Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos asunnon lämpötila pysyy samana, niin silloin tuo lämpö tehdään jollain muulla kuin kyseisellä ilpillä. Tottahan se on, että ilp kuluttaa kaikkein vähiten jos sen laittaa kokonaan pois päältä.Sehän ihan riippuu siitä että mitenkä hyvin lämpö liikkuu ja paljonko laite kuluttaa. Jos 20 pyynnillä ja täydellä puhalluksella kulutus on 1kWh mutta 22 pyynnillä ja 2/5 puhalluksella kulutus putoaa 300W mutta asunnon lämpötila pysyy samana. Kumpi on silloin järkevämpi ?
Kakkosella taitaa tulla hiukka enemmän, mutta ei noissa suurta eroa pitäs olla. Jos on useampi huone niin todennäköisesti kakkosen valitsisin että saa ilmaa liikkeelle.Kumpi tilanne tuottaa mielestäsi enemmän lämpötehoa:
1. imuilma 23c, puhallusilma 35c, puhallusnopeus 475m3/h
2. imuilma 20c, puhallusilma 30c, puhallusnopeus 611m3/h
Puhallusnopeusarvot ovat Toshiba Premium+ 35 manuaalista tasot 3 ja 4
Kuvitellaan, että noilla arvoilla ottoteho olisi sama.
Varmasti 3 asteen erolla tuo 20 pyynti ja pykälän kovempi puhallus kuluttaa vähemmän mutta riittääkö se pitämään kämpän yhtä lämpimänä on se avaintekijä. Meillä pumppu meidän makkarin vieressä joten en yöllä pidä puhallusta kuin max 2. Jolloin se on itseasiassa 3 taso mutta silent tilaa en laske manuaalipuhallukseksi, joten siksi 2.Jep, tässä tapauksessa ei ole iso ero. Pointtina oli vain se, että pienempi lämpötilapyynti sekä isompi puhallus antaa enemmän lämpötehoa kuin pieni puhallus ja isompi pyynti. Ja tästä johtuen myös hyötysuhde on parempi, koska ottoteho ei kasva ainakaan merkittävästi ja saattaa jopa laskea.
Tämä. Mitä vähemmän joutuu säätää sen parempi. En silti näe mitää järkeä laittaa pyynniksi 30, koska kulutus nousee aivan varmasti.Vanha viisaus on laittaa puhallus niin isolle kuin mitä sietää ja lämpötilapyynti sellaiselle, että on sopivan lämpöistä.
Ja sitten unohtaa koko juttu kuukausiksi.
Helppoa.
No siis, tuossahan nimenomaan on suurempi lämpöteho eli pitää kämpän paremmin lämpimänä kuin 23 imulämpö ja pienempi puhallustehoVarmasti 3 asteen erolla tuo 20 pyynti ja pykälän kovempi puhallus kuluttaa vähemmän mutta riittääkö se pitämään kämpän yhtä lämpimänä on se avaintekijä. Meillä pumppu meidän makkarin vieressä joten en yöllä pidä puhallusta kuin max 2. Jolloin se on itseasiassa 3 taso mutta silent tilaa en laske manuaalipuhallukseksi, joten siksi 2.
Tämä. Mitä vähemmän joutuu säätää sen parempi. En silti näe mitää järkeä laittaa pyynniksi 30, koska kulutus nousee aivan varmasti.
No siis, tuossahan nimenomaan on suurempi lämpöteho eli pitää kämpän paremmin lämpimänä kuin 23 imulämpö ja pienempi puhallusteho
Vanha viisaus on laittaa puhallus niin isolle kuin mitä sietää ja lämpötilapyynti sellaiselle, että on sopivan lämpöistä.
Ja sitten unohtaa koko juttu kuukausiksi.
Helppoa.
Mulla on ensimmäinen talvi menossa RW25:lla joka lämmittää käytännössä koko sadan neliön asuintilan pois lukien kylpyhuoneen jossa pidän lattialämmityksen päällä ja oven kiinni. Pyyntiä joutuu säätämään 21-24 välillä riippuen siitä onko ulkona +5, -5 vai -15 ja lämmittääkö takkaa vai ei. Esim. 23 asteen pyynnillä pisimmällä puhalluksesta oleva huone alkoi tippua 15 asteen pakkasilla alle 20 asteen jos takkaa ei lämmitetty. Mutta melko vaivatonta kokonaisuudessaan. Suurin työ on sulatusveden/jään hallinta
Oletko testaillut, että kumpi on parempi - pitää oletuksena kylppärin ovi kiinni vai auki?
Testailut jatkukoot. Tässä esimerkki eiliseltä vs. tänään. En jaksa odotella puoleen yöhön
Eilen pakkasta keskiarvolla -8,1C
Tänään -5,5C
Pumpun kulutus viimeinen vuorokausi ja keltaisella näkyy eilinen käyrä, jolloin oli pakkasta enemmän.
Eilen pumppu oli täysillä, silloin kun lämpöä tarvittiin eli lämpötila sisällä laski arvoon X, jonka jälkeen mentiin puhallukselle ja tänään ollut kiinteänä pyyntinä 23C puhalluksen ollessa ihan reiluna. Sisälämpötila +-2 puolin toisin.
Kuten voimme ajatella, niin molemmissa tapauksissa pumppu on tehnyt töitä… Mitä kuulemma pitää tapahtua…
Eilisen saldo 21kWh ja tänään tässä vaiheessa 24kWh.
Kun niitä oikeata tieteellisempiä mittaustuloksia jostain vain löytyisi.
En itse asiassa ole. Lattialämmityksen termostaatti on aivan pumpun puhalluksen kohdalla jos ovi on auki joka on omiaan sekoittamaan lämpötilan säätöä. Lisäksi haluan laatan olevan aina lämpimän tuntuinen jalalle, myös kuivumisen takia. Yhden huoneen sähköisen lattialämmityksen käyttäminen ei kovin paljoa ylimääräistä kuluta/maksa
Onko termarissa mahdollista käyttää lattian lämpötilaa ohjattavana asiana?
Tuo vaihtoehto 2 lämmittää ~150w enemmän.Varmasti 3 asteen erolla tuo 20 pyynti ja pykälän kovempi puhallus kuluttaa vähemmän mutta riittääkö se pitämään kämpän yhtä lämpimänä on se avaintekijä. Meillä pumppu meidän makkarin vieressä joten en yöllä pidä puhallusta kuin max 2. Jolloin se on itseasiassa 3 taso mutta silent tilaa en laske manuaalipuhallukseksi, joten siksi 2.
Ok. Onko 180 kWh vienyt lämmitettävä pinta-ala kuinka suuri?
Kylppärissä on yleensä kohtuullinen poistoilmanvaihto, joten repii sinne kyllä sitä ILP:llä lämmitettyä ilmaa, etenkin jo ovea pitää auki, jolloin olosuhteet pyrkii hyvin tasaantumaan IV:stä riippumattakin.
Mutta joo, testailemallahan tuo selviääpi.
Mikäs Shelly mittailee ulkolämpötilaa/kosteutta?
14 neliötä 2,35 m huonekorkeudella. Enpä osannut iv-asiaakaan ajatella, kyllä on kodinhoitohuoneessa aika reilusti poistoa kuten myös suihkussa ja varmasti imee oven altakin lämpöä
Onhan niillä paljon paremmat hyötysuhteet. Enemmän tuossa tulisi Itellä mieleen kuinka pitkä hinnan kuoletusaika tulee olemaan.Onko ilmalämpöpumput kannattavia ylläpitolämmityksessä?
Oletteko verranneet eroa sähkönkulutuksessa suoraan sähköön eli sähköpatteriin? Patterilla pystyy säätämään lämpötilan alemmas, mikä on hyvä kovilla pakkasilla.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------Onko ilmalämpöpumput kannattavia ylläpitolämmityksessä?
Oletteko verranneet eroa sähkönkulutuksessa suoraan sähköön eli sähköpatteriin? Patterilla pystyy säätämään lämpötilan alemmas, mikä on hyvä kovilla pakkasilla. ILP taas tarvitsee sulatukseen lämpöä, joten tulee ongelmia jos kikkailemalla yrittää pitää lämpötilat kovin alhaalla.
Jos on ostopuita, niin kannattaa ennemmin lämmittää ilpillä, paitsi tietysti erityisen kalliin sähkön aikaan. Itse ohjaisin "ylilämmittämään" halvoilla tunneilla ja sitten vähän pienempi pyynti kalliimmilla tunneilla. Kokonaan en sammuttaisi, koska kierrättähään se lämpöä pienelläkin pyynnillä.Haluna olisi se, että sisälämpötila saisi olla alhaisempi, jos sähkö on kallista ja sitten taas hieman korkeampi sähkön ollessa halpaa. Tämän lisäksi ILPin voisi säätää lämmittämään halvimmilla tunneilla korkeammalla pyynnillä. ILPin ohjauksen saan ESPillä automatisoitua, mutta kysymys nyt on, että kannattaako ILPillä alkaa säätelemään tuota pyyntilämpötilaa ylös ja alas? Kulutusmittaria ei minulla tuossa ole.
Toinen kysymys on se, että mikä on alhaisin pyyntilämpötila jolla tuota voi käyttää. Ohjekirjassa on "taattu käyttöalue" alaraja 20 astetta "kuiva hehkulamppu" (ks. kuvakaappaus). Mitä ikinä tuo tarkoittaakaan.
Kokeilin nyt viikon verran käyttää tuota siten, että laitoin yöksi päälle pyynnillä 21. Huonelämpötila viime viikon keleillä oli ehkä noin 20 asteessa aamulla, jolloin sammutin myös ILPin. Keskipäivän aikoihin lämpötila oli tippunut ehkä noin 18 asteen paikkeille, jolloin laitoin tulet takkaan ja takalla sitten takasin ~19,5-20 asteeseen. Mutta ilmeisesti tässä tavassa ei nyt ole kovin suurta järkeä.
