Monta kesää olen arponut pitäisikö laittaa ilppi, tarve oikeastaan vain viilennykselle. Mutta ei lämmitysavusta haittaakaan ole esim. keväisin ja syksyisin, jolloin lattiakierron olen katkaissut, päälämmitys maalämmöllä ja takkaa polttelen huvikseen kerran päivässä.
A) Pitäisi päästä mahdollisimman halvalla. Koska ei välttämättä pitkään tässä asuta ja myyntihintaan ei ole nostavaa vaikutusta (muuttotappiokunta ja RMT ei mikään hitti ole).
B) Rintamiestalon sokkeloisuudesta johtuen, etenkin yläkerta ongelma kun ovia. Keski-/asuinkerros hieman avarampi ja pääsee "piipun ympäri" eikä ole ovia.
Eli millaista pumppua ja tärkein, mitkä olisi asennuspaikat jos laittaisi kaksi? Luulen että menen yhdellä pumpulla kuitenkin hinnasta johtuen, niin ylä vai alakerta?
Tiedän että lämpö nousee ja viileä näin ollen pyrkii alemmaksi, jolloin yläkerta olisi viilennyksen kannalta parempi, mutta epäilen., että tuon portaikon kautta ei hirveästi valu ilmaa alaspäin ja koneellinen (LTO) ei riitä jakamaan viilennystä koko taloon vaikka ajaisi kennon läpi myös kesällä.
Tuossa havainnekuvat. (yläkerran vaatehuone on nykyään myös "makuuhuone")
Lienee makuuhuoneet viilennyksen kannalta tärkeimmät. Laita sisäyksikkö jompaan kumpaan paikkaan jos mahdollista. Kyllä noista paikoista jonkun verran kylmää alaspäin valuu.