Nyt jos rakentaa laadukkaan tietokoneen niin sen käyttöikä on helposti 15 vuotta tai enemmänkin.
Tästä olen erimieltä. Tai toivottavasti ei näin, koska sitten kehitys taas junnaa paikoillaan 10 vuotta. Nyt kävi prosessoreiden kanssa näin, kun i7-2700K -> i7-7700K mentiin samalla neliytimellä, kun kilpailijan maansiirtokoneet oli roskaa.
En kyllä tiedä ketään keneltä olisi prosessori kosahtanut ilman ylikellotuksia että siltä osin ei pitäisi olla syytä huoleen mutta hyvä ajatus pitää mielessä.
Tunnus rekisteröity tänä vuonna. Kyllä se vielä sieltä tulee.
Viime vuosikymmenellä en itsekään nähnyt yhtään näitä. Tällä vuosikymmenellä noin 1-2 vuodessa tuolla Ongelmat-alueella. Ja useiten AMD. Minusta tuntuu, että syynä on se nykyään tapahtuva prosessorin automaattinen ylikellotus (sitä se PBO käytännössä on) ja se, että prosessorit ovat yksilöitä ja jotkut eivät vaan kestä äärimmilleen kellottamista.
Ei sen jäähyn kuitenkaan tarvitse olla mikään supertehokas mutta toisaalta ei nyt ole mikään kallis osa muutenkaan että ei nyt välttämättä tarvitse halvintakaan hakea.
Tässä on suurin asenneongelma ihmisillä. Käyttämällä 20€, saa ihan hyvän jäähyn, jolla perusprosessori (65W TDP) jäähtyy paremmin ja hiljaisemmin kuin stock-roskalla. Ihmiset ei vaan usko tätä, ja kuvittelevat vieläkin, että stock-jäähy on jotenkin hyvä ja "insinöörit on suunnitelleet sen prosessorille".. Mahdollisesti, mutta niille on annettu 5€ budjetti, niin sillä ei ihmeitä tehdä.. Tässä esimerkki 20€ jäähystä:
Alkusanat Projektikoneeseen hankin DeepCoolin AG200 (AG200 - DeepCool) prosessorijäähdyttimen, joka tuli jäähdyttämään Intel i5-6500:sta. Testissä oleva jäähdytin hankittiin Datatronicista (15,90 € | DeepCool AG200 Suoritin Ilmanjäähdytin 9,2 cm Alumiini, M...), jossa hinta kirjoitushetkellä oli...
bbs.io-tech.fi
30€ saa sitten jo Fera 5:n tai vastaavan kohtuullisen tornijäähyn, jonka kanssa käyttäisin jo 100W TDP prosessoreita. Ja se on noille 65W TDP prosessoreille hyvä, niin ei tarvitse ostaa satasen Noctuaa.. Se ei tuo mitään uutta.
Testissä neljä edullista prosessoricooleria AMD:n 6-ytimisellä Ryzen 5 5600X -prosessorilla.
www.io-tech.fi
Sitten käytännössä 40€ Thermalrightin tuplatornilla jäähtyy myös vaativammat prosessorit, jos ne ilmajäähyllä jäähtyy. Tästä ei ole paikallista artikkelia linkittää, ja täytyy vaan luottaa sanaani.
--
Niin mielestäni on vaan tyhmää jättää se jäähy hankkimatta ja näin olen itse ehdottanut vain budjettikokoonpanoihin, joissa 20€ on iso raha.
Itse metsästin varmaan 10h tähän jäähyä:
Tekniset tiedot :Malli : C6 Handle Black Mitat (LxSxK) : 202 x 266 x 295,2 mm Materiaali : 0,7 mm teräs Laitepaikat : 2 x 2.5" SSD / 1 x 3.5" HDD Yhteenso
www.jimms.fi
Olisin saanut AMD:n stock-jäähyn sopimaan ja niitä oli varastossa. (ja päädyin AXP90 X47, jos kiinnostaa)