Miksiköhän tuo mitsun RW35:sen sisäyksikkö lopettaa puhaltamisen välillä (tai sitten aivan minimillä puhaltaa)? On manuaalisesti asennettu puhaltamaan tasolla 4, että lämpö leviäisi tehokkaasti. Eikä ole kyse sulatuksesta, silloin pitää sitä omaa ääntänsä.
Takkatila päälle. Valitettavasti Mitsuissa ei ole kunnollista takkatilaa, mutta ilmeisesti tuo circulator toimii jotenkuten.Miksiköhän tuo mitsun RW35:sen sisäyksikkö lopettaa puhaltamisen välillä (tai sitten aivan minimillä puhaltaa)? On manuaalisesti asennettu puhaltamaan tasolla 4, että lämpö leviäisi tehokkaasti. Eikä ole kyse sulatuksesta, silloin pitää sitä omaa ääntänsä.
Circulator on siinä päällä, ainakin kaukosäätimen mukaan.Mitä jos jätät circulator-tilan pysyvästi päälle? Jos ilma liikkuu sen verran heikosti että luulee lämmitystarpeen päättyneen.
Minähän tässä on muuten syynä, että vain Toshibasta löytyy? Tuon takkatilan takia itse päädyin juuri Toshibaan, tai sanotaan, että se oli se lopullinen syy, miksi Toshiba, eikä Mitsu.Kunnon takkatilaa ei taida vieläkään olla kuin Toshiboissa?
Ja olikos Panoissa ja/tai Fujitsuissa huoltovalikon kautta kliksutellen?
Muissa on sitten vain oltava laitevalmistajan vedonpoistologiikan armoilla.
Minähän tässä on muuten syynä, että vain Toshibasta löytyy? Tuon takkatilan takia itse päädyin juuri Toshibaan, tai sanotaan, että se oli se lopullinen syy, miksi Toshiba, eikä Mitsu.
...ja tämä ei ole muilla merkeillä kunnollinen koska? Hyvin tuo RW25 tuntuu puhaltavan circulator päällä kaiken aikaa vaikka takka lämmittää tilan.
LN35 täällä ja circulator pelaa hyvin....ja tämä ei ole muilla merkeillä kunnollinen koska? Hyvin tuo RW25 tuntuu puhaltavan circulator päällä kaiken aikaa vaikka takka lämmittää tilan.
Kun tuli puheeksi, niin näpyttelin äsken tuon panaan huoltovalikon kautta. Itsellä pumppu vähän huonossa paikassa, niin ei lämmitä oikeen kuin yläkertaa jos puhallus pienellä.Kunnon takkatilaa ei taida vieläkään olla kuin Toshiboissa?
Ja olikos Panoissa ja/tai Fujitsuissa huoltovalikon kautta kliksutellen?
Muissa on sitten vain oltava laitevalmistajan vedonpoistologiikan armoilla.
Takkatila päälle. Valitettavasti Mitsuissa ei ole kunnollista takkatilaa, mutta ilmeisesti tuo circulator toimii jotenkuten.
Daikinissa on takkatila, mutta ei sellaista, jossa sisäyksikkö puhaltaisi koko ajan halutulla nopeudella vaikkei lämmitystarvetta ole. Puhallusteho riippuu pyydetyn ja mitatun lämpötilan erosta.Eikö daikinilla ole oikeasti takkatoimintoa vaikka se aika isosti on heillä mainostettu?
Minä käsittäisin takkatilan niin, että laitat puhaltamaan esim. Manuaalilla 3/5 ja jos takasta saadaan lämmintä niin ulkoyksikön tehoja lasketaan ja pyöritetään pelkkää ilmaa? Vastaavasti ku takka jäähtyy niin otetaan ulkoyksiköstä tehoja irti.
Rautalangasta, miten tuo Toshiban takkatila sitten toimii?
Ps. en omista pumppua mutta miettinyt juuri daikinia tai mitsua.
Ota toi i-see toiminto pois ni johan alkaa toimimaan.
Päällä on, kotio kun tulin ja hetken olin taas niin ei puhaltanu kuin minimillä (eikä ollut sulatusta) . Nyt puhaltaa tuolla kolmos tasolla sentää tuas..
Eli tämä olisi Daikinissa ainakin automaattinen, mutta ilmeisesti tämä ei ole kovin toimiva ratkaisu. Onko kellään tietoa toimiiko uusissa Daikinin Nepuroissa samalla tavalla?Daikinissa on takkatila, mutta ei sellaista, jossa sisäyksikkö puhaltaisi koko ajan halutulla nopeudella vaikkei lämmitystarvetta ole. Puhallusteho riippuu pyydetyn ja mitatun lämpötilan erosta.