Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.Hyötysuhteesta. Harva valmistaja uskaltaa tietoa paljastaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.Hyötysuhteesta. Harva valmistaja uskaltaa tietoa paljastaa.
No ne ovat jossakin laboratoriossa testattuja lukuja, kuten autojen normikulutuksetkin tai sähköauton ajomatka. Käytännössä oman torpan seinällä ei kukaan osaa sanoa mitä eroja pumpuissa on. Riippuu olosuhteista ja monesta muusta asiasta.Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.
Oma reilun kuukauden kokemukseni vaihdosta:Miten tuota lämmittävän pumpun vaihdon kannattavuutta pitäisi laskea? Laitettiin autotalliin viime kesänä n. 10v vanha pumppu kun ilmaiseksi saatiin. Entsisellä omistajalla se ei ole ollut kuin muutaman vuoden käytössä.
Tämän kuun aikana ottanut vajaa 200kWh, lämmitys 10C, n. 70m2. Ulkolämpötila näyttää olleen +10C ja -10C välillä.
Scop on ilmoitettu eteläsuomen korkeudella. Lisäksi tuohon vaikuttaa mitoitus eli pumpun kuormitus. Ainakin omissa hyötysuhde laskee korkealla kuormituksella.Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.
Ehkä 2010-luvulla rakennetuissa ja sitä uudemmissa taloissa. ILP-talot tuppaa olemaan tätä vanhempia.Lisäksi mun mielestä tuo pohjoisen scop:kin on laskettu eteläeurooppalaisen talon mukaan, eli lämmitys aloitetaan kun ulkolämpötila on jotain 19°C tjsp... Suomalaisittain eristettyä taloahan ei tarvitse alkaa erikseen lämmittämään ennen kuin vasta kun ulkolämpö hiipii johonkin alle 10°C, tai jopa myöhemminkin. Laitteiden ja ihmisten "hukkalämpö" yhdistettynä ilmanvaihdon lämmön talteenottoon riittää melko pitkälle kun rakenteet ovat eristettyjä.
Itsellä tuli edelliskeväänä uusi mitsu vuoden 2007 Daikinin tilalle. Daikiniin uusin puhallinmoottorin joka maksoi 60e kotiin tuotuna ebaystä, putsasin kunnolla ja laitoin kellariin lämmittämään harrastetilaa. Asennuksen yhteydessä uudet kylmäaineet sisään. Hyvin on nyt 2 talvea pitänyt kellarin jatkuvasti +18 asteessa ilman mitään apulämmityksiä.hyvätkin pumput jatkuvassa lämmityskäytössä harvoin kestää yli 15v, joku 7-10v normi vaihtoikä ja huono pumppu kestää 1-2v niinkuin itsellä kävi. Mitään laakerointeja, tai kompressorin vaihtoa yms vanhoille ei aleta suorittamaan vaan se on yleesä järkevämpää uus pumppu kun vanhaan tulee vika.
No 90 puolessa välissä tuo muuttui. Asun 97 talossa jossa on talteenotto. Puhallusvillaa tykitettiin joskus 15 vuotta sitten puoleen metriin, ja ei kyllä mitään tarvetta ole alkaa lämmittämään ennen kuin vasta 10° korvilla.Ehkä 2010-luvulla rakennetuissa ja sitä uudemmissa taloissa. ILP-talot tuppaa olemaan tätä vanhempia.
Mulla on 90-luvun alussa rakennettu talo ilman lämmön talteenottoa. Takkaa tulee poltettua vappunakin.
Jahas ruvennu näköjää Mitsubishin melcloudin energiankäyttö luvut ihan hourimaan kun nollakelillä menee enemmä kun viimetalven pakkasilla. Samaa kaavaa näyttää homeassistant lisäosa, tai sitten näytti liian pieniä aluksi. Pitänee laittaa kunnon virtamittari väliin niin saa oikeaa dataa eikä vain arvailuja cloudin kautta.
Jatketaan vielä tätä keskustelua. Onko kellään kokemuksia kiertoilmakojeesta?Paremmin pölyiseen tilaan sopisi kiertoilmakoje joka on suunniteltu pölyiseen tilaan. Perusilmalämpöpumppu kierrättää sitä pölyistä ilmaa sen sisäyksikön suodattimien läpi ja on todennäköisesti nopeasti tukossa. Tässä yksi: Esite_Toshiba_AW_DX_-_Suurten_tilojen_lampopumppu.pdf (kotisivukone.com)
Jahas ruvennu näköjää Mitsubishin melcloudin energiankäyttö luvut ihan hourimaan kun nollakelillä menee enemmä kun viimetalven pakkasilla. Samaa kaavaa näyttää homeassistant lisäosa, tai sitten näytti liian pieniä aluksi. Pitänee laittaa kunnon virtamittari väliin niin saa oikeaa dataa eikä vain arvailuja cloudin kautta.
Ja suojakytkimestä tai vastaavasta. Kauko ei riitäVedä virrat pois puoleksi tunniksi, niin se resetoi itsensä. Yleensä mittaus sen jälkeen taas toimii.
Koska se pienikin vesi jäätyy ja tyhjiöintipumppu ei sitä saa poistettua sieltä. Ei ole niin nopeaa asentajaa, että saisi putket asennettua paikoilleen ja tyhjiöityä, etteikö yli 10 asteen pakkasessa jäätymistä tapahtuisi.Miksi talvella tapahtuvassa asennuksessa puhutaan tyhjiöinnin vaikeudesta? Eli kosteutta ei väitetysti saada välttämättä niin hyvin pois kuin kesällä.
Eikö tarkoitus ole nimenomaan minimoida putkistoon jäävä vesimassa? Ulkoilmassa oleva vesimassahan on pienimmillään juuri talvella, jolloin absoluuttinen ilmankosteus on pieni. Eli voisi kuvitella tyhjiöinnin olevan sitä helpompaa, mitä kylmempi on (pois lukien kylmyyden tuomat materiaalitekniset haasteet).
Koska se pienikin vesi jäätyy ja tyhjiöintipumppu ei sitä saa poistettua sieltä. Ei ole niin nopeaa asentajaa, että saisi putket asennettua paikoilleen ja tyhjiöityä, etteikö yli 10 asteen pakkasessa jäätymistä tapahtuisi.
Eikö noissa asennuksissa ole -20c rajana?
Meillä on 1999-2000 valmistunut harkkotalo ja suunnilleen samoilla asteilla mennään. 400mm villaa vintillä ja seinissä 100mm uretaania harkon välissä. Lämmön talteenotto ilmanvaihdossa.No 90 puolessa välissä tuo muuttui. Asun 97 talossa jossa on talteenotto. Puhallusvillaa tykitettiin joskus 15 vuotta sitten puoleen metriin, ja ei kyllä mitään tarvetta ole alkaa lämmittämään ennen kuin vasta 10° korvilla.
Pumppu pois päältä, takaisin päälle. Melcloudin asetuksista restart wifi interface. Taas toimii.Onko muita joilla melcloud ilmoittaa yksikön olevan offline? Yksikkö on kuitenkin ihan onnistuneesti wifissä kiinni, mutta ei tunnu saavan jotenkin yhteyttä melcloudiin tms. Melcloudin sivuilla on tiedote, että tutkivat tätä, mutta onko joku saanut jollain omilla konsteilla toimimaan taas normaalisti yhteyttä?
Vaihda maatelineelle jos mahdollista niin loppuu äänet. Itsellä oli lautaseinässä Panasonic kun myyjä väitti ettei resonoi. Lähti äkkiä maatelineelle eikä kuulu enää mitään!Ei voi sanoa olevani täysin tyytyväinen tähä RW35-malliin. Ulkoyksikkö on äänekäs ja ilmeisesti resonointiäänet tulee sisälle ja kun makuuhuone on seinän toisella puolella ja vielä aikasemmin nukuin että pää oli sen seinän puolella, tämä häiritsee unta. Nyt pikakeinona siisrin sängyn toiseen kohtaan, johon ei ainakaan yhtä lujaa kuulu. Tämä siis nyt -7 asteessa ääntää lujemmin kuin yli 10v Panasonic -20 asteessa. Kun kuumalla vedellä sulatin kiinnitystelineen kumit, ääni katosi ehkä pariksi tunniksi, eli kunnes kumit taas jäätyi ja kovettui, pitänee siis vaihtaa jouset nuiden kumien tilalle. Seinä on tiiliseinä ja siis ilppi on seinätelineellä.
Sitten yhdessä vaiheessa lisäksi ritilä rupesi rämisemään äänekkäästi, tähän auttoi kun sai ritilän ja muovin väliin kertynyt jään pois. Sitten vielä rupesi nyt viime päivinä lämmitysteho tippumaan ja sisälämpötila alle 20 asteen yhtäkkiä. Kävin ulkoyksikköä katsomassa niin takapuolella on paksu jääkerros, joten ilmeisesti kenno on jäätynyt umpeen. Tämän kun sain lämpimällä vedellä edes vähän sulatettua, niin nyt lämpötila nousee. Ei ole vissii Mitsun suunnittelijat viittiny suunnitella sellasta laitetta, joka ei välittäisi lumisateesta. Hätäavuksi laitoin nyt vanhan kaapin hyllyn ulkoyksikön päälle, ettei taakse menisi ainakaan suoraan satava lumi enää niin paljoa, mutta tässä vissii pitää joko ostaa tai tehdä suojakotelo tuolle.
Vähän nyt kyllä pettynyt, kun 3000e maksoi asennuksineen, ja on äänekkäämpi kuin vanha Panasonic, jolle ei tarvinnut tehdä mitään ulkoisia toimia, toki siinä -20 asteessa loppu lämmitysteho, mutta kun tässä loppu -3 asteessa ton jäätymisen kanssa. Kai tää labrassa toimii sitte. Olisi pitänyt ostaa Daikin tai Toshiba vissii, tai uudempi Panasonic, vaikka ne ei COP-vertailuissa pärjääkää.
Vaihda maatelineelle jos mahdollista niin loppuu äänet. Itsellä oli lautaseinässä Panasonic kun myyjä väitti ettei resonoi. Lähti äkkiä maatelineelle eikä kuulu enää mitään!
Muihin ongelmiin en osaa antaa vinkkiä. Panasonic hurissut meillä reilu 7 vuotta suht ongelmitta.
Kaveri kehui joskus laittaneensa jousivaimentimet pumpun kiinnityksiin, niin kuulemma hiljeni käytännössä täysin resonanssit.
Jotain tälläistä ilmeisesti kävi nyt Mitsun osalta, asentaja vaan asensi ne mukana tulleet. Tuollainen yksi pultti kumitassun läpi systeemi on tässäkin.Ainakin toshiban mukana tulleet kumitassut oli asentajan mukaan ihan surkeat ja he käyttivät erikseen ostettuja noin 10euron hintaisia tassuja. Suurin huomaamani ero tassuissa oli että huonommassa tassussa oli yksi pultti joka meni kumitassun läpi eli pumppu lepää tassun päällä ja pultti välittää värinät telineeseen. Paremmassa tassussa oli erilliset ylä ja alakiinnityksen pultit mikä eristää pumpun telineestä.
Eron huomaa kun heiluttelee pumppua niin telineen puoleisen pultin pitäisi pysyä paikallaan vaikka pumpun puoleinen pultti liikkuu.
Meillä ei kuulu pahemmin värinöitä sisään vaikka on kolme pumppua puu/lautaseinässä. Kaikki muut ulkoäänet kyllä kuuluu sisään korvausilmaräppänöistä.
Ikävä kääntää veistä haavassa, mutta itse asiassa ainakin Daikin taitaa pestä Mitsun COP-vertailussa.Vähän nyt kyllä pettynyt, kun 3000e maksoi asennuksineen, ja on äänekkäämpi kuin vanha Panasonic, jolle ei tarvinnut tehdä mitään ulkoisia toimia, toki siinä -20 asteessa loppu lämmitysteho, mutta kun tässä loppu -3 asteessa ton jäätymisen kanssa. Kai tää labrassa toimii sitte. Olisi pitänyt ostaa Daikin tai Toshiba vissii, tai uudempi Panasonic, vaikka ne ei COP-vertailuissa pärjääkää.
SCOP (Helsinki -22C) | |
Daikin Perfera 40 | 4.19 |
Mitsubishi RW35 | 4.00 |
Toshiba Premium Plus 35 | 4.00 |
Tuohon kohtaan tulee talvisin paljon lunta, jos olisi bulkkimaateline, ilppi olisi lumen peittämä suurilta osin ainakin jos saman verran tulee lunta mitä viime vuonna.
Entinen Pana ei kuulunut mitenkään sisälle samalla telineellä, kuin vasta -20 asteessa, jossa se kuulosti siltä että yritti lähtä lentämällä lämpimämpään maahan.
Joo Jousivaimentimia näyttää olevan olemassa ja netissä näytetään kehuvan että resonointiäänet olisi poistuneet, varmaankin vaihdan ne kumisten tilalle.
= Pienentää kompuran kierrosmäärää, ts. käytössä olevaa tehoa.Eikö mitsussa ole toimintoa ulkoyksikön hiljentämiseen?
Ainakaan ottoteho ei laske.= Pienentää kompuran kierrosmäärää, ts. käytössä olevaa tehoa.
Näissä pitäisi ilmoittaa teho millä arvot on laskettu.Ikävä kääntää veistä haavassa, mutta itse asiassa ainakin Daikin taitaa pestä Mitsun COP-vertailussa.
SCOP (Helsinki -22C) Daikin Perfera 40 4.19 Mitsubishi RW35 4.00 Toshiba Premium Plus 35 4.00
Miksi? Pumppu voi ottaa seinästä yhden tai viisi kilowattia, mutta kuitenkin tekee lämpöä neljä kertaa sen määrän.Näissä pitäisi ilmoittaa teho millä arvot on laskettu.
Näin maallikkona tekisin oletuksen, että meillä on kolme pumppua. Yksi ottaa tehoa 1 kW, toinen 2 kW ja kolmas 3 kW.... jokaisen COP on sama. Vaikka COP onkin sama, niin on aika eri tuotteista kyse... seuraavaksi pitäisi tarkastella hintalappua ja/tai tarvetta muuten. Mutta hyvinkin oleellista tietoa puuttuu.Miksi? Pumppu voi ottaa seinästä yhden tai viisi kilowattia, mutta kuitenkin tekee lämpöä neljä kertaa sen määrän.
Daikinissa ei ole pohjapeltiä ollenkaan, joten ei myöskään tarvetta sulatella sitä pohjapeltiä.Näissä pitäisi ilmoittaa teho millä arvot on laskettu.
SCOP (Helsinki -22C) |
Mulla on LN35 maatelineellä sepelillä ja makkarin seinän takana, ainoa kerta kun ulkoyksikön kuulee on illalla, jos lähtee sulatus päälle, mutta hyvin vaimeasti ulkoa sisään ja sisäyksikkö makkarin vieressä olkkarissa pitää kovempaa kiehuntaa silloin. Hyvällä alustalla kun värinät eivät välity asuntoon on paras tapa asentaa ja tollaset jouset/tärinävaimentimet kyllä auttavat muuten.Meillä kanssa puutalo, makuuhuone 2 kerroksessa ja seinätelineellä mitsun RW35 kuului kuin rekka olisi tyhjäkäynnillä pihassa. Vaihdatin maajalat ja yhden talven kuuntelin sitä ääntä(rekka häipyi, mutta kovilla pakkasilla oli resonointi jo melko kovaa. Nyt asensin jouset alle ja sanotaanko näin ettei äänet ole kokonaan hävinneet, mutta ehkä vähän vaimentuneet. Mielenkiinnolla odotan paukkupakkasia.