Ilmalämpöpumput eli ILPit

Se koneen pihaltaman ilman lämpötila ei kyllä kerro mitään siitä onko laite tai sen hyötysuhde hyvä vai ei, mutta tietysti siitä huomaa jos laite ei toimi.

Ei tuollaista yleistystä oikein voi tehdä. On edelleen laitteita joilla ei alle -15°C lämpötilassa tee mitään, ja 20 vuotta sitten oli jo laitteita jotka jaksoivat vielä hyvin -30°C.

Tosin suorasähkölämmitykseksi ILP ei muutu koskaan, se on lämpöpumppu, ja äärimmäisessä tilanteessa se käyttää lämmön pumppaamiseen enemmän sähköä kuin mitä se tuottaa lämpöenergiaa. Koneiden pitäisi osata sammua ennen tuota, mutta ei välttämättä, varsinkaan vanha kone josta hieman ajan saatossa kylmäainetta karussa.
No, onhan ton uuden scop parempi kuin vanhan. Tuntui että samoilla asetuksilla tuntui tota lämpö riittävän erilailla. Tosin toi fd oli keväällä täytetty ja menetti syksyllä viilennystehonsa. Mun kokemuksilla noi täytöt on ihan huuhaata, jostain se aine on karannut ja pumppu joutuu uusilla aineilla kovemmille. Ei ne aineet ehjästä pumpusta karkaa, menee vain täyttöön kuluneet rahat hukaan,uuta vaan tilalle.

Ainoa vuotopaikka mikä on helposti korjattavissa, on se täyttö-kolmitieventtiilin tiiviste. Kerran lyhyen asentajanuran aikana näin sellasen. Messinkikorkin kun avasi niiin TSIUHHH vaan kuului, eli vuoto oli selvä. Uusi tiiviste/sielu sinne, ja täyttö niin se tuli kuntoon. Jos ei tietoa mistä vuotanut niin -> uutta konetta.
Ton pystyy itsekin testaamaan, koska sijaitsee siinä koneen ulkopuolella, ei pitäisi tapahtua mitään kun "tulpan" siitä päästä löysää, jos tiiviste on ehjä.

Mulla kaatui tikkaat kylmäaineputken päälle, niin että vuosi liitoksesta. Tuo oli ihan helposti korjattava.

No, onhan ton uuden scop parempi kuin vanhan. Tuntui että samoilla asetuksilla tuntui tota lämpö riittävän erilailla. Tosin toi fd oli keväällä täytetty ja menetti syksyllä viilennystehonsa. Mun kokemuksilla noi täytöt on ihan huuhaata, jostain se aine on karannut ja pumppu joutuu uusilla aineilla kovemmille. Ei ne aineet ehjästä pumpusta karkaa, menee vain täyttöön kuluneet rahat hukaan,uuta vaan tilalle.
Siis ihan yleisellä tasolla tarkoitin, hyvä vanha pumppu on parempi kuin huono uusi.

Ja jos kylmäaine on hävinnyt kaikki, niin siellä on vuoto, eikä se korjaannu lisäämällä ainetta. Tarkoitin sitä sellaista pientä vajausta joka noissa usein on jos kone on saanut olla yli 10v täysin rauhassa, tuo näkyy lähinnä vain heikentyneenä hyötysuhteena ja pakkasen kiristyessä lämpö loppuu

Vaihdettiin boschin 6100 mitsun ln35, on kyllä ihan eri maailmasta tuo mitsu. En suosittele tuota boschia kenellekkään, hirveitä ongelmia kokoajan. Varsinkin 4-tie venttiilin kanssa.

Neljä kuukautta vanha gree amber 35 lähti takaisin tukkurille ja tilalle tuli mitsun ft25.
Green ongelmana järkyttävä painesykäys sulatuksella( riitävän kova herättäämään, vaikka sisäyksikkö oli parin huoneen päässä..) , kun ulkoilma alle nollan. Koneeseen vaihdettiin piirikortti ja kun sekään ei auttanut, purettiin kauppa ja tilalle tuo aiemmin mainittu mitsu.

Mulla tuossa mideassa se sulatussykli myös alkaa kolauksella ja kovalla tuhauksella, mutta ei nuo tuollaiset äänet sillälailla häiritse, että niille tekisi jotain. Jokin jatkuva kitinä tms olisi eri asia.

Jos olisin tuon pumpun ostanut törkyhinnalla ja kalliilla asennuksella, niin valituskynnys olisi varmasti hieman toinen.

Onko tälläisestä skenaariossa kokemusta :
pidän ilppiä ajastimella päällä 6h jonka jälkeen 18h sammuksissa sitten taas uudelleen päälle. tätä 24/7. Onko tästä todistetusti haittaa ? mm. daikin varoittaa että hajottaa pumpun. onko myyntimiesten häpötystä ?

Onko tälläisestä skenaariossa kokemusta :
pidän ilppiä ajastimella päällä 6h jonka jälkeen 18h sammuksissa sitten taas uudelleen päälle. tätä 24/7. Onko tästä todistetusti haittaa ? mm. daikin varoittaa että hajottaa pumpun. onko myyntimiesten häpötystä ?
Onko tuo ajastus ILPin sähkön syötössä, vai koneen omassa ohjelmassa?

Se täydestä laukasta sähkön poistaminen vaikuttaa aika väkivaltaiselta rysähdykseltä, joka voi kyllä jatkuvasti toistuessaan hajottaa jotain.

Jotkut ILPit on niin tyhmiä etteivät tajua kytkeä kompuran öljylämmitintä päälle ennen kompuraa, joka ei varmastikaan ole koneelle nautinnollista pakkasilla.

Tässä Gree:ssä on wifi ja appilla ohjailen. Eli hallittu sammutus ja käynnistys.

Tässä Gree:ssä on wifi ja appilla ohjailen. Eli hallittu sammutus ja käynnistys.

Miten olisi jos lyöt sen vain puhallukselle silloin, kun ei ole tarve varsinaiselle käytölle?
Sähkönkulutus on toki luokkaa 10-20W, mutta silloin ei pitäisi ihmetellä kovia pakkasia ja kompuraa.

haluan sammuttaa laitteen yöksi kun ei ole täysin äänetön vaikka puhallus minimissä. Pitää tutkia voinko sammuttaa puhalluksen kokonaan sammuttamatta laitetta.

Tuskin tuo siloin tuosta sammutuksesa välittää.

Tietysti voit tutkia miten se pakkasaamuna käynnistyy. Eli lähteekö kompura hurraamaam heti kun komentaa käyniin, vai osaako se esilämmittää sen. Tosin onhan mahdollista että siinä on se lämmitysvastus päällä kokoajan, kun kone on sähkössä.

Mikä on tällä hetkellä se "testivoittaja" pieneen mökkiin tai asuntoon ja lämmityskäyttöön? Mitsubishi vai Panasonic? Pitääkö kovin monesta eri mallista osata valita?

Mikä on tällä hetkellä se "testivoittaja" pieneen mökkiin tai asuntoon ja lämmityskäyttöön? Mitsubishi vai Panasonic? Pitääkö kovin monesta eri mallista osata valita?

Taitaa olla tuo Mitsubishin RW25:

haluan sammuttaa laitteen yöksi kun ei ole täysin äänetön vaikka puhallus minimissä. Pitää tutkia voinko sammuttaa puhalluksen kokonaan sammuttamatta laitetta.

Minulla on Home Assistantissa automaatio joka sammuttaa juurikin Gree-ILPin (kuten painaisin kaukosäätimestä OFF) kun yläkerran lämpötila saavuttaa x astetta, ja laittaa takaisin päälle (kuten painaisin kaukosäätimestä ON - HEAT) kun lämpötila laskee X astetta. Totesin Green oman lämpötila-anturin sanovan mitä sattuu enkä saa sitä paikkansa pitäväksi millään, joten tuolla pääsen lämmityksen kanssa parempaan tarkkuuteen.

Testattu 19 pakkasasteessa lähtevän vielä moitteetta päälle, hetken joutuu keräilemään itseään eli lämmittämään. Tosin tuossa omassahan on operatiivinen lämpötila ohjekirjan mukaan -15 asti...

Tilasin Ultimatemarketista Gree 09- ilpin ja asensin tietysti itse. Samalla lailla kun monta kertaa aiemminkin.

Laitteessa on kuitenkin mystillinen vika; Vehje toimii hyvin jopa 2 viikkoa, mutta yhtäkkiä ilp onkin puskenut yläkerran aulan jopa yli 30- asteiseksi. Uudelleen käynnistys auttaa, ja laite on taas pitkään rauhallinen. Osaisiko joku auttaa mistä vikaa etsiä?

Ultimatemarkettiin on varmaankin turha ottaa yhteyttä..

