Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Miten olette käyttäneet ilpin viilennystä? Kuulemma on halvempaa pitää aina päällä vrt. vain tarvittaessa, eli käyttö kuumina päivinä 1-2 h ennen nukkumaan menoa. Vaikea omalla logiikalla ymmärtää mitä hyötyä on viilentää talon yläkertaa hellepäivinä ympäri vuorokauden ja miten se säästää energiaa.

Pystyisihän tietysti tuon tarkistamaan käyttämällä ilppiä viikon verran koko ajan ja sitten toisen viikon ajoittain ja katsoo mikä kulutus on. Selvät piikit näkyy sähköfirman sivuilta tuntiraportissa, koska on laitettu pumppu päälle ja koska lämminvesivaraaja alkaa ottamaan virtaa. Saunapäivät myös aika helppo huomata kuvaajasta.
Riippuu tilasta ja talon eristyksestä. Jos on pitkät helteet niin käyttö 24/7 jolloin ei tarvii puhaltaa niin helvetin kylmää ja kovaa että saa jäähtymään. Kun kämppä on jäähtynyt niin ilpin pieni puhallus riittää pitämään kämpän viileänä.
Syksyllä kun päivät on lämpimiä ja yöt viileitä niin yöksi laitan pois päältä ja aamulla tai koska nyt alkaa lämmin tulemaan niin takaisin päälle. Syksyisin talo ei ja rakenteet ei kuumene niin paljon kuin kesällä kun öisin on viileämpää.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
839
Syksyllä kun päivät on lämpimiä ja yöt viileitä niin yöksi laitan pois päältä ja aamulla tai koska nyt alkaa lämmin tulemaan niin takaisin päälle. Syksyisin talo ei ja rakenteet ei kuumene niin paljon kuin kesällä kun öisin on viileämpää.
Mikäs idea tässä on? Eihän se mitään viilennä jos ei ole tarvetta viilentää, niin ei sähköäkään kulu. Tuntuu aika turhalta työltä laitella päälle ja pois tai säätää jotain ajastimia että ilppi ei ole päällä sillon kun se ei tee mitään.

Jatkuvasti kuumassa tilassa ajastetun viilennyksen voi vielä ymmärtää jos siellä ei olla kun se 8h yöllä, jos on mittaamalla todettu että se kuluttaa vähemmän vs koko ajan päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Mikäs idea tässä on? Eihän se mitään viilennä jos ei ole tarvetta viilentää, niin ei sähköäkään kulu. Tuntuu aika turhalta työltä laitella päälle ja pois tai säätää jotain ajastimia että ilppi ei ole päällä sillon kun se ei tee mitään.

Jatkuvasti kuumassa tilassa ajastetun viilennyksen voi vielä ymmärtää jos siellä ei olla kun se 8h yöllä, jos on mittaamalla todettu että se kuluttaa vähemmän vs koko ajan päällä.
Tä? Sen sijaan että mylly olis päällä 24h vuorokaudessa se on päällä 8h vuorokaudessa. Eiköhän se vie vähemmän sähköä. Yöllä viileässä se kuitenkin kierrättää ilmaa ja kuivaa sitä ja kennot käy tavallaan turhaan ja varmaan jonkin verran viilentääkin mutta turhaan koska yöt ei ole niin kuumia kuitenkaa. Toki yöllä hiukan lämpö nousee mutta kämpän saa viileäksi, joskin kosteammaksi avaamalla ikkunat yöksi. Aamulla kone päälle niin se muutamassa tunnissa kuivaa ja viilentää kämpän ja pitää päivän siinä. Kesäkuumalla tämä ei onnistu.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
320
Ei tuossa ole mitään ideaa pistää sitä pöhisemään täysiä hetkeksi.
Minulla on ilpit säädetty 24 asteelle ja molemmat laitteet on vienee n. 200-300w / päivä, eli eivät ole käyneet juurikaan.

Laite 1
Heinäkuu 16kWh
Elokuu tähän mennessä 2,5kWh

Laite 2
Heinäkuu 16,8kWh
Elokuu tähän mennessä 3,6kWh

Toki kivirakennuksessa on massaa, että tasoittaa lämmönvaihteluja, mutta silti
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
847
Tuo Daikin näyttää äkkiseltään mielenkiintoiselta ja pumppufoorumin ketjussakin vaikuttaisi olevan pääosin kehuja. Pitää lueskella lisää. Todellinen lämmitysteho ja hyötysuhde tuolla-20--30 välillä kiinnostelisi. Onko tietoa kuinka alhaalle tossa saa säädettyä ylläpidolämmön, en löytänyt tuotesivuilta enkä esitteestä tuota tietoa lainkaan? Edit: Hyvää käyttäjäpalautetta näyttäisi tuo Daikin saaneen lämpöpumppufoorumilla.

Takkatilalle ei ole tarvetta, koska pumppu tulee autotalliin.
10C näyttäisi olevan mobiiliappissa matalin lämpötila lämmitystilassa.

Testailin toissatalvena parinkympin pakkasilla ns. koti-COP -arvoksi ~2,4 eli hyvin tuolta nelikymppisestä irtoaa tehoa.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
53
Paikalliselta kauppiaalta on mahdollisuus ostaa Mitsubishi LN25 tai muutamaa Toshiban mallia joista tämä "Mersu", eli Premium + kiinnostaa eniten. Tönö on 98 rakennettu, asuinneliöitä alle 80 ja viime vuonna meni kaikkineen sähköä 11000-12000kWh vaikka takkaakin käytettiin aika ahkerasti. Välikatolle on tulossa lisää villaa joka osaltaan helpottaa lämmittämistä.

Ominaisuuksia molemmista löytyy ja hintaero ei ole kovinkaan mainittava. Tuli nyt vielä mieleen, että 35 malleilla hinta nousee satasen, mutta sillä lienee saisi lisää lämmitystehoa talven kovimmillekin pakkasille, ettei tarvitsisi pattereilla ainakaan lämmittää.. Onko nuo 25 mallit riittävän suuria kovillakin pakkasilla vai olisiko tuolla satkun lisäpanostuksella jotain hyötyä?

Toshiballa olisi hyötysuhde parempi ja luvattu toimimaan kovemmillakin pakkasilla, mutta Mitsussa olisi i-See anturi joka voisi tuoda käyttömukavuutta. Mitsun paljon parjattua hullunkiertoa ei kyllä kiinnostaisi ruveta kuitenkaan korjailemaan jos sellainen yksilö sattuu kohdalle.

Edit: Tönö sijaitsee Kalajoen korkeudella, hieman sisämaahan päin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Paikalliselta kauppiaalta on mahdollisuus ostaa Mitsubishi LN25 tai muutamaa Toshiban mallia joista tämä "Mersu", eli Premium + kiinnostaa eniten. Tönö on 98 rakennettu, asuinneliöitä alle 80 ja viime vuonna meni kaikkineen sähköä 11000-12000kWh vaikka takkaakin käytettiin aika ahkerasti. Välikatolle on tulossa lisää villaa joka osaltaan helpottaa lämmittämistä.

Onko nuo 25 mallit riittävän suuria kovillakin pakkasilla vai olisiko tuolla satkun lisäpanostuksella jotain hyötyä?
Riittää ihan hyvin nuo 25-mallitkin. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota sisäyksikön sijaintiin, jos vaan mahdollista niin talon isoimpaan avoimeen tilaan että puhalluksen saa kohti käytävää/makuuhuoneita.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
53
Riittää ihan hyvin nuo 25-mallitkin. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota sisäyksikön sijaintiin, jos vaan mahdollista niin talon isoimpaan avoimeen tilaan että puhalluksen saa kohti käytävää/makuuhuoneita.
Paikka on kohteessa ilmiselvä, talon suurimman tilan päätyseinässä josta lähes esteetön puhallus myös molempiin makuuhuoneisiin. Myös takan lämpöä saadaan tuosta levitettyä johon Toshiballa oli takkatoimintokin olemassa. Mitsulla pitänee säädellä puhalluksia yms.

Hintaeroa Mitsun hyväksi taisi olla n 400 kun huomioi, ettei Mitsuun tarvitse ostaa wifi-moduulia erikseen. Mitsulla on vuoden lyhempi takuu ja näitä hullunkierto ongelmia.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
847
25-sarjalainen menee noilla neliöillä oikein hyvin. Hyvässä tapauksessa siinä saattaa olla vielä alempi minimiteho niin katkokäyntiä tapahtuu vähemmän.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
173
Itsehän huhtikuun alussa tilasin Mitsun RW35-mallin vanhan tilalle. Tuo RW-malli valikoitui sen takia että lupaa vieläkin parempaa lämmitystehoa kuin LN-malli ja luulisi joitain vaivanneet hullunkiertoongelmat selätetty. Toshiban Premium+ malli oli muuten mietinnässä, mutta siinä ei VTT mittaukset ja mainoslukemat oikein kohdanneet pakkasella.

Mutta eipä ole tuota RW-mallia vieläkään kuulunut. Toshibaa olisi suoraan hyllyssä. Toivottavasti tuon uuden saisi ennen pakkasia, kun tässä vanhassa Panasonicissa ei enää ole oikein hyötysuhdetta -10 kovemmilla pakkasilla ja -25 kohdilla loppuu lämmöntuotto kokonaan. Nuita pakkasia on täällä Kainuussa kuitenkin vielä reilusti.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
832
Itsehän huhtikuun alussa tilasin Mitsun RW35-mallin vanhan tilalle. Tuo RW-malli valikoitui sen takia että lupaa vieläkin parempaa lämmitystehoa kuin LN-malli ja luulisi joitain vaivanneet hullunkiertoongelmat selätetty. Toshiban Premium+ malli oli muuten mietinnässä, mutta siinä ei VTT mittaukset ja mainoslukemat oikein kohdanneet pakkasella.

Mutta eipä ole tuota RW-mallia vieläkään kuulunut. Toshibaa olisi suoraan hyllyssä. Toivottavasti tuon uuden saisi ennen pakkasia, kun tässä vanhassa Panasonicissa ei enää ole oikein hyötysuhdetta -10 kovemmilla pakkasilla ja -25 kohdilla loppuu lämmöntuotto kokonaan. Nuita pakkasia on täällä Kainuussa kuitenkin vielä reilusti.
Joo. Tuttu asentaja (kuitenkin siis ihan valtuutettu ammattilainen), jonka kanssa tätä ILP-hommaa olen itse edistänyt sanoi myös, että noiden RW-mallien saatavuus on ihan olematonta myös suoraan maahantuojalta, enkä ole nähnyt niitä missään hyllyssäkään. Paljon puhutusta "pulasta" huolimatta kuitenkin melkeinpä kaikkia muita pumppuja näkyy monissa verkkokaupoissa suoraan tilattavana. Harmi sinänsä, koska noin yleisellä tasolla olen (LN-mallien hullunkiertojuttujen ulkopuolella) kuullut Mitsun pumpuista lähinnä hyvää ja tuo RW oli itselläkin alunperin kiikarissa. En kuitenkaan missään nimessä halunnut jäädä ilman pumppua ennen lämmityskauden alkua, joten tilasin sitten tosiaan Panasonicin RW:tä lähimpänä (ainakin speksien puolesta) olevaa HZ-mallia jota löytyi monesta paikkaa suoraan hyllystä. Tilasin pumput virolaisesta zavesta ja homma hoitui kyllä erittäin mallikkaasti. Nopea (ja ilmainen) toimitus ovelle saakka, mukava asiakaspalvelu ja sainpa vielä nimellisen viiden kympin altsankin kun tilasin pari pumppua samalla kertaa, mikä oli ihan jees kun kyseisessä puljussa tuon pumpun hinta oli jo valmiiksi halvin.
 
Viimeksi muokattu:

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
814
Minäkin olen noita mittauksia ihmetellyt ja laitteita vertaillut. Niin näyttää siltä, että käytännössä kaikki speksit on ilmoitettu EU:n energiatehokkuustarran keskimmäisen ilmaston mukaan, vaikka siellä on se kylmin vaihtoehto jolla esim. LN25 SCOP tippuu jotain 5.2->4.0, joka vaikuttaisi olevan linjassa VTT:n mittausten kanssa.

Aika monelta laitteelta myös puuttuu se kylmimmän ilmaston lukema kokonaan. Herättää luottamusta etenkin niiden kohdalla, joita mainostetaan tehdyn erityisesti kylmään pohjolaan. :think:
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
297
Olen kanssa pyöritellyt muutamaa eri vaihtoehtoa, ja aikamoinen viidakko tuntuu tosiaan olevan.

Tällä hetkellä vaihtoehtoina muutama eri Toshiba (Haori, Premium+) ja Panasonicin HZ25. Toshiban Haori olisi mieluisin ihan esteettisistä syistä kun nuo muut ovat melko rumia mötiköitä mutta Nordic-mallista on näemmä jätetty pois (säästösyistä?) ionisaattori joka olisi kiva.
 
Liittynyt
14.11.2018
Viestejä
36
Pitäisi aika matala sisäyksikkö löytää alakertaan - olen nyt noita tutkaillut mutta nihkeästi löytänyt joten löytyisikö täältä apua?

Ongelmana lienee oikealla näkyvä vessan ovi jonka pitäisi päästä aukeamaan vaikka sisäyksikkö käytössä eli ritilät auki. Onkohan tuohon sopivaa sisäyksikköä olemassakaan...
IMG_20220812_093743392_MP.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
293
Pitäisi aika matala sisäyksikkö löytää alakertaan - olen nyt noita tutkaillut mutta nihkeästi löytänyt joten löytyisikö täältä apua?

Ongelmana lienee oikealla näkyvä vessan ovi jonka pitäisi päästä aukeamaan vaikka sisäyksikkö käytössä eli ritilät auki. Onkohan tuohon sopivaa sisäyksikköä olemassakaan...
Bosch Climate 6100 ja Panasonic LZ on 249mm korkeita. Noista pitää sitten videoista katsella, että pysyykö molemmissa oleva alalippa vaakasuorassa, vai laskeeko se sisäyksikön alareunan alapuolelle jos puhallus on alaspäin. Yläpuolelle ei jää virallisesti vaadittua senttimäärää, mutta eiköhän käytännössä riittävä ilmamäärä kuitenkin mahdu kulkemaan kapeassa muutaman sentin korkuisessa välissäkin.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
62
Tiedustelin tuossa asennusaikatauluja parista lähifirmasta ja samalla kyselin vähän pumpuista suosituksia. Kumpikin asentaja sanoi, ettei ole Gree Amberista juuri hyvää sanottavaa. Googlettelun perusteella ei lämpöpumppufoorumillakaan tuosta juuri hyvää löytynyt: Gree Amber 35 kokemukset

Yllä mainittuja Toshiboita tuossa katselin myös, mutta niistä näyttäisi puuttuvan WiFi-tuki. Panasoniceista uupuu ilmeisesti myös ja alkaa ainakin tuo kärkipään VZ12 Heatcharge -malli olla jo melkoisen suolasen hintainen. Pumppu saa vaikka maksaakin muutaman satasen enemmän, kunhan se ajaisi asiansa mahdollisimman hyvin eikä sitä tarvisi olla jatkuvasti harrastamassa ja kaitsemassa.

Edit: Tuo Mitsun LN 35 malli näyttäis kyllä edelleen omaan silmään aika fiksulta valinnalta, kun noita VTT:n käppyröitäkin katselee (toki siellä testattu 25, mutta oletan että isompi malli mukailee sitä aika pitkälti). En ehkä nyt ihan hahmota tuon liian tiheän sulatuksen haitallisuutta, jos käytännön mittauksissa kokonaishyötysuhde on kuitenkin ihan parhaimmistoa?
Meillä ollut nyt pari talvea tuo Mitsun LN-35-malli ja tässä kokemuksia.

Ensimmäisenä talvena oli hullunkierto-ongelmaa alkutalvesta / kun huomasin asian, mutta se oli helppo ja nopea hoitaa:

1. Sähkärin toimesta ulkoyksikön koppa auki. Siellä oli se sulatusanturi jäässä jäätyneen kennon sulamisveden vaikutuksesta pakkasessa (anturin nokassa jäätippa, joten näytti kennon lämpötilan väärin & veti Mitsun logiikalla vikatilaan -> hullunkiertoon).

2. Anturin siirto keskiputkeen (tätä ei ole pakko tehdä, mutta minulla pysynyt ainakin ulkoyksikkö sulana mitä nyt kennon alareunaan hieman keräsi jäätä, mutta ei ongelmaksi asti. Ei tarvinnut sulatella, sulasi vähät itsessään lauhalla kelillä. Anturin siirron avulla saa vielä normaalia pitempiä käyntijaksoja).

3. Anturin eristys Armaflexilla tai vastaavalla ja koppa kiinni, that's it. Sen jälkeen ei ole tarvinnu koppaa aukaista.

Toinen talvi meni ilman yhtään hullunkiertoa ja muuten pumppu pelannut mallikkaasti. On selvinnyt yli -30'C pakkasista ja saanut koko aikaa olla päällä. Lämmintä on riittänyt ja kesällä tehokas viilennys. Voin suositella kyllä Mitsua, kun tietää tämän hullunkierron ja miten siihen voi varautua. On mielestäni myös designiltaan todella siistin näköinen :cool:
Ei ole siis "out of the box" käyttövalmis, mutta ei paljoa vaadi. Nykymalleista en tiedä onko menneet parempaan suuntaa, kun en ole aktiivisesti keskustelua seurannut. Lämpöpumppufoorumilla lisää tietoa löytyy kyllä.

Jos nyt asennuttaisin Mitsun itselle, niin pyytäisin asennusfirmaa asennuksen yhteydessä ainakin eristämään ulkoyksikön sulatusanturin nykyiselle paikalleen, niin ei tarvisi pakkasella alkaa jumppaamaan tuota. Ei pitäisi kyllä vaikuttaa takuuseen mielestäni millään lailla. Kyllä asennusfirmoilla ainakin osalla on tietoa näistä, vaikka niitä eivät julkisesti myönnä. Ongelmat ilmenevät vasta siinä vaiheessa, kun kelit menevät pakkaselle ja eivät käy välissä plussalla, jolloin mahdollinen jäätippa voisi sulata anturin nokasta ja ongelma (suunnitteluvirhe mielestäni) ei paljastuisi.

P.S: Se on totta, että Scanofficelta kuin huoltoliikkeiltäkään on turha tässä asiassa apuja saada. Laitoin kyselyä Scanofficelle silloin, mutta näköjään sieltä tulee kaikille vastaus, että: "Huurteella on tuhat kertaan huonompi lämmönjohtavuus kuin kuparilla. Sen takia kenno kannattaa pitää puhtaana" Eivät kuulema tunne myöskään laitteen sulatuslogiikkaa, sillä se on valmistajan tietoa.

P.P.S: Meinasin rakennella imu- ja puhallisilmoille logitukset/viritykset ja tilasinkin anturit ym, mutta jäänyt laittamatta, kun pumppua ei ole tarvinnut enää paimentaa :D. Vois kyllä sen jälkeen kun takuuaika on ohi, niin ottaa tuon "Mitsurunner"in käyttöön, jotta sais siitä vielä enemmän hyötyä irti ;)
 
Liittynyt
14.11.2018
Viestejä
36
Bosch Climate 6100 ja Panasonic LZ on 249mm korkeita. Noista pitää sitten videoista katsella, että pysyykö molemmissa oleva alalippa vaakasuorassa, vai laskeeko se sisäyksikön alareunan alapuolelle jos puhallus on alaspäin. Yläpuolelle ei jää virallisesti vaadittua senttimäärää, mutta eiköhän käytännössä riittävä ilmamäärä kuitenkin mahdu kulkemaan kapeassa muutaman sentin korkuisessa välissäkin.
Kiitos, nuo löysin kanssa - tosin tuota Boschia ei näy enää olevan saatavilla kun uusi 6101 malli on tullut ja siinä sisäyksikkö 289mm korkea. Täytynee etsiä josko jollain vielä löytyisi varastosta...
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
198
Toshiba polar-25 1850€

Sain asennettuna ja vanhan pois otettuna tuollaiset tarjoukset. Kohde on noin 100m2 talli, käyttö vain lämmitys ja energian säästö. Ilma voi olla likaista eli vähäiset suodattimet ja hienoudet plussaa. Hyvä lämmitys teho pakkasella ainoa pointti. Olen näitä tutkinut ja lähinnä tuskastunut, joten jos osaatte noista suositella niin arvostan!

(linkit voi olla väärään tuotteeseen, sain vain mallin ja googlailin)
Aika hyvän tarjouksen sait tosta polar 25:sta asennettuna. Kyselin kanssa tarjousta tänään ja perushinta asennuksen kanssa 2330e jossa työn osuus 850e. Lisämetrit 5m yli 45e/metri jne. Noin vuosi sitten maksoin 1950e/kpl asennettuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
Miten olette käyttäneet ilpin viilennystä? Kuulemma on halvempaa pitää aina päällä vrt. vain tarvittaessa, eli käyttö kuumina päivinä 1-2 h ennen nukkumaan menoa. Vaikea omalla logiikalla ymmärtää mitä hyötyä on viilentää talon yläkertaa hellepäivinä ympäri vuorokauden ja miten se säästää energiaa.
Lieneekö tässä nyt sama juttu kuin vaikka kiukaan tai sähköuunin lämmityksessä eli nekinhän taitaa hörpätä eniten sähköä juuri silloin kun lämpenee, mutta kun haluttu lämpötila on kerran saavutettu, niin ylläpito on halvempaa. Voisi kuvitella, että tässä sama juttu, kun on kerran viilennetty, niin sen lämpötilan pitäminen viileänä on suhteessa halvempaa, kun pumpatta niin, että päästää kämpän vähän väliä kuumaksi ja sitten pitää taas viilentääkin kohta reilusti. Paljon työtä silloin tällöin vs. vähän työtä vähän tiheämpään.

Tä? Sen sijaan että mylly olis päällä 24h vuorokaudessa se on päällä 8h vuorokaudessa. Eiköhän se vie vähemmän sähköä. Yöllä viileässä se kuitenkin kierrättää ilmaa ja kuivaa sitä ja kennot käy tavallaan turhaan ja varmaan jonkin verran viilentääkin mutta turhaan koska yöt ei ole niin kuumia kuitenkaa. Toki yöllä hiukan lämpö nousee mutta kämpän saa viileäksi, joskin kosteammaksi avaamalla ikkunat yöksi. Aamulla kone päälle niin se muutamassa tunnissa kuivaa ja viilentää kämpän ja pitää päivän siinä. Kesäkuumalla tämä ei onnistu.
Eiköhän näissäkin ole sama juttu kuin muissakin moderneissa sähkölaitteissa, että ns. stand by -tilassa kulutus on lähes olematonta, jolloin "päälle-pois" -rämppäämisellä ei juurikaan hyötyä saavuteta. Eihän nykyisin enää juuri missään laitteessa ohjeisteta sammuttamaan kokonaan virtaa saati kiskomaan töpseliä seinästä käyttökertojen välillä, mikä oli ihan normijuttu kasarilla ja vielä ysärilläkin.

Itselläni jos olisi pumppu, niin kyllä minä sitä mieluummin sitten viilennykseen käyttäisin kuin ikkunoiden avaamista. Kuten sanoit, niin kosteaksihan se ilman vetää, mikä ei ole juuri koskaan toivottavaa. Toisekseen ikkunat selällään on kämpässä väkisin ylipaine, mikä ei sekään ole lähtökohtaisesti rakenteiden kannalta toivottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 713
Lieneekö tässä nyt sama juttu kuin vaikka kiukaan tai sähköuunin lämmityksessä eli nekinhän taitaa hörpätä eniten sähköä juuri silloin kun lämpenee, mutta kun haluttu lämpötila on kerran saavutettu, niin ylläpito on halvempaa. Voisi kuvitella, että tässä sama juttu, kun on kerran viilennetty, niin sen lämpötilan pitäminen viileänä on suhteessa halvempaa, kun pumpatta niin, että päästää kämpän vähän väliä kuumaksi ja sitten pitää taas viilentääkin kohta reilusti. Paljon työtä silloin tällöin vs. vähän työtä vähän tiheämpään.



Eiköhän näissäkin ole sama juttu kuin muissakin moderneissa sähkölaitteissa, että ns. stand by -tilassa kulutus on lähes olematonta, jolloin "päälle-pois" -rämppäämisellä ei juurikaan hyötyä saavuteta. Eihän nykyisin enää juuri missään laitteessa ohjeisteta sammuttamaan kokonaan virtaa saati kiskomaan töpseliä seinästä käyttökertojen välillä, mikä oli ihan normijuttu kasarilla ja vielä ysärilläkin.

Itselläni jos olisi pumppu, niin kyllä minä sitä mieluummin sitten viilennykseen käyttäisin kuin ikkunoiden avaamista. Kuten sanoit, niin kosteaksihan se ilman vetää, mikä ei ole juuri koskaan toivottavaa. Toisekseen ikkunat selällään on kämpässä väkisin ylipaine, mikä ei sekään ole lähtökohtaisesti rakenteiden kannalta toivottavaa.
Nämä asiat riippuu niin siitä kuinka talo on eristetty ja kuinka paljon varaa lämpöä. Oma harakanpesä kuumenee kesällä hetkessä ja syksyllä jäähtyy hetkessä. Jos tunnin täysiä posottomalla saa kämpän viileäksi ja seuraavat 7h vain viileän ylläpitoa niin en näe mitään järkeä pitää laitetta päällä vuorokauden ympäri. Keskikesällä eriasia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
No sitten käytät niin, omassa kerrostalokaksiossa ollut päällä huhtikuusta asti ja vasta kunnon helteillä näkyi selvät piikit kulutuksessa, eli omassa käyttökohteessa sama pitää päällä kokoajan.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Meidän taloyhtiöön nuijittiin keväällä läpi lupa asentaa ilppi, samalla päätettiin kondenssiveden poistoa varten uuden rännin porauksesta parvekkeille. Oman ilpin tilasin ja maksoin jo keväällä, se on ollut yli kuukauden käytössä. Ne naapurit jotka heräsivät tuon yhtiökokouksen jälkeen saavat omansa tämän kuun aikana.

Viikon verran on ollut myös sähköautojen lataus (2x22kw tolppia 6kpl) - isännöintifirman mukaan alueen eka taloyhtiö molemmissa.

Voi vaatia vain jäähdyttävän koska pelkäävät lämmittävän pilaavan talon lämmösäädöt ja lauhdevesien talojen rakenteet.
Meillä lämmitys on talvella kielletty koska rännissä ei ole sulatusta -> kondenssivedet jäätyy putkeen ennemmin tai myöhemmin.

Ajattelin vaan, että jos sisäyksikkö rupeaa itseäni öisin häiritsemään. Tai ulkoyksikkö naapureita.. noh tällä mennään. Kun pelkkä viilentävä, niin tuskin tarvitsee ajaa kovin pitkää aikaa vuodesta tätä.
Mulle asennettin Seiya 16 heinäkuun alussa (heti helteiden loputtua). Kyllä sen kuulee mutta hetkeäkään se ei ole häirinnyt. Ekat pari päivää ulkoyksikön äänen kuuli, kun se kävi kovempaa, sitten alkoi sisällä lämpö tasaantua ja nyt sitä ei kuule ellei erikseen mene kuuntelemaan.

Wifin asennus vaikuttaa helpolta (1-2 ruuvia, yksi johto), pitääkin tilata se palikka. Sähköt pois ennen kytkentää..
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
45
Syksyllä kun päivät on lämpimiä ja yöt viileitä niin yöksi laitan pois päältä ja aamulla tai koska nyt alkaa lämmin tulemaan niin takaisin päälle. Syksyisin talo ei ja rakenteet ei kuumene niin paljon kuin kesällä kun öisin on viileämpää.
Varma tapa saada sisäyksikkö nopeasti homeeseen on napata suoraan jäähdytyksestä pois päältä. Jotkut laitteet hoitavat kuivatuksen automaattisesti, mutta useimmissa suositellaan pyöritettävän pelkällä puhalluksella muutama tunti jäähdytyksen jälkeen ennen laitteen kytkemistä pois päältä. Eli aika turhaa puuhastelua laitella ILPiä päälle/pois niin kauan kun tarvetta jäähdytykselle on.

Tosin lisämausteita hommaan tuo se, että ainakin mitsun ohjeissa kielletään käyttämästä jäähdytystä mikäli ulkolämpötila on alle +10. Muuten saattaa sisäyksikkö jäätyä (en kyllä ymmärrä miksi kone jäähdyttäisi jos sisällä kuitenkin on pyyntiä viileämpi). Tuon takia olen itse toissa viikolla parina päivänä puhallellut koneen kuivaksi ja laittanyt yöksi pois päältä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Varma tapa saada sisäyksikkö nopeasti homeeseen on napata suoraan jäähdytyksestä pois päältä. Jotkut laitteet hoitavat kuivatuksen automaattisesti, mutta useimmissa suositellaan pyöritettävän pelkällä puhalluksella muutama tunti jäähdytyksen jälkeen ennen laitteen kytkemistä pois päältä. Eli aika turhaa puuhastelua laitella ILPiä päälle/pois niin kauan kun tarvetta jäähdytykselle on.
Muutama tunti on täysin liioiteltua. Vartista puoleen tuntiin on ihan riittävä aika. Lähtökohtaisesti siellä kennossa ei pitäisi olla mähmää mikä varsinaisesti keräisi kosteutta, että sitä pitäisi noin kauan kuivattaa. Eikä myöskään sitä kaukaloa johon kondenssivesi kerääntyy, tarvitse erikseen kuivattaa. Kenno lämpenee nopeasti kastepisteen yläpuolelle ja pieni pintakosteus haihtuu yhtä nopeasti tai tippuu kaukaloon, ei pitäisi vaatia puhallusta tuntikaupalla.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
62
Ilmanvaihtokone Vallox MUH-ILMAVA 100 Malli: C 3461, vm. 98 LTO:lla

Alkaa olemaan puhaltimien laakerit tiensä päässä. On näköjään Youtubessa olevien videoiden perusteella kohtuu helppo ja nopea homma, jos meisseli ja vasara pysyy kourassa :)

Sattuisiko jollakin olemaan laakerin tarkkaa mallia tiedossa, niin voisi ostaa jo valmiiksi ennen vaihtoa?

Jotku laadukkaat kerralla, niin kestää.

Jos sattumoisin joku tehnyt kyseisen operaation, niin mielellään kuulisin lisää, miten meni :cool:


Uusien Valloxien / IV-koneiden hyötysyhteesta: valmistajan mukaan uusien hyötysuhde 74% ja oisko nuissa vanhoissa 50% luokkaa? Onko joku laskenut, että kuinka pitkä on uuden koneen takaisinmaksuaika paremman hyötysuhteen vuoksi nyky sähköhinnoilla? Uudet Valloxit maksavat nykysin aika rapsakat 2500 ekua + asennus.
Tosiaan voin vahvistaa, että Valloxin Muh Ilmava 100 oli puhallinmoottoreissa laakerit paikoillaan, joissa luki "608 Germany"

Ostin etukäteen Etralta täältä saamien vinkkien perusteella (kiitos vastaajille :cool::thumbsup:) SKF:t ja hyvin passas.

Malli on SKF 608-2Z/C3.

Tuo mallimerkinnän loppuosa oli juuri tarkoitettu IV-konetyyppiseen käyttöön.

Kummassakin puhaltimessa laakerit oli aika valmiit, vaikka vielä pyörivätkin Ok. Oli vähän valskanneet ja "humpaavasta" käyntiäänestä kuuli, että ovat aika kypsät.

Uudet kun vaihtoi, niin käyntiääni hiljeni mukavasti ja tuntui, että puhallusteho kuitenkin parani, kun putsasi oravanpyörät samalla.

Maksoivat 4 kpl yht. 22 eur, joten eiköhän nuo seuraavat 20 vuotta taas palvele. Ei kyllä kannata uusia puhaltimia ostaa, kun laakerinvaihdolla selviää :happy:

IMG20220811192325.jpg
IMG_20220812_203700.jpg
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Läpivienti täytyi porata ulkoa sisälle päin jotta sen sai sopivasti kohdalle. Muuten ihan ok mutta tapetti hiukan repesi olkkarissa eikä ilppi peitä sitä kokonaan. Aina ei voi voittaa. Sisältä päin poraus olisi ollut siistimpi mutta oikealle kohdalle osuminen olisi ollut vaikeampaa. Pari senttiä tilaa kotelon kummallakin puolella nyt.

Ulkoyksikön takana piilossa uusi kondenssiveden ränni jolle porattiin reiät kaikkiin parvekkeisiin. Tässä ylimmässä kerroksessa sitäkään ei näe.

Asennukseen kaikkinensa meni nelisen tuntia ja työmiehiä oli parhaimmillaan neljä samaan aikaan. Itse imitoin työnjohtoa ja istuskelin tässä tuolilla katsellen :)

20220709_113312896_iOS.jpg20220709_113327232_iOS.jpg
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
839
Miten mahtaisi toimia tämmöinen viritys että laittaisi tuommosen kylpytynnyriin tarkoitetun lämpöpumpun vesivaraajan rinnalle?
Onko mitään järkeä vai onko ihan pähkähullu ajatus?

Esim:
Käyttö- vai lämminvesivaraajan? Ulos ei voi laittaa (talvella), sisällekään ei kannata laittaa koska jäähdyttää taloa, luultavasti myös todella äänekäs. Käyttövesivaraajaan ei riitä lämpö (minimi on se joku 60C, tuossa maksimi 42C). En kyllä keksi miten tuota voisi käyttää järkevästi.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
279
Käyttö- vai lämminvesivaraajan? Ulos ei voi laittaa (talvella), sisällekään ei kannata laittaa koska jäähdyttää taloa, luultavasti myös todella äänekäs. Käyttövesivaraajaan ei riitä lämpö (minimi on se joku 60C, tuossa maksimi 42C). En kyllä keksi miten tuota voisi käyttää järkevästi.
Joo ei en ajatellut tarpeeksi selkeästi. Lämminvesivaraajaan ajattelin että lämmittäisi sitä käyttövettä mutta eihän tuo lämpötila tosiaan riitä.
Onkohan olemassa mitään vastaavia ratkaisuja pelkästään lämminvesivaraajan lämmittämiseen kun vilppiä tänne ei voi asentaa kun ei ole vesikiertoja
lattioissa ja vilppi tulee kohtuuttoman kalliiksi jos pelkästään käyttövettä lämmitellään.
 
  • Tykkää
Reactions: M#T
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
100
Joo ei en ajatellut tarpeeksi selkeästi. Lämminvesivaraajaan ajattelin että lämmittäisi sitä käyttövettä mutta eihän tuo lämpötila tosiaan riitä.
Onkohan olemassa mitään vastaavia ratkaisuja pelkästään lämminvesivaraajan lämmittämiseen kun vilppiä tänne ei voi asentaa kun ei ole vesikiertoja
lattioissa ja vilppi tulee kohtuuttoman kalliiksi jos pelkästään käyttövettä lämmitellään.
Aurinkokeräin taikka aurinkopaneelit. Tuskin muuta kannattaa miettiä pelkän varaajan lämmitykseen jos meinaa että ne maksaa joskus itsensä takaisinkin.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
329
mitäs jos uimaallaslämpöpumpun (amatzonista 360€) asentais ilmanvaihtokoneen jäteilma putkeen ja vesikierron esilämmittämään maapiiristä tulevaa keruunestettä lämmön vaihtimen (amatzon 65€) kautta mahtaisko maksaa koskaan itseänsä takas
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
32
Miten olette käyttäneet ilpin viilennystä? Kuulemma on halvempaa pitää aina päällä vrt. vain tarvittaessa, eli käyttö kuumina päivinä 1-2 h ennen nukkumaan menoa. Vaikea omalla logiikalla ymmärtää mitä hyötyä on viilentää talon yläkertaa hellepäivinä ympäri vuorokauden ja miten se säästää energiaa.

Pystyisihän tietysti tuon tarkistamaan käyttämällä ilppiä viikon verran koko ajan ja sitten toisen viikon ajoittain ja katsoo mikä kulutus on. Selvät piikit näkyy sähköfirman sivuilta tuntiraportissa, koska on laitettu pumppu päälle ja koska lämminvesivaraaja alkaa ottamaan virtaa. Saunapäivät myös aika helppo huomata kuvaajasta.
Toukokuusta asti ollut viilennyksellä 24/7. "tyhjäkäynnillä" pelkkä puhallin päällä kuluttaa 10w niin en näe hyötyä sammutella. Ja jäähdyttää jo ennenkuin itse havahtuu siihen kuumuuteen.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Itse sammuttelen astian takia aina jos olen poissa kotoa yön yli.
Toshiban sovelluksen mukaan ei kyllä tosiaan sammuttelulla säästä sähköä yhtään. Käytännössä kulutus keskiarvolta about sama, kun ilppi joutuu uudelleen käynnistyksen jälkeen viilentämään aggressiivisemmin kuin, että olisi 24/7 pyynti 23 tai 24.
Pitää ensi kesäksi ehkä viritellä useampi astia tai tehdä nykyisestä astiasta letkulla veto terassin ulkopuolelle, jolloin ei tarvitse ikinä tyhjentää astiaa manuaalisesti.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
14
Miten olette käyttäneet ilpin viilennystä? Kuulemma on halvempaa pitää aina päällä vrt. vain tarvittaessa, eli käyttö kuumina päivinä 1-2 h ennen nukkumaan menoa. Vaikea omalla logiikalla ymmärtää mitä hyötyä on viilentää talon yläkertaa hellepäivinä ympäri vuorokauden ja miten se säästää energiaa.

Pystyisihän tietysti tuon tarkistamaan käyttämällä ilppiä viikon verran koko ajan ja sitten toisen viikon ajoittain ja katsoo mikä kulutus on. Selvät piikit näkyy sähköfirman sivuilta tuntiraportissa, koska on laitettu pumppu päälle ja koska lämminvesivaraaja alkaa ottamaan virtaa. Saunapäivät myös aika helppo huomata kuvaajasta.
Itsellä kanssa tullut tavaksi laittaa illalla päälle, kun talo alkaa lämpenemään. Sitten kellokytkimellä pois päältä jossain vaiheessa yötä. Yksi toinen näkökulma tähän keskusteluun on laakereiden kestävyys. Itsellä on jo iäkäs ilp. Edellinen asukas on sen laittanut, ikää on 8-10 vuotta. Olen siinä käsityksessä, että laakereiden vaihtaminen on hankala/kallis operaatio. Voisko ainakin iäkkäämpien pumppujen kanssa ajatella sammuttelua paremmaksi vaihtoehdoksi?
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
53
Itsellä kanssa tullut tavaksi laittaa illalla päälle, kun talo alkaa lämpenemään. Sitten kellokytkimellä pois päältä jossain vaiheessa yötä. Yksi toinen näkökulma tähän keskusteluun on laakereiden kestävyys. Itsellä on jo iäkäs ilp. Edellinen asukas on sen laittanut, ikää on 8-10 vuotta. Olen siinä käsityksessä, että laakereiden vaihtaminen on hankala/kallis operaatio. Voisko ainakin iäkkäämpien pumppujen kanssa ajatella sammuttelua paremmaksi vaihtoehdoksi?
Kellokytkin on varmaankin huono vaihtoehto tuon laitteen kannalta kun siellä voi olla kosteutta joka jää sisäyksikön sisälle, ajastuksella tai muuten sammuttamalla sitä kannattaisi pitää ensin tovi puhalluksella..

Laakereiden vaihtaminen taas voi laitteesta riippuen olla todella helppoa tai vaihtoehtoisesti vaikeaa, mutta harvoin ne itse laakerit maltaita maksavat näissä kokoluokissa.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
14
Kellokytkin on varmaankin huono vaihtoehto tuon laitteen kannalta kun siellä voi olla kosteutta joka jää sisäyksikön sisälle, ajastuksella tai muuten sammuttamalla sitä kannattaisi pitää ensin tovi puhalluksella..

Laakereiden vaihtaminen taas voi laitteesta riippuen olla todella helppoa tai vaihtoehtoisesti vaikeaa, mutta harvoin ne itse laakerit maltaita maksavat näissä kokoluokissa.
Kellokytkimellä tarkoitin laitteen omaa "uniajastinta". Tuossa pumpussa on vielä sellainen ominaisuus, joka pitää sen jonkin aikaa puhalluksella, kun sen sammuttaa (siis itse taikka ajastimella). Eli ei pitäisi olla kosteudesta ongelmaa.

Ja laakerit ei tosiaan maksa juuri mitään. Vaihtotyön hintaa lähinnä ajattelin
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
146
Liittynyt
26.07.2018
Viestejä
80
Tä? Sen sijaan että mylly olis päällä 24h vuorokaudessa se on päällä 8h vuorokaudessa. Eiköhän se vie vähemmän sähköä. Yöllä viileässä se kuitenkin kierrättää ilmaa ja kuivaa sitä ja kennot käy tavallaan turhaan ja varmaan jonkin verran viilentääkin mutta turhaan koska yöt ei ole niin kuumia kuitenkaa. Toki yöllä hiukan lämpö nousee mutta kämpän saa viileäksi, joskin kosteammaksi avaamalla ikkunat yöksi. Aamulla kone päälle niin se muutamassa tunnissa kuivaa ja viilentää kämpän ja pitää päivän siinä. Kesäkuumalla tämä ei onnistu.
Mulle sanoi asentaja aikanaan, että pumppua kannattaa sammutella ja käynnistellä mahdollisimman harvoin. Parempi pitää pitkiä aikoja päällä, ja pelata ennemmin pyyntilämpötilalla. Kulutus valmiustilassa on lähes olematonta, mutta turhat startit rasittavat kompuraa yms. Jos haluaa varmistaa, että pumppu on yöllä hiljaa, niin pistää näin viilennysaikana pyynniksi vaikka 25-26.

Meillä pumppu on käytännössä aina päällä, ainoastaan putsausten ajaksi olen sammuttanut.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
764
Mulle sanoi asentaja aikanaan, että pumppua kannattaa sammutella ja käynnistellä mahdollisimman harvoin. Parempi pitää pitkiä aikoja päällä, ja pelata ennemmin pyyntilämpötilalla. Kulutus valmiustilassa on lähes olematonta, mutta turhat startit rasittavat kompuraa yms. Jos haluaa varmistaa, että pumppu on yöllä hiljaa, niin pistää näin viilennysaikana pyynniksi vaikka 25-26.

Meillä pumppu on käytännössä aina päällä, ainoastaan putsausten ajaksi olen sammuttanut.
Joo samaa on meikäläiselle neuvottu, eli ennemmin että antaa lämpötilan ja kosteuden välillä nousta niin pitää tasaisesti sen pyynnin siinä mitä haluaa.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
207
Läpivienti täytyi porata ulkoa sisälle päin jotta sen sai sopivasti kohdalle. Muuten ihan ok mutta tapetti hiukan repesi olkkarissa eikä ilppi peitä sitä kokonaan. Aina ei voi voittaa. Sisältä päin poraus olisi ollut siistimpi mutta oikealle kohdalle osuminen olisi ollut vaikeampaa. Pari senttiä tilaa kotelon kummallakin puolella nyt.

Ulkoyksikön takana piilossa uusi kondenssiveden ränni jolle porattiin reiät kaikkiin parvekkeisiin. Tässä ylimmässä kerroksessa sitäkään ei näe.

Asennukseen kaikkinensa meni nelisen tuntia ja työmiehiä oli parhaimmillaan neljä samaan aikaan. Itse imitoin työnjohtoa ja istuskelin tässä tuolilla katsellen :)

Tämän takia käytetään ammattityökaluja. Onnistuu kohdistus helposti.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
839

Onko tuosta termostaattiominaisuudesta mitään järkeä maksaa moninkertaista hintaa? Säätöalue on -5C - +10C, eli 95% vuodesta se on joko kokonaan kiinni tai kokonaan auki -> ei ole kovin iso vaiva 20e manuaalista venttiiliä säätää pari kertaa vuodessa. eli perustuuko tuo posketon hinta vain siihen että joku ei halua miettiä ilmanvaihtoa ollenkaan ja siksi haluaa maksaa tuosta ominaisuudesta, vai missaanko tässä jotain olennaista?
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
919

Onko tuosta termostaattiominaisuudesta mitään järkeä maksaa moninkertaista hintaa? Säätöalue on -5C - +10C, eli 95% vuodesta se on joko kokonaan kiinni tai kokonaan auki -> ei ole kovin iso vaiva 20e manuaalista venttiiliä säätää pari kertaa vuodessa. eli perustuuko tuo posketon hinta vain siihen että joku ei halua miettiä ilmanvaihtoa ollenkaan ja siksi haluaa maksaa tuosta ominaisuudesta, vai missaanko tässä jotain olennaista?
Tietysti noin puolet vuodesta on sellaisia päiviä, että yöllä on kylmää ja päivällä lämmintä. Meillä on noita laitettu, mut en kyllä kovin tarkkaan miettinyt asiaa ottaessani, enkä tiedä tulisiko sellaisia manuaalisia sitten säädettyä miten. Onhan tuo itsesäätyvä helppo.

Meillä oli kyl jotain erimerkkisiä venttiileitä terrasta, jotka maksoi muistaakseni 60 €. Olis varmaan miettinyt enemmän tuolla 120 € hinnalla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 149

Onko tuosta termostaattiominaisuudesta mitään järkeä maksaa moninkertaista hintaa? Säätöalue on -5C - +10C, eli 95% vuodesta se on joko kokonaan kiinni tai kokonaan auki -> ei ole kovin iso vaiva 20e manuaalista venttiiliä säätää pari kertaa vuodessa. eli perustuuko tuo posketon hinta vain siihen että joku ei halua miettiä ilmanvaihtoa ollenkaan ja siksi haluaa maksaa tuosta ominaisuudesta, vai missaanko tässä jotain olennaista?
Kovilla pakkasilla melkein kiinni ja kesällä lämpimällä täysin auki. Siihen väliin mahtuu aika monta eri lämpötilaa vuodessa jolloin venttiili on jossain siinä välissä auki. Ei mulla ainakaan ole minimissä -5:ssä tai maksimissa +10;ssä. Ei kai kukaan käsin säädä jotain räppänää kun lämpölaajeneminen hoitaa sen autom. aina oikeaan asentoon. Eihän tuo edes juuri maksa mitään ja aika pommin varma.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
1 463
Pitäis saada ilmalämpöpumppu jotain 28-25cm väliin sisäyksikön korkeus. Onko tämä K-Rauta ainoita? Mikä muu? Tai lähteekö jossain viilentävässä ns. ylempää se kondensiojohtoputki, nimittäin muuten ei saa kaapin päälle vedettyä siististi.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
146
Pitäis saada ilmalämpöpumppu jotain 28-25cm väliin sisäyksikön korkeus. Onko tämä K-Rauta ainoita? Mikä muu? Tai lähteekö jossain viilentävässä ns. ylempää se kondensiojohtoputki, nimittäin muuten ei saa kaapin päälle vedettyä siististi.
Kondenssivesiputki lähtee kaikissa malleissa sisäyksikön alareunan kulmasta. Siinä nipussa, joka lähtee sisäyksiköltä, on myös muita putkia ja se kondenssivesiputki pitää asentaa sen nipun alimmaiseksi. Tämä on sen takia, että se sisäyksikön altaaseen kerääntyvä vesi saadaan painovoimaisesti sieltä valumaan pois. Jos käytetään kondenssivesipumppua (jota en suosittele, jos ei ole aivan pakko) voidaan muunkin tyyppisiä asennuksia tehdä. Sitten on vielä lattiamallisia sisäyksiköitä ja kattokasettejakin.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
264
Pitäis saada ilmalämpöpumppu jotain 28-25cm väliin sisäyksikön korkeus. Onko tämä K-Rauta ainoita? Mikä muu? Tai lähteekö jossain viilentävässä ns. ylempää se kondensiojohtoputki, nimittäin muuten ei saa kaapin päälle vedettyä siististi.
Toi Pansun sisäyksikkö on todella syvä/ruma(IMO)

Juuri eilen saatiin toimimaan tää:


27 korkea sisäyksikkö, joka vaatii 5cm tyhjää yläpuolelleen. Vaikuttaa oikeen mainiolta peliltä. Jäähdytyskäyttöön hommattiin, mutta pitäs olla ihan kelponen lämmittäjäkin - varsinkin 12/14 koossa. Samaa laitetta myydään myös Fujitsu/General brändien alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
189
Bosch Climate 6100 ja Panasonic LZ on 249mm korkeita. Noista pitää sitten videoista katsella, että pysyykö molemmissa oleva alalippa vaakasuorassa, vai laskeeko se sisäyksikön alareunan alapuolelle jos puhallus on alaspäin. Yläpuolelle ei jää virallisesti vaadittua senttimäärää, mutta eiköhän käytännössä riittävä ilmamäärä kuitenkin mahdu kulkemaan kapeassa muutaman sentin korkuisessa välissäkin.
Vähän ehkä myöhäinen vastaus, mutta Boschissa lippa pitkähkö ja taittuu kyllä alas, reilustikin riippuen asetuksista. Tosin jäähdytellessä voi olla tavoite puhaltaa kattoa myöten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 220
ILP-asentaja olisi mahdollisesti lähiviikkoina pääsemässä paikalle, mutta etukäteen sijoitteluun liittyen mietityttää pari asiaa. Te pumppuja asennuttaneet osaatte oletettavasti vastata näihin:

- Tarvitseeko sekä sisä- että ulkoyksikkö molemmat sähköä vai voinko sen ottaa jommalle kummalle? Jos voi valita jomman kumman, niin kumpi mielestänne parempi ja miksi?
- Riittääkö sähkön suhteen normaali pistorasia vai tuleeko aina lisäksi uusia sähkövetoja? Jos ulkoyksikkö olisi tulossa esim. terassille ja siellä on seinässä pistorasia, niin voiko sille ottaa yksinkertaisesti siitä sähköt?
- Jos ajatellaan, että kyseessä on tällä vuosituhannella rakennettu omakotitalo, jossa pistorasioita siellä täällä (sekä sisällä että ulkona), niin voiko sähköjen suhteen tulla silti rajoitteita vai onko ne vedettävissä periaatteessa vaikka minne ilman pelkoa, että sulake palaa?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
179 193
Viestejä
3 300 858
Jäsenet
59 235
Uusin jäsen
robot boy

Hinta.fi

Ylös Bottom