Ilmalämpöpumput eli ILPit

Tuohon takka toimintoon. 10v+ Mitsubishi ei suoraan omaa toimintoa, mutta viilennys maksimiin (31C) ja puhallus halutun mukaiseksi, niin siinä on takkatoiminto ja tehoa ottaa sen 11W.
 
eikö siinä ole kierrätys ominaisuutta?

Ei tai siis on, kun tekee sen noin. Kyllä se hönkimään jää kun pyynti on saavutettua, mutta tuolla pystyy vapaasti määrittelemään puhalluksen nopeuden ja suunnan.
Eli kun takka on päällä, niin siivekkeen sinne suuntaan ja puhallusta mukaan, niin saa sen lämmön leviämään paremmin. Automatisoidusti saa hoidettua, ulkoisilla apuvälineillä.
 
Millaista vuosipuhdistusta kannattaisi tehdä ilpille, kun jäähdytyskausi lienee nyt ohi? Panasonic TZ35WKE, sisäyksiköstä aukeaa muovinen suoja ja ulkoyksiköstä varmaan pystyisi ainakin imuroimaan jäähdytyselementtejä, jos aukaisee ruuveja sopivasti.
 
Millaista vuosipuhdistusta kannattaisi tehdä ilpille, kun jäähdytyskausi lienee nyt ohi? Panasonic TZ35WKE, sisäyksiköstä aukeaa muovinen suoja ja ulkoyksiköstä varmaan pystyisi ainakin imuroimaan jäähdytyselementtejä, jos aukaisee ruuveja sopivasti.
Ulkoyksiköstä ei normaalisti ilpin eliniän aikana tarvi juuri mitään putsailla.
Seinämallin sisäyksiköstä saat puolet kennosta pestyä ilman laitteen seinältä purkamista.
 
Onko joku Panasonicin pumpun omistaja keksinyt miten nuo saisi huljuttelemaan puhallusta myös sivuttaissuunnassa itsestään, eikä pelkästään ylös/alas? Itse kun en ainakaan omassa HZ25XKE -pumpussa moista ominaisuutta onnistunut löytämään. Puhallusta voi kyllä ohjata sivuttaissuunnassa, mutta jostain syystä tuo swing ei lähde vaikka yksi menuvalinta siltä näyttääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni autotallissa vanha Panasonic pumppu jossa minimi lämpötila on +16 astetta. Ei saa asetettu pienempää pyyntöä. Nyt tarkoituksena päivittää tämä todella vanha pumppu uuteen jossa olisi pienempi ylläpitolämpötila mahdollisuus. (koska en tarvitse tätä 16 astetta tallissani)
Katselin esim. Panasonic cz25 pumpun ohjekirjaa ja tuolla sanotaan, ettö ylläpitolämpötila 8/15 astetta. Mitä tämä tarkoittaa? Onko vaihtoehdot vai nämä vai saako pyynnöksi esim. 12 astetta?

Onko suosituksia hyvästä edullisesta autotallipumpusta 50 neliön lämmitykseen? Panasonic, Midea tai mitä? Ei todellakaan tarvitse olla mikään viimeisen päälle design ulkoasua vaan perus toimiva autotallikäyttöön.
 
Itselläni autotallissa vanha Panasonic pumppu jossa minimi lämpötila on +16 astetta. Ei saa asetettu pienempää pyyntöä. Nyt tarkoituksena päivittää tämä todella vanha pumppu uuteen jossa olisi pienempi ylläpitolämpötila mahdollisuus. (koska en tarvitse tätä 16 astetta tallissani)
Katselin esim. Panasonic cz25 pumpun ohjekirjaa ja tuolla sanotaan, ettö ylläpitolämpötila 8/15 astetta. Mitä tämä tarkoittaa? Onko vaihtoehdot vai nämä vai saako pyynnöksi esim. 12 astetta?

Onko suosituksia hyvästä edullisesta autotallipumpusta 50 neliön lämmitykseen? Panasonic, Midea tai mitä? Ei todellakaan tarvitse olla mikään viimeisen päälle design ulkoasua vaan perus toimiva autotallikäyttöön.
Tuo panasonicin 8/15 ylläpito tarkoittaa sitä, että lämpötilapyynnin voi asettaa puolen asteen välein alkaen 8c ja loppuen muistaakseni 15,5c , jolloin puhallus on myös automaattisesti täysillä hyötysuhteen maksimoimiseksi. Niin ikään, jos haluaa pienempää puhallusta niin vaatii minimissään 16c pyynnin.
 
Tuo panasonicin 8/15 ylläpito tarkoittaa sitä, että lämpötilapyynnin voi asettaa puolen asteen välein alkaen 8c ja loppuen muistaakseni 15,5c , jolloin puhallus on myös automaattisesti täysillä hyötysuhteen maksimoimiseksi. Niin ikään, jos haluaa pienempää puhallusta niin vaatii minimissään 16c pyynnin.
Ai tuossa on tuollainen ominaisuus. Onko missään pumpuissa, että saisi pyynnön vaikka 12 astetta mutta puhallin pyörisi "jotain muuta kuin täysillä"?
 
Ai tuossa on tuollainen ominaisuus. Onko missään pumpuissa, että saisi pyynnön vaikka 12 astetta mutta puhallin pyörisi "jotain muuta kuin täysillä"?
Sitä en osaa sanoa, mutta ilmeisesti tuo on aika yleistä ylläpitotoiminnoissa, koska sulatuksessa lämpöä otetaan sisältä ulkoyksikköön, joten puhallus täysillä lyhentää sulatusaikaa tai ylipäänsä mahdollistaa sen, jos sisälämpötila on tuolla asteikon minimissä.
 
Sitä en osaa sanoa, mutta ilmeisesti tuo on aika yleistä ylläpitotoiminnoissa, koska sulatuksessa lämpöä otetaan sisältä ulkoyksikköön, joten puhallus täysillä lyhentää sulatusaikaa tai ylipäänsä mahdollistaa sen, jos sisälämpötila on tuolla asteikon minimissä.
Kiitos, tuo pistääkin suunnitelmat vähän vielä mietintään. Tarvii vähän googletella onko vaihtoehtoja. Tuo tuuletin täysillä ei olekaan oikein hyvä. Kun tallissa ollaan ja tehdään jotain niin koen tuon häiritseväksi.
 
Millaista vuosipuhdistusta kannattaisi tehdä ilpille, kun jäähdytyskausi lienee nyt ohi? Panasonic TZ35WKE, sisäyksiköstä aukeaa muovinen suoja ja ulkoyksiköstä varmaan pystyisi ainakin imuroimaan jäähdytyselementtejä, jos aukaisee ruuveja sopivasti.
Tuossa hyvä video ilpin puhdistuksesta, jos haluaa ihan uudenveroiseksi. Ei ole ihan tolkuttoman vaikeaa kotioloissakaan, mutta toki pientä DIY henkisyyttä vaatii. Imuri ei valitettavasti tee yhtään mitään kennon pölylle. Kaupallisina nämä pesut ovat valitettavasti ihan helvetin kalliita, eli auton huollon hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sitä takakennoa ei saisi pestyä sopivalla suuttimella? Itse kyllä olen siinä uskossa, että puhtaaksi lähti sekin.
 

Liitteet

  • E3172FB4-6384-4C50-B06F-4F2A0C766963.jpeg
    E3172FB4-6384-4C50-B06F-4F2A0C766963.jpeg
    2,2 MB · Luettu: 117
Tuossa hyvä video ilpin puhdistuksesta, jos haluaa ihan uudenveroiseksi. Ei ole ihan tolkuttoman vaikeaa kotioloissakaan, mutta toki pientä DIY henkisyyttä vaatii. Imuri ei valitettavasti tee yhtään mitään kennon pölylle.


Onko sulla tuollainen videolla näkyvä pussi mihin tuo pesuvesi kerääntyy? Jos on, niin mistä mahdoit hommata sen?
 
Aliexpressiltä ostin ja vitosen verran maksoi. Ei huippulaatua, mutta hoiti homman joten kuten.
 
Vesi valuu kondenssivesiletkua pitkin ulos jos suihkii kohtuudella.
Näin on. Putki ei vedä mahdottomasti, niin vähän taukoja pidettävä suihkuttelussa. Jos todella likainen pumppu niin moska saattaa tukkia putken tai altaan. Järjen kanssa tehtävä.
 
Sisäyksikön pesuun

Tai jos haluaa mintunhajuista (ja kalliimpaa)

Tähän kaveiksi höyrypesuri jota kallistat niin että höyryn mukana tulee vähän vettä.

3 pumppua pesty vuoden aikana.

PS. Toshibassa piti puhallin siipi vetää tolla höyrypesurilla niin että vähän vettä tulee putkesta, koska osa liasta meni kennon läpi ja jäi siipipyörälle joka sitten epätasapainossa. Puhallin ykösellä.
 
Muutama ruuvi auki niin toshibasta sai puhallinsiiven irti, pesin fairyllä ja tiskiharjalla. Vaahdolla ja 1l paineruiskulla on tullut ok pesitulos.
 
Auttakaas aloittelijaa… pitäisi puhdistaa ILPin suodattimet. Käyttöohjeessa sanotaan, että laite pitäisi tätä varten irrottaa verkkovirrasta ja varoittelevat sähköiskun vaarasta. Riittääkö virran katkaisu kaukosäätimestä (offille) vai onko parempi napata pistoke pois pistorasiasta (talon ulkopuolella)? MHI:n laite kyseessä.
 
Auttakaas aloittelijaa… pitäisi puhdistaa ILPin suodattimet. Käyttöohjeessa sanotaan, että laite pitäisi tätä varten irrottaa verkkovirrasta ja varoittelevat sähköiskun vaarasta. Riittääkö virran katkaisu kaukosäätimestä (offille) vai onko parempi napata pistoke pois pistorasiasta (talon ulkopuolella)? MHI:n laite kyseessä.
Itse en ole koskenut kaukosäätimeenkään, vaan luukku ylös ja suodattimet irti. Sitten suodattimien imurointi. Mitsu LN35.

Mutta olisi se varmaan hyvä kaukosäätimestä sammuttaa?
 
Itse en ole koskenut kaukosäätimeenkään, vaan luukku ylös ja suodattimet irti. Sitten suodattimien imurointi. Mitsu LN35.

Mutta olisi se varmaan hyvä kaukosäätimestä sammuttaa?
En keksi mistä tuolta sähköiskun saisi. Itsellä ainakin muoviset suodattimet on kiinni muovisessa kotelossa. Ja jotain on mennyt hirveästi pieleen asennuksessa, jos se kennokaan olisi jännitteinen.

Tietysti teoreettisesti laite imee pölyä sen aikaa kun imuroit suodattimia, mutta en sitäkään pitäisi kovin isona ongelmana, kun imurointi kestää ehkä minuutin. Itse en ole sammutellut.
 
Itse olen LN25 ottanut ihan käydessä konepellin auki, suodattimet irti ja imuroinut ne. Miksi se pitäisi muka sammuttaa?
 
En keksi mistä tuolta sähköiskun saisi. Itsellä ainakin muoviset suodattimet on kiinni muovisessa kotelossa. Ja jotain on mennyt hirveästi pieleen asennuksessa, jos se kennokaan olisi jännitteinen.

Tietysti teoreettisesti laite imee pölyä sen aikaa kun imuroit suodattimia, mutta en sitäkään pitäisi kovin isona ongelmana, kun imurointi kestää ehkä minuutin. Itse en ole sammutellut.
Itse olen LN25 ottanut ihan käydessä konepellin auki, suodattimet irti ja imuroinut ne. Miksi se pitäisi muka sammuttaa?
Jep. Se "sähkösuodatinkin" menee pois päältä, kun konepellin avaa. Niin ainakin noissa LN25 ja LN35 Mitsuissa.
 
Juu, ei Mitsuissa tarvitse huolehtia, mikään osa mihin voi sisäyksikössä koskea kun kansi on auki, ei ole jännitteinen. Voi huoletta koneen käydessä ottaa suodattimet irti ja imuroida / puhallella ilmalla. Omasta LN35:stä näin kesäaikaan kun sitä käytän vain jäähdytykseen, olen about kerran kuussa ottanut ne irti ja käynyt parvekkeella puhauttamassa ilmalla pölyt huitsiin.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Muutama ruuvi auki niin toshibasta sai puhallinsiiven irti, pesin fairyllä ja tiskiharjalla. Vaahdolla ja 1l paineruiskulla on tullut ok pesitulos.
Tämä sama pitäisi tehdä itsekin. Yhden kesän käytetty Seiya ja aika hyvin on siivet pölyssä jo. Toki ymmärtäähän sen, kun viilennyskäytössä lienee puhallinsiivillä koko ajan korkea kosteus% mihin pölyn on helppo sitten tarttua.
 
Olikos kellään kokemusta lattiamallin ILP-sisäyksiköistä?

Ajatuksena olisi OKT alakertaan olohuone-ruokailutilaan asentaa ILP korvaamaan osittain varaavaa lattialämmitystä ja mietin, että laittaisiko tuota sisäyksiköksi seinämankelin vaiko lattiakonsolin?

Seinämalliksi olen pyöritellyt vaihtoehtoina: Toshiba Premium+ 35 / Toshiba Polar 35 / Daikin Perfera H 40
Lattiamallin vaihtoehtoina: Daikin FVXM35A / Toshiba UFV 18

Seinämalleissa samalla rahalla saa hieman enemmän lämmitystehoa ja COP:ia ja SCOP:ia, mutta lattiamallissa viehättäisi lämmön tuotto sinne minne se kuuluu eli ulospuhallus lattiatasossa lattian myötäisesti. Erityisesti oleskelutiloihin sijoitettuna todennäköisesti tuottaisi vähemmän ilman liikkeestä ja äänestä aiheutuvaa pännehdintää.

Alla vertailua Daikin Perfera H 40 seinämalli VS Daikin FVXM35A lattiamalli:

SCOP: 5.3 VS 4.6
Lämmitysteho (-10c): 5,3 kW VS 4,5 kW

ETA:
Linkit valmistajan prujuihin alla.
Daikin Perfera H 40 seinämalli -> https://www.daikin.fi/content/dam/i...kin-Perfera-H-ilmalampopumppu-01-2022_web.pdf
Daikin FVXM35A lattiamalli: ->https://www.daikin.fi/content/dam/i...d/Ilmalampopumppu-Daikin-Lattiamalli-2021.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Seinämalleissa samalla rahalla saa hieman enemmän lämmitystehoa ja COP:ia ja SCOP:ia, mutta lattiamallissa viehättäisi lämmön tuotto sinne minne se kuuluu eli ulospuhallus lattiatasossa lattian myötäisesti. Erityisesti oleskelutiloihin sijoitettuna todennäköisesti tuottaisi vähemmän ilman liikkeestä ja äänestä aiheutuvaa pännehdintää.

Aika monet seinämallit pystyy puhaltamaan käytännössä suoraan alaspäin. Jotenkin vaikea uskoa, että tuo lattiamallin pöhötys mitenkään sen tasaisemmin siellä lattiatasossa leviäisi verrattuna siihen että seinämalli puhaltelee jokseenkin suoraan alas, josta ilmavirta sitten leviää vähän aikaa lattian myötäisesti ympäriinsä.
 
Luulisi lämpimän ilman menevän pidemmälle lattianrajasta puhallettuna. Riippuen paikasta lattiamalli voi olla helpompi sijoittaa.
 
Aika monet seinämallit pystyy puhaltamaan käytännössä suoraan alaspäin. Jotenkin vaikea uskoa, että tuo lattiamallin pöhötys mitenkään sen tasaisemmin siellä lattiatasossa leviäisi verrattuna siihen että seinämalli puhaltelee jokseenkin suoraan alas, josta ilmavirta sitten leviää vähän aikaa lattian myötäisesti ympäriinsä.

Hmmm...eikös ilman virtausnopeus hidastu merkittävästi ja leviäminen ole vaatimattomampaa, jos suoraan alaspäin puhallettaessa ilmavirta osuu lattiaan jo n. 2 - 2,5 metrin päässä?
Versus tilanne, jossa ilmaa puhkutaan vapaasti suoraan vaakatasossa ties kuinka monen metrin päähän. Lisäksi sisäyksikön ohjaussiipien ääriasennoissa myös ulospuhallettava ilmavirta tai ainakin lähtönopeus lienee samalla puhallusnopeudella pienempi kuin ei-niin-ääriasennossa?
 
Hmmm...eikös ilman virtausnopeus hidastu merkittävästi ja leviäminen ole vaatimattomampaa, jos suoraan alaspäin puhallettaessa ilmavirta osuu lattiaan jo n. 2 - 2,5 metrin päässä?
Versus tilanne, jossa ilmaa puhkutaan vapaasti suoraan vaakatasossa ties kuinka monen metrin päähän. Lisäksi sisäyksikön ohjaussiipien ääriasennoissa myös ulospuhallettava ilmavirta tai ainakin lähtönopeus lienee samalla puhallusnopeudella pienempi kuin ei-niin-ääriasennossa?
Viilennettäessä tulee ilma puhaltaa vaakatasossa eteenpäin ja lämmityksessä alaviistoon.
 
Viilennettäessä tulee ilma puhaltaa vaakatasossa eteenpäin ja lämmityksessä alaviistoon.

Ylhäällä katon rajassa olevasta seinämallin sisäyksiköstä, juurikin noin.

Lattiamallin sisäyksiköstä taas toisinpäin eli lämmityksessä vaakatasossa ja viilennyksessä yläviistoon.

Fysiikan lait huomioon ottaen lattiamallin SY käy lämmityksessä enemmän järkeen ja viilennyksessä seinämallin SY.
 
mainos videolla näytää juuri sopivalta kokkareelta esim. kymätlattiat omaavaan rintamamies taloon :rolleyes: :hmm:sama seinä yksikkö käy myös kattoasennukseen, tästä kyseisestä mallista en tiedä kylläkään käykö


Ei sovellu kattoasennukseen. Vain lattian varaan tai seinälle. Asennusohjeen mukaan seinäasennuksessa SY:n alareuna <=60 mm lattiapinnasta.
 
Johtuu sijainnista kerääkö se ulkoyksikkö likaa itseensä. Myös pelkässä jäähdytyskäytössä ne vähitellen kyllä likaantuvat tukkoon, kun sulatussyklit eivät pese kennoa.
 
Kyllähän nuo ulkoyksiköt vähän ääntä tuppaa aina pitämään kun tommonen iso flekti pyörii. Ei kyllä itseä mitenkään häiritse, eikä tuo sisälle asti edes kuulu vaikka pyörisi täysiä. Molemmat ulkoyksiköt maatelineellä.
 
Nyt on laite seinällä.

Millaista ääntä teidän ulkoyksikkö pitää? Tässä kuuluu sellainen vaimea pörinä.

Toshiban polar 25, maatelineellä. Sisälle ei kuulu. Sisäyksikkö mukavan hiljainen vakioasetuksilla.
Todellinen äänihaitta selvinnee vasta, kun pumppu joutuu hommiin jatkuvalla pakkasella ja sulatusmoodi napsahtaa päälle. Harvemmin mikään päiväsaikaan häiritsee, vaan yöaikaan nukkumaan mennessä kuulee tarkemmin kaikki äänet.

Kannattaa silti olla kriittinen kaikkiin ääniin, sillä täälläkin useampi asennettu laite on pitänyt normaalia enemmän ääntä ja tuota on sitten maahantuojan kustannuksella korjailtu. Kerralla kuntoon, niin laitekin kestää pidempään. :)
 
Kysymys. Löytyy seuraava asetus:
katso liitettä 948435

Eli kompressorin tehon valinta. Mikä tähän kannattaisi laittaa, kun tarve on
A) lämmittää sekä
B) säästää lämmitykseen kuluvaa sähköä

100%. Lämmitykseen tarvitaan aina samaa määrä energiaa/sähköä. Vähentämällä laitteen tehoa kämppä vaan lämpenee hitaammin mutta vie saman verran energiaa/sähköä.
 
Nyt on laite seinällä.

Millaista ääntä teidän ulkoyksikkö pitää? Tässä kuuluu sellainen vaimea pörinä.

Toshiban polar 25, maatelineellä. Sisälle ei kuulu. Sisäyksikkö mukavan hiljainen vakioasetuksilla.
Tuolla pari sivua taaksepäin kyselin myös Toshiban ulkoyksikön äänestä. Ääntää kyllä täällä Haorin ulkoyksikkö ainakin välillä ”nakuttaen” viilennyksessä. Ehkä tuollaista pörinääkin välillä. Pitää testata vielä lämmityksessä. Tosin näillä sähkösoppareilla jää kyllä talvella käyttämättä, koska kaukolämpö.
 
Onko kukaan tutkinut tieteellisesti, pieneneekö energiankulutus vai ei, jos lämpöjä tiputtaa vähän kun talo tyhjänä? Meillä ollaan kumpikin päivätöissä ja välikekeleillä lämmitys pelkkien kahden ilpin varassa. Jos laittaa esim klo 7 ajastetusti pari astetta alemmas ja nostaa esim klo 15 takaisin. Talo on harkkorakenteinen "kivitalo" ja rakenteet eivät ehdi tuossa ajassa jäähtyä mihinkään.
 
Onko kukaan tutkinut tieteellisesti, pieneneekö energiankulutus vai ei, jos lämpöjä tiputtaa vähän kun talo tyhjänä? Meillä ollaan kumpikin päivätöissä ja välikekeleillä lämmitys pelkkien kahden ilpin varassa. Jos laittaa esim klo 7 ajastetusti pari astetta alemmas ja nostaa esim klo 15 takaisin. Talo on harkkorakenteinen "kivitalo" ja rakenteet eivät ehdi tuossa ajassa jäähtyä mihinkään.
Ainakin ilmastoinnin kanssa on monessa paikkaa puhuttu ettei se juuri vaikuta energian käyttöön, jos sitä sammuttelee, koska sitten se energian menee kuitenkin kun se kuroo eron takaisin.
 
Onko kukaan tutkinut tieteellisesti, pieneneekö energiankulutus vai ei, jos lämpöjä tiputtaa vähän kun talo tyhjänä? Meillä ollaan kumpikin päivätöissä ja välikekeleillä lämmitys pelkkien kahden ilpin varassa. Jos laittaa esim klo 7 ajastetusti pari astetta alemmas ja nostaa esim klo 15 takaisin. Talo on harkkorakenteinen "kivitalo" ja rakenteet eivät ehdi tuossa ajassa jäähtyä mihinkään.

Päiväksi ei varmaan ole hirveästi järkeä, mutta jos on useamman päivän pois himasta niin kannattaa toki säätää lämmitystä pienemmälle, oli se melkein mikä tahansa.

Mitä itse olen nyt omien ILPien sähkönkulutusta seurannut, niin näillä 5-15 asteen ulkolämpötiloilla sähkönkulutus tuntuu olevan oikeasti aika olematonta (myös harkkotalo) ja lämminvesivaraaja on edelleen ylivoimaisesti isoin sähkösyöppö koko talossa. Voisin siis kuvitella että jos nyt vaikka pientä säästöä saisikin lämpötilaa päivällä muutamaksi tunniksi välppäämällä, niin puhuttasiin varmaan yhden tai kahden käden sormilla laskettavasta määrästä euroja kuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Päiväksi ei varmaan ole hirveästi järkeä, mutta jos on useamman päivän pois himasta niin kannattaa toki säätää lämmitystä pienemmälle, oli se melkein mikä tahansa.

Mitä itse olen nyt omien ILPien sähkönkulutusta seurannut, niin näillä 5-15 asteen ulkolämpötiloilla sähkönkulutus tuntuu olevan oikeasti aika olematonta (myös harkkotalo) ja lämminvesivaraaja on edelleen ylivoimaisesti isoin sähkösyöppö koko talossa. Voisin siis kuvitella että jos nyt vaikka pientä säästöä saisikin lämpötilaa päivällä muutamaksi tunniksi välppäämällä, niin puhuttasiin varmaan yhden tai kahden käden sormilla laskettavasta määrästä euroja kuussa.
Tämä^
Joko pidät sen koko ajan päällä tai sit vaa laitat sen päiväksi pois päältä. Ei näillä keleillä vielä talo päivän aikana niin kylmäksi mene. Tuskin säästät yhtään jos muuttelet lämpötiloja. Vain pitämällä pois päältä, voit säästää. Ja jos haluaa oikeasti säästää sähkössä, totuttelee siihen 20-21 asteen sisälämpöön. Villasukat ovat esimerkiksi hyvin halpa keino säästää sähkölaskussa. LVV kuluttaa eniten.

Aikanaan kun muutimme nykyiseen okt. 149m2 asuinpinta ja varasto sekä autotalli, kokonaisala 203m2. Kaikissa sähköinen lattialämmitys. sähköä meni ekana vuonna n. 24000kWh. Sitten kun aloin kyselemään mitenkä sähköä menis vähemmän, niin ILP päälle, takkaan tulta ja lattialämmitykset joko pois tai pienelle. Vuodessa lähti reipas 10000kWh kulutuksesta pois. Nykyisin aurinkopaneelit ja lattialämmityksia käytetty hiukan enemmän niin kulutus alle 12000kWh.
 
Viimeksi muokattu:
No meillä on 20 lämmintä tällä hetkellä. Yli sen alkaa olla minulle liian lämmin. joku 23 on jo epämukavaa.

Noissa Mitsun pumpuissa on vapaasti ohjelmoitavat ajastimet sovelluksen kautta, niin voihan niillä testailla kaikenlaista. Hyöty se on pienikin hyöty, mutta jos haittaakaan ei ole.
 
No meillä on 20 lämmintä tällä hetkellä. Yli sen alkaa olla minulle liian lämmin. joku 23 on jo epämukavaa.

Noissa Mitsun pumpuissa on vapaasti ohjelmoitavat ajastimet sovelluksen kautta, niin voihan niillä testailla kaikenlaista. Hyöty se on pienikin hyöty, mutta jos haittaakaan ei ole.

Joo toki, itsekin kaikenlaista olen testaillut ja mielelläni kuulen kyllä omien testiesi tuloksista.

Sen olen kyllä itse huomannut kun olen itse yrittänyt seurailla erilaisten kokeilujen vaikutusta Oomin sivuilta löytyvän tunnittaisen kokonaiskulutuksen mukaan, että ihan älyttömän vaikea tuollaisesta kokonaiskulutuksesta on arvioida yhtään mitään. Siihen kulutukseen kun vaikuttaa niin moni juttu (tyyliin jos yhtenä päivänä onkin mennyt lämmitykseen vähemmän sähköä niin onko silloin käytetty enemmän vettä, ajettu pesukoneita jne.), että varsinkin pienemmät muutokset hukkuvat älyttömän helposti kohinaan.

Esim. tässä omaa käppyrää elokuun alusta, sininen palkki vuorokauden kokonaisenergiankulutus, punainen käppyrä lämpötila

1663157758694.png


Matalat lukemat 3.-6.8. selittyy sillä, että oltiin reissussa. ILPit asennettiin syyskuun alussa. Kun tuota katsoo, niin loppujen lopuksi päivittäinen sähkönkulutus ei ihan hirveästi ole muuttunut ILPien asentamisen jälkeen, vaikka lämpötilat on tulleet alas reilusti.

Toki isommat jutut huomaa hyvin kulutuskäppyrää katsoo. Esim tässä sunnuntai 4.9. arvaatteko mitä tapahtui kuuden aikaan illalla? :p

1663157960819.png


Kyllä, sauna laitettiin lämpeämään, mutta unohdettiin mennä ajoissa ja sauna oli päällä suunnilleen tuplasti pidempään kuin tarpeen. Näkee kyllä hyvin, että ainakin jos ahkerasti saunoo niin kannattaa ehdottomasti yrittää optimoida kiukaan lämmitysaikaa, koska se tosiaan hörppii helposti yhtä paljon sähköä kuin pari tuntia myöhemmin päälle napsahtava lämminvesivaraaja.

Muttajoo, kunhan valokuitunen saa joku päivä aikaiseksi kytkeä netin kämpille ja saan pumput Wifin päähän niin saan toivottavasti itsekin tarkempaa dataa niiden käyttäytymisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom