Ilmalämpöpumput eli ILPit

Ja jos oikeasti haluaa siitä pömpelistä kaiken hyödyn irti niin puhalluksen on oltava täysillä 24/7. Eri asia sit jos käytetään vain oman ilmastoahdistuksen lievitykseen.
Mites tuo onnistuu laitteilla, jotka sammuttaa puhalluksen kun tavoitelämpö saavutettu?
 
Niin kuin Blur tuossa sanoi, puhallin täysillä, kompura tekee sitten sen verran että tavoitelämpötila saavutetaan. Täydellä puhalluksella kennoon voidaan ajaa enemmän lämpöä ennen kuin kennon maksimilämpötila saavutetaan vs. hönkäysluokan puhallus. Lämpö myös leviää koko huusholliin paremmin ja sen nurkkahuoneenkin lämmitystarve huonommilla tavoilla vähenee.


"Hieman" kärjistetyn kommenttini ideana olikin tarjota ilmainen vinkki miten saa maksimi hyödyt, eli ei laita sitä seinämankelia sinne makkariin. Voi olla että tulevana talvena moni haluaa ne maksimit.
Parempi se on makkarissa kuin ei ollenkaan. Ja voihan se käydä 16h/vrk kovemmalla nopeudella.
 
Vieläkin arvon kakkoskonetta, aurora vai polar 350e erolla? Tehontarve luokkaa 500w. Myös polarin ja premium + välillä mietin, mutta 200e taitaa saada lähinnä lisää hajoavia turhuuksia? 3ke saa mennä.
 
Vieläkin arvon kakkoskonetta, aurora vai polar 350e erolla? Tehontarve luokkaa 500w. Myös polarin ja premium + välillä mietin, mutta 200e taitaa saada lähinnä lisää hajoavia turhuuksia? 3ke saa mennä.
Jos arpoo niin kalliimpi.
 
Menee yli 3ke budjetista.
Vieläkin arvon kakkoskonetta, aurora vai polar 350e erolla? Tehontarve luokkaa 500w. Myös polarin ja premium + välillä mietin, mutta 200e taitaa saada lähinnä lisää hajoavia turhuuksia? 3ke saa mennä.
En kaivannut mitä muuta (kakkoskone, ykkoskone?), mutta jos sinulla on budjetti, niin arvo niin pitkään että pysyy budjetissa.

Jos muut on jo löyty lukkoon, niin voi myös tehdä niin että valitsee vain niiden välillä jotka mahtuu budjettiin.
 
En kaivannut mitä muuta (kakkoskone, ykkoskone?), mutta jos sinulla on budjetti, niin arvo niin pitkään että pysyy budjetissa.

Jos muut on jo löyty lukkoon, niin voi myös tehdä niin että valitsee vain niiden välillä jotka mahtuu budjettiin.
Piheys laittaa arpomaan... Satasella saa halpikseenkin ajastuksen/etäohjauksen mikä on suurin puute siinä.
 
Piheys laittaa arpomaan... Satasella saa halpikseenkin ajastuksen/etäohjauksen mikä on suurin puute siinä.
Etäohjaus on kovasana jos asunto on välillä "tyhjillään" tai itse pois ja haluaa itse optimoida.
Etäohjaus tarjoaa usein myös paremman, monipuolisemman käyttöliittymän/seurannan kun minimaalinen paikallinen.

Jälkimmäinen menee vähän sen mukaan mitä arvostaa, (ja millaisia palveluita etäohjauksessa on)
 
Etäohjaus on kovasana jos asunto on välillä "tyhjillään" tai itse pois ja haluaa itse optimoida.
Etäohjaus tarjoaa usein myös paremman, monipuolisemman käyttöliittymän/seurannan kun minimaalinen paikallinen.

Jälkimmäinen menee vähän sen mukaan mitä arvostaa, (ja millaisia palveluita etäohjauksessa on)
Etäohjausta en oikeastaan tarvitse. Ajastuksella saisi yöksi silent moden ja muulle ajalle 3/5 puhallus paremmalla hyötysuhteella. Toki samalla lömpötilaa voisi laskea asteella kun makuuhuone on tyhjillään.
 
Ajat manuaalilla sitä konetta niin ei lopu puhallus. Auto toiminto tuon tekee.
Ei toimi valitettavasti kaikissa koneissa. Mun molemmat Fujitsun pumput on moodissa HEAT ja käsin asetettu puhallinteho maksimiin. Siitä huolimatta puhallus hiipuu ihan mitättömäksi siinä kohtaa kun tavoitelämpötila saavutetaan. Tää ärsyttää ja aiheuttaa välillä ongelmia, mutta minkäpä sille tekee. Paitsi hankkii ensi kerralla jonkun muun valmistajan vehkeet.
 
Ei toimi valitettavasti kaikissa koneissa. Mun molemmat Fujitsun pumput on moodissa HEAT ja käsin asetettu puhallinteho maksimiin. Siitä huolimatta puhallus hiipuu ihan mitättömäksi siinä kohtaa kun tavoitelämpötila saavutetaan. Tää ärsyttää ja aiheuttaa välillä ongelmia, mutta minkäpä sille tekee. Paitsi hankkii ensi kerralla jonkun muun valmistajan vehkeet.
Sama homma panasonicissa.
 
Ei toimi valitettavasti kaikissa koneissa. Mun molemmat Fujitsun pumput on moodissa HEAT ja käsin asetettu puhallinteho maksimiin. Siitä huolimatta puhallus hiipuu ihan mitättömäksi siinä kohtaa kun tavoitelämpötila saavutetaan. Tää ärsyttää ja aiheuttaa välillä ongelmia, mutta minkäpä sille tekee. Paitsi hankkii ensi kerralla jonkun muun valmistajan vehkeet.
Jos puhallusta ei pienennetä, kun tavoitelämpötila saavutettu, ihmiset valittavat siitä, että välillä laite puhaltaa lämmintä ja välillä kylmää, eli sen on oltava rikki.

Tuo katkokäynniksi kutsuttu ilmiö tulee siitä, että kone toimii pienimmällä mahdollisella teholla (invertteripumppu), mutta silti asetettu lämpötila uhkaa ylittyä=lämmöntarve on pienempi kuin laitteen minimiteho. Silloin ei muu enää auta kuin sammuttaa kompressori. Kun kompura sammuu, kenno alkaa jäähtyä. Jos puhallus pidetään vakiona, silloin todellakin välillä puhaltaa kylmää ja välillä lämmintä.
 
Jos puhallusta ei pienennetä, kun tavoitelämpötila saavutettu, ihmiset valittavat siitä, että välillä laite puhaltaa lämmintä ja välillä kylmää.
Varmaankin näin. Parastahan olisi kun tämänkin toiminnan voisi käyttäjä itse säätää haluamakseen, mutta valitettavasti se on liikaa pyydetty.
 
Eikös takkatoiminto ole juuri sellainen joka sen puhalluksen loppumisen estää? Ainakin Toshiba ja Lämpöykkönen kovasti mainostavat tätä ominaisuutta kun noiden Mitsujen kanssa kilpailevat, joissa sitä ei ole ollut.
 
Eikös takkatoiminto ole juuri sellainen joka sen puhalluksen loppumisen estää? Ainakin Toshiba ja Lämpöykkönen kovasti mainostavat tätä ominaisuutta kun noiden Mitsujen kanssa kilpailevat, joissa sitä ei ole ollut.
Jep. Kyllä uudemmista mitsuistakin tuo toiminto löytyy. Vanhemmista Fan-mode, uudemmissa circulator. Toshibassa on oma takkatoimintonsa, joka kuulemma pelittää hyvin.
 
Toshiban pumppu kans lopettaa puhaltamisen. Tympiä ominaisuus…
Ei lopeta. Ainakaan oma Premium+ ilppi. Kun valittuna on manuaalinen puhallusnopeus, puhallusnopeus ei putoa, mutta lämmitys loppuu, kun tavoitelämpötila saavutetaan. Eli pumppu puhaltaa välillä "viileää" huoneilmaa. Sen sijaan ulkoyksikön sulatuksen ajaksi sisäyksikön puhallusnopeus laskee. Tähän varmaankin pystyy vielä vaikuttamaan takkatoiminnolla, mutta en ole ehtinyt kokeilemaan, kun eipä näillä keleillä ulkoyksikköä vielä sulatella.
 
Sulatuksen yhteydessä on ihan hyvä himmata puhallusta, koska lähes kaikissa pumpuissa sisäyksikön kenno viilenee huomattavasti sen aikana.
 
Jep. Kyllä uudemmista mitsuistakin tuo toiminto löytyy. Vanhemmista Fan-mode, uudemmissa circulator. Toshibassa on oma takkatoimintonsa, joka kuulemma pelittää hyvin.

Jep, pelkkää puhallusta olen nytkin omassa 3v vanhassa LN25:ssa käyttänyt, toimii hyvin kun saa koko kämpän läpi ilman lämmön tasoittumaan ja vietyä takan lämmön mukanaan. Tulee ihan samanlainen lämmön tunne kuin jos olisi vesikiertoinen lattialämmitys.
 
Jep, pelkkää puhallusta olen nytkin omassa 3v vanhassa LN25:ssa käyttänyt, toimii hyvin kun saa koko kämpän läpi ilman lämmön tasoittumaan ja vietyä takan lämmön mukanaan. Tulee ihan samanlainen lämmön tunne kuin jos olisi vesikiertoinen lattialämmitys.
Itellä sama pumppu. Tosta LN-sarjasta on tullu myös uudempi versio, siinä on tuo circulator mode.
 
Mulla on ln35 toi circulation mode ja saa myös esim takkaa käytettäessä tehostettua lämmön leviämistä. Siinä vaiheessa, kun kämpässä on riittävästi lämpöä, niin ei sitä lisää tarvi saadakaan, joten turha sen pumpun on silloin täysillä huutaa.
 
Toshiban tiedot on kyllä hieman ristiriitaisia. Aurorassa taattu lämmitysteho -20c asti, mutta: "Kaikki nämä mallit on testattu ja suunniteltu Suomen olosuhteisiin. Ne eivät jäädy ja tuottavat lämpöä edullisesti vielä -35°C pakkasessa"

Tosin etelässä -25c käytännössä maksimi, ja 90% mitoituksella (+21c/-10c) tuokin riittää 93m2 lämmitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs mahtais olla vialla kun 8 vuotias Electrolux EXH09HL1 sammuu about päivän käytön jälkeen. Pöhisee lämmintä, mutta sitten jossian vaiheessa on sammunut itsekseen. Näytössä ei näy mitään erroria. Ei pidä ylimääräistä ääntä. 6v oli 24/7 käytössä joko lämmityksellä 21-23C tai kesällä jäähdytyksellä 27-28C. Nyt kun pari vuotta lämmitellyt GPU:illa niin ei ole ollut tarvetta pitää kuin kesällä päällä ja tämänkin kesän toimi ihan ok. Sivuttais siivikkeet lakkasi toimimasta jokunen vuosi sitten. Pysty vispaus toimii vielä.

e: Sohlannut ajastuksen päälle :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vanhaan Panasoniciin varaosia? Ei löydy nyt tähän hätään tarkkaa mallia mutta ulkoyksikön tyyppikilvessä valmistusvuosi 2008.
Sisäyksikön etupaneeli on haljennut yhdestä kiinnikkeestä ja repsottaa rumasti. Täytyy tyytyä rautalankaviritykseen jos ei löydy mistään varaosaa sopuhintaan.
 
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vanhaan Panasoniciin varaosia? Ei löydy nyt tähän hätään tarkkaa mallia mutta ulkoyksikön tyyppikilvessä valmistusvuosi 2008.
Sisäyksikön etupaneeli on haljennut yhdestä kiinnikkeestä ja repsottaa rumasti. Täytyy tyytyä rautalankaviritykseen jos ei löydy mistään varaosaa sopuhintaan.
Joku panaa paljon asentanut asennusliike saattas sulle myydä edukkaasti tommosen etupaneelin jostakin puretusta koneesta. Tuurikauppaa et onko paikallisella asentajalla kiinnostusta/aikaa tommoseen. Toinen mahku on tietty sit maahantuoja, joka on valitettavasti nykyään eri kun ton pumpun myyntihetkellä.
Kandeisko harkita jo uutta tilalle? Varsinkin jos on lämmityskäytössä niin uudessa on järkeä, noi vanhat Pansut oli aikas paskoja meinaan pakkasella.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä kannattaisi lähteä hakemaan vanhaan Panasoniciin varaosia? Ei löydy nyt tähän hätään tarkkaa mallia mutta ulkoyksikön tyyppikilvessä valmistusvuosi 2008.
Sisäyksikön etupaneeli on haljennut yhdestä kiinnikkeestä ja repsottaa rumasti. Täytyy tyytyä rautalankaviritykseen jos ei löydy mistään varaosaa sopuhintaan.
Mikä malli? Saman ikäluokan Pana tulossa 3vko päästä alas seinältä ja yksi tuolla laatikossakin..
 
Onko kukaan tutkinut tieteellisesti, pieneneekö energiankulutus vai ei, jos lämpöjä tiputtaa vähän kun talo tyhjänä? Meillä ollaan kumpikin päivätöissä ja välikekeleillä lämmitys pelkkien kahden ilpin varassa. Jos laittaa esim klo 7 ajastetusti pari astetta alemmas ja nostaa esim klo 15 takaisin. Talo on harkkorakenteinen "kivitalo" ja rakenteet eivät ehdi tuossa ajassa jäähtyä mihinkään.
Nyt on vähän totetutumia, mutta keli toki aika lämmin vielä ollut.

Ilmanvaihto sammuu ja ilpit pudottavat lämpöjä 2 astetta klo 7-15. Talon sähkönkulutus tippuu suunnilleen puoleen. Klo 15 ei tule mitään sen kummempaa piikkiä, eli kulutus on samaa luokkaa kuin yölläkin. Tuntuisi toimivan.

Ilmanvaihtoa ei saisi itse räpeltää saati sammutella kokonaan.
Uudemmissa kerrostaloissa ei sitä edes pysty enää itse säätämään, vaan toimii automaatiolla.
Rakennuttaja puhui myös, että samaa olisi suunnitteilla lattialämmitykseen, erityisesti kylppäreihin kun jengi sammuttelee niitäkin kokonaan.
Ei saa räpeltää, jos ei ole minkäänlaista ymmärrystä. Voi räpeltää, jos on ymmärrystä. Rakennuttaja ei voi tietää, joten laitetaan varman päälle, että toheloinnilla ei saa vahinkoa aikaan.

Ostin aikoinaan suht huonokuntoisen rivarikolmion remontoitavaksi. Edellinen asukas oli sammuttanut huipparin, koska puhaltimesta oli mennyt laakeri ja piti pahaa ääntä. Soitin talonmiehelle ja tuli vaihtamaan puhaltimen...
Meni pari viikkoa, että kämpästä hävisi sellainen märän pyykin tai kylppärin haju. Mitään vaurioita ei ollut tullut kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mökille tuli hommattua ilp ja määräaikainen soppari menee tän kuun lopussa umpeen. Onko kukaan laskeskellut hintavaikutuksia, jos ottaisi pörssisähkön ja huudattaisi öisin / silloin kun sähkö on halvempaa pumppua täysillä ja sitten kalliina aikana pitää lämmityksen pois vs. että pitää jatkuvasti 10 asteen ylläpitolämmön. Onko tuollaisessa ylipäätään järkeä? Vai antaa olla tuon 10 astetta ylläpitolämpöä vaan jatkuvasti päällä ja patterit varmistamassa 5 asteessa, ettei pakkaselle mene kuitenkaan ja putket jäädy.
 
Joku 11 astetta ylöllä ja 8 astetta päivällä tms lämmityssykli olis varmaan aika hyvä, jos haluaa hyödyntää edullisempaa yösähköä.
 
Kuinkas katastrofi olisi sijoittaa sisäyksikkö makuuhuoneeseen melkein sängyn päälle? Se olisi lähimpänä parveketta, sen saisi helpoimmin kiinni, läpiviennille olisi tilaa ja puhallussuunta olisi suoraan asunnon poikki. Plussana makkari viilentyisi ovi kiinnikin mutta haittana pitäisi sitten pitää makkarin ovea auki jos haluaa kämpän viileäksi. Toisena vaihtoehtona olisi makkarin oven päälle keittiön puolella mutten oikein tiedä miten saan siitä järkevästi läpiviennit parvekkeelle vedettyä.
Väitän, että kukaan ei ole tyytyväinen sängyn päällä olevaan pumppuun. Lämmityskäytössä täysi katastrofi ja viilennyskäyttöönkin pitäisi olla iso makkari ja saada pumppu toiseen päähän kuin missä sänky on. Sisäyksikkö ei juuri ääntele viilennyksellä, mutta helposti siltikin pitää sen verran ääntä, että häiritsee makkarissa ja kylmä tulee voimalla. Sitäkin näkee, että ulkomailla ollessa vedetään joku +22 ilmastointilaitteeseen hotellihuoneessa ja ihmetellään, kun lunssaa pukkaa. Lämmityskäytössä työtä tekevä pumppu vetää sellaista showta, että se kuuluu kyllä helposti toisesta huoneestakin. Toinen virhe on laittaa ulkoyksikkö liian lähelle makkaria ja seinätelineelle. Kairausäänet menevät sieluun asti.
 
Mökille tuli hommattua ilp ja määräaikainen soppari menee tän kuun lopussa umpeen. Onko kukaan laskeskellut hintavaikutuksia, jos ottaisi pörssisähkön ja huudattaisi öisin / silloin kun sähkö on halvempaa pumppua täysillä ja sitten kalliina aikana pitää lämmityksen pois vs. että pitää jatkuvasti 10 asteen ylläpitolämmön. Onko tuollaisessa ylipäätään järkeä? Vai antaa olla tuon 10 astetta ylläpitolämpöä vaan jatkuvasti päällä ja patterit varmistamassa 5 asteessa, ettei pakkaselle mene kuitenkaan ja putket jäädy.

Rahansäästömielessä tuossa on järkeä, ja toki myös sähköverkon kuormantasauksen kannalta suositeltavaa, jos paikalla ei oleskella niin varmaan kokonaisuudessaan ihan fiksu ratkaisu tehdä näin. Rakenteet kuitenkin varaa lämpöä jonkin verran niin kannattaa yöllä huudattaa enemmän lämpöä sisään ja antaa sitten päivän mittaan lämmön vähän laskea.

Kun ulkolämpötila on -20 astetta, puurakenteinen pientalo kylmenee 20 asteesta 15 asteeseen 12 tunnissa, 10 asteeseen 18 tunnissa ja nollaan 30 tunnissa. Kivirakenteinen pientalo kylmenee 15 asteeseen 18 tunnissa, 10 asteeseen 30 tunnissa ja nollaan 2,5 vuorokaudessa.


Itsellä on näillä keleillä kun lämmöt pyörii päivisin 10-15 asteessa ja öisin 5-10 astetta alempana, ollut lämmitys pois päältä päivisin ja ilppi lämmittämässä noin 22-07 välisenä aikana, kämppä ei juurikaan kerkeä edes jäähtymään päivällä. Toki täällä on aika paljon laitteita tuottamassa hukkalämpöä ja poistoilman lämmöntalteenotto jne niin ei ihan vastaa kylmillään olevaa mökkiä...

Mutta patterit/pakkasvahti joka tapauksessa backupiksi jos ilppi meneekin perätilaan.
 
Väitän, että kukaan ei ole tyytyväinen sängyn päällä olevaan pumppuun. Lämmityskäytössä täysi katastrofi ja viilennyskäyttöönkin pitäisi olla iso makkari ja saada pumppu toiseen päähän kuin missä sänky on. Sisäyksikkö ei juuri ääntele viilennyksellä, mutta helposti siltikin pitää sen verran ääntä, että häiritsee makkarissa ja kylmä tulee voimalla. Sitäkin näkee, että ulkomailla ollessa vedetään joku +22 ilmastointilaitteeseen hotellihuoneessa ja ihmetellään, kun lunssaa pukkaa. Lämmityskäytössä työtä tekevä pumppu vetää sellaista showta, että se kuuluu kyllä helposti toisesta huoneestakin. Toinen virhe on laittaa ulkoyksikkö liian lähelle makkaria ja seinätelineelle. Kairausäänet menevät sieluun asti.
Ei siihen äänen silti välttämättä herää jos on edes muutaman metrin päässä, sulatukseen siis.
 
Sulatukseen ei herää kun on oikeanlainen pumppu, joka ei pidä ääntä sulatuksen aikana.
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.
 
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.
Mulla olisi vaihtoehtona laittaa rappusiin, oven pitäisi olla auki, ja kylmä varmaan valuu suurimmaksi osaksi alakertaan ellei puhallin pyöri lujaa.
 
Tämä kiinnostaa itseäkin. Tarina kertoo, että R32 pumput, eli kaikki nykyisin myytävät suhisevat ja porisevat enemmän tai vähemmän sulattaessaan. Alkuperäiseen aiheeseen, niin monessa paikassa ei suositella sisäyksikköä makkariin ja omia pumppujakaan (mitsu LN) en sinne kyllä laittaisi.

Panasonic HEATCHARGE, VZ9SKE Käytössä itsellä, sulatus kompuran ympärillä olevalla "lämpöakulla".
 
Toshiba premium+ 25 (a+++) kokemuksia kenelläkään? Meinattiin rintamamiestalon alakertaan (65m2). Suora sähkö / ei takkaa.
 
Hintaakin on melkein tuplat, ja panasonic merkkinä...

Se on sellaista jos merkkejä tuijottaa ja kuvittelee, että jollain on jotain ylimaallista pumpuissaan.
Näissä on se hyvä puoli, että kukin saa ostaa sellaisen pumpun kuin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se on sellaista jos merkkejä tuijottaa ja kuvittelee, että jollain on jotain ylimaallista pumpuissaan.
Näissä on se hyvä puoli, että kukin saa ostaa sellaisen pumpun kuin haluaa.
Aika huonoja kokemuksia löytyy takuukorjauksista, siksi ei merkkinä innosta.
 
Aika huonoja kokemuksia löytyy takuukorjauksista, siksi ei merkkinä innosta.
Varmasti löytyy, tuntuu kuitenkin siltä, että ensimmäisenä esteenä on se asennusliike josta ei meinaa saada kaveria paikalle tutkimaan oikeasti mikä vikana.
Ja jos joutuu taistelemaan maahantuojan kanssa selvistä asioista niin se ärsyttää kummasti. Eipä se ole tainnut herkkua olla mitsujenkaan kanssa erään suomalaisen toimittajan kanssa taistelu.

Onneksi, kop kop, onneksi ei ole tarvinnut takuuaikana alkaa taistelemaan.

Tuohon valintaan vaikutti juurikin se, että ei tarvita ulkoisia lämmityskaapeleita ja pumppu on sulatusten aikana (joita aika harvoin) täysin hiljainen. Myös sulatusten lyhyt aika plussaa.
Vanha talo ja se, että ei ole pitkiä katkoja lämmityksessä pitää lämpötilan tasaisena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 573
Viestejä
4 511 866
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom