Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mitä ihmiset on ilmanvaihdon putsauksesta maksaneet?
Tuli eilen tarjous (koneellinen poisto, n. 190 m2 paritalo, puolisen tusinaa poistoa), sisältäen:
Työvaiheet:
-Poistokanavien alipaineistus
- Poistokanavien mekaaninen harjapuhdistus
-iv-koneen puhdistus ja kuntokartoitus
-Poistoventtiilien puhdistus liuotinaineella
-Liesituulettimen rasvakanavan puhdistus
-Ilmamäärien mittaus ja säätö
-Puhdistus ja mittaus pöytäkirjan laatiminen.
Hinta 465€ ennen kotitalousvähennystä. Ei mitään käryä onko tämä ns. hyvä hinta, nousee aina vaan epäilykset heti ensimmäisenä kun puhelimitse myydään.
Joku tuon suuntainen setti varmaan pitäisi tehdä joka tapauksessa, koska edellinen omistaja joka asui tässä vuodesta 2005 ei kertaakaan omana asuinaikanaan kanavistoa putsauttanut...
Sisäyksikön poistovesiputki on vedetty ulko-oven rapun/sokkelin juureen. Nyt siinä on pieni ämpäri mitä saa sitten tyhjentää ainakin kerran päivässä.
Mitähän fiksua tohon keksiisi, jos ei halua veden tiputtavan siihen maahan vuoden ympäri vai onko se "ihan sama"? Niin että pääsisi tuosta manuaalisesta tyhjennyksestä kuitenkin eroon.
Yksi vaihtoehto ois vetää toi putki toiselle puolelle rappua, sen voisi sitten ohjata kauemmas siististi. Tältä puolelta kun kuljetaan, missä se on nyt.
Ei ole tuossa oikein mitään. Kivitetty pitkän matkaa. Oiskohan jossain betonialtaassa mitään järkeä? Tosin sekin sitten täyttyy sateella itsestään jne.Ei sisäyksiköstä vettä tule kuin kesäisin, mutta niin tai näin, en itse tykkäisi, että vedet pusketaan sokkeliin, kun vettä voi tulla hyvinkin paljon kesäisin (toki varmaan haihtuukin aika tehokkaasti kesähelteillä). Eihän siinä vieressä ole sadevesijärjestelmää? Itse vedin sisäyksikön kondenssivededelle oman haaran viereiseltä rännikaivolta, ei pitkään nokka tuhissut kaivaa lapiolla tarpeeksi maata auki, laittaa Y-putki jne.
Eihän tuo ole kuin 4 tunnin työt 116,25e/h taksalla.
Ainahan voit kysäistä tarjouksen jostain muualta verrokiksi.
Minun mielestäni ihan hyvä hinta. Usein näkee 400-600 euron hintaluokkaa noille hommille.
Minusta tuo hinta on halpa. Oma käsitykseni on, että yleensä hinnat liikkuvat siellä 500 € - 700 € välillä. Meillä taisi maksaa noin 550 €. Hinnan lisäksi kannattaa tietysti selvittää, että kuinka kokenut tekijä on kyseessä. Mieluummin maksan 600 € tekijälle, joka osaa varmasti säätää kohdilleen kuin 400 € jollekin juuri aloittaneelle klopille, jonka jäljiltä saa sitten myöhemmin tulla joku kokeneempi mittailemaan ja säätämään uusiksi. Kanavien ja koneen puhdistus varmaan hoituukin vaikka keneltä, mutta kriittinenhän se on tuo ilmamäärien mittaus ja säätö.
Ei ole tuossa oikein mitään. Kivitetty pitkän matkaa. Oiskohan jossain betonialtaassa mitään järkeä? Tosin sekin sitten täyttyy sateella itsestään jne.
Jos olet Päijät-Hämeen suunnalla niin kilauttele Pekurisen Janille (Ilma Service – Ilmanvaihtojärjestelmien säätö- ja mittauspalvelut). Tekee alihankintana puhdistuksia ja säätöjä, olin itse tyytyväinen työn jälkeen muutama vuosi sitten.Kiitos näkemyksistä. Kyseessä siis lahtelainen Suomen Vesitekniikka Oy, josta löytyi hieman kirjavaa palautetta netissä. Puhelimessa myyjä kovasti vakuutteli, että kaikki työt tekee firman omat työntekijät ja harjoittelijoita ei kohteisiin lähetetä.
Pitää varmaan piruuttaan kuitenkin kyseistä vielä parista muustakin firmasta tarjoukset.
Ei ole tuossa oikein mitään. Kivitetty pitkän matkaa. Oiskohan jossain betonialtaassa mitään järkeä? Tosin sekin sitten täyttyy sateella itsestään jne.
Sitä vettä tosiaan tulee niin paljon, että haihtumista ei edes ämpäristä huomaa.
Ehkä se on vaan järkevin putkittaa toiselle puolelle rappua ja kauemmas...
Ei se oikein vietä poiskaan. Muutenhan tuo nyt ei niin kovasti häiritsisi, mutta kun se on juuri tuossa sisäänkäynnin nurkalla aivan sokkelissa kiinni. Joku iso saavi siihen näyttää vähän törkeältä.Vai onko tuo lopulta niin suuri ongelma ja liiaksi työllistävä asia? Entä jos vaihdat vaan sen ämpärin vaikka vähän suurempaan astiaan (laastipalju tms.), niin ei tarvitse ihan päivittäin tyhjentää. Siitähän sitä saa kesällä kätevästi vettä kipattavaksi vaikka kukkapuskille tai pensaille. No toisaalta enitenhän sitä vettä puskee juuri kovilla helteillä, joita ei tyypillisesti montakaan päivää vuoteen mahdu, milloin ei mahda oikeasti rakenteillekaan kummoista rasitusta olla vaikka tippuisi kivetykselle. Jonkun verran noitakin ratkaisuja näkyy, että ei ole edes mitään astiaa alla, jos yhtään viettää seinän vieressä sokkelista pois päin.
Ei se oikein vietä poiskaan. Muutenhan tuo nyt ei niin kovasti häiritsisi, mutta kun se on juuri tuossa sisäänkäynnin nurkalla aivan sokkelissa kiinni. Joku iso saavi siihen näyttää vähän törkeältä.
Pitäähän se sitten nurkan märkänä läpi kesän jos jättää astian pois. Muut paikat sentään pääsee joskus kuivamaan. Onko sillä sitten suurta merkitystä, en tiedä, ehkä ei. Mielessä vaan tuntuu siltä ettei jatkuva kosteus tuossa nurkassa ole hyvästä.
Miten tuo on mahdollista?Jos laitat letkun laastipaljuun niin varmista, ettei siihen tule jossain tilanteessa vesilukkoa. Itsellä tuli kerran kiire nostaa letku pois paljusta kun sisäyksikön kaukalosta alkoi tiputella vettä.
Mielestäni letku oli kääntynyt paljun pohjalla jotenkin niin, että suuaukko osoitti ylöspäin. Ei siinä mitään taitosta tms. ollut. Olen nykyään jättänyt letkun suosiolla maahan kun salaojaputki kulkee kuitenkin siitä vierestä ja vesimäärä on pieni.Miten tuo on mahdollista?
Eihän ton periaatteessa pitäis olla mahdollista ellei putken pää ole jotenkin lintassa.Mielestäni letku oli kääntynyt paljun pohjalla jotenkin niin, että suuaukko osoitti ylöspäin. Ei siinä mitään taitosta tms. ollut. Olen nykyään jättänyt letkun suosiolla maahan kun salaojaputki kulkee kuitenkin siitä vierestä ja vesimäärä on pieni.
Sitä minäkin ihmettelin. Letku oli ollut jo pitkään paljussa, palju varmaan puolillaan vettä eli sinne oli tullut tavaraa kaiken aikaa. Rynnin nostamaan letkun astiasta ja sieltä tuli vettä oikein kunnolla eli oli varmasti täynnä sisäyksikölle asti eikä tukoksia. Tuo on vielä sellainen jäykkä haitariputki, jota ei saa vahingossa ruttuun tms.Eihän ton periaatteessa pitäis olla mahdollista ellei putken pää ole jotenkin lintassa.
Sellaistakin ratkaisua mietin, että laittaisi letkun nipparilla kiinni maatelineeseen niin, että sen pää on sitten paljun yläpuolella.Asennusfirman tyyppi ohjeisti vesiastiaan tekemään reijän letkun pään alapuolelle, että vesi pääsee astiasta veke mieluummin kuin letkun pää menee veden alle. Voi aiheuttaa ongelmia, jos niin käy.
Sellaistakin ratkaisua mietin, että laittaisi letkun nipparilla kiinni maatelineeseen niin, että sen pää on sitten paljun yläpuolella.
Nämä kannattaa hoitaa oikeaoppisesti. Molempien ruutujen tiivistäminen täysin on yksinkertaisesti väärin (ellei ko. ikkunan käyttöohjeessa nimenomaan niin neuvota). Ulkoruutuun kuuluu ilmaraot, jotka voivat olla uudemmissa ikkunoissa valmiina mutta yleensä pitää tehdä katko tiivisteeseen. Jos raot aiheuttavat "viimaa" huoneeseen, ei sisätiiviste ole kunnossa, mikä on virhe sekin.Ikkunat ovat täysin tiivistetyt, niin sisälasi kuin ulkolasi. Viimeksi ulkolasiin koitettiin poistaa hieman jos parantais ilmanlaatua, sen sijaan asunto kylmeni ja viima iski pahemmin. En tiedä, mistä kohtaan on järkevintä ottaa pala pois ulkoikkunoista, jotta ei aiheuta viimaa tms.
Jaha ilp sisäyksikössä hometta, vaikka plen pyrkinyt aina pitämään ilpin päällä etenkin jäähdytyksen jälkeen, pelkällä puhalluksella. Panasonic ja netissä juttua paljon et nimenomaan Panasonicot homeessa...
Mites hommaa pitäisi lähteä taklaamaan? Puretaan niin pitkälle kun pystytään (huoltomanuska on), mekaaninen pundistus pehmeällä harjalla ja rätillä, tolua tms. muovipinnoille desinfioimaan ja kennoon puhdistusvaahtoa työntämään paskat pois ja vielä huuhtelu matalapaineruiskulla?
Joidenkin juttujen mukaan peli on menetetty jos hometta on pääsyt kasvamaan kun sitten se ois aina kasvamassa uusiksi, mutta en jaksa uskoa kun kyllähän ilmassa homeitiöitä on aina, ettei se niistä ole kiinni, vaan kosteudesta?
Sori toistoa.<kuvia>
Heräsin tänään kipuihin aamulla sängyssä peitto päällä ja mietin pitäskö tuo tuloilmaventtiili sulkea huoneesta?
Ongelman kuvaus: Asunnosta tuntuu usein happi loppuvan, porukat pitää noita kiinni, koska sattuu selkään ja tekee vedon tunnetta. Nukkuvat paljon paremmin, kun ilma on seisahtanutta.
Muutin kotiin ja tuon avaaminen aiheuttaa aina päänsärkyä, joko sattuu ympäri kroppaa herätessää tai tuntuu et on ihan jäässä tai korvissa hulisee.
Päivärytmi: Ikkunoita ja parvekkeita pidetään auki 24/7 hapen puutteen vuoksi ja saadakseen ilmaa vaihtumaan. Alakerran tupakoitsija estää kuitenkin olohuoneen tuloilman avaamisen vähän väliä. Kylppärin ja vessan vetoilmaventtiilit avattu joskus nuoruudessa isoksi, jotta saa lemut nopeasti katoamaan ja sama juttu keittiön poistoilmasta ettei hernekeiton käry jää pitkää asuntoon.
Sain vain pienen wc:n vetoilmaventtiilin säädettyä alkuperäiselle, muut menee mututuntumalla, mitä lapsuudesta muistan olleen alunperin. noin 2-3cm sisälle ruuvattuna.
Ikkunat joskus tiivistetty ihan umpeen, koska se jätetty rako talvisin sai kaikki palelemaan ja vedon tunnetta ja päänsärkyä ja lattiat tulivat kylmiksi.
Tiedän venttiileitä ei saisi itse säätää jne, mutta minkäs nuorena tyhmyilee, sen vanhempana oppii... Mietin mitä vuokraisännöitsijälle laittas vai onnistuisko ite fixaus?
Olen pohtinut, pitäskö yrittää ikkunoiden tiivisteistä ottaa se reunus ns pois? Mitä on neuvoksi? Asunnosta löytyy jo ilmanpuhdistin ja ilmankostutin, eikä porukka millää suostu avaa noita tuloilmaventtiileitä.
Millään savuilla, ja paperilapuilla ei tuota voi säätää, niillä nyt näkee onko imua, ei muuta. Jos ei olisi niin lähinnä kertoisi sen tyyppistä että poistokone pois päältä, putki irti/(palo)peltikiinni.Onko ton merkkisavukynän jälkeen vaikea ite hoitaa? En tahtois huoltoyhtiötä/vanhempia tms häiritä.
Ihan hyvä firma parin kk takaisen kokemukseni perusteella, mutta ensimmäinen asentaja jonka lähettivät Helsinkiin paikalle oli aivan luokattoman huono. Veikkola-Yhtiöiden kiinteistöt Oy. Jälkipyykkiä on sen jäljiltä ollut jonkin verran.Kokemuksia tuosta zave.fi:stä? Olisi tarkoitus Panasonic tilata jostain ja tuolla niitä näyttäisi olevan edullisesti.
Kalleimman ottaisin ja erityisesti koska toshiba.Toshiba daisekai premium-25 2200€
Toshiba Premium+ 25 RAS-25N4KVPG-ND ilmalämpöpumppu
Erittäin tehokas lämmityskäytössä. Sopii myös pieniin tiloihin. Edistykselliset ominaisuudet. Nouda veloituksetta. Toimitus koko Suomeen.hesatek.shop
Toshiba polar-25 1850€
Ilmalämpöpumppu Toshiba Polar White 25
Toshiba Design -malliston uusin Polar White ilmalämpöpumppu on älykäs ja käytännöllinen. Energiatehokkuudessaan parhaimmistoon sijoittuva Polar White tarjoaa elämisen mukavuutta kehittyneiden toimintojensa avulla. Ilmalämpöpumpun silmää hivelevä muotoilu sulautuu kodin sisutukseen ja luo tilaan...lampoykkonen.fi
Fujitsu khca-09 2000€
Ilmalämpöpumppu Fujitsu General KH 09
Uusi pohjoisen vaativiin oloihin suunniteltu Premium luokan ilmalämpöpumppu Fujitsu KH 9 nyt Mr. LVI:ltä! Myös tehokas viilennys! Tilaa nyt!www.xn--lmppumppuhuolto-0kb22a.com
Sain asennettuna ja vanhan pois otettuna tuollaiset tarjoukset. Kohde on noin 100m2 talli, käyttö vain lämmitys ja energian säästö. Ilma voi olla likaista eli vähäiset suodattimet ja hienoudet plussaa. Hyvä lämmitys teho pakkasella ainoa pointti. Olen näitä tutkinut ja lähinnä tuskastunut, joten jos osaatte noista suositella niin arvostan!
(linkit voi olla väärään tuotteeseen, sain vain mallin ja googlailin)
Toshiba, TOIMINTA-ALUE -25C..+35CKalleimman ottaisin ja erityisesti koska toshiba.
Toshiba, TOIMINTA-ALUE -25C..+35C
Fujitsu: Lämmittää jopa -30°C ulkolämpötilassa!
Voihan tuo olla valehtelun kilpailujen voitto, mut jotenkin pitää pystyä vertailemaan...
Toshiba POLAR joku kirjoittaa: Databookien mukaan -15 asteessa Polar antaa lämpötehoa noin 3.8 kW (Toshiba Polar 25)
Taitaa olla mun valinta.
Tee letkuun mutka mikä toimii vesilukkona.Kerrostalon jäähdytyskäytössä oleva ILPpi vetää ilmaa sisään kondenssiletkun kautta. Tuo aiheuttaa vähän kiljupönttömäisen äänen sisäyksikön puolella. Erityisesti kun puhallus on pienellä alkaa tuota tapahtumaan useammin. Onkohan tuo vika vai ominaisuus, ja jos vika niin mikähän sille toimisi korjauksena..?
Tämä toki voi aiheuttaa että letku menee helpommin tukkoon liasta joten pitää muistaa pitää puhtaana.Tee letkuun mutka mikä toimii vesilukkona.
Tämän parempia ohjeita ei valmistajalta liene olemassa. Näytti olevan ainakin puhaltimen laakerien vaihto opetettu, joten noilla ohjeilla saanee koko puhtaltimen irti.Kämpästä löytyy jeesuksen vanha Toshiba Daiseikai RAS-13SKVP ja nyt mun pitäis irroittaa sitä seinästä sen verran että pääsisin kattomaan onko takana tilaa sisustuspaneelille. Samoin olis hyvä tehdä kunnon puhdistus ja ropelli irti jne.
Onko jotain missä näkis kuinka puretaan tai edes irroitetaan seinästä?
Joo mietin myös että laittaisi letkun pään pieneen pakasterasiaan tms kun se on aika hyvin piilossa. Siis niin pieneen ettei sen täyttyminen haittaa kondensioveden poistumista. En tosin tiedä onko tuo miten suositeltava tapa…Tämä toki voi aiheuttaa että letku menee helpommin tukkoon liasta joten pitää muistaa pitää puhtaana.
Mitsulla on ainakin FH- ja LN-malleissa monia ärsyttänyt huonosti toimiva aikaohjaus sulatuksessa, laite sulattelee kovemmilla pakkasilla tarpeettoman tiheään, 40min välein. Tuon saa korjattua mutta vaatii askartelua. Täällä etelässä toki kovia pakkasia on niin harvoin, että tuo ei välttämättä haittaa.Poppamiehen tapaan myös itsellä olisi ajankohtaista pumpun hankkiminen autotalliin. Tallissa lämmitettävää tilavuutta vajaa 250 kuutiota. Mitään tiettyjä malleja en ole vielä ehtinyt katsomaan, yleinen kokemuspohjainen ajatus on ollut että Mitsu voisi olla perusvarma valinta. Vaatimuksina on että lämpötila pitäisi pystyä säätämään 10 asteen tietämille, se riittää talvella hyvin tallihommiin. Päälämmitysmuoto kun on kyseessä, niin olisi myös toivottavaa, että pumppu pärjää kovemmillakin pakkasilla. Pumpun WiFi-/tms. etäohjaus olisi myös toivottava, että pystyy seuraamaan ja säätämään pumpun toimintaa talosta/etänä.
Ilmeisesti tuossa on asennettuna kondenssivesipumppu? Jos on pelkällä painovoimalla kondenssivesi hoidettu ulos, niin en keksi mitään, miten voisi pulputtaa? Jos tuo ensimmäinen niin voi olla, ettei voi juuri mitään enää tehdä. Kondenssivesipumput usein pitää pientä pulputtavaa ääntä.Kerrostalon jäähdytyskäytössä oleva ILPpi vetää ilmaa sisään kondenssiletkun kautta. Tuo aiheuttaa vähän kiljupönttömäisen äänen sisäyksikön puolella. Erityisesti kun puhallus on pienellä alkaa tuota tapahtumaan useammin. Onkohan tuo vika vai ominaisuus, ja jos vika niin mikähän sille toimisi korjauksena..?
Linkki ei toimi.Tämän parempia ohjeita ei valmistajalta liene olemassa. Näytti olevan ainakin puhaltimen laakerien vaihto opetettu, joten noilla ohjeilla saanee koko puhtaltimen irti.
Toshiba_RAS-10SKVP-ND_RAS-13SKVP-ND_RAS-16SKVP-ND_Service_Manual_Eng.pdf
Mitä taas tulee tuohon ongelmaan, niin aika tekemätön paikka taitaa olla alle mitään laitella, ellei putkia irrota. Ehkä siinä tapauksessa jos putkitus lähtee sisäyksikön sivulta seinää pitkin, voisi olla mahdollista irrottaa sisäyksikkö ja tukea se jonkun pönkän päälle siksi aikaa kun irrottaa kiinnityslevyn, asentaa paneelit, ja kiinnittää levyn uudestaan, mutta aika hankala homma tuokin.
Sori.Linkki ei toimi.
Luulis että noissa olis sen verran liikkumavaraa että saa 8mm paneelin taakse.. eihän siinä tarviis kun saada ruuvit hetkeks auki ja paneeli taakse ja takas kiinni. Putket tulee laitteen takaa mutta niinkuin sanottu niin outoa on jos ei ole 8mm varaa vetää seinästä irti..
Voi helvetin kuustoista. Mitähän hittoo sitä nyt keksii.. todella typerää jättää paneeliin koneen kokoinen aukko..Sori.
Daiseikai 4 Huoltomanuaali — English (toshibapro.fi)
Siellä on siis seinässä kiinitysrauta/pohjalevy, jonka päällä kone roikkuu ja se naksahtaa kiinni siihen telineeseen klipseillä. Ei sinne väliin mitään voi työntää, ainut tapa on irrottaa se pohjalevy ja sitä et saa irti muuten kuin ottamalla koneen pois tieltä.
No jos positiivisia seikkoja hakee, niin tuo sisäyksikkö on mitoiltaan aika pieni, eli todennäköisesti joskus asennettava uusi sisäyksikkö lienee tuota isompi, jolloin ei tarvitse murehtia siitä että sötös jää näkyviin.Voi helvetin kuustoista. Mitähän hittoo sitä nyt keksii.. todella typerää jättää paneeliin koneen kokoinen aukko..
Toshiba Haori 13 kyseessä, pitää tutustua tuohon pumppuasiaan, mutta tuo pulputus lakkaa jos avaa oven tai ikkunan, eli asuntoon tulee korvausilmaa muuta kautta. Myös jos liesituuletinta eli poistoilmaa laittaa isommalle pulputus lisääntyy.Ilmeisesti tuossa on asennettuna kondenssivesipumppu? Jos on pelkällä painovoimalla kondenssivesi hoidettu ulos, niin en keksi mitään, miten voisi pulputtaa? Jos tuo ensimmäinen niin voi olla, ettei voi juuri mitään enää tehdä. Kondenssivesipumput usein pitää pientä pulputtavaa ääntä.
Mä oon vähän tyytyny jo kohtaloon että paneeliin sitten jää vaan kolo. Sitten jos mylly joskus vaihtuu niin sitten toimitaan tilanteen mukaan. Toi menee niin että se on väliseinässä kiinni ja putki tulee takaata makuuhuoneen puolelta ulos ja menee seinää myöten kotelossa ulos.No jos positiivisia seikkoja hakee, niin tuo sisäyksikkö on mitoiltaan aika pieni, eli todennäköisesti joskus asennettava uusi sisäyksikkö lienee tuota isompi, jolloin ei tarvitse murehtia siitä että sötös jää näkyviin.
Jos putket menee suoraan ulos ja ne tekee siellä esim. L-mutkan seinällä, voi olla teoreettinen mahdollisuus että saat putket väänneltyä siten että saat konetta irti seinästä sen 10-15 senttiä, jolloin levyn irrotus voi onnistua. Ei kyllä kuulosta hirveän helpolta hommalta, ja jotenkin sitä sisäyksikköä pitäisi pystyä tukemaan, ettei tule vahinkoa.
E: Minähän en mikään ILP asentaja ole, mutta rupesin vielä miettimään, että ehkä vähempikin tila voisi riittää, kunhan koneen vain saa irti telineestä. Sitten varovasti laskee vasenta reunaa alaspäin siten että pääsee irrottamaan ainakin suurimman osan ruuveista. Luulen että putket joustaa tuon verran, mutta liikaa niitä ei kyllä kannata kiertää. Siltikin koneen taakse saattaa jäädä yksi tai kaksi ruuvia, jotka pitää jotenkin kikkailla
Lieneekö huoneiston ilmanvaihto epätasapainossa, liian vähän korvausilmaa niin tuleekin jotenkin tuota kautta? Kylmäainehan pitää pientä jääkaappimaista ääntä normaalistikin.Kerrostalon jäähdytyskäytössä oleva ILPpi vetää ilmaa sisään kondenssiletkun kautta. Tuo aiheuttaa vähän kiljupönttömäisen äänen sisäyksikön puolella. Erityisesti kun puhallus on pienellä alkaa tuota tapahtumaan useammin. Onkohan tuo vika vai ominaisuus, ja jos vika niin mikähän sille toimisi korjauksena..?
Kondenssivesipumpun periaate on kerätä sisäyksiköltä kondenssivesi siinä pumpussa olevaan keräysaltaaseen ja kun se täyttyy, niin pumppaa sen altaan tyhjäksi. Kun sisäilma on kostea, niin se täyttyy nopeasti ja myös tyhjentää altaan useammin. Jos pumppu on pienellä altaalla niin tyhjennys voi tapahtua kymmeniä kertoja vuorokaudessa. Mutta ei siis pitäisi kokoaikaa ilman katkoja toimia.Toshiba Haori 13 kyseessä, pitää tutustua tuohon pumppuasiaan, mutta tuo pulputus lakkaa jos avaa oven tai ikkunan, eli asuntoon tulee korvausilmaa muuta kautta. Myös jos liesituuletinta eli poistoilmaa laittaa isommalle pulputus lisääntyy.
Mä laitoin viime syksynä Panasonicin NZ koneen ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen.Poppamiehen tapaan myös itsellä olisi ajankohtaista pumpun hankkiminen autotalliin. Tallissa lämmitettävää tilavuutta vajaa 250 kuutiota. Mitään tiettyjä malleja en ole vielä ehtinyt katsomaan, yleinen kokemuspohjainen ajatus on ollut että Mitsu voisi olla perusvarma valinta. Vaatimuksina on että lämpötila pitäisi pystyä säätämään 10 asteen tietämille, se riittää talvella hyvin tallihommiin. Päälämmitysmuoto kun on kyseessä, niin olisi myös toivottavaa, että pumppu pärjää kovemmillakin pakkasilla. Pumpun WiFi-/tms. etäohjaus olisi myös toivottava, että pystyy seuraamaan ja säätämään pumpun toimintaa talosta/etänä.