Mr S
Tukijäsen
- Liittynyt
- 30.08.2018
- Viestejä
- 209
Eli lähtee vaihtoon. En ala vääntelemään.Jonkun kipiäisenhän tuo on saanut, lienee kyllä taitettavissa takaisin oikeaan asentoon. Eli ei ole normaalia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli lähtee vaihtoon. En ala vääntelemään.Jonkun kipiäisenhän tuo on saanut, lienee kyllä taitettavissa takaisin oikeaan asentoon. Eli ei ole normaalia.
Muuttaa kierroksia, että pyörii hiljaisempaa/kovempaa ja ehkä ääni loppuu. Jos/kun sieltä on laakeri menossa, niin tuuletin kaupasta saa uusia tuulettimia. Youtubesta löytyy videoita miten voi yrittää öljytä tuuletinta jos haluaa värkkäillä.Mitä tehdä miedosti sirisevälle tuulettimelle? Onko jo ikäinen vai voiko elvyttää?
Mistä sirinä mahtaa syntyä?
Tässä tapauksessa sirinä tulee vain pyörimisestä, eikä mistään kuparista.
Muuttaa kierroksia, että pyörii hiljaisempaa/kovempaa ja ehkä ääni loppuu. Jos/kun sieltä on laakeri menossa, niin tuuletin kaupasta saa uusia tuulettimia. Youtubesta löytyy videoita miten voi yrittää öljytä tuuletinta jos haluaa värkkäillä.
Taitaa tulla halvemmaksi ja helpommaksi vain ostaa uusi tuuletin vanhan tilalle kuin yritttää etsiä sopivaa varaosaa jostain, varsinkin kun todennäköisesti korjaus tuskin onnistuu. Vai onko kyseessä joku todella erikoinen tuuletin?
Jos kuulalaakerit niin voinee vaihtaa mutta kovin halpoja ne laakerit ei yksittäin ostettuna ole. Kiinasta tilaaminenkaan ei kovin ekologista ole ja niiden halpojen laakereiden laatukin voi olla mitä sattuun. Muun tyyppisillä laakereilla ainoa toivo öljyäminen tai hommata uusi tuuletin.Ei, mutta ajattelin olla ekologinen, jos voi.
Jos saat jostain ostettua sopivia laakereita ja sinulla on työkalut/osaaminen irroittaa vanha laakeri rikkomatta sitä muovista tuuletinta, niin kyllähän se varmaankin onnistuu.Eikö laakeria voi vaihtaa tai paikata aiempaa?
Mitkähän mahtaisi olla korvaajia edesmenneelle Nanoxia Deep Silence 120 mm :lle? Oli kyllä hyviä tuulettimia. Yllättävää, että saatavuus loppunut.
Tämä vaikuttaa ihan hyvältä:
Noctualta lähin vastaava vois olla NF-S12B NF-S12B redux-1200 PWM
redux mallit on vähän järkevämmän hintaisia 15€ luokkaa ja pidemmällä takuulla kuin muilla valmistajilla.Spekseillä joo, mutta 3x kalliimpi.
Löysitkö näistä jotain vertailuja/testejä esim. noita Arcticin tai Noctuan tuulettimia vastaan?Muuten hyvä, mutta ainakin ilmoitetut speksit on huonompia. Nanoxioissa oli:
63.7 CFM, 16.9 dBA at 1500 RPM
En sanonut turhaan, että oli hyviä tuulettimia:
Check out this Amazon review of Nanoxia Deep Silence 120mm 1300rpm Fan Cooling, NDS120-1300
If looks don't matter, do yourself a favor!www.amazon.com
ja näyttäisi ikäänkuin tämä vielä saatavissa oleva SPECIAL N.N.V. ei olisi yhtä hyvä:
NANOXIA SPECIAL N.N.V. 1200 PC Gehäuselüfter, 120x120x25mm, 12V-, 17,7dBA | eBay
Computer-Gehäuselüfter, 120x120x25 mm, 12 V/DC. NANOXIA SPECIAL N.N.V. FAN 120 - 1200. Produktdetails NANOXIA NXNNV120-M. Hochwertiger, praktisch vibrationsfreier PC-Lüfter mit FDB-Lager und Stecker zum direkten Anschluss auf dem Mainboard.www.ebay.co.uk
Voi tämä tosin ollakin, koska speksit on 1200 RPM:lle ja dBA lukema on "max.".
Nanoxia on myös melkein puolet halvempi kuin esim. tuo Arctic.
Löysitkö näistä jotain vertailuja/testejä esim. noita Arcticin tai Noctuan tuulettimia vastaan?
PC-Lüfter für Radiatoren im Test: Arctic vs. be quiet!, Nanoxia, Noctua und Noiseblocker (Seite 3)
PC-Lüfter für Radiatoren im Test: Arctic vs. be quiet!, Nanoxia, Noctua und Noiseblocker / Fazitwww-computerbase-de.translate.goog
"Arctic and Nanoxia (N.N.V.) are at the bottom. Both are not bad fans, but users have to expect limitations with both. The Nanoxia Special NNV is a very smooth-running fan, but falls just short of the test field on the radiator. In addition, only the minimum range of accessories is available here at the second highest price in the test field."
Tämän mukaan Nanoxia N.N.V. on liian kallis (mutta ebaysta sai paljon halvemmallakin kuin 22€ eli 4.99+pk) ja ei tehokkain, mutta lähes yhtä hiljainen kuin Noctua. Toisaalta, ilmoitetut lämpötilaerot ovat varsin pieniä eli jotain 2-3 C luokkaa.
Jos hiljaisuus on tärkein kriteeri ...
Ostaisin itse varmaan 4.99 NNV:n tämän perusteella.
En ehkä välttämättä pitäisi tuota testiä minään kovin vakavasti otettava ohjenuorana. Voihan se muuten paikkansa pitää, mutta flow-tuulettimien testaus radiaattoreissa on vähän jotain.
Oletin, että radiaattoritesti on valittu, koska se on CFM:n jäähdytysvaikutuksen suhteen hallitumpi kuin kotelo. Radiaattoritesti mittaa siis ilmapilarin tiiviyttä ja keskittyneisyyttäkin. Saman CFM:n saa erilaisilla ilmapilareilla, mutta keskitetymmistä on enemmän hyötyä esimerkiksi CPU- tai GPU-jäähdyttymissä.
Kotelossa tietysti erot voivat vielä tasoittua ja esim. yhden tuulettimen CFM:llä on vähemmän merkitystä, kun on useampia tuulettimia.
Radiaattoritestissä voisi silti testata ennemmin niihin kuuluvia tuulettimia ja flow tuulettimia yrittää testata omassa asiassaan. Eihhän autojenkaan kesärenkaiden testaamissa talvella ja talvirenkaiden kesällä ole oikein mitään suurta oikeaa informaatioarvoa, vaikka testi olisikin.
Nähdäkseni monissa radiaattoreissa on ihan normaaleja 120 mm tuulettimia.
Kuten ASUS ROG Strix LC 240 AIO Liquid CPU Cooler 240mm Radiator - Newegg.com
Nähdäkseni monissa radiaattoreissa on ihan normaaleja 120 mm tuulettimia.
Nanoxiahan näyttää olleen selvästi huonoin noista kaikista.
Ensinnäkin tuollaiset jäähdytys vs. rpm ja dBA vs. rpm ovat melko turhia. Yksinään kummallakaan ei tee yhtään mitään, ja yhdessä niistä voi supistaa rpm:n pois, jolloin jäljelle jää vain oleellinen, eli jäähdytys vs. dBA. Toki jonkun huonolaakerisen tapauksessa korkea rpm voi haitata, vaikka dBA olisi ok. Noctua A12 on kuitenkin erittäin hiljainen ja miellyttävä totuttua korkeammillakin kierroksilla.Eipäs:
Jäähdytys vs dBA testissä min-max -väli on jotain 2.6 Celsiusta eli käytännössä kaikki ovat melko samanlaisia, ellei < 2.6 Celsiuksen ero merkkaa jollekin.
Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.
dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.
Mikäli otetaan huomioon, että < 2.6 Celsius on mitätön ero, niin siten Nanoxia olisi toisiksi paras vain viimeisen chartin perusteella.
Mikäli otetaan huomioon väärä hinta eli se, että Nanoxian saa Ebaysta 4.99, niin se on n. 5 kertaa halvempi kuin Noctua.
be quiet! Silent Wings 3 taitaa olla toisiksi paras kaikilla mittareilla, mutta sekin on n. 5 kertaa kalliimpi kuin Nanoxia.
5 kertaa kalliimpi tarkoittaa, että koteloon saa 5 tuuletinta yhden kalliimman hinnalla.
Ensinnäkin tuollaiset jäähdytys vs. rpm ja dBA vs. rpm ovat melko turhia. Yksinään kummallakaan ei tee yhtään mitään, ja yhdessä niistä voi supistaa rpm:n pois, jolloin jäljelle jää vain oleellinen, eli jäähdytys vs. dBA. Toki jonkun huonolaakerisen tapauksessa korkea rpm voi haitata, vaikka dBA olisi ok. Noctua A12 on kuitenkin erittäin hiljainen ja miellyttävä totuttua korkeammillakin kierroksilla.
Minusta jäähdytys vs. dBA:n kuvaaja oli sovitettu niin, että sitä on hankala lukea. Otin muut tuulettimet pois kuin Nanoxia ja Noctua A12. Rajasin kuvaajat yläreunasta kolmelle eri jäähdytysteholle. Tällöin näkee helposti melun täsmälleen samalla jäähdytysteholla.
...
The fact that this result is not fully transferable is shown by the Nanoxia fan. The NNV, like the Silent Wings from be quiet! on a closed frame and is also less designed for static pressure. This means that the fan loses ground compared to the competition. However, the absolute differences are small, so the fan can still be used on radiators. But if you value the highest possible performance, you should avoid the NNV.
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12Testissä oli Arctic F12, joka sijoittuu noiden väliin (lähempänä Nanoxiaa). Se ei maksa juuri vitosta enempää, eli Proshop 23,10 €/5 kpl.
Tuonhan voi tulkia myös siten, että jäähdytys on joka tapauksessa riittävä.
JuupasEipäs:
Ei noilla erikseen mitään tee.Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.
dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.
Mites selitätte ylempänä sen, että koko jäähdytystestissä saavutettava jäähdytys on jotain max. 12 C alimmasta nopeudesta alkaen. Lisäksi suurin pudotus tapahtuu alussa ja lopun gainit on työläämpiä.
Varmaan sillä että ei testattu esim. mitä tapahtuu eri koteloilla tai täysin ilman ns. "mitään tuuletustusta" tai jos ympäristön lämpötila on vaikkapa Suomen kesässä kerrostalokämpässä mahdolliset +28-+30C luokkaa jo ennenkuin koneen laittaa päälle?
Uskallan väittää että silloin erot olisivat olleet huomattavasti suuremmat... Koska jos aloitetaan siitä että ns. "kaikki" ovat lämmöltään jo sen +30C niin uskoisin että "ei mitään viilennystä ja täysin suljettu kotelo" vs "hyvä viilennys, avoin kotelo" eroa tulee reippaasti enemmän kuin 12C.
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?
Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?
Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12
Comparing both fans overall, there is only one scenario in which the F12 can dominate over the P12, and that is in a restriction-free environment, while only spinning at 50% PWM. But while dominating in that area, it is also a tiny bit louder than its static-pressure-focused counterpart.
Arctic F12 Review
Arctic is very well known for its excellent line of case fans. In the past, we have already had a look at their P12 & P14 high- static-pressure case fans. Now we will have a look at their F12 Case fan. A 120mm fan, specifically build for pure airflow!www.sts-tutorial.com
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.
Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?
Noctua NF-A4 FLX 40 mm kotelotuuletin 18,99
Noctua NF-A4 -kotelotuuletin vaativaan käyttöön. Hyödyntää Noctuan AAO (Advanced Acoustic Optimisation) -standardia.www.verkkokauppa.com
Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?
Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.
Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.
Omien kokemusten mukaan Noctuoissa on yleensa kohtuullisen korkea käynnistymisjännite. Ootko mitannut paljonko sieltä vahvistimelta tulee voltteja tuulettimelle?
Tässä lukee piuhojen tarkoitus:En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.
"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.
Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.
Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus
Se on aina arpapeliä että onko polariteetti kummin päin 2-pin liittimissä minkä kanssa tavallisten kuolevaisten ei ole tarkoitus mennä räpeltämään. Itselläkin lähti touhusavut pihalle yhdestä Arctic F8 tuulettimesta kun alkuperäisessä tuulettimessa oli polariteetti juuri toisinpäin.En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.
"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.
Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.
Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus
Selvitä että onko vikana käänteinen polariteetti (Noctuan adapterissa on sisäänrakennettu touhusavujen estäjä eli diodi) vai liian heikko käynnistys jännite.Okei, eli olisko vielä syytä kokeilla tuulettimen piuhaan askarrella tuo Omnijoin adapterisetti kiinni vai mitähän tuo meinaa
onko tuossa kiinan ropellissa +- samoin päin ja oikealla paikalla noctuaan verrattuna. Noctuan sivuilta näkee miten pinnit menee. What pin configuration do Noctua fans use?Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.
Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?
Noctua NF-A4 FLX 40 mm kotelotuuletin 18,99
Noctua NF-A4 -kotelotuuletin vaativaan käyttöön. Hyödyntää Noctuan AAO (Advanced Acoustic Optimisation) -standardia.www.verkkokauppa.com
Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?
Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.
Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.
Pitää katsoa onko merkintöjä kun pääsee kotioonko tuossa kiinan ropellissa +- samoin päin ja oikealla paikalla noctuaan verrattuna. Noctuan sivuilta näkee miten pinnit menee. What pin configuration do Noctua fans use?