Ilmalämpöpumput eli ILPit

Mikä idea siinä on, että laite suositellaan pidettävän jäähdytyskäytössä myös yöllä päällä, vaikka ulkolämpö laskee reilusti alla sisälämpötilan? Omassa laitteessa on pyynti 23-24, tarpeesta riippuen, ja öiksi olen tavannut sammuttaa. Mitsun LN25.
Meillä ainkin jos sammutat laitteen niin kämpän lämpötila alkaa välittömästi nousta. Myös yöllä ja ikkunat auki. Ja aamulla kun aurinko porottaa kämpän kuumaksi kukonlaulun aikaan niin sitten saat taas puhalluttaa monta tuntia jääkylmää että kämppä on taas viileä. Paljon fiksumpaa pitää kämppä ympäri vuorokauden mukavan viileänä.
 
Mikä idea siinä on, että laite suositellaan pidettävän jäähdytyskäytössä myös yöllä päällä, vaikka ulkolämpö laskee reilusti alla sisälämpötilan? Omassa laitteessa on pyynti 23-24, tarpeesta riippuen, ja öiksi olen tavannut sammuttaa. Mitsun LN25.

Koska automatiikkaa hoitaa jos sitä lämpöä esim. valuu rakenteista sisälle kun on koko päivän seinät lämminnyt.
 
Myöskin laitteen sisusta taitaa kuivua aina yöllä jos se on suurimmaksi osaksi pelkkä tuuletin päällä-

Näköjään oli itsellä Seiya Plus 13 liian kylmälle asetettu tai liian hiljainen fan speed, sisäyksikkö alkoi pirskottelemaan kondenssivettä (ja pieni vesivana laitteen vasemmasta reunasta seinää pitkin). Poistoputkesta tippuu vettä kyllä, niin putki ei ole täysin blokattu ainakaan, mutta ehkä siinäkin alkaa olemaan jotain tukon alkua kolmantena käyttökesänä.
 
Mikä idea siinä on, että laite suositellaan pidettävän jäähdytyskäytössä myös yöllä päällä, vaikka ulkolämpö laskee reilusti alla sisälämpötilan? Omassa laitteessa on pyynti 23-24, tarpeesta riippuen, ja öiksi olen tavannut sammuttaa. Mitsun LN25.
Meillä ainkin jos sammutat laitteen niin kämpän lämpötila alkaa välittömästi nousta. Myös yöllä ja ikkunat auki. Ja aamulla kun aurinko porottaa kämpän kuumaksi kukonlaulun aikaan niin sitten saat taas puhalluttaa monta tuntia jääkylmää että kämppä on taas viileä. Paljon fiksumpaa pitää kämppä ympäri vuorokauden mukavan viileänä.

Voi olla myös niin, että laite ei öisin juurikaan ala viilentää. Minulla ainakin näyttää kulutussensorin mukaan pyörivän yöllä vain tuuletin - loppukesästä voinee olla toisin. Tässäkin tapauksessa kannattaa pitää aina päällä(talvi lämmityksellä, kesä jäähdytyksellä) ja antaa automatiikan hoitaa. Sitähän varten se laite on, että on helppoa ja kivaa. Manuaalinen härvääminen on juuri sitä epämukavuutta, minkä poistamiseksi on ILP:n omistaja maksanut.
Myöskin laitteen sisusta taitaa kuivua aina yöllä jos se on suurimmaksi osaksi pelkkä tuuletin päällä
Pitäisin tätäkin oikein hyvänä perusteluna. Mitään ei ainakaan säästä pelleilemällä, ja sitten vasta keljuttaa kun unohtuu aamulla käynnistää laite ja saapuu illalla pätsiin.
 
No tää onkin vähän ärsyttävää että pitää vaan luottaa asentajaan että se tietää mitä tekee. Ja sit itse jää miettiin näitä että olisko pitänyt olla putki läpivedossa kun näkyy olevan kahta koulukuntaa tai onko tää nyt oikein kun ulkoyksikköön tulee sähköt sisäpistorasiasta
Kysyin kaverilta joka tekee keskisuurelle lämpöfirmalle hommia, "putki kuuluu aina, ilman putkea on puoliks laiton, korjataan välillä putkittomia".
 
Käsitin että läpivedon putki on ainakin siksi, että mahdollinen vesivuoto valuu joko sisälle tai ulos, eikä seinän sisään. Varmaan muitakin syitä putkelle on.

Miten kriittistä muuten on, että läpivientiputki on tiiviisti seinässä kiinni? Haittaako esim 5mm ilmarako putken ja seinän välissä, jos sisä- ja ulkoseinän liitännät on tiivistetty? Pitäisikö vaihtaa eri kokoinen putki, tai laittaa uretaania putken ja seinän väliin?
 
Kysyin kaverilta joka tekee keskisuurelle lämpöfirmalle hommia, "putki kuuluu aina, ilman putkea on puoliks laiton, korjataan välillä putkittomia".
Käsitin että läpivedon putki on ainakin siksi, että mahdollinen vesivuoto valuu joko sisälle tai ulos, eikä seinän sisään. Varmaan muitakin syitä putkelle on.

Miten kriittistä muuten on, että läpivientiputki on tiiviisti seinässä kiinni? Haittaako esim 5mm ilmarako putken ja seinän välissä, jos sisä- ja ulkoseinän liitännät on tiivistetty? Pitäisikö vaihtaa eri kokoinen putki, tai laittaa uretaania putken ja seinän väliin?
Riippuu varmaan teknisten seikkojen ohessa lakiteknisestä ja sopimusympäristöstä. Ollaanko taloyhtiössä, asutaanko omassa hirveän kalliissa pankin talossa, onko rakenne kovin vaurioherkkä, onko vakuutusyhtiön kanssa odotettavissa hirveän tarkkaa vääntöä jos kakka osuu tuulettimeen. En voi ottaa kantaa siihen, mitä rakennusmääräykset tai jonkin taloyhtiön hallitus tai If on sanonut, koska en itse ole selvittänyt koska ei kiinnosta.

Ei se aina auta. Itse en ainakaan toivoisi että hirsitalon seinään tarvitsee tehdä tarpeellista minimiä isompi reikä vain siksi, että päästään tuplaurtsuttamaan sinne glorifioitu viemäriputken pätkä. Jos homma kusee, mikä ei ole todennäköistä, ihan samat talkoot tulee kuitenkin eikä kukaan joudu vankilaan tai ulosottoon vaan pienellä kiroilulla ja kolminumeroisella laskulla homma jatkuu.
 
Ei se aina auta. Itse en ainakaan toivoisi että hirsitalon seinään tarvitsee tehdä tarpeellista minimiä isompi reikä vain siksi, että päästään tuplaurtsuttamaan sinne glorifioitu viemäriputken pätkä. Jos homma kusee, mikä ei ole todennäköistä, ihan samat talkoot tulee kuitenkin eikä kukaan joudu vankilaan tai ulosottoon vaan pienellä kiroilulla ja kolminumeroisella laskulla homma jatkuu.
Tuollainen jos on tarve niin siitä kannattaa muistaa erikseen mainita. Muuten tulee yleensä 76mm reikä, johon 75mm putki.
 
Tuollainen jos on tarve niin siitä kannattaa muistaa erikseen mainita. Muuten tulee yleensä 76mm reikä, johon 75mm putki.
Kaipa se seinämateriaali muutenkin pitäisi olla tiedossa. Hirsi kun ei mene kovin näppärästi pelkästään sillä tiedolla, että "ei tarttee timanttiporata ja puutalo". Jos asentajalla on taito ja kaikki työkalut, niin ei toki ongelmaa juuri missään. Mutta mitenkäs se mahtaa mennä, jos on ostettu "ilpu ja asennus" jostain verkkiksestä ja random melkein kesätyöntekijä tulee paikalle? Siinä tuskin mikään määrä saatesanoja toimii.
 
Onko täällä kokemuksia Wilfa Duo Split -kokonaisuudesta?

Yläkertaa kaipaa vaikean pohjan takia kahteen eri huoneeseen oman sisäyksikön viilennystä varten ja pitkä 7v takuu sekä yleisesti tuotetiedot osuivat silmään. Hintakin todella kilpailukykyinen, perusasennettuna 3 000 - 3 500 €.
 
Jos se on pelkkää viilennystä varten niin 2500 saa myös 2x Seiya 13 asennettuna ja on muuta omistajaa täällä, joiden kanssa pohtia toisin kuin Wilfalla.

Tuolla on ohimennen Duo Splitista jotain. Ilmeisesti suurin osa Wilfoista on ollut oikeasti Green tekemiä. Esim. Wilfa HP-7200 Nordic Gree Amber Nordic ja Wilfa Lillehammer Gree Lomo Nordic.
Gigantilla oli Wilfoja ulosheittohintaan maaliskuussa:
Tuolla oli jotain keskustelua Wilfan takuusta:
 
Viimeksi muokattu:
Jos se on pelkkää viilennystä varten niin 2500 saa myös 2x Seiya 13 asennettuna ja on muuta omistajaa täällä, joiden kanssa pohtia toisin kuin Wilfalla.

Tuolla on ohimennen Duo Splitista jotain. Ilmeisesti suurin osa Wilfoista on ollut oikeasti Green tekemiä. Esim. Wilfa HP-7200 Nordic Gree Amber Nordic ja Wilfa Lillehammer Gree Lomo Nordic.
Gigantilla oli Wilfoja ulosheittohintaan maaliskuussa:
Tuolla oli jotain keskustelua Wilfan takuusta:

Kiitos vastauksesta! Vain viilennykseen tulossa ja 2x Seiya 13 kokonaisuudesta onkin jo tarjous saatuna, mutta sille tuli hintaa 3600€ asennuksineen. Tampereen lähistöllä kohde, joten maakunnittain saattaa olla paljonkin eroja. Toki mikäli voit vinkata liikkeen, jolta ehkä saisi tuohon hintaan, niin kiitos ja kumarrus. :tup:
 
Poistuvana tuotteena Toshiba Seiya 16 saisi noin 400 euroa halvemmalla kuin 16 Plus -mallia. Kannattaako säästää vai maksaa plussasta ekstraa? Pieniä parannuksia olisi plussassa energiatehokkuudessa ja muualla, mutta ei mitään kovin radikaalia nähdäkseni.
 
Poistuvana tuotteena Toshiba Seiya 16 saisi noin 400 euroa halvemmalla kuin 16 Plus -mallia. Kannattaako säästää vai maksaa plussasta ekstraa?

Siitä sitten laskin käteen ja katsomaan paljonko esim. sähkössä pitäisi säästää että saisi 10 tai 15 vuoden arvioidulla käyttöiällä (voit toki laittaa oman käyttöiän) 400€ säästöä että pääsisi omilleen tai enemmän että pääsisi voitolle tuon plussamallin hankkimalla. Eli tuleeko vuodessa vaikka joku 40€ eroa sähkölaskussa jos 10 vuotta meinaa käyttää tai kestääkö laite arviolta 20v joten tuleeko eroa 20€ tai enempi kun on energiatehokkaampi...

EDIT: toki tästäkin voi olla eriävää mieltä mutta kun tätä nykyistä (vain viilentävää) Gree Bora 35W laitetta muutama kesä sitten laitettiin asentaja totesi että hänellä kesällä (eli vuodessa) kuluu arviolta 7€ sähköä ja laite on jatkuvasti päällä. Toki se oli ns. halvan sähkön aikaan ja asia varmasti eri jos tarkoituksena myös lämmittää tuolla jolloin joku 40€ vuodessa ero voi helposti tulla täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä sitten laskin käteen ja katsomaan paljonko esim. sähkössä pitäisi säästää että saisi 10 tai 15 vuoden arvioidulla käyttöiällä (voit toki laittaa oman käyttöiän) 400€ säästöä että pääsisi omilleen tai enemmän että pääsisi voitolle tuon plussamallin hankkimalla. Eli tuleeko vuodessa vaikka joku 40€ eroa sähkölaskussa jos 10 vuotta meinaa käyttää tai kestääkö laite arviolta 20v joten tuleeko eroa 20€ tai enempi kun on energiatehokkaampi...
Luultavasti sähkölaskussa ei tuota hintaeroa onnistu ikinä kuittaamaan. Lähinnä kiinnostaa, jos jollakin sattuu olemaan parempaa tietoa Plussaan korjatuista vioista tai muusta merkittävästä erosta mallien välillä.
 
Lähinnä kiinnostaa, jos jollakin sattuu olemaan parempaa tietoa Plussaan korjatuista vioista tai muusta merkittävästä erosta mallien välillä.
Tämä mysteeri ratkennee Engineering Data Bookia ja Service Manualeja vertaamalla.

Sellainen savotta se etten hyvää hyvyyttäni itse lähde siihen vaan se jota kiinnostaa niin selvittäköön, mutta aika varma olen että näin se onnistuu ellei joku osaa sanoa kuin apteekin hyllyltä.
 
Luultavasti sähkölaskussa ei tuota hintaeroa onnistu ikinä kuittaamaan. Lähinnä kiinnostaa, jos jollakin sattuu olemaan parempaa tietoa Plussaan korjatuista vioista tai muusta merkittävästä erosta mallien välillä.
Tuossa luetellaan ominaisuuksia, eikä jaksa noukkia niitä erikseen. Uudempibmalli varmaan mukavampi kaikinpuolin, ei ehkä niinkään taloudellisuus edellä ajateltu.

 
Plussa on hieman hiljaisempi kuin entinen. Mutta se on saavutettu osin pienentämällä ilmavirtauksen määrää. Mikä on edelleen yllättävän kova jopa ykkösellä. Quietilla on sitten mikä on oikeasti minusta vasta 1/5 tasoista. Toki viiman kantavuus riippuu paljon siitä onko se ohjattu katon kautta vai alas. Periaatteessa kuuluisi viilentää katon kautta ja usein puhutaan toiseksi ylimmästä preferenssinä. Lattiaan ohjattuna se imee sekä kylmät että kuumat turhankin helposti vain ääreensä.

https://www.toshibasuomi.fi/wp-content/uploads/2020/06/Toshiba-SEIYA-esite.pdf (vanha)
https://www.toshibasuomi.fi/wp-content/uploads/2022/12/SEIYA-esite-Suomi-web.pdf (uusi)

Muutokset taulukosta 13 osalta:
SEER 6,1 -> 7,0, sisäyksikön äänenpaine -1 dB hiljaisin (21->20), äänenteho -2dB hiljaisin (56->54). Ilmavirtauksen max on sitten uudessa vain 540m3/h vrt vanhan 600. Sisäyksikkö vanha 293x798x230, uusi 288x770x225 (k/l/s).
Ulkoyksikössä äänentehotaso max -2dB (63->61). Kylmäainetta uudessa on enemmän 0,54 vs 0,46 kg. Mitoissa ei muutosta. Paino pudonnut 24 kg:sta 22 kg:aan.

Eli karvan hiljaisempi ja ulkoyksikkö painaa 10% vähemmän vaikka on enemmän R32:sta.
Sisäyksiköstä lähtenyt 20mm leveyttä, 5mm korkeutta, 5mm syvyyttä. Eli nyt mahtuisi vaikka sellainen lisävaruste Home Control wifi-kalikka kylkeen sivuittain lisäksi samaan tilaan kuin entiseen ei-plussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pyysin tarjouksen uudesta ulkorakennuksen ILP:sta. Toinen taho ilmoitti, että laitteen (Gree Pulsar 35) vaatimus on 16 A sulake, eikä 10 A taakse sitä voida asentaa. Toisen firman mukaan laitteita asennetaan 10 A sulakkeen taakse ja asiassa ei ole ongelmaa. Maahantuoja totesi myös, että 10 A:n taakse tietävät noita asennettavan. Mitäs sähkötekniikasta ymmärtävät tekkiläiset tuumaavat - voiko pihi-Erkki asennuttaa ko. Green rauhallisin mielin?
 
voiko pihi-Erkki asennuttaa ko. Green rauhallisin mielin?
Voi jos ei ole muuta saman sulakkeen takana. Tässä aiempaa keskustelua aiheesta tuolla lämpöpumppupalstalla. Eli 16A on lähinnä vain suositus. Koeta ihmeessä ensin, aika paljon säästää jos riittää.
 
Pyysin tarjouksen uudesta ulkorakennuksen ILP:sta. Toinen taho ilmoitti, että laitteen (Gree Pulsar 35) vaatimus on 16 A sulake, eikä 10 A taakse sitä voida asentaa. Toisen firman mukaan laitteita asennetaan 10 A sulakkeen taakse ja asiassa ei ole ongelmaa. Maahantuoja totesi myös, että 10 A:n taakse tietävät noita asennettavan. Mitäs sähkötekniikasta ymmärtävät tekkiläiset tuumaavat - voiko pihi-Erkki asennuttaa ko. Green rauhallisin mielin?
Viralliseksi sulakekooksi näyttäisi olevan ilmoitettu 13A:

Suurin kuormahan taidetaan tuottaa kylmällä ilmalla lämmityskäytössä, joten mahdollisesti 10A monessa tilanteessa riittää, mutta suositeltavaa lienee samassa rytäkässä päivittää sulaketta (?)
 
Viralliseksi sulakekooksi näyttäisi olevan ilmoitettu 13A:

Suurin kuormahan taidetaan tuottaa kylmällä ilmalla lämmityskäytössä, joten mahdollisesti 10A monessa tilanteessa riittää, mutta suositeltavaa lienee samassa rytäkässä päivittää sulaketta (?)
Sulakkeen päivittämisessä on vaan ongelmana johdinpinta-ala, eli jos asennus on tehty nirunarulla, niin sinne ei voi 16A sulaketta laittaa.

Mutta lähtökohtaisesti isompi on parempi sulakkeissakin -eipähän ainakaan pala turhaan. Jos Erkillä asennus kuuluu laitteen hintaan, niin anna ihmeessä tehdä uudet kaapelivedot ja 16A sulake laittaa sinne. Se on kalliimpaa asennusliikkeelle, mutta jos sinulle samanhintaista...
 
Täällä on aiempi kertomus kun ilmeisesti ollut 2 ilppiä + 1kW muuta 10A:ssa. Siinä on ajoittain napsanut. Tuo menee jo sellaiseksi, mitä en itse tietoisesti lähtisi kokeilemaan.
 
Periaatteessa kuuluisi viilentää katon kautta ja usein puhutaan toiseksi ylimmästä preferenssinä. Lattiaan ohjattuna se imee sekä kylmät että kuumat turhankin helposti vain ääreensä.
kuin entiseen ei-plussaan.
Tämä on tapauskohtaista ja pitää osittain paikkaansa. Jos katon rajassa olevalla ILP:n sisäyksiköllä on tarkoitus puhaltaa kylmää ilmaa suoraan käytävän päässä olevaan toiseen huoneeseen asti, niin parempi tulos saadaan, kun kylmän ilman puhallus suunnataan aika voimakkaalla nopeudella suoraan alas, jolloin se ei heti sekoitu ylös nousevaan lämpimään ilmaan. Tällä suuntauksella saadaan kylmä ilma kulkemaan nousevan lämpimän ilman alta pidemmälle.
 
Kenellä on Daikin ja Onecta-sovellus niin onko ideoita miksi tää sovellus ei tottele mun pyyntöjä. Laitan puhaltimen pienemmälle, suljen sovelluksen ja meen takas niin se on edelleen vanhalla pyynnöllä. Ja käy noin kokoajan mitä tahansa muutoksia teenkin sovellukseen niin ne palautuu vanhaan, eikö kpsky mene koneelle. Samassa wifissä on puhelin ja laite jne. En tajua. Kaukosäätimestä tietysti toimii normaalisti.
 
Kenellä on Daikin ja Onecta-sovellus niin onko ideoita miksi tää sovellus ei tottele mun pyyntöjä. Laitan puhaltimen pienemmälle, suljen sovelluksen ja meen takas niin se on edelleen vanhalla pyynnöllä. Ja käy noin kokoajan mitä tahansa muutoksia teenkin sovellukseen niin ne palautuu vanhaan, eikö kpsky mene koneelle. Samassa wifissä on puhelin ja laite jne. En tajua. Kaukosäätimestä tietysti toimii normaalisti.
Onhan ILP:llä varmasti yhteys nettiin ? Minulla ainakin toimii ihan normaalisti ko. appi.
Onectahan toimiii jopa niin, ettei tarvitse olla samassa wifissä, eli pilven kautta.
 
Kenellä on Daikin ja Onecta-sovellus niin onko ideoita miksi tää sovellus ei tottele mun pyyntöjä. Laitan puhaltimen pienemmälle, suljen sovelluksen ja meen takas niin se on edelleen vanhalla pyynnöllä. Ja käy noin kokoajan mitä tahansa muutoksia teenkin sovellukseen niin ne palautuu vanhaan, eikö kpsky mene koneelle. Samassa wifissä on puhelin ja laite jne. En tajua. Kaukosäätimestä tietysti toimii normaalisti.
Onko aikaisemmin toiminut ok? Onko ollu jotain "uudelleen asentamista" viime aikoina missä olis voinu käydä joku virhe?
Täälläkin on toiminut ongelmitta.
 
Pyysin tarjouksen uudesta ulkorakennuksen ILP:sta. Toinen taho ilmoitti, että laitteen (Gree Pulsar 35) vaatimus on 16 A sulake, eikä 10 A taakse sitä voida asentaa. Toisen firman mukaan laitteita asennetaan 10 A sulakkeen taakse ja asiassa ei ole ongelmaa. Maahantuoja totesi myös, että 10 A:n taakse tietävät noita asennettavan. Mitäs sähkötekniikasta ymmärtävät tekkiläiset tuumaavat - voiko pihi-Erkki asennuttaa ko. Green rauhallisin mielin?
Tarinasi ei kerro onko kyseessä aito tulppasulake vai nykyaikainen johdonsuoja automaatti. Etana logolla oleva tulppa malli kyllä kestää kuormittaa hetkellisiä ylivirtoja eritavalla kuin tuo automaatti. Vaan onhan niitä automaattejakin sitten erilaisilla laukasukäyrillä esim. B ja C. C kestää hetkellisesti pitempään laukeamatta. Uskoisin että 10a pelittää, ainakin jäähdytyskäytössä mukisematta.
 
Uskoisin että 10a pelittää, ainakin jäähdytyskäytössä mukisematta.
Kyllä. Oma Perfera kytketty 16A, mutta viime talvena ei kertaakaan ottoteho ylittänyt 10A vaikka teki töitäkin pakkasilla. Yläkerran makkarissa yhtä tehokas pumppu 10A takana eikä lauennu.
Daikineissa on myös tarveohjaus jota voi myös käyttää jos on pelkoa sulakkeen riittävyydestä, lämmitysteho saattaa silloin alentua.
 
Jos keskuksessa sattuu olemaan johdonsuoja-automaatit, niin onhan olemassa 13A johdonsuojia, ja aika useissa tapauksissa sellaisen saa asentaa 1,5mm2 johtimelle.

Jos taas tulppasulake, niin kyllä ne kestää pientä ylivirtaa hamaan tulevaisuuteen.
Ihmettelin töissä kun ILP oli mykkä, sulake oli palanut. Sulakkeena oli 4A (!) tulppasulake. Hyvin oli 5 vuotta Mitsun FH35 pumppua pyöritellyt :D
 
Tarinasi ei kerro onko kyseessä aito tulppasulake vai nykyaikainen johdonsuoja automaatti. Etana logolla oleva tulppa malli kyllä kestää kuormittaa hetkellisiä ylivirtoja eritavalla kuin tuo automaatti. Vaan onhan niitä automaattejakin sitten erilaisilla laukasukäyrillä esim. B ja C. C kestää hetkellisesti pitempään laukeamatta. Uskoisin että 10a pelittää, ainakin jäähdytyskäytössä mukisematta.


Kiitokset itse kullekin hyvistä kommenteista! Kyseessä on tuollainen johdonsuoja-automaatti. Vaikuttaa siltä, että kyllä tuon masiinan tohtii 10A:n taakse laittaa. Mitään mahdotonta ei autotallissa tapahdu, vaikka nyt ILP sattuisikin pimenemään. Ja jos tuota alkaa vastoin todennäköisyyksiä enemmän tapahtumaan, niin sitten käyköön sähkäri vetämässä tukevammat kaapelit (ei kuulu nyt asennuksen hintaan). Näyttäisi maallikon silmään olevan aika helppo homma tuolla autotallin puolella.
 
Eilen kävi kaveri asentamassa 2 X Gree SP Nordic pumppua kämppään.
Teki kyllä pirun hyvää työtä, sähköt suoraan sulakeelta, läpiviennit jne. viimeisen päälle.
Ens kuussa pääsee sit muuttohommiin. :D
Y4MCX0~1.JPG


20240604_154011.jpg

SLK-Monitoimi Oy oli firma, ja ei voi kun kehua.
 
Onko aikaisemmin toiminut ok? Onko ollu jotain "uudelleen asentamista" viime aikoina missä olis voinu käydä joku virhe?
Täälläkin on toiminut ongelmitta.

Nyt toimii taas, lie joku hetkellinen häiriö. Ihmettelin kun sillon ekat 3 päivää toimi hyvin ja sit ton yhden päivän sjan ei ottanut käskyjä vastaan ollenkaan.
 
Eilen kävi kaveri asentamassa 2 X Gree SP Nordic pumppua kämppään.
Teki kyllä pirun hyvää työtä, sähköt suoraan sulakeelta, läpiviennit jne. viimeisen päälle.
Ens kuussa pääsee sit muuttohommiin. :D
Y4MCX0~1.JPG


20240604_154011.jpg

SLK-Monitoimi Oy oli firma, ja ei voi kun kehua.

Kaikki johdot ja mielenkiintoiset aukot suojakuoressa tulisi peittää, ne suorastaan houkuttelevat tiaisia ja varpusia. Sille ei valitettavasti mahda mitään että ne nokkivat noita putkien eristeitä.
 
Pumpusta puuttuu kylkimuovi ja jakorasiasta kansi sekä liittimet koska asennus on selkeästi vielä kesken.

En minä ainakaan näe tuossa mitään muuta vikaa kuin että jakorasiasta on puhkaistu kalvo yläpuolelta jolloin rasian sisään päätyy vettä ennemmin tai myöhemmin mutta eipä tuo kilkkeiden sijoittelu oikein muutakaan mahdollista. Jos rasiasta on puhkaistu vesireikä niin ei mikään vaarallinen juttu, mutta mikäli ei niin se kosteus voi päätyä rakenteisiin tai vaikka seinän toiselle puolen kaapelin sisuksia pitkin.
 
Pumpusta puuttuu kylkimuovi ja jakorasiasta kansi sekä liittimet koska asennus on selkeästi vielä kesken.

En minä ainakaan näe tuossa mitään muuta vikaa kuin että jakorasiasta on puhkaistu kalvo yläpuolelta jolloin rasian sisään päätyy vettä ennemmin tai myöhemmin mutta eipä tuo kilkkeiden sijoittelu oikein muutakaan mahdollista. Jos rasiasta on puhkaistu vesireikä niin ei mikään vaarallinen juttu, mutta mikäli ei niin se kosteus voi päätyä rakenteisiin tai vaikka seinän toiselle puolen kaapelin sisuksia pitkin.
Tuosta se asentaja mainitsikin. Vesireikä on tehty.
Laitan tod. suojat noiden pumppujen päälle vielä.
Asennus.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos se on pelkkää viilennystä varten niin 2500 saa myös 2x Seiya 13 asennettuna ja on muuta omistajaa täällä, joiden kanssa pohtia toisin kuin Wilfalla.
Onko tää realistinen hinta jossain päin Suomea? En jaksanu juuri kilpailuttaa, kun sama iso toimija on asennellut taloyhtiöön noita aikaisemminkin, niin on tutut mestat ja heidän kanssaan oli helppo asioida, mutta siis sain tarjouksen Seyia 13+:sta vajaa 1900€ asennettuna ja otin päälle vielä 7 vuoden täysitakuun, niin jäi muutaman kympin alle parin tonnin. Notta kuulostais siltä, että jos paria laitetta tarttis, niin ei alle kolmosella irtoais täälläkään.

Ja ihan puhtaasti ketjun perusteella nappasin tuon laitteen, kiitos vaan kirjoittajille, kun päätin viimein alkuviikosta (hikoillessani viikon Kreikan lomaa kropasta), että nyt tää saa riittää.
 
Viime vuonna kyselin tarjouksia, niin Helsingissä on vaikea saada "merkkivalmistajan" ilppiä alle parin tonnin. Jollain ihan äärimmäisen yksinkertaisella asennuksella sen voi saada, mutta käytännössä uskoisin, että monelta menee pari tonttua rikki. Jos mennään "merkkipumppujen" ulkopuolelle, niin sitten saa pari satkua pois hinnasta ja kokonaishinnaksi tullee alle 2ke.

Kotitalousvähennyksen kanssa oma asennus meni alle 2ke, laskutushinta oli sen vajaa 2 100 e (Seiya+ 13).
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki on oma juttunsa. Aiempina vuosina ei varmaan tarvinnut huonommille asiakkaille edes vastata. Nyt on niin suuri määrä ilppiä ostettu parina viime vuonna, että hiljaista pitelee.
Lämmittävät maksaa toki, mutta viilentäviä myydään myös premium-merkeillä noin tonniin. Lähinnä sisustusohjelmien suosikista Haorista saa maksaa tuntuvasti ylimääräistä.
Jää varaa asennukseen, vaikka se onkin eri hintaista kun maakuntien alkaen 600. Timanttiporauksella (eli jos on betonin läpäisyä) muuttuu helposti 200-300 kalliimmaksi.
 
Joo, kyllähän sinne pitäisi edes yksi johto jättää heilumaan tuulessa. :p
Mietin vaan mikä toi ylimääräinen johto on mikä tulee jakorasiaan ja miksi edes käyttää jakorasiaa eikä vaan vetää suoraan turvakytkimen takakannen läpi.
 
ILP:n sisäyksikön vedenpoisto tarkoitus johtaa keittiön pesualtaan viemäriin. Poisto tulee pystysuorana pumpun oletetusta sijoituspaikasta levyväliseinän sisällä 32mm viemäriputkella allaskaappiin. Ajattelin tästä laittaa yhteen suoraan vesilukkoon mikäli löydän sopivan mallisen joka kaappiin mahtuu. Toinen vaihtoehto, joka tulee mieleen on supistaa tuo 32mm putki ja yhdistää vesilukon poistoyhteeseen (eli esim. astianpesukoneelle tarkoitettuun).

Tarvitseeko tuo väliputki varsinaista kaatoa enää kun pumpun vesi tippuu putkeen 3 metrin korkeudesta ja vastaavasti pesukoneliitäntä (ILP:ssä ei tietysti ole mitään poistopumppia vaan painovoima hoitaa homman)


Onko nämä molemmat ihan valideita asennustapoja vai olenko aivan metsässä? Keittiössä ei valitettavasti ole kuivaviemäriä, siihenhän olisi helppo vain johtaa putken pää..
 
Mietin vaan mikä toi ylimääräinen johto on mikä tulee jakorasiaan ja miksi edes käyttää jakorasiaa eikä vaan vetää suoraan turvakytkimen takakannen läpi.
Noissa turvakutkimien takakansissa ei yleensä ole kalvoläpivientejä. Sitä en tiedä mikä tuo yksi ylimääräinen kaapeli on, mutta tuskin se siellä pelkän tekemisen ilosta on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 171
Viestejä
4 503 933
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom