Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Parhaiten toimisi silleen, että puhaltaisi leivinuunin ohitse. Levittäisi sieltä lämmintä ilmaa makkareita kohti.

Lyö nyt ainakin veke automaateilta, pyynti reilusti 23-25, puhallusta reilusti ja siivekkeet vaikka lievästi oikealle alas.
Leivinuunin luulisi lämmittävän olkkari/keittiö/nörde ja khh on muutenkin varmaan omat lämmittimet jo märkätilan takia.
Pumppua ei laitettu olohuoneen ja nörde nurkan luo koska makkareihin puskee ventiileistä ilmaa ja poistot ovat sitten leivinuunin yllä, wc_ssä ja kodinhoitohuoneessa jne.. Niin ei se lämmin ilma sinne menis ainakaan ilman että pumppu huutas kovasti. Ja kesällä kylmä ilma ei yltäs (ehkä ) niin hyvin makkareihin) Kuva ei ole mittasuhteessa ihan just mut talo kuite aika piiitkä :D

Pitää tuunata siivekkeiden asentoa, mutta joo tuo lämpö talossa leviää kyllä hyvin noin kokonaisuutena. Pumppu tuntuu saavan leivinuuninkin lämmön nytkin liikkeelle kun aiheuttaa ilmavirtaa, eli ylösnoussu lämpö tulee olkkarin suunnasta säleikön kohdilta pumpulle joka puskee sen taas makkaria kohti.

Ja märkätilassa on tosiaan lattialämmitys kauttaaltaan.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Tuttavalla Enerventin ltr6:ssa ongelmia lto kanssa, oli -8 pakkasella ollut tuloilma 2,5 astetta. Lvi firmasta olivat käyneet katsomassa ja lämmönvaihdin pyörii ja tuulettimet pyörii ja olivat tarjonneet koneen vaihtoa avuksi. Ei kait tuossa ihan hirveän monta vikapaikkaa voi olla, eli luulisi olevan kenno puhdistuksen tarpeessa tms? 17v vanha kone, toinen puhaltimista vaihdettu muutaman vuoden sisään.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
587
Meillä on kaksi Mitsubishin identtistä ilppiä. Toinen tuottaa nyt kovilla pakkasilla huomattavasti vähemmän lämpöä kuin toinen. Putkiveto ulkona on huonommin tuottavalla noin 25 % pidempi ja siinä on Puuilon puuritiläinen kotelointi päällä kun taas toinen on paljaana seinällä.

Onkohan tuo pidempi putkiveto syynä vai voiko kotelointi heikentää ilmanvaihtoa niin paljon, että lämmitysteho on merkittävästi alempi?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Tämän vuoden keväästä lähtien Mitsubishin LN-25 ollut käytössä, ensimmäistä kertaa tarjolla firmware-päivitys WIFI-sovittimelle.

Oko aiempia kokemuksia, menevätkö yleensä kommelluksitta läpi ja ei resetoi nykyisiä asetuksia ?

FIRMWARE UPDATE PENDING
A new version of firmware is available for your Wi-Fi Interface, please login to the MELCloud App to approve the Firmware update. 1) Commands sent via MELCloud App will now action within 2-3 seconds, this replaces the current situation of upto 1 min wait for next polling. 2) App will no longer show “Last communication with system” or “Your changes will take effect at approximately“ in the main control panel. 3) On opening the main control panel the App will automatically poll the device for the latest status information. 4) We have added a “Refresh” button so users can also refresh and read (on demand) the latest status from the system. 5) Wi-Fi Signal Report and Hourly Report will show values at the new device polling frequency (dependent on device and user).
Päivitin -> mikään ei muuttunut.
Kaikki varsinaiset asetukset säilyy itse laitteessa jota ei käsittääkseni voi päivittää sen sarjaportin kautta jossa wifipalikka on kiinni. Wifipurkissa on asetuksina vain wifiin liittyvät, minulla nekin säilyivät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Päivitin -> mikään ei muuttunut.
Kaikki varsinaiset asetukset säilyy itse laitteessa jota ei käsittääkseni voi päivittää sen sarjaportin kautta jossa wifipalikka on kiinni. Wifipurkissa on asetuksina vain wifiin liittyvät, minulla nekin säilyivät.
Kiitos, itsekin tuli päivitettyä ja meni ongelmitta, olisikohan kestänyt tuollaiset 15min.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Meillä on kaksi Mitsubishin identtistä ilppiä. Toinen tuottaa nyt kovilla pakkasilla huomattavasti vähemmän lämpöä kuin toinen. Putkiveto ulkona on huonommin tuottavalla noin 25 % pidempi ja siinä on Puuilon puuritiläinen kotelointi päällä kun taas toinen on paljaana seinällä.

Onkohan tuo pidempi putkiveto syynä vai voiko kotelointi heikentää ilmanvaihtoa niin paljon, että lämmitysteho on merkittävästi alempi?
Miten lämmitysteho ja pumppujen erot todettu?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Kas, olisi pitänyt täällä kysyä, laitoin väärään ketjuun. Joka tapauksessa:

Pakkasten aikana alkoi koneellinen ilmanvaihto pitämään tolkutonta meteliä ja oli pakko laskea I-asentoon. MUH Ilmava 100, 90-luvulta(?) Pakkasta oli ehkä n. -24c muutama päivä. Pakkanen on laskenut nyt -7c tienoille, mutta vieläkin metelöi. Loppuuko tuo mekkala kun lämpenee, vai menikö pakkasella jotain rikki? Ääni on sellaista nopeaa sahausta / hakkaamista. Seassa varmaan ulisee tai vinkuu. Välillä katoaa ja tulee takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Laakerit aivan finaalissa ja niiden ääntelyn lisäksi puhallin pääsee elämään? Eikö se kannattaisi purkaa ja katsoa mitä on syönyt joka tapauksessa?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Tarvis yläkertaan pienen pumpun jäähdytystä varten. Olkkarissa on nyt joku Ultimate. Taisin aikaisemminkin kysellä pienen pumpun perään.

Mutta mitäs jos ostankin olkkariin jonkun ilppien mersun ja ultimate siirtyis yläkertaan? Voiko noi vanhat putket yms. käyttää hyödyksi?
Ei varmaan huono idea, että uusi ja parempi olotiloihin ja halpis yläkertaan kevyempään jäähdytyskäyttöön.
Periaatteessa vanhoja putkia voisi käyttää, mutta asentajat tuskin haluavat näin tehdä, koska eivät voi antaa osille ja työlle takuuta. Kannattaa kysellä pienemmiltä firmoilta tarjouksia asennuskokonaisuudesta ja mainita, että asennus voidaan tehdä hiljaisempana aikana keväällä. Luultavasti hinnan saa neuvoteltua lähemmäs 600e kuin 1200e.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
223
Mikähän idea Panasonic ilppien suunnittelun takana on ollut ettei lämmitystilassa kääntelee ilmavirtaa mihinkään suuntaan, automaatti moodissa kääntelee mutta alkaa sitten pahimmillaan jäähdyttämään vai pelaisiko tuo jos muita lämmönlähteitä ei käytetä?
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
En käytä omassa fujitsussakaan kuin alaspäin ohjaavaa ilmavirtausta lämmitettäessä. Swing moodin näköjään saisi tähän, en ole kokenut tarpeelliseksi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
164
Mikähän idea Panasonic ilppien suunnittelun takana on ollut ettei lämmitystilassa kääntelee ilmavirtaa mihinkään suuntaan, automaatti moodissa kääntelee mutta alkaa sitten pahimmillaan jäähdyttämään vai pelaisiko tuo jos muita lämmönlähteitä ei käytetä?
Ai tämä onkin ominaisuus eikä bugi. Itse kun lähinnä käytän jäähdytykseen niin en ollut huomannut tuota, että swingi ei toimi lämmityksessä kuin vasta pari päivää sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Talo jossa on ollut aiemmin pelkkä suora sähkölämmitys, ja nyt asennettu jälkeenpäin pari ILP:iä. IV koneessa on lämmön talteenotto. Onko tällaisessa yhdistelmässä mitään syytä pitää tuloilman lämmitysvastusta päällä kun ilpeillä se lämmittäminen on varmasti kuitenkin selvästi halvempaa...?

Vedon tunteen poisto tietysti, mutta en ole vielä mitään sellaista huomannut joten olen nyt pitänyt pois päältä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Ei kannata. Vie h-tsti sähköä.
Hoitaa vaan pumpuilla sen pääasiallisen lämmityksen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Mahtaneekohan kenno jäätyä miten herkästi jos ei vastuksella avusta kovimpien pakkasien aikaan? Itsellä asetettu 18C tietämille lämmitys niin ei tuo montaa päivää talvessa taida vastuksella lämmitellä. Muistelen naapurin puhuneen että 16C tietämillä sai kahdesti viime talvena kennon sulatella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mahtaneekohan kenno jäätyä miten herkästi jos ei vastuksella avusta kovimpien pakkasien aikaan? Itsellä asetettu 18C tietämille lämmitys niin ei tuo montaa päivää talvessa taida vastuksella lämmitellä. Muistelen naapurin puhuneen että 16C tietämillä sai kahdesti viime talvena kennon sulatella.
Jos tarkoitat sitä että laite alkaa suletteleen, vähän kone kohtaista miten sen arpoo. Ja mitä sulattelulla tarkoitateen, osa koneista ennakoi huurtumisen, ja sen mukaan ohjaa lämmöntalteenottoa.

Sinulla ilmeisesti jokin sulattelu vastus, tarkoitat kai esilämmitystä, ulkotulevaa ilmaa lämmitetään

- Riippuu millainen lämmönvaihdin
- Riippuu koneesta
- Riippuu poistoilmasta
- Riippuu säästä (ulkoilmasta)
- Riippuu säädöistä

Käytännössä lämmöntalteen oton hyötysuhde laskee jos pakkaset lähenee -20astetta., joissain käyttöympäristöissä joillain kokoonpanoilla hyötysuhteet laskee jo pikkupakkasilla.

Hyvähyötysuhde sinänsä lisää huurtumis todennäköisyyttä, mutta ei ole noin suoraviivaista.

Esilämmitystä ei tarvi pelätä, jos se oikein säädetty niin voi olla parempi hyötyysuhde vs se että ohitetaan välillä lämmöntalteenotto.

Itsellä asetettu 18C tietämille
.. puhuneen että 16C tietämillä sai kahdesti viime talvena kennon sulatella.
Siis -18C astetta, vai mistä termarista puhut.

Jos puhut tulolämmöstä, niin tolkullinen kone ei talvella jäähdytä, eli se säätää niin että vetoa ei tunnu ja ettei sillä lämmitä (paitsi jos suora sähkö, niin sitten ei niin tarkkaa, kun sama hinta.) (eli se kotikoneen tulolämmön asetus on selalinen että tulolämpöä tarvittaessa lisälämmitetään että haluttu saavutetaan, ei sinänsä vaikuta vaihtimen huurtumiseen, paitsi jos etulämmitys, tai kone (vastus) vuotaa lämpöä kylmälle puolelle, jolloin isolla asetuksella voi olla jonkinlainen vaikutus.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Jos tarkoitat sitä että laite alkaa suletteleen, vähän kone kohtaista miten sen arpoo. Ja mitä sulattelulla tarkoitateen, osa koneista ennakoi huurtumisen, ja sen mukaan ohjaa lämmöntalteenottoa.

Sinulla ilmeisesti jokin sulattelu vastus, tarkoitat kai esilämmitystä, ulkotulevaa ilmaa lämmitetään

- Riippuu millainen lämmönvaihdin
- Riippuu koneesta
- Riippuu poistoilmasta
- Riippuu säästä (ulkoilmasta)
- Riippuu säädöistä

Käytännössä lämmöntalteen oton hyötysuhde laskee jos pakkaset lähenee -20astetta., joissain käyttöympäristöissä joillain kokoonpanoilla hyötysuhteet laskee jo pikkupakkasilla.

Hyvähyötysuhde sinänsä lisää huurtumis todennäköisyyttä, mutta ei ole noin suoraviivaista.

Esilämmitystä ei tarvi pelätä, jos se oikein säädetty niin voi olla parempi hyötyysuhde vs se että ohitetaan välillä lämmöntalteenotto.


Siis -18C astetta, vai mistä termarista puhut.

Jos puhut tulolämmöstä, niin tolkullinen kone ei talvella jäähdytä, eli se säätää niin että vetoa ei tunnu ja ettei sillä lämmitä (paitsi jos suora sähkö, niin sitten ei niin tarkkaa, kun sama hinta.)
Joutui irroittamaan koko kennon pois koneesta ja sulattelemaan pesuhuoneessa, kun ei saanut enää omalla automatiikalla sulatettua kennoa. Tuossa kyseisessä mallissa esi- ja jälkilämmitys, esilämmitykselle taisi vakioarvo olla 18C ja jälkilämmitykselle 5C, voi olla, että säädellyt myös jälkilämmityksen arvoa, mutta sitä ei suoraan ohjauspaneelista voi muuttaa ilman että tietää miten huoltovalikkoon pääsee. Lähinnä vain yleisesti vinkkinä, että tietämättä juurikin noista muista muuttujista (millainen kone, millaiset muut säädöt, millainen ilmasto asuinalueella on jne) mitään niin ei kannata laittaa esilämmitystä kiinni vain säästääkseen sähköä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Joutui irroittamaan koko kennon pois koneesta ja sulattelemaan pesuhuoneessa, kun ei saanut enää omalla automatiikalla sulatettua kennoa. Tuossa kyseisessä mallissa esi- ja jälkilämmitys, esilämmitykselle taisi vakioarvo olla 18C ja jälkilämmitykselle 5C, voi olla, että säädellyt myös jälkilämmityksen arvoa, mutta sitä ei suoraan ohjauspaneelista voi muuttaa ilman että tietää miten huoltovalikkoon pääsee. Lähinnä vain yleisesti vinkkinä, että tietämättä juurikin noista muista muuttujista (millainen kone, millaiset muut säädöt, millainen ilmasto asuinalueella on jne) mitään niin ei kannata laittaa vaan esilämmitystä kiinni vain säästääkseen sähköä.
Itse kanssa tuossa kovimpien pakkasten aikaan sulattelin kennon pesuhuoneessa, kun kone pysähteli tyyliin puolen minuutin puhalluksen jälkeen. Olikin kunnon jääköntti kennon takaosassa. Kun kenno oli enimmäkseen kuivunut niin takaisin koneeseen, eikä ongelmaa enää esiintynyt - tosin kovat pakkasetkin loppui parin päivän päästä toistaiseksi. Tämä siis Ilto 270 mallissa ja tuossa on käsittääkseni vain jälkilämmitys, joka säädetty johonkin 20C tietämiin. Ehkä. Melko kummallisen oloinen se säätönupikka, ja hyvä kun mahtuu edes kädet koneen sisälle sitä pyörittämään. Nuppi on irrotettava joten liekkö edes oikeassa asennossa. :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Joutui irroittamaan koko kennon pois koneesta ja sulattelemaan pesuhuoneessa, kun ei saanut enää omalla automatiikalla sulatettua kennoa.
Sitten jotain pielessä. Ei noita normaalisti joudu irotteleen ja sulatteleen jossain kylppärissä. Huurtumis arvonta ei toimia. (jos homma siis on toistuvaa, eikä kyse vikatilanteesta selviämisestä, jonka jälkeen kuivattu)

Onko ohituspelti käsin käytettävä vai sähköllä.
Oikeat suodattimat, säädöt kohdillaan.

Tuossa kyseisessä mallissa esi- ja jälkilämmitys, esilämmitykselle taisi vakioarvo olla 18C ja jälkilämmitykselle 5C, voi olla, että säädellyt myös jälkilämmityksen arvoa, mutta sitä ei suoraan ohjauspaneelista voi muuttaa ilman että tietää miten huoltovalikkoon pääsee.
Näkeekö laitteesta lämpötila, tai jopa logeja.

Varmista ensin että mitä nuo oikeasti lämittää ja mitä asetus tarkoittaa.

18c ei voi olla ulkotulevan raitisilman lämmitys 18c asteeseen ennen talteenottoa.

Eli kannattaa kaivaa laitteen ohjeet esiin ja yrittää tulkata mitä se kone tekee ja katsoa "vika" kohdasta mitä tehdä jos kenno jäätyy.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Sitten jotain pielessä. Ei noita normaalisti joudu irotteleen ja sulatteleen jossain kylppärissä. Huurtumis arvonta ei toimia. (jos homma siis on toistuvaa, eikä kyse vikatilanteesta selviämisestä, jonka jälkeen kuivattu)

Onko ohituspelti käsin käytettävä vai sähköllä.
Oikeat suodattimat, säädöt kohdillaan.


Näkeekö laitteesta lämpötila, tai jopa logeja.

Varmista ensin että mitä nuo oikeasti lämittää ja mitä asetus tarkoittaa.

18c ei voi olla ulkotulevan raitisilman lämmitys 18c asteeseen ennen talteenottoa.

Eli kannattaa kaivaa laitteen ohjeet esiin ja yrittää tulkata mitä se kone tekee ja katsoa "vika" kohdasta mitä tehdä jos kenno jäätyy.
Ei toistu enää kun nosti esilämmityksen takaisin säädettyyn arvoon. Kokeili säästää sähkölaskussa tiputtamalla esilämmitysarvoa alemmas, että käyttäisi vähemmän sähkövastusta -> alkoi kenno keräämään jäätä ja lopussa laite nostaa kädet ilmaan kun jäätä kertyy enemmän kuin sai automatiikalla estettyä/sulateltua. Ohituspelti käsikäyttöinen ja on oikein kiinni talvella, samoin suodattimet ovat oikeat ja vaihdetaan 3x vuodessa kun uusi alue kyseessä ja vielä on työmaita lähistöllä niin tuntuu suodattimet likaantuvan vauhdilla. Säädöt on tarkistettu LVI firman toimesta, oli alkuun vähän ylipainetta kun keräsi jäätä ikkunan alalaitaan uloimmaisen lasin sisäpintaan ja nämä korjaantui säädöillä. En jaksa itse tuohon enempää paneutua, esilämmityksen säätö tuolla alunperin asetetussa arvossa näitä ongelmia ei muissa asunnoissa näy, ainoastaan yhdessä näkyi joka sääti esilämmitystä sähkönsäästö mielessä. :)
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
585
Kas, olisi pitänyt täällä kysyä, laitoin väärään ketjuun. Joka tapauksessa:

Pakkasten aikana alkoi koneellinen ilmanvaihto pitämään tolkutonta meteliä ja oli pakko laskea I-asentoon. MUH Ilmava 100, 90-luvulta(?) Pakkasta oli ehkä n. -24c muutama päivä. Pakkanen on laskenut nyt -7c tienoille, mutta vieläkin metelöi. Loppuuko tuo mekkala kun lämpenee, vai menikö pakkasella jotain rikki? Ääni on sellaista nopeaa sahausta / hakkaamista. Seassa varmaan ulisee tai vinkuu. Välillä katoaa ja tulee takaisin.
Eiköhän siellä ole laakerit tiensä päässä. Oma ilmava ei ole vielä ihan noin paha, mutta ajattelin silti vaihtaa sen vallox 121 se -versioon kun käy suoraan.

Kenelläkään muuten kokemuksia tuosta 121 se:tä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ei toistu enää kun nosti esilämmityksen takaisin säädettyyn arvoon.
Ok, no se selittää.
Eli laitteessa ajatus että säädöillä estetään huurtuminen.
Vähän jännä tuo, esi lämmitys + 18 C astetta, mitähän se käytännössä tarkoittaa,
Samoin tuo jälkiämmitys +5C astetta, kaivas ohjeista selitys, mitä homma toimii.

Että varmasti on oikeinpäin, sinulla ilmeisesti lämmitys joku muu kuin suorasähkö.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Ok, no se selittää.
Eli laitteessa ajatus että säädöillä estetään huurtuminen.
Vähän jännä tuo, esi lämmitys + 18 C astetta, mitähän se käytännössä tarkoittaa,
Samoin tuo jälkiämmitys +5C astetta, kaivas ohjeista selitys, mitä homma toimii.

Että varmasti on oikeinpäin, sinulla ilmeisesti lämmitys joku muu kuin suorasähkö.
Nyt hoksasin mitä tarkoitat. Väärinpäin sanottu minun toimesta. Tuloilman lämmitystä on tuo "esilämmitys 18C", pyrkii lämmittämään tuloilmaa jos se on alle 18C ja "jälkilämmitys 5C" meinaa jäteilman lämmitystä, eli pyrkii lämmittämään jos jäteilman lämpötila laskee alle 5C. :)

Maalämmöllä lämpiää lattiat talossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Meillä piti nostaa kylppäriin kenno viimetalvena kahdesti.
Parma Isoiiwari -89.

Vain yksi lämmitys on, se nyt 16 asteeseen säädetty. Lämmittää ilmaa kennon jälkeen ennen huoneisiin puskemista jotta ei tule ihan pakkasilmaa kanavista.
Tuloilma kanavassa ei ole vastusta, vaan ulkoa tulee raaka ilma kennoon suoraan.
Mitää talvipeltiä ei ole. Tai sitten en tiedä mistä etsiä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Nyt hoksasin mitä tarkoitat. Väärinpäin sanottu minun toimesta. Tuloilman lämmitystä on tuo "esilämmitys 18C", pyrkii lämmittämään tuloilmaa jos se on alle 18C ja "jälkilämmitys 5C" meinaa jäteilman lämmitystä, eli pyrkii lämmittämään jos jäteilman lämpötila laskee alle 5C. :)
Ok,
Oletko varma tuosta jäteilman lämmittämisestä, huoneesta tulee lämmintä ilmaa, jos nyt jokin lämmitys on, ja taasen ulopuhallettava jäteilma, lämmöntalteenoton jälkeen on vähän harakoiden lämmittämistä.

Jos sitä huurtumista halutaan estää, niin se onnistuisi jos ulkoatulevaa tuloilmaa lämmitetään ennen lammöntalteenottoa.

Ilmeisesti säädit tuota +5c astetta aiemmin pienemmälle, pakakselle mistä seurasi kennon jäätyminen ?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.
Samoilla menen itsekin. Autotallissa säädän lämmitystä miten olen touhuamassa siellä. Kun en ole paikalla on vain ylläpito +8 astetta että pysyy putket sulana. On oikeasti n. +4.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Samoilla menen itsekin. Autotallissa säädän lämmitystä miten olen touhuamassa siellä. Kun en ole paikalla on vain ylläpito +8 astetta että pysyy putket sulana. On oikeasti n. +4.
Mikä pumppu autotallissa? Pitäisi alkaa sinnekin jotain keksimään, mutta ensin pitää vaihtaa tuo vuotava kippiovi johonkin muuhun.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
ILP jatkuvasti 24 astetta, Google Homen aamurutiinilla puhallus 5/5, Iltarutiinilla 3/5.

3/5 nopeus on maksimi mikä ei häiritse nukkumista, tällöin tosin kauimmat huoneet viilenee hieman yön aika, ainakin kovemmilla pakkasilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
Täällä Mitsu LN35 ja hyvin lähelle sama. Paisi että myöhään illalla laitoin 22 astetta ja aamuksi 23 astetta. Nyt on sopiva 20.8 astetta olkkarissa ja makkarissa luultavasti ihan sama.

Joskus Purifier ominaisuus on "ritissyt" silloin tällöin ja tuo juttu onkin ollut siksi yöllä pois päältä. En muista saisiko senkin ajastettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
ILP jatkuvasti 24 astetta, Google Homen aamurutiinilla puhallus 5/5, Iltarutiinilla 3/5.

3/5 nopeus on maksimi mikä ei häiritse nukkumista, tällöin tosin kauimmat huoneet viilenee hieman yön aika, ainakin kovemmilla pakkasilla.
Mikä ilp? Täälläkin täytyy olla kovimmilla pakkasilla 5/5, että laitteen teho riittää. Tai nuo palkit näyttää kaukosäätimessä 4/4.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ihmisillä näkyy olevan kauhea tarve runkata noita ilppien asetuksia.

Kesällä: jäähdytys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet ylös.

Talvella: lämmitys päällä 24/7, pyynti +22°C automaattisella puhallusteholla ja siivekkeet viuhkaamaan puolivälin ja alaosan väliä.

Sisäyksikön sijoittaminen vetoisten ikkunoiden yläpuolelle tai "horoon" ulkoseinään voi aiheuttaa tarpeettoman kovaa ääntä ja "turhaa" lämmittämistä.
Varmaan riippuu siitä kuinka tiivis talo on ja mihin pumppu asetettu. Itse jos syksyllä laitan vaikka 24c pyyntiin niin talo on kyllä niin tuskasen kuuma että ei noissa lämmöissä voi olla. Samoin jos pitää 24/7 tuolla lämmöllä niin makuuhuoneessa ei kyllä nuku ketään. Sitten taas vastaavasti jos ulkona pakkaset kiristyy niin 24c ei riitä pitämään kaikkea lämpimänä. Syksyisin laitan koko myllyn pois yöks ja annan kämpän jäähtyä. Mukavempi nukkua. Sitten ajastetusti aamulla viideltä päälle.
Talvisin päivisin puhallus on täysillä mutta öisin lasken sitä niin että se on 2/5 asennossa ettei makkari kuumene liikaa. Ja toki vielä makkarissa ikkuna auki. Sitten kun aamulla herää niin pistän puhalluksen päiväksi täysille (jos joku on kotona, muuten saa puhaltaa pienemmällä).
Salaa toivonkin että toi pumppu tilttais jossain välissä että sais kunnon nykyaikainen wifillä ja ajastuksilla varustetun myllyn tilalle. Ei tarviis ronklata tota jatkuvasti.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Mikä pumppu autotallissa? Pitäisi alkaa sinnekin jotain keksimään, mutta ensin pitää vaihtaa tuo vuotava kippiovi johonkin muuhun.
Toshiba arctic 35
Malli numero on toshiba ras-35g2avp-nd.
Tampereelta ostin tuon "käytettynä" oli ollut jossain myymälässä mallina 2v.
N. 30min menee että on 70m2 ja 3m sisäkorkeudella oleva talli +15-17c.

Se on ollut nyt talli seinällä 4v lähes käyttämätön ja nyt kun on täytynyt harrastaa puuntyöstöä enempi olen pitänyt lämpimänä tallin. Tietty helpottanut auton pesuakin hiukan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Ok,
Oletko varma tuosta jäteilman lämmittämisestä, huoneesta tulee lämmintä ilmaa, jos nyt jokin lämmitys on, ja taasen ulopuhallettava jäteilma, lämmöntalteenoton jälkeen on vähän harakoiden lämmittämistä.

Jos sitä huurtumista halutaan estää, niin se onnistuisi jos ulkoatulevaa tuloilmaa lämmitetään ennen lammöntalteenottoa.

Ilmeisesti säädit tuota +5c astetta aiemmin pienemmälle, pakakselle mistä seurasi kennon jäätyminen ?
Vieläkin kirjoitin epäselvästi. Eli seurailee jäteilman lämpötilaa ja pyrkii lämmittämään ulkoilman kanavasta tulevaa ilmaa siten, että jäteilma on yli tuon +5C. Minulla ei ole mennyt kertaakaan jäähän kenno, naapurilla on, sanojensa mukaan sääti vain tuloilman lämpötilaa alemmas eli +18C -> +16C.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Toshiba arctic 35
Malli numero on toshiba ras-35g2avp-nd.
Tampereelta ostin tuon "käytettynä" oli ollut jossain myymälässä mallina 2v.
N. 30min menee että on 70m2 ja 3m sisäkorkeudella oleva talli +15-17c.

Se on ollut nyt talli seinällä 4v lähes käyttämätön ja nyt kun on täytynyt harrastaa puuntyöstöä enempi olen pitänyt lämpimänä tallin. Tietty helpottanut auton pesuakin hiukan.
Joo, vähän turhan "iso" tuollainen tuohon omaan 30m² talliin. Pitää varmaan laittaa joku C&H tuonnekin kun se on talossa hyväksi todettu jo -25°C pakkasilla.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Mikä ilp? Täälläkin täytyy olla kovimmilla pakkasilla 5/5, että laitteen teho riittää. Tai nuo palkit näyttää kaukosäätimessä 4/4.
Mitsun LN25, itsellä ongelma taitaa olla talon muoto ja lämmityksen kannalta epäoptimaalinen asennuspaikka, tosin käytännössä ainut mahdollinen. Pidemmillä pakkasilla -20 jälkeen alkaa olemaan aika rajoilla lämmitysteho ilman pattereiden apua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Vieläkin kirjoitin epäselvästi. Eli seurailee jäteilman lämpötilaa ja pyrkii lämmittämään ulkoilman kanavasta tulevaa ilmaa siten, että jäteilma on yli tuon +5C. Minulla ei ole mennyt kertaakaan jäähän kenno, naapurilla on, sanojensa mukaan sääti vain tuloilman lämpötilaa alemmas eli +18C -> +16C.
Ok, tuo kuullostaa selaiselta minkä luulis pitävän kennon sulana.
Jos ei muuta automatiikkaa tuohon liittyen, niin säätää sellaiseksi että ei huurru/jäädy, eli tavallaan vähän ylilämpöisenä modernimpiin verrattuna.

Tulolämmön säätäminen ei maalikkona ajatellen vaikuta, mutta jos se huurtumisen esto termari on säädetty liiankylmäksi, niin voihan tuosa tuloilman säästö joissain koneissa esilämittää tarvittaessa, tai se jossain koneessa lämittää kennoa, konetta siinä sivussa mikä on riittänyt sulanapitämiseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Eiköhän siellä ole laakerit tiensä päässä. Oma ilmava ei ole vielä ihan noin paha, mutta ajattelin silti vaihtaa sen vallox 121 se -versioon kun käy suoraan.

Kenelläkään muuten kokemuksia tuosta 121 se:tä?
Nyt kun palattiin takaisin nollaan, kaikki oireet hävisivät. Laakeritko huutaa pakkasella, vai joku muu syy? Jotain hiiren vikinää piti puhaltimet kun avasin ja kuuntelin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
en nyt kyllä keksi yhtään syytä miksi sitä pitäis käynnistellä. eikä se auton ilmastointikaan taida pakkasella päälle lähteä, vaikka voin olla väärässäkin.
edittiä. kompura tuskin tykkää jos kohmeisilla öljyillä koittaa käynnistellä joten väitän että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Meillä ilpin asentaja suositteli käyttämään konetta päällä 1-2kk välein pari tuntia. Auton ilmastointi aina automaatilla.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tarviiko jäähdytyskäytössä (kerrostalo) olevaa ilpoa jäähdytyskauden ulkopuolella koskaan käynnistellä? Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Auton ilmastoinnin kompurasta tulee akseli ulos. Tekee kuulemma akselin tiivistykselle ja laakeroinnille hyvää säännöllisesti pyörähtää. ILP:ssa on hermeettisesti suljettu kompressori. En näe mitään syytä käynnistää mukavuuskäyttöön hankittua ILP:a talvella. Vastaavasti pennin venytykseen hankitut laitteet kannattaa pitää kiinni koko kesän, jotta säästetyt pennit eivät lennä taivaalle ennen, kuin laite on maksanut itsenä takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Olen ymmärtänyt, että kylmäkäynnistykset ovat vain pahaksi ILPeille. Meillä on talossa alkuperäisen rakennuttajan laittama pelkästään jäähdyttävä ILP jostain 90-luvulta. Tuota käytetään se 1-2 viikkoa kesässä ja muuten se on aina kiinni. Hyvin hyrrää vieläkin. Voi olla että jossain vaiheessa sille on joku huolto tehty ~25 vuoden aikana - ei tosin mitään varmaa tietoa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Appiukon kanssa käydään joka visiitillä sama keskustelu, että kuulemma auton ilmastointia olisi hyvä aina välillä pyörittää että pysyy laakerit kunnossa jne.
Voit kertoa sille appiukolle, että sun ilmalämpöpumpussa ei (luultavasti) ole dieselmoottorin pyörittämää hihnapyörää josta menisi akseli kompressorille. Se kyseisen akselin läpivienti ja tiivistys ovat ainoat kuulemani seikat jotka puoltavat sitä ajoittaista käyttöä.

Tosin autoissakin on aika pitkälti siirrytty muuttuvatilavuuksisiin kompuroihin jotka nekin pyörivät koko ajan kun moottori käy, olipa ilmastointi päällä tai ei. Mutta tää kyseinen ajoittaisen käytön pakollisuus on varmaan taas yksi näitä juttuja jotka jäävät elämään ikuisesti, vielä sittenkin kun missään ei ole enää käytössä tuollaista tekniikkaa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Tosin autoissakin on aika pitkälti siirrytty muuttuvatilavuuksisiin kompuroihin jotka nekin pyörivät koko ajan kun moottori käy, olipa ilmastointi päällä tai ei. Mutta tää kyseinen ajoittaisen käytön pakollisuus on varmaan taas yksi näitä juttuja jotka jäävät elämään ikuisesti, vielä sittenkin kun missään ei ole enää käytössä tuollaista tekniikkaa.
Tai pikemminkin on siirrytty tai ollaan siirtymässä sähköön. Itselläni on jo vanhahkossa hybridissä sähköllä toimiva kompura... ilmastointi toimii vaikka moottori on sammuksissa. Olen itsekin kuvitellut, että sitä pitäisi käynnistellä välillä talvellakin, kun "joka paikassa" lukee niin... hyvä tietää ettei tarvitse, jos se tosiaan on vain siitä vanhanaikaisesta akselista johtuva asia.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tai pikemminkin on siirrytty tai ollaan siirtymässä sähköön. Itselläni on jo vanhahkossa hybridissä sähköllä toimiva kompura... ilmastointi toimii vaikka moottori on sammuksissa. Olen itsekin kuvitellut, että sitä pitäisi käynnistellä välillä talvellakin, kun "joka paikassa" lukee niin... hyvä tietää ettei tarvitse, jos se tosiaan on vain siitä vanhanaikaisesta akselista johtuva asia.
Huom. En tiedä, onko auton sähkökompura hermeettisesti suljettu. Nopean kuvahaun perusteella ei ole. Kompurassa lienee siis vastaava akselin laakerointi ja tiivistys, joka pidättelee kylmäainetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Onko täällä kellään lämmityskäytössä Panasonicin LZ25TKE tai 35TKE malleja? Ja jos on niin minkä kokoisessa tilassa ja miten ovat lämpöä pystyneet tuottamaan kovemmilla pakkasilla? Tuollainen nimittäin menisi varmaan ainoana vanhan Panasonicin pumpun paikalle noin 125 neliön taloon, kun varsinkin esim. Mitsubishin huippumalleissa ovat nuo sisäyksiköt niin isoja nykyisin.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Onko antaa suosituksia ilppejä asentavista ja myyvistä firmoista pkseudulla?
Tarkoitus olisi asentaa kerrostaloasuntoon, jossa parveke.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 360
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom