Ilmajäähdytys yleisthredi

Onko normaalia että prossujäähyn tornit on "vähän" vinossa? Kyseessä siiis ak620 ja kone tuli valmiiksi kasattuna.

1.jpg

2.jpg
 
Mitä tehdä miedosti sirisevälle tuulettimelle? Onko jo ikäinen vai voiko elvyttää?

Mistä sirinä mahtaa syntyä?

Tässä tapauksessa sirinä tulee vain pyörimisestä, eikä mistään kuparista.
 
Mitä tehdä miedosti sirisevälle tuulettimelle? Onko jo ikäinen vai voiko elvyttää?

Mistä sirinä mahtaa syntyä?

Tässä tapauksessa sirinä tulee vain pyörimisestä, eikä mistään kuparista.
Muuttaa kierroksia, että pyörii hiljaisempaa/kovempaa ja ehkä ääni loppuu. Jos/kun sieltä on laakeri menossa, niin tuuletin kaupasta saa uusia tuulettimia. Youtubesta löytyy videoita miten voi yrittää öljytä tuuletinta jos haluaa värkkäillä.
 
Muuttaa kierroksia, että pyörii hiljaisempaa/kovempaa ja ehkä ääni loppuu. Jos/kun sieltä on laakeri menossa, niin tuuletin kaupasta saa uusia tuulettimia. Youtubesta löytyy videoita miten voi yrittää öljytä tuuletinta jos haluaa värkkäillä.

Eikö laakeria voi vaihtaa tai paikata aiempaa?
 
Taitaa tulla halvemmaksi ja helpommaksi vain ostaa uusi tuuletin vanhan tilalle kuin yritttää etsiä sopivaa varaosaa jostain, varsinkin kun todennäköisesti korjaus tuskin onnistuu. Vai onko kyseessä joku todella erikoinen tuuletin?
 
Taitaa tulla halvemmaksi ja helpommaksi vain ostaa uusi tuuletin vanhan tilalle kuin yritttää etsiä sopivaa varaosaa jostain, varsinkin kun todennäköisesti korjaus tuskin onnistuu. Vai onko kyseessä joku todella erikoinen tuuletin?

Ei, mutta ajattelin olla ekologinen, jos voi.
 
Eikö laakeria voi vaihtaa tai paikata aiempaa?
Jos saat jostain ostettua sopivia laakereita ja sinulla on työkalut/osaaminen irroittaa vanha laakeri rikkomatta sitä muovista tuuletinta, niin kyllähän se varmaankin onnistuu.

Muutama video laakeri tyypeistä sekä miten niitä valmistetaan, niin ymmärrät ehkä paremmin miksi on helpompaa ostaa se uusi tuuletin tai esim. yrittää öljyämistä ompelukoneöljyllä.
Erilaiset laakeri tyypit:


Kuinka laakereita valmistetaan:
 
Mitkähän mahtaisi olla korvaajia edesmenneelle Nanoxia Deep Silence 120 mm :lle? Oli kyllä hyviä tuulettimia. Yllättävää, että saatavuus loppunut.
 
Mitkähän mahtaisi olla korvaajia edesmenneelle Nanoxia Deep Silence 120 mm :lle? Oli kyllä hyviä tuulettimia. Yllättävää, että saatavuus loppunut.

 
Muuten hyvä, mutta ainakin ilmoitetut speksit on huonompia. Nanoxioissa oli:

63.7 CFM, 16.9 dBA at 1500 RPM

En sanonut turhaan, että oli hyviä tuulettimia:


ja näyttäisi ikäänkuin tämä vielä saatavissa oleva SPECIAL N.N.V. ei olisi yhtä hyvä:


Voi tämä tosin ollakin, koska speksit on 1200 RPM:lle ja dBA lukema on "max.".

Nanoxia on myös melkein puolet halvempi kuin esim. tuo Arctic.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vaikuttaa ihan hyvältä:


Noita uudempia tuulettimiahan ei tarvitse ajaa täysillä. Suurin osa on hyvin hiljaisia/äänettömiä matalilla rpm:llä vaikka on optio tuutata kovempaa.
Urlin perusteella tuo linkkaamasi on poistunut malli.
Kannattaa lisäksi katsoa testejä eikä valmistajan ilmoittamiin spekseihin luottaa. Plus huomioida käyttötarkoitus.
 
Noctualta lähin vastaava vois olla NF-S12B NF-S12B redux-1200 PWM

Chromax malli vähän parempi mutta myös enemmän hintaa enkä tiedä millasta röpötystä tuollaiset lavat sitten pitää

Tuolta näkee kaikki jos listaa 120mm mukaan

ja tuosta nopeasti muunnettua cmf = m³/h You specify airflow in m³/h, how can I convert it to CFM?
 
Nuo valmistajien ilmoittamat desibelit on ihan hatusta heitetty tai naapurikorttelista mitattu :D
Tuossa Coolermasterissakin täysillä kierroksilla 14db. Jokainen tietää että tuollainen 1400rpm ei millään 14 desibelillä porskuttele. Ilmavirta pitää tuolla nopeudella huomattavasti kovempaa meteliä.
 
Spekseillä joo, mutta 3x kalliimpi.
redux mallit on vähän järkevämmän hintaisia 15€ luokkaa ja pidemmällä takuulla kuin muilla valmistajilla.

Muok: Artic P12 näyttäisi olevan myös 6v takuu tai jimmz sivujen mukaan pst mallissa 10v
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla Ebayssa on jotain kiinalaisia CoolMoon -tuulettimia, joissa on ainakin hullut speksit:


Jos pitää paikkansa, niin voisi olla löytöjä.

Noise
19.5 dBA
Air volume
71.35 CFM
Speed
800~1800 RPM
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä, mutta ainakin ilmoitetut speksit on huonompia. Nanoxioissa oli:

63.7 CFM, 16.9 dBA at 1500 RPM

En sanonut turhaan, että oli hyviä tuulettimia:


ja näyttäisi ikäänkuin tämä vielä saatavissa oleva SPECIAL N.N.V. ei olisi yhtä hyvä:


Voi tämä tosin ollakin, koska speksit on 1200 RPM:lle ja dBA lukema on "max.".

Nanoxia on myös melkein puolet halvempi kuin esim. tuo Arctic.
Löysitkö näistä jotain vertailuja/testejä esim. noita Arcticin tai Noctuan tuulettimia vastaan?
 
Löysitkö näistä jotain vertailuja/testejä esim. noita Arcticin tai Noctuan tuulettimia vastaan?

"Arctic and Nanoxia (N.N.V.) are at the bottom. Both are not bad fans, but users have to expect limitations with both. The Nanoxia Special NNV is a very smooth-running fan, but falls just short of the test field on the radiator. In addition, only the minimum range of accessories is available here at the second highest price in the test field."

Tämän mukaan Nanoxia N.N.V. on liian kallis (mutta ebaysta sai paljon halvemmallakin kuin 22€ eli 4.99+pk) ja ei tehokkain, mutta lähes yhtä hiljainen kuin Noctua. Toisaalta, ilmoitetut lämpötilaerot ovat varsin pieniä eli jotain 2-3 C luokkaa.

Jos hiljaisuus on tärkein kriteeri ...

Ostaisin itse varmaan 4.99 NNV:n tämän perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

"Arctic and Nanoxia (N.N.V.) are at the bottom. Both are not bad fans, but users have to expect limitations with both. The Nanoxia Special NNV is a very smooth-running fan, but falls just short of the test field on the radiator. In addition, only the minimum range of accessories is available here at the second highest price in the test field."

Tämän mukaan Nanoxia N.N.V. on liian kallis (mutta ebaysta sai paljon halvemmallakin kuin 22€ eli 4.99+pk) ja ei tehokkain, mutta lähes yhtä hiljainen kuin Noctua. Toisaalta, ilmoitetut lämpötilaerot ovat varsin pieniä eli jotain 2-3 C luokkaa.

Jos hiljaisuus on tärkein kriteeri ...

Ostaisin itse varmaan 4.99 NNV:n tämän perusteella.

En ehkä välttämättä pitäisi tuota testiä minään kovin vakavasti otettava ohjenuorana. Voihan se muuten paikkansa pitää, mutta flow-tuulettimien testaus radiaattoreissa on vähän jotain.
 
En ehkä välttämättä pitäisi tuota testiä minään kovin vakavasti otettava ohjenuorana. Voihan se muuten paikkansa pitää, mutta flow-tuulettimien testaus radiaattoreissa on vähän jotain.

Oletin, että radiaattoritesti on valittu, koska se on CFM:n jäähdytysvaikutuksen suhteen hallitumpi kuin kotelo. Radiaattoritesti mittaa siis ilmapilarin tiiviyttä ja keskittyneisyyttäkin. Saman CFM:n saa erilaisilla ilmapilareilla, mutta keskitetymmistä on enemmän hyötyä esimerkiksi CPU- tai GPU-jäähdyttymissä.

Kotelossa tietysti erot voivat vielä tasoittua ja esim. yhden tuulettimen CFM:llä on vähemmän merkitystä, kun on useampia tuulettimia.
 
Viimeksi muokattu:
Oletin, että radiaattoritesti on valittu, koska se on CFM:n jäähdytysvaikutuksen suhteen hallitumpi kuin kotelo. Radiaattoritesti mittaa siis ilmapilarin tiiviyttä ja keskittyneisyyttäkin. Saman CFM:n saa erilaisilla ilmapilareilla, mutta keskitetymmistä on enemmän hyötyä esimerkiksi CPU- tai GPU-jäähdyttymissä.

Kotelossa tietysti erot voivat vielä tasoittua ja esim. yhden tuulettimen CFM:llä on vähemmän merkitystä, kun on useampia tuulettimia.

Radiaattoritestissä voisi silti testata ennemmin niihin kuuluvia tuulettimia ja flow tuulettimia yrittää testata omassa asiassaan. Eihhän autojenkaan kesärenkaiden testaamissa talvella ja talvirenkaiden kesällä ole oikein mitään suurta oikeaa informaatioarvoa, vaikka testi olisikin.
 
P12 on hyvin lähellä NF-A12x25 monissa testeissä, toi F on kotelotuuletin joita ei taida kukaan suositella jäähdytin käyttöön.
Sivu toimii jotenkin huonosti, mutta Nanoxiahan näyttää olleen selvästi huonoin noista kaikista.

Nähdäkseni monissa radiaattoreissa on ihan normaaleja 120 mm tuulettimia.

Parempi kun tulisivat ilman ja käyttäjä saisi hommata itselleen sopivimmat tuulettimet erikseen.
 
Nanoxiahan näyttää olleen selvästi huonoin noista kaikista.

Eipäs:

Jäähdytys vs dBA testissä min-max -väli on jotain 2.6 Celsiusta eli käytännössä kaikki ovat melko samanlaisia, ellei < 2.6 Celsiuksen ero merkkaa jollekin.

Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.

dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.

Mikäli otetaan huomioon, että < 2.6 Celsius on mitätön ero, niin siten Nanoxia olisi toisiksi paras vain viimeisen chartin perusteella.

Mikäli otetaan huomioon väärä hinta eli se, että Nanoxian saa Ebaysta 4.99, niin se on n. 5 kertaa halvempi kuin Noctua.

be quiet! Silent Wings 3 taitaa olla toisiksi paras kaikilla mittareilla, mutta sekin on n. 5 kertaa kalliimpi kuin Nanoxia.

5 kertaa kalliimpi tarkoittaa, että koteloon saa 5 tuuletinta yhden kalliimman hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta, jos elinikäarviot pitävät paikkansa, niin be quiet! kestäisi 6 kertaa (300000 tuntia) kauemmin kuin Nanoxia (50000 tuntia).

Kummatkin ovat kuitenkin nestelaakeroituja, joten niiden tulisi olla 300000 tuntia -luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipäs:

Jäähdytys vs dBA testissä min-max -väli on jotain 2.6 Celsiusta eli käytännössä kaikki ovat melko samanlaisia, ellei < 2.6 Celsiuksen ero merkkaa jollekin.

Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.

dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.

Mikäli otetaan huomioon, että < 2.6 Celsius on mitätön ero, niin siten Nanoxia olisi toisiksi paras vain viimeisen chartin perusteella.

Mikäli otetaan huomioon väärä hinta eli se, että Nanoxian saa Ebaysta 4.99, niin se on n. 5 kertaa halvempi kuin Noctua.

be quiet! Silent Wings 3 taitaa olla toisiksi paras kaikilla mittareilla, mutta sekin on n. 5 kertaa kalliimpi kuin Nanoxia.

5 kertaa kalliimpi tarkoittaa, että koteloon saa 5 tuuletinta yhden kalliimman hinnalla.
Ensinnäkin tuollaiset jäähdytys vs. rpm ja dBA vs. rpm ovat melko turhia. Yksinään kummallakaan ei tee yhtään mitään, ja yhdessä niistä voi supistaa rpm:n pois, jolloin jäljelle jää vain oleellinen, eli jäähdytys vs. dBA. Toki jonkun huonolaakerisen tapauksessa korkea rpm voi haitata, vaikka dBA olisi ok. Noctua A12 on kuitenkin erittäin hiljainen ja miellyttävä totuttua korkeammillakin kierroksilla.

Minusta jäähdytys vs. dBA:n kuvaaja oli sovitettu niin, että sitä on hankala lukea. Otin muut tuulettimet pois kuin Nanoxia ja Noctua A12. Rajasin kuvaajat yläreunasta kolmelle eri jäähdytysteholle. Tällöin näkee helposti melun täsmälleen samalla jäähdytysteholla.

Jos vesi saa olla +10,2 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on 4,5 dBA hiljaisempi, 33,5 dBA vs. 38 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-42-27-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jos vesi saa olla +7,6 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on 8 dBA hiljaisempi, 38 dBA vs. 46 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-35-03-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Jos vesi saa olla vain +6,5 C vs. huonelämpötila, niin Noctua on peräti 9,5 dBA hiljaisempi, 40,5 dBA vs. 50 dBA.
Screenshot_2024-05-03-14-35-38-65_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Nähdään, että vakioidulla jäähdytysteholla Noctua on 4,5-9,5 dBA hiljaisempi kuin Nanoxia.


Entäpä jos jäähdytysteho ei olekaan käyttäjälle niin justiinsa, eli riittää kunhan joku huju käy, eikä meteliä ole yli oman sietokyvyn?

Noctuan käyrässä on jyrkkä mutka noin 33,2 dBA:n kohdalla, mistä voi päätellä taustamelun olevan noilla main.

Kultakorva ei halua olla ollenkaan tietoinen tuulettimista, joten hänellä maksimi on noin 33,2 dBA. Tällöin Noctualla veden lämpötila on noin 34,2 C ja Nanoxialla noin 37,9 C, kun lisää deltaT:n huonelämpötilaan (+24 C). Noctuallisessa kiertää noin 3,7 C viileämpi vesi, kun prossuna on Ryzen 1700X@1,35 V. Radin pituus oli 240 mm ja paksuus 60 mm. Siinä oli kaksi tuuletinta puhaltamassa. Jollain uudemmalla prossulla tai tehokkaalla GPU:lla vesi lämpenisi huomattavasti enemmän, jolloin Noctuan ja Nanoxian välinen ero kasvaisi vastaavasti. Esim. jos Noctualla huone + deltaT olisi 24 + 28 = 52 C, niin samalla kuormalla Nanoxialla vesi olisi jo yli 10 C kuumempaa, 62,2 C. Jos on joku tietty raja veden lämpötilassa ja kultakorva kestää 33,2 dBA, niin Noctua kykenee hoitelemaan wattimäärältään 36,3 % suuremman kuorman (3,7 C / 10,2 C * 100 %. Esim. jos Nanoxia 150 W, niin Noctua kykenisi pitämään saman veden lämpötilan ja metelin 204 watin kuormalla.

Jos normijamppa kestää puhinaa ja suhinaa 40 dBA, niin Noctualla veden lämpötila Ryzen 1700X@1,35 V:lla on 30,9 C ja Nanoxialla 33,2 C, eli eroa on 2,3 C. Nanoxian deltaT on kuitenkin 33,3 % (2,3 C / 6,9 C * 100 %) suurempi. Jos Nanoxia hoitelee 40 dBA:lla ja pitää veden lämpötilan tietyssä tasossa 200 watin kuormalla, niin Noctua hoitelisi 267 W. Pieni ero asteissa (vanhalla prossulla ja paksulla radilla) onkin merkittävä ero wateissa.

Suhina-Seppo sanoo, että 50 dBA on ihan tuttu ja turvallinen. Silloin Noctuan deltaT on 5,3 C ja Nanoxian 6,7 C, eli eroa vain 1,4 C, mutta Noctua hoitaisi samalla metelillä ja veden lämpötilalla 26,4 % suuremman kuorman, eli vaikkapa 190 W vs. 150 W tai 316 W vs. 250 W.

Noctua on kuitenkin huomattavasti kalliimpi. Testissä oli Arctic F12, joka sijoittuu noiden väliin (lähempänä Nanoxiaa). Se ei maksa juuri vitosta enempää, eli Proshop 23,10 €/5 kpl.
 
Ensinnäkin tuollaiset jäähdytys vs. rpm ja dBA vs. rpm ovat melko turhia. Yksinään kummallakaan ei tee yhtään mitään, ja yhdessä niistä voi supistaa rpm:n pois, jolloin jäljelle jää vain oleellinen, eli jäähdytys vs. dBA. Toki jonkun huonolaakerisen tapauksessa korkea rpm voi haitata, vaikka dBA olisi ok. Noctua A12 on kuitenkin erittäin hiljainen ja miellyttävä totuttua korkeammillakin kierroksilla.

Minusta jäähdytys vs. dBA:n kuvaaja oli sovitettu niin, että sitä on hankala lukea. Otin muut tuulettimet pois kuin Nanoxia ja Noctua A12. Rajasin kuvaajat yläreunasta kolmelle eri jäähdytysteholle. Tällöin näkee helposti melun täsmälleen samalla jäähdytysteholla.

...

Tuonhan voi tulkia myös siten, että jäähdytys on joka tapauksessa riittävä. Eli esimerkiksi, jos katsotaan, että esim. 10,2 temperature difference riittää, ja siinä vertailtujen tuulettimien ero on pienehkö. Tässä pisteessä myös esim. be quiet! olisi varteenotettava, mutta kallis. Tuo sinun analyysi huijaa, koska on selvää, että Noctualla (ja Arcticilla) on parempi jäähdytysteho, ja artikkelissa mainittiin, että Nanoxia ei toimi radiaattorissa hyvin, koska sen ilmapilari hajoaa enemmän. Mutta jos jäähdytysteho riittää aiemmin, niin voi keskittyä vain hintaan ja dBA:han.

Eli jos neliön alue riittää, niin tuulettimet ovat aika samanlaisia pienimmillä dBA:illa ja jäähdytyserot ovat pieniä:

Sieppaa.PNG


Sieppaa2.PNG


The fact that this result is not fully transferable is shown by the Nanoxia fan. The NNV, like the Silent Wings from be quiet! on a closed frame and is also less designed for static pressure. This means that the fan loses ground compared to the competition. However, the absolute differences are small, so the fan can still be used on radiators. But if you value the highest possible performance, you should avoid the NNV.

Loppupäätelmä riippunee siitä, että miten paljon kukin arvostaa rahallisesti tiettyä asiaa. Edelleen ostaisin itse Nanoxia:n halvemman hinnan ja itselleni riittävän suorituskyvyn takia.

Joku voi myös ihan hyvin ajaa tuulettimia vaikka low-noise adapterillakin, ja ne ajavat asiansa.

Jos ei osta value pack:ia, niin Arctic on edelleen 78% kalliimpi kuin Nanoxia. Neliön alueella suorituskyky on niin lähellä, että Arctic on vain kallis.
 
Viimeksi muokattu:
Testissä oli Arctic F12, joka sijoittuu noiden väliin (lähempänä Nanoxiaa). Se ei maksa juuri vitosta enempää, eli Proshop 23,10 €/5 kpl.
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12

Comparing both fans overall, there is only one scenario in which the F12 can dominate over the P12, and that is in a restriction-free environment, while only spinning at 50% PWM. But while dominating in that area, it is also a tiny bit louder than its static-pressure-focused counterpart.

 
Tuonhan voi tulkia myös siten, että jäähdytys on joka tapauksessa riittävä.

Ei hän sitä tarkoittanut (IMO). Jos joku esim. käyttää konetta etupaneeli ja sivupaneeli auki (Fractalin äänieristettyjä R2 - R7) ja ilppi täysillä pyyntinä joku 15-18C sekä lattiatuuletin koneeseen suunnattuna todeten että yhtään kotelotuuletinta ei tarvitse niin no... voidaan toki todeta että 100% passiivituuletus kotelossa (poislukien CPU+GPU jäähyt) "jäähdytys on riittävä" mutta miten taustamelu ja mukavuustekijät?

Toki siinä tuollaisen vertauksen tekijä olisi oikeassa että kyseessä OLISI hiljainen kotelo minne saisi tarvittaessa myös todella hyvän "passiivi" (lue kotelon ulkopuolelta tulevan) tuuletuksen helposti. Mutta ne eivät vain toteutuisi samaan aikaan.
 
Juupas
Sieppaa117.PNG

Sama juttu jäähdytys vs RPM -chartissa.

dBA vs RPM chartissa min-max -väli on jopa 7-8 dBA (n. 1300 tienoilla), ja tässä testissä Nanoxia on toiseksi paras.
Ei noilla erikseen mitään tee.
Esim 40 dBA kohdalla F12 n.900rpm, Nanoxia 1100rpm, F12 @ 900rms n. deltaT 9K, Nanoxia @ 1100rpm n. deltaT n. 9,5K. (lukemat silmämääräisesti taulukosta)
 
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.
 
Mites selitätte ylempänä sen, että koko jäähdytystestissä saavutettava jäähdytys on jotain max. 12 C alimmasta nopeudesta alkaen. Lisäksi suurin pudotus tapahtuu alussa ja lopun gainit on työläämpiä.

Eli, jos olisi mitannut, että setuppi on jollain tuulettimilla idlessä vaikka 20 C päässä maksimeista, niin millään tuulettimilla loaditemppi ei yltäisi maksimeihin millään kierrosluvulla. Tosiasiassa useimmat setupit ovat idlessä kauempana kuin 20 C maksimeista idlessä.

Tällöin siis lisäjäähdytyksestä ei ole edes mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mites selitätte ylempänä sen, että koko jäähdytystestissä saavutettava jäähdytys on jotain max. 12 C alimmasta nopeudesta alkaen. Lisäksi suurin pudotus tapahtuu alussa ja lopun gainit on työläämpiä.

Varmaan sillä että ei testattu esim. mitä tapahtuu eri koteloilla tai täysin ilman ns. "mitään tuuletustusta" tai jos ympäristön lämpötila on vaikkapa Suomen kesässä kerrostalokämpässä mahdolliset +28-+30C luokkaa jo ennenkuin koneen laittaa päälle?

Uskallan väittää että silloin erot olisivat olleet huomattavasti suuremmat... Koska jos aloitetaan siitä että ns. "kaikki" ovat lämmöltään jo sen +30C niin uskoisin että "ei mitään viilennystä ja täysin suljettu kotelo" vs "hyvä viilennys, avoin kotelo" eroa tulee reippaasti enemmän kuin 12C.
 
Varmaan sillä että ei testattu esim. mitä tapahtuu eri koteloilla tai täysin ilman ns. "mitään tuuletustusta" tai jos ympäristön lämpötila on vaikkapa Suomen kesässä kerrostalokämpässä mahdolliset +28-+30C luokkaa jo ennenkuin koneen laittaa päälle?

Uskallan väittää että silloin erot olisivat olleet huomattavasti suuremmat... Koska jos aloitetaan siitä että ns. "kaikki" ovat lämmöltään jo sen +30C niin uskoisin että "ei mitään viilennystä ja täysin suljettu kotelo" vs "hyvä viilennys, avoin kotelo" eroa tulee reippaasti enemmän kuin 12C.

Ei kyse ollut setupien eroista vaan riittävästä lämpötilasta. Jos kaikki lämpötilat saa minimidBA:lla hyvin alle komponenttien maksimien loadissa, niin lisäjäähdytyskyvystä ei ole etua esim. Suomen ilmastossa.

Voi tietysti olla, että lisäskaala sopii lämpimiin maihin. Eli kun sulla on se joku +40 C ilman lämpötila eli 20 C lisää keskimääräiseen 20 C ilmaan (oletetaan, että tämä lisää loaditemppejä myös 20 C), niin kone on edelleen jäähdytettävissä lisämelulla. Käsittääkseni komponenteille on ihan sama, missä tempeissä ne on, kunhan ne on sallituissa rajoissa.

Esimerkiksi oman koneen loaditempit on n. 50 C, huoneessa 23 C. Jos huone on 40 C niin loaditemppi 67 C joka on jo lähellä prossun maksimia. Tällöin joku ehkä nostaisi kierroslukuja.

Edelleen on mahdollista, että Nanoxian €4.99 teho on täysin riittävä, vaikka se on heikompi kuin muiden.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.

Scythen ruuvit löytyi luonnollisesti paperikorista minne olin viskannut toissapäivänä ”mikä vitun teippiroska tääkin”
 
Huomenna koneen päivittämisen myötä siirtyminen vedestä ilmaan ainakin toistaiseksi. En ole ihan varma onko nykyisen jäähyn (Scythe Ninja 3) kiinnitysruuvien olinpaikasta, onko Noctuan NH-U12S redux hyvä kaveri 9700k:lle ja mahdollisesti tulevaisuudessa 14700kf:lle jos?

Lähinnä pelikäyttöön ja kevyttä photoshopin käyttöä, en ylikellota paitsi kun laitan takaisin vesille jossain vaiheessa.

Ei ole riittävä. Se vastaa 22€ Thermalrightiä ja hinta ei ole suorituskyvyn mittari.
 
F12 on huonompi periaatteessa joka tilanteessa, kuin p12

Comparing both fans overall, there is only one scenario in which the F12 can dominate over the P12, and that is in a restriction-free environment, while only spinning at 50% PWM. But while dominating in that area, it is also a tiny bit louder than its static-pressure-focused counterpart.


Huonompi joka tilanteessa paitsi siinä mihin se on suunniteltu. Ylipaineistetun kotelon poistotuulettimena poistaa matalemmilla kierroksilla neljänneksen enemmän ilmaa. Ja sitten taas kun tarvitaan sitä paineentuottoa, niin p on parempi.
 
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.

Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?


Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?

Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.

Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.

IMG-20240508-WA0021.jpg
 
Vaihdoin subbarin / sohvantäristimen vahvistimeen Noctuan NF-A4 FLX 40mm tuulettimeen sisuksiin kun laitteen oma kiinanversio oli ehkä äänekkäin tuuletin mitä itelle vastaan tullut.

Mutta ei lähde Noctuassa potkuri pyörimään, tuossa on joko tuo liitin jotain erikoisempaa mallia vai onko volteissa kuitenkin eroa?


Jos voltti ongelma niin eikös tuohon väliin saa jonkun muuntimen?

Vahvistin on tämä: XJ-700DSP Amplifier - Earthquake Sound Corp. ja se ajaa yhtä Q10B täristintä, ei tarvi pitää kovalla "volumella" että tuskin tuo vahvari kovasti lämpiää sisältä vaikkei tuuletinta olis ollenkaan.

Kuvassa alkuperäinen kiinanturbiini, samperi tuossa ei liitintä näykkään, tosin kakspinninen on ja tuntui menevän paikoilleen. Noctuassa oli adapteri mukana.

IMG-20240508-WA0021.jpg

Omien kokemusten mukaan Noctuoissa on yleensa kohtuullisen korkea käynnistymisjännite. Ootko mitannut paljonko sieltä vahvistimelta tulee voltteja tuulettimelle?
 
Omien kokemusten mukaan Noctuoissa on yleensa kohtuullisen korkea käynnistymisjännite. Ootko mitannut paljonko sieltä vahvistimelta tulee voltteja tuulettimelle?

En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
 
En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
Tässä lukee piuhojen tarkoitus:
Screenshot_2024-05-17-16-26-04-13_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
En oo mitannut, mutta pitäis olla sama 12V kapistus kumpainenkin.

"Input current (typical) 0,022 A" Noctuassa.

Ettei olis se itse liitin vääränlainen kuitenkin, eikä viitseis johtoja alkaa katkoa jos vahvarin takuita tarvii vielä myöhemmin niin jää jäljet.

Tuon Noctuan mukana tuli muuten vielä jotain liittimeen tuunattavia potikoita jotka näkyy Verkkiksen kuvassa mutta ei tuossa selostuksessa mainita, pitää pakkauksesta vielä kurkata niiden tarkoitus :hmm:
Se on aina arpapeliä että onko polariteetti kummin päin 2-pin liittimissä minkä kanssa tavallisten kuolevaisten ei ole tarkoitus mennä räpeltämään. Itselläkin lähti touhusavut pihalle yhdestä Arctic F8 tuulettimesta kun alkuperäisessä tuulettimessa oli polariteetti juuri toisinpäin.

Myös voltit voi olla mitä sattuu, koska kaksipinniset tuulettimet ovat volttiohjautuvia jolloin virtalähde ei todellakaan syötä tuulettimelle täysiä voltteja kun virtalähteen lämpötila/rasitus on matala.
 
Okei, eli olisko vielä syytä kokeilla tuulettimen piuhaan askarrella tuo Omnijoin adapterisetti kiinni vai mitähän tuo meinaa :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 741
Viestejä
4 494 494
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom