissa tapauksissa suurinpiirtein sama, mutta pumpun parempi hyötysuhde pienllä teholla käydessä taas vähentää sähköenergian kulutusta.

Mutta joo, eipä näillä kesäkuun "helteillä" vielä jäähdytystä ole tarvinnut. Aika kuivaa näyttää ilma olevan, jotain 50% suhteellinen kosteus ulkona.
Tämän perusteella taidat asua niin hyvin rakennetussa kämpässä, että sinulla ei oikeasti jäähdyttävälle ilmastoinnille edes olisi tarvetta.
 
Sen pumpun sammuttelu teki, että pumppu pauhasi kuin viimeistä päivää pari-kolme tuntia töistä tulon jälkeen, mikä taas teki kotona oleilusta epämielyttävämpää verrattuna siihen, että pumppu on 24/7 päällä ja pöhisee pikkuhiljaa lähes äänettömästi pitäen kämpässä sopivan lämpötilan.
Jep. Tämä on verrattavissa taloudellisella moottorilla ohittamiseen. Keskikulutus ei juurikaan muutu, vaikka välillä polkaistaan reilusti, useinkin. Tietysti sillä oletuksella, ettei tätä tehdä niin aggressiivisesti, että joudutaan paljon käyttöjarrua sotkemaan.
 
Paljonko nämä ILPt on menny eteenpäin 15 v takaisiin verrattuna? Unohdetaan appit jne. kikottimet ja puhutaan äänekkyydestä ja hyötysuhteesta?
 
Paljonko nämä ILPt on menny eteenpäin 15 v takaisiin verrattuna? Unohdetaan appit jne. kikottimet ja puhutaan äänekkyydestä ja hyötysuhteesta?
Ei oikein ole referenssiä vanhemmista pumpuista, kun itsellä ensimmäiset pumput, mutta mielestäni hiljainen pumppu ainakin tämä malli:


Mitä sitten taasen tulee tuohon pumpun sammutukseen aina välillä, niin itse en ainakaan ole mieltänyt tuota sähkönkulutuken säästönä, vaan toistaiseksi näillä lämpötiloilla (eilen keittiön termostaattissa 27 astetta) ei kauaa ole kestänyt, kun pumput lyö päälle ja kämppä viilenee ilman, että pumppu on täysillä monta tuntia. Varmaan eri tehoisia pumppuja ihmisillä, jos näin täytyy toimia. Kuten sanottu, niin itsellä on riittänyt puhallus voimakkuus 2-3 välillä toistaiseksi.
 
Ei oikein ole referenssiä vanhemmista pumpuista, kun itsellä ensimmäiset pumput, mutta mielestäni hiljainen pumppu ainakin tämä malli:


Mitä sitten taasen tulee tuohon pumpun sammutukseen aina välillä, niin itse en ainakaan ole mieltänyt tuota sähkönkulutuken säästönä, vaan toistaiseksi näillä lämpötiloilla (eilen keittiön termostaattissa 27 astetta) ei kauaa ole kestänyt, kun pumput lyö päälle ja kämppä viilenee ilman, että pumppu on täysillä monta tuntia. Varmaan eri tehoisia pumppuja ihmisillä, jos näin täytyy toimia. Kuten sanottu, niin itsellä on riittänyt puhallus voimakkuus 2-3 välillä toistaiseksi.
Koita ymmärtää että kun sä sammutat sen koneen niin sinne jää kosteutta pinnoille mikä sitten homehtuu sinne ja sitten on kallis remontti edessä. Kaveri kuka näitä korjailee ja asentaa sanoo että 2/3 korjauksesta saa pestä homeita koneen sisältä pois kun porukka sammuttelee mökkiloman tms takia. Paras olisi jättää pumppu päälle, mutta ei välttämättä viilentämään.
 
Koita ymmärtää että kun sä sammutat sen koneen niin sinne jää kosteutta pinnoille mikä sitten homehtuu sinne ja sitten on kallis remontti edessä. Kaveri kuka näitä korjailee ja asentaa sanoo että 2/3 korjauksesta saa pestä homeita koneen sisältä pois kun porukka sammuttelee mökkiloman tms takia. Paras olisi jättää pumppu päälle, mutta ei välttämättä viilentämään.
Juu, tämän pointin ymmärrän kyllä.

Edit. Tavasin ohjekirjaa ja olisiko niin, että niitä joita on huollettu homeen takia ei oltaisi tehty tuota kohtaa 1 ennen talviteloille laittoa? Itsellä ei ole ensikäden tietoa, joten mutuilen vain, että tokkopa tuosta home ongelmaa muodostuu, jos laite on kuitenkin säännöllisen epäsäännösisesti ajossa? Ihan siis mutuna, mutta jos joku tietää asian varmaksi esim. tuon mainitun homeongelman sisäyksiköstä muodostuu ongelmaksi tällaisella käytöllä.

Huom! Ei ole tarkoitus vängätä tässä asiassa, vaan ottaa asioista selvää.
 

Liitteet

  • 15921193548438231093675294000061.jpg
    15921193548438231093675294000061.jpg
    1,1 MB · Luettu: 137
Viimeksi muokattu:
Ainakin halppis TCL pumpussa on Anti-Mildew toiminto joka kuivattaa kennon ennen sammumista.
 
Edit. Tavasin ohjekirjaa ja olisiko niin, että niitä joita on huollettu homeen takia ei oltaisi tehty tuota kohtaa 1 ennen talviteloille laittoa? Itsellä ei ole ensikäden tietoa, joten mutuilen vain, että tokkopa tuosta home ongelmaa muodostuu, jos laite on kuitenkin säännöllisen epäsäännösisesti ajossa?

Ihan puhtaasti mutuilen minäkin, mutta omassa mitsussa (v2012) on puhdistustoiminto tätä varten.

1592125036578.png

Päätellen tuosta, että puhdistustoimintoa suositellaan pidettäväksi aktiivisena aina, se generoi otsonia ja puhdistustoiminto aktivoituu mikäli jäähdytys on ollut päällä yli kolme minuuttia, on tuo homeen muodostuminen ihan oikeasti olemassaoleva ongelma.

Mitä sitten taasen tulee tuohon pumpun sammutukseen aina välillä, niin itse en ainakaan ole mieltänyt tuota sähkönkulutuken säästönä, vaan toistaiseksi näillä lämpötiloilla (eilen keittiön termostaattissa 27 astetta) ei kauaa ole kestänyt, kun pumput lyö päälle ja kämppä viilenee ilman, että pumppu on täysillä monta tuntia. Varmaan eri tehoisia pumppuja ihmisillä, jos näin täytyy toimia. Kuten sanottu, niin itsellä on riittänyt puhallus voimakkuus 2-3 välillä toistaiseksi.

Ei ole tarkoitus tästä sammuttelusta myöskään vängätä, mutta alan epäilemään, että meillä on tässä nyt joku kielimuuri tai jotain muuta välissä :)

Puhut keittiön termostaatista, tarkoitatko lämpömittaria ? Vai pumpun pyyntilämpötilaa ?Ja mitä tulee tuohon puhallusvoimakkuuteen, eihän sillä ihan kauheasti ole vaikutusta lopulliseen lämpötilaan, vaan pyyntilämpötila on tässä se määräävämpi tekijä.
 
Ihan puhtaasti mutuilen minäkin, mutta omassa mitsussa (v2012) on puhdistustoiminto tätä varten.

1592125036578.png

Päätellen tuosta, että puhdistustoimintoa suositellaan pidettäväksi aktiivisena aina, se generoi otsonia ja puhdistustoiminto aktivoituu mikäli jäähdytys on ollut päällä yli kolme minuuttia, on tuo homeen muodostuminen ihan oikeasti olemassaoleva ongelma.



Ei ole tarkoitus tästä sammuttelusta myöskään vängätä, mutta alan epäilemään, että meillä on tässä nyt joku kielimuuri tai jotain muuta välissä :)

Puhut keittiön termostaatista, tarkoitatko lämpömittaria ? Vai pumpun pyyntilämpötilaa ?Ja mitä tulee tuohon puhallusvoimakkuuteen, eihän sillä ihan kauheasti ole vaikutusta lopulliseen lämpötilaan, vaan pyyntilämpötila on tässä se määräävämpi tekijä.
Täytyy vielä tavata tuota ohjekirjaa. Joku puriffier toiminto tuossa on ja päällä koko ajan. Olen sen lukenut, mutta ei muista mitä se tekee. :)

Juu, joka huoneessa on siis lattialämmitykseen liittyvät termostaat mistä huoneiden lämpöjä seuraan. Olen pumpun pyynrilämpöä pitänyt siinä 22 asteessa. Tänään nostin 23 asteeseen, kun tuntuu ehkä liian kylmältä tuo 22. Juu ja tajuan sen, että pumpun puhallus tehokkuudella ei ole vaikutusta lämpötilaan muuta kuin sen verran, että kämppä viilenee nopeammin jos niin haluaa. Tämä ei toistaiseksi ole ollut itselle ongelma, kuten täällä jotkut on maininnut, että pitää monta tuntia pitää pumppu huutamassa täysillä, että saadaan kämppään toivottu lämpötila.

Edit. Tuossa tuo purifier toiminto pähkinämkuoressaan. Eli sama juttu, kuin sinulla, mutta ei nimellä.
 

Liitteet

  • 15921267539944491222865327800078.jpg
    15921267539944491222865327800078.jpg
    834,3 KB · Luettu: 58
Viimeksi muokattu:
Paljonko nämä ILPt on menny eteenpäin 15 v takaisiin verrattuna? Unohdetaan appit jne. kikottimet ja puhutaan äänekkyydestä ja hyötysuhteesta?

Jos ajatellaan sitä, kuinka yksinkertaisia laitteita lämpöpumput ovat mekaanisesti, en usko sen suhteen kehityksen olleen kummoistakaan. Lähinnä kehitys lienee tapahtunut softan puolella, tarkemmalla lämpötilojen mittaamisella ja (invertteri)kompuran ja puhaltimien hienosäädöllä varmasti on hyötysuhdetta jonkinverran saatu parannettua.

Vetailua vanhempiin laitteisiin (speksien tasolla) ei yhtään helpota se, että EU on suuressa viisaudessaan pakottanut vaihtamaan kylmäaineet erilaisiin ja muuttanut määräyksi hyötysuhteen ilmoituksen suhteen. Ennen pumpuista ilmoitettiin EER, joka oli menetelmällä x mitattu hyötysuhde. Nykyään käytetään SEER (Seasonal EER) jossa käytetään jotain kuukausittaisia kertoimia hyötysuhteen määrittämiseksi. SEER on huomattavasti suurempi kuin EER joten tälläkään ei saatu aikaiseksi muuta kuin hämmennystä kuluttajien keskuudessa. Vanhaan tapaan 5,0 EER laite on parempi kuin nykyään ilmoitettu 6,0 SEER laite.
 
  • Tykkää
Reactions: co1
Juu, joka huoneessa on siis lattialämmitykseen liittyvät termostaat mistä huoneiden lämpöjä seuraan. Olen pumpun pyynrilämpöä pitänyt siinä 22 asteessa. Tänään nostin 23 asteeseen, kun tuntuu ehkä liian kylmältä tuo 22.
Oletko kokeillut miten pumppu käyttäytyy jos pistät puhallukstehon automaatille ? Itse olen päätynyt siihen, että pyyntilämpötila on 23 (22 on jo liian kylmä) ja puhallusteho automaatilla 24/7.

En tiedä säätääkö tuo automaatti portaattomasti vai käyttääkö samoja tehopykäliä kuin käsin säätäessä, mutta suurimman osan ajasta puhallus on niin hiljaisella, että sitä tuskin huomaa. Toki olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa, että sisäyksikkö on asennettuna niin keskeiselle paikalle, että viileä ilma leviää todella hyvin kaikkiin huoneisiin.
 
Oletko kokeillut miten pumppu käyttäytyy jos pistät puhallukstehon automaatille ? Itse olen päätynyt siihen, että pyyntilämpötila on 23 (22 on jo liian kylmä) ja puhallusteho automaatilla 24/7.

En tiedä säätääkö tuo automaatti portaattomasti vai käyttääkö samoja tehopykäliä kuin käsin säätäessä, mutta suurimman osan ajasta puhallus on niin hiljaisella, että sitä tuskin huomaa. Toki olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa, että sisäyksikkö on asennettuna niin keskeiselle paikalle, että viileä ilma leviää todella hyvin kaikkiin huoneisiin.
Olen kokeillut pitää automaatilla. Tuo pääasiallinen pumppu mikä puhaltaa on eteisessä jossa saman "käytävän" varrella on 3 huonetta. Automaatilla puhallusteho on varmaan minimissä, kun tosiaan se lämpötila anturi on siinä pumpussa (varmaan useimmissa näin), joten tällä käytöllä ei tunnu viileä ima riittävän kaikkiin huoneisiin. Täytyy tehdä vielä toinen testi ja pistää se automaatille ja pitää päällä jatkuvasti. Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, niin kova epäilys, että viimeiseen huoneeseen ei automaatilla viileä piisaa, jos tietokone on päällä. Testausta vaille valmis. :)

Ja rehellisyyden nimissä en vielä uskalla jättää pumppuja valvomatta, kun haluan ensiksi todeta, että kondensiovesi valuu kuten pitää. Toisessa pumpussa oli viimevuonna jokin vesilukko, kun tuli vedet lattialle. Imemällä letkua, niin vesilukko aukesi, mutta haluan todeta, että näin ei enään tapahdu.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tampiona mutuilen vähän jotain.

1) Helvetin hyvin, kunhan pyynti on järkevä. Enimmäkseen sisällä ei ole paljon kylmempi kuin ulkona. Suomessahan ei juurikaan ole ongelmana se, että ulkolämpötila olisi liikaa vaan se, että sisälämpötila on paljon ulkolämpötilaa korkeampi.

2) Yleisesti sanotaan, että joka huoneessa tulisi olla "ensisijainen lämmitys" eli oikeasti varalämmitys ilmalämpöpumpun lisäksi. Eiköhän tuo ole ihan kiva siinä kohtaa, kun ilppi hajoaa. Suorasähköpatterit eivät maksakaan juuri mitään. Lisäksi ilmanvaihdon kannalta on suotavaa, että ikkunoiden alla on patterit, jotka edes teoriassa joskus vähän aikaa lämmittävät.

3) Pääasiassa ilmalämpöpumppuja jälkiasennetaan täysin kalustettuihin huoneistoihin, joissa on normaalit pintamateriaalit paikallaan.
Kiitos vastauksista!
Mitenköhän tuon viilennyksen laita? Pitääkö LN35 55m2 kaksion viileänä, myös sen makuuhuoneen, joka kauimpana yksiköstä? Ja viileällä tarkoitan luokkaa ~24astetta.
 
Kiitos vastauksista!
Mitenköhän tuon viilennyksen laita? Pitääkö LN35 55m2 kaksion viileänä, myös sen makuuhuoneen, joka kauimpana yksiköstä? Ja viileällä tarkoitan luokkaa ~24astetta.
Kun 2600W ilppi pitää ~100m2 neliön niin eiköhän 3500W hoida 55m2 kaksion ihan helposti. Toki täälä on ilmalämmitys joka näppärästi jakaa lämmön koko taloon.
 
Kun 2600W ilppi pitää ~100m2 neliön niin eiköhän 3500W hoida 55m2 kaksion ihan helposti. Toki täälä on ilmalämmitys joka näppärästi jakaa lämmön koko taloon.
Joo, tarkoitus on nimen omaan ehkä ostaa ennemmin liian iso kuin pieni. Ln25 vs LN35 hintaero ei kuitenkaan älytön + koko kohde rempataan muutenkin, niin siinä konkurssissa ei enää tunnu missään :D
 
Joo, tarkoitus on nimen omaan ehkä ostaa ennemmin liian iso kuin pieni. Ln25 vs LN35 hintaero ei kuitenkaan älytön + koko kohde rempataan muutenkin, niin siinä konkurssissa ei enää tunnu missään :D
Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna. Toinen vaihtoehto toki on että sulla on eristeenä tuulensuojalevy ja lämmitystarve sen mukainen...
 
Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna.
Perustuuko tämä johonkin faktaan, vai onko tämä pelkästään urbaania legendaa, jota toistellaan aina kun joku pohtii saman laitteen kahden eri version välillä? Ei muuten, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tehokkaampi laite olisi huonompi ja ettei sitä voisi saada toimimaan myös alemmalla teholla tarvittaessa.
 
Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna.
Höpöhöpö. Invertterikompura mitään katkokäyntiä käy.
 
Perustuuko tämä johonkin faktaan, vai onko tämä pelkästään urbaania legendaa, jota toistellaan aina kun joku pohtii saman laitteen kahden eri version välillä? Ei muuten, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tehokkaampi laite olisi huonompi ja ettei sitä voisi saada toimimaan myös alemmalla teholla tarvittaessa.
Itselle ainoastaan perusteltiin isontuessa myös hyötysuhteen heikkenevän. Eli pienin mahdollinen antaa parhaan hyötysuhteen.
 
Itselle ainoastaan perusteltiin isontuessa myös hyötysuhteen heikkenevän. Eli pienin mahdollinen antaa parhaan hyötysuhteen.
Hyötysuhde-ero LN25 ja LN35 mallien välillä oli muistaakseni kumminkin hyvin pieni. Otin itse tuon tehokkaamman.
 
Höpöhöpö. Invertterikompura mitään katkokäyntiä käy.
Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tulee
mieleen tykki ja kärpänen...
 
Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tulee
mieleen tykki ja kärpänen...
Itse olen ollut siinä uskossa, että inverttrisäätö toimii nimenomaan linearisesti lähestulkoon 0-100% välillä, mutta en käy kinaamaan kun ei tarkempaa tietoa ole.

Tietämättä sen tarkemmin kämpän iästä ja eristyksistä, niin ei tuo 35 välttämättä ihan hirveästi ylimitoitettu ole. Jostain Motivan energiatodistusohjeesta muistelen lukeneeni, että 'tyypillinen' 80 luvun asuintalo tarvitsee 35W/m² - 50W/m² lämmitystehoa. Eli tuollaisen aikakauden 55m² tehontarve liikkuisi välillä 1,93 kW - 2,75 kW

Ponsun kämppähän oli sähkölämmitteinen, joten tehontarve pitäisi olla likimain tiedossa.
 
Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tulee
mieleen tykki ja kärpänen...

Netti on täynnä niin paljon kaikenlaista esson baari juttua, että kannattanee uskoa valmistajan ilmoittamiin spekseihin:

LN25:

Teho:
Jäähdytys: 2,5 kW (0,8~3,5 kW)
Lämmitys: 3,2 kW (1,0~6,3 kW)

LN35:

Teho:
Jäähdytys: 3,5 kW (0,8~4,0 kW)
Lämmitys: 4,0 kW (1,0~6,6 kW)

Ei mene lineaarisesti nollasta joo ja hyötysuhteetkaan eivät varmaan ole parhaimmillaan asteikkojen ääripäissä, mutta joka tapauksessa speksien mukaan molemmat laitteet menee yhtä "alas". Jotain pientä eroa saataa tulla hyötysuhteissa, mutta erittäin hankala uskoa, että mitään järisyttävän merkittävää?

Nää on varmaan nämä katkokäyntijutut ajalta ennen invertterimasiinoita ja jäänyt legendana elämään, kuten niin monesti käy (moniko tyhjentää edelleenkin li-ion akut tyhjäksi, koska ni-mh ja muisti-ilmiö jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Netti on täynnä niin paljon kaikenlaista esson baari juttua, että kannattanee uskoa valmistajan ilmoittamiin spekseihin:

LN25:

Teho:
Jäähdytys: 2,5 kW (0,8~3,5 kW)
Lämmitys: 3,2 kW (1,0~6,3 kW)

LN35:

Teho:
Jäähdytys: 3,5 kW (0,8~4,0 kW)
Lämmitys: 4,0 kW (1,0~6,6 kW)

Ei mene lineaarisesti nollasta joo ja hyötysuhteetkaan eivät varmaan ole parhaimmillaan asteikkojen ääripäissä, mutta joka tapauksessa speksien mukaan molemmat laitteet menee yhtä "alas". Jotain pientä eroa saataa tulla hyötysuhteissa, mutta erittäin hankala uskoa, että mitään järisyttävän merkittävää?

Nää on varmaan nämä katkokäyntijutut ajalta ennen invertterimasiinoita ja jäänyt legendana elämään, kuten niin monesti käy (moniko tyhjentää edelleenkin li-ion akut tyhjäksi, koska ni-mh ja muisti-ilmiö jne.).
Saattaa ollaa joo vanhan tekniikan legendaa ja laittamasi taulukko puhuisi myös sen puolesta.


2% näyttäisi scopissa olevan eroa jos menee 10000kwh eli 1000€ pintaan niin 20€ vuodessa keskimäärin säästäisi eli ei juuri mitään jos kone on 200€ halvempi niin 10v aikana säästänee 400€ paikkeille, toki jos tehosta on epäilys (ei luulis tässä tapauksessa) niin isompi kantsii ottaa.
 
Riippuu ihan valmistajasta onko 25 ja 35 sarjoissa eroa minimiantotehoissa. Ainakin Mitsun FH-sarja oli raudaltaan identtinen ja eroa oli vain softassa, jolloin myös antoteho alapäässä on sama. Esim. Greellä on ollut "saman sarjan" invertteripumppuja, joissa on merkittävä ero alapään antotehossa 20 ja 35 sarjan välillä. 55 neliön koppiin en kyllä itse siltikään ottaisi 35 sarjan laitetta, koska sillä ei saavuteta mitään hyötyä. Katkokäyntiä tulee ilmenemään paljon, mutta siihen ei siis tosiaan pumpun koko vaikuta. Mitsun pumput on tunnettuja siitä, että jos asennus ei onnistu ihan täydellisesti, natisee laitteen kuoret ja kenno sekä sulatuksien että katkokäynnin aikana. Tämä ominaisuus oli jo FH-sarjassa ja kuuleman mukaan myös LN:ssä on samaa ominaisuutta. Natina on itse asiassa kovempaa katkokäynnillä. Siitä miten paljon katkokäynti vaikuttaa hyötysuhteeseen ei ole oikein luotettavaa dataa, mutta konsensus tuntuu olevan, että hyötysuhde on tällöin selvästi huonompi kuin kompuran käydessä jatkuvasti.

Sen sijaan merkin valinnalla voi vaikuttaa katkokäyntiin. Toshiban pumppujen minimiantoteho taitaa lähteä 700 watista. Noin pienen tilan tapauksessa itse kiinittäisin enemmän huomiota tuohon kuin pakkastehoon tulipalopakkasilla, ellei kohde nyt sitten ole jossain lapissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Itse olen ollut siinä uskossa, että inverttrisäätö toimii nimenomaan linearisesti lähestulkoon 0-100% välillä, mutta en käy kinaamaan kun ei tarkempaa tietoa ole.

Tietämättä sen tarkemmin kämpän iästä ja eristyksistä, niin ei tuo 35 välttämättä ihan hirveästi ylimitoitettu ole. Jostain Motivan energiatodistusohjeesta muistelen lukeneeni, että 'tyypillinen' 80 luvun asuintalo tarvitsee 35W/m² - 50W/m² lämmitystehoa. Eli tuollaisen aikakauden 55m² tehontarve liikkuisi välillä 1,93 kW - 2,75 kW

Ponsun kämppähän oli sähkölämmitteinen, joten tehontarve pitäisi olla likimain tiedossa.
Sähkölämmitys ja eristyksestä ei tietoa, todennäköisesti hirsirakenteen lisäksi pahvia/sahanpurua, ehkä villaa 5cm(?). Tarkkoja kwh-lukemia ei ole, mutta euroissa kylmin kuukausi ollut samaa luokkaa vanhempieni 180m2 omakotitalon kanssa. Tästä voinee päätellä jotain. Talo ei ole 1980-luvulta, vaan lähempänä 1880-luvulta. Tuulettuvalla alapohjalla, eikä kellarissa ole mitään lämmintä tilaa. Kämppä 1.krs.

Enkä myöskään usko tuohon että olisi jotenkin liian iso kohteeseen. Valmistaja ilmoittaa 25m2->, lisäksi tuo vanha talo kyllä hukkaakin lämpöä paljon. Toki puhun vielä asentajan kanssa, mikä hänen mielestään olisi paras ratkaisu kun hän pääsee kohteen näkemään.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään hajua mitä LN25 varsinaisesti tekee kosteudenpoisto-moodissa. Siinä kun ei säädetä lämpöä/mitään niin onko se sitten pysyvästi samassa tilassa? Luulin, että se vaan saisi ilman tuntumaan viileämmältä kosteuden vähenemisen takia, mutta lämpötilakin putoaa pari astetta ja oli helvetin kylmä kun olin jättänyt sen parin tunnin ulkoilun ajaksi. Ilmeisesti kosteudenpoisto siis viilentää enemmän kuin viilennys korkealla pyynnillä? En oikein tiedä mikä tuolle olisi järkevä käyttötarkotus. Tarve pudottaa nopeasti kosteutta? Tuntuu, ettei tuota ainakaan jatkuvasti voi jättää päälle. Tai en sitten tiedä toimisiko hyvin, jos tulee joku trooppinen jakso.
 
Eiköhän se samaa mitä kaikki muutkin. Eli kenno reippaasti kylmäksi ja ilmaa läpi. Ei kosteuden poistoon mitään poppakonsteja ole. Kenno pitää olla kastepisteen alapuolella jolloin siihen tiivistyy kosteus. Eli kämppä viilenee enemmän kuin että pistäisit sopivan pyynnin jäähdytys modissa.
 
Kiitos vastauksista!
Mitenköhän tuon viilennyksen laita? Pitääkö LN35 55m2 kaksion viileänä, myös sen makuuhuoneen, joka kauimpana yksiköstä? Ja viileällä tarkoitan luokkaa ~24astetta.
Aivan varmasti pitää viileänä. Itsellä LN25 ja hieman reilu 100 neliötä viilennettävänä. Laite yläkerrassa josta avointa tilaa + portaikko alakertaan ja on riittänyt viileää kaikkialle paitsi saunaan, koska sinne pitäisi aukoa 3 ovea, että ilma sinne pääsisi. Sanoisin että LN35 on neliöihin nähden jopa överi.
 
Aivan varmasti pitää viileänä. Itsellä LN25 ja hieman reilu 100 neliötä viilennettävänä. Laite yläkerrassa josta avointa tilaa + portaikko alakertaan ja on riittänyt viileää kaikkialle paitsi saunaan, koska sinne pitäisi aukoa 3 ovea, että ilma sinne pääsisi. Sanoisin että LN35 on neliöihin nähden jopa överi.
Ok, kiitos! Täytyy vielä erikseen asentajan kanssa sitten jutella. Onhan se turhaa ottaa isompi, jos se on turhan iso. Vaikka se ~300€ enemmän maksaakin vain.
 
Ainakin halppis TCL pumpussa on Anti-Mildew toiminto joka kuivattaa kennon ennen sammumista.

Jotkut tekee tuon automaattisesti, jotkut pitää sammuttaa tietyllä tavalla, ohjekirja kertoo.

Mutta noin muuten idea on että miksi sammuttaa kun energian säästö on olematon, itse ainakin pidän 24/7 päällä ja päivällä kun ollaan töissä on pyynti hieman vähemmän ja kun tullaan kotiin on se asteen pari enemmän.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom