Mulle tuli tarjous kerrostaloon asennettuna Toshiban Seiya+ 10 2100e. Kaksi kesää tuskailtu, ei enää.
Odotetaan vielä parista paikkaa parempaa tarjousta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pirun kova hinta, asennus on tonnin?Mulle tuli tarjous kerrostaloon asennettuna Toshiban Seiya+ 10 2100e. Kaksi kesää tuskailtu, ei enää.
Tuli hankittu Green Bora viilennykseen. Aina kun säätää asetuksia niin sisäyksiköstä kuuluu BEEEB koko asuntoon kantautuvalla äänellä.
Saakohan tuota typerää speakeria vaimennettua jollakin näppäinyhdistelmällä vai pitääkö se avata ja teipata umpeen?
Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.Pirun kova hinta, asennus on tonnin?
Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.
Tokikin "hinta asennettuna" oli n. 2200€, mutta sehän ei vielä sisältänyt mitään parveketellinkejä, timanttiporauksia yms.
About joo, timanttireikä oli jo melkeen 400e.Pirun kova hinta, asennus on tonnin?
Kovat on hinnat.About joo, timanttireikä oli jo melkeen 400e.
Mitsu 1780 ja Toshiba 1930 € asennuksineen ja timanttiporauksineen.Kerro nyt ne hinnatkin![]()
Työhön nähden hinta kuulostaa kovalta. Pari ilppiä tuli syksyllä laitettua.Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.
Tokikin "hinta asennettuna" oli n. 2200€, mutta sehän ei vielä sisältänyt mitään parveketellinkejä, timanttiporauksia yms.
Jep. Sitä ne hinnat nyt herran vuonna 2023 pk-seudulla kuitenkin on. Kysyntä on niin kovaa ollut jo useamman vuoden, että ihan sama mitä asennuksesta ryös... veloitetaan ja kaikki asennusajat ja pumput myydään silti. Paradoksaalista on elämä neukkukuutioissa, mutta markkinataloudessaTyöhön nähden hinta kuulostaa kovalta. Pari ilppiä tuli syksyllä laitettua.
Joo, se mitä olen hintoja kysellyt, niin työn osuus on 600-800 e täysin perusasennukselle (johon asentajalta tuskin menee kovin montaa tuntia...). Siihen päälle kaikki ekstratyö, esim. juuri timanttiporaus, väliseinien läpiviennit, pitkät vedot, korkealla olevat/muuten hankalat asennuspaikat jne. Kun pumppu on tonnin luokaa ja telineet, koteloinnit, kaapelit ym. materiaalit 300-500 e, niin kyllä se pakosti menee sinne parin tonnin päälle. Näin se on Helsingissä ainakin.Jep. Sitä ne hinnat nyt herran vuonna 2023 pk-seudulla kuitenkin on. Kysyntä on niin kovaa ollut jo useamman vuoden, että ihan sama mitä asennuksesta ryös... veloitetaan ja kaikki asennusajat ja pumput myydään silti. Paradoksaalista on elämä neukkukuutioissa, mutta markkinataloudessa![]()
Joo, varmasti pääsisi halvimmalla, kun ostaisi kaiken itse erikseen ja asennuksenkin tuntityönä. Mutta realistisesti taloyhtiössä asuvan on kyllä melkeinpä järkevinta tilata kaikki samasta paikasta, koska luvitus ym. on silloin helpointa.Maksoin asennustarvikkeista ~150e. Kovat on katteet.
Jep. Koitapa kysellä täällä asennusta itse hankitulle pumpulle ja tarvikkeille. Ehkä joku ukko+pakuri voi suostuakin, mutta eri asia mitä taloyhtiö sanoo tällaisen yrityksen hyväksyttävyydestä, ja saatko asianmukaiset suunnitelmat ja laskuerittelyt... Itse kyllä maksoin mielelläni yritykselle, joka hoiti kaiken alusta loppuun mallikkaasti ja nopealla aikataululla. Nyt on laatuvehje pöheltämässä ja nostamassa asumisen laatua toivottavasti seuraavat 15 vuotta ainakin.Joo, varmasti pääsisi halvimmalla, kun ostaisi kaiken itse erikseen ja asennuksenkin tuntityönä. Mutta realistisesti taloyhtiössä asuvan on kyllä melkeinpä järkevinta tilata kaikki samasta paikasta, koska luvitus ym. on silloin helpointa.
Esim. omassa yhtiössä luvan saanti on niin, että vaaditaan koko remontista työseloste. Sen voi tietysti tehdä itse, mutta yhtiö vai vaatia valvontaa, jos sillä on epäilys, että homma ei mene putkeen, esim. kaikkeen itse tehtyyn vaaditaan yhtiön valvontatarkastukset, jotka maksavat ja rahallinen hyöty voi nollautua siihen. Jos taas remontin tekijänä on "tunnettu" firma ja hoitaa koko kokonaisuuden, niin riittää pelkkä firman kirjoittama työseloste.Jep. Koitapa kysellä täällä asennusta itse hankitulle pumpulle ja tarvikkeille. Ehkä joku ukko+pakuri voi suostuakin, mutta eri asia mitä taloyhtiö sanoo tällaisen yrityksen hyväksyttävyydestä, ja saatko asianmukaiset suunnitelmat ja laskuerittelyt... Itse kyllä maksoin mielelläni yritykselle, joka hoiti kaiken alusta loppuun mallikkaasti ja nopealla aikataululla. Nyt on laatuvehje pöheltämässä ja nostamassa asumisen laatua toivottavasti seuraavat 15 vuotta ainakin.
Voikohan tuollaista enää vaatia uuden ennakkopäätöksen myötä? Tosin itselleni nyt oli muutenkin tärkeää, että on ns. laput kunnossa ja luotettava firma tehnyt asennustyön, jos vaikka joutuisi joskus vääntämään vakuutusyhtiön tms. kanssa jostain.Esim. omassa yhtiössä luvan saanti on niin, että vaaditaan koko remontista työseloste. Sen voi tietysti tehdä itse, mutta yhtiö vai vaatia valvontaa, jos sillä on epäilys, että homma ei mene putkeen, esim. kaikkeen itse tehtyyn vaaditaan yhtiön valvontatarkastukset, jotka maksavat ja rahallinen hyöty voi nollautua siihen. Jos taas remontin tekijänä on "tunnettu" firma ja hoitaa koko kokonaisuuden, niin riittää pelkkä firman kirjoittama työseloste.
Piti kokeilla ja kyllä siitä joku äänimerkki kuuluu kun jotain säätää. Ohjekirjaa katsoen ei taida olla mahdollista ottaa tuota pois. En kyllä ymmärrä miksi tuo niin paljoa haittaa? Eli sanotaan nyt vaikka tämän kuun alussa jos kerran kuului ääni kun sen pisti päälle ja sitten esim. elokuun lopulla jos kuuluu toisen kerran ääni kun sen pistää pois päältä en sanoisi että tuo hirmuisen suuri ongelma on. Enempi siitä (ainakin itsellä) ääntä kuuluu kun esim. imuroi suodattimet ennen ja jälkeen käyttöönottoa.
Pitää vaan päättää haluaako sitä käyttää +23C vai +24C. Itse myös olen kertaalleen katsonut mihin kohtaan tuon siivekkeen lukitsee ja se muistaa sen kyllä hyvin viimevuodesta. Joten noiden "piippausten" määrä on keskimäärin 2kpl vuodessa mikä on minusta ihan inhimillistä vielä.
Ei vie paljoa sähköä ja kenno pysyy kuivana -> ei homehdu. Itse nimenomaan säädin oman Daikinin niin, ettei koskaan lakkaa puhaltamasta. Tasainen humina on myös miellyttävämpi kuin katkova. Keväällä päälle ja syksyllä pois, as simple as that.Aattelin että laittaisin tuon Home Assistentiin ohjaukseen: kun kämpän lämpötila alle 23C, niin kokonaan pois pöhisemästä,mutta en kaipaile piippauääntä automatiikasta
Kesässä aika paljon päiviä jolloin 24C pyynnöllä pumppu ainoastaan kierrättää ilmaa. Eikä siitä ihan hirveästi iloa ole. Kuuluu huminaa ja vie turhaa sähköä.
Kaipa taloyhtiö saa valvoa kaikkea talon rakenteisiin, eli yhtiön omaisuuteen kohdistuvaa muutostyötä. Mutta ei voi kieltää, jos muutokset tehdään asianmukaisesti.Voikohan tuollaista enää vaatia uuden ennakkopäätöksen myötä? Tosin itselleni nyt oli muutenkin tärkeää, että on ns. laput kunnossa ja luotettava firma tehnyt asennustyön, jos vaikka joutuisi joskus vääntämään vakuutusyhtiön tms. kanssa jostain.
Soneparilla olisi tämmöinen 333€ alv0 jotain juttua tästä lämpöpumppufoorumilta löytyi Ilmalämpöpumppu KAISAI - KWX-09HRGI/HRGO WIFI jäähdytysKenelläkään kokemusta Frezzer Nordic K12 ilpistä?
Tuota myydään 600-700 hintaan vähän joka paikassa. Arvosteluja ei vaan pahemmin löydy.
Meillä tulisi pääosin jäähdytykseen (kaukolämpö asunto), lämmitykseen vain jos tulisi jotain katkoksia taloyhtiössä/kaukolämpöverkossa.
Soneparilla olisi tämmöinen 333€ alv0 jotain juttua tästä lämpöpumppufoorumilta löytyi Ilmalämpöpumppu KAISAI - KWX-09HRGI/HRGO WIFI jäähdytys
Jäähdytyskäytössä niin väliä merkillä. Noitakin saa useamman varalaitteen yhden kalliin laitteen hinnalla.
Joku joskus väitti, että kortilla sieltä pystyisi ostamaan yksityisenä, mutta en ole kokeillut. Lähinnähän yrityksille nuo tukut on suunnattu, kun hinnatkin ilmoitetaan alv0. Jos työpaikalla on tili niin sitä kautta ainakin osto onnistuu paikanpäällä kortilla maksamalla.Sonepar ei taida myydä yksityishenkilöille ollenkaan? Palvelee vain yritysasiakkaita?
Lähinnä herää kysymys millainen melutoosa mahtaa tuohon hintaan olla. Taloyhtiössä ulkoyksikön äänitasolla voi olla ratkaiseva merkitys, ja itselläni valintaa ohjasi yhtälailla sisäyksikönkin hiljaisuus.Kenelläkään kokemusta Frezzer Nordic K12 ilpistä?
Tuota myydään 600-700 hintaan vähän joka paikassa. Arvosteluja ei vaan pahemmin löydy.
Meillä tulisi pääosin jäähdytykseen (kaukolämpö asunto), lämmitykseen vain jos tulisi jotain katkoksia taloyhtiössä/kaukolämpöverkossa.
Tuskin muutenkaan kannattaa sitä halvinta rimpulaa ja ei niin tunnettua merkkiä ottaa, kun nämä saattaa kestää yli 10v käyttöä.Lähinnä herää kysymys millainen melutoosa mahtaa tuohon hintaan olla. Taloyhtiössä ulkoyksikön äänitasolla voi olla ratkaiseva merkitys, ja itselläni valintaa ohjasi yhtälailla sisäyksikönkin hiljaisuus.
Mulla on viime kesänä hankittu Ilmalämpöpumppu KAISAI - KWX-12HRGI/HRGO WIFI jäähdytys tai ainakin hyvin samanlainen. Vielä toimii ja hyvin jaksoi pitää kesäasunnon ylläpitolämmön viime talven ajan. Eteläisimmässä osassa Suomea, joten kovin koville ei joutunutkaan.oneparilla olisi tämmöinen 333€ alv0 jotain juttua tästä lämpöpumppufoorumilta löytyi Ilmalämpöpumppu KAISAI - KWX-09HRGI/HRGO WIFI jäähdytys
Jäähdytyskäytössä niin väliä merkillä. Noitakin saa useamman varalaitteen yhden kalliin laitteen hinnalla.
Meille tuli Mitsun LN35 ja ulkoyksiköstä kuuluu hiljainen, mutta selkeä porina. Ääni muistuttaa kiehumista ja kulpimista. Onko tämä kuinka normaalia? Koneen oikea puoli jossa liittimet. Liittyykö paine muutoksiin ja höyrystymiseen vai voiko epäillä jotain vikaa? Kylmää työntää ja tuntuu toimivan, mutta äänet epäilyttää.
En ole itse tuollaista kuullut, mutta harvemmin ulkoyksikköä tulee kuunneltua. Onko tuossa miten pitkät putket?Meille tuli Mitsun LN35 ja ulkoyksiköstä kuuluu hiljainen, mutta selkeä porina. Ääni muistuttaa kiehumista ja kulpimista. Onko tämä kuinka normaalia? Koneen oikea puoli jossa liittimet. Liittyykö paine muutoksiin ja höyrystymiseen vai voiko epäillä jotain vikaa? Kylmää työntää ja tuntuu toimivan, mutta äänet epäilyttää.
Taitaa olla noin 4m, eli aika lyhyt veto.En ole itse tuollaista kuullut, mutta harvemmin ulkoyksikköä tulee kuunneltua. Onko tuossa miten pitkät putket?
Paitsi että porina tulee ulkoyksiköstä. Asiaa kyllä sivutaan tässäkin tapauksessa.Tuolla juteltu aiheesta Sulatuksen äänet sisäyksikössä
Tuosta kapulan lämpötilamittauksessa oli muistaakseni tässä ketjussa aiemmin juttua, löytyisiköhän hakutoiminnolla? Ilmeisen harvinaista nykyään.Mikä mahtaa olla tällä hetkellä paras vaihtoehto uudeksi ilpiksi. Vanha on jo 13v vanha ja ajattelin sen uusia ennen seuraavaa talvea. Tulisi siis lämmitys ja jäähdytyskäyttöön. Lämmitetettävää joku 100m2.
Hinnalla ei väliä, vaan laadulla.
Onko missään premium mallissa mahdollista laittaa käyttökapulaan lämpötilaseuranta? Meillä on ILP käytävän päässä ja takan lämpö ei oikein ylety sinne, niin tuo takkatoiminto ei tuollaisena oikein toimi kun pumpulle asti ei tapahdu lämpötilanmuutosta.
Se on Midean valmistama, kuten @Perkeles vähän yllä vihjasikin. Ainakin Fujitsu toi noita aiemmin Suomeen. Sisko hommasi itselle ja mulle mökkikäyttöön firman kautta ja olivat todella edulliset (alle tonnilla taisi olla kaksi laitekokonaisuutta, ilman asennusta). Imeisesti juuri tuolta Soneparista tai jonkun välikäden kautta, kun huomasin myöhemmin paikalla käyneen asennusäijän mainostavan noita.Tuo Kaisai oli jonkun ison valmistajan itäblokin maihin suunnattu mallisto, mutta unohtunut mikä se oli.
Toisaalta, eihän noilta ilp valmistajia käytännösaä ole kuin jotain puolenkymmentä, joku iso valmistaja ne kaikki tekee.
Toshiban Polarissa on hyvin toimiva takkatila, eli se puhaltaa haluamallasi nopeudella riippumatta lämpötilaerosta. Muuten valkkaisin Daikinin.Mikä mahtaa olla tällä hetkellä paras vaihtoehto uudeksi ilpiksi. Vanha on jo 13v vanha ja ajattelin sen uusia ennen seuraavaa talvea. Tulisi siis lämmitys ja jäähdytyskäyttöön. Lämmitetettävää joku 100m2.
Hinnalla ei väliä, vaan laadulla.
Onko missään premium mallissa mahdollista laittaa käyttökapulaan lämpötilaseuranta? Meillä on ILP käytävän päässä ja takan lämpö ei oikein ylety sinne, niin tuo takkatoiminto ei tuollaisena oikein toimi kun pumpulle asti ei tapahdu lämpötilanmuutosta.
Daikininkin saa puhaltamaan pysähtymättä, mutta onko se sitten jotenkin eri asia kuin takkatila? Itse laitoin täältä saamillani ohjeilla pöheltämään tuon taukoamatta, eli tuuletin pyörii silloinkin kun laite ei jäähdytä. Ärsytti niin se päälle-pois-katkominen, tasainen humina on paljon miellyttävämpi ja uskoisin jäähtyneen ilmankin leviävän paremmin näin.Toshiban Polarissa on hyvin toimiva takkatila, eli se puhaltaa haluamallasi nopeudella riippumatta lämpötilaerosta. Muuten valkkaisin Daikinin.
Daikinin takkatilan toiminta lämmitystilassa toimii eri tavalla kuin jäähdyttäessä, se perustuu kennolle tulevan ilman ja pyynnin lämpötilaeroon. Jäähykäytössä koneen saa tosiaan pöheltämään vakionopeutta sillä huoltomanuaalin neuvomalla tempulla. Hölmöä, että samaa ohitusta ei voi tehdä lämmityksessä, koska se toimisi monessa tapauksessa hyvin hukkalämmön levittäjänä ilman takkaakin.Daikininkin saa puhaltamaan pysähtymättä, mutta onko se sitten jotenkin eri asia kuin takkatila? Itse laitoin täältä saamillani ohjeilla pöheltämään tuon taukoamatta, eli tuuletin pyörii silloinkin kun laite ei jäähdytä. Ärsytti niin se päälle-pois-katkominen, tasainen humina on paljon miellyttävämpi ja uskoisin jäähtyneen ilmankin leviävän paremmin näin.
Eli nämä olisi nyt listalla: Mitsu RW35, Toshiba premium 35 ja onko Daikinin lippulaiva sitten tuo perfera 30?
Mikä näistä kolmesta on hiljaisin?
Daikinin Perfera 40 vastaa noita kahta muuta. Vaikea sanoa, mikä on hiljaisin, mutta itsellä on tuo kone ja kolmostasolla ääni hukkuu normaaliin ilmanvaihdon kohinaan, mutta ilma liikkuu kuitenkin hyvin.Eli nämä olisi nyt listalla: Mitsu RW35, Toshiba premium 35 ja onko Daikinin lippulaiva sitten tuo perfera 30?
Mikä näistä kolmesta on hiljaisin?