Tilasin Ultimatemarketista Gree 09- ilpin ja asensin tietysti itse. Samalla lailla kun monta kertaa aiemminkin.

Laitteessa on kuitenkin mystillinen vika; Vehje toimii hyvin jopa 2 viikkoa, mutta yhtäkkiä ilp onkin puskenut yläkerran aulan jopa yli 30- asteiseksi. Uudelleen käynnistys auttaa, ja laite on taas pitkään rauhallinen. Osaisiko joku auttaa mistä vikaa etsiä?

Ultimatemarkettiin on varmaankin turha ottaa yhteyttä..

varmaan ilmanlämpöanturista

Taitaa olla tuo Mitsubishin RW25:

Minkälaista sijoituspaikkaa sisäyksikölle sitten kannattaa katsoa? Pitääkö kukaan eteiskäytävän päässä, tuulikaapin oven yläpuolella, jos käytävä 3,2 metrin jälkeen aukeaa (toispuoleisesti) olohuoneeksi? Käytävässä on matalia kalusteita koko matkalla. Onko iso häviö siitä, jos putket menevät kylmän ulkovaraston läpi noin 1,5 metriä?

Asentaako kukaan olohuoneen tai ruokahuoneen ikkunan päälle, jos karmin ja kattolistan välissä on 35 cm, vai ihan suosiolla ikkunan viereen? Ikkunan kohdalla katon ja seinän kulmassa olevan valaisimen voinee siirtää, mutta verhot taitavat näyttää hölmöltä jos tanko on karmin tasalla yksikön alapuolella. Jos siihen edes saa laittaa verhoja. Tai ehkä mainoksista ja esitteistä näkisi, millä tavoin sisäyksiköitä on sijoiteltu.

Muokkaus: No mutta stupido minä. Voihan putket vetää sisällä vaikka mihin, eikä ruuhkainen ulkoseinä ainoa vaihtoehto ole.

Mutta pitääkö putkien tulla sisäyksikköön aina seinän läpi, vai voivatko ne koukata siihen seinän pintaa pitkin sivulta? Vai riippuuko laitteesta?

Viimeksi muokattu:
Minkälaista sijoituspaikkaa sisäyksikölle sitten kannattaa katsoa? Pitääkö kukaan eteiskäytävän päässä, tuulikaapin oven yläpuolella, jos käytävä 3,2 metrin jälkeen aukeaa (toispuoleisesti) olohuoneeksi? Käytävässä on matalia kalusteita koko matkalla. Onko iso häviö siitä, jos putket menevät kylmän ulkovaraston läpi noin 1,5 metriä?

Asentaako kukaan olohuoneen tai ruokahuoneen ikkunan päälle, jos karmin ja kattolistan välissä on 35 cm, vai ihan suosiolla ikkunan viereen? Ikkunan kohdalla katon ja seinän kulmassa olevan valaisimen voinee siirtää, mutta verhot taitavat näyttää hölmöltä jos tanko on karmin tasalla yksikön alapuolella. Jos siihen edes saa laittaa verhoja. Tai ehkä mainoksista ja esitteistä näkisi, millä tavoin sisäyksiköitä on sijoiteltu.

Muokkaus: No mutta stupido minä. Voihan putket vetää sisällä vaikka mihin, eikä ruuhkainen ulkoseinä ainoa vaihtoehto ole.

Mutta pitääkö putkien tulla sisäyksikköön aina seinän läpi, vai voivatko ne koukata siihen seinän pintaa pitkin sivulta? Vai riippuuko laitteesta?

Ks. Sisäyksikön paras paikka

Kondenssivedelle tarvii sisäyksiköstä järjestää veden poistoputki jäähdytyskäyttöä varten. Joko ulos suoraan tai sitten viemäriin sisällä. Voi sen veden pumpata lisälaitteilla vaikka "ylämäkeen".

Voivat, kyllä taitaa olla lähes joka laitteessa mahdollisuus laittaa tulemaan sivusta ulos.

Ja se häviö kulkiessaan jonkun ulkovaraston läpi on ihan olematon., varsinkin kun yleisesti käytetään lämpöeristettyjä kupariputkia.

Sisäyksikön paikka ja asennus (miel. avaraan paikkaan)
* etäisyys katosta väh 15cm
* etäisyys lattiasta n. 230cm
* tilaa oikealla ja vasemmalla väh 5cm
* tilaa ilman ulostulon kohdalla vähintään 30cm
* Mahdollisimman kauaksi vetoisista ikkunoista, lämpöpattereista ja tulisijoista

Viimeksi muokattu:
Älä laita ainakaan keittiöön ellei ole pakko. Keittiössä kuitenkin leijailee rasvaa ja puhallat ne rasvat muuten pitkin kämppää. Keittiössä on myös lämmin kun käytät liettä tai uunia niin ilp ei toimi yhtä tehokkaasti kuin toisessa paikassa.
Mitä pidemmän matkan ilp pystyy puhaltamaan "suoraa eteenpäin" sen paremmin ilma levittyy ympäri asuntoa.

No sitä minäkin, mutta vaikka käyttää kaukosäätimen "I feel"- toimintoa, niin ongelma ei poistu. Eli olen mielestäni eliminoinut mahdollisen lämpöanturivian.

Kerro jos koskaan keksit tähän ratkaisua - itse en ole keksinyt. Green pumpulla samaa ongelmaa eli olipa sitten I feel käytössä tai ei, niin tuntuu että joko
a) laite lämmittää asunnon liian kuumaksi vrt. tavoitelämpötila
b) ilppi ei hyrähdä käyntiin ennen kuin kämppä on 18-asteinen

Itse ratkaisin tämän tosiaan Home Assistantin automaatioratkaisulla joka tarkastelee ulkoisia sensoreita ja sammuttelee/käynnistää koneen niiden perusteella. Ei ihan herkullisin tilanne vaan mieluummin olisin antanut pumpun hoitaa tuon puolen itse mutta en kyllä saa pelittämään sitä.

Kerro jos koskaan keksit tähän ratkaisua - itse en ole keksinyt. Green pumpulla samaa ongelmaa eli olipa sitten I feel käytössä tai ei, niin tuntuu että joko

Itse ratkaisin tämän tosiaan Home Assistantin automaatioratkaisulla joka tarkastelee ulkoisia sensoreita ja sammuttelee/käynnistää koneen niiden perusteella. Ei ihan herkullisin tilanne vaan mieluummin olisin antanut pumpun hoitaa tuon puolen itse mutta en kyllä saa pelittämään sitä.
En siis ole yksin ongelman kanssa. Internet tiesi ongelmasta hämmästyttävän vähän. Mitä kaikkea olet yrittänyt tehdä?

Eteisen ulko-oven tai tuulikaapin oven päällinen on oiva paikka, jos siitä pääsee puhkumaan avara(mpa)an tilaan kuten olkkariin. Saa hieman viileämpää imuilmaa siinä eikä äänet/ilmavirta häiritse.

Valmistajien ilmoittamat minimietäisyydet ympäröiviin rakenteisiin vaihtelevat. Esim. Toshiballa ja Daikinilla on sisäyksikön ylle jääväksi minimiksi ilmoitettu vain 40mm. Mitsulla enemmän.

En siis ole yksin ongelman kanssa. Internet tiesi ongelmasta hämmästyttävän vähän. Mitä kaikkea olet yrittänyt tehdä?

Päivittänyt firmiksen, resetoinut pömpelin ja kokeillut säädellä eri asetuksia niin health moden, tuuletusnopeuden ja juurikin ton ifeelin avulla mutta en oikein ole päässyt puusta pitkälle.

Tällä hetkellä oletan, että toi Gree ei jostain syystä aina päivitä oikein lämpötilasensorin lukemaa itse laitteeseen: Eli ILPin "current temp" jää jostain syystä laahaamaan epätavallisen alas, jolloin laite puhaltaa ilmaa enemmän kuin on tarpeen eli ei saavuta "target temp" arvoa: sitten kun laite päivittää sen oikeaksi menee pömpeli lepotilaan ja käy vastavuoroisesti niin, että current temp on jotain 24 pitkän aikaa kun target olisi 21 ja huone pääsee sinne 19 asteeseen ennen kuin arvot päivittyy oikeaksi. Toisinaan tämä tosiaan vaatii ton sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen.

Eli jonkinlaiseen sensoriongelmaan tää viittaisi mutta en oikein pääse kärryille mistä kiikastaa kun sama ilmiö toistuu sekä iFeel toiminnossa että ilman sitä.

Esimerkkinä: ifeel päällä, kaukosäädin paikassa jossa toinen, paikkansa pitävä sensori näyttäisi lämpötilaksi 20.4. On täysin mahdotonta et tossa paikassa olisi 18 astetta eli iFeel antaa täysin sekavia lukemia. Sekavuus ei poistu vaikka iFeelin kytkisi pois päältä.

