Ilmalämpöpumput eli ILPit

Mulla on pyynti 24-26 riippuen pakkasesta, tällöin perimmäisessäkin makkarissa pysyy lämmöt päälle 20, muissa huoneissa mukava 21-22. Huonetermarit säädetty 15 asteeseen varalle jos ilppi kyykkää, vessassa ja pesuhuoneessa tietysti sitten lattialämmöt päällä...

Vahvasti epäilen että nämä kenellä ilpin pyynnit asetettu 22 ja sisälämpö 23 niin ei ilppi paljon työtä tee...
 
Tuo pyynnin käyttäytyminen tuntuu riippuvan täysin pumppumallista. Ilmeisesti jokaisessa on joku offset-arvo, mitä pumppu käyttää käyttäjän tekemän asetuksen lisäksi. Omassa Perferassa pumpun mittaama lämpötila voi olla pari astetta asetusta korkeampi, ennen kuin puhalluksen voimakkuutta aletaan hillitsemään vähitellen.
 
Ai silloin, jos ei käytä sitä lämpökamera-anturia? Miksei käyttäisi? Meillä se ainakin toimii tosi hyvin.
Onkohan tuo liikkuva lämpökamera-anturi siinä aina päällä. Niin luulisin, että siitä se juuri sitä lämpöä mittaa (Mitsu LN35).

Eikö teillä sitten tule sinne asennushuoneeseen helvetin kuuma? Mulla on pyynti 20 näin -5 ylöspäin.-5 ja -10 välillä olen nostanut pyynnin 21. Näillä on pysynyt aika hyvin niin, että olohuoneessa on 21 ja makuuhuoneissa 19.
Asennuspaikka on yhdellä eteiskäytävistä. Eteinen voi olla vähän lämpösempi, mutta aika pieni ero.

Mulla on pyynti 24-26 riippuen pakkasesta, tällöin perimmäisessäkin makkarissa pysyy lämmöt päälle 20, muissa huoneissa mukava 21-22. Huonetermarit säädetty 15 asteeseen varalle jos ilppi kyykkää, vessassa ja pesuhuoneessa tietysti sitten lattialämmöt päällä...

Vahvasti epäilen että nämä kenellä ilpin pyynnit asetettu 22 ja sisälämpö 23 niin ei ilppi paljon työtä tee...
Nyt teki sulatuksen, niin huonelämpötila 23C. Tuo pyynti 24-26 on täälläkin ihan sopiva. Pattereiden hanat on edelleen kiinni.
 
Tuossa vielä kuva. Vasemmalla keittiö ja olohuone jatkuu oikealle. Tuossa käytävällä on 3 makuuhuonetta. Olohuoneen lämpömittari näyttää 19.7/20.2. Oon seurannut tuota matalampaa lukemaa. Aamulla oli 19.9. Vähän siis tehot rajoilla.

Läpät siis toinen ylös ja toinen toiseksi alin. Muuten jää makkari liian kylmäksi.

IMG_20191210_121834.jpg

-66, 106m2.

edit:
Tuo sovellus on siis tosi yksinkertainen vaan. Huonelämpötila näyttää 23C ja taloon on asetettu 25C lämpö (joko kaukosäätimestä, puhelimesta tai kannettavasta).

kulutus2.png
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on pyynti 24-26 riippuen pakkasesta, tällöin perimmäisessäkin makkarissa pysyy lämmöt päälle 20, muissa huoneissa mukava 21-22. Huonetermarit säädetty 15 asteeseen varalle jos ilppi kyykkää, vessassa ja pesuhuoneessa tietysti sitten lattialämmöt päällä...

Vahvasti epäilen että nämä kenellä ilpin pyynnit asetettu 22 ja sisälämpö 23 niin ei ilppi paljon työtä tee...
-15 asteeseen asti ilppi on ainut lämmönlähde. Mites paljon enemmän tuon ilpin pitäisi töitä sitten tehdä?
 
Onkohan tuo liikkuva lämpökamera-anturi siinä aina päällä. Niin luulisin, että siitä se juuri sitä lämpöä mittaa (Mitsu LN35).

Se anturi siis toimii niin, että se kuvaa lämpökameralla noin 180 asteen sektorilta pintoja eli lähinnä seiniä ja lattiaa ja sitten siitä päättelee milloin on pitää lämmittää enemmän ja milloin puhaltaa enemmän yms.

Ja kuten edellisellä, kylpyhuoneen lattialämmitystä lukuunottamatta ilppi on ainoa lämmönlähde ja 20 pyynnillä on sisälämpötila hyvä. No on sähköpatterit varalla, mutta ne on säädetty johonkin 14 asteeseen.
 
Täällä LN35 puhallinnopeus 4/5. Läpät eteenpäin. Toinen läppä aivan ylös ja toinen läppä toiseksi alin asento. Niin menee kolmeen makuuhuoneeseen lämpöä ja toisaalta menee olohuoneeseen ja keittiöönkin, sekä kahdelle eteiskäytävälle (toinen läppä "korkealla").

Jos on molemmat läpät ylimmässä asennossa, niin jää makuuhuoneen lämpö vajaaksi. Ilpin lämpö on nyt aika isolla 23.5C. Huomenna on -10 ja tuntuu kuin -14. Saa nähdä että laskeeko sisälämpötila täälläkin. -66 ja 106 neliötä, etelä-pohjanmaa. Öljylämmitys. Tuossa joulukuun kulutusta, kahdelta henkilöltä. Palkeista ainakin huomaa ulkolämpötilan muutoksen.

kulutus.png


edit:
Vähän samaa mieltä, että saisihan se kompura olla vaikka vähän tehokkaampikin vielä?

Millä käyttövesi lämpenee? Ihmettelen vain omaa kulutusta tällä hetkellä.
 
Mitsubishi LN35VGHZ tehot ovat
-15 asteessa 4,0 kW (cop 2.5)
-25 asteessa 3,1 kW (cop 2.0)
ja lämpimämmässä luonnollisesti enemmän.

Tuskin vanha Toshiba ainakaan tuota enempää on antanut. Tiedät varmaan suunnilleen paljonko asuntosi lämmitystehon tarve per neliö on eri lämpötiloissa. Jos pumppu jää selvästi tehossa niin alkaa epäilyttämään onko kylmäaineen määrä oikea. Tuossa on asentajan (ja pumpun) takuu varmasti vielä voimassa niin laita tarvittaessa hänelle kyselyä.

Ja tuo yllämainittu ilman leviäminen kannattaa tietenkin tarkastaa ihan ensimmäiseksi. Onko sinulla Melcloud app käytössä? Sen avulla näet mitä pumppu tulkitsee talosi sisälämpötilaksi. Anturi sijaitsee pumpun oikessa laidassa ja jos lämmin ilma jää sinne "pussiin" niin laite tulkitsee, että on tarpeeksi lämmin eikä lämmitä enempää vaikka toisessa päätä kämppää olisi kylmä. Vastaavasti joillakin voi myös käydä toisinpäin eli jos asentaja ei ole eristänyt läpivientiä hyvin niin sieltä voi puskea kylmää ilmaa sisätiloihin ja anturiin ja pumppu lämmittää ihan liikaa kun anturi tulkitsee sisällä olevan kylmä.

On tuo Melcloud käytössä, ja jatkuvasti toteaa että sisällä on 27,5, tai 27. Joskus harvoin näyttänyt että 25. Tuo on tosiaan keittiössä, koska se on ainoa paikka johon se menee hyvin. Keittiöstä on sitten 2 avointa ovea muihin huoneisiin. Voisi kuvitella että lämpö iskeytyy keittiön pöydästä tai jostain muusta takaisin pumpun kylkeen. Pitää koittaa nostaa noita siipiä.
 
Millä käyttövesi lämpenee? Ihmettelen vain omaa kulutusta tällä hetkellä.
Käyttövesi lämpenee öljyllä. Samoin pesuhuneen patteri lämpenee öljyllä ja muiden pattereiden hanat on kiinni, kun se oli helpoin konsti, koska termostaatteja ei ole. Sähköpattereita ei ole yhtään. Jääkaappipakastin vaihdettiin uuteen, kun vanhassa oli niin huono energialuokka. Ei ole kyllä tietokonettakaan, mikä voisi viedä sähköä. Paitsi kannettava, mutta sehän ei juuri ollenkaan kuluta. Öljynkulutusta en ole seurannut, mutta 1000L täytyi tilata. Pesuhuoneen patteri ei varmaan paljoa kuluta öljyä, mutta käyttövesi kahdelta henkilöltä vie jotain. En ole vedenkulutustakaan seurannut vielä, kun ei ole tullut laskua. Lamput vaihdoin kaikki ledeiksi.

---
Lämpötila on vielä 20C, mutta kylmintä -11C on 17.00 jälkeen.
 
Käyttövesi lämpenee öljyllä. Samoin pesuhuneen patteri lämpenee öljyllä ja muiden pattereiden hanat on kiinni, kun se oli helpoin konsti, koska termostaatteja ei ole. Sähköpattereita ei ole yhtään. Jääkaappipakastin vaihdettiin uuteen, kun vanhassa oli niin huono energialuokka. Ei ole kyllä tietokonettakaan, mikä voisi viedä sähköä. Paitsi kannettava, mutta sehän ei juuri ollenkaan kuluta. Öljynkulutusta en ole seurannut, mutta 1000L täytyi tilata. Pesuhuoneen patteri ei varmaan paljoa kuluta öljyä, mutta käyttövesi kahdelta henkilöltä vie jotain. En ole vedenkulutustakaan seurannut vielä, kun ei ole tullut laskua. Lamput vaihdoin kaikki ledeiksi.

---
Lämpötila on vielä 20C, mutta kylmintä -11C on 17.00 jälkeen.

Ok. Itsellä on ollut kulutus nyt n. 40kWh per päivä joulukuussa joka päivä, vaikka keskilämpötilä ulkona ollut aikalailla nollassa. Lämminvesivaraaja sähköllä ja se vienee tuosta isoimman osan. Kesällä kun säädin sen termaria pienemmälle, niin kulutus puolittui. WC:ssä ja suihkussa lämmitys sähköllä lattialämmöllä, muuten sähkölämmittimien termarit säädetty n. 15-asteeseen ja olen koko kuun lämmittänyt kokeeksi puulla. Lisäksi yksi ilp pitää tallin 18-asteessa.

Tuon kulutuksen alle ei näytä pääsevän. Marraskuussa kulutus oli hieman alle 60kWh per päivä ilman tulisijoja. Tuosta kulutuksesta on aika helppoa laskea se säästö, minkä ilp toisi taloon. Eli ei niin kauhean iso. Kyllä sellainen tulee, kun jostain saa asentajan. Kesästä asti yrittänyt, mutta jatkuvia ohareita.
 
On tuo Melcloud käytössä, ja jatkuvasti toteaa että sisällä on 27,5, tai 27. Joskus harvoin näyttänyt että 25. Tuo on tosiaan keittiössä, koska se on ainoa paikka johon se menee hyvin. Keittiöstä on sitten 2 avointa ovea muihin huoneisiin. Voisi kuvitella että lämpö iskeytyy keittiön pöydästä tai jostain muusta takaisin pumpun kylkeen. Pitää koittaa nostaa noita siipiä.
Selvästi siis kyse on tästä ilman leviämisestä. Nyt sinun pitää vain löytää oikeat siipien asetukset, jotta ilmaa lähtee leviämään myös muihin huoneisiin. Jollakin oli ollut erilainen, mutta kuitenkin hieman vastaava ongelma ja selvisi että puhallus osui heti pumpun alapuolella olevaan hyllyyn ja lämmitti seinää (ja sitä myöten anturia). Tässä linkki ko. viestiin: MSZ-LN
 
-15 asteeseen asti ilppi on ainut lämmönlähde. Mites paljon enemmän tuon ilpin pitäisi töitä sitten tehdä?
My bad, tosiaan eri mallin pumppu ja kuten Boulder totesi niin niissä varmaan erilaisia toteutuksi. Mitsun LN:llä tosiaan pyyntiä pitää olla jonkin verran enemmän kuin haluttu huonelämpötila, ainakin oman ja parin tutun kokemuksien pohjalta. Eräällä toisella lämpöpumppufoorumilla on ollut paljon ihmettelijöitä että että miksei ilppi tee mitään kun säädetty pyynti 21 ja muut lämmönlähteet 20...
 
Nyt sinun pitää vain löytää oikeat siipien asetukset, jotta ilmaa lähtee leviämään myös muihin huoneisiin. Jollakin oli ollut erilainen, mutta kuitenkin hieman vastaava ongelma ja selvisi että puhallus osui heti pumpun alapuolella olevaan hyllyyn ja lämmitti seinää (ja sitä myöten anturia).

Mm. itselläni käy näin jos säätää siivikkeitä alas tai antaa sen pyöriä automatiikalla. Siinä on alapuolella keittiön kaapistojen päällislevy jos se pomppaa takaisin -> sisämittari näyttää jotain 25 vaikka oikeastí on 21. Mut kerran kun tuon säätää kohdilleen, ei siihen tarvitse enää ikinä koskea.
 
My bad, tosiaan eri mallin pumppu ja kuten Boulder totesi niin niissä varmaan erilaisia toteutuksi. Mitsun LN:llä tosiaan pyyntiä pitää olla jonkin verran enemmän kuin haluttu huonelämpötila, ainakin oman ja parin tutun kokemuksien pohjalta. Eräällä toisella lämpöpumppufoorumilla on ollut paljon ihmettelijöitä että että miksei ilppi tee mitään kun säädetty pyynti 21 ja muut lämmönlähteet 20...

Tuo nyt on selvä virhe säätää muut lämmönlähteet 20. Jotain 18 siellä foorumilla on suositeltu. Onhan se ihan selvä, että muissa huoneissa ne muut lämmönlähteet tuottaa lämpöä, jos niiden pyynti on 20, kun eteisessä/olohuoneessa pumpulla on pyynti 21.

Minulla siis on LN ja puhallus automaatilla ja pyynti 20. Ja silmäanturi käytössä. Pumppu on kylläkin todella isossa tilassa, niin siinä se varmaan toimii tavallista paremmin, kun sitä havainnoitavaa pintaa on monikymmenkertaisesti verrattuna siihen yhteen kohtaan mihin se puhaltaa.


Ok. Itsellä on ollut kulutus nyt n. 40kWh per päivä joulukuussa joka päivä, vaikka keskilämpötilä ulkona ollut aikalailla nollassa. Lämminvesivaraaja sähköllä ja se vienee tuosta isoimman osan. Kesällä kun säädin sen termaria pienemmälle, niin kulutus puolittui. WC:ssä ja suihkussa lämmitys sähköllä lattialämmöllä, muuten sähkölämmittimien termarit säädetty n. 15-asteeseen ja olen koko kuun lämmittänyt kokeeksi puulla. Lisäksi yksi ilp pitää tallin 18-asteessa.

Tuon kulutuksen alle ei näytä pääsevän. Marraskuussa kulutus oli hieman alle 60kWh per päivä ilman tulisijoja. Tuosta kulutuksesta on aika helppoa laskea se säästö, minkä ilp toisi taloon. Eli ei niin kauhean iso. Kyllä sellainen tulee, kun jostain saa asentajan. Kesästä asti yrittänyt, mutta jatkuvia ohareita.

Minulla lukemat on samaa luokkaa ja ilppi pudotti kulutusta suunnilleen yhtä paljon kuin hyvin lämmitetty varaava takka. Eli 60 -> 40kWh. Ilpin kanssa kun laittaa takan, niin pääsee 30kWh tienoille. Näyttää kyllä tänä vuonna uusittu varaaja vievän yllättävän vähän, vai meneekö vettä niin vähän. Kun kattoo sähkökäyrästä selvästi erottuvaa varaajan yösähkön piikkiä, niin noin 6kWh päivässä.
 
Mitsun LN:llä tosiaan pyyntiä pitää olla jonkin verran enemmän kuin haluttu huonelämpötila, ainakin oman ja parin tutun kokemuksien pohjalta.
Jos LN sisäyksikön ympärillä on hyvin vapaata tilaa (eli ilma liikkuu eikä jää pussiin) niin pyynti voi olla sama tai hyvin lähellä samaa mitä huoneeseen haluaa lämpötilaksi. Nämä vaihtelee kohteittain riippuen miten hyvin ilma kiertää.

I-see toiminnossa ei käsittääkseni ole lämpötila-anturia ollenkaan vaan laitteen ainoa lämpötila-anturi on sisäyksikön oikeassa reunassa. I-see seurailee onko ihmisiä paikalla ja valitun toiminnon mukaan puhaltaa kohti / poispäin / tiputtaa lämpötilaa jos tilassa ei liikettä. En ole kyllä 100% varma tuon logiikasta.
 
Minulla lukemat on samaa luokkaa ja ilppi pudotti kulutusta suunnilleen yhtä paljon kuin hyvin lämmitetty varaava takka. Eli 60 -> 40kWh. Ilpin kanssa kun laittaa takan, niin pääsee 30kWh tienoille. Näyttää kyllä tänä vuonna uusittu varaaja vievän yllättävän vähän, vai meneekö vettä niin vähän. Kun kattoo sähkökäyrästä selvästi erottuvaa varaajan yösähkön piikkiä, niin noin 6kWh päivässä.

Itsellä lämminvesivaraaja lämmittää "jatkuvasti" ja nostaa varmasti jonkin verran kulutusta. Riittäisi että aina aamulla on riittävän lämmintä vettä. Kai tuolle saisi suht helposti jonkun ajastimen/ohjauksen, vaikka kolmessa vaiheessa onkin. En sitten tiedä maksaako vaivaa, eli mikä sen säästö olisi lopulta. Varsinaista yö-/päiväsähköä ei ole käytössä. Ilp taloon on seuraava askel kulutuksen laskemiseen. Tosin puulämmityskin helpottui asteen verran, kun puut on nykyään 40l säkeissä ja helppoja siirtää. Silti puissakin on aina se oma vaiva ja ilp on suoraa säästöä ilman lisävaivaa.
 
Kokemuksia Multiheater ECO 30 Poistoilmalämpöpumpusta? Tai pienemmästä ECO 18 versiosta?
KUUMANVEDENTUOTANTO: 32L/h
isommassa 60L/h
Poistoilmalämpöpumppu - Multiheater Eco ottaa hukkalämmön talteen
Tuohon saisi sisäyksikön puhaltamaan noin 700€ lisähintaan, kuulemma toimii vedellä, taloudellisesti tuoko säästöä, vai pienempi versio vettä vaan lämmittämään?
Sähkölämmitteinen talo 102 neliötä, ilmalämpöpumppulla, huippuimurilla, tällä hetkellä kolme asukasta
 
Vastataan lainaamatta kenenkään viestejä sen kummemmin aiempaan, että kyseessä on 181m2 kokonais-alaltaan oleva talo (suorasähkö lattialämmitys) ja ILPin tultua vain se on hoitanut lämmitystä poislukien pesuhuoneen ja saunan jossa on aina-valmis kiuas. Eiköhän tässä kohta saa parempaa verrokkidataa talteen, tammikuu oli Oulun korkeudellakin erittäin kylmä joten pumppu ei toiminut kovinkaan monena päivänä hyvällä hyötysuhteella.

Tuhina ei loppujen lopuksi ole liian häiritsevää jos telkkari on auki, tuli vain tehtyä etänä töitä tänään olkkarissa ja siihen kiinnitti heti huomiota mutta tarkoituksena on pitää puhallus isolla jotta laitteen oma sekä leivinuunin lämpö leviää. 3/5 on jo aika hiljainen ja saattaisi olla myös riittävä ainakin nyt leudommalla kelillä.

Kulutustottumuksissa voisi olla korjattavaa, aiemmin kun on surutta pitänyt sähkölaitteita päällä kun se lämpö on hyödynnetty lämmitykseen ainakin jossain määrin. Tottahan se on, että 25 sarjalainen on pieni pumppu tuohon tilaan, mutta oletin, että kaikki lämpö siitäkin kuitenkin on lämpöä vaikka jossain tarvisi pitää vielä lattialämpöjä.

Nyt on vuosi täynnä LN25:n kanssa ja kulutus oli vuosi tästä taaksepäin 16600kWh kun se aiemmin on ollut noin 20300kWh. Odotin vielä pikkasen enempää säästöjä mutta perheenlisäystäkin tuli marraskuussa ja on joutunut nostamaan parista tilasta lämpöjä sähköllä.

Ihan kohtuullinen säästö kuitenkin, ja kesälläkin tuli viilennettyä jonkin verran!
 
Nyt on vuosi täynnä LN25:n kanssa ja kulutus oli vuosi tästä taaksepäin 16600kWh kun se aiemmin on ollut noin 20300kWh. Odotin vielä pikkasen enempää säästöjä mutta perheenlisäystäkin tuli marraskuussa ja on joutunut nostamaan parista tilasta lämpöjä sähköllä.

Ihan kohtuullinen säästö kuitenkin, ja kesälläkin tuli viilennettyä jonkin verran!
TMA taitaa olla aika lähellä puolet laitteen oletetusta käyttöiästä. :)
 
Onkos kellään kokemuksia sisäyksikön kennon kunnollisesta pesusta? Höyrypesuria taitaa huoltoliikkeet käyttää, mutta huhu puheiden mukaan myös kennon puhdistukseen tehdyt vaahdot ja vesi toimisi myös kohtuu hyvin ( TEHO Foaming Coil Cleaner + | Hitech Chemicals ).

Alkaa tuo sisäkenno olemaan aika rajussa kunnossa veikkaisin pyörineen 9vuotta ilman putsausta, kun tuskin vanha omistaja tuota on putsaillut. Kenno toki imuroitu harjasuuttimella, mutta tuohon ei tuolta lamellien välistä pölyä irti saa. Paineilman + imuri myös yksi vaihtoehto saa vaan olla noiden ohuiden lamellien kanssa varoivaisena paineilmankin kanssa, ja tuntuu niin juuttuneelta tuo pöly että tiedä lähteekö paineilmalla liikkeelle.

Sisäyksikön purunhan tuo edellyttää joka tapauksessa että pääsee kunnolla putsaamaan.
 
Onkos kellään kokemuksia sisäyksikön kennon kunnollisesta pesusta? Höyrypesuria taitaa huoltoliikkeet käyttää, mutta huhu puheiden mukaan myös kennon puhdistukseen tehdyt vaahdot ja vesi toimisi myös kohtuu hyvin ( TEHO Foaming Coil Cleaner + | Hitech Chemicals ).

Alkaa tuo sisäkenno olemaan aika rajussa kunnossa veikkaisin pyörineen 9vuotta ilman putsausta, kun tuskin vanha omistaja tuota on putsaillut. Kenno toki imuroitu harjasuuttimella, mutta tuohon ei tuolta lamellien välistä pölyä irti saa. Paineilman + imuri myös yksi vaihtoehto saa vaan olla noiden ohuiden lamellien kanssa varoivaisena paineilmankin kanssa, ja tuntuu niin juuttuneelta tuo pöly että tiedä lähteekö paineilmalla liikkeelle.

Sisäyksikön purunhan tuo edellyttää joka tapauksessa että pääsee kunnolla putsaamaan.
Tuolla pessyt niin ilmalämpöpumpun kennot kuin myös porealtaan ilmaputkistot. Puhdasta tullut.

Puhdistusspray
 
Ei tuolla lähde, kuin irtopöly. Parhaaseen tulokseen pääsee metallipesulla. Sisäylsikön saa puhtaaksi ihan paineilmalla ja vedelläkin, ellei ole homeeseen päässyt.
Kyllä se rasvan irroittaa. Tehopesut ja sen mukaiset jälkihuuhtelut sit täysin oma asiansa. Tuota vaahtoa kun ei tarvitse huuhdella erikseen.
 
Onkos kellään kokemuksia sisäyksikön kennon kunnollisesta pesusta? Höyrypesuria taitaa huoltoliikkeet käyttää, mutta huhu puheiden mukaan myös kennon puhdistukseen tehdyt vaahdot ja vesi toimisi myös kohtuu hyvin ( TEHO Foaming Coil Cleaner + | Hitech Chemicals ).

Alkaa tuo sisäkenno olemaan aika rajussa kunnossa veikkaisin pyörineen 9vuotta ilman putsausta, kun tuskin vanha omistaja tuota on putsaillut. Kenno toki imuroitu harjasuuttimella, mutta tuohon ei tuolta lamellien välistä pölyä irti saa. Paineilman + imuri myös yksi vaihtoehto saa vaan olla noiden ohuiden lamellien kanssa varoivaisena paineilmankin kanssa, ja tuntuu niin juuttuneelta tuo pöly että tiedä lähteekö paineilmalla liikkeelle.

Sisäyksikön purunhan tuo edellyttää joka tapauksessa että pääsee kunnolla putsaamaan.

Ks. ketju Sisäyksikön puhdistus / pesu
 
Mitsu LN35 ilpistä huomasin sellaisen jutun, että yötila kun on päällä niin ulkoyksikkö olisi kai hiljaisempi. Laitoin nyt pois päältä yötilan, jos se vaikuttaa tehoon. Aluksihan tuo yötila ei olekaan päällä. Samaten kytkin pois päältä sen "silmän", kun sille ei taida olla täällä mitään järkevää käyttöä. Piti käyttää kynää apuna ja aivan kaukosäätimen alimmissa napeissa oli tuo poiskytkentä.

Teho riitti niukin naukin, kun pakkanen kävi -15C lukemassa. Sentään tuli tuo 35 malli, jos siinä on pikkasen reilummin tehoa kuin 25 mallissa. Saa nyt sitten yrittää verrata, että tuliko ilp:iin "lisää tehoa".
 
Mitsu LN35 ilpistä huomasin sellaisen jutun, että yötila kun on päällä niin ulkoyksikkö olisi kai hiljaisempi. Laitoin nyt pois päältä yötilan, jos se vaikuttaa tehoon. Aluksihan tuo yötila ei olekaan päällä. Samaten kytkin pois päältä sen "silmän", kun sille ei taida olla täällä mitään järkevää käyttöä. Piti käyttää kynää apuna ja aivan kaukosäätimen alimmissa napeissa oli tuo poiskytkentä.

Teho riitti niukin naukin, kun pakkanen kävi -15C lukemassa. Sentään tuli tuo 35 malli, jos siinä on pikkasen reilummin tehoa kuin 25 mallissa. Saa nyt sitten yrittää verrata, että tuliko ilp:iin "lisää tehoa".

Niin yötilaa ei kannattane käyttää, jos ei melu häiritse. Molemmat yksiköt lienee hiljaisempia, mutta hyötysuhteessa hävinnee sitten vähän.

Voihan se olla, että jossain olosuhteissa toimii paremmin ilman silmää, jos pitää manuaaliasetuksella puhallusta ja suuntauksia. Silloinhan se vissiin haistelee vain sisääntulevan ilman lämpötilaa. Eli jos ilma kiertää hyvin, niin silmä ei sitten ole niin tarpeellinen. Vaikea kyllä ajatella tilannetta, missä silmästä haittaa olisi, ellei sitten ole joku ahdas tila pumpulla esim niin, että jonkun käytävän "yläkarmi" ja seinät peittäisi suuren osan näkyvyyttä.
 
Onkos kellään kokemuksia sisäyksikön kennon kunnollisesta pesusta? Höyrypesuria taitaa huoltoliikkeet käyttää, mutta huhu puheiden mukaan myös kennon puhdistukseen tehdyt vaahdot ja vesi toimisi myös kohtuu hyvin ( TEHO Foaming Coil Cleaner + | Hitech Chemicals ).

Alkaa tuo sisäkenno olemaan aika rajussa kunnossa veikkaisin pyörineen 9vuotta ilman putsausta, kun tuskin vanha omistaja tuota on putsaillut. Kenno toki imuroitu harjasuuttimella, mutta tuohon ei tuolta lamellien välistä pölyä irti saa. Paineilman + imuri myös yksi vaihtoehto saa vaan olla noiden ohuiden lamellien kanssa varoivaisena paineilmankin kanssa, ja tuntuu niin juuttuneelta tuo pöly että tiedä lähteekö paineilmalla liikkeelle.

Sisäyksikön purunhan tuo edellyttää joka tapauksessa että pääsee kunnolla putsaamaan.
Homma tässä edessä kun rupes kunnolla haisemaan, kuoret melkein irti kokonaan. Aika paljon pölyä yms.

Semmoinen kysymys että kuinka sotkuista touhua tämä on TEHO-vaahdon kanssa? Pitääkö seinä ja lattia suojata muovilla vai antaako mennä vaan?
 
Homma tässä edessä kun rupes kunnolla haisemaan, kuoret melkein irti kokonaan. Aika paljon pölyä yms.

Semmoinen kysymys että kuinka sotkuista touhua tämä on TEHO-vaahdon kanssa? Pitääkö seinä ja lattia suojata muovilla vai antaako mennä vaan?
Sanosin että käyttäjästä riippuu. Voit sitä ruuttailla liikaa että tursuu vaikka miten. Mutta sopivasti laittamalla ihan siistiä puuhaa. Pyyhe lattialle alle piisannut itsellä.

Mikään kiirehän hommas ei ole et laittelee vaiks lisää jos näyttää liian vähältä.
 
Huh! ja sitä köhimistä:wtf: . Sitä pölyn määrää ennenkun kotelo + siipi irti. Aikamoiset pölymäärät tullut noin 6 vuoden aikana
 
Itelle ois ajankohtainen ILPun hommaus. Olen tullut johtopäätelmään että Mitsubishi MSZ-LN25VGW oisi ainakin VTT:n tutkimuksen mukaan järkevin hyötysuhteen kanssa. Sen saisi karvan alle 2k asennettuna.
Toinen myyjä yrittää kovasti myydä mulle Toshiba RAS-25KVPG:tä 2100€ asennuksineen. Samalla kehuu Toshibaa paremmaksi ja vähemmän vikaantuvaksi. Tämän myös saisi osamaksulla ilman korkoa, mikä tähän budjettiin sopisi paremmin.
Onko kellään oikeasti kokemusta näiden eroista, enemmän kuin parin pumpun kanssa? Onko Toshiba oikeasti Mitsua vähemmän vikaantuva tai tehokkaampi, vai yrittääkö myyjä vain vedättää itselleen parempaa diiliä?

 
Itelle ois ajankohtainen ILPun hommaus. Olen tullut johtopäätelmään että Mitsubishi MSZ-LN25VGW oisi ainakin VTT:n tutkimuksen mukaan järkevin hyötysuhteen kanssa. Sen saisi karvan alle 2k asennettuna.
Toinen myyjä yrittää kovasti myydä mulle Toshiba RAS-25KVPG:tä 2100€ asennuksineen. Samalla kehuu Toshibaa paremmaksi ja vähemmän vikaantuvaksi. Tämän myös saisi osamaksulla ilman korkoa, mikä tähän budjettiin sopisi paremmin.
Onko kellään oikeasti kokemusta näiden eroista, enemmän kuin parin pumpun kanssa? Onko Toshiba oikeasti Mitsua vähemmän vikaantuva tai tehokkaampi, vai yrittääkö myyjä vain vedättää itselleen parempaa diiliä?
Ite en ainakaa purematta nielis. Kysy vähän statistiikkaa
 
Itse tyytyväinen Daikinin Perfera 30seen joka irtoaa myös 1900-2000 hintaan. Ei kai tuossa mitään erikoista ole paitsi avoin/pohjaton ulkoyksikkö.

Viime kauden pelkkään sähköpatterilämmitykseen verrattuna säästöä nyt neljässä kuukaudessa yli 400e, toki on ollut suotusat pumppukelitkin. Keskilämpötila kumminkin molemmilla vuosilla sama. Ihan hyvältä näyttää takaisinmaksun suhteen...

Screenshot_20200104_100930_com.android.chrome.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Onko kellään kokemuksia Vaillant merkkisistä ilmalämpöpumpuista? Ollaan muuttamassa YITn kerrostaloon (uudiskohde) ja YIT kaupittelee tuon merkkistä. Tulisi pelkkään viilennykseen. Ykkösjuttu olisi viilennyksen hiljaisuus niin sisä kuin myös ulkoyksikössä.
 
Itelle ois ajankohtainen ILPun hommaus. Olen tullut johtopäätelmään että Mitsubishi MSZ-LN25VGW oisi ainakin VTT:n tutkimuksen mukaan järkevin hyötysuhteen kanssa. Sen saisi karvan alle 2k asennettuna.
Toinen myyjä yrittää kovasti myydä mulle Toshiba RAS-25KVPG:tä 2100€ asennuksineen. Samalla kehuu Toshibaa paremmaksi ja vähemmän vikaantuvaksi. Tämän myös saisi osamaksulla ilman korkoa, mikä tähän budjettiin sopisi paremmin.
Onko kellään oikeasti kokemusta näiden eroista, enemmän kuin parin pumpun kanssa? Onko Toshiba oikeasti Mitsua vähemmän vikaantuva tai tehokkaampi, vai yrittääkö myyjä vain vedättää itselleen parempaa diiliä?
Täällä Mitsu LN35VGW ostettu ja on toiminut ihan hyvin.
Muutamilla tällä palstalla on tuo Daikin ja sen hintaa kysyisin myös.

Joulukuu kahdelta henkilöltä. 106m2, -66, etelä-pohjanmaa. Pesuhuoneen patteri lämpenee öljyllä.

kulutus joulukuu.png

Lämpötila on ollut 20+, eli aika maltillinen.

joulukuu yhteensä 587.66 kWh
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemuksia Vaillant merkkisistä ilmalämpöpumpuista? Ollaan muuttamassa YITn kerrostaloon (uudiskohde) ja YIT kaupittelee tuon merkkistä. Tulisi pelkkään viilennykseen. Ykkösjuttu olisi viilennyksen hiljaisuus niin sisä kuin myös ulkoyksikössä.

Ei nyt juuri noista ole kokemusta itsellä, mutta suomen kesässä viilennyskäyttöön riittää kämpästä riippuen melkein mikä tahansa toosa, kylmennyksen tarve on täällä sen verta vähäinen kunhan pumpun pitää koko ajan päällä eikä turhaan sammuta sitä ja päästä kämppää lämpenemään aina välillä.

Meillä riittää aikalailla ilpin minimiteho ja -puhallus pitämään 120 neliöisen ok-talon viileänä ja miellyttävänä (eli normaalissa asumislämmössä ~22-23˚C ja mukavan kuivana) kesällä.

Firmanahan tuo on joku 140 vuotias ja Saksassa majaansa pitävä, laitteetkin ilmeisesti valmistetaan Saksassa, joten vois olettaa olevan laadukkaampaa päätä...
Vaillant

Edit: tsekkaa vain että laitteet on inverter-kompuralla ettei paahda katkokäyntiä. Pienillä tehoilla melkein laite kuin laite on hiljainen kunhan on invertterikone.
 
Pumppuna Panasonic Lz25. Eilen meni 19.871 kWh, pakkasta -30/-20. Pumppu pörrää autotallissa +10 asteen ylläpidossa.

Selvisikö sinulle ennen kuin hankit tuon LZ25 pumpun, että miten sen suorituskyky vertautuu esim. HZ25 pumppuun? Kuinkahan paljon noilla mahtaa olla eroa?

Menee nimittäin kohta hermo tähän pumpun hankintaan, kun uudet sisäyksiköt ovat niin isoja esim. Mitsulla. Isoin ongelma tuon suhteen tällä hetkellä siis se, että sisäyksikön takana sille putkelle joka siihen liittyy on korkeutta tasan 30 cm eikä yhtään enempää jossa putken pitäisi yksikköön liittyä. Sisäyksikön paikkaa jos pikkaisen siirtäisi voisi ehkä olla mahdollista tuoda putki myös yhden seinän läpi, joka voisi ehkä tuoda vähän lisää tilaa, mutta sekin on taas sitten kovan luokan senttisäätöä että onnistuuko edes vai ei.
 
Menee nimittäin kohta hermo tähän pumpun hankintaan, kun uudet sisäyksiköt ovat niin isoja esim. Mitsulla. Isoin ongelma tuon suhteen tällä hetkellä siis se, että sisäyksikön takana sille putkelle joka siihen liittyy on korkeutta tasan 30 cm eikä yhtään enempää jossa putken pitäisi yksikköön liittyä. Sisäyksikön paikkaa jos pikkaisen siirtäisi voisi ehkä olla mahdollista tuoda putki myös yhden seinän läpi, joka voisi ehkä tuoda vähän lisää tilaa, mutta sekin on taas sitten kovan luokan senttisäätöä että onnistuuko edes vai ei.

En nyt kyllä ymmärtänyt yhtään, että mikä ongelma sen putken kanssa on?
 
En nyt kyllä ymmärtänyt yhtään, että mikä ongelma sen putken kanssa on?

Lähinnä se, että ainakin nykyisessä pumpussa se tulee katosta ja liittyy pumpun sisäyksikön alaosassa olevaan paikkaansa. Nykyinen pumpunpaikka on oven päällä, ja koska oven on johonkin suuntaan avauduttava ei se putki voi tulla 30 cm alemmaksi katosta tai sitten sen pitäisi mennä oven läpi.

Luulin jo olevani ovela asian suhteen ja ovi käännettiin avautumaan toiseen suuntaan, jolloin etupuolella pumpun sisäyksikön iso koko ei niin haittaa, mutta takana tuo putki on ongelma silti.
 
Eli ne patterit tai muu automatiikka kuuluisi jättää niin että se toimii jollei pumppu toimi jostain syystä. Tuota ei ilmeisesti tarpeeksi muistuteta kun kuullut näitä juttuja tuon tuosta että mökillä putket jäässä kun pumppu ei toimi. Nyt tänäkin talvena yksi ihminen valitteli kunnei saanut viikonloppuna pumppukorjaajaa ja talo kylmänä. Oli repinyt sähköpatterit seinistä pumpun tultua eikä siten muuta lämmitystä varalla/apuna.
Tuo on kyllä niin uskomatonta uusavuttomuutta, että en oikein ymmärrä mitä tuollaisille hapen kuluttajille edes voisi sanoa. Ei kai kukaan noin tyhmä voi ymmärtää puhetta.
 
@Don Stupido Tuota HZ25 mallia ei ollut silloin kun tuon omani ostin. Tuossa LZ25 mallissa sisäyksikön putken pysty liittämään alta tai päädyistä.
 
@Don Stupido Tuota HZ25 mallia ei ollut silloin kun tuon omani ostin. Tuossa LZ25 mallissa sisäyksikön putken pysty liittämään alta tai päädyistä.

Muistatko paljonko tuo LZ25 pumppu maksoi silloin kun sen ostit?

Ja jos muissakin pumpuissa, esim. Mitsubishilla olisi noin kuin tuossa LZ mallissa että putken liittymispaikan voisi valita myös jostain korkeammalta kuin pumpun alaosasta niin mitään ongelmaa ei edes olisi, mutta kun ei ilmeisesti ole. Ja lisäksi kun jotain tommosta yrität kysellä on monissa myyntipaikoissa asiakaspalvelukin ihan pihalla, kun ei niissä ohjeissa juuri ole mitään mainittuna tuon putkiliitoksen korkeudesta. :grumpy:
 
Tätä miettinyt kun LN25 samassa tilassa takan kanssa. (Oh)

Normaalisti asetukset päivällä puhallus 3 +23 (07-22) Yöllä puhallus 2 +23.(22-07)

Kun takkaa käyttää menee pumppu ns. katkolle, lämpötilan noustessa. Pitäisikö tällöin käyttää puhallus toimintoa? Voisi kuvitella että lämpö leviää paremmin kuin katkolla, tässä toki vaarana se että puhallus jää päälle eikä lämmitys.

Laitan normaalisti kun herään aamulla Melcloudista päivä asennon +23 puh 3. Mitä merkitystä olisi asialla kun ketään ei ole kotona laittaakkin puhallus 4 eli täysille. Onko sen vaikutus niin että asunnon lämpötila nousee vai se että ilmaa kiertää paremmin ja joka paikkaan. Sähkökulutukseen tuskin on eroa. Öljytäytteiset patterit seinillä säädetty +17c.

Siivet on asennossa :
Screenshot_20200111_202726.jpg

Puita on ostettu kesällä 12m3 400e (n. 33e m3) Olen näitä nyt polttanut 1-2 pesällistä jo pari kk päivittäin, pihan lämpötilan ollessa lämpöisen puolella. Onko tässä järkeä? Kun puusta maksetaan X määrä ja kun takka lämmittää menee pumppu katkolle.
Vai pitäisikö pumpun antaa puhaltaa vaikka jonnekkin - 10c ennen kuin antaa tukea sille takalla. Eikös kaikki takan tuottama lämpö ole pois ILP lämmön tuotannosta.
Tuntuu että hulluuden ja nerouden raja on aika pieni. Toki tällä hetkellä pumppu imee +26 asteista ja puhaltaa +26 ilmaa, kun takan kyljessä ei pysty pitämään kättä kuumuuden takia.

Huone lämpötila pysyy päivisin 22-22,5 ja öisin 21-21,5.

Talo on 1968, lämmintä 126m3, 2019 kulutus 13900kwh, 5 ihmistä, PH lattial. 300L sähkövaraaja. Takka 1100kg varaava.
150m3 vettä vuodessa.

Screenshot_20200111_205448.jpg

Screenshot_20200111_210042.jpg
 
Puita on ostettu kesällä 12m3 400e (n. 33e m3) Olen näitä nyt polttanut 1-2 pesällistä jo pari kk päivittäin, pihan lämpötilan ollessa lämpöisen puolella. Onko tässä järkeä? Kun puusta maksetaan X määrä ja kun takka lämmittää menee pumppu katkolle.
Vai pitäisikö pumpun antaa puhaltaa vaikka jonnekkin - 10c ennen kuin antaa tukea sille takalla. Eikös kaikki takan tuottama lämpö ole pois ILP lämmön tuotannosta.
Tuntuu että hulluuden ja nerouden raja on aika pieni. Toki tällä hetkellä pumppu imee +26 asteista ja puhaltaa +26 ilmaa, kun takan kyljessä ei pysty pitämään kättä kuumuuden takia.

Huone lämpötila pysyy päivisin 22-22,5 ja öisin 21-21,5.

Talo on 1968, lämmintä 126m3, 2019 kulutus 13800kwh, 5 ihmistä, PH lattial. 300L sähkövaraaja. Takka 1100kg varaava.
150m3 vettä vuodessa.
Itse varmaan säästäisin polttopuut ja polttaisin vasta sitten, kun lämpötila alkaa laskea.

Täällä 1966 ja 106m2 ilman autotallia. Mitsu LN35. Takkaa ei ole.

 
Mikä on pumpulle näillä keleillä ja pikku pakkasilla se optimiasetus? Olohuoneessa takan kanssa puhkuu. Mitsu FH35 kyseessä.
 
Tätä miettinyt kun LN25 samassa tilassa takan kanssa. (Oh)

Normaalisti asetukset päivällä puhallus 3 +23 (07-22) Yöllä puhallus 2 +23.(22-07)

Kun takkaa käyttää menee pumppu ns. katkolle, lämpötilan noustessa. Pitäisikö tällöin käyttää puhallus toimintoa? Voisi kuvitella että lämpö leviää paremmin kuin katkolla, tässä toki vaarana se että puhallus jää päälle eikä lämmitys.

Laitan normaalisti kun herään aamulla Melcloudista päivä asennon +23 puh 3. Mitä merkitystä olisi asialla kun ketään ei ole kotona laittaakkin puhallus 4 eli täysille. Onko sen vaikutus niin että asunnon lämpötila nousee vai se että ilmaa kiertää paremmin ja joka paikkaan. Sähkökulutukseen tuskin on eroa. Öljytäytteiset patterit seinillä säädetty +17c.

Siivet on asennossa :
Screenshot_20200111_202726.jpg

Puita on ostettu kesällä 12m3 400e (n. 33e m3) Olen näitä nyt polttanut 1-2 pesällistä jo pari kk päivittäin, pihan lämpötilan ollessa lämpöisen puolella. Onko tässä järkeä? Kun puusta maksetaan X määrä ja kun takka lämmittää menee pumppu katkolle.
Vai pitäisikö pumpun antaa puhaltaa vaikka jonnekkin - 10c ennen kuin antaa tukea sille takalla. Eikös kaikki takan tuottama lämpö ole pois ILP lämmön tuotannosta.
Tuntuu että hulluuden ja nerouden raja on aika pieni. Toki tällä hetkellä pumppu imee +26 asteista ja puhaltaa +26 ilmaa, kun takan kyljessä ei pysty pitämään kättä kuumuuden takia.

Huone lämpötila pysyy päivisin 22-22,5 ja öisin 21-21,5.

Talo on 1968, lämmintä 126m3, 2019 kulutus 13900kwh, 5 ihmistä, PH lattial. 300L sähkövaraaja. Takka 1100kg varaava.
150m3 vettä vuodessa.

Samankaltaisilla spekseillä olen päätynyt käyttämään takkaa vain hyvin kosteilla keleillä tai n. -10 asteen jälkeen. Joskus fiilistelen leudommilla keleillä pesällisen verran, minusta takan lämpö on miellyttävämpää kuin pumpun. Mitään oleellista eroa lämmityskustannuksiin ostopuilla en ole saanut pumpun hyvällä hyötysuhdealueella. Kovimmilla pakkasilla pumppu ei ole yksin riittänyt.

Kavereista ne jotka ovat koittaneet laskea kannattavuutta, ovat päätyneet siihen että 'ilman suhteita' ostopuilla ei paljoa hyödy.
 
Itse varmaan säästäisin polttopuut ja polttaisin vasta sitten, kun lämpötila alkaa laskea.

Täällä 1966 ja 106m2 ilman autotallia. Mitsu LN35. Takkaa ei ole.

Ei kannata tuijottaa noita melcloudin arvio kulutuksia. Ne eivät pidä paikkaansa kuin silloin tällöin. Esimerkiksi omalta pumpulta melcloud näytti 6-7.1 arvio kulutukseksi n. 5kw per päivä kun oikea kulutus oli n. 20kw per päivä. LN25 kyseessä ja kulutusmittarina Opalin pistorasia mittari.
 
Ei kannata tuijottaa noita melcloudin arvio kulutuksia. Ne eivät pidä paikkaansa kuin silloin tällöin. Esimerkiksi omalta pumpulta melcloud näytti 6-7.1 arvio kulutukseksi n. 5kw per päivä kun oikea kulutus oli n. 20kw per päivä. LN25 kyseessä ja kulutusmittarina Opalin pistorasia mittari.
Joo totta. Vertasin oikeaa talon sähkönkulutusta, niin ei tuosta väärästä melcloud kulutuksesta ole mitään hyötyä. @Kiinteistönhoitaja :lla oli sama melcloud kulutus, mutta siinäkin ne lukemat on mitä sattuu. Paitsi että 6-10 päivä on lämmitetty takkaa.

Täällä tammikuun koko talon kulutus 12.3-24.3kWh. Pesuhuone on öljylämmityksellä. 26kWh näyttää olevan maks kulutus, jos ei ole saunaa lämmitetty.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom