Ilmalämpöpumput eli ILPit

Onko normaalia, että ensitesteissä uusi ilmalämpöpumppu (Toshiba Seiya) haiskahtaa ummehtuneelta jossain tilanteessa? On ollut vain viilennyskäytössä ja hetkellisesti testattu kosteudenpoistoa. Haju on ilmennyt voimakkaimmin sammutuksen jälkeen, mutta mielestäni esim. myös sen jälkeen kun lämpötilaa on säädetty asteen verran ylöspäin. Tosiaan ihan uusi ja käyttämätön laite tuon pitäisi olla vaikkakin on tuota poistuvaa mallia (ei Seiya+). Onko tuo voinut varastoinnissa jotenkin ottaa jotain hajunlähdettä sisäänsä? Haju on samanlainen kuin ainakin omassa autossa tulee, kun ilmastointi on ollut jonkin aikaa päällä ja sammuttaa sen, minkä jälkeen siis tulee sellainen ummehtunut kostea löyhkä.
 
Onko normaalia, että ensitesteissä uusi ilmalämpöpumppu (Toshiba Seiya) haiskahtaa ummehtuneelta jossain tilanteessa? On ollut vain viilennyskäytössä ja hetkellisesti testattu kosteudenpoistoa. Haju on ilmennyt voimakkaimmin sammutuksen jälkeen, mutta mielestäni esim. myös sen jälkeen kun lämpötilaa on säädetty asteen verran ylöspäin. Tosiaan ihan uusi ja käyttämätön laite tuon pitäisi olla vaikkakin on tuota poistuvaa mallia (ei Seiya+). Onko tuo voinut varastoinnissa jotenkin ottaa jotain hajunlähdettä sisäänsä? Haju on samanlainen kuin ainakin omassa autossa tulee, kun ilmastointi on ollut jonkin aikaa päällä ja sammuttaa sen, minkä jälkeen siis tulee sellainen ummehtunut kostea löyhkä.
Se haju tulee siitä, että kenno jää kosteaksi sammuttamisen jälkeen ja sama asia myös autoissa. Eli on normaalia. Sun pitää antaa sen laitteen kuivattaa se kenno ennen sammuttamista jos et halua hajua tulevan. Eikä sitä ilmalämpöpumppua ole tarkoitus jatkuvasti sammutella.
 
Vuoden päästä olisi ajankohtaista hankkia kertostaloasuntoon viilennystä varten ilmalämpöpumppu. Lämmitys hoituu maalämmöllä joka kuuluu vastikkeeseen joten pumpussa ei tarvitse olla lämmitysmahdollisuutta ollenkaan ja sitä ei käytetä koskaan talvella. Plussaa mahdollisimman pienestä ulkoyksiköstä (tulee parvekkeelle ja vie sieltä sitten tilaa). Viilennettävänä 65 neliötä.

Mikä olisi näillä lähtötiedoilla paras valinta ja mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Mitä ominaisuuksia pumpussa pitäisi ja kannattaisi olla?

Tarkoitus järjestää jonkinlainen yhteishankinta ja ehkä parisen kymmentä halukasta voisi löytyä. Josko tuolla saisi jotain alennusta kun tilaisi kerralla 20 eikä vain yhtä. Asennus kaikissa asunnoissa käytännössä samanlainen, läpivienti putkille pitäisi olla tuossa vaiheessa tehtynä ja tulpattuna ja parvekkeelta pitäisi löytyä pistorasia.(Nämä siis tehdään talon parvekeremontin yhteydessä kaikille)

Voiko tuon ulkoyksikön kytkeä ihan perus pistorasiaan vaan töpselillä?
 
Se haju tulee siitä, että kenno jää kosteaksi sammuttamisen jälkeen ja sama asia myös autoissa. Eli on normaalia. Sun pitää antaa sen laitteen kuivattaa se kenno ennen sammuttamista jos et halua hajua tulevan. Eikä sitä ilmalämpöpumppua ole tarkoitus jatkuvasti sammutella.

Johan tuo kertoja sanoi että hajua tulee jos nostaa lämpötilaa ylöspäin. Toshiba myös kuivattaa itsensä jos sen sammuttaa viilennyksestä.
Itsellä oli sama ongelma toshiba Polarin kanssa. Purin kaupat.
 
Haju on ilmennyt voimakkaimmin sammutuksen jälkeen
Siis poikkeustilanteessa? Sammuta laite lokakuussa, laita uudestaan päälle toukokuussa. Haisee kerran vuodessa, tai ei siis pitäisi silloinkaan haista vaan laitehan on jo pysähtynyt hallitusti ja siinä kohtaa vain asetetaan sille uudet voimankäyttösäännöt.

Jos se haisee aina kompressorin pysähtyessä, se lienee rikki tai huono.

kun ilmastointi on ollut jonkin aikaa päällä ja sammuttaa sen
Ei, älä tee näin.


Johan tuo kertoja sanoi että hajua tulee jos nostaa lämpötilaa ylöspäin. Toshiba myös kuivattaa itsensä jos sen sammuttaa viilennyksestä.
Itsellä oli sama ongelma toshiba Polarin kanssa. Purin kaupat.
Viallinen laite tulee tietysti sotkea suohon. Alkuperäisestä kuvauksesta en osaa keksiä, mitä siellä on touhuttu. Ei voi tietää vaikka joku haluaisi ajaa "ilmastointia" pari tuntia silloin tällöin ja vetää pistotulpan irti kun riittää. :poop: Näitä juttujahan on tässä ketjussa parin sivun välein.
 
Viimeksi muokattu:
Siis poikkeustilanteessa? Sammuta laite lokakuussa, laita uudestaan päälle toukokuussa. Haisee kerran vuodessa, tai ei siis pitäisi silloinkaan haista vaan laitehan on jo pysähtynyt hallitusti ja siinä kohtaa vain asetetaan sille uudet voimankäyttösäännöt.

Jos se haisee aina kompressorin pysähtyessä, se lienee rikki tai huono.


Ei, älä tee näin.



Viallinen laite tulee tietysti sotkea suohon. Alkuperäisestä kuvauksesta en osaa keksiä, mitä siellä on touhuttu. Ei voi tietää vaikka joku haluaisi ajaa "ilmastointia" pari tuntia silloin tällöin ja vetää pistotulpan irti kun riittää. :poop: Näitä juttujahan on tässä ketjussa parin sivun välein.

Samat oireet kuin tuon kirjoittajalla ja kyse oli viallisesta laitteesta
 
Hei!

On vähän erikoinen tilanne käynnissä johon kaipaisin neuvoja.

Tilasin paikalliselta asennusyritykseltä ilpin asennuksen jossa laitteen maksoin ennakkoon.
12.6 oli ilpin asennus ja sähkönsyöttö laitettiin välikaton kautta tuulikaapin sulakkeeseen. Kaikki tuntui olevan kunnossa ja asentaja sanoi että asennustakuu on 2 vuotta.
13.6 asennusfirmalta tuli lasku asennuksesta jota en ole vielä maksanut.
14.6 huomasin että lapsen makuuhuoneen seinän ylhäällä katon rajassa on reikä mistä näkyi tämä kyseinen ilpin sähköjohto ja lattialla oli purua ynnä muuta seinämateriaalin palasia. (ilmeisesti välikatolta on porattu astetta sivuun tuulikaapin sijasta ja poraus tuli lapsen makuuhuoneen seinän puolelle), tämän jälkeen tein heti reklamaation kyseiselle firmalle sähköpostitse kuvineen, yritin myös soittaa mutta puheluihin ei vastattu. Tämän jälkeen menin yrityksen kotisivuille ja yllätyksekseni huomasin että siellä oli ilmoitus yrityksen lopettamisesta.

En myöskään saanut laitteista mitään takuulappuja. Kyseessä mitsubishi electric. Saako sarjanumerolla jostain selvitettyä mistä laite on ostettu ja millainen takuu siinä on? Miten toimia 2 vuoden asennustakuun kanssa? Tämähän kuulostaa täysin absurdilta että hommaat kalliin laitteen sekä siihen liittyvän asennuksen ja pari päivää myöhemmin asennustakuu sekä laitetakuu olisi poissa? Vielä lisäksi asennuksessa aiheutunut omaisuusvahinko.

Miten tälläisessä tilanteessa tulisi toimia?

******************************************************************************************************************************************************************************************************************************
-asennuslaskua (400-700 €) ei varmaankaan kannata sitten maksaa -kun olet asiasta jo reklamoinutkin saamatta vastausta- vaan säästää nekin rahat katon korjaukseen -hoituuko se jollain paneelin / levyn vaihdolla vai minkälaisesta kattomateriaalista sitten onkaan kyse?
*******************************************************************************************************************************************************************************************************************************
 
Lähetä sisä ja ulkoyksikön sarjanumerot Scanofficelle Kestävää teknologiaa suomalaiseen arkeen | Scanoffice ja selitä tilanne. Jos on virallisesti heidän kautta tuotu, niin löytyy sieltä. Asennuksesta vastaisi se alkuperäinen toimintansa lopettanut asennusfirma. Laitetakuu on joka tapauksessa Mitsubishi Electricin maahantuojalla Scanofficella, edellyttäen että laite on heidän maahan tuoma. Hyvin todennäköisesti näin on. Jos vastaus on sinun kannaltasi myönteinen printtaa sähköpostivastaus talteen. Siinä on sinulle takuulappu.

Edit. Löytykö se lopettanut firma tältä listalta: Jälleenmyyjämme ympäri Suomen | Scanoffice


Ei näytä olevan tolla listalla. Sähköpostiviesteissä jossa varattiin asennusta niin, tämä asennusfirma ohjasi scanofficen sivuille jos halusi tutustua mitsubishi electricin pumppuihin.
 
Onko normaalia, että ensitesteissä uusi ilmalämpöpumppu (Toshiba Seiya) haiskahtaa ummehtuneelta jossain tilanteessa? On ollut vain viilennyskäytössä ja hetkellisesti testattu kosteudenpoistoa. Haju on ilmennyt voimakkaimmin sammutuksen jälkeen, mutta mielestäni esim. myös sen jälkeen kun lämpötilaa on säädetty asteen verran ylöspäin. Tosiaan ihan uusi ja käyttämätön laite tuon pitäisi olla vaikkakin on tuota poistuvaa mallia (ei Seiya+). Onko tuo voinut varastoinnissa jotenkin ottaa jotain hajunlähdettä sisäänsä? Haju on samanlainen kuin ainakin omassa autossa tulee, kun ilmastointi on ollut jonkin aikaa päällä ja sammuttaa sen, minkä jälkeen siis tulee sellainen ummehtunut kostea löyhkä.
Taitaa olla normaalia tämä. Minullakin Toshiba uudesta asti haissut aina kun kompressori pysähtyy. Kostea kenno kuivahtaessaan tuoksahtaa aina näissä vähän aikaa (eli kun lämpötila saavutetaan ja ulkoyksikkö sammuu, mutta sisäyksikkö jatkaa ilman kierrätystä).

Harmi ettei tuo osaa sisäyksikköä myös pysäyttää. Vanha Panasonic osasi pysäyttää sisäyksikönkin jäähdyttäessä ja hajuhaittoja oli paljon vähemmän kun laite ei puhaltanut sitä kosteutta kennosta takaisin huoneilmaan. Poisti myös kosteutta tehokkaammin. Toki tässä riski, että alkaa hometta kasvamaan kennossa nopeammin, eli voi vaatia pesuja useammin.
 
Ei ole ILPistä kokemuksia lämmityskäytössä, joten siksi tämä viesti.
Eli - millainen ilmiö/ongelma tuo laitteen sulattelu on talvella? Se vissiin droppaa ne sulavedet allensa ja kerryttää siihen sitten jäävuoria?
Onko tämä ilmiö vältettävissä sillä, että nämä vedet johdettaisiin sisälle lattiokaivoon jos sellainen olisi passelisti tarjolla seinän toisella puolella?
Sisäyksikön kondensseille tämä lattiakaivo-optio on jo mietinnässä ja luultavasti aika helposti toteutettavissa.
 
Ei ole ILPistä kokemuksia lämmityskäytössä, joten siksi tämä viesti.
Eli - millainen ilmiö/ongelma tuo laitteen sulattelu on talvella? Se vissiin droppaa ne sulavedet allensa ja kerryttää siihen sitten jäävuoria?
Onko tämä ilmiö vältettävissä sillä, että nämä vedet johdettaisiin sisälle lattiokaivoon jos sellainen olisi passelisti tarjolla seinän toisella puolella?
Sisäyksikön kondensseille tämä lattiakaivo-optio on jo mietinnässä ja luultavasti aika helposti toteutettavissa.
Et voi johtaa sisälle.
Pulkka tai laastiämpäri alle talveks niin sillä pärjää.
 
Voihan ne halutessaan tietysti sisälle johtaa, mutta siihen saa sitten lisätä sulanapitokaapelin kaveriksi. Mitään järkeä tuossa ei tietenkään ole, mutta jos haluaa veden suoraan kaivoon niin ei voi mitään. Sisällä oleva kaivo pitää tietysti olla alempana kuin ilmalämpöpumppu tai miksei siihen välille voi viritellä myös pienitehoisen vesipumpun tarvittaessa.
 
Joo siis ihan tämä potentiaalinen laitetoimittaja eli LVI-pulju tälläisen otti viestissään alustavasti puheeksi. En ollut itse moisesta ennen kuullut joten haen tässä vaan lisätietoa itselleni ennen kuin jatkan keskustelua...
 
Et voi johtaa sisälle.
Pulkka tai laastiämpäri alle talveks niin sillä pärjää.

Totta kai voi.

VILP:ien kanssa ihan tyypillinen ratkaisu. Niissä tosin sulatusveden tuotto useimmiten moninkertainen ILP:eihin verrattuna.

Kuinka järkevää tuo ILP:ien kanssa on, onkin sitten toinen juttu. Laastipalju ei paljoa maksa ja se on helppo talvisin käydä ~kerran viikossa kippaamassa tyhjäksi. Näin itsekin toimin 2 ILP:in kanssa. Sisälle viemäröintiä pohdin puolitosissani ennen asennusta, mutta totesin, että ei ole vaivan/lisäasennuskustannusten väärti.
 
Kiitos vastauksesta! Vain viilennykseen tulossa ja 2x Seiya 13 kokonaisuudesta onkin jo tarjous saatuna, mutta sille tuli hintaa 3600€ asennuksineen. Tampereen lähistöllä kohde, joten maakunnittain saattaa olla paljonkin eroja. Toki mikäli voit vinkata liikkeen, jolta ehkä saisi tuohon hintaan, niin kiitos ja kumarrus. :tup:

Tähän päivitystä, eli Toshiban kahden sisäyksikön ja yhden ulkoyksikön -split asennettu yläkertaan ja on tämä kyllä loistavaa, että pystyy kahta huonetta viilentään tarpeen mukaan. Pumppukokonaisuus Elettronew.com -sivustolta 1 620€ kuljetuksineen ja asennus 1 090€ Tampereen lähistöllä. Pumppu saapui Keski-Euroopasta viikossa kotipihaan. Myös asiakaspalvelua tuli kiusattua parilla kysymyksellä ja sai Request info about this product -lomakkeella vastauksen molempiin kysymyksiin alle viidessä minuutissa. Suomalaisesta liikkeestä vastaavanlainen kokonaisuus olisi ollut 3 400-3 600€.
 
Taitaa olla normaalia tämä. Minullakin Toshiba uudesta asti haissut aina kun kompressori pysähtyy. Kostea kenno kuivahtaessaan tuoksahtaa aina näissä vähän aikaa (eli kun lämpötila saavutetaan ja ulkoyksikkö sammuu, mutta sisäyksikkö jatkaa ilman kierrätystä).

Harmi ettei tuo osaa sisäyksikköä myös pysäyttää. Vanha Panasonic osasi pysäyttää sisäyksikönkin jäähdyttäessä ja hajuhaittoja oli paljon vähemmän kun laite ei puhaltanut sitä kosteutta kennosta takaisin huoneilmaan. Poisti myös kosteutta tehokkaammin. Toki tässä riski, että alkaa hometta kasvamaan kennossa nopeammin, eli voi vaatia pesuja useammin.

Ei ole normaalia. Meillä on toisessa asunnossa toshiba seiya 13 josta ei tule hajua.
 
Ei ole normaalia. Meillä on toisessa asunnossa toshiba seiya 13 josta ei tule hajua.
Mielenkiintoista. Tässäkin ketjussa tuntuu useampi Toshiban omistaja olevan jolla uudesta asti tullut tuota hajua. Harvemmin tulee muilta merkeiltä vastaavaa valitusta vastaan ainakaan täällä. Kahta samanlailla oireilevaa Toshibaa olen itse nähnyt ihan livenä.

Oliko ilmanvaihdossa tai lämpökuormassa eroa verrattuna tuohon asuntoon jossa ongelmaa oli (jos kompressori käy vaikka pidempiä syklejä)? Itse en parempaa syytä keksinyt kuin, että ilmanvaihto on sen verta surkea asunnossa että haju eskaloituu kennon kuivuessa. Kennon pesut ei auttaneet mitään, mutta nykyisellään tuohon on kyllä jo tottunut.
 
Mielenkiintoista. Tässäkin ketjussa tuntuu useampi Toshiban omistaja olevan jolla uudesta asti tullut tuota hajua. Harvemmin tulee muilta merkeiltä vastaavaa valitusta vastaan ainakaan täällä. Kahta samanlailla oireilevaa Toshibaa olen itse nähnyt ihan livenä.

Oliko ilmanvaihdossa tai lämpökuormassa eroa verrattuna tuohon asuntoon jossa ongelmaa oli (jos kompressori käy vaikka pidempiä syklejä)? Itse en parempaa syytä keksinyt kuin, että ilmanvaihto on sen verta surkea asunnossa että haju eskaloituu kennon kuivuessa. Kennon pesut ei auttaneet mitään, mutta nykyisellään tuohon on kyllä jo tottunut.

Tuossa asunnossa jossa seiya13 on on lämpökuormaa paljon enemmän, mutta ajoittain kompura on silti pysähtyneenä, ei ole koskaan haissut samalta miltä Polar 25 haisi, polarista tuli ummehtunutta / etikan hajua.
Ilmanvaihdon lisäämisellä tässä nykyisessä asunnossa ei ollut vaikutusta hajuun.

Toshiban maahantuojan mukaan haju johtuu vaurioituneesta sisäyksikön kennosta, sisäyksikön vaihtoa ehdottivat, mutta asentanut firma purki mieluummin kaupat.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?

Vissiin se on tuo Melcloudin sovellus mikä tässä nyt mättää. Päivällä viilentää ja aamulla kun herää niin kämpässä 25 astetta ja ILP lämmittää. Sovelluksen avaa niin asetus on vaihtunu viilennyksestä lämmitykseen :confused: Mikähän prkln asetus tuolla on piilossa kun yrittäny käydä tuota sovellusta läpi? Ei ole mitään ajastettuja toimintoja yms. tai esitallennuksia tehtynä.
 
Vissiin se on tuo Melcloudin sovellus mikä tässä nyt mättää. Päivällä viilentää ja aamulla kun herää niin kämpässä 25 astetta ja ILP lämmittää. Sovelluksen avaa niin asetus on vaihtunu viilennyksestä lämmitykseen :confused: Mikähän prkln asetus tuolla on piilossa kun yrittäny käydä tuota sovellusta läpi? Ei ole mitään ajastettuja toimintoja yms. tai esitallennuksia tehtynä.
Eihän siinä ole automaatti päällä?
 
Tuossa asunnossa jossa seiya13 on on lämpökuormaa paljon enemmän, mutta ajoittain kompura on silti pysähtyneenä, ei ole koskaan haissut samalta miltä Polar 25 haisi, polarista tuli ummehtunutta / etikan hajua.
Ilmanvaihdon lisäämisellä tässä nykyisessä asunnossa ei ollut vaikutusta hajuun.

Toshiban maahantuojan mukaan haju johtuu vaurioituneesta sisäyksikön kennosta, sisäyksikön vaihtoa ehdottivat, mutta asentanut firma purki mieluummin kaupat.
Minulla on ollut Seiya13 alusta alkaen tuota villasukan + etikan hajua. Tulee aina silloin, kun kompura pysähtyy ja loppuu taas, kun kompura pärähtää käyntiin. Otin tuosta yhteyttä asentaneeseen firmaan silloin heti alussa, mutta eivät asiaan reagoineet ja unohdin sen sitten itsekin..
 
Minulla on ollut Seiya13 alusta alkaen tuota villasukan + etikan hajua. Tulee aina silloin, kun kompura pysähtyy ja loppuu taas, kun kompura pärähtää käyntiin. Otin tuosta yhteyttä asentaneeseen firmaan silloin heti alussa, mutta eivät asiaan reagoineet ja unohdin sen sitten itsekin..

Käyttäjät täälllä netissä tuntuu herkästi pistävän käyttövirheen piikkiin tuon vaikka koittaisi selittää että uusi laite ja tehnyt alusta lähtien samaa.

Maahantuoja oli sitä mieltä että sisäyksikön kenno on vaurioitunut jos tulee tuota hajua, vähän alkaa sekin tarina epäilyttämään, tai sitten aika helkutin monessa laitteessa se on vaurioitunut ja usean vuoden ajalta.

Toshiba kun ei ole edes halvimmasta päästä niin aika ihmeellisiä ominaisuuksia laitteissa on.
Ei tule enää Toshibaa meille. Daikinia seinälle.
 
Käyttäjät täälllä netissä tuntuu herkästi pistävän käyttövirheen piikkiin tuon vaikka koittaisi selittää että uusi laite ja tehnyt alusta lähtien samaa.
Maahantuoja oli sitä mieltä että sisäyksikön kenno on vaurioitunut jos tulee tuota hajua, vähän alkaa sekin tarina epäilyttämään, tai sitten aika helkutin monessa laitteessa se on vaurioitunut ja usean vuoden ajalta.
Varsinkin, kun laite on toukokuusta syyskuulle päällä koko ajan niin mikä lienee se käyttövirhe (viilennysmoodi). Ja jos sisäyksikön kenno olisi rikki niin eikös se tarkoittaisi, että kylmäaineet karkaa ja jos näin on niin nyt on menossa kolmas kesä laitteella ja ihan samalla tavalla työntää kylmää kuin aikaisemminkin eikä sisäyksikön kenno jäädy. En oikein jaksa usko tuohon sisäyksikön viallisuuteen.
 
Varsinkin, kun laite on toukokuusta syyskuulle päällä koko ajan niin mikä lienee se käyttövirhe (viilennysmoodi). Ja jos sisäyksikön kenno olisi rikki niin eikös se tarkoittaisi, että kylmäaineet karkaa ja jos näin on niin nyt on menossa kolmas kesä laitteella ja ihan samalla tavalla työntää kylmää kuin aikaisemminkin eikä sisäyksikön kenno jäädy. En oikein jaksa usko tuohon sisäyksikön viallisuuteen.

Anteeksi. Kennon pinnoite jos tarkkoja ollaan, ei itse kenno.
 
Minulla ehti olla Green viilentävä viisi kesää ja nyt Mitsu RW25:n toinen kesä menossa, molemmista tullut satunnaisesti tuota etikan hajua viilennysasennolla lyhyen aikaa, en ole jaksanut edes kiinnittää huomiota milloin tarkalleen. Jännä juttu jos molemmat ovat olleet rikki, uskoisin kyllä olevan ominaisuus.
 
Minulla ehti olla Green viilentävä viisi kesää ja nyt Mitsu RW25:n toinen kesä menossa, molemmista tullut satunnaisesti tuota etikan hajua viilennysasennolla lyhyen aikaa, en ole jaksanut edes kiinnittää huomiota milloin tarkalleen. Jännä juttu jos molemmat ovat olleet rikki, uskoisin kyllä olevan ominaisuus.
Jos se haju on sama mitä autoissa esiintyy niin ei se vika ole. Jos kenno jää vähänkin kosteaksi sammuttaessa niin seuraavalla kerralla aivan varmasti tuoksahtaa alussa. Omalla käytöllä tuohon voi vaikuttaa niin autossa, kuin kotona.
 
Jos se haju on sama mitä autoissa esiintyy niin ei se vika ole. Jos kenno jää vähänkin kosteaksi sammuttaessa niin seuraavalla kerralla aivan varmasti tuoksahtaa alussa. Omalla käytöllä tuohon voi vaikuttaa niin autossa, kuin kotona.

Joo, samanlainen ja siis tulee kesken käytönkin, varmaan liittyy kompuran sammumiseen ja käynnistymiseen. Opin jo vuosia sitten (varmaan tästä ketjusta) että viilennystoiminnolta kun aikoo sammuttaa niin käyttää puhallinmoodissa jokusen tunnin jotta kenno kuivuu, tätä olen noudattanut.
 
Minulla ehti olla Green viilentävä viisi kesää ja nyt Mitsu RW25:n toinen kesä menossa, molemmista tullut satunnaisesti tuota etikan hajua viilennysasennolla lyhyen aikaa, en ole jaksanut edes kiinnittää huomiota milloin tarkalleen. Jännä juttu jos molemmat ovat olleet rikki, uskoisin kyllä olevan ominaisuus.

No ei se ymmärtääkseni mikään ominaisuus ole että tulee paha haju kun kompura ei käy
 
Omassa Greessä on asetus millä ILP kuivaa sisäkennon jäähdytyksen päätteeksi, ettei pääse niin helposti tulemaan hajuja.
Pitää sisäyksikön puhallinta päällä jonkin aikaa jäähdytyksen jälkeen.
Tämä asetus piti laittaa erikseen päälle.
 
Omassa Greessä on asetus millä ILP kuivaa sisäkennon jäähdytyksen päätteeksi, ettei pääse niin helposti tulemaan hajuja.
Pitää sisäyksikön puhallinta päällä jonkin aikaa jäähdytyksen jälkeen.
Tämä asetus piti laittaa erikseen päälle.

No niin se on Toshiboissakin.
 
No niin se on Toshiboissakin.
Paitsi ei tarvitse laittaa erikseen päälle. 30 min jää räppä raolleen. Ellei paina kahdesti lisää sammutusnapista 30 sek sisään, jolloin se menee suorilta kiinni.

Seiyan pinnoite on nimeltään Magic Coil, joten sillä voi koetella hakea.
SEIYA is equipped with an acrylic resin coated coil, which helps to prevent water and dust from sticking to the coil. When the air conditioning is switched off to drain the contaminated coil, the fan continues to operate to keep the coil clean and dry.
Tai Aqua...
Magic Coil is one of Toshiba’s exclusive smart anti-stain technologies, highlighting the brand’s premium air conditioning product line.

The surface of the air conditioner is coated with a special coating called Aqua. This coating works to prevent dust from sticking to aluminum foil's outer surface so that the indoor units will be protected from harmful and polluting agents.

Not only that, the Magic Coil system can also self-remove dust through the drain with Magic Clean Air technology, helping you save on time and money for any unnecessary repairs and costs.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi ei tarvitse laittaa erikseen päälle. 30 min jää räppä raolleen. Ellei paina kahdesti lisää sammutusnapista 30 sek sisään, jolloin se menee suorilta kiinni.

Seiyan pinnoite on nimeltään Magic Coil, joten sillä voi koetella hakea.

Tai Aqua...

Totta.
 
Sovelluksessa käyttömoodi jäähdytys ja kaukosäätimessä myös sama asetus.
Ehkä itsestäänselvyys mutta tarkistitko, ettei MelCloudin kautta ole laitettu ajastusta jossa olis lämmitysmoodi valittuna?

Edit: luin huonosti edellisen viestisi, eli ei pitäisi olla ajastuksia. En ole itse käyttänyt, mutta eikös kaukosäätimenkin kautta saa tehtyä ajastuksen, jos olisi vahingossa jotenkin mennyt päälle?
 
Toshiba Seiya+ 13 sisäyksikkö on alkanut sirisemään melko äänekkäästi nyt kolmantena käyttökesänä, hieman ärsyttävä ääni pidemmän päälle. Lieneekö kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa, ja saakohan tuota vaimennettua jollain lailla...

Tuoksuja tuosta ei ole tullut missään vaiheessa.
 
Olisko laakerit menny, hankala sanoa kuulematta. Laakerit pystyy vaihtamaan tai sitten kokonaan uusi moottori. Eihän siellä ole mitään roskaa joka pääsee sirittämään ? Laakerille antaisin oman ääneni.
 
Kellään kokemuksia tästä; DUO SPLIT tai ylipäätään Wilfan pumpuista?
Tulisi uuden autotallin, noin 50m2, pääasialliseksi lämmönlähteeksi ja toinen yksikkö noin 30m2 toimistohuoneen lämmönlähteeksi. Toki molempia kesällä jäähdytetään myöskin.
 
Onko normaalia, että ensitesteissä uusi ilmalämpöpumppu (Toshiba Seiya) haiskahtaa ummehtuneelta jossain tilanteessa? On ollut vain viilennyskäytössä ja hetkellisesti testattu kosteudenpoistoa. Haju on ilmennyt voimakkaimmin sammutuksen jälkeen, mutta mielestäni esim. myös sen jälkeen kun lämpötilaa on säädetty asteen verran ylöspäin. Tosiaan ihan uusi ja käyttämätön laite tuon pitäisi olla vaikkakin on tuota poistuvaa mallia (ei Seiya+). Onko tuo voinut varastoinnissa jotenkin ottaa jotain hajunlähdettä sisäänsä? Haju on samanlainen kuin ainakin omassa autossa tulee, kun ilmastointi on ollut jonkin aikaa päällä ja sammuttaa sen, minkä jälkeen siis tulee sellainen ummehtunut kostea löyhkä.
Käyttäjät täälllä netissä tuntuu herkästi pistävän käyttövirheen piikkiin tuon vaikka koittaisi selittää että uusi laite ja tehnyt alusta lähtien samaa.

Maahantuoja oli sitä mieltä että sisäyksikön kenno on vaurioitunut jos tulee tuota hajua, vähän alkaa sekin tarina epäilyttämään, tai sitten aika helkutin monessa laitteessa se on vaurioitunut ja usean vuoden ajalta.

Toshiba kun ei ole edes halvimmasta päästä niin aika ihmeellisiä ominaisuuksia laitteissa on.
Ei tule enää Toshibaa meille. Daikinia seinälle.
Mun mielestä tuo johtuu sisäilman kosteudesta. Kun kone on ollut muutaman viikon päällä ja hilannut sisälilman kosteuden alas se kenno ei enää hikoile, eikä siten myöskään haise sammutettaessa.

Se miksi jotkut koneet tekevät tuota enemmän/yleisemmin kuin toiset liittyy mutuna siihen miten kone käyttää ja sammuttaa itsensä. Eli jos kenno pidetään kastepisteen yläpuolella, se ei tee tuota, tai jos kenno kuivataan jotenkin järkevästi.

Loppupeleissä kuitenkin se haju on sitä oman asunnon hajua tiivistetyssä muodossa, eikä varsinaisesti laitteen tuottamaa.
 
Tilasin vanhempieni omakotitaloon viime kesänä ilpin (Mitsu LN35) ja sain erään tuttuni asentamaan sen koska talo sijaitsee syrjäseudulla eikä järjellisen ajomatkan sisällä sijaitse yhtä ainoaa asennusliikettä.
Pumppu tuli ehjänä rahtina perille, olin tilannut myös kaikki mahdolliset asennuskamat tontille valmiiksi että asennus saataisiin kerralla maaliin. Asennus onnistui kivuttomasti ja pumppu on ollut käytössä jo kymmenisen kuukautta.

Nyt kesälomani alettua ja paikan päälle päästyäni aloin konffailemaan melcloudia että saan seurattua pumpun toimintaa tuolta eteläisestä suomesta käsin ja ihmettelin hieman arvokilvissä olevia numeroita, pumppu onkin malliltaan LN25 eli myyjä on lähettänyt halvemman ja pienemmän mallin eikä putkarikaan ollut asiaan kiinnittänyt mitään huomiota koska asia ei missään vaiheessa tullut puheeksi.
Laitoin myyjälle asiasta reklamaation ja tarjosivat 200e hyvitystä mikä ei mielestäni riitä alkuunkaan, se on aika tarkalleen pumppujen myyntihinnan erotus.

Olen tässä nyt pari päivää miettinyt että mitä helvettiä tuon kanssa voi tehdä, halusin nimen omaan isomman pumpun koska talo on pohjoisimmassa lapissa jossa ihan kaikki lämmitysteho tulee tarpeeseen eikä 25-sarjalainen mielestäni talven pakkasilla riitä.
Asennus oli helvetin kallis jopa tutun kautta koska tällä perällä voi käytännössä itse määrätä hintansa. Jos vaadin laitteen vaihtoa niin luonnollisesti sekin vaatii asentajan käynnin mikä ei ole pieni tai halpa juttu kun etäisyydet ovat satoja kilometrejä.
Minulla on itselläni kylmäpätevyydet joten voisin periaatteessa tehdä pumpun vaihdon itse mutta sekin vaatisi työhön tarvittavat erikoistyökalut enkä todellakaan ala tekemään muille kuuluvia hommia lomallani ja ilmaiseksi.
Eli paraskin vaihtoehto näyttää mielestäni huonolta. Jos jollain on hyviä ratkaisumalleja tähän tilanteeseen niin saa ehdottaa.
 
Tilasin vanhempieni omakotitaloon viime kesänä ilpin (Mitsu LN35)

Olen tässä nyt pari päivää miettinyt että mitä helvettiä tuon kanssa voi tehdä, halusin nimen omaan isomman pumpun koska talo on pohjoisimmassa lapissa jossa ihan kaikki lämmitysteho tulee tarpeeseen eikä 25-sarjalainen mielestäni talven pakkasilla riitä.

Onko vanhempasi siis huomanneet ettei sen teho riitä? Itellä on nyt toista vuotta ollu LN25 ja asun napapiirillä, tähän pariin talveen on mahtunu pitkiäkin pakkasia. Toista viikkoa lämpötilat -25 tai alle ja hyvin on LN25 lämmittäny talon. Tai en ole missään kohtaa sen huomannu olevan riittämätön.

Toki perseestähän tuo on, että ostetaan tuote ja saadaan muuta kun ostettu. Jäin vaan miettiin tuota kun jäin kuvaan, että sun mielestä se ei riitä, mutta onko vanhemmat huomannu ettei lämmitysteho riitä? Jos eivät niin mie ottaisin suoraan tuon erotuksen kouraan tai pyytäisin vähän ekstraa.
 
25 ja 35 ovat yleensä sama kone, ja tehoero tehdään softalla, paitsi kovemmilla pakkasilla kun laite ajaa täysillä millä tahansa softalla.

Sitä en osaa sanoa päyeekö tuo juuri tuohon malliin, mutta useampia koneneita koskee.
 
Tällä hetkellä talo lämpeää pääasiallisesti puukattilalla ja vesipattereilla, mutta tarkoitus olisi siirtyä vilppiin ensi vuonna joka tarkoittaa pakkasilla lisävastusten käyttöä. Mitä suurempi osa lämmöstä saadaan tehtyä pumpuilla niin sitä parempi.
Esitteiden mukaan LN25 tuottaa -25 pakkasella 2,3kW lämpötehoa kun taas LN35 lämmittää 3,1kW teholla.
Sisäyksiköt noissa ovat erilaiset, mutta minulle on merkityksetön asia se että johtuuko tehoero softasta vai mistä koska sellainen kuitenkin ainakin paperilla on olemassa. Lopputulos kuitenkin on se, että tehottomampi ilppi tulee näkymään kasvaneena sähkönkulutuksena talvikausina ja tuossa hommassa parin huntin säästö voi olla aika huono diili.
 
Tällä hetkellä talo lämpeää pääasiallisesti puukattilalla ja vesipattereilla, mutta tarkoitus olisi siirtyä vilppiin ensi vuonna joka tarkoittaa pakkasilla lisävastusten käyttöä. Mitä suurempi osa lämmöstä saadaan tehtyä pumpuilla niin sitä parempi.
Esitteiden mukaan LN25 tuottaa -25 pakkasella 2,3kW lämpötehoa kun taas LN35 lämmittää 3,1kW teholla.
Sisäyksiköt noissa ovat erilaiset, mutta minulle on merkityksetön asia se että johtuuko tehoero softasta vai mistä koska sellainen kuitenkin ainakin paperilla on olemassa. Lopputulos kuitenkin on se, että tehottomampi ilppi tulee näkymään kasvaneena sähkönkulutuksena talvikausina ja tuossa hommassa parin huntin säästö voi olla aika huono diili.

Mie en nyt sun kanssa halua alottaa mitään kinastelua, mutta näin LN25 omistajana haluaisin kuitenki kuulla sen teorian ja käytännön eron? Kuten tuossa aiemmin sanoit " eikä 25-sarjalainen mielestäni talven pakkasilla riitä " niin onko tämä siis sun teoria ettei se riitä? Kysyin samalla, että ovatko vanhempasi moittineet ettei se lämmitä?

Tuossa LN25 ja LN35 on kuitenkin lämmitystehossa 300W ero (LN25 6,3kW ja LN35 6,6kW). LN25 mallissa on parempi SCOP arvo(5,2 vs 5,1). (sen verran piti googletella :lol:)

Ja siis oma henk.koht. kokemus -25 asteen pakkasilta parilta viikolta niin aina se on lämmittäny talon ja aina se on puhaltanu lämmintä ilmaa.
 
Just meinasin samaa sanoa, että voi olla jopa onni onnettomuudessa kun saanu LN25:n jos nyt ei oo mikään megaiso ja huonosti eristetty lukaali, missä lämpöö menee hirveesti harakoille. Paremmin yleensä noi 25:t toimii normikokoisissa ok-taloissa, ei tuu lämpimämmällä vuosipuoliskolla niin paljoa katkokäyntiäkään vs. 35-sarjalla IV-ilmastovyöhykkeen säädatalla.
 
Ottaisin sen hyvityksen kun kerta tarjosivat. Vaihtoehtona on että jostain Temusta naaraat ne vaihtokamat ja teet itse. Silloin menee 60 luokkaa minimitason letkuihin, 180 jos vaadit digitaalisen tyhjiömittarin (tyytyisin pelkkään tyhjiöintiin ajan kanssa). Amazon desta tyhjiöpumppu 150.
Ruuviväännin taatusti löytyy ja liitokseen irittää jakari (pro momenttiavain). Eli 300 kaikki tarvittava kun putket, teline on jo LN25:sta (ja seinä läpäisty).

Erityisesti kun vertaa tuota +200 vs -300 & työ ja tuska niin tehnee mieli sinnitellä LN25:lla. Kun ei se LN25 edes vaihdu näillä puheilla 35:een sieltä ostopaikasta.
 
Viimeksi muokattu:
Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Ottaisin hyvityksen ja antaisin asian olla. LN25 itselläkin, ja on oikein soiva peli. Eikä ne vehkeet jatkuvasti talvellakaan käy täydellä teholla, loppujen lopuksi noiden ero jää varsinkin euroissa mitattuna jäisi niin pieneksi, ettei tods. maksaisi vaivaa alkaa vaihdattamaan laitetta varsinkaan tällaisessa syrjäisessä sijainnissa.
 
Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Ottaisin hyvityksen ja antaisin asian olla. LN25 itselläkin, ja on oikein soiva peli. Eikä ne vehkeet jatkuvasti talvellakaan käy täydellä teholla, loppujen lopuksi noiden ero jää varsinkin euroissa mitattuna jäisi niin pieneksi, ettei tods. maksaisi vaivaa alkaa vaihdattamaan laitetta varsinkaan tällaisessa syrjäisessä sijainnissa.

Euroissa mitattuna LN25 tulee about aina väkisin halvemmaksi.
 
Käytetyn ilmalämpöpumpun hommaaminen. Asennus tulisi toki pätevän asentajan toimesta, mutta mitä tuossa hankinnassa kannattaa ottaa huomioon?

Yleisesti ammattilaiset tuntuu purkavan noita siten että kylmäaineet ajetaan ulkoyksikköön. Jos uusi asennuspaikka tarvii lyhyemmät väliosat, voiko noita väliosia pätkiä uutta asennusta varten?

Onko kukaan ollut joko asentamassa käytettyä taikka kurkkinut olan yli?
 
Käytetyn ilmalämpöpumpun hommaaminen. Asennus tulisi toki pätevän asentajan toimesta, mutta mitä tuossa hankinnassa kannattaa ottaa huomioon?

Yleisesti ammattilaiset tuntuu purkavan noita siten että kylmäaineet ajetaan ulkoyksikköön. Jos uusi asennuspaikka tarvii lyhyemmät väliosat, voiko noita väliosia pätkiä uutta asennusta varten?

Onko kukaan ollut joko asentamassa käytettyä taikka kurkkinut olan yli?
Ne putket kannattaa laittaa uusia, kun ei juuri mitään maksa. Toki voi lyhentää ja tehdä uudet laipat, jos haluaa sniiduilla.
Käytettyä pumppua ei ole juuri mitään järkeä asennuttaa, jos ei ole tuttu asentaja, kun nuo ottaa siitä sen 600€.
Kiinasta tyhjyöpumppu ja laippatyökalut on ehkä 150€ ja saat ne myytyä eteenpäin satasella...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 136
Viestejä
4 503 081
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom