Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itellä 93 neliössä LN25 ja suosittelisin ottamaan sen tehokkaamman version vaikka tuon mitsun ohjeen mukaan pitäisikin riittää. Ei sitten lämmitysteho lopu kovemmilla pakkasilla.Ensimmäinen pumppu olisi hakusessa. Mietinnässä ollut Toshiba Optimum ja Premium sekä Mitsun LN. Pumpuissa ei taida olla suurta eroa käytännössä? Vai minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia osaatte sanoa? Talo on yhdessä kerroksessa ja huoneistoalaa 101 neliötä.
Muistaakseni Toshiban Premiumissa vuoden pitempi takuu. Kummatkin, Premium ja LN on kyllä laatupumppuja, sieltä vaan valitsemaan missä on omaan käyttöön parhaat ominaisuudet tai miellyttävämpi hinta. Itse päädyin vastaavassa tilanteessa Mitsun LN, koska siinä on kaksi erillään ohjattavaa siivekettä. Toisen siiivekkeen sai puhaltamaan vaakatasossa portaikkoa kohti ja toinen huiskii ylös/alas yläkerran aulan suuntaan.Ensimmäinen pumppu olisi hakusessa. Mietinnässä ollut Toshiba Optimum ja Premium sekä Mitsun LN. Pumpuissa ei taida olla suurta eroa käytännössä? Vai minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia osaatte sanoa? Talo on yhdessä kerroksessa ja huoneistoalaa 101 neliötä.
Kokemuksia tänne tuosta sitten ja kalvon merkkikin voisi samalla laittaa mikäli toimii. Kunhan kelit sen sallii. Kyselin tuosta jossain kohti ja itselle asentajat olisivat tehneet lasin ulkopintaan. Oli siihen jokin syykin, kun luin, mutta en nyt muista, että miksi se laitetaan ulkopintaan.
Kaikista pahinta myrkkyä ilpille on sammuttaa se välillä, vie kaikista eniten virtaa kun joutuu aloittamaan viilennyksen alusta ja pahimmillaan menee koko kone homeeseen sisältä kun kesken viilennyksen lyöt sen kiinni ja kennon pintaan on jäännyt kondensiovettä mikä ei sammutuksen jälkeen haihdukkaan siitä pois vaan jää sinne makaamaan ja alkaa homehtumaan.Olen todennut, että kyllä tuo Wifi ohjaus on ihan kiva ominaisuus kuitenkin vaikka ensiksi ajattelin, että ei sitä varmaan tarvitse. Käytän viilennystä vain siis tarpeen vaatiessa eikä se ole koko aikaa päällä. Voin siis pistää viilennyksen päälle ennen kuin tuolen kotiin eikä sitten vasta, kun olen kotona. Sisäyksiköt näyttävät sisälämpötilan niin siitä saa vähän osviittaa, jos on lämppin/aurinkoinen päivä, että onko tarvetta viilennykselle.
Ei ole mitään haittaa ja ainahan ne kuumassa käytännössä ovat.Mites hyvin tuollainen ilmalämpöpumpun ulko-osa viihtyy parvekkeella mihin paistaa suurin osa päivästä aurinko? Kuuma on kun prkl niin onko siitä mitään haittaa? Ensi viikolla yhtiökokous niin pitäisi kysyä, että saako asennella tuollaisen kerrostaloon.
Ei lasitettu parveke ole koskaan täysin tiivis vaikka olisikin lasit kiinni. Ihan tarkoituksella sinne jätetään rakoja, että ilma vaihtuu.Ei vaikuta. Toki se hyötysuhdetta heikentää, mutta käytännössä ei vaikutusta. Jos on lasitus niin raolleen, että ilma vaihtuu // jonnekin on se lämpö saatava hukattua sisältä.
Juu. On se silti sekä intuitiivisesti että luonnontieteellisesti syytä laittaa lisää raolleen. Verkkoakin kannattaisi kesällä käyttää, vaikka vittumaisuuttaan lasifirman kyrvät eivät sellaista ole vakiovarusteeksi laittaneet. Nykyhinnoilla luulisi, onhan lasit sentään tehty kullasta.Ei lasitettu parveke ole koskaan täysin tiivis vaikka olisikin lasit kiinni. Ihan tarkoituksella sinne jätetään rakoja, että ilma vaihtuu.
Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.Kaikista pahinta myrkkyä ilpille on sammuttaa se välillä, vie kaikista eniten virtaa kun joutuu aloittamaan viilennyksen alusta ja pahimmillaan menee koko kone homeeseen sisältä kun kesken viilennyksen lyöt sen kiinni ja kennon pintaan on jäännyt kondensiovettä mikä ei sammutuksen jälkeen haihdukkaan siitä pois vaan jää sinne makaamaan ja alkaa homehtumaan.
Eli älkää sammutelko sitä konetta, vähentäkää viilennystä, energiaa sillä jatkuvalla sammuttamisella ei säästä, päinvastoin.
Ihan tampiona mutuilen vähän jotain.Kartoitan tässä vähän alkuun millaisesta laitteesta on kyse. Eli ostan 55m2 puutalo-osakkeen, jossa sähkölämmitys. Tarkoitus laittaa ILP tuohon. Olohuone + keittiö samaa tilaa, makuuhuone erillinen ja näiden välissä pieni eteinen. Mitsun LN35 on valikoitunut jo oikeastaan tuohon. Pari kyssäriä kuitenkin:
1) miten käyttäytyy painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa?
2) onko erillisille sähköpattereille tarvetta oh+ keittiössä, jos ILP on olkkarin seinällä puhaltaen keittiöön päin? Makuuhuoneeseen varmaan tarvii patterit kun se sijaitsee ILPsta kaukana ja vielä eri suunnalla kuin mihin ILP ”osoittaa”?
3) miten sisäyksikkö kiinnitetään? Lähinnä kun seinät puretaan, niin kutsunko asentajan ennen gyprocien asennusta vai sen jälkeen?
Viilennyksen vähentämisellä säästäminen on vähän samanlainen ajatus kuin lämminvesivaraajan sammuttelulla säästäminen. Toisin sanoen energiankulutus normaalioloissa on niin vähäistä, että on hölmöläisten hommaa säästötarkoituksessa sammutella.Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.
Tuo kennon kostuminen on toki fakta - kannattaa aina pitää jonkin aikaa pelkällä puhalluksella ennen sammuttamista.
Mutta joo, eipä näillä kesäkuun "helteillä" vielä jäähdytystä ole tarvinnut. Aika kuivaa näyttää ilma olevan, jotain 50% suhteellinen kosteus ulkona.
En nyt ihan pääse tähän ajatuskulkuun kiinni. Miten keskilämpötilan nouseminen vähentää energiankulutusta jos ilpin pyyntilämpötila pidetään samana ?Jos nyt kuitenkin ajatellaan ihan fysiikan lakeja, niin energian kulutus on suoraan verrannollinen jäähdytettävän tilan keskilämpötilaan. Eli jos lämpötila välillä pääsee nousemaan, keskilämpötilakin nousee, jolloin energian kulutus on pienempää.
Tämän perusteella taidat asua niin hyvin rakennetussa kämpässä, että sinulla ei oikeasti jäähdyttävälle ilmastoinnille edes olisi tarvetta.Mutta joo, eipä näillä kesäkuun "helteillä" vielä jäähdytystä ole tarvinnut. Aika kuivaa näyttää ilma olevan, jotain 50% suhteellinen kosteus ulkona.
Jep. Tämä on verrattavissa taloudellisella moottorilla ohittamiseen. Keskikulutus ei juurikaan muutu, vaikka välillä polkaistaan reilusti, useinkin. Tietysti sillä oletuksella, ettei tätä tehdä niin aggressiivisesti, että joudutaan paljon käyttöjarrua sotkemaan.Sen pumpun sammuttelu teki, että pumppu pauhasi kuin viimeistä päivää pari-kolme tuntia töistä tulon jälkeen, mikä taas teki kotona oleilusta epämielyttävämpää verrattuna siihen, että pumppu on 24/7 päällä ja pöhisee pikkuhiljaa lähes äänettömästi pitäen kämpässä sopivan lämpötilan.
Ei oikein ole referenssiä vanhemmista pumpuista, kun itsellä ensimmäiset pumput, mutta mielestäni hiljainen pumppu ainakin tämä malli:Paljonko nämä ILPt on menny eteenpäin 15 v takaisiin verrattuna? Unohdetaan appit jne. kikottimet ja puhutaan äänekkyydestä ja hyötysuhteesta?
Koita ymmärtää että kun sä sammutat sen koneen niin sinne jää kosteutta pinnoille mikä sitten homehtuu sinne ja sitten on kallis remontti edessä. Kaveri kuka näitä korjailee ja asentaa sanoo että 2/3 korjauksesta saa pestä homeita koneen sisältä pois kun porukka sammuttelee mökkiloman tms takia. Paras olisi jättää pumppu päälle, mutta ei välttämättä viilentämään.Ei oikein ole referenssiä vanhemmista pumpuista, kun itsellä ensimmäiset pumput, mutta mielestäni hiljainen pumppu ainakin tämä malli:
Mitsubishi Electric LN Hyper Heating -ilmalämpöpumppu
Suomen myydyin ilmalämpöpumppu. Tyylikäs Mitsubishi Electric LN Hyper Heating on täynnä ominaisuuksia, jotka nostavat asumisen Premium-luokkaan.www.scanoffice.fi
Mitä sitten taasen tulee tuohon pumpun sammutukseen aina välillä, niin itse en ainakaan ole mieltänyt tuota sähkönkulutuken säästönä, vaan toistaiseksi näillä lämpötiloilla (eilen keittiön termostaattissa 27 astetta) ei kauaa ole kestänyt, kun pumput lyö päälle ja kämppä viilenee ilman, että pumppu on täysillä monta tuntia. Varmaan eri tehoisia pumppuja ihmisillä, jos näin täytyy toimia. Kuten sanottu, niin itsellä on riittänyt puhallus voimakkuus 2-3 välillä toistaiseksi.
Juu, tämän pointin ymmärrän kyllä.Koita ymmärtää että kun sä sammutat sen koneen niin sinne jää kosteutta pinnoille mikä sitten homehtuu sinne ja sitten on kallis remontti edessä. Kaveri kuka näitä korjailee ja asentaa sanoo että 2/3 korjauksesta saa pestä homeita koneen sisältä pois kun porukka sammuttelee mökkiloman tms takia. Paras olisi jättää pumppu päälle, mutta ei välttämättä viilentämään.
Edit. Tavasin ohjekirjaa ja olisiko niin, että niitä joita on huollettu homeen takia ei oltaisi tehty tuota kohtaa 1 ennen talviteloille laittoa? Itsellä ei ole ensikäden tietoa, joten mutuilen vain, että tokkopa tuosta home ongelmaa muodostuu, jos laite on kuitenkin säännöllisen epäsäännösisesti ajossa?
Mitä sitten taasen tulee tuohon pumpun sammutukseen aina välillä, niin itse en ainakaan ole mieltänyt tuota sähkönkulutuken säästönä, vaan toistaiseksi näillä lämpötiloilla (eilen keittiön termostaattissa 27 astetta) ei kauaa ole kestänyt, kun pumput lyö päälle ja kämppä viilenee ilman, että pumppu on täysillä monta tuntia. Varmaan eri tehoisia pumppuja ihmisillä, jos näin täytyy toimia. Kuten sanottu, niin itsellä on riittänyt puhallus voimakkuus 2-3 välillä toistaiseksi.
Täytyy vielä tavata tuota ohjekirjaa. Joku puriffier toiminto tuossa on ja päällä koko ajan. Olen sen lukenut, mutta ei muista mitä se tekee.Ihan puhtaasti mutuilen minäkin, mutta omassa mitsussa (v2012) on puhdistustoiminto tätä varten.
Päätellen tuosta, että puhdistustoimintoa suositellaan pidettäväksi aktiivisena aina, se generoi otsonia ja puhdistustoiminto aktivoituu mikäli jäähdytys on ollut päällä yli kolme minuuttia, on tuo homeen muodostuminen ihan oikeasti olemassaoleva ongelma.
Ei ole tarkoitus tästä sammuttelusta myöskään vängätä, mutta alan epäilemään, että meillä on tässä nyt joku kielimuuri tai jotain muuta välissä
Puhut keittiön termostaatista, tarkoitatko lämpömittaria ? Vai pumpun pyyntilämpötilaa ?Ja mitä tulee tuohon puhallusvoimakkuuteen, eihän sillä ihan kauheasti ole vaikutusta lopulliseen lämpötilaan, vaan pyyntilämpötila on tässä se määräävämpi tekijä.
Paljonko nämä ILPt on menny eteenpäin 15 v takaisiin verrattuna? Unohdetaan appit jne. kikottimet ja puhutaan äänekkyydestä ja hyötysuhteesta?
Oletko kokeillut miten pumppu käyttäytyy jos pistät puhallukstehon automaatille ? Itse olen päätynyt siihen, että pyyntilämpötila on 23 (22 on jo liian kylmä) ja puhallusteho automaatilla 24/7.Juu, joka huoneessa on siis lattialämmitykseen liittyvät termostaat mistä huoneiden lämpöjä seuraan. Olen pumpun pyynrilämpöä pitänyt siinä 22 asteessa. Tänään nostin 23 asteeseen, kun tuntuu ehkä liian kylmältä tuo 22.
Olen kokeillut pitää automaatilla. Tuo pääasiallinen pumppu mikä puhaltaa on eteisessä jossa saman "käytävän" varrella on 3 huonetta. Automaatilla puhallusteho on varmaan minimissä, kun tosiaan se lämpötila anturi on siinä pumpussa (varmaan useimmissa näin), joten tällä käytöllä ei tunnu viileä ima riittävän kaikkiin huoneisiin. Täytyy tehdä vielä toinen testi ja pistää se automaatille ja pitää päällä jatkuvasti. Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, niin kova epäilys, että viimeiseen huoneeseen ei automaatilla viileä piisaa, jos tietokone on päällä. Testausta vaille valmis.Oletko kokeillut miten pumppu käyttäytyy jos pistät puhallukstehon automaatille ? Itse olen päätynyt siihen, että pyyntilämpötila on 23 (22 on jo liian kylmä) ja puhallusteho automaatilla 24/7.
En tiedä säätääkö tuo automaatti portaattomasti vai käyttääkö samoja tehopykäliä kuin käsin säätäessä, mutta suurimman osan ajasta puhallus on niin hiljaisella, että sitä tuskin huomaa. Toki olen siinä suhteessa onnellisessa asemassa, että sisäyksikkö on asennettuna niin keskeiselle paikalle, että viileä ilma leviää todella hyvin kaikkiin huoneisiin.
Kiitos vastauksista!Ihan tampiona mutuilen vähän jotain.
1) Helvetin hyvin, kunhan pyynti on järkevä. Enimmäkseen sisällä ei ole paljon kylmempi kuin ulkona. Suomessahan ei juurikaan ole ongelmana se, että ulkolämpötila olisi liikaa vaan se, että sisälämpötila on paljon ulkolämpötilaa korkeampi.
2) Yleisesti sanotaan, että joka huoneessa tulisi olla "ensisijainen lämmitys" eli oikeasti varalämmitys ilmalämpöpumpun lisäksi. Eiköhän tuo ole ihan kiva siinä kohtaa, kun ilppi hajoaa. Suorasähköpatterit eivät maksakaan juuri mitään. Lisäksi ilmanvaihdon kannalta on suotavaa, että ikkunoiden alla on patterit, jotka edes teoriassa joskus vähän aikaa lämmittävät.
3) Pääasiassa ilmalämpöpumppuja jälkiasennetaan täysin kalustettuihin huoneistoihin, joissa on normaalit pintamateriaalit paikallaan.
Kun 2600W ilppi pitää ~100m2 neliön niin eiköhän 3500W hoida 55m2 kaksion ihan helposti. Toki täälä on ilmalämmitys joka näppärästi jakaa lämmön koko taloon.Kiitos vastauksista!
Mitenköhän tuon viilennyksen laita? Pitääkö LN35 55m2 kaksion viileänä, myös sen makuuhuoneen, joka kauimpana yksiköstä? Ja viileällä tarkoitan luokkaa ~24astetta.
Joo, tarkoitus on nimen omaan ehkä ostaa ennemmin liian iso kuin pieni. Ln25 vs LN35 hintaero ei kuitenkaan älytön + koko kohde rempataan muutenkin, niin siinä konkurssissa ei enää tunnu missäänKun 2600W ilppi pitää ~100m2 neliön niin eiköhän 3500W hoida 55m2 kaksion ihan helposti. Toki täälä on ilmalämmitys joka näppärästi jakaa lämmön koko taloon.
Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna. Toinen vaihtoehto toki on että sulla on eristeenä tuulensuojalevy ja lämmitystarve sen mukainen...Joo, tarkoitus on nimen omaan ehkä ostaa ennemmin liian iso kuin pieni. Ln25 vs LN35 hintaero ei kuitenkaan älytön + koko kohde rempataan muutenkin, niin siinä konkurssissa ei enää tunnu missään
Perustuuko tämä johonkin faktaan, vai onko tämä pelkästään urbaania legendaa, jota toistellaan aina kun joku pohtii saman laitteen kahden eri version välillä? Ei muuten, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tehokkaampi laite olisi huonompi ja ettei sitä voisi saada toimimaan myös alemmalla teholla tarvittaessa.Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna.
Höpöhöpö. Invertterikompura mitään katkokäyntiä käy.Ainoa vaan että näissä(kään) jutuissa koko/teho ei ratkaise vaan se miten sitä käyttää. LN35 kohteessasi todennäköisesti kuluttaa reilusti enemmän sähköä ja hajoaa aiemmin, koska se käynee katkokäyntiä ihan koko lämmityskauden sillä se ei pystyne ajamaan niin pientä tehoa etteikö kämpästäsi tulisi sauna.
Itselle ainoastaan perusteltiin isontuessa myös hyötysuhteen heikkenevän. Eli pienin mahdollinen antaa parhaan hyötysuhteen.Perustuuko tämä johonkin faktaan, vai onko tämä pelkästään urbaania legendaa, jota toistellaan aina kun joku pohtii saman laitteen kahden eri version välillä? Ei muuten, mutta tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tehokkaampi laite olisi huonompi ja ettei sitä voisi saada toimimaan myös alemmalla teholla tarvittaessa.
Hyötysuhde-ero LN25 ja LN35 mallien välillä oli muistaakseni kumminkin hyvin pieni. Otin itse tuon tehokkaamman.Itselle ainoastaan perusteltiin isontuessa myös hyötysuhteen heikkenevän. Eli pienin mahdollinen antaa parhaan hyötysuhteen.
Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tuleeHöpöhöpö. Invertterikompura mitään katkokäyntiä käy.
Jos yhtään VTT:n testiraporttia (tosin FH35, eikä LN35) osaan tulkita, niin ei tämäkään pidä paikkansa. Hyötysuhde on parhaimmillaan pienellä tehontarpeella.Itselle ainoastaan perusteltiin isontuessa myös hyötysuhteen heikkenevän. Eli pienin mahdollinen antaa parhaan hyötysuhteen.
Itse olen ollut siinä uskossa, että inverttrisäätö toimii nimenomaan linearisesti lähestulkoon 0-100% välillä, mutta en käy kinaamaan kun ei tarkempaa tietoa ole.Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tulee
mieleen tykki ja kärpänen...
Mä olen käsittänyt että joku raja siinäkin on että kuinka alas sen tehon pystyy pudottamaan, ts. ei menisi lineaarisesti nollasta alkaen, mutta voin toki olla väärässäkin. Tossa nyt kuitenkin tuo 35 on karkeasti 3x ”liian tehokas” ko. kämppään niin se ei kyllä varmasti ole millään muotoa optimaalinen valinta ko. tilaan, tulee
mieleen tykki ja kärpänen...
Saattaa ollaa joo vanhan tekniikan legendaa ja laittamasi taulukko puhuisi myös sen puolesta.Netti on täynnä niin paljon kaikenlaista esson baari juttua, että kannattanee uskoa valmistajan ilmoittamiin spekseihin:
LN25:
Teho:
Jäähdytys: 2,5 kW (0,8~3,5 kW)
Lämmitys: 3,2 kW (1,0~6,3 kW)
LN35:
Teho:
Jäähdytys: 3,5 kW (0,8~4,0 kW)
Lämmitys: 4,0 kW (1,0~6,6 kW)
Ei mene lineaarisesti nollasta joo ja hyötysuhteetkaan eivät varmaan ole parhaimmillaan asteikkojen ääripäissä, mutta joka tapauksessa speksien mukaan molemmat laitteet menee yhtä "alas". Jotain pientä eroa saataa tulla hyötysuhteissa, mutta erittäin hankala uskoa, että mitään järisyttävän merkittävää?
Nää on varmaan nämä katkokäyntijutut ajalta ennen invertterimasiinoita ja jäänyt legendana elämään, kuten niin monesti käy (moniko tyhjentää edelleenkin li-ion akut tyhjäksi, koska ni-mh ja muisti-ilmiö jne.).
Sähkölämmitys ja eristyksestä ei tietoa, todennäköisesti hirsirakenteen lisäksi pahvia/sahanpurua, ehkä villaa 5cm(?). Tarkkoja kwh-lukemia ei ole, mutta euroissa kylmin kuukausi ollut samaa luokkaa vanhempieni 180m2 omakotitalon kanssa. Tästä voinee päätellä jotain. Talo ei ole 1980-luvulta, vaan lähempänä 1880-luvulta. Tuulettuvalla alapohjalla, eikä kellarissa ole mitään lämmintä tilaa. Kämppä 1.krs.Itse olen ollut siinä uskossa, että inverttrisäätö toimii nimenomaan linearisesti lähestulkoon 0-100% välillä, mutta en käy kinaamaan kun ei tarkempaa tietoa ole.
Tietämättä sen tarkemmin kämpän iästä ja eristyksistä, niin ei tuo 35 välttämättä ihan hirveästi ylimitoitettu ole. Jostain Motivan energiatodistusohjeesta muistelen lukeneeni, että 'tyypillinen' 80 luvun asuintalo tarvitsee 35W/m² - 50W/m² lämmitystehoa. Eli tuollaisen aikakauden 55m² tehontarve liikkuisi välillä 1,93 kW - 2,75 kW
Ponsun kämppähän oli sähkölämmitteinen, joten tehontarve pitäisi olla likimain tiedossa.
Aivan varmasti pitää viileänä. Itsellä LN25 ja hieman reilu 100 neliötä viilennettävänä. Laite yläkerrassa josta avointa tilaa + portaikko alakertaan ja on riittänyt viileää kaikkialle paitsi saunaan, koska sinne pitäisi aukoa 3 ovea, että ilma sinne pääsisi. Sanoisin että LN35 on neliöihin nähden jopa överi.Kiitos vastauksista!
Mitenköhän tuon viilennyksen laita? Pitääkö LN35 55m2 kaksion viileänä, myös sen makuuhuoneen, joka kauimpana yksiköstä? Ja viileällä tarkoitan luokkaa ~24astetta.
Ok, kiitos! Täytyy vielä erikseen asentajan kanssa sitten jutella. Onhan se turhaa ottaa isompi, jos se on turhan iso. Vaikka se ~300€ enemmän maksaakin vain.Aivan varmasti pitää viileänä. Itsellä LN25 ja hieman reilu 100 neliötä viilennettävänä. Laite yläkerrassa josta avointa tilaa + portaikko alakertaan ja on riittänyt viileää kaikkialle paitsi saunaan, koska sinne pitäisi aukoa 3 ovea, että ilma sinne pääsisi. Sanoisin että LN35 on neliöihin nähden jopa överi.
Ainakin halppis TCL pumpussa on Anti-Mildew toiminto joka kuivattaa kennon ennen sammumista.
Yritin hakea kommentteja multisplit ILP pumpuista mutta aika vähän tuli kokemuksia. Onko 1:1 normilaite tai multisplit 1:2..5 laitteessa tiettyjä aspekteja jotka on hyvä tietää käytettävyydessä?(Multi-split pumppu) Ruuhkan ulkopuolella kyselet syksyllä/keväällä niin voit saada tingattua raameihin; Gree R32 Multi-Split -ilmalämpöpumppu - Scanvarm