Kuvassa nykyinen lämpötila on Green ilmoittama nykyinen lämpötila = ifeel lämpötila ja Tavoite on 21 eli ILP puhaltaa ilmaa tonne asti.
1701330582981.png

Tilanne on de fakto tämä:

1701330653760.png

Green kaukosäädin toimii i feel tilassa lämpömittarina.

"Painamalla tätä painiketta kerran käyttöön otetaan I FEEL -toiminto ja näyttöön ilmestyy toiminnon merkki . Kun tämä toiminto on käynnistetty, kaukosäädin mittaa jatkuvasti huoneenlämpötilaa ja lähettää lämpötilan sisäyksikölle 10 minuutin välein. Kun painiketta painetaan uudelleen, toiminto poistuu käytöstä. Kun I FEEL - toiminto käynnistetään, täytyy kaukosäädin jättää paikkaan, josta sen lähettämä signaali välittyy sisäyksikköön."

Eli jos sulla on se kaukosäädin esim. "liian" lähellä ja siinä onkin tarpeeksi lämpöä, ei huoneessa ole välttämättä tarpeeksi lämmintä jne. Itellä ei ole Green pumppua mutta en muutenkaan käytä noita i feel tms. hommeleita näiden toimintahäiriöiden vuoksi. Laitan 21-22 pyynniksi ja manuaalisesti puhalluksen. Ja hyvin toimii. Noilla laitteiden energiansäästö kikkailuilla kun ei saa sitä mitä haluaa. Se jos säästät jonkun watin siellä täällä on ihan turhaa mutta lämmitys ei toimi oikein niin se pistää ketuttamaan.

Päivittänyt firmiksen, resetoinut pömpelin ja kokeillut säädellä eri asetuksia niin health moden, tuuletusnopeuden ja juurikin ton ifeelin avulla mutta en oikein ole päässyt puusta pitkälle.

Tällä hetkellä oletan, että toi Gree ei jostain syystä aina päivitä oikein lämpötilasensorin lukemaa itse laitteeseen: Eli ILPin "current temp" jää jostain syystä laahaamaan epätavallisen alas, jolloin laite puhaltaa ilmaa enemmän kuin on tarpeen eli ei saavuta "target temp" arvoa: sitten kun laite päivittää sen oikeaksi menee pömpeli lepotilaan ja käy vastavuoroisesti niin, että current temp on jotain 24 pitkän aikaa kun target olisi 21 ja huone pääsee sinne 19 asteeseen ennen kuin arvot päivittyy oikeaksi. Toisinaan tämä tosiaan vaatii ton sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen.

Eli jonkinlaiseen sensoriongelmaan tää viittaisi mutta en oikein pääse kärryille mistä kiikastaa kun sama ilmiö toistuu sekä iFeel toiminnossa että ilman sitä.

Esimerkkinä: ifeel päällä, kaukosäädin paikassa jossa toinen, paikkansa pitävä sensori näyttäisi lämpötilaksi 20.4. On täysin mahdotonta et tossa paikassa olisi 18 astetta eli iFeel antaa täysin sekavia lukemia. Sekavuus ei poistu vaikka iFeelin kytkisi pois päältä.

Kuvassa nykyinen lämpötila on Green ilmoittama nykyinen lämpötila = ifeel lämpötila ja Tavoite on 21 eli ILP puhaltaa ilmaa tonne asti.
1701330582981.png

Tilanne on de fakto tämä:

1701330653760.png
Olet näköjään perehtynyt ongelmaan ihan tosissaan. Tuskin oma järkeilyni tuon parempaa lopputulosta voi saavuttaa. Oletko yrittänyt kysyä apua valmistajalta tai myyjältä/asentajalta?

Olet näköjään perehtynyt ongelmaan ihan tosissaan. Tuskin oma järkeilyni tuon parempaa lopputulosta voi saavuttaa. Oletko yrittänyt kysyä apua valmistajalta tai myyjältä/asentajalta?

Toi on edellisen omistajan hankkima, niin en sitten ole sen enempää lähtenyt selvittelemään vaan lykkäsin tosiaan siihen Home Assistantin avulla automaatiot joilla se aukeaa/sulkeutuu kun parin eri sensorin keskilämmöt on x astetta.

Kerro jatkossa, miten kauan pumppu tuota kestää... Pitäisi olla kaikkein pahin rasitus pumpulle, kun katkotaan pakkasilla.
Toki jos pakkasilla lämmöntarve sen verran iso, että ei katko, niin voi ehkä jotenkin toimia.

Ei tota HA saisi toimimaan niin, että käskee pumpun pyynnin minimiin, kun ei tarvi lämmittää ja maksimiin, kun täytyy? Ei tarvis rikkoa pumppua...

Kerro jatkossa, miten kauan pumppu tuota kestää... Pitäisi olla kaikkein pahin rasitus pumpulle, kun katkotaan pakkasilla.
Toki jos pakkasilla lämmöntarve sen verran iso, että ei katko, niin voi ehkä jotenkin toimia.

Ei tota HA saisi toimimaan niin, että käskee pumpun pyynnin minimiin, kun ei tarvi lämmittää ja maksimiin, kun täytyy? Ei tarvis rikkoa pumppua...

Hyvä idea ja kyllä saa. Pitääkin tehdä noin

Ei ole mitenkään tavatonta että noiden ilppien lämpösensoreita siirrellään, kun ne tehdasasennuksena sattuu sellaiseen paikkaan etteivät toimikaan ihan oikein.

Mun tietääkseni kun sitä kaukosäätimen sisäistä anturia käytetään se laite ottaa silti sen oman anturinsa huomioon, eli temppuileva sisäinen anturi saa sen kaken anturinkin toimimaan väärin. Lisäksi mulla on käsitys että jos siltä kakelta ei ir signaali tietyn ajan sisällä anna lämpötietoa se palaa takaisin sisäisen anturin käyttöön.

Ainakin tuo midean kaken ir on ihan paska, ja jos kaukosäätimen lämpöanturia käyttää se pitää asetella niin ir lähetin tähtää suoraan kohti ilppiä.

Asiahan voi mahdollisesti korjata tämmöisellä, jos ei halua ILP:iään modailla. Tämähän käsittääkseni mittaa itse lämpöä ja ohjaa ILPpiä oman lämpötila mittauksen perusteella.

Onko kukaan täytätyttänyt ilppiä, kun oireet viittaa vajaaseen kylmäainemäärään.
Paljonkohan kustantaa, ja tekevätkö tuota nykyisin enää edes. Eli aineiden pumppaus pois, ja oikea määrä r410:ää tilalle. Tiedän että vuotava ilppi on vuotava, ei ehjä. Jos saisi vielä lisäaikaa tuolle. Sähköä kuluu mutta puhalluslämpö on korkeintaan lehmänhönkäys tai ei edes tunnu lämpimältä. Huurtuu myös epätasaisesti, lähinnä vain keskeltä ja alareunasta.
Kuitenkin on pitänyt pienen varaston (varmaan joku 10m2) +8c:ssä mutta viimeaikoina kuluttanut siihen 8-12kWh/vuorokausi. Kuulostaako isolta?
Mielessä käyny vaihtaminen suoraan sähköön, nuo ilpit tuntuu olevan niin epävarmoja, jo toinen lyhyellä ajalla joka ei enää toimi kunnolla. Ennen saattoi vaan tilata ilpin eikä tarvinnut väkisin ottaa jotain asennusfirmaa. Vai voiko tuon jotenkin kiertää ja asentaa itse?

Ultimatemarketista halpispumppu sekä tyhjiöintipumppu samasta paikasta ja asentelee itse. Tai sitten ostaa pari pientä sähköpatteria. Pumpun hinnalla ostaa aika paljon sähköä.

Ultimatemarketista halpispumppu sekä tyhjiöintipumppu samasta paikasta ja asentelee itse. Tai sitten ostaa pari pientä sähköpatteria. Pumpun hinnalla ostaa aika paljon sähköä.
eikös tuon pumpun lisäksi tarvitse kylmäainetta? Pumppu vain imee alipaineen? Joskus Ultimate myi valmiiksi tyhjiöityjä pumppuja jotka liitettiin itse ja ei vaatinut mitään kylmäaine asennusta, en tiedä kuinka hyvin nuo liitokset toimi eikä ole enää näkynyt myynnissä.. Ultimaten pumput voi olla hyviä riippuen merkistä. Gree kaiketi on hyvä valmistaja. Aiwat ilmeisesti on TCL:n uudelleen brändättyjä. Siellä pienemmät on kapillaari malleja ja isoin EEV joka ilmeisesti on lämmityskäyttöön parempi? Tuota kapillaari asiaa harvemmin ei mainita pumppujen tiedoissa ainakaan kovin selvästi.

eikös tuon pumpun lisäksi tarvitse kylmäainetta?

Kylmäaineet on uusissa laitteissa aina valmiiksi varastoituna ulkoyksikköön.

Toi Ultimate/Gree (uudelleen brandattyjä Green pumppuja näkyy löytyvän Ultimaten kaupasta) on ihan varteenotettava vaihtoehto, taidan tilata moisen.

eikös tuon pumpun lisäksi tarvitse kylmäainetta? Pumppu vain imee alipaineen? Joskus Ultimate myi valmiiksi tyhjiöityjä pumppuja jotka liitettiin itse ja ei vaatinut mitään kylmäaine asennusta, en tiedä kuinka hyvin nuo liitokset toimi eikä ole enää näkynyt myynnissä.. Ultimaten pumput voi olla hyviä riippuen merkistä. Gree kaiketi on hyvä valmistaja. Aiwat ilmeisesti on TCL:n uudelleen brändättyjä. Siellä pienemmät on kapillaari malleja ja isoin EEV joka ilmeisesti on lämmityskäyttöön parempi? Tuota kapillaari asiaa harvemmin ei mainita pumppujen tiedoissa ainakaan kovin selvästi.

Kuten ylempänä mainittiin niissä tulee kylmäaineet nykyään valmiina. Tuollaisen tyhjiöintipumpun saa varmasti myytyä eteenpäin, niin ei jää nurkkiin pyörimään. Itsellä on Aiwa pumppu ja kyllä se pelitti lämmityksessäkin ihan ok, siihen asti että tuli vilp. Kokemusta ei tosin merkkipumpuista ole, että en tiedä kuinka paljon tuli takkiin hyötysuhteessa. Nyt aiwan virka on jäähdyttää kesäisin.
Olen tuollaista halpaa ultimaten pumppua miettinyt talliinkin, mutta vielä jäänyt.

Tarttis saada musta ja mahdollisimman pieni ilmalämpöpumppu. Daikin Nepura Stylish N ja Toshiba Polar Black nyt loppusuoralla. Onko täällä kokemuksia jommasta kummasta? Miten olette tarjouksia pyytäneet, suoraan valmistajan sivuilta vai kontaktoimalla suoraan asennusliikkeitä?

Ihmettelen kun porukoilla kertyy jääkuutioita useita pulkallisia talvella ja itsellä Toshiba Premium 25 hoitelee talon lämmityksen 95% yksistään, niin en tiedä missä ovat omat kuutiot kuten kuvista näkyy. Nyt laitoin toisen kerran olohuoneen Porin Mattiin valkiat tänä talvena.
Puhallus kakkosella. Tänään nostin ekan kerran kolmoselle. Sisätilan lämpötilan pyynti 22c. Huomasin että nyt alkoi sisätilan lämpötila menemään alle 22c. Pyöri jossain 21.5c. Ihan tarkkaa lukemaa ei saa kun mittari sijaitsee seinässä johon pumppukin hönkii. Mutta sinne suuntaan, niin piti nostaa puhallusta yksi pykälä ylöspäin ja laittaa tulet pesään. Ulkona se -16c näyttää pyörivän.

IMG_1130.jpeg

IMG_1129.jpeg

Ihmettelen kun porukoilla kertyy jääkuutioita useita pulkallisia talvella ja itsellä Toshiba Premium 25 hoitelee talon lämmityksen 95% yksistään, niin en tiedä missä ovat omat kuutiot kuten kuvista näkyy. Nyt laitoin toisen kerran olohuoneen Porin Mattiin valkiat tänä talvena.
Puhallus kakkosella. Tänään nostin ekan kerran kolmoselle. Sisätilan lämpötilan pyynti 22c. Huomasin että nyt alkoi sisätilan lämpötila menemään alle 22c. Pyöri jossain 21.5c. Ihan tarkkaa lukemaa ei saa kun mittari sijaitsee seinässä johon pumppukin hönkii. Mutta sinne suuntaan, niin piti nostaa puhallusta yksi pykälä ylöspäin ja laittaa tulet pesään. Ulkona se -16c näyttää pyörivän.

IMG_1130.jpeg

IMG_1129.jpeg
Todella vähän ottaa sitten talon lämmitys, pumppu käy vajaateholla tai todella kuiva ilma ulkona.

Laita piruuttasi puhallus täysille ja pumpun pyynti 30c.
Mulla esim tallissa tällä hetkellä pyynti 30c puhallus täysillä, toteutunut lämpö 8c. Jäätä tulee ihan riittävästi...

Todella vähän ottaa sitten talon lämmitys, pumppu käy vajaateholla tai todella kuiva ilma ulkona.

Laita piruuttasi puhallus täysille ja pumpun pyynti 30c.
Mulla esim tallissa tällä hetkellä pyynti 30c puhallus täysillä, toteutunut lämpö 8c. Jäätä tulee ihan riittävästi...

On tuossa jo vissiin 3 vai 4 talvea ollut. Lämmittää syksystä kevääseen talven yli ja kesällä viilentää. Ehkä joku 2kk pois pelistä per vuosi, kun sattuu olemaan ulkolämpötilat kohdillaan eikä ole tarvetta pitää päällä.

Samalta näyttää mihin aikaan talvesta tahansa, eli ilman kosteuden en usko olevan syynä. Kai sitä voi rasituksella yrittää jos testailisi saisiko jäätä kerrytettyä, enkä ihmettelisi jos ei kertyisi? On se vähän eri asia jos pyynti on 30c ja puhallus täysillä. Mutta näin asuintilan lämmityksellä nuo pyynnit, niin tulos tämä. Nollan tuntumassa tai kun menee plussalle lämpötilat, niin tiputan pyynnin 20c. Muuten sitten pakkasilla 22c ja puhallus kakkosella. Sehän humisee tuollakin asetuksella sen verran kovin että jos vitosella sisätilan yksikkö puhaltelisi, niin ei tulisi kuuloonkaan.

Takkatila1 pidän päällä, niin puhallus tulee kokoajan ilman vedon poistoa niin kuin kuuluukin näissä Toshiboissa.

On tuossa jo vissiin 3 vai 4 talvea ollut. Lämmittää syksystä kevääseen talven yli ja kesällä viilentää. Ehkä joku 2kk pois pelistä per vuosi, kun sattuu olemaan ulkolämpötilat kohdillaan eikä ole tarvetta pitää päällä.

Samalta näyttää mihin aikaan talvesta tahansa, eli ilman kosteuden en usko olevan syynä. Kai sitä voi rasituksella yrittää jos testailisi saisiko jäätä kerrytettyä, enkä ihmettelisi jos ei kertyisi? On se vähän eri asia jos pyynti on 30c ja puhallus täysillä. Mutta näin asuintilan lämmityksellä nuo pyynnit, niin tulos tämä. Nollan tuntumassa tai kun menee plussalle lämpötilat, niin tiputan pyynnin 20c. Muuten sitten pakkasilla 22c ja puhallus kakkosella. Sehän humisee tuollakin asetuksella sen verran kovin että jos vitosella sisätilan yksikkö puhaltelisi, niin ei tulisi kuuloonkaan.

Takkatila1 pidän päällä, niin puhallus tulee kokoajan ilman vedon poistoa niin kuin kuuluukin näissä Toshiboissa.
Eli sulla on lämmitystarve todella minimaalinen. Paljon neliöitä?

Itsellä kämpän panasonic tekee senverran jäätä talvessa, että ei tarvi kärrätä mihinkään. Vaikka kovilla pakkasilla tuossakin on pyynti 30c, tekee mitä pystyy ja puulla loput... sähköpatterit on sulakkeista pois.

joku tuossa yhtälössä ei täsmää, ettei vaan olis joku muu kuitenkin lisälämmittämässä. Tai jostain syystä tosi pieni lämmityksen tarve. täällä asuinrakennuksen ilppi on jääpötköä ja vettä laskenut alleen jo vaikka kuinka monta rakennuspaljullista pakkasten alusta lähtien, sähkönkulutuksella 5-16kWh/päivä. Ainoana lämmönlähteenä semmosella pyynnillä että pysyy 21c.

Täälläkin ilppi on kaukolämmön kyljessä ja käy pienellä teholla, mutta kyllä tuosta laastipaljusta saa kerran viikossa käydä jäälohkareen kaatamassa pois. Daikin sulattelee ehkä 1-2 kertaa päivässä omalla käytöllä.

Millä te saatte ne rakennuspaljut pidettyä pitkillä pakkasjaksoilla niin että ensinnäkin irtoaa maasta ja toisekseen saa jäälohkareen sieltä pois? :)

Statistiikka

Viestiketjuista
277 087
Jäsenet
77 555
Uusin jäsen
wilh0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom